Středa 18. července 1990

V § 24 odst. 3 je navrhováno nové znění takové: "Federální výbor pro životní prostředí zajišťuje úkoly na úseku územního plánování a stavebního řádu, které se svými důsledky dotýkají obou republik".

V § 24 odst. 4 dále tyto výbory navrhly vypustit a zařadit nový odstavec (tedy odst. 4) "Federálnímu výboru pro životní prostředí podléhá státní dozor nad jadernou bezpečností."

Po projednání v ústavně právních výborech obou sněmoven bylo do návrhu zapracováno nově navržené znění odst. 4, upraven odst. 3, avšak byl ponechán původní návrh odst. 2 s tím, že původně navržený text má stejný obsah.

Podobně jako v případě výboru pro plán a rozpočet nebyl zástupce garančního výboru přítomen, doporučuji, aby uzná-li to zástupce tohoto výboru za potřebné i v tomto případě vystoupil v plénu a zdůvodnil svoje stanovisko.

Závěrem bych chtěl říci, že nebyly zohledněny i některé další věcné připomínky, které měnily smysl navrhovaných ustanovení a nebylo je možné bez podrobného rozboru věcně příslušného výboru zohlednit.

Při projednávání tohoto návrhu - tisku číslo 17 - nebyl přítomen zástupce navrhovatele, který byl řádně omluven. Z tohoto důvodu také nebylo možné zvážit, jaké důsledky by změna vyvolala. Všechny návrhy, které byly zohledněny výbory ústavněprávními, máte v tisku č. 41 společné zprávy obou výborů.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Děkuji. Dále má slovo pan poslanec Kočtúch, kterému uděluji slovo.

Společný zpravodaj výborů SN poslanec H. Kočtúch: Vážený pán predsedajúci, vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci, na začiatok sa pripájam k správe spoločného spravodajcu za Snemovňu ľudu a odporúčam vám schváliť zmeny dvoch ústavných zákonov a jedného obyčajného zákona, ako to máte v spoločnej spravodajskej správe č. 41.

Pravda, po pripomienkach, z ktorých by som chcel upozorniť na pripomienky výboru pre plán a rozpočet, týkajúce sa § 20 odsek 2 písm.a/ Pripomienky boli predložené ešte hospodárskym výborom. Citujem nové znenie: "základních směrů věcných a problémových podmínek sociálního a hospodářského rozvoje" a § 73 d nové znenie: "navrhuje programy a projekty štátní vědecko-technické politiky a realizace včetně způsobu ich financování, nákupu licencí a zabezpečení soustav vědeckých, technických a ekonomických informací".

K návrhu výborov pre plán a rozpočet:

doplniť v § 20 bod f/ v tomto znení: "syntetizuje dílčí strategické záměry do podoby komplexné makroekonomické strategie" - chcem povedať toľko, že mnohokrát v našej doterajšej politike jednotlivé zámery boli parciálne a nedali sa súhrnne previazať. Optimálne čiastkové riešenie neviedlo nikdy alebo málokedy k optimálnemu celosvetovému riešeniu. Pre tento dôvod, získať, celostný rozmer, aby došlo k syntetickej podobe čiastkových zámerov, navrhujeme tento bod a zároveň bod g/ simuluje dlouhodobé zprostředkované důsledky vládou navrhovaných strategických opatření - tiež podporujeme, pretože si naozaj musíme uvedomiť, čo každý konkrétny krok môže vyvolať, aké účinky môže priniesť. Vo svete je normálne, že akýkoľvek krok vlády, vždy toho či iného, sa hodnotí optimizmu, či pesimizmu teda vo vejári z toho či iného pesimistického alebo optimistického dopadu. Tým teda vlastne sťažujeme výkon pravomocí ministra pre strategické plánovanie, ale on sám súhlasil s takýmto prevzatím navrhovaných kompetencií. Teraz k celkovému pojatiu. Požiadali ma totiž, aby som sa nezaoberal len technikou jednotlivých legislatívnych úprav, ale aby som zmapoval filozoficko-ekonomický pôdorys predkladaných návrhov. Totiž sme prvý deň v tejto štafete, v tom reťazci legislatívnych úprav. Budeme upravovať ústavné zákony, obyčajné zákony a mali by sme sa dohodnúť na súradniciach, ako to budeme robiť, aby sme pri každom jednotlivom zákone nenarážali na tie isté otázky, ktoré by sme potom museli riešiť, ktoré nás odťahujú a znamenajú zbytočnú stratu času a energie.

Chcel by som povedať toľkoto: predkladaný návrh, tak ako to pán podpredseda vlády Rychetský spomenul, znamená istý krok smerom k trhovej ekonomike, z tej situácie, v akej teraz sme. Vidíme, pravda, aj inú možnosť. Povedal by som to tak, čaká nás, že buď budeme stále a stále upravovať ústavné zákony parciálne, a taktiež aj obyčajné zákony, alebo urobíme zásadnú politickú spoločnú dohodu a urýchlime práce na ústavách, ktoré by boli dôstojné pre tretie tisícročie z hľadiska tvorby občianskeho, obchodného i Trestného zákoníka.

V prvom prípade budeme stále odkázaní na dohody. Dohody, ktoré boli aj budú - ako a ktoré pán Rychetský povedal - že 16. 7. naozaj nastali, pretože slovenská vláda mala inú predstavu o predkladaných návrhoch. Podobne aj česká vláda. Vzniká otázka, dalo by sa to povedať i teoreticky. Či bude federálna vláda vo svojej ďalšej legislatívnej iniciatíve vychádzať z vrchnostenského mostíka, ktorý sa podobá geometricky trojuholníku, kde je jeho základom česká a slovenská vláda a na vrchole federálna vláda, alebo či bude aplikovať tzv. "Faylovský" mostík, kde je najkratšie, najjednoduchšie, najkrajšie a najelegantnejšie spojenie - na priamke bude česká a slovenská a v strede federálna vláda, ktorá bude vlastne koordinovať tieto úlohy. Filozofická otázka, ktorú by bolo treba zvážiť, aby legislatívny obsah navrhovaných úprav sa priblížil, ba naplnil vedeckými poznatkami, ktoré je možno už aplikovať. Či budeme plátať starú Ústavu z r. 1968, lepiť príštipok na príštipok, alebo príjmeme zásadné politické riešenie a kroky s tým spojené. Som, prirodzene, za druhý variant postupu.

Po druhé: z hľadiska zákonov ústavných, k čiastkam 16 a 18, návrhov zákonov doplňuje sa zákon 194/1988 o pôsobnosti fedrálnych ústredných orgánov v štátnej správe, tlač 17. Dovoľte mi taktiež niečo predoslať. Vo svete dnes došlo k vystriedaniu organizačnej paradogmy. Stará organizačná inštitucionálna paradogma sa odstraňuje a nová sa tvorí. Stará paradogma bazírovala na reduntancii častí, na externej kombinácii a kontrole, autokracii, na framgertárnom sociotechnickom a ekologickom systéme, na technologickom imperatíve, kde je človek zredukovaný na príslušenstvo stroja atď. Nová paradogma buduje na redundancii funkcií a nie na redundancii častí.

Keď budeme podľa redundancie častí naďalej postupovať, budeme mať presne tie nemotorné početné federálne i národné orgány i jednotlivé ďalšie stupne aj medzistupne. Vo svete sa napr. vyčísluje organizačná hodnota aj hodnota organizácie akéhokoľvek organizmu. To sú nové kritériá, ktoré si myslím, treba v súvislosti s týmto zákonom. Z hľadiska budúcnosti je treba ich nárokovať. Vo vzťahu k ďalším zákonom, čo nás čakajú, rozpor medzi navrhovanou legislatívnou úpravou a všeobecným pokrokom vedeckých poznatkov vo svete obsahovým spôsobom aj čo do formy riešiť.

Zdá sa mi, že by sme sa mali taktiež hlbšie zamyslieť nad tým, ako vôbec budeme ďalej postupovať, či totiž uplatníme postup, ako sa uplatňuje dnes, vychádzať teda "de lege lata" alebo z "de lege ferrenda", teda či budeme pokračovať z hľadiska toho, čo dnes platí a tomu prispôsobovať sa, prištipkáriť, alebo, čo je adekvátnejšie pre riešenie toho, čo treba urobiť. Tlmočím stanovisko aj slovenských orgánov i slovenských expertov - menovite nezávislého združenia ekonómov Slovenska. Teda vystupovať zo zásadnej úpravy a na tejto zásadnej úprave hľadať nové riešenie. Zdá sa mi, že taký postup je aj časovo výhodnejší, menej náročný na energiu a plytvanie síl.

Zhŕňam znovu, súhlasím so zmenami zakotvenými v spoločnej spravodajskej správe č. 41 s prosbou, aby ste ich vzali na vedomie. Podporili taktiež nie ako protinávrh, ale súčasť spravodajskej správy návrhy, ktoré som predniesol za výbor pre plán a rozpočet a výbor hospodársky. S prianím pre budúcnosť, keď budeme ďalej postupovať v tomto legislatívnom kolotoči, aby sme uvážili aj iné postupy, nielen ten postup, ktorý bol dohodnutý i pri okrúhlom stole v koalíciách atď. Môžeme ale riešiť veci i paralelne, inak nevidím ako základnú vec, ako urýchliť legislatívne práce na nových ústavách.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Děkuji. Do rozpravy se přihlásil pan poslanec Zeman.

Poslanec SN M. Zeman: Pane předsedající, vážené Federální shromáždění, soustředím se pouze na zdánlivý technický detail, o kterém už mluvil za Sněmovnu národů pan poslanec Kočtúch. Byli jsme vyzváni, abychom vysvětlili dva zdánlivě nenápadné body, kterými doporučujeme doplnit kompetenční zákon ministerstva pro strategické plánování.

Toto doporučení je diktováno přesně týmiž důvody, jako bylo doporučení na změnu názvu. Kdybychom totiž ponechali původní název "ministerstvo pro národohospodářskou strategii", pak bychom dospěli k závéru, že zde máme na jedné straně ministerstvo hospodářství a na druhé straně ministerstvo hospodářské strategie, z čehož vyplývá, že ministerstvo hospodářství žádnou vlastní strategii nemá. To je samozřejmě absurdní.

Nedovedu si představit sebestupidnější ministerstvo bez vlastní strategie. Jsem přesvědčen, že vlastní strategii bude mít výbor pro životní prostředí, kde ekologická strategie je nezbytná, že stejně tak bude existovat strategie sociální, strategie vědeckotechnická atd.

Proto tedy navrhujeme, aby toto ministerstvo se zabývalo syntézou těchto dílčích strategií, které na první pohled samy mohou vypadat uspokojivě, do podoby komplexní makrospolečenské strategie.

Pokud jde o druhý a poslední bod, tzv. simulaci důsledků, je potřeba si uvědomit, že každý profesionál vidí pohyb ve svém oboru, např. ekonom v ekonomickém a často málo, pokud vůbec, domýšli důsledky v jiných oblastech, například důsledky sociální. Totéž samozřejmě platí i o ekologických, vědeckotechnických a dalších zmíněných souvislostech.

Proto by mimo jiné mělo být ministerstvo strategického plánování čímsi jako ďáblovým advokátem, které tím, že domyslí důsledky navržených dílčích opatření, zejména důsledky zprostředkované a nutně dlouhodobé, ukáže, že vedle očekávaných pozitivních efektů jsou tam i některé dříve netušené efekty negativní. Zpravidla mimo oblast profesního působení navrhovatele.

Závěrem jenom dvě technické poznámky.

Odmítl jsem podepsat toto společné usnesení z toho prostého důvodu, že mně nebylo předloženo, a že jsem k překvapení, stejně jako mnozí z 30 dalších lidí zjistil, že moje jméno, můj podpis byl uveden pod dokumentem, který jsem nikdy nečetl. Pokládám to za nekorektní.

Pokud jde o to, že ústavně právní výbor projednával věcné připomínky výboru pro plán a rozpočet, které byly kupodivu schváleny jednomyslně, a které samozřejmě byly projednány i s odpovídajícím ministrem, znamená to, že buď jsou v ústavně právním výboru velice kvalifikovaní odborníci na tuto problematiku, včetně prognostiků, nebo, že nás měli pozvat, což neučinili. To pokládám rovněž za nekorektní postup, který dokazuje, že ústavně právní výbor si podle mého názoru osobuje některá práva spíše věcného než právního posuzování. A tvrdím, že tato praxe by měla být v činnosti našeho parlamentu postupně odstaňována.

Zcela poslední poznámka se týká námitky, že používáme cizích slov. Chtěl bych zde citovat velkého ruského klasika Alexandra Gercena, který napsal:"Vytýkáte mně, že používám nesrozumitelná slova. Ptám se: komu nesrozumitelná?"

Jsem ostatně přesvědčen, že ti poslanci, kteří tuto námitku vznášeli, si ze svého poslaneckého platu, který doufám bude dostatečně vysoký, zakoupí slovník cizích slov a tento drobný nedostatek odstraní.

Slovo, jako je syntéza, vstoupilo do naší slovní zásoby a technický termín simulace bych závěrem uvedl citací ze Švejka, kde vrchní vojenský lékař Autze říká "Das gandze Tschechische Volk ist eine simnlatcionsbande." - "Celý český národ je banda simulantů". Děkuji za pozornost.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Děkuji. Do rozpravy se přihlásil poslanec Rynda. Než mu dám slovo, jenom pro orientaci bych se chtěl zeptat, kdo se ještě bude hlásit do diskuse. Poslanec Uhl, poslanec Vrchovský... myslím tudíž, že můžeme pokračovat v jednání.

Slovo má poslanec Rynda.

Poslanec SL I. Rynda: Vážené poslankyně, vážení poslanci, chtěl bych jen vysvětlit stanovisko výborů pro životní prostředí ke změnám, které jsme navrhli.

Akceptuji výklad ústavně právního výboru, proč nebyl jmenovaný § 24 pozměněn podle našich požadavků. Doufám, že napříště je jen třeba se lépe dohodnout o termínu zasedání ústavně právního výboru, a že problémy, které zbytečně nastaly, bude možno vyřešit přímo tam.

Musím zde uvést, že návrh výborů pro životní prostředí obou sněmoven zásadně nemění, ale zpřesňuje znění odst. 2 § 24 návrhu zákona o působnosti federálních ústředních orgánů státní správy. Takový byl i paradoxní důvod, proč nebyl návrh ústavně právním výborem do změn zahrnut. Prakticky je to totiž obsahová totožnost.

Uvedené zpřesnění však nepokládáme za nedůležité, a proto je doporučujeme přijmout v navržené podobě, jak zde bylo kolegou Janstou z ústavně právního výboru čteno. Tolik na vysvětlenou k prvé změně.

Dále zde předkládám pozměňovací návrh odst. 3 téhož §, tzn. § 24. Původní znění "Federální výbor pro životní prostředí zajišťuje podle zvláštních předpisů..." navrhuji nahradit jediným novým slovem a to slovo "zajišťuje" slovem "koordinuje", tzn. "Federální výbor pro životní prostředí koordinuje podle zvláštních předpisů...". Děkuji.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Děkuji. Slovo má poslanec Šimko.

Poslanec SL J. Šimko: Vážený pán predsedajúci, vážené kolegyne poslankyne, kolegovia poslanci, hovorím tu ako predseda branného a bezpečnostného výboru Snemovne ľudu.

Branné a bezpečnostné výbory oboch snemovní na svojej spoločnej schôdzi prerokovali návrhy ústavných zákonov, prijali k nim stanovisko, ktoré v zásade je pozitívne, s niekoľkými pripomienkami, ktoré sa v zásade odzrkadlili v spoločnej správe výborov, až na jednu pripomienku, ktorú považujem za podstatnú, ktorá sa odzrkadlila len čiastočne. Ide o vládny návrh ústavného zákona, ktorým sa mení a doplňuje ústavný zákon číslo 143 z roku 1968 Zbierky o československej federácii, z tlače číslo 16, kde sa vláde umožňuje podľa článku 1, odsek 3, písmeno ch) vyhlásiť výnimočný stav na území Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky.

Na spoločnej schôdzi branných a bezpečnostných výborov sme došli k názoru, že vzhľadom na to, že nie je upravený ani obsah výnimočného stavu ani podmienky, za ktorých by sa výnimočný stav mohol vyhlásiť, napokon ani kto by to zatiaľ mal vyhlasovať a nie je spracovaný koncepčný dokument, ktorý by upravoval bezpečnostnú doktrínu nášho štátu, budeme požadovať vypracovanie takéhoto koncepčného materiálu a na základe toho bude možné potom posudzovať i výnimočný stav. Preto sme požadovali, aby tento bod 3, písmeno ch) bol vynechaný, a aby bol z návrhu vyškrtnutý. Ako predseda tohto výboru sa cítim byť zaviazaný našim stanoviskom, a preto požadujem, aby ako pozměňovací návrh bol tento bod vynechaný. Tzn. v tlači 16 by išlo o bod 3 a i o bod 4 článku 1. Bod 4 v podstate upravuje poradie bodov. Ďakujem pekne.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Dále se přihlásil poslanec Kostya.

Poslanec SN L. Kostya: Pane předsedající, dámy a pánové, chtěl bych se vyjádřit k vládnímu návrhu zákona č. 194/1988 Sb., o působnosti federálních ústředních orgánů, původní tisk 17.

Ve společné zprávě výborů je to na straně 2 tisku 41 poslední odstavec. Bylo tady společným zpravodajem zdůvodněno, že návrh několika výborů o doplnění znění tohoto článku, konkrétně textu "federální ministerstva projednávají s příslušnými odborovými orgány návrhy závažných opatření, týkajících se zejména životní úrovně obyvatelstva, ochrany zdraví, sociálních a kulturních potřeb lidu". Bylo tedy zdůvodněno, že návrh na doplnění toho pojmu odborové orgány o zájmové svazy pracujících a zaměstnanců byl vyškrtnut nebo nebyl vzat v úvahu, protože se nejednalo o právní pojem. Tady se zaměňuje podstata věci za jevovou stránku. Místo toho, aby se ústavně právní výbory zabývaly tím, jak tento, možná nesprávně navržený název nahradit jiným právním pojmem, zjednodušily si to tím, že to vypustí. Proto se ptám. Jaký má smysl toto znění? Já předpokládám, že vláda jako navrhovatel tímto článkem chtěla ukázat občanské veřejnosti, že před předkládáním závažných návrhů, které se budou dotýkat právě těch jejich zásadních práv, t.j. životní úroveň, ochrana zdraví, sociálních a kulturních potřeb občanů, že to chce s příslušnými partnery, tady to bylo charakterizováno pojmem odborový orgán, projednat, než předloží návrh. Pokud by to zůstalo v původním znění, tak vás chci upozornit, že bude vláda projednávat toto s odborovými orgány, které reprezentují jenom část občanské veřejnosti tohoto státu.

Protože např. v zemědělství odborové organizace neexistují, dokonce existují i skupiny obyvatel, kterým je shromažďovat se v odborových svazech přímo ze zákona zakázané.

Proto se domnívám, že pokud je tento záměr míněn vážně tak, jak je to v návrhu předloženo, měli bychom spíš hledat odpovídající znění toho, co by pojem skutečně přesně vyjadřovalo, než problém smést ze stolu. Proto předkládám návrh, pokud se zájmové organizace zdají být ústavně právnímu výboru jako neprávný výraz, aby znění bylo upraveno takto: za slovy "odborovými orgány" doplnit "a ostatními svazy pracujících a zaměstnanců jim na roveň postaveným". Děkuji.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Než dám slovo poslanci Uhlovi, tak se s faktickou poznámkou přihlásil poslanec Valko.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP