Poslanec SN B. Tichý: Vážený pane předsedající,
vážená sněmovno, dovolte mi, abych se
disciplinovaně zařadil mezi ty, kteří
hovoří na dané téma (a nemusí
být panem předsedajícím zváni
k tomu, aby na to hovořili. Vypadá to ovšem
tak, že ne všichni se toho tématu drželi,
a že jenom já jsem byl napomenut. Domnívám
se, že to bylo naposledy, kdy tak bylo učiněno...).
Je zřejmé, že příspěvek
poslance Bárty směřoval poněkud jinam,
než si mohla zřejmě většina přítomných
poslanců uvědomit.
Podívejte se, máme před sebou komunální
volby. Jestliže odsouhlasíme samosprávu obcí
a okresů, nastane situace, kdy od účinnosti
zákona bude nutno tyto okresy, co se týká
státní správy, řídit přímo
českou vládou. Podívejte se na tu řadu
okresů, které pod tou vládou budou. Už
jen z čistě technického a komunikačního
hlediska je velmi pravděpodobné, že správní
opatření, která bude nutno konat, přece
jen nebudou tak pružná a zejména v době,
kdy přestavujeme hospodářství, kdy
přestavujeme správu a kdy tvoříme
nový politický systém je třeba, aby
tato správní opatření a jiná,
byla dostatečně rychlá, pružná
a kontrolovatelná. Není to, prosím, jen nacionalistický
pocit, se kterým se tady operuje. Myslím si, že
naše hnutí už mnohokrát deklarovalo, že
jsme s Čechy, popř. s republikou spojeni až
do těch statků a hrdel. Toto spojení nikdo
nechce rušit. Jde jen o pozitivní návrhy na
to, aby se občan mohl skutečně v této
zemi přestat cítit jako odcizovaný. To, co
si prostě v tom samosprávném principu všichni
přejeme nebo vidíme. Je zřejmé, že
občan, který bude na úrovni obce přenášet
svoje pravomoci volbou na předsednictvo obce, potom na
shromáždění okresů, potom to
musí okresy samozřejmě přenášet
také výše.
Z logického hlediska musí i federace být
vybudována na tom, co ji jako pravomoc společně
naše republiky přenesou, jako svou vrcholnou občanskou
povinnost. Budou tedy integrovat hlasy občana. Těžko
se dá opravňovat budování státu
shora. Všichni chceme budovat zdola a jak vidím, tak
se tady tato sněmovna tváří dost překvapeně
nebo nelibě nad tím, že někteří
chtějí učinit další krok. Je
možné, že z hlediska komunálních
voleb, instalace těchto zemí není ještě
nutná. Ale nechce-li si FS i ČNR dát právem
vyčítat jistotu, řekněme taktičnost
(nebo, jak bych to nazval takovým slovem, abych neurazil,
protože si obou těchto orgánů vážím),
že ve svých prohlášeních přihlásili
k škodám, nebo chcete-li k diskriminaci (někoho
toto slovo dráždí), pak přece musí
ten další krok chtě nechtě učinit.
Není jiné cesty. Jestliže jsme tady slyšeli,
že proti zemskému zřízení vlastně
nikdo není, a ta Morava na to hodně pasuje, Čechy
už na to zemské zřízení nepasují
(těm by pasovalo to království, stejně
jako jiným zemským útvarům by vyhovovalo
třeba něco jiného). Prosím, taková
ale představa, co dál dělat po samosprávné
linii, je nutná. Domnívám se, že je
tedy účelné, abychom tento návrh zákona
odsouhlasili, ale nezbytně musíme učinit
krok další. V prohlášení naší
sněmovny, které jsme měli k vládnímu
programu, se přeci také hovoří o zemském
zřízení. Musíme ho tedy mít
před sebou, nebo musíme ho mít na mysli a
rozpor může být jenom v tom časovém
programu, popřípadě věcném
uspořádání vztahů mezi okresy,
zeměmi a republikou. Prosím pěkně,
není ještě vypracována žádná
ucelená představa, která by byla dána
k širší veřejné diskusi. Ale o
tom, že je to potřeba, jistě nikdo z nás
nebude pochybovat, nebo alespoň většina z nás
nebude pochybovat, abych nebyl tak paušální.
Domnívám se, že je proto potřeba, aby
právě toto shromáždění
obdobně jako Česká národní
rada, se zavázala, v tomto smyslu pracovat. Je pochopitelné,
že eskalovat takovéto rozpory, zda byla diskriminovaná
nebo nebyla - to v této době není účelné.
Ale pokud by někdo měl ten zájem, můžeme
to odložit. Samozřejmě, že může
zde také někdo namítnout: "Ano, severní
Čechy byly na tom hůř, jižní
Čechy lze také považovat za oblast, která
byla v jistém smyslu znevýhodněna".
Prosím pěkně, samozřejmě, je
to tak. Ale jaké tedy navrhneme řešení.
Určitě musíme to řešení
hledat. Tím, že to budeme zamlčovat, zamlžovat,
tím se tedy k řešení nedostaneme. A
naprostá většina občanů si tuto
otázku klade. Hovořil jsem o tom, že se naši
občané dělí na tři skupiny;
první je vykořisťována druhou nebo si
myslí, že je znevýhodňována druhou.
(Potlesk.) Děkuji vám za potlesk, vím, jak
to myslíte. Ale prosím pěkně, kdo
to nechce slyšet, ten to poslouchat nemusí. Ale doufám,
že si to vezme k srdci.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Prosím vás,
abychom ještě měli takovou rozvahu, kdo ještě
chce vystoupit v rozpravě, než slovo dostanou k faktické
poznámce zpravodajové. Poslanec Fišera.
Poslanec SN I. Fišera: Vážený pane předsedo,
pane předsedající, dámy a pánové.
Dovolte mi, abych stručně charakterizoval svůj
pohled na věc. Já patřím mezi ty poslance,
kteří podpořili v minulém parlamentu
ono prohlášení, které bylo pro obnovení
zemského zřízení. To za prvé.
Za druhé jsem poněkud překvapen dnešním
postupem Hnutí za Moravu a Slezsko z toho prostého
důvodu, že v určitých diskusích,
které jsme vedli, jsme se shodovali na tom, že je
třeba přistupovat k řešení tohoto
problému velmi věcně, systémově,
promyšleně, a že je třeba ho rozumně
připravit tak, aby celý systém mohl dobře
fungovat. Myslím si, že bychom neměli teď
z tohoto místa vést určité propagandistické
řeči, protože se přesvědčujeme
vzájemně o víceméně přesvědčeném,
a že bychom měli, ale to nikoliv na půdě
tohoto pléna, protože vláda by měla
vládnout a řešit problémy, které
jsou závazné v tuto chvíli, že bychom
měli začít pracovat fakticky v týmech
na konkretizaci této věci a ne navrhovat zákony,
které by byly uspěchané. Děkuji. (Potlesk.)
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Faktická poznámka.
Poslanec Pospíšil.
Poslanec SL J. Pospíšil: Vážený
pane předsedající, pane předsedo,
dámy a pánové. Já jsem rodem Moravan,
ale mám pocit, že tady jde o velké nedorozumění.
Tento zákon, který máme schválit,
nemluví o struktuře státní správy.
Celá ta debata byla o struktuře státní
správy. Další věc je, že pokud
vím, tak Hnutí pro Moravu a Slezsko vychází
ze samosprávné demokracie, která má
vycházet od spodu. K tomu bych připomněl
čl. 87 tohoto zákona: "Obce se mohou sdružovat
k zabezpečování věcí společného
zájmu."
Myslím, že tento zájem společný
je, co se týče moravanství. A myslím,
že moravské obce se mohou sdružovat k zabezpečování
věcí tohoto společného zájmu.
Pokud bude platit tento zákon. Pokud vím, tak Hnutí
pro Moravu a Slezsko má vyšší zastoupení
v České národní radě než
tady a článek 102 odst. 3 zní: "Národní
rada je jediným zákonodárným orgánem
republiky." Čili si myslím, že v tomto
zákoně, v této debatě by to nemělo
být uplatňováno, ale že by to měli
uplatnit v národní radě. (Potlesk.)
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Děkuji. Prosím,
poslanec Dostál.
Poslanec SN P. Dostál: Vážený pane předsedo,
vážený pane předsedající.
Velice stručně. Já jsem z Moravy, já
jsem ze středu Moravy a to z Olomouce, takže snad
mám právo k tomu něco říct.
Samozřejmě, že nám v OF na Moravě,
není jedno, jak bude naše samospráva vypadat.
Ale v žádném případě nesouhlasíme
s tím, aby se za nové uspořádání
samosprávné Moravy schovávali ti, které
ohrožuje právě dnešní navrhovaná
úprava ústavního zákona. To jest struktury
rušených KNV. Děkuji vám za pozornost.
(Potlesk.)
Předsedající první místopředseda
FS Jičínský: Děkuji, slovo má
poslanec Hlavička.
Poslanec SN B. Hlavička: Vážené Federální
shromáždění, já bych chtěl
jenom toto. Celým světem hýbe ekonomika.
Chtěl bych připomenout jednu věc. Je nás
tady třista. Když nedobře prohospodaříme
10 hodin, je to 3 000 hodin. Za tu dobu mohl být jeden
z nás půldruhého roku doma. Za tu dobu může
jeden člověk postavit hrubou stavbu rodinného
domku. Já jsem pro to a myslím, že všichni
jsou pro to, aby každý navrhovaný systém
nyní, tak jak my to chápeme, byl v prvé řadě
jednodušší a spravedlivější.
Já myslím, že navrhovaný zákon
v té podobě jako je, je prvním krokem k tomu,
abychom to učinili. Není možné dneska
odsouhlasit protinávrh, protože je tak rozsáhlý
a tak mění situaci, že to nejsme schopni zvládnout.
Bylo by dobře, kdyby Společnost pro Moravu a Slezsko
tento návrh rozpracovala do detailů, přesvědčila
všechny příslušné instituce a zejména
nás, abychom to mohli odsouhlasit. Já jsem přesvědčen,
že doposud to rozpracované nemají, protože
v návrhu říkají jenom v názvu,
že to bude česko-moravský, ale říká
to Společnost pro Moravu a Slezsko, čili by tam
mělo být česko-moravsko- slezský.
Už jenom z tohoto detailu je vidět, že to není
rozpracované. A já jsem Moravák jako "poleno",
což je také slyšet, ale nemůžu souhlasit
s tím, abychom byli národ, ač se trochu lišíme
řečí, jako národ bychom museli mít
řeč rozdílnou. Já to řeknu
obrazně, jak to říkáme u nás.
Jenom na Moravě můžete slyšet větu:
"Jdu se vyčourat s psékem." (Smích.)
Já to přeložím těm, kteří
nejsou z Moravy. "Jdu vyvenčit psa a zároveň
sebe." Čili je vidět, že určitý
rozdíl je, ale nikdy bych nechtěl, abychom se dělili.
My uvažujeme o tom, abychom se dostali do velké Evropy,
která nebude mít hranic a bude mít jednu
měnu. A my se budeme nakonec jmenovat tak, že žádný
sportovní redaktor ten název nebude schopen za půl
hodiny vyslovit. Děkuji za pozornost.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Máte přednost
pane poslanče.
(Hlas z pléna: Vážená sněmovno,
domnívám se, že bude účelné
ušetřit alespoň jeden postavený domek
a přijmout názor pana Fišery z Občanského
fóra, aby se sešli poslanci zvolení na území
moravských krajů a tuto věc prodiskutovali.)
(Hlas z pléna: Dámy a pánové, vážený
pane předsedo a pane předsedající,
mám tři poznámky.)
Za prvé, jednáme o samosprávě obcí
a ne o celkovém uspořádání
federace a pokud kdokoliv může mluvit svévolně
o čemkoliv jiném, tak změňme jednací
řád, jinak se nikam nedostaneme. (Potlesk.)
Za druhé. Panu Bártovi bych rád připomněl,
že má velmi krátkou paměť. Já
jsem Pražák, jsem člen tohoto parlamentu, byť
krátce a přeji si, aby pan Bárta říkal
výtky o diskriminaci ne nám, ale pánům,
jako byl Jakeš, Husák, Štěpán a
podobně.To znamená členům komunistické
strany, jejímž členem, myslím, že
byl i on sám. Ta výtka o diskriminaci a o všem
tom děsivém, co se dělo s Moravou nepatří
nám, ale někam jinam.
A za třetí. Prosím vás, skončeme
tyto plané řeči, stojí to mnoho peněz
a začneme hlasovat. (Potlesk.)
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Ptám se znovu, protože
takový je jednací řád a jsem povinen
podle něho jednat, jestli se někdo hlásí
do rozpravy. Poslanec Tomis.
Poslanec SN V. Tomis: Dovolte mi jenom faktickou připomínku
v tom směru, že můžeme přistoupit
na to, že by se všechno ostatní rozpracovalo
a tak to bylo zde řečeno, ale navrhuji, aby článek
1O8 a 136 zněl, že národní rada rozhodne,
kdo se bude zabývat podněty obcí a jejich
činností a kdo bude řídit a kontrolovat
činnost samosprávných orgánů
a orgánů státní správy. Čili
tímto ponecháme otevřená dvířka,
aby to národní rady mohly rozhodnout, ale ne, aby
Federální shromáždění
rozhodlo, že to bude dělat národní rada
a vláda ČR. Tím jim svazujeme ruce a naši
poslanci v ČNR by nemohli o tom hlasovat. To je protinávrh.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Ještě někdo
se hlásí do rozpravy? Poslanec Roman.
Poslanec SL L. Roman: Vážený pán predseda,
vážený pán predsedajúci, vážené
poslankyne, vážení poslanci, vážení
hostia. Z doterajšieho vývoja dnešného
rokovania je zrejmé, že je mnoho nedoriešených
kompetenčných problémov, ktoré budeme
musieť riešiť z úrovne federácie.
Teda i na úrovni Federálneho zhromaždenia.
Ako vieme, vypracovanie a schvaľovanie zákonov s najvyššou
právnou silou pre územie republiky či společného
štátu má byť vyvrcholením činnosti
najvyššieho zákonodarného zboru a výkonných
orgánov federácie a republík. Aby táto
práce bola realizovaná cielavedome, systematicky
a efektívne, predkladám na hlasovanie obom snemovniam
zmenu ústavného zákona č. 100/1960
Zb., v znení neskorších predpisov a ústavného
zákona č. 143/1968 Zb., v znení neskorších
predpisov takto: "Platnosť Ústavy Českej
a Slovenskej Federatívnej Republiky, to je platnosť
ústavného zákona č. 100/1960 Zb.,
Ústavy ČSSR v znení neskorších
predpisov a ústavného zákona č. 143/1968
Zb., o československej federácii, v znení
neskorších predpisov, končí dňom
31. 12. 1991." Ďakujem.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Tento návrh je mimo
pořad a nebudeme o něm jednat. Hlásí
se ještě někdo do diskuse? Poslanec Bárta.
Poslanec SL B. Bárta: Pane předsedající,
pane předsedo, kolegyně a kolegové, celý
můj projev byl vlastně završením toho,
co jsem se domníval, že si všichni uvědomujete,
a tak jsem o tom také nehovořil. Šlo vlastně
už jenom o formulaci určitých závěrů
na základě toho, co se dnes v rámci připravovaných
změn s národními výbory mění.
Pan poslanec Fišera správně připomenul,
že když jsme na Koordinačním centru Občanského
fóra v Praze jednali, že jsme se dohodli na věcném
a systémovém řešení všech
problémů, před které jsme postaveni.
Chtěl bych říci, že právě
navrhovaná úprava zákonů tomuto vůbec
neodpovídá. Řeší jen jednu záležitost,
jen jeden článek samosprávy a neřeší
ho v rámci systému, který nutně je
vyšší úroveň samosprávy,
kterým by z důvodů, které jsme několikrát
vysvětlili a myslím, že i prokázali,
měla být země, a že k tomu také
toto zákonodárné shromáždění
dospělo. V tomto směru nemám co dokazovat.
Toto narušení právě systémového
přístupu se projevuje právě dnes.
Ke skutečnosti, která je dobře známá,
že se mají rušit nejenom KNV, ale i ONV, já
upozorňuji, že toto jsme navrhovali už v roce
1968 a znovu od ledna tohoto roku. Tedy my nekryjeme někoho,
kdo si chce udržet na KNV své pozice, eventuelně
tedy přejít pod tímto pláštíkem
někam jinam, to jsou špatně pochopené
záležitosti.
Ale vidíme, co se tedy děje. Vidíme, že
už dnes, právě proto, že chybí
zemský mezičlánek, dnes ministerstva připravují
expozitury v oblastech, že připravují okresní
úřady, které mají být řízeny
po celé České republice přímo
z Prahy. Delimitace agend KNV vypadá tak, že část
se předává na ONV, které mají
být zrušeny a část se vrací zpět
do ministerstev v Praze. Mohl bych uvádět důkazy.
Je to už celá řada resortů - nechci
zdržovat - a tomuto, prosím, se říká
budování samosprávného systému
v naší demokratické Československé
republice? To snad ne. To nemá nic společného
se systémovým přístupem, to nemá
nic společného s věcnými analýzami,
to je prostě voluntaristické řešení,
které je připravováno na civilně správním
úseku ministerstva vnitra, a které běží
v protikladu k tomu, že na druhé straně se
zákonodárné orgány vyslovily pro zemské
zřízení.
Vidíte tedy, jak zde současně probíhají
dvě zcela odlišné linie. Ta prvá faktická,
o které se jen málo mluví, ale fakticky se
připravuje. To je to nebezpečí v samosprávě.
Jestliže dnes hlasujeme o změně dosavadních
ústav, tak se domnívám, že tato změna
by právě měla být pojata také
systémově a měla by navazovat na usnesení
předchozího parlamentu i na usnesení ČNR
o obnově a samosprávě Země moravskoslezské,
ale potažmo i České. To je naše stanovisko.
Znovu upozorňuji, že je to nepochopení, nebo
zlý úmysl nás obviňovat z jakéhokoli
separatismu, nebo ze snahy vyprovokovat na Moravě nějaké
nacionalistické tendence. V žádném případě
tomu tak není. Jsme ve styku se svými voliči
velmi intenzívně, známe jejich názory
a zde je tlumočíme. A jestliže dosud nepropukly
intenzivnější projevy moravských postojů
k celé problematice, tak si myslím, že je to
naše zásluha. Děkuji za pozornost.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Hlásí se ještě
někdo do rozpravy? (Nikdo se nehlásil). Nikdo. Než
dám slovo k faktickým připomínkám
zpravodajům, sám bych se chtěl zeptat pana
poslance Világiho, zda poslanec Bárta, nebo někdo
z Hnutí za samosprávnou demokracii Morava, Slezsko
předložil tyto návrhy k jednání
ve výborech a jaké stanovisko k ním výbory
zaujaly.
Spoločný zpravodaj výborů SL poslanec
SN O. Világi: Tieto návrhy neboli predložené
vo výboroch.
Vážené Federálne zhromaždenie,
myslím, že tu bola vyslovená jedna opodstatnená
námietka pána poslanca Valka, že toto Federálne
zhromaždenie podľa momentálne platnej Ústavy
nie je kompetentné rozhodovať v tejto veci. Pokiaľ
by sme o tom hlasovali, porušili by sme Ústavu a postupovali
by sme protiústavne, ale mimo týchto právnych
argumentov by som sa chcel obrátiť na poslanca z Hnutia
pre Moravu a Sliezsko. Vážení kolegovia, som
maďarskej národnosti, chápem vašu problematiku
ako problematiku určitej skupiny ľudí, ale
ako poslanec FZ necítim politický kredit - a myslím,
že nie som sám - aby som v tejto veci rozhodoval
alebo hlasoval bez toho, aby som poznal politickú dohodu,
obsah politickej dohody, ku ktorej sa musí djsť, preto
vás žiadam, menovite pána predkladateľa,
aby svoj pozmeňovací návrh vzal späť.
(Potlesk.)
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Děkuji, slovo má
poslanec Stome.
Společný zpravodaj výborů SN poslanec
K. Stome: Pane předsedo, pane předsedající,
vážení hosté, dámy a pánové,
to, čeho zde byli svědky, je důkazem pilné
práce předložené na nesprávném
fóru. Návrhy, které zde zazněly, byly
vpodstatě pana poslance Bárty, pana poslance Tomise
a pana poslance Romana. První se týkal Českomoravské
republiky, druhý předkladatel navrhoval přenést
pravomoci na jakýsi provizorní národní
výbor, nebo zemskou vládu a za druhé navrhoval
změny článku 108 podle tisku č. 43,
aby národní rada nekontrolovala a neřídila,
ale určila, kdo řídí a posléze
pan poslanec Roman navrhoval, aby konec platnosti ústavy
a zákona byl stanoven na 31. 12. 1991. Věcné
námitky proti prvním dvěma návrhům,
které zde odezněly byly od věci. My vůbec
nejsme oprávněni je v této záležitosti
rozhodovat ani o ní jednat. Návrh, který
zde byl předložen, je neústavní podle
čl. 9 kompetence ČNR a je neuskutečnitelný,
protože odporuje jednacímu řádu FS.
Chtěl bych jenom připomenout to, co zde zapadlo
v další diskusi, a to je poznámka pana kolegy
Šedoviče, který v podstatě řekl:
"uvědomme si kompetence republik". To je základní
záležitost, kterou bylo třeba vzít na
vědomí v této debatě. Pokud by navrhovatelé
- i přesto, co zde bylo řečeno panem poslancem
Valkem, který tuto zásadu pana poslance Šedoviče
rozvinul v jednotlivých ustanoveních, dokonce před
tím než on vystoupil - trvali na svých návrzích,
tak abychom museli zvolit běžný procedurální
postup.