Po druhé - vyslovene len faktickú pripomienku. Ani
z jedného výboru nedošli na ústavno
právny výbor obdobné pozmeňovacie
návrhy. Ja síce uznávam právo poslanca,
aby predniesol svoje návrhy na tomto pléne, ale
dávam na zváženie, aby sa z pléna nerobilo
fórum, na ktorom budeme tak rozsiahle pripomienky prerokúvať,
ktoré sú z hľadiska legislatívne-technického
potrebné prerokovať. Ja si trúfam aspoň
niekoľko dní. Ďakujem za pozornosť.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Děkuji. Slovo má
poslanec Dospíšil.
Poslanec SL I. Dospíšil: Vážený
pane předsedo, vážený pane předsedající,
vážené Federální shromáždění,
projednáním a případným schválením
návrhu ústavních zákonů, kterými
se mění Ústava České a Slovenské
Federativní republiky, ústavního zákona
o československé federaci tisk 13, 16 a 18, projednáním
a schválením návrhu zákona, kterým
se mění a doplňuje zákon č.
194/1988 Sb., o působnosti federálních ústředních
orgánů (tisk 17), odstartuje Federální
shromáždění revoluční
reformu státní správy. Té státní
správy, která má být jedním
z nejdůležitějších nástrojů
při budování moderního demokratického
státu s tržní ekonomikou, státu, který
se chce otevřít světu, jak jsme nedávno
schválili v programovém prohlášení
federální vlády.
Z tohoto pohledu potřebuje náš stát
takový systém státní správy,
který na všech úrovních zajistí
odborné, pohotové a účinné
plnění tohoto úkolu. Tomu nesporně
odpovídá první etapa navrhované změny
ve složení ústředních orgánů
státní správy na úrovni federace,
obdobné institucionální změny už
byly provedeny na úrovni republik, i když všichni
cítíme, že vymezení vzájemných
pravomocí republik a federace bylo, je a bude jablkem nesváru.
Dnešnímu jednání FS je předložen
v rámci reformy státní správy návrh
ústavního zákona, kterým se mění
a doplňuje ústavní zákon č.
100 /1960 Sb.,
Ústava ČSFR a ústavní zákon
č. 143/ 1968 Sb., o čs. federaci, kterým
se navrhuje zkrátit volební období národních
výborů. Ve skutečnosti však, jak uvedla
nedávno česká vláda, jde o historickou
a revoluční reformu, která ruší
stávající soustavu národních
výborů. Jde tedy skutečně o zásadní
změnu, která se dotkne všech úkolů
státní správy, zasáhne širokou
oblast hospodářství, bude mít vliv
na všechna odvětví, která ovlivní
infrastrukturu krajů, okresů, měst a obcí
a dotkne se významným způsobem každodenního
života občanů. Jde tedy o složitý
a dlouhodobý proces, jenž nebude o nic jednodušší,
dovoluji si říci, než ekonomická reforma.
Nejsem přesvědčen tak docela o tom, že
na odpovídající radikální řez
a nalezení nejoptimálnější varianty
máme v ČSFR vytvořeny potřebné
předpoklady. Souhlasím s názorem, že
pro přípravu a uskutečňování
tak významné a rozsáhlé reformy je
třeba víc času a musí být dán
širší prostor k diskusi občanské
iniciativy, odborníkům, politickým stranám
a hnutím.
Za nezbytné považuji vyřešit ještě
do komunálních voleb, o kterých snad není
sporu, páteřní problémy samosprávy
a státní správy, které by se přiblížily
cílovým představám o státoprávním
uspořádání, jež zakotví
nové ústavy federace a obou republik a budou také
odpovídat podmínkám vstupu ČSFR do
Evropy. A to tak, aby za 2 roky nemuselo být opět
přikročeno k rozsáhlé reformě
státní správy. Za nezbytné proto považuji
vyřešit ještě do komunálních
voleb páteřní problémy samosprávy
a státní správy.
1. V ekonomickém zabezpečení základních
samosprávných funkcí přijetím
zákona o finančním vypořádání
obcí a měst, který by zajišťoval
základní čtyř až pětiletou
rozpočtovou stabilitu a nezbytnou existenční
základnu jejich rozvoje, ročně upřesňovanou
podílem obcí a měst na ekonomickém
zisku.
2. V urychleném zpracování daňové
soustavy, umožňujícím městům
a obcím samostatné hospodářství
i rozvoj s možností využití doplňkových
daní či slev v souladu s potřebami měst
a obcí. Zásady daňové politiky ve
vztahu k obcím a městům předložit
veřejnosti k diskusi ještě před komunálními
volbami a uplatnit od roku 1991.
3. Zřízením soustavy ústavních
a správních soudů zaručujících
občanům ochranu před rozhodnutím státní
správy a orgánů měst a obcím.
Umožnit tak obcím a městům prostřednictvím
ústavního soudu uplatnění jejich práv
ve vztahu k zákonodárným orgánům
a ústředním orgánům státní
správy.
A v neposlední řadě pro potřebu efektivního
řešení ekonomických, sociálních,
právních a duchovních zájmů
a potřeb občanů v ČSFR, do schválení
nové ústavy zakotvit ústavním zákonem
možnost vytvoření zemského či
župního zřízení. Děkuji
za pozornost.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Děkuji. Slovo má
poslanec Soldát.
Poslanec SL M. Soldát: Vážený pane předsedo,
vážený pane předsedající,
vážené Federální shromáždění,
jsem ze severních Čech. Pan poslanec Tomis za moravskou
stranu se dotkl toho, že severní Čechy dostávají
peníze z Moravy. Nejsem zastáncem provincionalismu.
Dále řekl poslanec Tomis, že Morava byla diskriminována.
Chci říci jenom jednu věc. Pokud se týká
problémů diskriminace, myslím, že severní
Čechy by toto mohly také uplatňovat. Chceme-li
být jednotnou a pevnou federací, měli bychom
toto skončit a hlasováním dát najevo,
co si myslíme, protože víme, že nás
čeká ještě mnoho práce při
schvalování dalších zákonů.
Zejména mám na mysli tisky 17 a 18.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Děkuji. Slovo má
poslanec Hruška.
Poslanec SN M. Hruška: Vážené Federální
shromáždění, mám jenom faktickou
připomínku. Patří vystoupení
poslance z OF, mého kolegy, který zde citoval noviny
Fórum, v nichž byla vylíčena pestrá
minulost poslance Bárty. Dostalo se nám poučení,
že každý z nás může být
takto napaden. Proti tomuto výroku poslance Bárty
protestuji a žádám ho, aby se mi omluvil, protože
jinak to vypadá, že i já jsem míval
v minulosti podobné plamenné projevy. Mne to urazilo.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: O slovo se hlásí
poslanec Bárta.
Poslanec SL B. Bárta: Jestliže jsem toto řekl
- téměř každý - neřekl
jsem, že každý měl takové projevy.
Měl jsem na mysli především zlovůli,
která může být na škodu podstatě
věci. Znovu opakuji, že celá věc je
vytržena z kontextu doby a v té době šlo
o to, argumenty samotné KSČ z minulosti argumentovat
proti tehdejší přítomnosti. To mělo
tuto funkci. Nic jiného. Já jsem samozřejmě
netleskal těmto aktům, které se v průběhu
první republiky ze strany komunistické strany vůči
otázkám Moravy a Leninovi atd., děly. Prosil
bych, aby toto nebylo zaměňováno. Od těchto
věcí je krůček k demagogii, krůček
k deformaci smyslu toho, co bylo řečeno, tedy v
podstatě ke lži. Z tohoto hlediska si opravdu lze
vymyslet na každého cokoli, i když je jasné,
že prokazování je vždycky horší.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Ptám se poslanců
a poslankyň, kdo chce ještě vystoupit k projednané
problematice? Poslanec Brodský.
Poslanec SN P. Brodský: Vážený pane
předsedající, kolegyně a kolegové,
původně jsem nechtěl vystoupit, ale jsem
také z Moravy, takže cítím povinnost
připojit se ke kolegům Mackovi, Černému
a Pohankovi. Zároveň bych chtěl nám
všem připomenout slova pana prezidenta Václava
Havla, která v těchto místech řekl,
abychom odložili politickou řevnivost a stranickou
disciplínu, jednali věcně, konkrétně
a odpovědně.
Chci podpořit také to, co řekl poslanec Soldát,
abychom, protože věc je natolik závažná,
vyjádřili své rozhodnutí hlasováním.
Sám podporuji předloženou změnu ústavního
zákona tak, jak zde byla předložena po prodiskutování
ve výborech.
Závěrem chci říci, že i Jihlava
se těší na to, že bude mít svou
samosprávu.
Děkuji za pozornost. (Potlesk.)
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Děkuji. Slovo má
poslanec Tichý.
Poslanec SN B. Tichý: Vážený pane předsedající,
vážená sněmovno, nebyl jsem tady bohužel
po celou rozpravu a vyslechl jsem jen několik posledních
příspěvků. Dovolte mi, abych k otázce,
zda v této době a na tomto místě vznášet
otázku po diskriminaci některých krajů
našeho státu či nikoliv.
Možná, že si z vás někteří
vzpomenou na moje první vystoupení tady.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Pane poslanče, nechci
vás přerušovat, ale snad by bylo vhodné
hovořit k návrhu změn ústavního
zákona a ne obecně o diskriminaci, protože
to není předmětem jednání.
(Potlesk.)
Poslanec SN B. Tichý: Není-li to předmětem
jednání, tak mi odpusťte, ale přesto
mi dovolte jednu poznámku. Směšovat otázku
po diskriminaci Moravy s tím, že severní Čechy
jsou na tom také špatně, nezlobte se, to není
jen špatná logika, to je něco jiného.
Děkuji. (Potlesk.)
Poslanec SN J. Horník: Vážený pán
predseda, vážený predsedajúci, čo
sa týka našej federacie, je nám jasné,
že všetci túto federáciu chceme. Chceme,
aby táto fedáracia bola demokratická, že
by sa v nej mohol každý jeden slobodne rozvíjať.
Čo sa týka Moravy, chcem povedať niekoľko
poznámok. Tento problém moravskej samosprávy
sa v našich dejinách objavuje už niekoľkokrát.
V minulom storočí, keď sa na Slovensku formoval
spisovný jazyk na čele s Ľudovítom Štúrom,
na Morave bola skupina spisovateľov a českých
mysliteľov, ktorý chceli uzákoniť jazyk
moravský. Palacký, Šafařík a
Dobrovský ako vynikajúce osobnosti presadili, že
ostal jeden jazyk - český.
Keď som bol malý chlapec a chodil som do ľudovej
školy, našu Československú republiku som
si predstavoval takto: Praha a hlavné mesto v mojej pamäti
utkveli ako Hradčany a chrám Sv. Víta, Brno
bolo druhé také mesto, kde je dodnes katedrála.
Sv. Petra a Pavla, v Bratislave to bol okyptený (?) Bratislavský
hrad a Dóm Sv. Martina. Preto je našou úlohou,
aby sme túto otázku rozriešili, ale je tu jedna
veľmi zaujímava problematika. Samotní poslanci
Moravy nie sú jednotní. Preto by oni mali vedieť,
čo vlastne ako si to predstavujú. Inak, aby každý
z nás mal právo, aby mestá a dediny boli
samosprávne ako je to navrhnuté aj v zákone,
budem podporovať. Ďakujem za pozornosť.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Děkuji. Slovo má
poslanec Šedovič.
Poslanec SN J. Šedovič: Vážený
pán predseda, vážený pán predsedajúci,
vážené dámy, vážení
páni, z niekoľkých jednaní, ktorých
som sa tu zúčastnil, by som chcel vyjadriť
jeden svoj postreh. Žijeme pod centralisticko totalitnou
ústavou. Sme tu na to, aby sme ju zmenili. Len tým
sa môžeme oslobodiť. Ale akonáhle tu zaznie
nejaký podnet, ktorý túto ústavu fakticky
mení i dosť podstatne, tak sa mu oponuje tým,
že porušuje ústavu. Sme tu na to, aby sme ju
zmenili. Len tým sa môžeme oslobodiť. Ale
akonáhle tu zaznie nejaký podnet, ktorý túto
ústavu fakticky mení i dosť podstatne, tak
sa mu oponuje tým, že porušuje ústavu.
Mám dojem, či nepracujeme vlastne zo špatného
konca.
V prvom rade myslím by sme si mali vyjasniť otázky
kompetencie republík a to i v rámci Českej
republiky, zemského zriadenia Moravy, potom by sme mali
riešiť zákony iné. Takto sa mi zdá,
že len obtiažne dospejem k záveru. Ďakujem.
(Potlesk.)
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Děkuji. Než sem
pan poslanec dojde, poznamenal bych, že kdybychom volili
tento postup, pokračovali bychom vlastně ve starém
centralistickém uvažování. Je třeba
skutečně vyjít od obcí.
Poslanec SL Z. Vysloužil: Vážený pane
předsedo, vážený pane předsedající,
paní poslankyně, páni poslanci, po vyslechnutí
všech připomínek proti doplňujícímu
návrhu pana poslance Bárty nabývám
stále více dojmu, že ono citované usnesení
Federálního shromáždění
ze dne 18. května ve věci odsouzení zrušení
Země moravskoslezské bylo odsouhlaseno - jak se
v kuloárech hovoří - jen pro to, aby byli
občané Moravy a Slezska uklidněni před
volbami. (Potlesk.) Ptám se také, kde zůstaly
sliby Moravanům a Slezanům z úst agitujících
členů stran a hnutí, či osobních
volebních programů některých moravských
poslanců, zřejmě tak zvaných moravských.
Já budu hlasovat pro pozměňovací návrh
ve smyslu pana docenty Bárty, neboť Země moravsko-slezská
a její samospráva tady do 1. 1. 1990 byla. Ale nechme
o tom také rozhodnout lid na Moravě a ve Slezsku,
ne od zelených stolů. Děkuji. (Potlesk.)
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Děkuji. Slovo má
poslanec Žáček; po něm poslanec Šamalík.
Poslanec SL L. Žáček: Vážený
pane předsedo, vážený pane předsedající,
dámy a pánové, doporučuji, aby vláda
České a Slovenské Federativní Republiky
vyhlásila referendum k národnímu cítění
moravského a slezského lidu, zda lid Moravy a Slezska
touží a chce zřízení Země
moravské a slezské. Věřím,
že lid Moravy a Slezska rozhodne ve prospěch jejího
zřízení. Děkuji. (Potlesk.)
Poslanec SN F. Šamalík: Dámy a pánové,
poslouchám to jako Čech moravského původu
a ztrácím jistotu v tom, co vlastně jsem
a koho tady mám reprezentovat. Sám se domnívám,
že smysl listopadových událostí byl
v tom, abychom obnovili princip občanství a svobody
a na tomto základě ustavili potom skutečně
dokonalá kolektivní práva. Nechtěl
bych zde vytvářet dojem, že moravská
samospráva je něco, co je v rozporu.
Naopak, jsem stoupenec této moravské samosprávy.
Co mne mrzí na představitele hnutí, kteří
zde hovořili, je to, že vyhrožují nebo
hrozí, že pokud nebudeme respektovat určité
požadavky, Morava se bude nacionalizovat. Já tomu
nevěřím. Nacionalizovat se nebude, ale věřím
tomu, že se ji pokusí znacionalizovat lidé,
kteří na tomto, řekl bych, separatistickém
dědictví chtějí vytvářet
určitá napětí. Chtěl bych zde
říci, aniž bych se chtěl pouštět
do historie, ale říkat o pražském centralismu
jednoznačně, že je to negativní, na
Moravě, která vlastně tím, že
je česká a taková jaká je vděčí
právě českému nebo pražskému
centralismu, je svým způsobem něco, co nemůže
přispět k dohodě.
Dále bych chtěl říci jednu věc.
Mně se ten zákon, tak jak ho přijímáme,
také nelíbí, neboť neřeší
problém samosprávy vcelku. Je to vlastně
něco, co nám má umožnit, abychom volby
prováděli určitým způsobem
a my chceme zároveň, abychom do voleb vytvořili
celou ústavu. To jsou věci, které nesvědčí
o tom, že postup moravských poslanců, kteří
zde hovořili, je odpovědný.
Skutečně si myslím, že je nutno od určitých
cílových požadavků ustoupit, že
sám budu vést stoupence nebo moravské nespokojence
k tomu, že věc moravské samosprávy je
skutečně všeobecným zájmem. Neznám
téměř nikoho, kdo by tomu bránil.
Jestliže máme na mysli to, abychom v přechodném
období, kdy se všechno zachvělo, fungovaly
všechny instituce a orgány, tak samozřejmě
nemůžeme vytvářet zároveň
takové komplexy změn, které samy pro sebe
nezvládneme.
Domníváme se, že jedinou racionální
cestou, bohužel, z technického hlediska velmi špatnou,
protože děláme záplatu na záplatu
a dostáváme se k tomu cílovému zákonu
způsobem, kterého se každý právník
děsí, ale nicméně jsme v takové
situaci a myslím, že bychom při všech
projektech, které zde budeme projednávat, to měli
vzít na zřetel a vidět, že se krůčky
přibližujeme k tomu, co má být naším
konečným cílem. Děkuji. (Potlesk.)
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Děkuji. Ptám
se, kdo z poslanců se ještě hlásí
do rozpravy? Poslanec Hanák.
Poslanec SL S. Hanák: Vážený pane předsedo,
vážený pane předsedající,
vážené Federální shromáždění,
je zřejmé, že návrh, resp. protinávrh,
který zde poslanec Bárta přednesl, přesahuje
ve značném rozsahu rámec dnešního
jednání. Ale na druhé straně si myslím,
že bylo správné, i když snad ten proslov
mohl být kratší, že tyto otázky
poslanec Bárta připomněl. Protože, ať
chcete nebo nechcete, Morava za 42 let skutečně
diskriminována byla. Dokonce vím, že existuje
skutečný materiál, ve kterém jsou
věci vyčísleny... Bylo by možná
dobré, kdyby se FS s tímto materiálem seznámilo.
Někteří moravští poslanci zde
v podstatě řekli, že obyvatelům Moravy
je v podstatě jedno, zda bude nebo nebude samosprávná.
Myslím, že jim to tak jedno není. To za prvé.
Za druhé - o decentralizaci musíme skutečně
usilovat. Aby zde neplatilo to, že někteří
lidé by na tomto problému mohli dělat kariéru,
pak je jedna jediná možnost - co nejrychleji na Moravě
provést referendum (třeba současně
s komunálními volbami) a budeme vědět,
co si Moravané o této věci myslí.
Děkuji. (Potlesk.)
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Děkuji. Hlásí
se poslanec Tichý.