Středa 11. července 1990

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem predsedovi komisie poslancovi Šolcovi.

Vypočuli sme si stanovisko k predloženému návrhu uznesení, ktorý prerokúvame na záver rozpravy k programovému vyhláseniu vlády. Vaše otázky, prípadne doplnky môžete ďalej vyjadriť. Zatiaľ sa k tomuto návrhu uznesení prihlásili do rozpravy poslanec Kroupa a Prokop.

Prosím pána poslanca Kroupu, aby sa ujal slova.

Ešte pani poslankyňa Kaplanová.

Poslankyně SN M. Kaplanová: Chtěla bych říci, že jsme se nyní v komisi dohodli společně na určité formulaci, a sice na té, která je tam takto řečena. Nevidím důvod, proč by se měla měnit.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem. Slovo má poslanec Kroupa.

Poslanec SL D. Kroupa: Pane předsedo, pane předsedající, dámy a pánové, v návrhu usnesení se objevil bod týkající se našeho doporučení vládě, aby se zabývala otázkou postavení fondu národního jmění. O fondu národního jmění jsme v programovém prohlášení vlády nic neslyšeli. Nebylo to jeho součástí. Otázku zřízení fondu národního jmění toto shromáždění ještě neprojednávalo. Domnívám se proto, že by bylo naprosto nemístné vládu tlačit do toho, aby vysvětlovala svůj názor na postavení fondu národního jmění, který ještě neexistuje a o jehož existenci jsou velmi vážné pochybnosti, je to bod, který by měl být předmětem samostatné rozpravy a teprve na základě rozhodnutí tohoto shromáždění bychom měli požadovat na vládě, aby se podle něj zařídila a postupovala podle něj.

Je to otázka, která se týká způsobu provádění hospodářské reformy. Víme, že vláda ke své zdrženlivosti v programovém prohlášení měla velmi dobré důvody. Tato otázka dosud nebyla rozhodnuta ani ve vládě. Rozhodnuta by ovšem měla být co nejdříve, protože na ní závisí úspěch hospodářské reformy, závisí na ní, zda toto shromáždění splní své poslání či ne. Lidé už čekají půl roku velmi netrpělivě, kdy se konečně proces privatizace rozběhne. Zatím byla jen tahanice, která probíhala ve vládě mezi hospodářskými ministry. Jestliže složení vlády podle návrhu pana premiéra Čalfy, návrhu, který máme potvrdit, dopadlo tak, že ti, kteří byli odpůrci určité koncepce ekonomické reformy dnes ve vládě nejsou, domnívám se, že bychom neměli tahanice přenášet na půdu parlamentu, že bychom neměli připustit, aby se hospodářská reforma odkládala jen proto, že parlament bude bránit vládě v provádění hospodářské reformy, za kterou vláda ponese odpovědnost. Jestliže chceme dát důvěru, zejména hospodářským ministrům panu Dlouhému, panu Klausovi, panu Stračárovi a panu místopředsedovi Valešovi, měli bychom nechat na nich, pro kterou formu privatizace se rozhodnou. Měli bychom vyčkat, až tento návrh předloží parlamentu a věnovat tomu zevrubnou a samostatnou diskusi. Neměli bychom nekorektním způsobem prejudikovat rozhodnutí jak vlády, tak tohoto shromáždění. Zejména proto ne, že jsme ještě neslyšeli všechny argumenty. Vím totiž, že řada poslanců - a hovořím za více než 25 poslanců - se rozhodla v této věci při rozpravě o důvěře vládě nevystupovat, protože nechtěli vyvolávat zbytečné konflikty. Prosím proto, aby byl vzat v úvahu můj návrh, totiž vypustit bod, který se týká postavení fondu národního jmění, prosím, aby o tom bylo hlasováno. Hlavní důvod spatřuji v tom, že dosud nebylo rozhodnuto o způsobu provádění privatizace. Až bude rozhodnuto o privatizaci, můžeme diskutovat o tom, zda vůbec nějaký fond národního jmění bude existovat a jaké bude jeho postavení. Děkuji za pozornost.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem pánu poslancovi Kroupovi. S faktickou poznámkou chce vystúpiť pán poslanec Zeman.

Poslanec SN M. Zeman: Pane předsedo, pane předsedající, vážené Federální shromáždění, doufám, že moje následující vystoupení vezme vítr z plachet těm, kdo obviňují Občanské fórum z totalitních tendencí, protože bude demonstrací toho, že v OF na tuto otázku - a pokládám to za zcela přirozené - existují odlišné názory.

Chtěl bych za prvé konstatovat, že požadavek, aby se toto vyjádření k programovému prohlášení zabývalo i postavením fondu národního jmění, vznesl jak výbor pro plán a rozpočet, tak výbor hospodářský. To znamená dva nejdůležitější výbory specializované na tuto problematiku a dva výbory, kde má většinu OF.

Za druhé bych chtěl konstatovat a jistě to nebudete pokládat za devótnost vůči prezidentu republiky, že to byl právě on, kdo ve svém vystoupení v tomto parlamentě mluvil o nutnosti Fondu národního jmění.

Za třetí je tato formulace - postavení Fondu národního jmění vyjádřena tak, aby umožňovala obojí výklad. Jak jste si zajisté všimli, my žádáme, aby scénář byl předložen ve variantách. Jedna z těchto variant, což je samozřejmě mezní případ, může být absencí Fondu národního jmění, což by podle mého názoru byla tragédie; kromě toho by to byla analogie téměř, jako kdybychom nežádali Úřad pro ochranu ústavy a demokracie nebo jako kdybychom nežádali inspektorát branných sil.

Domnívám se - a to je můj čtvrtý a poslední argument, že nemůžeme ani argumentovat jednoznačně stanoviskem vlády, protože - pokud je mně známo z předrevolučních diskusí u Vladimíra Kadlece - byl to právě nynější místopředseda vlády pan ministr Valeš, který se zúčastnil diskuse o Fondu národního jmění. Čili domnívám se, že zbavit se této informace o jedné z nejdůležitějších institucí v procesu privatizace, kde bychom měli slyšet jak argumenty proti, a ty argumenty pro v podstatě vyloučit by znamenalo, že by parlament opět apriori souhlasil s jednou z privatizačních představ.

Proto doporučuji, minimálně jménem výboru pro plán a rozpočet a na základě diskuse návrhové komise, abychom nezužovali tuto tématiku, protože je pro osud ekonomické reformy klíčová, a když nám jí má vláda do 1. září - a budou parlamentní prázdniny předložit, myslím si že tím ani neztrácíme čas, ani tím nebrzdíme postup ekonomické reformy. Děkuji za pozornost.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Zemanovi, ďalej sa prihlásil s poznámkou zrejme k tejto veci pán minister Dlouhý.

Ministr hospodářství ČSFR V. Dlouhý: Pane předsedo, pane předsedající, využívám své možnosti nikoliv jako člen vlády, ale jako poslanec Sněmovny lidu, že jsem se přihlásil s technickou poznámkou. Chtěl bych podpořit návrh pana poslance Kroupy už jenom proto, že - jak zde bylo lidově řečeno v bodě 2, na str. 2, tisku 3 - jsou druhý a předposlední "fous" v podstatě redundantní, navzájem se překrývající. Jestliže jde zejména o tyto rozhodující okruhy: druhý "fous" - privatizace, tam v rámci privatizace, v rámci variant přístupu k privatizaci jistě budeme diskutovat otázku národního jmění. Tímto se nechci stavět vůbec za jeden či druhý, či třetí způsob přístupu k privatizaci, myslím si skutečně, že tato diskuse je ještě před námi, ale právě tím, že bychom vymezili kromě otázky privatizace ještě i samostatnou otázku fondu národního jmění, právě tehdy budeme prejudikovat určitý přístup k privatizaci. Proto bych si podpořil návrh pana poslance Kroupy. Děkuji. (Potlesk.)

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem poslanci Dlouhému. Ďalej má poznámku poslanec Benda.

Poslanec SL V. Benda: Vážené Federální shromáždění, chci se jen velmi stručně vrátit k otázce masově sdělovacích prostředků. Připomínám, že tady jak jménem Klubu poslanců Křesťanské a demokratické unie, tak také jako stanovisko ústavně právních výborů obou sněmoven včera zazněly v podstatě shodné kritiky, které se týkaly dvou bodů. Jednak požadavku na aby masově komunikační prostředky, které na dále zůstanou a budou muset zůstat - to je zcela evidentní - státním majetkem, aby byly vhodným způsobem pluralizovány, nebo aby byla vhodným způsobem legislativně zabezpečena jejich nezávislost.

Druhý kritický bod směřoval proti tvrzení o televizních a rozhlasových frekvencích, či všech dalších, jakožto nedotknutelném nebo nezcizitelném státním nebo národním majetku. Tam bylo poukazováno na to, že to je protiústavní. V tomto ohledu se tedy poslanci KDU i poslanci v ústavně právních výborech shodovali.

Domnívám se, že usnesení, jak bylo předloženo v tisku 33 k tomuto bodu, opravdu zohledňuje oba tyto kritické požadavky. Já ho pro jistotu ještě jednou přečtu:

"Vyzývá vládu, aby upustila od záměrů státní monopolizace hromadných sdělovacích prostředků a urychleně podnikla nezbytné legislativní kroky k zajištění jejich plurality a nezávislosti."

Čili první i druhé je tam zajištěno.

Naopak pozměňovací návrh, který zde padl, se mi zdá být zbytečný a pomíjející podstatnou část problémů. Proto budu hlasovat a přimlouvám se za to, aby usnesení bylo v tomto hodu odhlasováno v původním znění, jak bylo navrženo.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem pánu poslancovi Bendovi. Budeme ešte diskutovať k postaveniu Fondu národného majetku. Prosím pána poslanca Macka.

Poslanec SN M. Macek: Vážený pane předsedo, vážený pane předsedající, dámy a pánové, padl tady argument, že také pan prezident Havel podporuje zřízení Fondu národního jmění. Domnívám se, že tato argumentace je mírně nátlaková a mírně zavádějící. Pokud bychom mohli používat tuto argumentaci nadále, mohu jmenovat několik prezidentů, kteří zřízení Fondu národního jmění nepodporují i když nebudou čeští.

Domnívám se, že čas k tomu důkladně se zabývat jak možností ustavení Fondu národního jmění, tak detailními postupy ekonomické reformy, je teprve před námi. Budeme se jimi muset zabývat mnohem déle a s mnohem větším množstvím informací. Proto navrhuji tento bod z usnesení Federálního shromáždění k programovému prohlášení vlády vypustit. (Potlesk.)

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem pánu poslancovi Mackovi. Prosím pána poslanca Ransdorfa.

Poslanec SN M. Ransdorf: Přihlásil jsem se s technickou připomínkou k formulaci onoho "fousu", aby vláda upustila od záměru státní monopolizace sdělovacích prostředků. Chtěl bych říci, že nikdo z nás nepodsouvá vládě tento záměr. Proto navrhuji, aby byl zároveň zachován původní smysl té formulace, jak tu byl interpretován vedoucím návrhové komise: "... aby znemožnila státní monopolizaci hromadných sdělovacích prostředků..." a potom by text pokračoval dále.

Za druhé, plně podporuji návrh poslance Zemana, aby do textu našeho usnesení byla dána otázka Fondu národního jmění. Chtěl bych říci, že návrh usnesení nemá respektovat jenom text programového prohlášení vlády, ale také průběh diskuse v jednotlivých výborech, kde tato otázka byla velice frekventovaná, a kromě toho bych chtěl připomenout, že otázka Fondu národního jmění se ne úplně překrývá s otázkou privatizace. V problematice Fondu národního jmění jsou i problémové okruhy, které přesahují privatizační problematiku.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem pánu poslancovi Ransdorfovi. Pán poslanec Fišera.

Poslanec SN I. Fišera: Pane předsedo, pane předsedající, dámy a pánové, můžeme vést spor z hlediska logiky, zda je dodrženo klasifikační kritérium na patřičné míře obecnosti, zda do pojmu privatizace patří pojem Fondu národního jmění, nebo zda tam nepatří. Zdá se mi to jako nezávažná otázka, ale v každém případě to, co vyplývá z textu předchozího, platí, že je nutné, abychom obojí projednali, ať už rozhodneme z hlediska formální logiky tak či onak. To je za prvé.

Za druhé bych chtěl ale říci, že je zde vážnější problém. Chci poděkovat za to, že se komise, která připravovala návrh, ujala toho, že formulovala, jak jsem navrhoval, velmi ostře bod, který se týká vstupu zahraničního kapitálu k nám. Není jiná možnost a nemá smysl se bavit o minulosti, která k tomu vedla, ani o světových podmínkách, které si to vynucují.

Otázka stojí ale jinak. My to všechno požadujeme do 1. září. Prvního září - to je poměrně krátká doba. My jsme použili slovo scénář. Slovo scénář jsme doplnili, tj. včetně zpracování variantních řešení sporných případů, aby se zvláštní pozornost věnovala problémovým okruhům, které v programovém prohlášení nebyly dostatečně rozpracovány. Scénář v prognostice většinou znamená zapsání jednotlivých kroků, jejich vzájemných vazeb a jejich velmi stručná charakteristika. Projednávání variant řešení jednotlivých problémů, zejména privatizace, bude vyžadovat určitý čas. A přitom zůstal v bodě čtyři na straně čtyři náš požadavek, aby dílčí ekonomické zákony byly předkládány k projednání v orgánech Federálního shromáždění nikoliv dříve, než bude předložen vládou atd. příslušný scénář. Prosil bych, abychom tam dali to, co jsem chtěl - buďto aspoň zásadní ekonomické zákony, nebo tento bod škrtli. V tomto Federálním shromáždění jsem požadoval v první polovině minulého roku, aby vláda takovýto scénář vypracovala. Kdybychom nebyli v kontextu našich vědomostí přijali alespoň některé hospodářské zákony, tak tato země by na tom byla ještě hůře. Nekomplikujme tímto sdělením, které je v bodě čtyři, situaci vládě, ani sami sobě. Umožněme, abychom mohli jednat poněkud operativněji. Punc Československa bude postupně klesat a my jsme povinni zajistit spíše budoucnost, než se neustále nechávat fascinovat minulostí. Děkuji.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem pánovi poslancovi Fišerovi. Navrhoval by som, aby sme uzavreli jednotlivé pripomienky, resp. jednotlivé problémové okruhy. Pýtam sa, či sa ešte niekto chce vyjadriť k problému Fondu národného majetku? Prosím, pán Tahy s faktickou pripomienkou.

Poslanec SN M. Tahy: Vážený pán predseda, vážený pán predsedajúci, vážené kolegyne, vážení kolegovia, milí hostia z vlády, že problematika národného majetku je mimoriadne vážna, takisto vážna je i privatizácia, nie je potrebné nám zdôrazňovať. Sama textácia bodu 4 vlastne umožňuje predložiť vláde ten stupeň predstavy, ktorý bude mať k dispozícii v tom termíne, na ktorom sa dohodneme. Preto podporujem to, čo tu predo mnou vyhlásil predseda výboru pre plán a rozpočet pán poslanec Zeman.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Tahymu. Má ešte niekto k problematike Fondu národného majetku poznámku, alebo pripomienku? (Nikdo se nehlásí.)

Keď nemá, pýtam sa pána poslanca Kroupu, či po tejto diskusii trvá na tom, aby sa hlasovalo o jeho návrhu? (Ano.) Pán poslanec Kroupa trvá na svojom návrhu.

Ďakujem, takže budeme hlasovať o pozmeňovacom návrhu pána poslanca Kroupu, ktorý navrhuje, aby okruh postavenia Fondu národného majetku, t. j. strana 2 bod 2, druhý odsek odspodu - postavenie Fondu národného majetku. Poslanec Kroupa navrhuje vypustiť "výbory pre plán a rozpočet, výbor hospodársky" a komisia pre prípravu navrhuje ponechať. Takže budeme hlasovať o tom, či vypustiť.

Najskôr budú hlasovať poslanci Snemovne ľudu. Je prítomných stotrinásť poslancov Snemovne ľudu, teda Snemovňa ľudu je uznášania schopná.

Prosím poslancov, ktorí súhlasia s vypustením podľa návrhu pána poslanca Kroupu, aby zdvihli ruku. (Hlasuje se.) S návrhom súhlasí 43 poslancov, takže ďalšie hlasovanie je zbytočné. Môžeme konštatovať, že Snemovňa ľudu tento návrh neprijala.

Teraz prosím poslancov Snemovne národov, aby sa vyjadrili k tomuto návrhu. Tu budeme hlasovať oddelene, pretože pri tomto zákone platí zákaz majorizácie, čiže musia hlasovať oddelene česká a slovenská časť snemovne.

Prosím poslancov Snemovne národov zvolených v Českej republike. Kto súhlasí s vypustením, nech zdvihne ruku. (Hlasuje se.) Zo 60 prítomných poslancov súhlasí 22 poslancov, čiže ani poslanci Snemovne národov zvolení v Českej republike neprijali tento pozmeňovací návrh.

Prosím poslancov Snemovne národov zvolených v Slovenskej republike. Kto súhlasí s vypustením tohto bodu, nech zdvihne ruku. (Hlasuje se.) 7 poslancov má názor, ako pán poslanec Kroupa, čiže môžem konštatovať, že ani poslanci Snemovne národov zvolení v Slovenskej republike neprijali tento pozmeňovací návrh a Snemovňa národov, takisto ako Snemovňa ľudu, tento návrh neprijala. Takže Federálne zhromaždenie tento pozmeňovací návrh neprijalo. Zostáva pôvodný návrh, teda znenie, aby postavenie fondu národného majetku zostalo medzi rozhodujúcimi okruhmi, ktoré má vláda rozpracovať.

Ďalej tu boli pripomienky, ktoré sa týkali monopolizácie oznamovacích prostriedkov. K tomu sa prihlásil do rozpravy ešte poslanec Hanák.

Poslanec SL S. Hanák: Vážený pane předsedo, vážený pane předsedající, vážené Federální shromáždění, rád bych navázal na poznámku paní poslankyně Kaplanové, protože tuto poznámku považuji za nesmírně závažnou.

K čemu došlo? Návrhová komise se usnesla na určitém návrhu, který byl vytištěn a předložen nám do lavic. Poté předstoupí předseda návrhové komise s jiným názorem, s jiným návrhem.

Považuji toto jednání za nezvyklé po formální stránce, za nesprávné, ale také za nebezpečný precedens.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Čiže mám tomu rozumieť tak, aby zostalo pôvodné predložené znenie? (Souhlas.)

Prosím, pán poslanec Mandler.

Poslanec SL E. Mandler: Dámy a pánové, cítím se přímo vyvolán, protože jeden z předřečníků uvedl, že nikdo nechce podsouvat vládě záměr chtít monopolizovat sdělovací prostředky. Já jsem tento záměr vládě opravdu podsouval a podsouvám. Na str. 37 je celý odstavec, kde jsou naprosto jasné věty. Stát si ponechá monopol správy rozhlasových a televizních frekvencí, které jsou národním majetkem. Stát si uchová kontrolu nad rozsahem, dosahem a programovou charakteristikou nestátních vysílání formou licencí. Nedovedu si představit, že dnes, v době tak široké liberalizace a demokratizace, by vláda mohla ještě očividněji projevit názor na vůli k monopolizaci rozhlasu a televize než takto.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP