Připojuji se proto ke svému kolegovi - zpravodaji
ze SL, aby poslanci uvážili, co zde bylo řečeno
i poslancem Fišerou a dalšími, aby své
návrhy rozpracovali způsobem schopným projednání
a předložili na správný orgán
a tímto není Federální shromáždění
a pokud by jím bylo, tak jím není v tomto
okamžiku. Apeluji tedy na ně, aby všichni tři
předkladatelé své návrhy stáhli,
abychom se nemuseli zabývat procedurální
otázkou hlasování. Pokud jde o samotný
návrh jako takový, jde nám o to, abychom
nějakým způsobem rozbili systém, který
zamlžoval samospávu, a který znemožňoval,
aby obec byla víc než čára na mapě.
Můžeme si vybrat, zda-li tak chceme učinit
dnes a teď, nebo zdali tak učinit vůbec nechceme
a nebo jestli to chceme odložit. Ten, kdo tíhu toho
ponese, budou naši voliči a naši občané,
protože neuděláme-li nic pro samosprávu
obcí, tak chudneme své občany doslova a do
písmene, protože od tohoto zákona obce mohou
hospodařit a pokud pod jakoukoli záminkou odvrátíme
platnost tohoto zákona, poneseme těžkou odpovědnost
v této situaci za to, že životní standard
se bude zhoršovat a to proto, že nemá zákonné
krytí. Děkuji vám. (Potlesk).
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Děkuji. Musím
se ještě zeptat, zda-li někdo chce vystoupit,
abychom mohl ukončit rozpravu. (Nikdo se nehlásil).
Není-li tomu tak, prohlašuji rozpravu za ukončenou.
Dovolte mi ještě jednu procedurální
otázku.
Hlásí se ještě pan poslanec Bárta.
Poslanec SL B. Bárta: Pane předsedající,
pane předsedo, kolegyně a kolegové, nechci
prodlužovat jednání, je mi osobně dokonce
trochu líto, že se toto jednání se vzájemným
nepochopením obou diskutujících stran takto
vleče. Nejsem přesvědčen o tom, že
řešení našich návrhů je
mimo kompetenci Federálního shromáždění,
tak jako nebylo mimo kompetenci vyjádření
se k samosprávě, k obnovení samosprávy
země Moravskoslezské v předchozím
parlamentu. Je to stejná situace, jen s tím rozdílem,
že tam Federální shromáždění
pověřilo svého nástupce, toto Federální
shromáždění, aby právě
tuto otázku řešilo. Myslím, že
i pan místopředseda Jičínsky již
tehdy zde zasedala, že by jistě vystoupil proti formulaci,
že se má toto FS jako nástupnické, tímto
problémem zabývat. To je věc číslo
jedna, o které nejsem přesvědčen.
Dále znovu zdůrazňuji: jestliže už
v tomto zákoně ponecháme věci v definitivním
znění, to znamená znění Česká
republika, Česká národní rada a pod.,
potom se tu petrifikuje tento stav nejméně na dva
roky.
Znovu upozorňuji, že návrh, k němuž
se vyjadřujeme, je jenom dílčí řešení,
a protože nám jde právě o to, aby samospráva
obcí fungovala co nejdokonaleji, chceme, aby tu fungovala
i samospráva zemí jako ochranný štít
před centrem právě pro tyto obce. Jedině
tak je možné zajistit skutečně demokratické,
samosprávné fungování obcí.
To je naše přesvědčení. Jste-li
jiného názoru, máte na něj samozřejmě
právo.
Chci také navrhnout nějaké řešení.
Nic nestojí v cestě tomu, abychom o našem protinávrhu
hlasovali, protože budeme stejně přehlasováni.
Na druhé straně vítám návrh,
že podáme sami vlastní návrh na řešení
této otázky, aby se nezdržovalo řešení
samosprávy obcí s tím, že budeme žádat,
aby samospráva zemí byla řešena současně,
když padnou národní výbory krajské
i okresní.
Když jsme hovořili s panem prezidentem a vysvětlovali
jsme mu naši starost, co se může nepříjemného
stát, jestliže vznikne prázdný časový
prostor mezi zrušením národních výborů
a vytvořením zemského zřízení,
mohu to zodpovědně prohlásit, nebyl jsem
u něho sám, jsou tady svědkové tohoto
jednání, projevil názor, že opravdu
by tyto dva programy měly na sebe navazovat a měly
by být řešeny současně.
Podáme tudíž vlastní návrh. Nyní
samozřejmě budeme hlasovat každý podle
svého svědomí. Dále budeme žádat
o to, aby se vyjádřili sami moravští
a slezští obyvatelé, aby nebylo pochybností
o tom, kdo za koho vlastně mluví. Myslím,
že volby jsou k tomu vhodná příležitost.
Tento návrh zde byl předložen. Žádáme
o podporu v tom smyslu, aby společně s obecnými
volbami bylo provedeno referendum o zemské zřízení.
Bohužel, i tak už to bude zpožděné.
Děkuji za pozornost.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Děkuji. Prosím,
aby se slova ujal poslanec Hladík.
Poslanec SN J. Hladík: Myslím, že tady jde
opravdu o dost velké nedorozumění. Ze strany
poslanců, ať už z Čech, Moravy nebo Slovenska,
nejde o to, že by chtěli blokovat samosprávu
Moravy v určitém stupni. V jakém, to ještě
uvidíme, jestli to bude zemské zřízení
nebo nějaký jiný způsob řešení,
pravděpodobně to bude zemské zřízení.
Myslím, že tady nemusí nikdo nikoho přesvědčovat
o tom, jestli to Moraváci chtějí nebo ne.
Myslím, že většinou ano, a že je
zbytečné dělat referendum. Jde spíše
o to, zda nám přísluší zrovna
při projednávání tohoto zákona
řešit tento problém. Nemyslím, že
jde o to, že bychom nechtěli samosprávu, že
bychom tuto problematiku řešit nechtěli. Myslím
si ale, že ji není třeba řešit
zrovna nyní a zrovna při projednávání
tohoto zákona.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Ptám se, zda ještě
někdo z poslanců či poslankyň se hlásí
o slovo. (Nikdo.) Nikdo. Prohlašuji proto rozpravu za skončenou.
(Potlesk.)
Nakonec mi dovolte jednu procedurální poznámku.
Náš jednací řád je velmi nedokonalý
a budeme jej muset skutečně měnit. V této
souvislosti vyslovuji lítost, že poslanec Bárta
i další poslanci z Hnutí za samosprávnou
demokracii, Moravu a Slezsko, nevyužili příležitost
a nepředložili tyto své návrhy do výborů,
aby se tam věcně projednaly. Podle mého osobního
stanoviska nebyly nevyužity proto, aby tady mohly být
věcně projednávány, ale že byly
využity s jiným účelem.
Návrhy byly ovšem podány a vzápětí
předložím návrh, týkající
se hlasování. Ptám se pana navrhovatele,
zda chce vystoupit v diskusi.
Předseda ústavně právního výboru
ČNR J. Kalvoda: Vážený pane předsedající,
dámy a pánové, chci se odvolat na předchozí
vystoupení v tom smyslu, že skutečně
pro navrhovatele cítím se zmocněn to prohlásit,
je přijatelná podoba ústavního zákona
ve smyslu tisku 43. Nic ze změn, které našly
své místo v tomto parlamentním tisku není
zásadně a troufám si říci vůbec
proti záměrům navrhovatele.
Pokud se mohu vyjádřit k proti návrhu, nebudu
to dělat po stránce nejen emotivní, ale ani
věcné, pouze po stránce formální,
procedurální. Je překvapivé, že
již v úvodu či zhruba v polovině času,
který byl vyhrazen pro rozpravu, zazněly vcelku
dvě zcela relevantní připomínky v
tom smyslu, že vše, co obsahuje 9 bodů proti
návrhu, je mimo kompetenci tohoto parlamentu. Přesto
se rozprava nesla v tomto duchu dále a já bych k
důvodům, které shrnul zejména pan
kolega Stome, chtěl ještě dodat, že existuje
ustanovení článku č. 140 odst. 3 ústavního
zákona č. 143 z roku 1968, které se zmiňuje
o tom, že pouze v kompetenci národní rady je
členění republik.
K protinávrhu se zmiňuji proto jen z tohoto formálního
hlediska.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Děkuji. Ptám
se zpravodajů, kdo z nich chce ještě vystoupit
na závěr rozpravy.
Společný zpravodaj výborů SL poslanec
O. Világi: Prosím, aby ste si v tlači čl.
14 na strane 2 spoločnej správy opravili článok
86 ods. 4, kde je uvedené "právo volit členy
zastupitelství obce". V návrhu vypadlo slovo
"obce".
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Chce na závěr
rozpravy vystoupit poslanec Stome?
Společný zpravodaj výború SN poslanec
K. Stome: Nikoliv. Vzdá- vám se slova.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Děkuji. Prosím
poslance, pokud se zdržují ve foye, aby zaujali svá
místa v jednací síni.
Můžeme přistoupit k hlasování.
Jsou předloženy protinávrhy: protinávrh
poslance Bárty a poslance Tomise, které svým
způsobem spadají do jedné linie, a proto
se mi zdá, že je účelné o nich
hlasovat jednotně. Řeknu, z jakého důvodu.
Znovu se odvolávám na to, že náš jednací řád je nedostatečný a musíme se hlasováním dohodnout na určitých postupech do té doby, než jednací řád změníme.
Návrh poslance Bárty, který tu byl předložen
k projednání a ke schválení, aniž
o něm jednaly výbory, zejména výbory
ústavně právní, je tak dalekosáhlý,
že v této rozpravě, nebo po jejím ukončení
schválit nemůžeme, protože bychom jej
museli mít písemně k dispozici. Nicméně
návrh byl podán a nemůžeme se k němu
nevyjádřit hlasováním.
Nedostatek jednacího řádu doporučuji
napravit tímto způsobem: Nechám o něm
hlasovat jako o návrhu ústavního zákona,
tzn., že při hlasování se musí
vyslovit obě sněmovny příslušnou
většinou s tím, že pokud by se o něm
vyslovily, bude to mít význam v tom, že jsou
pro to, aby Federální shromáždění
o něm jednalo. Potom by samozřejmě dnešní
jednání muselo být přerušeno
a zabývaly by se tím ústavně právní
výbory.
Bylo by to znovu předloženo k jednání,
protože jaksi my nemůžeme tímto, i kdybychom
se vyslovili pro tento návrh, nemůžeme jej
odpovědně přijmout, protože značná
část poslanců neví přesně,
co by všechno schválila, jaké jsou důsledky
toho návrhu.
Ale protože ani poslanec Bárta, ani poslanec Tomis
na výzvu zpravodaje své návrhy zpět
nevzali, doporučuji tento postup. Abychom věci příliš
nekomplikovali, zdá se mi, že není účelné,
abych o tomto návrhu dával hlasovat odděleně
a doporučuji hlasovat v tom smyslu, jak jsem navrhoval.
To znamená, Sněmovna lidu bude hlasovat a vysloví-li
se tři pětiny poslanců pro návrh poslance
Bárty a poslance Tomise, bude třeba návrh
znovu projednat ve výborech a znovu se vrátí
do Federálního shromáždění.
Obdobně to platí, vysloví-li se stejným
způsobem Sněmovna národů. Možná,
že se vám můj postup nezdá vhodný,
ale návrhy byly podány, nemohu o nich nedat hlasovat.
Ptám se poslanců Sněmovny lidu, kdo souhlasí v tom smyslu, jak jsem o něm hovořil, s pozměňovacím návrhem poslance Bárty a poslance Tomise ať zvedne ruku! (Hlasuje se.) (Sedmnást.) Sedmnáct. To je nedostatečné množství. Čili další hlasování je v této věci zbytečné.
Teď Sněmovna národů. Nejprve část
poslanců zvolených v České republice,
je přítomno 64, ve Slovenské republice 60
poslanců. Prosím poslance z České
republiky, aby se vyslovili k tomuto návrhu. Kdo je pro?
(Hlasuje se.) Děkuji. To je málo.
Prosím poslance ve Slovenské republice, aby se vyslovili
k tomuto návrhu. (Hlasuje se.) Děkuji. Návrh
nedostal potřebnou většinu, čili nebyl
přijat.
Myslím tedy, že můžeme přistoupit
k hlasování o vlastním návrhu zákona
tak, jak byl přijat ve znění společné
zprávy výborů a podle doporučení
společného zpravodaje. Nejprve budou hlasovat poslanci
Sněmovny národů zvolení v České
republice. Kdo souhlasí s návrhem ústavního
zákona, kterým se zkracuje volební období
národních výborů - parlamentní
tisk č. 13 - podle doporučení společného
zpravodaje, nechť zvedne ruku! (Hlasuje se.) Děkuji.
Kdo je proti? (Nikdo.) Děkuji. Kdo se zdržel hlasování?
(Nikdo.) Děkuji.
Česká část Sněmovny národů
předložený návrh schválila.
Nyní budou hlasovat poslanci Sněmovny národů
zvolení ve Slovenské republice. Kdo je pro, ať
zvedne ruku! (Hlasuje se.) (Čtyřicet šest.)
Čtyřicet šest - to je minimální
množství, kterého je třeba k přijetí
ústavního zákona, ale stačí.
Takže slovenská část Sněmovny
národů návrh přijala.
Nyní prosím o hlasování poslance Sněmovny
lidu. Kdo souhlasí s návrhem ústavního
zákona, tisk č. 13.
(Hlas z pléna: Ještě jste neskončili
hlasování.)
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Děkuji. Kdo ze slovenské
části se zdržel hlasování? (Hlasuje
se.) (Šest.) Šest.
Kdo je proti?
(Hlasuje se.) (Čtyři.) Čtyři.
Nyní tedy, protože obě části
Sněmovny národů potřebnou většinou
předložený návrh ústavního
zákona schválily, přistoupíme ke hlasování
ve Sněmovně lidu.
Kdo z poslanců zvolených ve Sněmovně
lidu souhlasí s návrhem ústavního
zákona, tisk 13 ve znění společné
zprávy, tisk 43 podle doporučení společného
zpravodaje výborů Sněmovny lidu, ať
zvedne ruku! (Hlasuje se.) Děkuji. 101.
Kdo je proti? (Hlasuje se.) (Dvanáct.) Dvanáct.
Zdržel se někdo hlasování? (Hlasuje
se.) (Sedm.) Sedm. Děkuji.
Protože ke schválení ústavního
zákona ve Sněmovně lidu stačí
91 hlasů, Sněmovna lidu zákon schválila.
Vážené Federální shromáždění,
vzhledem k souhlasnému usnesení obou sněmoven
konstatuji, že Federální shromáždění
schválilo ústavní zákon, kterým
se mění a splňuje ústavní zákon
č. 100/1960 Sb., Ústava ČSFR, ve znění
pozdějších předpisů a ústavní
zákon č. 143/1968 Sb., o československé
federaci ve znění pozdějších
předpisů, kterým se zkracuje volební
období národních výborů.
(Poznámka redakce: Usnesení FS č. 4, SL č.
28, SN č. 26)
Doporučuji, abychom teď schůzi přerušili
na čtvrt hodiny. Prosím, abychom byli dochvilní,
neprotahovali přestávku, protože nás
ještě čeká projednání
kompetenčních zákonů, které
máme dnes ještě projednat, abychom dodrželi
program, který jsme si sami schválili.