Ministr financí ČSFR V. Klaus: Chtěl bych
zaujmout stanovisko ke třem komplexům otázek.
Předpokládám, že předseda vlády
zaujme celkové komplexní stanovisko k připomínkám
poslanců k vládnímu prohlášení.
Dotkl bych se tří otázek, které byly
explicitně formulovány jedním nebo více
poslanci a patří do oblasti ministerstva financí.
První byla otázka turistických kursů,
za druhé se zde často hovořilo o daních
a za třetí několik velmi stručných
slov k otázce odstátňování
a privatizace. Ve všech třech otázkách
existuje mnoho nejasností. Ve výborech jsme se pokoušeli
to velmi pozorně a trpělivě vysvětlovat.
Vysvětlovali jsme, že všechno toto bude vláda
řešit jako svůj dlouhodobý úkol,
že to není možné předurčit
v několikastránkovém úvodním
vládním prohlášení.
Pokud jde o otázku turistických kursů, jedním
ze základních nedostatků minulého
režimu ekonomického systému bylo to, že
tento systém chtěl určovat, dekretovat ceny
podle jiných hledisek, než je vytvoření
rovnovážné ceny, dokonce to byl princip tohoto
našeho minulého systému, protože v momentu,
když není vytvořena rovnovážná
cena, znamená to, že někdo má pravomoc
rozhodovat o tom, co komu dát, prodat, dodat apod. Celá
praxe našich plánovacích a jiných orgánů
byla založena právě na myšlence, aby ceny
včetně kursů nebyly rovnovážné.
Kdyby byly rovnovážné, nebyl by žádný
důvod pro existenci těchto centrálních
orgánů. Bylo to v zájmu těchto orgánů
- cenových, plánovacích a dalších
ministerstev - aby ceny nebyly v pořádku, aby nebyly
rovnovážné, a tím jim získávaly
základní moc dekretovat všechno v této
ekonomice.
Základním cílem naší ekonomické
reformy je opuštění této praxe, vrátit
všem veličinám takový charakter, jaký
by měly mít. Potřebujeme ceny i kursy rovnovážné.
Víte, že mnohokrát opakujeme ve vládním
prohlášení i jinde, že je základním
záměrem k 1. 1. 1991 dospět k cenové
liberalizaci, včetně liberalizace kursů,
která by za určitých, přesně
vymezených, určených pravidel měla
vytvořit takovéto rovnovážné
ceny. To je základní východisko celého
tohoto problému.
Naše opatření v oblasti turistických
kursů bylo opatřením jdoucím v tomto
směru. Kurs je cenou peněz, odráží
stav nabídky a poptávkv, kurs měny se jen
zcela výjimečně blíží
k tzv. paritě kupní síly, na kterou velmi
často bývá upozorňováno. Parita
kupní síly je velmi dobrým ukazatelem vyspělosti,
životní úrovně a vůbec ekonomické
úrovně té které ekonomiky, ale se
samostatným kursem nemá nic společného.
Označovat kursy, které byly zavedeny, za kursy vekslácké,
je naprostým nedorozuměním. Je to nedorozumění
proto, že kdybychom přijali kursy, které navrhuje
poslanec Žáček, právě to by byly
kursy vekslácké. V tom by nemělo být
nedorozumění. Čím se kurs více
bude vzdalovat od kursu rovnovážného, tím
se více stává veksláckým kursem,
protože otevírá pro černý obchod
větší a větší prostor. Čím
více jsme se přiblížili a přibližujeme
k rovnovážnému kursu, tím méně
připouštíme černý obchod s cizími
měnami. To je na vysvětlenou k turistickému
kursu. Ale je jasné, že toto je možné
vyřešit pouze komplexem opatření v cenové
oblasti v nejširším slova smyslu.
Co se týče daní: standardním požadavkem
je, aby daně byly co nejnižší. Tento názor,
který je zcela v pořádku, kromě toho,
že by si navrhovatel tohoto opatření měl
uvědomit, že deset minut po té, co bude hlasovat
o snížení daní, bude muset ve stejné
místnosti hlasovat o stejném snížení
všech výdajů státního rozpočtu
na kulturu, zdravotnictví, školství, obranu,
podporu ekologie, podporu jakýchkoliv podniků apod.
To jsou přece dvě strany téže mince,
takže nikdo z nás není proti podpoře
soukromého podnikání, nikdo není proti
snižování daňového zatížení
podniků všech možných vlastnických
typů v československé ekonomice, ale je třeba
zcela jasně prohlásit, že každý,
kdo žádá snížení daní,
by měl paralelně uvést, které položky
ze státního rozpočtu on bude žádat,
aby byly odejmuty ze státního rozpočtu, aby
byly financovány nebo nefinancovány jiným
způsobem. Takže paralelní žádost,
která zde zněla z desítek úst, která
je pro každého rozumně uvažujícího
ekonoma samozřejmě správná a oprávněná,
má smysl pouze do té míry, že jsme schopni
současně rozhodnout, které věci nebude
stát financovat.
Ministerstvo financí, vláda, nemají sebemenší
zájem udržovat nadměrně vysokou míru
zdanění. V žádném případě
tento zájem nemají a předpokládáme,
že se bude objem státního rozpočtu snižovat.
Je to základní cíl, aby procházelo
méně našeho vytvořeného bohatství
státním rozpočtem. Ale v krátkém
období jsou to dvě strany jedné a téže
mince. Snižovat daně můžeme o tolik, o
kolik budeme snižovat vládní výdaje,
kolik vy doporučíte, o jaké snížení
výdajů by mělo jít, kde, ve kterých
oblastech apod. To je potřeba všechno toto vědět.
Na druhé straně bych chtěl říci,
že v naší daňové soustavě
existuje mnoho úzkých, bílých míst.
Je připravena zásadní koncepce celkové
globální přestavby, nebo nepoužívejme
slovo přestavby, ale změny daňové
soustavy, která je připravena a bude předložena
na jedno z prvních zasedání federální
vlády. Na tomto základě se rozvine další
konkrétní práce, která je rozložena
zhruba do dvouletého cyklu. Mezi to budou patřit
všechny otázky související se soukromým
podnikáním, na něž zde bylo poukazováno.
Přesto, abychom vyšli těmto připomínkám
vstříc, začátkem tohoto týdne
byla na FMF založena zvláštní skupina
pracovníků ve spolupráci s několika
výzkumnými ústavy, vysokými školami,
svazem průmyslníků atd., která má
urychleně připravit komplex opatření,
jak maximálně podpořit rozvoj soukromého
podnikání v Československu. Předpokládáme,
že tato komise přijde velmi rychle s celým
souborem návrhů a opatření, jak k
tomu přispět.
Poslední poznámka k otázce privatizace. Dobře
víte, že připravujeme velmi složité
a propracované návrhy, které vyústí
do tzv. transformačního zákona, který
bude předložen Federálnímu shromáždění
ke schválení. Tento transformační
zákon přesně vymezí pravomoci jednotlivých
organizací, institucí v tomto procesu, v jeho projektování,
v jeho konkrétním provádění,
v jeho kontrole, v jeho schvalování budou jasně
vymezeny otázky postavení a pravomocí orgánů
státní správy a orgánů státní
moci apod. Myslím, že není třeba toto
všechno předjímat. Kdyby vláda mohla
pracovat, měli jsme záměr předložit
první variantu návrhu zásad tohoto zákona
do 15. července, takže na tom se intenzívně
pracuje, a myslím, že není potřeba se
zde o tom detailně rozvíjet, protože nemůžeme
jít ani krok dál bez jeho projednání
ve Federálním shromáždění.
Děkuji (Potlesk.)
Předsedající místopředseda
FS K. Viktorín: Ďakujem. Ďalej chce vystúpiť
pan minister Miller.
Ministr práce a sociálních věcí
ČSFR P. Miller: Vážený pane předsedo,
pane předsedající, poslanci, chtěl
bych reagovat na příspěvek pana poslance
Danihela, který prohlásil, že se nikdo rómskou
otázkou konkrétně nezabývá,
že neexistují pracoviště, která
by se zabývala touto problematikou atd. Rád bych
na tyto náměty a některé další
otázky reagoval.
Mohu s uspokojením říci, že jsme na
federálním ministerstvu práce a sociálních
věcí vykonali v této oblasti mnoho užitečného.
Například od ledna jsme začali vydávat
kulturně výchovný časopis.
Na žádost Rómské občanské
iniciativy jsme jeho vydávání převedli
na tuto stranu. Ta nadále zabezpečuje jeho obsah.
Operativním zásahem jsme účinně
přispěli k vysvětlení tzv. událostí
v Severočeském kraji a přispěli tak
k uklidnění situace. Současně musím
konstatovat, že problematika rómského obyvatelstva
je stále na programu zájmu, a to jak doma, tak v
zahraničí. Zejména ze zahraničí
se dovídáme o tom, že jsou u nás Rómové
diskriminováni a málo se hovoří o
pozitivních změnách a o problémech,
které musíme řešit.
Jsem přesvědčen, že základním
předpokladem jakéhokoli dalšího kroku
je zahájení otevřeného dialogu mezi
zástupci Rómů, jejich reprezentanty, včetně
jejich poslanců a zástupců vlády.
Je třeba si ujasnit názory na to, co je třeba
udělat a jak dále postupovat. Je nepochybně
třeba rázně čelit projevům
odmítání Rómů, ale i oddělování
Rómů, jakoby jejich zájmy byly jiné
než zájmy ostatních společností
a států. Dříve, než se jednalo
o postavení Rómů v naší zemi,
na konferencích o rasismu v Paříži a
Götlingenu, měli bychom nejdříve jednat
doma. Nevidím žádný důvod, který
by bránil nalezení programu k řešení
těchto otázek, protože sociální
vzestup Rómů je předmětem obapolného
zájmu. Předpokládám, že připravovaný
kulatý stůl v blízké době by
se mohl stát počátkem trvalého dialogu
a společného postupu. Doporučuji, aby teprve
po tomto jednání byly dány na pořad
jednání konkrétní kroky. Výsledky
kulatého stolu k těmto otázkám předložím
vládě, a mohou se stát i předmětem
jednání výborů pro sociální
politiku. Bude to podobná verze kulatých stolů,
kterou jsem zavedl např. při řešení
problematiky mentálně postižených a
invalidních občanů, atd.
Domnívám se, že je naprosto nepřijatelné,
aby se vznášely interpelace např. v holandském
parlamentu, proč se udržují styky s Československem,
když je zde povinná sterilizace rómských
žen. I v této otázce je si třeba říci,
jak to je. Dále je třeba si uvědomit, že
omezené plánované rodičovství
je u 22 % právě rómských žen,
kde mají právě o tuto službu zájem.
Problém je v tom, že zatímco jinde ve světě
se za tento zákrok musí platit, u nás se
za to platí. V tom je hlavní rozpor.
Další problém je, abychom si uvědomili,
že polovina všech dětí, které jsou
umístěny v ústavech pro mentálně
postižené děti, jsou děti rómského
původu. Domnívám se, že celý
problém začíná ve školství.
A tam bude třeba mnohé řešit.
Na další otázky, zda sociální
politika byla charakterizována, nechci odpovědět.
Např. nový zákon o sociálním
zabezpečení není výsledkem třídenní
porady, jak zde řekl jeden poslanec, že sestavení
vládního prohlášení stálo
vládu tři dny práce... To je úsilí
sedmiměsíční práce. To není
souhrn náhodných poznatků. To je souhrn poznatků,
které jsme získávali, kde jsme jen mohli.
V zahraničí, z jednání s řadou
expertů apod.
Toto vládní prohlášení, slyšel
jsem takový názor, se příliš
neliší od předchozího. Pokud by se toto
vládní prohlášení mělo
nějakým diametrálním způsobem
lišit od minulého, pak by zde musela nastat úplně
jiná situace. Uvědomme si, že řada členů
vlády přešla do nové vlády.
Za minulé vlády, za vlády národního
porozumění, byla vytvořena potřebná
legislativa, která se v současné době
naplňuje. Takže není možné, aby
se vládní prohlášení od minulé
vlády lišilo nějakým zásadním
způsobem. To možné není.
Další poznámka zde byla k tomu, že by
se ministři měli vzdát poslaneckého
mandátu. Sám o sobě cítím,
že velice těžko bych mohl vykonávat dobře
a vyčerpávajícím způsobem funkci
poslance v Severočeském kraji, který má
celou řadu zásadních problémů
a zároveň dobře vykonávat funkci ministra
práce a sociálních věcí, protože
si myslím, že to bude klíčové
ministerstvo v celém budoucím období. Pak
bychom to museli udělat nějakým obdobným
způsobem jako např. v Anglii, kde je tzv. odborná
státní služba uspořádána
v odborech a úsecích a tato hierarchie je završena
funkcí státního sekretáře.
Tato služba je zásadně apolitická a
tito zaměstnanci neprovozují žádnou
politickou činnost. Nad touto odbornou strukturou stojí
politická struktura, která je zavržena státním
tajemníkem, který je členem vlády
a který má celou řadu parlamentních
podsekretářů. Ten se zúčastňuje
práce parlamentu. Takže tuto otázku bylo také
třeba zvážit.
Na závěr bych chtěl říci, že
ministerstvo práce a sociálních věcí
připravuje celou řadu důležitých
dokumentů, které se budou všech dotýkat.
Zejména to bude nový mzdový předpis,
ZEÚMS se bude rušit od 1. 1. nebo od 1. 7. Podle toho,
jak to půjde, zavedeme nový mzdový předpis.
Sociální zabezpečení se bude realizovat
ve dvou krocích. Od 1. 1. příštího
roku, od 1. 1. 1992 již nový systém sociálního
zabezpečení. Nebude to otázka jednoduchá.
Pokud se týče rodinné politiky, připravujeme
celou řadu námětů, celou řadu
změn v rodinných přídavcích.
Zanedlouho budete projednávat zákon o rodičovském
příspěvku, takže těch otázek
v sociální oblasti je mnoho.
Na závěr bych chtěl říci ještě
k některým poznámkám, které
zde byly k osobě premiéra Čalfy a ministra
národní obrany generála Vacka. Byl jsem členem
minulé vlády a prohlašuji, že si neumím
představit, že by na těchto postech za současné
situace byl někdo jiný. Děkuji vám.
(Potlesk.)
Předsedající místopředseda
FS K. Viktorín: Ďakujem. Žiada o záverečné
slovo predseda vlády pán Marián Čalfa?
(Ano).
Předseda vlády ČSFR M. Čalfa: Vážený
pán predseda, vážený pán predsedajúci,
vážené Federálne zhromaždenie,
mal som pripravený záverečný prejav,
záverečné slovo, a po zrelej úvahe
som ho nechal ležať. Nechcem rozhojňovať
záplavu slov, ktorá tu bola povedaná. Potrebujeme
totiž činy.
Vláda vám predložila svoje programové
vyhlásenie, programové vyhlásenie, ktoré
tvorili jednotliví členovia vlády osobne,
ktorí to, čo do programového vyhlásenia
napísali, myslia úprimne a hodlajú to plniť.
Zároveň vás požiadala o vyslovenie dôvery
na základe tohto programového vyhlásenia.
Ja som veľmi pozorne sledoval túto diskusiu, i keď,
pochopiteľne s radom názorov osobne aj ako predstaviteľ
Verejnosti proti násiliu aj ako člen vlády
nemôžem súhlasiť. Považujem túto
diskusiu za neobyčajne pozitívnu a podnetnú.
Programové vyhlásenia sa nedá doplňovať.
Programové vyhlásenie je dokument, ktorý
predkladá vláda parlamentu. Parlament má
právo urobiť závery a odporučiť
vláde ďalšie a ďalšie veci na posúdenie,
ako sa má chovať, čo má parlamentu predložiť,
atď. To sa prejaví v závere, v uznesení.
Budeme teda chápať programové vyhlásenie
i uznesenie, ktoré bude obsahovať tieto odporúčania,
ako určitý jednotný dokument, určitú
jednotnú predstavu, ktorou by sa vláda mala riadiť.
Každá veta programového vyhlásenia
vlastne príde na pretras Federálneho zhromaždenia
ešte nepochybne niekoľkokrát, pretože sa
bude naplňovať rôznymi dokumentami, rôznymi
normami, rôznymi rozhodnutiami vlády, ktoré,
pochopiteľne, pri plnení svojej funkcie Federálne
zhromaždenie voči vláde bude posudzovať.
Ja teda chcem sľúbiť, že to, čo odporučíte
federálnej vláde, to, čo je obsahom programového
vyhlásenia federálnej vlády, že to sú
veci, ktorými sa táto vláda skutočne
hodlá riadiť v tesnej spolupráci s Federálnym
zhromaždením.
Prosím teda, aby ste ešte raz posúdili program,
ktorý vám vláda dala, a vyjadrili sa, či
je vláda i pokiaľ ide o jej personálne zloženie,
schopná a ochotná tento program plniť. Ja za
seba, i za ostatných členov vlády to sľubujem.
Ďakujem vám. (Potlesk.)
Předsedající místopředseda
FS K. Viktorín: Ďakujem. Týmto by sme naše
rokovanie do obeda skončili. Dalšie rokovanie bude
o 14. hodine. Ďakujem.
(Jednání přerušeno ve 12.15 hodin.)
(Jednání opět zahájeno ve 14.05 hodin.)
(Řízení schůze převzal místopředseda
FS J. Stank.)
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Vážené poslankyne, vážení
poslanci, ďalej bude naša spoločná schôdza
pokračovať prerokúvaním návrhu
uznesenia Federálneho zhromaždenia k programovému
vyhláseniu vlády ČSFR.
Ako viete, k zostaveniu tohto návrhu sme si zvolili komisiu
poslancov, ktorá zasadala včera aj dnes a pripravila
dva návrhy. Posledný návrh, tlač 33,
ktorú ste dnes dostali v čase prestávky,
bude teraz, predmetom nášho rokovania. Podľa
uváženia komisie v nej sú zohľadnené
vaše pripomienky, ktoré ste dnes dopoludnia predložili.
Prosím predsedu návrhovej komisie pána poslanca
Šolca, aby nás informoval o práci komisie a
odôvodnil predložený návrh.
Poslanec SN J. Šolc: Pane předsedo, pane předsedající,
dámy a pánové, vážení
hosté, byl nám nyní rozdán poslední
návrh, v němž naše komise vzala v úvahu
všechny připomínky, které odezněly
včera i dnes v rozpravě.
Víte, že v předchozích dnech byl tento
návrh, programové prohlášení
vlády, podle zásad parlamentarismu i podle jednacího
řádu projednán jak ve výborech, tak
v poslaneckých klubech, a to bez časového
nátlaku, se kterým jsme dříve byli
zvyklí jednat. Naopak pod časovým tlakem
byla vláda, která během tří
dnů byla nucena tento návrh zpracovat.
Chtěl bych úvodem uvést, že z dvaceti
sedmi návrhů, které jste písemně
podali, se některé dostaly do přímého
rozporu se závěry výborů, někde
dokonce se závěry několika výborů.
V tomto případě nebylo možno vašim
připomínkám vyhovět. Nic ovšem
nebrání tomu, abyste se k tomu tady, pokud byste
došli k závěru, že to má svou závažnost,
vyjádřili. V některých případech
byla formulace nejasná. Tam se omlouváme, ale přesto
jsme se snažili to nějak zakalkulovat.
Některé vaše připomínky bylo
nutno zobecnit přiměřeným způsobem.
Byly totiž vyjádřeny velmi konkrétně
a velmi podrobně. Doufáme tedy - a tady se k vám
obracím za celou komisi - že drtivou většinu
svých připomínek jste v patřičné
formulaci v tomto návrhu našli. Ne-li, vyjádříte
to.
Chtěl bych na závěr říci, že
toto Federální shromáždění
fakticky přistupuje ke svému pracovnímu prologu.
Jde o to, abychom brali v úvahu i určitou politickou
a taktickou stránku věci. Přikročíme
k diskusi tím, že bych chtěl upozornit na určitou
disproporci, která se hned v práci komise projevila,
když naše formulace tak, jak jsem ji ještě
diskutoval a korigoval s předsedou vlády, podsouvá
vládě určitou formulaci, kterou v jejím
programovém prohlášení nenajdeme. Obracím
vaši pozornost na stranu 4, tisk 33, kde v odstavci 4 dochází
k formulaci, která zní: "Aby vláda upustila
od záměru státní monopolizace, který
odporuje ústavnímu zákonu z roku 1990."
To je ten inkriminovaný moment, kde se domníváme,
že vláda o toto neusiluje. Tak si dovoluji v tomto
punktu navrhnout formulaci, kterou za chvíli přednesu
s určitým odůvodněním.
Považujeme totiž za potřebné zachovat
státní vysílání rozhlasu i
televize. Pochopitelně, že je to účinný
demokratizační prostředek a vláda
netrvá na monopolu. Vláda tady umožňuje
jiným subjektům, aby zde uplatnily svá práva,
ale sama trvá na svém právu mít prostředky
vlastní, z důvodů, které jsem přednesl.
Konečná verze by byla, aby vláda vytvořila
podmínky i pro vysílání rozhlasu a
televize nestátními subjekty. Tak by měl
odeznít náš požadavek.
Pokud se někomu zdá, že jeho připomínka
nebyla zohledněna, otevírám diskusi.