Středa 18. července 1990

(Jednání opět zahájeno v 17.40 hodin.)



Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Nyní projednáme

5

Vládní návrh ústavního zákona, kterým se mění a doplňuje ústavní zákon č. 143/1968 Sb., o československé federaci /tisk 16/,

6

Vládní návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 194/1988 Sb., o působnosti federálních ústředních orgánů státní správy /tisk 17/

a společnou zprávu výborů Sněmovny lidu a výborů Sněmovny národů k nim /tisk 41/.

Uvedené návrhy doporučuji projednat najednou. Jsou k navrženému postupu připomínky? (Ne.) Není tomu tak.

Za navrhovatele podá k návrhům výklad místopředseda federální vlády JUDr. Pavel Rychetský. Uděluji mu slovo.

Místopředseda vlády ČSFR P. Rychetský: Vážený pane předsedo, vážení hosté. Vládou ČSFR jsem byl pověřen přednést na dnešní společné schůzi Sněmovny lidu a Sněmovny národů Federálního shromáždění úvodní slovo k významné ústavně právní změně. Předkládáme vám ke schválení trojici zákonů:

- novelu ústavního zákona č. 143/1968 Sb.,

- návrh nového ústavního zákona o změnách v soustavě federálních ústředních orgánů státní správy, v jejichž čele stojí člen vlády ČSFR a - návrh zákona, kterým se mění a doplňuje dosavadní zákon č. 194/1988 Sb.

Dovolte mi, vážené dámy a pánové, zdůraznit skutečnost, že všechny tři uvedené osnovy reprezentují významný krok na společné cestě našich národů a národností v položení nových základů společného státu. Není žádným tajemstvím, že vývoj naší země po roce 1968 byl popřením původních představ, záměrů i aspirací o budování v pravdě demokratické federace. Nezbytnost dovršení dvouletého mandátu vašeho zákonodárného sboru jako ústavodárného shromáždění zpracováním a přijetím nové ústavy čs. federace je nepochybná. Vláda vyslovuje v souladu s názory státních reprezentací obou republik přesvědčení, že s některými kroky na cestě k položení základů nové federace, respektujícími jak svébytnost obou republik, tak principy československé vzájemnosti, nelze otálet až do přijetí nových ústav. Vyslovuje přesvědčení, že naopak naší společnou povinností je vykročit na cestě položení nových demokratických základů státoprávního uspořádání naší federace. Prvním a určujícím motivem předložených ústavních a státoprávních změn je významné omezení výkonných pravomocí federální vlády v oblasti hospodářství a jejich přenesení na vlády národní.

Druhým - po našem soudu neméně významným motivem těchto změn - je vkročení na cestě radikální ekonomické reformy, na jejíž nezbytnosti jsme se již téměř shodli. Vláda se vám již ostatně představila v novém, podstatně redukovaném složení. Předložené osnovy pak tento krok realizují v ústavně právní i zákonné oblasti. Do působnosti republik se z federální úrovně přenáší celé odvětví strojírenství, elektrotechniky, těžby a zpracování rud a magnezitu, jakož i veškerý výkon státní správy v oblasti provozu na pozemních komunikacích. V poslední zmíněné oblasti tedy zůstává federaci pouze působnost k přijetí zákonné úpravy k provozu na pozemních komunikacích.

Za zmínku v této souvislosti stojí, že předložený návrh předpokládá zakotvení ústavního institutu výjimečného stavu, a to s ohledem na předpokládané nové vymezení působnosti federace i národních republik ve věcech vnitřního pořádku a bezpečnosti. Zavedení tohoto institutu není tudíž motivováno potřebou vyhlašování výjimečného stavu, nýbrž skutečností, aby v takové výjimečné situaci měla federace právo řídit všechny bezpečnostní ozbrojené sbory, které se jinak svěřují v převážné míře do působnosti obou republik.

Vážené dámy a pánové poslanci, jaký mají zamýšlené změny dopad v soustavě ústředních orgánů státní správy federace? Především dochází k maximálnímu potlačení resortních přístupů a ke zrušení celkem šesti ústředních orgánů státní správy. Jde o Státní plánovací komisi, Státní komisi pro vědeckotechnický a investiční rozvoj, federální ministerstvo paliv a energetiky, federální ministerstvo hutnictví, strojírenství a elektrotechniky, federální ministerstvo zemědělství a výživy a Federální cenový úřad. Působnost zrušených ústředních orgánů se z části, odpovídající novému vymezení kompetence mezi federací a republikami, přenese na národní vlády, zčásti se v nezbytném rozsahu přenese na nově vznikající federální ministerstva a zčásti zanikne v souladu se záměry ekonomické reformy, která považuje řadu ryze administrativních metod v řízení ekonomiky nejen za zbytečnou, ale i škodlivou.

Navrhujeme tedy zrušení šesti resortů federální vlády. Současně ovšem navrhujeme zřízení pěti nových ústředních orgánů státní správy, v jejichž čele by měl stát člen vlády. Půjde o federální ministerstvo pro strategické plánování, jehož název jste v této definitivní podobě navrhli sami v průběhu projednávání ve výborech, neboť původní název federální ministerstvo pro národohospodářskou strategii nebyl dostatečně výstižný.

Dále půjde o ministerstvo hospodářství, Federální úřad pro hospodářskou soutěž a Federální výbor pro životní prostředí. Dosavadní Výbor lidové kontroly ČSFR navrhujeme nahradit federálním ministerstvem kontroly, které současně dostává novou modifikovanou náplň, výrazněji přibližující našemu uvažovanému záměru postupného převedení kontrolních funkcí pod pravomoc zákonodárného sboru federace.

Jde o první etapu úprav, jejichž smyslem je zejména uskutečnit zásadní kvalitativní změnu v plánování a jeho pojetí při důsledném upuštění od jeho direktivnosti, posílit strategické plánování, jehož úkolem je postihnout především vývojové trendy, které svojí informační kvalitou budou pomáhat ekonomickým subjektům v potřebné orientaci v ekonomických vztazích, zejména pak ve vytváření vnitrostátních předpokladů pro zapojení do evropských integračních procesů. Vytvořit předpoklady pro vznik a rozvoj a ochranu hospodářské soutěže a zabránit zneužívání monopolního a dominantního postavení výrobců, vytvářet předpoklady pro systematické řešení ekologických problému na úrovni federace a upravit kontrolní činnost na úrovni federace.

V průběhu projednávání osnov těchto ústavních a zákonných změn ve výborech obou sněmoven vašeho zákonodárného sboru jsme měli příležitost ve značném rozsahu osvětlit zamýšlenou náplň jednotlivých nově přizvaných ústředních orgánů státní správy. Přesto mi dovolte několik poznámek k nejvíce diskutovaným institucím, které zamýšlíme zřídit.

V kompetencích nově zřizovaného ministerstva pro strategické plánování se promítá kvalitativní změna v pojetí plánování, spočívající především ve zvýraznění jeho informativní a indikativní funkce, bez direktivy pro ekonomickou sféru. Tento návrh má ve shodě s novým pojetím plánování společně s analogickými ústředními orgány republik organizovat a koordinovat celkový proces přípravy a tvorby strategie, hospodářského a sociálního rozvoje ČSFR, vypracovávat takový návrh a předkládat jej federální vládě. Půjde především o návrh koncepce rozvoje hospodářského systému základních směrů hospodářského a sociálního rozvoje, včetně dlouhodobých záměrů státní strukturální politiky, koncepcí státní, vědní a vědeckotechnické politiky, dlouhodobých koncepcí zapojení ekonomiky našeho státu do světové ekonomiky a pod.

Tyto koncepce mají dlouhodobý časový horizont, který bude podkladem pro vypracování a uskutečňování státní politiky v jednotlivých oblastech.

Zásadní změna v řízení národního hospodářství, spočívající v orientaci na tržní ekonomiku a zrovnoprávnění různých forem vlastnictví, vyžaduje vytvořit jeden federální ústřední orgán státní správy, který se bude ve federaci ve stanoveném rozsahu zabývat problematikou ekonomiky. Předpokládáme, že právě federální ministerstvo hospodářství bude plnit úlohu iniciátora a koordinátora změn v československém národním hospodářství, zejména při přípravě variant státní strukturální politiky, státní průmyslové i zemědělské politiky, surovinové politiky a politiky energetického hospodářství. Rozhodujícími aktivitami tohoto ministerstva tedy bude zakladatelská a podnikatelská činnost realizovaná ve státních podnikatelských záměrech orientovaných na strukturální přestavbu, decentralizaci a demonopolizaci, ale též na naprosto nezbytnou privatizaci.

Pro podporu a ochranu hospodářské soutěže v oblasti nedovoleného omezování a vylučování soutěže je třeba zřídit Federální úřad pro hospodářskou soutěž. Jde o instituci, která je nedílnou součástí institucionální zajištění hospodářství ve všech vyspělých tržních ekonomikách. Pro zajištění tohoto úřaduje třeba jej vybavit potřebnými pravomocemi v oblasti preventivní i represivní. V kompetenci tohoto úřadu bude sledování vývoje soutěže na trhu a pozitivní ovlivňování této soutěže v souladu s připravovaným zákonem v této oblasti. Federální úřad pro hospodářskou soutěž bude též vykonávat působnost týkající se ochrany proti omezování nebo vylučování soutěže, jestliže by taková činnost vyvolala účinky na území celé federace.

Zřízení Federálního výboru pro životní prostředí na úrovni federace považujeme za nezbytné vzhledem ke globálnímu charakteru problematiky životního prostředí, vzhledem k nezbytnosti cílevědomě zpracovávat a prosazovat trendy celostátní ekologické politiky a realizovat, nebo koordinovat v této oblasti trend sílící mezinárodní spolupráce. Zcela nezbytná je úzká pracovní součinnost Federálního výboru pro životní prostředí s ústředními orgány republik pro životní prostředí i s dalšími ústředními orgány jak na úrovni federace, tak na úrovni republik a k jeho účinné realizaci bude navrhovat řadu opatření v oblasti financí, investic, informačního systému včetně návrhů ekonomických nástrojů k realizaci státní ekologické politiky.

Chceme, aby výbor zabezpečoval rovněž úkoly na úseku územního plánování a stavebního řádu, které vyplývají ze zvláštních předpisů, především ze stavebního zákona. Tedy ze zákona, jehož cílem je též zabezpečit ochranu a tvorbu životního prostředí při výstavbě investic federálního charakteru, zejména jaderných elektráren.

V postavení federálního ministerstva financí vyjadřujeme skutečnost, že se stává ve stanoveném rozsahu i ústředním orgánem státní správy ČSFR pro oblast cen. Pro toto řešení jsou závažné věcné důvody, jejichž organizační vyjádření je i fakt, že navrhujeme zrušit Federální cenový úřad. Je zde totiž úzká souvislost mezi finanční politikou a předpokládanou liberalizací cen, která má široký dosah.

Vážené dámy a pánové, jsem pověřen vám sdělit, že tato nová organizace ústředních orgánů státní správy si nevyžádá zvýšené nároky na státní rozpočet. Dojde k přerozdělení prostředků a pracovníků ze zrušovaných ústředních orgánů státní správy ČSFR na nově zřízené. V této souvislosti dojde k úsporám administrativního aparátu i příslušných mzdových a jiných prostředků. Tuto úsporu není možné v současné době přesně vyjádřit. Plně se však promítne v rozpočtových výdajích federace na rok 1991.

Současně mi, vážené dámy a pánové, dovolte, abych vás informoval o významné dohodě předsedů všech tří vlád, ke které došlo tento týden 16. července. Podle této dohody bude na úrovni všech tří vlád vytvořena komise, složená z předsedů legislativních řad, jejímž úkolem bude provést rozbor možností dalších ústavních změn směřujících k posílení pravomocí národních republik a připravit též návrh harmonogramu provádění těchto změn. O prvních výsledcích práce této komise chce federální vláda informovat Federální shromáždění již v září tohoto roku.

Co říci závěrem? Vážený pane předsedo, vážené poslankyně a poslanci, končím své úvodní expozé zdůrazněním toho, co již bylo řečeno úvodem. Jde o významné změny umožňující položení nových základů demokratického právního státu a osvobozené ekonomiky, které dostává šance rozvíjet se směrem k prosperující tržně orientované ekonomice. Navíc věřím, že jde o první krok, za kterým budou následovat i kroky další. Děkuji vám za pozornost, s jakou jste mne vyslechli a přeji vám do následujícího rokování nikoli pouze věcnost, ale i shodu v základních přístupech, které budou adekvátní naší společné odpovědnosti v tomto okamžiku.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Děkuji panu místopředsedovi vlády za jeho výklad. Návrhy zákonů byly projednány v obou sněmovnách všemi výbory, kromě výborů mandátových a imunitních.

Prosím společného zpravodaje výborů Sněmovny lidu poslance Janstu, aby za výbory Sněmovny lidu přednesl společnou zpravodajskou zprávu.

Společný zpravodaj výborů SL poslanec M. Jansta: Vážený pane předsedající, vážené poslankyně, vážení poslanci, myslím, že po obsáhlém expozé pana místopředsedy vlády není třeba, abych tuto problematiku dále rozváděl. Bude o ní hovořit také ještě zpravodaj za výbory Sněmovny národů, a proto bych šel rovnou ke konkrétním problémům.

Nejdříve k tisku 16 (ústavní zákon, kterým se mění a doplňuje ústavní zákon č. 143/1968 Sb.). Při projednávání tohoto zákona byla ve výborech projednávána především úprava čl. 17 písm. d). t.j. otázka rozsahu přechodu z působnosti z federace na republiky a dále otázka zařazení nového ustanovení do čl. 77 odst. 1, které se týká vyhlašování výjimečného stavu na území ČSFR.

Pokud jde o první problematiku, nelze zvážit, bez potřebného rozboru všech důsledků a byly projednávány vládní návrhy, proto se vycházelo z toho, že mezi vládou byla otázka rozsahu působnosti dohodnuta, jak potvrdil i zástupce navrhovatele.

K druhé problematice - jde o legislativní technická ustanovení. Dává předpoklad pro přijetí ústavního zákona o vyhlašování výjimečného stavu. Proto ústavně právní výbory tyto návrhy nepřijaly.

Byl přijat návrh tak, jak je uveden ve společné zprávě (tisk 41).

K tisku 18. Návrh ústavního zákona o změnách v soustavě federálních ústředních orgánů státní správy, v jejichž čele stojí člen vlády ČSFR. Rovněž i tento návrh byl projednán ve všech výborech SL a SN. Některé výbory navrhly, aby název ministerstva pro hospodářskou strategii byl změněn na ministerstvo pro strategické plánování, které je výstižnější. Při projednávání tohoto zákona byl m.j. zvažován i návrh zřídit federální ministerstvo kontroly.

Ústavně právní výbor, i přes určitou nevyjasněnost, se přiklání k tomu názoru, že pro toto přechodné období je navrhované řešení nezbytné.

Některé výbory SNR dále doporučily vypustit celý článek 6 předloženého návrhu - t.j. článek týkající se zřízení Federálního výboru pro životní prostředí.

Výbory ústavně právní se domnívají, že i na federální úrovni je nezbytné zřídit ústřední orgán státní správy pro oblast životního prostředí a podporují původní návrh. Výbory pro životní prostředí SL a SN doporučily upravit tento článek tak, aby bylo zároveň stanoveno, že členy výborů jsou i členové - vedoucí ústředních orgánů obou republik pro oblast životního prostředí a hlavní hygienici České republiky a Slovenské republiky.

Výbory ústavně právní došly k závěru, že je nevhodné zákonem předurčovat členům vlády republik členství ve federálním orgánu a tím by byly i určitým způsobem vázáni. Jinak byly provedeny změny podle tisku 41 společné zprávy.

Tisk 17. Vládní návrh zákona č. 94/1988 Sb., o působnosti federálních ústředních orgánů státní správy. Výbory zahraniční pro plán a rozpočet, branné a bezpečnostní SL a SN doporučily přeformovat a doplnit navrhovaný text odst. 1 § 18 tak, aby připomínkujícím místem byly i jiné zájmové organizace, než pouze odborové orgány, aby se v nich projednávala všechna závažná opatření, týkající se nejenom občanů jako zaměstnanců, ale i zaměstnavatelů.

Výbory ústavné právní zaujaly stanovisko, že pojem zájmové organizace náš právní řád nezná. Jedná se o doporučující ustanovení bez sankce. Není navíc jasné, co je to závažné opatření a ustanovení předkládané v návrhu je obsahem tak široké, aby i další organizace působící v rámci federace měly možnost účastnit se tohoto projednávání.

Dále nebyl akceptován návrh ústavně právního výboru SNR na doplnění některých ustanovení předloženého návrhu tak, aby před předložením určitých materiálů vládě ČSFR byly tyto materiály projednány ve vládách republik. V návrhu zákona je zakotvena vzájemná spolupráce a koordinace. Tento požadavek je uplatněn již v předloženém návrhu. Výbory pro plán a rozpočet navrhly změny v § 20 a požadují, aby v § 20 bylo doplnění o bod f), který zní (cituji "Syntetizuje dílčí strategické záměry do podoby komplexní makrospolečenské strategie" a dále o bod g), který zní "simuluje dlouhodobé zprostředkované důsledky vládou navrhovaných strategických opatření".

Ústavně právní výbory SL a SN zaujaly k návrhu výboru pro plán a rozpočet stanovisko, že návrh má spíše povahu svou formou, obsahem i jazykovým vyjádřením vědecké poučky než právního ustanovení a navíc není použito českého výrazu. Protože tento návrh byl projednáván v pozdních večerních hodinách, a tudíž nebyl přítomen zástupce z těchto výborů navrhuji, z toho důvodu, že toto ustanovení je specifické a příslušné těmto výborům, aby jejich zástupce zde případně zaujal stanovisko a věci vysvětlil.

Nezohlednění této připomínky je asi důsledkem toho, že nebyla podepsána společná zpráva (tisk 41) předsedou výboru pro plán a rozpočet SN.

Dále - výbory pro životní prostředí obou sněmoven doporučily v návrhu zákona doplnit následující. Pro závažnost této problematiky budu opět citovat. Jde o § 24 odst. 2 (cituji "Federální výbor pro životní prostředí navrhuje v úzké součinnosti s ústředními orgány republik pro životní prostředí a s dalšími ústředními orgány federace a republik způsob realizace státní ekologické politiky, zejména a/ navrhuje programy realizace státní ekologické politiky včetně vybraných staveb k ochraně životního prostředí, převážně financovaných z rozpočtu federace; b/ koordinuje v návaznosti na mezinárodní dohody celostátní informační systém o životním prostředí; c/ podněcuje a podporuje řešení vybraných vědeckých a technických problémů životního prostředí: d/ navrhuje ekonomické nástroje realizace státní ekologické politiky").

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP