Středa 18. července 1990

Připojuji se proto ke svému kolegovi - zpravodaji ze SL, aby poslanci uvážili, co zde bylo řečeno i poslancem Fišerou a dalšími, aby své návrhy rozpracovali způsobem schopným projednání a předložili na správný orgán a tímto není Federální shromáždění a pokud by jím bylo, tak jím není v tomto okamžiku. Apeluji tedy na ně, aby všichni tři předkladatelé své návrhy stáhli, abychom se nemuseli zabývat procedurální otázkou hlasování. Pokud jde o samotný návrh jako takový, jde nám o to, abychom nějakým způsobem rozbili systém, který zamlžoval samospávu, a který znemožňoval, aby obec byla víc než čára na mapě. Můžeme si vybrat, zda-li tak chceme učinit dnes a teď, nebo zdali tak učinit vůbec nechceme a nebo jestli to chceme odložit. Ten, kdo tíhu toho ponese, budou naši voliči a naši občané, protože neuděláme-li nic pro samosprávu obcí, tak chudneme své občany doslova a do písmene, protože od tohoto zákona obce mohou hospodařit a pokud pod jakoukoli záminkou odvrátíme platnost tohoto zákona, poneseme těžkou odpovědnost v této situaci za to, že životní standard se bude zhoršovat a to proto, že nemá zákonné krytí. Děkuji vám. (Potlesk).

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Děkuji. Musím se ještě zeptat, zda-li někdo chce vystoupit, abychom mohl ukončit rozpravu. (Nikdo se nehlásil). Není-li tomu tak, prohlašuji rozpravu za ukončenou. Dovolte mi ještě jednu procedurální otázku.

Hlásí se ještě pan poslanec Bárta.

Poslanec SL B. Bárta: Pane předsedající, pane předsedo, kolegyně a kolegové, nechci prodlužovat jednání, je mi osobně dokonce trochu líto, že se toto jednání se vzájemným nepochopením obou diskutujících stran takto vleče. Nejsem přesvědčen o tom, že řešení našich návrhů je mimo kompetenci Federálního shromáždění, tak jako nebylo mimo kompetenci vyjádření se k samosprávě, k obnovení samosprávy země Moravskoslezské v předchozím parlamentu. Je to stejná situace, jen s tím rozdílem, že tam Federální shromáždění pověřilo svého nástupce, toto Federální shromáždění, aby právě tuto otázku řešilo. Myslím, že i pan místopředseda Jičínsky již tehdy zde zasedala, že by jistě vystoupil proti formulaci, že se má toto FS jako nástupnické, tímto problémem zabývat. To je věc číslo jedna, o které nejsem přesvědčen.

Dále znovu zdůrazňuji: jestliže už v tomto zákoně ponecháme věci v definitivním znění, to znamená znění Česká republika, Česká národní rada a pod., potom se tu petrifikuje tento stav nejméně na dva roky.

Znovu upozorňuji, že návrh, k němuž se vyjadřujeme, je jenom dílčí řešení, a protože nám jde právě o to, aby samospráva obcí fungovala co nejdokonaleji, chceme, aby tu fungovala i samospráva zemí jako ochranný štít před centrem právě pro tyto obce. Jedině tak je možné zajistit skutečně demokratické, samosprávné fungování obcí. To je naše přesvědčení. Jste-li jiného názoru, máte na něj samozřejmě právo.

Chci také navrhnout nějaké řešení. Nic nestojí v cestě tomu, abychom o našem protinávrhu hlasovali, protože budeme stejně přehlasováni. Na druhé straně vítám návrh, že podáme sami vlastní návrh na řešení této otázky, aby se nezdržovalo řešení samosprávy obcí s tím, že budeme žádat, aby samospráva zemí byla řešena současně, když padnou národní výbory krajské i okresní.

Když jsme hovořili s panem prezidentem a vysvětlovali jsme mu naši starost, co se může nepříjemného stát, jestliže vznikne prázdný časový prostor mezi zrušením národních výborů a vytvořením zemského zřízení, mohu to zodpovědně prohlásit, nebyl jsem u něho sám, jsou tady svědkové tohoto jednání, projevil názor, že opravdu by tyto dva programy měly na sebe navazovat a měly by být řešeny současně.

Podáme tudíž vlastní návrh. Nyní samozřejmě budeme hlasovat každý podle svého svědomí. Dále budeme žádat o to, aby se vyjádřili sami moravští a slezští obyvatelé, aby nebylo pochybností o tom, kdo za koho vlastně mluví. Myslím, že volby jsou k tomu vhodná příležitost. Tento návrh zde byl předložen. Žádáme o podporu v tom smyslu, aby společně s obecnými volbami bylo provedeno referendum o zemské zřízení. Bohužel, i tak už to bude zpožděné. Děkuji za pozornost.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Děkuji. Prosím, aby se slova ujal poslanec Hladík.

Poslanec SN J. Hladík: Myslím, že tady jde opravdu o dost velké nedorozumění. Ze strany poslanců, ať už z Čech, Moravy nebo Slovenska, nejde o to, že by chtěli blokovat samosprávu Moravy v určitém stupni. V jakém, to ještě uvidíme, jestli to bude zemské zřízení nebo nějaký jiný způsob řešení, pravděpodobně to bude zemské zřízení.

Myslím, že tady nemusí nikdo nikoho přesvědčovat o tom, jestli to Moraváci chtějí nebo ne. Myslím, že většinou ano, a že je zbytečné dělat referendum. Jde spíše o to, zda nám přísluší zrovna při projednávání tohoto zákona řešit tento problém. Nemyslím, že jde o to, že bychom nechtěli samosprávu, že bychom tuto problematiku řešit nechtěli. Myslím si ale, že ji není třeba řešit zrovna nyní a zrovna při projednávání tohoto zákona.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Ptám se, zda ještě někdo z poslanců či poslankyň se hlásí o slovo. (Nikdo.) Nikdo. Prohlašuji proto rozpravu za skončenou. (Potlesk.)

Nakonec mi dovolte jednu procedurální poznámku. Náš jednací řád je velmi nedokonalý a budeme jej muset skutečně měnit. V této souvislosti vyslovuji lítost, že poslanec Bárta i další poslanci z Hnutí za samosprávnou demokracii, Moravu a Slezsko, nevyužili příležitost a nepředložili tyto své návrhy do výborů, aby se tam věcně projednaly. Podle mého osobního stanoviska nebyly nevyužity proto, aby tady mohly být věcně projednávány, ale že byly využity s jiným účelem.

Návrhy byly ovšem podány a vzápětí předložím návrh, týkající se hlasování. Ptám se pana navrhovatele, zda chce vystoupit v diskusi.

Předseda ústavně právního výboru ČNR J. Kalvoda: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, chci se odvolat na předchozí vystoupení v tom smyslu, že skutečně pro navrhovatele cítím se zmocněn to prohlásit, je přijatelná podoba ústavního zákona ve smyslu tisku 43. Nic ze změn, které našly své místo v tomto parlamentním tisku není zásadně a troufám si říci vůbec proti záměrům navrhovatele.

Pokud se mohu vyjádřit k proti návrhu, nebudu to dělat po stránce nejen emotivní, ale ani věcné, pouze po stránce formální, procedurální. Je překvapivé, že již v úvodu či zhruba v polovině času, který byl vyhrazen pro rozpravu, zazněly vcelku dvě zcela relevantní připomínky v tom smyslu, že vše, co obsahuje 9 bodů proti návrhu, je mimo kompetenci tohoto parlamentu. Přesto se rozprava nesla v tomto duchu dále a já bych k důvodům, které shrnul zejména pan kolega Stome, chtěl ještě dodat, že existuje ustanovení článku č. 140 odst. 3 ústavního zákona č. 143 z roku 1968, které se zmiňuje o tom, že pouze v kompetenci národní rady je členění republik.

K protinávrhu se zmiňuji proto jen z tohoto formálního hlediska.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Děkuji. Ptám se zpravodajů, kdo z nich chce ještě vystoupit na závěr rozpravy.

Společný zpravodaj výborů SL poslanec O. Világi: Prosím, aby ste si v tlači čl. 14 na strane 2 spoločnej správy opravili článok 86 ods. 4, kde je uvedené "právo volit členy zastupitelství obce". V návrhu vypadlo slovo "obce".

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Chce na závěr rozpravy vystoupit poslanec Stome?

Společný zpravodaj výború SN poslanec K. Stome: Nikoliv. Vzdá- vám se slova.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Děkuji. Prosím poslance, pokud se zdržují ve foye, aby zaujali svá místa v jednací síni.

Můžeme přistoupit k hlasování. Jsou předloženy protinávrhy: protinávrh poslance Bárty a poslance Tomise, které svým způsobem spadají do jedné linie, a proto se mi zdá, že je účelné o nich hlasovat jednotně. Řeknu, z jakého důvodu.

Znovu se odvolávám na to, že náš jednací řád je nedostatečný a musíme se hlasováním dohodnout na určitých postupech do té doby, než jednací řád změníme.

Návrh poslance Bárty, který tu byl předložen k projednání a ke schválení, aniž o něm jednaly výbory, zejména výbory ústavně právní, je tak dalekosáhlý, že v této rozpravě, nebo po jejím ukončení schválit nemůžeme, protože bychom jej museli mít písemně k dispozici. Nicméně návrh byl podán a nemůžeme se k němu nevyjádřit hlasováním.

Nedostatek jednacího řádu doporučuji napravit tímto způsobem: Nechám o něm hlasovat jako o návrhu ústavního zákona, tzn., že při hlasování se musí vyslovit obě sněmovny příslušnou většinou s tím, že pokud by se o něm vyslovily, bude to mít význam v tom, že jsou pro to, aby Federální shromáždění o něm jednalo. Potom by samozřejmě dnešní jednání muselo být přerušeno a zabývaly by se tím ústavně právní výbory.

Bylo by to znovu předloženo k jednání, protože jaksi my nemůžeme tímto, i kdybychom se vyslovili pro tento návrh, nemůžeme jej odpovědně přijmout, protože značná část poslanců neví přesně, co by všechno schválila, jaké jsou důsledky toho návrhu.

Ale protože ani poslanec Bárta, ani poslanec Tomis na výzvu zpravodaje své návrhy zpět nevzali, doporučuji tento postup. Abychom věci příliš nekomplikovali, zdá se mi, že není účelné, abych o tomto návrhu dával hlasovat odděleně a doporučuji hlasovat v tom smyslu, jak jsem navrhoval. To znamená, Sněmovna lidu bude hlasovat a vysloví-li se tři pětiny poslanců pro návrh poslance Bárty a poslance Tomise, bude třeba návrh znovu projednat ve výborech a znovu se vrátí do Federálního shromáždění. Obdobně to platí, vysloví-li se stejným způsobem Sněmovna národů. Možná, že se vám můj postup nezdá vhodný, ale návrhy byly podány, nemohu o nich nedat hlasovat.

Ptám se poslanců Sněmovny lidu, kdo souhlasí v tom smyslu, jak jsem o něm hovořil, s pozměňovacím návrhem poslance Bárty a poslance Tomise ať zvedne ruku! (Hlasuje se.) (Sedmnást.) Sedmnáct. To je nedostatečné množství. Čili další hlasování je v této věci zbytečné.

Teď Sněmovna národů. Nejprve část poslanců zvolených v České republice, je přítomno 64, ve Slovenské republice 60 poslanců. Prosím poslance z České republiky, aby se vyslovili k tomuto návrhu. Kdo je pro? (Hlasuje se.) Děkuji. To je málo.

Prosím poslance ve Slovenské republice, aby se vyslovili k tomuto návrhu. (Hlasuje se.) Děkuji. Návrh nedostal potřebnou většinu, čili nebyl přijat.

Myslím tedy, že můžeme přistoupit k hlasování o vlastním návrhu zákona tak, jak byl přijat ve znění společné zprávy výborů a podle doporučení společného zpravodaje. Nejprve budou hlasovat poslanci Sněmovny národů zvolení v České republice. Kdo souhlasí s návrhem ústavního zákona, kterým se zkracuje volební období národních výborů - parlamentní tisk č. 13 - podle doporučení společného zpravodaje, nechť zvedne ruku! (Hlasuje se.) Děkuji.

Kdo je proti? (Nikdo.) Děkuji. Kdo se zdržel hlasování? (Nikdo.) Děkuji.

Česká část Sněmovny národů předložený návrh schválila.

Nyní budou hlasovat poslanci Sněmovny národů zvolení ve Slovenské republice. Kdo je pro, ať zvedne ruku! (Hlasuje se.) (Čtyřicet šest.) Čtyřicet šest - to je minimální množství, kterého je třeba k přijetí ústavního zákona, ale stačí. Takže slovenská část Sněmovny národů návrh přijala.

Nyní prosím o hlasování poslance Sněmovny lidu. Kdo souhlasí s návrhem ústavního zákona, tisk č. 13.

(Hlas z pléna: Ještě jste neskončili hlasování.)

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Děkuji. Kdo ze slovenské části se zdržel hlasování? (Hlasuje se.) (Šest.) Šest.

Kdo je proti?

(Hlasuje se.) (Čtyři.) Čtyři.

Nyní tedy, protože obě části Sněmovny národů potřebnou většinou předložený návrh ústavního zákona schválily, přistoupíme ke hlasování ve Sněmovně lidu.

Kdo z poslanců zvolených ve Sněmovně lidu souhlasí s návrhem ústavního zákona, tisk 13 ve znění společné zprávy, tisk 43 podle doporučení společného zpravodaje výborů Sněmovny lidu, ať zvedne ruku! (Hlasuje se.) Děkuji. 101.

Kdo je proti? (Hlasuje se.) (Dvanáct.) Dvanáct.

Zdržel se někdo hlasování? (Hlasuje se.) (Sedm.) Sedm. Děkuji.

Protože ke schválení ústavního zákona ve Sněmovně lidu stačí 91 hlasů, Sněmovna lidu zákon schválila.

Vážené Federální shromáždění, vzhledem k souhlasnému usnesení obou sněmoven konstatuji, že Federální shromáždění schválilo ústavní zákon, kterým se mění a splňuje ústavní zákon č. 100/1960 Sb., Ústava ČSFR, ve znění pozdějších předpisů a ústavní zákon č. 143/1968 Sb., o československé federaci ve znění pozdějších předpisů, kterým se zkracuje volební období národních výborů.

(Poznámka redakce: Usnesení FS č. 4, SL č. 28, SN č. 26)

Doporučuji, abychom teď schůzi přerušili na čtvrt hodiny. Prosím, abychom byli dochvilní, neprotahovali přestávku, protože nás ještě čeká projednání kompetenčních zákonů, které máme dnes ještě projednat, abychom dodrželi program, který jsme si sami schválili.

(Jednání přerušeno v 17.25 hodin.)


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP