Pýtali sa nás na cieľ nášho pôsobenia
vo Federálnom zhromaždení. Hovorili tu niečo
o deštrukcii.
Ani moje vystúpenie, ani vystúpenie poslankyne Pavúkovej
nemalo deštruktívny charakter. Naopak, snažíme
sa poukázať na nedostatky a hľadať východiská.
Otázka usporiadania republiky nie je otázkou jednej
strany, ani keby to bola rodná strana. Tá špinavosť,
aby strana zastupovala, nahrádzala štát, národ,
sa už raz stala, dámy a páni. Otázka
usporiadania republiky je preto otázka našich dvoch
národov. Národ je viac ako akákoľvek
strana.
Nechajme to na naše národy, na našu Ústavu.
Prezident vo svojich prejavoch dáva tiež na vôľu
národov. Revolúcia môže byť buď
morálna, alebo nijaká. Ja hlboko verím, že
táto naša revolúcia bola morálna. (Potlesk.)
Předsedající místopředseda
FS K. Viktorín: S ďalšou poznámkou sa
prihlásil poslanec Bárta.
Poslanec SL M. Bárta: Pane předsedající,
pane předsedo, dámy a pánové, nezbývá
mi, než reagovat na slova pana místopředsedy
Jičínského. Nejdříve mu děkuji
za uznání, že přece jen se domnívá,
že federace tří by fungovala lépe, než
federace dvou. To jistě je v našich podmínkách
pokrok.
Za druhé pan místopředseda Jičínský
ovšem projevil lítost, že není možné
kombinovat přímo princip národní,
resp. národně politický, s regionálním
v našich podmínkách. My se neurážíme
za to, když hovořil v souvislosti s Moravou o regionálním
principu, protože region je možno chápat stejně
tak dobře jako obec, jako zemi, jako celý světadíl.
Takže to pro nás urážlivé není.
Mohu ho ubezpečit, že tak citliví zase nejsme.
Ale my stavíme otázku rovnoprávného
a samosprávného postavení Moravy a Slezska
na samosprávném principu, který vyplývá
ze samosprávné demokracie, kterou se snažíme
obohatit naši společnost vedle demokracie stranické.
Samozřejmě, že tak, jak to pan Jičínský
řekl, jde o jeho osobní názor a jako jeho
názor je pro něho oprávněný.
My máme jiný názor a domnívám
se, že státověda připouští
právě tuto kombinaci. Zde nejsou žádné
limity. Obava, že to v našich podmínkách
není vhodné, je podle našeho soudu trochu předčasná,
protože jde o to, kdo vlastně naše podmínky
v současné době odhaduje správněji,
co do budoucna. I zde vidíme problém otevření,
nikoliv uzavření řešení.
V této souvislosti nezbývá než připomenout,
že Morava byla samosprávným státoprávním
celkem téměř 800 let od pádu Říše
velkomoravské, což myslím není zanedbatelné.
Byla vždy rovnoprávnou zemí vedle Čech.
Čechy Moravě nikdy nevládly, až za komunistické
diktatury posledních 40 let, kdy Morava musela vypadnout
i z učebnic historie na školách.
Mohli bychom uvádět doklady, že to, čemu
říkáme pragocentrismus a co neztotožňujeme
s Pražany ani s Čechy, že se po staletí
projevovalo vůči Moravě, ale nikdy neuspělo.
Až teprve tehdy, když se pragocentrismus spojil s totalitní
komunistickou mocí. Myslím, že bratři
Slováci by právě tento aspekt měli
vzít v úvahu, protože, žel, vzájemně
víme o svých dějinách velmi málo.
Není to snad vina nás jednotlivců, je to
vina systému, vina způsobů, jakým
se snažil zglajchšaltovat tuto zemi. Na tuto glajchšaltaci
nejvíce doplatili Moravané a Slezané.
Nejde nám o to, abychom v této zemi rozmnožovali
nacionalismus, už je nacionalistických vášní
dost. Slovenský národ se brání, protože
se chce realizovat, nejen v národní suverenitě,
ale i ve státní suverenitě. Myslím,
že národ může být suverénním
a nemusí mít ještě vždy realizovanou
státní suverenitu, že tyto dvě věci
nestojí proti sobě, je-li v zájmu národa,
aby měl kvalitnější podmínky
života a něco ze své státní suverenity
slevil, aniž by cokoliv sledoval ze své národní
suverenity ku prospěchu svému i dalších,
s nimiž chce žít v jednom státě.
Tak se na věci díváme. Domníváme
se, jak jsem již řekl ve svém včerejším
vystoupení, že federace není pro národy
a není pro státy, ale je pro státoprávní
celky, které mohou mít různou charakteristiku.
Toto není jen pouhé tvrzení, to jsou věci,
které jsou již v jiných zemích osvědčeny.
Naopak nejméně, jak dobře víme, se
osvědčil čistý národní
princip, na němž se stavěla federace. Nechci
tady uvádět doklady, každý jste informován.
Chtěl bych dodat, že pan místopředseda
Jičínský tuto vyhlídku Moravy zablokoval
projevem lítosti nad tím, že nejsme moravský
národ a že pokud by tomu tak bylo - pokud jsem tomu
rozuměl - že by pak situace byla jiná.
Chtěl bych připomenout váženému
shromáždění i předsednictvu,
že ne my na Moravě, ale v Praze dělal Institut
výzkumu veřejného mínění
na přelomu února a března výzkum na
Moravě, podle něhož 40 procent lidí
se prohlásilo za moravský národ. V období
boje na půdě tohoto parlamentu o pomlčku
se toto procento podle našich kontrolních průzkumů
zvýšilo. Dnes nevíme, je-li to projev nového
moravského národního obrození, nebo
je-li to reakce na totalitu a uvolnění po totalitě.
Proto bereme tento jev pozitivisticky a nestavíme na něm
právě proto, že nechceme rozmnožovat nacionalistické
cítění.
Jestliže oprávněným snahám Moravanů
a Slezanů po rovnoprávném postavení
v této zemi - je nás přes 4 milióny
- budou klást překážky ať bratři
Slováci nebo bratři Češi, pak se dočkáte
moravského národa, a možná ještě
do voleb. Upřímně vám říkám,
že to není náš program. Děkuji
za pozornost.
Předsedající místopředseda
FS K. Viktorín: S ďalšou faktickou pripomienkou
sa prihlásila poslankyňa Pavúková.
Poslankyně SN O. Pavúková: V stanovisku sociálnych
a kultúrnych výborov k programovému vyhláseniu
je zakomponované i odporúčanie podpredsedovi
vlády pánovi Mikloškovi, aby bol vytvorený
výbor pre národnostné otázky. Týmto
reagujem na vystúpenie pána Pánisa.
Prosili by sme, aby na otázku pána Pánisa,
ktorú tu vyslovil, bola daná odpoveď. Ide o
otázku, aký bude rozsah a pôsobnosť tohoto
národnostného výboru, či sa tento
výbor bude zaoberať len otázkou Rómov,
čo bolo predmetom rokovania týchto výborov,
alebo otázkami všetkých národnostných
menšín?
Táto otázka nás zaujala preto, že sme
presvedčení o tom, že problém Rómov
je problémom federálnym a problematika národnostných
menšín by sa nemala riešiť na federálnej
úrovni, ale na úrovni republikových parlamentov.
Prosím, aby na tuto otázku bola daná odpoveď
niektorým z členov komisie, ktorá pripravovala
toto stanovisko.
Předsedající místopředseda
FS K. Viktorín: S ďalšou poznámkou sa
prihlásil poslanec Čičmanec.
Poslanec SL P. Čičmanec: Vážený
pán predseda, vážený pán predsedajúci,
kolegyne a kolegovia, chcel by som dať pripomienku k citátu
poslanca Morica, ktorý citoval Péguyho výrok
o mravnosti revolúcií. Pripúšťam,
že revolúcie mali vo väčšine prípadov
morálne ciele, ale predovšetkým v revolúciách
a v mene týchto cieľov, ale i z iných dôvodov,
bolo urobené toľko nemorálnosti, že keby
bolo ľudstvo schopné zvládnuť tieto problémy
evolučným vývojom, bolo by narobilo oveľa
menej zločinov a prelialo omnoho menej krvi. To, čo
mi tam pripomínalo chválu revolúcie, by som
chcel teraz týmto korigovať.
Předsedající místopředseda
FS K. Viktorín: Ďalej v rozprave vystúpi poslanec
Kulan.
Poslanec SN P. Kulan: Vážený pán predseda,
vážený pán predsedajúci, vážené
dámy a páni, po konštituovaní nového
parlamentu som ako nový poslanec mal pocit, že už
nikdy sa nebude opakovať situácia, keď si parlament
prestane vážiť svoj drahý čas.
Som rád, že kolega Sokol na tento aspekt poukázal
a že tento aspekt nie je zanedbateľný. Tento
parlament má, bohužiaľ, životnosť len
dvoch rokov a vzhľadom na množstvo práce, ktorá
nás všetkých čaká, je to žalostne
málo času.
Včerajšiu skoro sedemhodinovú a dnes pokračujúcu
rozpravu sledujem veľmi pozorne a práve preto si myslím,
že je na mieste pripomenúť múdrosť
našich dedov, ktorí už dávno vedeli, že
mlátiť prázdnu slamu sa nevypláca.
Klub poslancov VPN sa podrobne zaoberal programovým vyhlásením
vlády a ako celku mu vyjadril svoju rozhodnú podporu
a súhlas. Túto skutočnosť už menom
poslancov VPN konštatoval kolega Bakšay, a preto si
myslím, že nie je nutné sa o tom ďalej
rozširovať. Myslím si, že k tomuto vyhláseniu
zaujali stanoviská i ďalšie poslanecké
kluby a výbory.
Táto diskusia ma trochu prekvapuje, pretože som mal
pocit, že väčšina poslancov, ktorí
tu sedia, sa zúčastňuje rokovania svojich
klubov a tiež sa zúčastňujú rokovania
svojich výborov. Tam bol dostatok času i priestoru
sa k tomuto vyjadriť. Čo ma však prekvapilo dosť
nemilo, bola intenzita a nevyberavosť útokov na osobu
premiéra federálnej vlády dr. Mariána
Čalfu, kandidáta VPN. Nepochybujem, že pán
premiér dokáže v prípade potreby na
tieto útoky reagovať sám a my ako poslanci
VPN mu nemusíme robiť advokátov. Bolí
nás však to, že niektorí z našich
kolegov príliš skoro zabudli na to, že pre to,
aby sme sa tu dnes mohli slobodne vyjadriť k programovému
vyhláseniu vlády, ktorá vzišla zo slobodných
volieb, bolo treba v predošlom období tvrdo pracovať
za podmienok a situácií, o ktorých niektorí
dnešní kritici nemajú ani potuchy. Česká
a slovenská verejnosť sa mohla jasne presvedčiť
na konkrétnej práci pána premiéra,
o jeho schopnostiach a odbornosti. Je to človek, ktorý
ako politická osobnosť získal vo Východoslovenskom
kraji viac ako 230 000 hlasov, a to - ak ma pamäť neklame
- je najvyšší počet hlasov, ktorý
niekto z kandidátov medzi všetkými na Slovensku
dostal. Naši voliči a občania tak jasne povedali,
koho si vybrali a komu veria. Ďakujem vám za pozornosť.
(Potlesk.)
Předsedající místopředseda
FS K. Viktorín: Ďakujem. S ďalšou technickou
poznámkou sa prihlásila poslankyňa Záležáková.
Poslankyně SL E. Záležáková:
Vážený pán predseda, pán predsedajúci,
dámy a páni, dovoľte mi reagovať na pána
Čičmanca, pretože nebyť tejto zamatovej
revolúcie, nie sme tu. Nesúhlasím s poznámkami
pána Čičmanca, pretože tu ide o invektívu.
Prosím pánov kolegov, aby sme mali jeden k druhému
úctu a zdržovali sa nevhodných poznámok
voči poslancom našej strany, pretože inak nadobudnem
dojem, že sme na trhu. Ďakujem.
Předsedající místopředseda
FS K. Viktorín: Ďakujem. Ďalej v rozprave vystúpi
poslanec Zavřel.
Poslanec SL M. Zavřel: Vážený pane předsedo,
pane předsedající, dámy a pánové,
na půdu parlamentu jsem se dostal po téměř
dvacetiletém působení v terénu v zemědělské
praxi. Znám proto problémy vesnice, kterými
vesnice žijí téměř do detailu.
Programové prohlášení se zemědělského
problému dotýká zcela úzce. Na toto
téma bylo už několik příspěvků.
Díky promyšlené totalitní politice minulého
režimu se zcela změnilo sociální složení
vesnice. Rolníci v období násilné
kolektivizace byli vyháněni do továren a
naopak v pozdější době byli na jejich
místa dáváni lidé z průmyslu.
To je jeden z faktů, který ovlivní i situaci,
která bude vznikat v období privatizace na vesnici.
Sebelepší daňové systémy nepomohou,
pokud se neobnoví ten dřívější
vztah a láska k tomu základnímu výrobnímu
prostředku, kterým je a bude stále půda.
V několika diskusních příspěvcích,
ale i ve všech sdělovacích prostředcích
jste slyšeli skloňovat ve všech pádech
slovo opasek. Před rokem ho nahrazovalo slovo obušek.
Buďme rádi, že tomu dnes tak není. Až
se bojím, že opasky budou vlastně v obchodech
ležáky, protože je lidi nebudou potřebovat,
aby je nemuseli sami utahovat. Zatím jsem ale postrádal
vyjádření k tomu, jak naše republika
bude dobývat dluh, který u nás mají
jiné státy. Dočetl jsem se v tisku, že
naším největším dlužníkem
je Sovětský svaz, který mám-li tomu
věřit, i když nechci, nám dluží
36 miliard US dolarů. Tento státní dluh by
podstatně zlepšil ekonomiku našeho státu,
kdyby se nám podařilo tyto peníze dostávat
postupem času zpět. Zatím ale nevím,
jestli k tomu máme reálnou šanci, protože
zase Sovětský svaz nám určuje, kolik
nám dá ropy, plynu, kdy nám je dá,
v jakém množství, bez ohledu na to, že
má vůči nám určité finanční
závazky. Z úst zástupců konstruktivní
opozice jsme slyšeli obavy, jak u nás budou mladí
lidé žít, jaké budou sociální
jistoty lidí, ale myslím, že právě
oni by měli dát návrh, jakým způsobem
tyto peníze, které oni velkorysým způsobem
proti vůli drtivé většiny národa
zašantročili, dostat zpět. Děkuji za
pozornost.
Předsedající místopředseda
FS K. Viktorín: Ďakujem. Hovoril posledný z
prihlásených rečníkov. Pýtam
sa preto, než uzavriem rozpravu, či niekto z poslancov
ešte žiada o slovo k programovému vyhláseniu
vlády? (Nikdo.) Ak nie, vyhlasujem rozpravu za skončenú.
Teraz vystúpia čienovia vlády. Ako prvý
sa prihlásil minister Dlouhý.
Ministr vlády ČSFR V. Dlouhý: Pane předsedo,
pane předsedající, kolegyně a kolegové,
chci reagovat na přímý dotaz pana poslance
Gandaloviče, který včera přednesl
na vládu, jak bude postupovat při personálních
změnách ve vedení jednotlivých podniků.
Plně souhlasím s tím, že naši voliči
vznášejí řadu dotazů a mohu potvrdit
ze své vlastní zkušenosti z předvolební
kampaně, že v řadě případů
tyto dotazy vznášejí a stejně jako já
i řada dalších kolegů ve vládě
dostává v tomto smyslu řadu dopisů.
Každopádně se domníváme, že
je nutno přistoupit v řadě samozřejmě
oprávněných případů
k personálním změnám v řízení
podniku, ale tento dotaz mi dovoluje, abych reagoval na jednu
obecnější záležitost, která
nesouvisí jen s touto problematikou ale s řadou
diskusních příspěvků na včerejším
a dnešním jednání.
Víte, že je vám předložen a příští
týden nejprve ve výborech a potom v plénu
bude diskutován vládní návrh kompetenčního
zákona. Pokud bude vládní návrh schválen
a pokud budou schváleny odpovídající
návrhy změn příslušných
zákonů i jednotlivými republikovými
národními radami, dojde k výraznému
rozdělení pravomocí a odpovědnosti
za jednotlivé podniky i za celé resorty a odvětví
mezi federální vládou na straně jedné
a mezi republikovými vládami na straně druhé.
Z tohoto pohledu potom federální vláda bude
v podstatě odpovědná ve smyslu dotazu pana
poslance pouze za odvětví paliv a energetiky, hutí,
dopravy a spojů. Všechny ostatní problémy,
a opakuji, že se to pak týká nejen tohoto konkrétního
dotazu, ale řady dalších diskusních
příspěvků a kritických poznámek
k vládnímu prohlášení - nadále
nebudou spadat do kompetence federální vlády.
Souvisí to i s diskusním příspěvkem
např. pana poslance za KSČ dnes dopoledne, který
se týkal těžkého strojírenství
a speciálu. Tam určité záměry
federální vláda má, ale tím
nebudu dnes zdržovat. Bude vhodné o tom hovořit,
až budeme probírat vládní návrh
kompetenčního zákona. Děkuji vám
za pozornost.
Předsedající místopředseda
FS K. Viktorín: Ďakujem pánu ministrovi Dlouhému.
Pýtam sa ešte, či chce niekto z členov
vlády vystúpiť? Prosím, pán Mikloško.
Místopředseda vlády ČSFR J. Mikloško: Vážený pán predseda, vážení páni poslanci a poslankyne, niekoľko slov by som chcel povedať k problematike Výboru vlády ČSFR pre národnosti. Je to zároveň aj odpoveď na repliku pána poslanca Pánisa a pána poslanca Adama. Nie je snáď treba zdôrazňovať dôležitosť dobrých vzťahov medzi národnosťami v našej republike. Všetci chceme, aby sa príslušníci každej národnosti u nás cítili ako doma.
I keď sa národnostný problém rieši
predovšetkým v republikových vládach,
federálna vláda chce venovať tejto problematike
tiež veľkú pozornosť. Už predchádzajúca
federálna vláda 19. decembra 1969 zriadila na zabezpečenie
tejto aktivity vlastný poradný orgán - Výbor
vlády ČSFR pre národnosti. Vypracovala materiál
na zriadenie tohoto výboru, najmä jeho štatút
a 8. 2. 1990 vládnym uznesením číslo
80 ho zriadila. Bol vytvorený sekretariát výboru,
ktorý už pracuje a pripravil rôzne materiály
a analýzy a rokoval prakticky so všetkými zástupcami
národností a etnických skupín žijúcich
u nás.
Predchádzajúci predseda slovenskej vlády
pán Čič v tomto čase nesúhlasil
s vytvorením tohoto výboru, predovšetkým
preto, že uvedené materiály neboli predložené
na prerokovanie vtedajšej slovenskej vláde. Medzitým
došlo k zmenám vlád, takže celá
záležitosť momentálne stojí. Teraz
pracuje len sekretariát výboru a ten v podstate
môže pracovať i keď výbor nebol odsúhlasený.
Chceme, samozrejme, čo najskôr novým vládam,
českej i slovenskej - poslať znovu tento materiál
i s dôvodovou správou.
Je treba zdôrazniť, že národnostné
a etnické skupiny našej republiky sú zložené
v oboch republikách. Máme okolo 1,4 mil. etnických
obyvateľov. Preto, i keď ide o problematiku republikových
vlád, myslím, že existencia federálneho
výboru má svoju opodstatnenosť hlavne teraz,
keď národnostné problémy sa u nás
znovu komplikujú. Je nutné, aby bola určitá
jednotná politika k týmto národnostným
a etnickým skupinám, aby sa zabránilo rasovej
a národnostnej neznášanlivosti, zabránilo
odnárodňovaniu jednotlivých národností
- týka sa to odnárodňovania i Slovákov
- aby sa aj v zahraničnej politike viac všímalo
zasahovanie do problematiky národností u nás.
V súčasnosti máme navrhnutých reprezentantov
všetkých národností v tomto výbore
- za Maďarov je tam 16 ľudí, 4 Nemci, 4 Poliaci,
6 Rusínov a 5 Rómov. Vychádza sa pritom i
z toho, že prakticky všetky tieto národnosti
a etnické skupiny sú v obidvoch republikách.
Mám tu i štatistiky, ale s tým vás nebudem
zaťažovať.
Vo výbore sociálnom a kultúrnom sa táto
problematika dlho prerokúvala. V zápise je len to,
že tento výbor odporúča, aby pri mojom
úrade bol urýchlene vytvorený takýto
proponovaný vládny výbor pre národnostné
otázky. Samozrejme, že tento výbor má
právo na také odporúčanie, a že
i pán Pánis má tiež právo k tomu
dávať otázky, rovnako pán poslanec Adam.
Hádam len to, že vo vyhlásení pána
Adama bola nepresnosť, že vo výbore sociálnom
a kultúrnom sa nerokovalo o vytvorení výboru,
iba sa diskutovalo o doterajšej činnosti. To je vysvetlenie,
ako táto problematika s uvedeným výborom
vyzerá.
Předsedající místopředseda
FS K. Viktorín: Ďakujem. Prosím pána
ministra Klausa, aby sa ujal slova.