Středa 18. července 1990

Poslanec SN B. Tichý: Vážený pane předsedající, vážená sněmovno, dovolte mi, abych se disciplinovaně zařadil mezi ty, kteří hovoří na dané téma (a nemusí být panem předsedajícím zváni k tomu, aby na to hovořili. Vypadá to ovšem tak, že ne všichni se toho tématu drželi, a že jenom já jsem byl napomenut. Domnívám se, že to bylo naposledy, kdy tak bylo učiněno...).

Je zřejmé, že příspěvek poslance Bárty směřoval poněkud jinam, než si mohla zřejmě většina přítomných poslanců uvědomit.

Podívejte se, máme před sebou komunální volby. Jestliže odsouhlasíme samosprávu obcí a okresů, nastane situace, kdy od účinnosti zákona bude nutno tyto okresy, co se týká státní správy, řídit přímo českou vládou. Podívejte se na tu řadu okresů, které pod tou vládou budou. Už jen z čistě technického a komunikačního hlediska je velmi pravděpodobné, že správní opatření, která bude nutno konat, přece jen nebudou tak pružná a zejména v době, kdy přestavujeme hospodářství, kdy přestavujeme správu a kdy tvoříme nový politický systém je třeba, aby tato správní opatření a jiná, byla dostatečně rychlá, pružná a kontrolovatelná. Není to, prosím, jen nacionalistický pocit, se kterým se tady operuje. Myslím si, že naše hnutí už mnohokrát deklarovalo, že jsme s Čechy, popř. s republikou spojeni až do těch statků a hrdel. Toto spojení nikdo nechce rušit. Jde jen o pozitivní návrhy na to, aby se občan mohl skutečně v této zemi přestat cítit jako odcizovaný. To, co si prostě v tom samosprávném principu všichni přejeme nebo vidíme. Je zřejmé, že občan, který bude na úrovni obce přenášet svoje pravomoci volbou na předsednictvo obce, potom na shromáždění okresů, potom to musí okresy samozřejmě přenášet také výše.

Z logického hlediska musí i federace být vybudována na tom, co ji jako pravomoc společně naše republiky přenesou, jako svou vrcholnou občanskou povinnost. Budou tedy integrovat hlasy občana. Těžko se dá opravňovat budování státu shora. Všichni chceme budovat zdola a jak vidím, tak se tady tato sněmovna tváří dost překvapeně nebo nelibě nad tím, že někteří chtějí učinit další krok. Je možné, že z hlediska komunálních voleb, instalace těchto zemí není ještě nutná. Ale nechce-li si FS i ČNR dát právem vyčítat jistotu, řekněme taktičnost (nebo, jak bych to nazval takovým slovem, abych neurazil, protože si obou těchto orgánů vážím), že ve svých prohlášeních přihlásili k škodám, nebo chcete-li k diskriminaci (někoho toto slovo dráždí), pak přece musí ten další krok chtě nechtě učinit. Není jiné cesty. Jestliže jsme tady slyšeli, že proti zemskému zřízení vlastně nikdo není, a ta Morava na to hodně pasuje, Čechy už na to zemské zřízení nepasují (těm by pasovalo to království, stejně jako jiným zemským útvarům by vyhovovalo třeba něco jiného). Prosím, taková ale představa, co dál dělat po samosprávné linii, je nutná. Domnívám se, že je tedy účelné, abychom tento návrh zákona odsouhlasili, ale nezbytně musíme učinit krok další. V prohlášení naší sněmovny, které jsme měli k vládnímu programu, se přeci také hovoří o zemském zřízení. Musíme ho tedy mít před sebou, nebo musíme ho mít na mysli a rozpor může být jenom v tom časovém programu, popřípadě věcném uspořádání vztahů mezi okresy, zeměmi a republikou. Prosím pěkně, není ještě vypracována žádná ucelená představa, která by byla dána k širší veřejné diskusi. Ale o tom, že je to potřeba, jistě nikdo z nás nebude pochybovat, nebo alespoň většina z nás nebude pochybovat, abych nebyl tak paušální. Domnívám se, že je proto potřeba, aby právě toto shromáždění obdobně jako Česká národní rada, se zavázala, v tomto smyslu pracovat. Je pochopitelné, že eskalovat takovéto rozpory, zda byla diskriminovaná nebo nebyla - to v této době není účelné. Ale pokud by někdo měl ten zájem, můžeme to odložit. Samozřejmě, že může zde také někdo namítnout: "Ano, severní Čechy byly na tom hůř, jižní Čechy lze také považovat za oblast, která byla v jistém smyslu znevýhodněna". Prosím pěkně, samozřejmě, je to tak. Ale jaké tedy navrhneme řešení. Určitě musíme to řešení hledat. Tím, že to budeme zamlčovat, zamlžovat, tím se tedy k řešení nedostaneme. A naprostá většina občanů si tuto otázku klade. Hovořil jsem o tom, že se naši občané dělí na tři skupiny; první je vykořisťována druhou nebo si myslí, že je znevýhodňována druhou. (Potlesk.) Děkuji vám za potlesk, vím, jak to myslíte. Ale prosím pěkně, kdo to nechce slyšet, ten to poslouchat nemusí. Ale doufám, že si to vezme k srdci.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Prosím vás, abychom ještě měli takovou rozvahu, kdo ještě chce vystoupit v rozpravě, než slovo dostanou k faktické poznámce zpravodajové. Poslanec Fišera.

Poslanec SN I. Fišera: Vážený pane předsedo, pane předsedající, dámy a pánové. Dovolte mi, abych stručně charakterizoval svůj pohled na věc. Já patřím mezi ty poslance, kteří podpořili v minulém parlamentu ono prohlášení, které bylo pro obnovení zemského zřízení. To za prvé. Za druhé jsem poněkud překvapen dnešním postupem Hnutí za Moravu a Slezsko z toho prostého důvodu, že v určitých diskusích, které jsme vedli, jsme se shodovali na tom, že je třeba přistupovat k řešení tohoto problému velmi věcně, systémově, promyšleně, a že je třeba ho rozumně připravit tak, aby celý systém mohl dobře fungovat. Myslím si, že bychom neměli teď z tohoto místa vést určité propagandistické řeči, protože se přesvědčujeme vzájemně o víceméně přesvědčeném, a že bychom měli, ale to nikoliv na půdě tohoto pléna, protože vláda by měla vládnout a řešit problémy, které jsou závazné v tuto chvíli, že bychom měli začít pracovat fakticky v týmech na konkretizaci této věci a ne navrhovat zákony, které by byly uspěchané. Děkuji. (Potlesk.)

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Faktická poznámka. Poslanec Pospíšil.

Poslanec SL J. Pospíšil: Vážený pane předsedající, pane předsedo, dámy a pánové. Já jsem rodem Moravan, ale mám pocit, že tady jde o velké nedorozumění. Tento zákon, který máme schválit, nemluví o struktuře státní správy. Celá ta debata byla o struktuře státní správy. Další věc je, že pokud vím, tak Hnutí pro Moravu a Slezsko vychází ze samosprávné demokracie, která má vycházet od spodu. K tomu bych připomněl čl. 87 tohoto zákona: "Obce se mohou sdružovat k zabezpečování věcí společného zájmu."

Myslím, že tento zájem společný je, co se týče moravanství. A myslím, že moravské obce se mohou sdružovat k zabezpečování věcí tohoto společného zájmu. Pokud bude platit tento zákon. Pokud vím, tak Hnutí pro Moravu a Slezsko má vyšší zastoupení v České národní radě než tady a článek 102 odst. 3 zní: "Národní rada je jediným zákonodárným orgánem republiky." Čili si myslím, že v tomto zákoně, v této debatě by to nemělo být uplatňováno, ale že by to měli uplatnit v národní radě. (Potlesk.)

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Děkuji. Prosím, poslanec Dostál.

Poslanec SN P. Dostál: Vážený pane předsedo, vážený pane předsedající. Velice stručně. Já jsem z Moravy, já jsem ze středu Moravy a to z Olomouce, takže snad mám právo k tomu něco říct. Samozřejmě, že nám v OF na Moravě, není jedno, jak bude naše samospráva vypadat. Ale v žádném případě nesouhlasíme s tím, aby se za nové uspořádání samosprávné Moravy schovávali ti, které ohrožuje právě dnešní navrhovaná úprava ústavního zákona. To jest struktury rušených KNV. Děkuji vám za pozornost. (Potlesk.)

Předsedající první místopředseda FS Jičínský: Děkuji, slovo má poslanec Hlavička.

Poslanec SN B. Hlavička: Vážené Federální shromáždění, já bych chtěl jenom toto. Celým světem hýbe ekonomika. Chtěl bych připomenout jednu věc. Je nás tady třista. Když nedobře prohospodaříme 10 hodin, je to 3 000 hodin. Za tu dobu mohl být jeden z nás půldruhého roku doma. Za tu dobu může jeden člověk postavit hrubou stavbu rodinného domku. Já jsem pro to a myslím, že všichni jsou pro to, aby každý navrhovaný systém nyní, tak jak my to chápeme, byl v prvé řadě jednodušší a spravedlivější. Já myslím, že navrhovaný zákon v té podobě jako je, je prvním krokem k tomu, abychom to učinili. Není možné dneska odsouhlasit protinávrh, protože je tak rozsáhlý a tak mění situaci, že to nejsme schopni zvládnout. Bylo by dobře, kdyby Společnost pro Moravu a Slezsko tento návrh rozpracovala do detailů, přesvědčila všechny příslušné instituce a zejména nás, abychom to mohli odsouhlasit. Já jsem přesvědčen, že doposud to rozpracované nemají, protože v návrhu říkají jenom v názvu, že to bude česko-moravský, ale říká to Společnost pro Moravu a Slezsko, čili by tam mělo být česko-moravsko- slezský. Už jenom z tohoto detailu je vidět, že to není rozpracované. A já jsem Moravák jako "poleno", což je také slyšet, ale nemůžu souhlasit s tím, abychom byli národ, ač se trochu lišíme řečí, jako národ bychom museli mít řeč rozdílnou. Já to řeknu obrazně, jak to říkáme u nás. Jenom na Moravě můžete slyšet větu: "Jdu se vyčourat s psékem." (Smích.) Já to přeložím těm, kteří nejsou z Moravy. "Jdu vyvenčit psa a zároveň sebe." Čili je vidět, že určitý rozdíl je, ale nikdy bych nechtěl, abychom se dělili. My uvažujeme o tom, abychom se dostali do velké Evropy, která nebude mít hranic a bude mít jednu měnu. A my se budeme nakonec jmenovat tak, že žádný sportovní redaktor ten název nebude schopen za půl hodiny vyslovit. Děkuji za pozornost.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Máte přednost pane poslanče.

(Hlas z pléna: Vážená sněmovno, domnívám se, že bude účelné ušetřit alespoň jeden postavený domek a přijmout názor pana Fišery z Občanského fóra, aby se sešli poslanci zvolení na území moravských krajů a tuto věc prodiskutovali.)

(Hlas z pléna: Dámy a pánové, vážený pane předsedo a pane předsedající, mám tři poznámky.)

Za prvé, jednáme o samosprávě obcí a ne o celkovém uspořádání federace a pokud kdokoliv může mluvit svévolně o čemkoliv jiném, tak změňme jednací řád, jinak se nikam nedostaneme. (Potlesk.)

Za druhé. Panu Bártovi bych rád připomněl, že má velmi krátkou paměť. Já jsem Pražák, jsem člen tohoto parlamentu, byť krátce a přeji si, aby pan Bárta říkal výtky o diskriminaci ne nám, ale pánům, jako byl Jakeš, Husák, Štěpán a podobně.To znamená členům komunistické strany, jejímž členem, myslím, že byl i on sám. Ta výtka o diskriminaci a o všem tom děsivém, co se dělo s Moravou nepatří nám, ale někam jinam.

A za třetí. Prosím vás, skončeme tyto plané řeči, stojí to mnoho peněz a začneme hlasovat. (Potlesk.)

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Ptám se znovu, protože takový je jednací řád a jsem povinen podle něho jednat, jestli se někdo hlásí do rozpravy. Poslanec Tomis.

Poslanec SN V. Tomis: Dovolte mi jenom faktickou připomínku v tom směru, že můžeme přistoupit na to, že by se všechno ostatní rozpracovalo a tak to bylo zde řečeno, ale navrhuji, aby článek 1O8 a 136 zněl, že národní rada rozhodne, kdo se bude zabývat podněty obcí a jejich činností a kdo bude řídit a kontrolovat činnost samosprávných orgánů a orgánů státní správy. Čili tímto ponecháme otevřená dvířka, aby to národní rady mohly rozhodnout, ale ne, aby Federální shromáždění rozhodlo, že to bude dělat národní rada a vláda ČR. Tím jim svazujeme ruce a naši poslanci v ČNR by nemohli o tom hlasovat. To je protinávrh.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Ještě někdo se hlásí do rozpravy? Poslanec Roman.

Poslanec SL L. Roman: Vážený pán predseda, vážený pán predsedajúci, vážené poslankyne, vážení poslanci, vážení hostia. Z doterajšieho vývoja dnešného rokovania je zrejmé, že je mnoho nedoriešených kompetenčných problémov, ktoré budeme musieť riešiť z úrovne federácie. Teda i na úrovni Federálneho zhromaždenia. Ako vieme, vypracovanie a schvaľovanie zákonov s najvyššou právnou silou pre územie republiky či společného štátu má byť vyvrcholením činnosti najvyššieho zákonodarného zboru a výkonných orgánov federácie a republík. Aby táto práce bola realizovaná cielavedome, systematicky a efektívne, predkladám na hlasovanie obom snemovniam zmenu ústavného zákona č. 100/1960 Zb., v znení neskorších predpisov a ústavného zákona č. 143/1968 Zb., v znení neskorších predpisov takto: "Platnosť Ústavy Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky, to je platnosť ústavného zákona č. 100/1960 Zb., Ústavy ČSSR v znení neskorších predpisov a ústavného zákona č. 143/1968 Zb., o československej federácii, v znení neskorších predpisov, končí dňom 31. 12. 1991." Ďakujem.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Tento návrh je mimo pořad a nebudeme o něm jednat. Hlásí se ještě někdo do diskuse? Poslanec Bárta.

Poslanec SL B. Bárta: Pane předsedající, pane předsedo, kolegyně a kolegové, celý můj projev byl vlastně završením toho, co jsem se domníval, že si všichni uvědomujete, a tak jsem o tom také nehovořil. Šlo vlastně už jenom o formulaci určitých závěrů na základě toho, co se dnes v rámci připravovaných změn s národními výbory mění. Pan poslanec Fišera správně připomenul, že když jsme na Koordinačním centru Občanského fóra v Praze jednali, že jsme se dohodli na věcném a systémovém řešení všech problémů, před které jsme postaveni. Chtěl bych říci, že právě navrhovaná úprava zákonů tomuto vůbec neodpovídá. Řeší jen jednu záležitost, jen jeden článek samosprávy a neřeší ho v rámci systému, který nutně je vyšší úroveň samosprávy, kterým by z důvodů, které jsme několikrát vysvětlili a myslím, že i prokázali, měla být země, a že k tomu také toto zákonodárné shromáždění dospělo. V tomto směru nemám co dokazovat. Toto narušení právě systémového přístupu se projevuje právě dnes. Ke skutečnosti, která je dobře známá, že se mají rušit nejenom KNV, ale i ONV, já upozorňuji, že toto jsme navrhovali už v roce 1968 a znovu od ledna tohoto roku. Tedy my nekryjeme někoho, kdo si chce udržet na KNV své pozice, eventuelně tedy přejít pod tímto pláštíkem někam jinam, to jsou špatně pochopené záležitosti.

Ale vidíme, co se tedy děje. Vidíme, že už dnes, právě proto, že chybí zemský mezičlánek, dnes ministerstva připravují expozitury v oblastech, že připravují okresní úřady, které mají být řízeny po celé České republice přímo z Prahy. Delimitace agend KNV vypadá tak, že část se předává na ONV, které mají být zrušeny a část se vrací zpět do ministerstev v Praze. Mohl bych uvádět důkazy. Je to už celá řada resortů - nechci zdržovat - a tomuto, prosím, se říká budování samosprávného systému v naší demokratické Československé republice? To snad ne. To nemá nic společného se systémovým přístupem, to nemá nic společného s věcnými analýzami, to je prostě voluntaristické řešení, které je připravováno na civilně správním úseku ministerstva vnitra, a které běží v protikladu k tomu, že na druhé straně se zákonodárné orgány vyslovily pro zemské zřízení.

Vidíte tedy, jak zde současně probíhají dvě zcela odlišné linie. Ta prvá faktická, o které se jen málo mluví, ale fakticky se připravuje. To je to nebezpečí v samosprávě. Jestliže dnes hlasujeme o změně dosavadních ústav, tak se domnívám, že tato změna by právě měla být pojata také systémově a měla by navazovat na usnesení předchozího parlamentu i na usnesení ČNR o obnově a samosprávě Země moravskoslezské, ale potažmo i České. To je naše stanovisko.

Znovu upozorňuji, že je to nepochopení, nebo zlý úmysl nás obviňovat z jakéhokoli separatismu, nebo ze snahy vyprovokovat na Moravě nějaké nacionalistické tendence. V žádném případě tomu tak není. Jsme ve styku se svými voliči velmi intenzívně, známe jejich názory a zde je tlumočíme. A jestliže dosud nepropukly intenzivnější projevy moravských postojů k celé problematice, tak si myslím, že je to naše zásluha. Děkuji za pozornost.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Hlásí se ještě někdo do rozpravy? (Nikdo se nehlásil). Nikdo. Než dám slovo k faktickým připomínkám zpravodajům, sám bych se chtěl zeptat pana poslance Világiho, zda poslanec Bárta, nebo někdo z Hnutí za samosprávnou demokracii Morava, Slezsko předložil tyto návrhy k jednání ve výborech a jaké stanovisko k ním výbory zaujaly.

Spoločný zpravodaj výborů SL poslanec SN O. Világi: Tieto návrhy neboli predložené vo výboroch.

Vážené Federálne zhromaždenie, myslím, že tu bola vyslovená jedna opodstatnená námietka pána poslanca Valka, že toto Federálne zhromaždenie podľa momentálne platnej Ústavy nie je kompetentné rozhodovať v tejto veci. Pokiaľ by sme o tom hlasovali, porušili by sme Ústavu a postupovali by sme protiústavne, ale mimo týchto právnych argumentov by som sa chcel obrátiť na poslanca z Hnutia pre Moravu a Sliezsko. Vážení kolegovia, som maďarskej národnosti, chápem vašu problematiku ako problematiku určitej skupiny ľudí, ale ako poslanec FZ necítim politický kredit - a myslím, že nie som sám - aby som v tejto veci rozhodoval alebo hlasoval bez toho, aby som poznal politickú dohodu, obsah politickej dohody, ku ktorej sa musí djsť, preto vás žiadam, menovite pána predkladateľa, aby svoj pozmeňovací návrh vzal späť. (Potlesk.)

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Děkuji, slovo má poslanec Stome.

Společný zpravodaj výborů SN poslanec K. Stome: Pane předsedo, pane předsedající, vážení hosté, dámy a pánové, to, čeho zde byli svědky, je důkazem pilné práce předložené na nesprávném fóru. Návrhy, které zde zazněly, byly vpodstatě pana poslance Bárty, pana poslance Tomise a pana poslance Romana. První se týkal Českomoravské republiky, druhý předkladatel navrhoval přenést pravomoci na jakýsi provizorní národní výbor, nebo zemskou vládu a za druhé navrhoval změny článku 108 podle tisku č. 43, aby národní rada nekontrolovala a neřídila, ale určila, kdo řídí a posléze pan poslanec Roman navrhoval, aby konec platnosti ústavy a zákona byl stanoven na 31. 12. 1991. Věcné námitky proti prvním dvěma návrhům, které zde odezněly byly od věci. My vůbec nejsme oprávněni je v této záležitosti rozhodovat ani o ní jednat. Návrh, který zde byl předložen, je neústavní podle čl. 9 kompetence ČNR a je neuskutečnitelný, protože odporuje jednacímu řádu FS.

Chtěl bych jenom připomenout to, co zde zapadlo v další diskusi, a to je poznámka pana kolegy Šedoviče, který v podstatě řekl: "uvědomme si kompetence republik". To je základní záležitost, kterou bylo třeba vzít na vědomí v této debatě. Pokud by navrhovatelé - i přesto, co zde bylo řečeno panem poslancem Valkem, který tuto zásadu pana poslance Šedoviče rozvinul v jednotlivých ustanoveních, dokonce před tím než on vystoupil - trvali na svých návrzích, tak abychom museli zvolit běžný procedurální postup.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP