Středa 18. července 1990

Chtěli bychom vám připomenout, že teprve se vznikem totalitních komunistických režimů charakteristických potlačováním práv jednotlivce došlo jako k protikladu k uplatňování skupinových kolektivních práv, mezi nimi práva národnostního v tzv. socialistické národní federaci. Diktatura a s ní spojené centralistické řízení státu vylučovalo jakékoli fungování federalismu. Dokonce právo na odtržení od federace, které komunistické režimy hlásaly, bylo jen propagandou.

Rovnost národů byla v komunistických federacích zaručena jen formálně. l když měl každý národ svou republiku nebo autonomní oblast, státní centralismus jim neumožnil samosprávu. Jiná kritéria pro vytváření federace, která se v praxi řady států osvědčila, dostávala nálepky buržoazního nebo i feudálního přežitku. U mnohých lidí přežívá tento postoj dodnes. Měli bychom nahlédnout do svého nitra a zvážit, zda naše myšlení není ještě sešněrováno dogmatem absolutizace nacionálního principu ve federaci. Pokud tomuto dogmatu podléhá, stěží pochopí, že samospráva obcí a zemí jako nižších státoprávních celků ve federativním státě jsou dvě strany jedné mince, dvě strany samosprávné demokracie, jak jsem již řekl.

Stojíte před volbou dát svůj hlas samosprávné demokracii nebo centralistickému byrokratickému systému, vycházejícímu z pragocentrismu, který jak jsme již častokrát zdůraznili, neztotožňujeme ani s Pražany, ani s Čechy vůbec, a který se nakonec obrací i proti různým oblastem Čech, včetně Prahy samotné.

Velmi si vážíme slov poslance tohoto FS pana Petra Kučery, předního představitele OF, zaznamenaný v jeho rozhovoru s Moravským deníkem Rovnost ze dne 21.6.1990, kde mimo jiné hodnotí naše Hnutí, jež měl možnost poznat. Dovolím si citovat alespoň jeho několik vět: "Moravskou iniciativu nechápeme jako nacionalismus, ale jako snahu zvýraznit postavení svého regionu. Půjde hlavně o důslednou samosprávu v oblasti územního uspořádání... Budoucí státosprávní uspořádání, které vezme na vědomí, že Morava je něco jiného než Čechy, může našemu dalšímu vývoji jen prospět".

Byli bychom, vážené dámy a pánové, rádi, kdybyste se i vy mohli ztotožnit s těmito slovy. Věříme, že se rozhodnete jako moudří a prozíraví zákonodárci a neodložíte problém zemské samosprávy a v jeho rámci postavení Moravy a Slezska, až do nové ústavy. Čas pro jeho řešení nazrál již nejvyšší měrou. (Potlesk).

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Děkuji. Hlásí se někdo do rozpravy? Prosím poslanec Malý, pak má slovo poslanec Kříž.

Poslanec SL M. Malý: Dámy a pánové, dovolil bych si faktickou poznámku. Byl jsem poslancem tohoto parlamentu od 30. ledna tohoto roku. V lednu nikdo z nás o nějakém nacionalismu nevěděl do doby, dokud se o něm nezačalo mluvit. Od té doby, kdy o něm začali, mluvit někteří nezodpovědní a často úmyslně někteří nezodpovědní z nás, tak nacionalismus narostl. Já to pouze připommám nic víc.

Poslanec SL E. Kříž: Vážený pane předsedo, vážený pane předsedající, vážené dámy a pánové, dovolte, abych citoval z tisku a reagoval na vystoupení zde přítomného pana poslance Bárty. Jsem historik, hrabu se v historických věcech, velice mě to baví a dnes jsem narazil na jednu věc z nedávné historie z roku 1969, kdy mohu citovat z týdeníku Fórum č. 25/1990 když se v roce 1969 pan Bárta vyslovoval asi v tomto pojetí:

"Mým základním teoretickým východiskem bylo pojetí vztahu Čech, Moravy a Slezska v duchu Zdeňka Nejedlého, významného marxistického učence, komunisty, Leninovy názory na řešení regionálních specifik formou federace a autonomií. (Potlesk). Dále cituji: "V samotné Komunistické straně Československa a v dělnickém hnutí v Československu má moravské podvědomí svou tradici a historické zdůvodnění. Svědčí o tom např. tyto skutečnosti:

Brněnské ženy, komunistky, vyšily v roce 1922 pro V. I. Lenina prapor s textem Internacionály s věnováním tatíčkovi Leninovy brněnské ženy. (Potlesk). V červenci 1922, to je rok po vystoupení proletářské tělovýchovy na Maninách se v Brně konala moravská spartakiáda FDTJ - na moravské spartakiádě právě zdomácněl pozdrav: "Čest práci". Za kolektivní členy legálně vznikající společnosti pro Moravu a Slezsko vystupovaly také organizace SČSP u jejich funkcionářů a nematrikovaných členů se v pozdějším krizovém vývoji jednoznačně projevila věrnost socialismu a spojenectví se SSSR.

Myslím, že bychom měli uvítat to, že pan Bárta konečně uznal, že je potřeba, aby se opět zasazoval o spravedlivou věc Moravy a tentokráte z jiných pozic, které jsou dnes pro něho výhodné. (Potlesk).

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Děkuji. Slovo má poslanec Bárta.

Poslanec SL B. Bárta: Domnívám se, že je zcela jednoduché znemožnit protivníka nebo konkurenta tím, že vytrhnu něco ze souvislostí, zejména ze souvislostí dějinných. Tato slova byla skutečně napsána, ale v jiném kontextu. Byla obranou proti tomu, že sama KSČ odmítla samosprávné postavení Moravy a Slezska a zdůvodňovala to právě stalinským nacionálním principem.

To, co jste tu slyšeli, byly zbraně z komunistické historie mnou použité proti politice, kterou v souvislosti se státoprávním uspořádáním po okupaci komunistická strana udělala. Jak víte, zákon o čs. federaci byl přijat až po okupaci.

Myslím, že tyto způsoby vedení politického boje jsou přinejmenším neslušné a jsou daleko od etiky poslance Federálního shromáždění. Jinak takto je možno téměř proti každému zde, jak tu sedíte, vystoupit, možná i proti tomu pánovi, který hovořil přede mnou. (Potlesk.)

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Děkuji. Slovo má poslanec Kudláček.

Poslanec SL L. Kudláček: Vážený pane předsedo, vážený pane předsedající, dámy a pánové, chtěl jsem se vyjádřit spíše k jádru věci, ale nevím, jestli to nyní má ještě smysl.

Projednáváme změnu ústavního zákona, který má posloužit k účelu, po kterém jsme všichni jak v předvolební kampani, tak i v nedávné době, volali. Jedná se o zřízení institutu samosprávné obce a rozdělení státní správy a samosprávy jako dvou zcela svébytných fenoménů života na lokální úrovni.

Považuji toto za úhelný smysl navrhované změny zákona. To, co jsme zde slyšeli jako pozměňovací návrhy případně připomínky, pokládám za tak závažný zásah do ústavy a vůbec do celého státoprávního pojetí jak ústavy, tak i všech navazujících legislativních pravidel, že bych rád položil panu poslanci Bártovi otázku, zda právě návrhy tohoto typu nepovažuje za znevážení celé diskuse o samosprávném postavení obcí, regionů, oblastí, případně i zemí, zda se domnívá, že jsme schopni o nich rozhodnout způsobem, který nám byl předložen, to znamená jako pozměňovací návrhy.

Nejsem si jist, zda všech 8-10 pozměňovacích návrhů, které tak radikálním způsobem mění státoprávní uspořádání naší země, jsme schopni v několika minutách racionálně posoudit, případně odsouhlasit.

Kromě toho mám několik konkrétních otázek, zda bychom mohli slyšet, jaká asi část moravského, případně slezského obyvatelstva se domnívá, že právě toto řešení je nejlepší a to podle názoru pana poslance Bárty. Já osobně bych velmi rád slyšel jaké hospodářskozeměpisné a fyzickozeměpisné principy vedou tuto stranu k rychlosti, s jakou prosazuje své názory, neřkuli obvinění z nedemokratičnosti. Myslím, že toto není otázka k vyřešení během dnešního odpoledne. Děkuji. (Potlesk.)

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Děkuji poslanci Kudláčkovi. Slovo má poslanec Pánis. Připraví se poslanec Macek, dále poslanec Moric a Tomis.

Poslanec SN S. Pánis: Vážený pán predseda, vážení páni a dámy, opäť sme tu mali ukážku toho, že aj keď si dnes hovoríme, že sme demokratický parlament, ale niekto tu povedal svoj názor, lebo zastáva názor svojich voličov, okamžite je proti nemu vznesené to, čomu sa nehovorí demokratické. Ďakujem. (Potlesk).

Předsedající první místopředseda Z. Jičínský: Děkuji. Dále prosím, aby se slova ujal poslanec Moric, který podle jednacího řádu má přednost. Omlouvám se, neviděl jsem dozadu.

Po něm vystoupí poslanec Macek.

Poslanec SN V. Moric: Chcel by som povedať pánovi poslancovi Bártovi, že takýmto spôsobom vôbec nie je možné vystúpiť proti každému po- slancovi, neviem, prečo ste sa vy ostatní proti tomuto neohradili. Neviem, či sa cítite rovnako ako on. Ďakujem. (Potlesk).

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Děkuji. Hovoří poslanec Macek.

Poslanec SN M. Macek: Vážený pane předsedo, vážený pane předsedající, dámy a pánové, pocházím ze Zábřeha na Moravě a pevně doufám, že novela ústavního zákona, kterou máme před sebou, je prvním krokem k tomu, aby občané Zábřeha mohli rozhodovat o svých věcech sami a nikoliv, aby se o nich rozhodovalo v Praze nebo v Brně. Proto budu hlasovat pro tento zákon a doporučuji totéž i vám. (Potlesk.)

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Děkuji. Slovo má poslanec Tomis.

Poslanec SN V. Tomis: Vážený pane předsedo, vážený pane předsedající, paní kolegyně, páni kolegové, chci se zastavit jenom u toho, co řekl pan poslanec Bárta a to z toho důvodu, že vyslovil názory nejenom našich voličů, kterých bylo 1,5 miliónu, protože jsme šli do voleb s heslem "Dva hlasy odevzdejte své straně, jeden hlas dejte své zemi, je to vlastně referendum". Hovoříme tudíž za dosti velký počet, což je tady zpochybňováno. Kromě toho je vždycky možné si toto v rámci referenda osvěžit a vyzkoušet. Je však třeba říci jednoznačně, že zde již byla odsouzena celá řada totalitních nepořádků z minulosti a operativně měněných, např. Článek o vedoucí úloze strany, pomlčky, čárky, všechno se dělalo operativně a rychle.

Jestliže tento zákonorádný orgán odsoudil v květnu t.r., že bylo nespravedlivé a nesprávné zrušení Země moravskoslezské 1. 1. 1949, pak má také tento orgán udělat všechno pro to, aby tuto nespravedlnost napravil. Nebo chceme žít tou těrchou, váhou této nespravedlnosti dál?

Nemůžeme, páni kolegové a kolegyně, čekat do nové ústavy. Proč? Protože když se podíváme na článek 136 návrhu, kde říkáme jednoznačně, že vláda republiky bude řídit územní orgány, to znamená orgány obcí, nebo jak je to pozměněno: "Vláda řídí a kontroluje činnost obcí pokud jde o výkon státní správy, který byl na ni přenesen", už jeví se to jako nesmyslné, protože jenom na Moravě bude asi 56 okresů a je tendence, aby jich bylo ještě více.

Když k tomu připočteme české země, bude to možná 150 okresů a obcí, které bude řídit česká vláda. A pražský centralismus se na to připravuje. Už chce zřídit na úrovni krajů různé expozitury, už tam chce zřídit prodloužené ruce svých ministerstev, kam si z KNV přibere dva, tři, pět, osm a více lidí, kteří by řídili příslušný region, čili chce si upevnit svou moc. Až dosud byla tato moc filtrována např. dvěma sty poslanci Severomoravského kraje. Ale dnes, když budou zrušeni poslanci Severomoravského kraje a vláda to tam bude řídit jen prostřednictvím svých prodloužených rukou, není to nic dobrého, nic prospěšného věci.

Tady tudíž vytváříme nové upevnění byrokratického pražského centralismu a proti tomu jsme všichni bojovali. (Potlesk.) To tak přece dále nenecháme. A jestliže teď neotevřeme dvířka k tomu, aby se začalo něco měnit, kdy to uděláme? Za dva roky řekneme: už je pozdě; nyní říkáme je ještě včas.

Sami víte, jak jsme museli bojovat my, ale i v komisi pro usnesení k vládnímu prohlášení o to, aby tam zůstala otevřená dvířka, že se bude připravovat nejenom dvoufederativní ústava, ale že bude možné zpracovat ústavu i pro zemské zřízení. O takováto vrátka jsme museli bojovat. Budeme muset tudíž bojovat ve jménu moravsko-slezských občanů a i v tomto případě velmi lahementně.

Prosím všechny poslance Země moravskoslezské, bez ohledu na politickou příslušnost, aby si uvědomili, že budou v této zemi žít. My, že se nedáme diskriminovat hospodářsky, politicky, kulturně (Potlesk.) a jinak by nás měli podpořit.

Podívejte se, kolik máme na Ostravsku škol, jakou tam máme televizi, o níž jsem hovořil posledně, že nemáme dosud dálnici Brno - Ostrava, protože 27 % rozpočtu šlo někam jinam než sem: něco do Prahy, něco do severních Čech, něco možná na Slovensko, kde nám bylo doporučeno, abychom si půjčili.

Vážení kolegové, proto prosím, abyste toto zvážili, a abyste opravdu vzali v úvahu, že není možné, řídit tolik okresů a obcí z České republiky. Že není možné, aby se KNV nahrazovalo dalšími orgány, další státní správou, kterou budeme platit, čili to by bylo jenom obelhávání lidu. KNV se zrušily, ale kolik orgánů jiných zase vznikne. Měli bychom vytvořit ty podmínky, že skutečně Zemi moravskoslezskou bude řídit od 1.1.1991 nějaký zemský orgán - provizorní, na nějž vláda ČR přenese svou pravomoc. Děkuji za pochopení.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Kdo se dále hlásí do rozpravy? Poslanec Černý, další poslanci Pohanka, Dospíšil, Soldát a Vrchovský. Děkuji.

Poslanec SL A.Černý: Pane předsedo, pane předsedající, dámy a pánové, mám jenom technickou připomínku. Chtěl bych upozornit poslance strany za Moravu a Slezsko, že nemohou mluvit jménem všech obyvatel Moravy a Slezska. Mají mandát pouze od 26 % voličů a to není celá Morava a Slezsko. Jako poslanec za Jihomoravský kraj proti tomu protestuji. Děkuji. (Potlesk.)

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Děkuji. Slovo má poslanec Pohanka, připraví se poslanec Dospíšil.

Poslanec SL M. Pohanka: Pane předsedo, pane předsedající, vážení kolegové, připojil bych se k jednomu předřečníkovi, který už projevil pochybnost o tom, zda nejdeme příliš daleko, když bychom vážně chtěli akceptovat možnost přijmout všechna závažná a četná doporučení pana poslance Bárty. Návrh byl nazván jako osnova, která má zkrátit volební období národních výborů. Jeho podstatou je zavedení místních samospráv. Myslím, že kdybychom chtěli jít tak daleko, že bychom to spojovali i s otázkou státní správy a rozdělení České republiky na země, že bychom překračovali rámec toho návrhu, a že v tom případě by bylo třeba nové projednání ve výborech popř. v klubech. Museli bychom dostat ty připomínky písemně, abychom viděli, jak by ten text vypadal vcelku.

Také já jsem poslanec za Moravu a to za severní Moravu a potvrzuji to, co zde říkal můj kolega Černý. Domnívám se, že argumentace nějakou diskriminací Moravy, pokud byla i doložena, vztahuje se na posledních 42 let totalitního zřízení.

My bychom těžko dokládali pragocentrismus, ostatně je podezření i na brnocentrismus, za dobu po listopadu 1989. Ostatně se domnívám, že my zde, jako Federální shromáždění, právě tak jako Česká národní rada, bychom měli být dostatečnou zárukou, abychom projevům centralismu, které by v jakékoliv části území škodily, předešli nebo zamezili.

Podobně by mohly argumentovat jižní Čechy nebo severní Čechy. Asi by také doložily, že ve prospěch Prahy o mnoho přišly. Je otázka, zda by nebylo rozumnější na Moravě spíše přemýšlet, jak státní správu zjednodušit a přitom posílit českou národní jednotu, než usilovat o zřízení dalších dvou, byť jen zemských vlád, sněmů k dosavadním třem a tím o další rozdělení republiky.

Pak už by ekonomičtější byla tříčlenná federace s "pouhými" čtyřmi vládami, jejíž možný název Republika velkomoravská by alespoň odstranil příčinu sporů o pomlčku. Pokud jde o argumentaci se státní správou a příliš velkým územím je třeba poukázat na Slovenskou republiku, kde rozloha není o nic menší, kde vzdálenost z Košic do Bratislavy je naopak větší než třeba z Ostravy do Prahy. Kromě toho by bylo možné promýšlet i další možnosti, týkající se sdružování obcí k tomu, aby se správa zjednodušila. Možnost k tomu dává text, který máme schvalovat v článku 87 odst. 1, podle něhož obce se mohou sdružovat k zabezpečování věcí společného zájmu. Žádné meze se takovému sdružování nekladou. V prvé řadě se však domnívám, že v této diskusi jdeme nad rámec návrhu. Já sám už proto nebudu hlasovat pro pozměňovací návrhy pana poslance Bárty a naopak budu hlasovat ve prospěch návrhu ústavního zákona podle společné zprávy, jak nám byla předložena.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Děkuji. Něž dostane slovo poslanec Dospíšil, má slovo poslanec Valko.

Místopředseda SL E. Valko: Vážený pán predseda, pán predsedajúci, dámy a páni, vypočuli sme rozsiahle exposé pána poslanca Bártu, týkajúce sa zmien. Šlo o protinávrh ústavného zákona a teda i Ústavy z roku 1960 a neskorších predpisov. Pán poslanec Bárta je členom ústavnoprávneho výboru a mal by, podľa môjho skromného názoru, vedieť jednu veľmi zásadnú pripomienku a to je text článku 9 z ústavného zákona 143 z roku 1968 v znení neskorších predpisov. Jeho pozmeňujúce návrhy idú tak ďaleko, že žiadajú, aby územie Českej republiky bolo rozčlenené na určité samosprávne územia. Z tohoto článku 9 ústavného zákona však jednoznačně vyplýva, odvolávajúc sa na článok 8 tohto zákona, že také usporiadanie patrí do kompetencie príslušnej národnej rady. (Potlesk). To v praxi znamená, že keby sme v súčasnej dobe rozhodovali v tomto parlamente o pozmeňovacích návrhoch, podľa môjho názoru by sme sa miešali do kompetencie národných rád. To je podľa môjho názoru protiústavné.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP