Ďalší okruh problémov, na ktorý
chcem upozorniť, sa týka životného prostredia,
ktoré úzko súvisí s časťou
životného prostredia a síce s pracovným
prostredím. Má súvislosť s energetickou
náročnosťou, ktorá je v našej krajine
veľmi vysoká. Chcem upozorniť na vleklý
problém v oblasti techniky pracovného prostredia,
teda tých výrobkov a zariadení, ktoré
sú nevyhnutne nutné ku konverzii energie od výrobcu
k spotrebiteľovi. V komunálnej sfére energetická
náročnosť alebo spotreba predstavuje až
40 % z energetickej náročnosti národného
hospodárstva. V tejto oblasti je treba upriamiť pozornosť
na vytvorenie ekologického strojárstva podľa
spôsobu vyspelých krajín, ktoré v dôsledku
energetickej krízy riešili tento problém bez
zvyšovania energetickej náročnosti, lepšie
povedané vkladaním pre budovanie energetických
zdrojov. Je to tzv. netradičná energetika. V súčasnej
dobe by bolo potrebné tento problém riešiť
vybudovaním strojárenstva v tých oblastiach,
kde dochádza ku konverzii výroby zo zbrojného
priemyslu. Takýmto spôsobom by sme sa vyhli nadmernému
budovaniu jadrovej energetiky, o bezpečnosti ktorej je
možno z vážnych dôvodov pochybovať.
To je z mojej strany stručne a heslovite, na čo
som považoval za nutné upozorniť.
Předsedající místopředseda
FS K. Viktorín: Ďakujem. Prosím poslanca Prokopa,
aby sa ujal slova. Pripraví sa poslanec Bakšay. Technickú
poznámku má ešte podpredseda Snemovne národov
pán Sokol.
Místopředseda SN J. Sokol: Vážení
kolegové, vážené kolegyně, hodina
plenárního zasedání Federálního
shromáždění stojí na přímých
nákladech několik set tisíc korun. Prosím,
aby každý, kdo tohoto místa používá,
si tuto věc dobře uvědomoval. Je naší
povinností, jestliže chceme jako parlament pracovat,
udělat nějaké výsledky. Žasnu
nad tím, že mnoho poslanců se domnívá,
že vládní prohlášení je
jakýsi zákon jehož text tu máme dopracovávat.
To je naprostý omyl. U vládního prohlášeni
se jedná o jednorázový text, který
nebude nijak našimi připomínkami předěláván.
Poslanci, kteří si to neuvědomují,
mrhají našimi společnými prostředky.
Prosím, aby si to poslanci uvědomovali a zachovali
se podle toho. Děkuji vám. (Potlesk.)
Předsedající místopředseda
FS K. Viktorín: A teraz si urobíme 20 minút
prestávku. Cez prestávku odporučujeme urobiť
schôdzku predsedu vlády, ministra financií
spoločne s predsedom, podpredsedom a tajomníkom
výboru pre plán a rozpočet v miestnosti 026.
(Jednání přerušeno v 10.38 hodin.)
(Jednání opět zahájeno v 11.02 hodin.)
Předsedající místopředseda
FS K. Viktorín: Budeme pokračovať v prerušenom
rokovaní. S technickou poznámkou sa prihlásil
poslanec Šolc.
Poslanec SN J. Šolc: Dámy a pánové,
vaše připomínky k návrhu našeho
usnesení se začínají v některých
tématech opakovat, ku příkladu šestkrát
k rómské otázce atd. Domnívám
se, že dvě a půl hodiny byla dostatečná
doba, že bychom si už nyní neměli žádná
témata vymýšlet. Pokládám za
rozumné, abychom dali ještě čtvrt hodinu
na doručení vašich připomínek.
Potom bych prosil komisi ve včerejším složení,
aby se odebrala do místnosti 026, kde bychom dokument dopracovali
do konečné návrhové podoby.
Současně připomínám, že
některé vaše připomínky nejsou
uvozeny tak, jak je třeba. Žádáme přesnou
formulaci, která by byla odkázána k určitému
bodu, slovu atd. Děkuji.
Předsedající místopředseda
FS K. Viktorín: Ďakujem. Prosím pána
poslanca Kvačkaja, aby sa ujal slova.
Poslanec SL P. Kvačkaj: Vážený pán
predseda, pán predsedajúci, dámy a páni,
Voitaire kedysi dávno povedal - nesúhlasím
s vašim názorom, ale do poslednej kvapky krvi budem
bojovať, aby ste mal možnosť ho hlásať.
Myslím si, že z toho dôvodu by sme mali pripustiť
aj kritické vystúpenie voči vládnemu
vyhláseniu, a pri tom vychádzať z toho, že
ich snahou je prispieť k riešeniu neradostnej situácie
v našej spoločnosti. Osobne sa na všetky doterajšie
vystúpenia dívam z toho zorného uhla. Keď
nechceme pripustiť pluralitu názorov, čo sme
vlastne oproti minulosti zmenili? Som presvedčený,
že naši občania sú natoľko rozumní,
že sami zistia, kto to s nimi myslí úprimne
a tomu dajú v budúcnosti svoju dôveru.
Myslím, že práve rôznorodosť názorov
vytvára priestor pre najsprávnejšie riešenia.
A teraz mi dovoľte krátku poznámku k vládnemu
vyhláseniu. Pretože tu bolo už veľa povedané,
budem stručný. V programovom vyhlásení
vlády sa uvažuje previesť riadenie ťažkého
strojárstva pod právomoc republikových vlád.
Riešenie je v podstate správne, keby dnes strojárstvo
nezápasilo s problémami, ktoré sú
predovšetkým na Slovensku mimoriadne veľké.
Ide o problémy konverzie. Rozhodnutím vlády
národného porozumenia, vzhľadom na kontinuitu,
ku ktorej sa dnešná vláda hlási, bola
podstatne obmedzená zbrojná výroba. To citeľne
zasiahlo predovšetkým podniky Stredoslovenského
kraja, a to nielen ZŤS, ale prakticky všetky rezorty,
pretože navzájom kooperujú. Pritom sa predpokladá,
že ťažkosti týchto podnikov budú
z uvedených dôvodov vrcholiť v rokoch 1991 až
1993. Problém je teda celoslovenský a vzniká
otázka, či ho pre jeho závažnosť
bude vláda Slovenskej republiky aj s prihliadnutím
na jej možnosť schopná vyriešiť.
Dnes je situácia taká, že v Stredoslovenskom
kraji - predovšetkom v okresoch Martin a Považská
Bystrica vládne existenčná neistota, narastá
nezamestnanosť a čerství absolventi škôl
márne hľadajú zamestnanie. Keď k tomu
prirátam útlmový banský program a
útlmy vrátane ťažby uhlia na Ostravsku,
kam dochádza časť pracujúcich zo Stredoslovenského
kraja, potom je Stredoslovenský kraj hospodársky
a sociálne najrizikovejším krajom v celej Českej
a Slovenskej Federatívnej Republike.
Z toho dôvodu si myslím, že Federálna
vláda by riešenie uvedeného problému
mala do svojho vládneho programu zahrnúť a
s jeho riešením rátať. Bolo by zlé,
keby si občania kraja začali myslieť, že
vláda kladie na bedrá iného niečo,
čo sama vyvolala.
Tento problém sa zdanlivo javí ako materiálny.
Pri jeho hlbšom skúmaní však prídeme
na to, že jeho riešenie bude nevyhnutne mať dopad
aj do oblasti morálky a duchovného rozvoja daného
regiónu. O to viac je jeho riešenie aktuálne.
Ďakujem za pozornosť.
Předsedající místopředseda
FS K. Viktorín: Ďakujem. Prosím pána
poslanca Jičínského, aby sa ujal slova.
První místopředseda FS Z. Jičínský:
Vážené kolegyně, vážení
kolegové, jen pár poznámek, které
souvisí s vládním prohlášením,
ale částečně jdou nad jeho rámec.
Chtěl bych říci, že někdy diskuse
je rozporná v tom smyslu, že většinou
uznáváme nezbytnost posílení národních
republik a jejich orgánů, ale zároveň
v souvislosti s vládním prohlášením
projednáváme věci, které skutečně
ani Federálnímu shromáždění,
ani federální vládě nepatří.
Chápu to. Je zde určitý prostor pro to, abychom
se k závažným problémům, které
cítíme, vyjádřili. Ale svým
způsobem skutečně komplikujeme situaci, protože
ztěžujeme vytváření správných
vztahů mezi federálními a národními
orgány a neusnadňujeme tu cestu, kterou chceme nastoupit,
totiž aby na úrovni federace se řešily
skutečně jen nezbytné věci, které
budou výsledkem toho, co obě republiky považují
za účelné, aby se řešily v centru.
Čili mějme, prosím, toto na zřeteli,
protože je to důležité pro práci
parlamentu, a z tohoto hlediska je to důležité
i pro posuzování vládního prohlášení.
K vládnímu prohlášení samému
samozřejmě lze mít ty nebo ony výhrady,
ty nebo ony kritické připomínky. Chtěl
bych připomenout, že diskuse nemůže vést
k tomu, že by se toto vládní prohlášení
přepracovalo. My k němu přijmeme zřejmě
určité usnesení, ale vládní
prohlášení schválíme tak, jak
je, nebo ho - tak jak je - odmítneme.
Chtěl bych říci ještě několik
slov k tomu, že jsem doporučil do textu našeho
usnesení určitou změnu, která se týká
formulace o účasti vlády při přípravě
nové ústavy. Nebudu formulaci nyní opakovat.
Jde o to, že musí být jasné, že
těžiště prací na přípravě
nové ústavy federace musí být ve Federálním
shromáždění, stejně jako těžiště
práce na ústavách republik musí být
na národních radách. Ale jsou určité
věci, které v rámci parlamentu nelze dobře
připravit, a to je především základní
problém - dělba kompetencí mezi republiky
a federaci. To je úkolem, který musí především
zabezpečit vláda, resp. výkonné orgány
vlády. Ty musí připravit po svých
liniích potřebné podklady, které se
potom budou projednávat, aby byl spolehlivý základ
pro řešení této nejsložitější
otázky.
V tomto směru jsem doporučil určitou úpravu,
aby z toho bylo jasné, ze vláda musí na těchto
věcech spolupracovat, ale že těžiště
přípravy ústavy nemůže být
na vládě.
Nyní ještě několik slov k problematice,
která zřejmě je a bude velmi významná
v našem dalším jednání. Jen tézovitě
pár poznámek.
Pan poslanec Pánis mluvil o moravském národě.
Myslím, že to není obecné stanovisko
slovenských představitelů. Osobně
si myslím, že ani představitelé z Moravy
nesdílejí stanovisko, že by zde existoval třetí
národ. Pokud by to tak bylo, byla by skutečně
problematika naší federace mnohem jednodušší.
V tomto směru souhlasím s poslancem Bártou,
že kdyby federace byla složena ze tří
článků, fungovala by jednodušeji, neboť
mechanismy by mohly být jednodušší, než
když funguje složená ze dvou článků.
Myslím, že tento předpoklad dán není.
Osobně jsem z toho nevycházel. Pokud bych se mýlil,
byl bych rád, abyste mne opravili, protože bych musel
korigovat výchozí stanoviska, jimiž jsem se
dosud řídil. Protože jsem zatím takový
důkaz nedostal, a ten názor se mi zdál tady
ojedinělý, oponoval bych poslanci Bártovi
v tom, že si myslím, že není možné
v našich podmínkách kombinovat princip národně
politický a princip (možná, že se dotknu
Společnosti pro samosprávnou demokracii Morava-Slezsko),
když to nazvu principem regionálním (užívám
to jako pracovní termín), že představa,
kterou zde poslanec Bárta uvedl, není reálným
základem pro definování nových základů
československé federace. Osobně vycházím
z toho, že národně politický princip
musí být určující.
Chápu, a je to přirozené (bylo by nepřirozené,
kdyby tomu bylo jinak), kdybychom do těchto otázek
nevykládali emociální obsah.
Nyní bych doporučil pro naše další
uvažování abychom se přece jen snažili
při řešení tohoto problému postupovat
z druhého úhlu, abychom se snažili hledět
na maximální racionalitu našeho uvažování
a posuzovali problém federace z toho hlediska - v čem
je nebo není pro oba partnery, pro obě republiky
účelné, aby federace byla nebo nebyla.
Prostě z hlediska opravdu racionálně pragmatických
úvah. Oprostěme se v těchto souvislostech
od příliš emociálních vztahů
k té problematice, protože nám to neumožní
problém účelného vymezení postavení
republik a federace správně řešit. Jestliže
se dohodneme, že je v zájmu obou národně
politických celků mít tedy společný
stát, potom tedy posuzujeme, co je účelné,
aby tento společný stát pro oba dělal.
Neposuzujeme to z toho hlediska, zda ten nebo onen o něco
přichází. Musí to být výsledkem
konsensu, protože jinak federace působit nemůže.
Bude-li takovýto konsensus, potom federace musí
působit jako samostatný orgán a útvar,
nemůže být denně vystavena nebezpečí,
že zanikne. Osobně si myslím, že v budoucí
ústavě, ve státě, který je
složen ze dvou, nemůže být upravován
zánik tohoto státu. Pokud by tak mělo být,
je lepší, aby takovýto stát nebyl. Žádná
ústava neupravuje zánik státu, který
má regulovat. Berme tyto věci v úvahu. Velmi
racionálně, střízlivě přemýšlejme,
zda v zájmu toho, že se chceme postupně integrovat
do Evropy a vstupovat do integračních procesů,
zda je výhodnější využít
něčeho, co má pro oba partnery nějakou
hodnotu, že Československo tam existuje jako pojem,
který má dnes ještě z řady důvodů
určitý kredit. Jestliže chceme tohoto kreditu
využít, je to zřejmě v zájmu
obou, aby tento celek existoval, protože to usnadňuje
vstup do těchto širších integračních
vztahů.
Nedělejme si iluze, že tento vstup bude jednoduchý.
Bude to velmi komplikované, protože i pro evropská
společenství, pro tyto partnery východoevropské
země a celý jejich komplex společně
se Sovětským svazem představuje teď
velmi složitý problém spojený s mnoha
riziky a do těchto rizik spadáme i my, neboť
i my jsme součástí tohoto společenství.
Berme tedy tyto věci velmi chladně na vědomí
a snažme se je velmi racionálně posuzovat při
přípravě nové ústavy i v souvislosti
s novou vládní politikou. Snažme se postupovat
tak, aby to co je účelné asi řešit
orgány republik, aby o tom rozhodovaly republiky - už
pro to období, které máme před sebou.
Kompetenční zákony, které budeme příští
týden projednávat, a doufám, že je schválíme,
k tomu připravují cestu. Uvažujme z tohoto
hlediska i o přípravě nové ústavy.
Nakonec ještě jednu poznámku. Jsem samozřejmě
pro to, abychom zkoumali a hodnotili kriticky celý poválečný
vývoj. Nemyslím si ale, že je účelné
otevírat více problémů, než kolik
jich máme před sebou otevřeno.
Pokud jde o to, co říkal poslanec Mlynárik,
myslím, že stanovisko vyjádřené
prezidentem Havlem je dostatečné. Osobně
bych byl proti tomu, aby se šlo nad rámec toho, co
bylo v prezidentově projevu. Děkuji. (Potlesk.)
Předsedající místopředseda
FS K. Viktorín: Ďakujem. Prosím, aby komisie
vo včerajšom zložení a poslanec Fišera
sa teraz zišli v miestnosti 026, aby mohli pracovať
na návrhu uznesenia.
Prosím poslanca Mornára, aby sa ujal slova.
Poslanec SL P. Mornár: Vážený pán
predseda, vážený pán predsedajúci,
dámy a páni, kolegyne a kolegovia poslanci, pred
chvíľou tu pán profesor Jičínský
hovoril, aby sme sa nezaoberali vecami, ktoré sú
drobnejšie či malicherné a pod.
V tomto štáte tvoria viac ako polovicu obyvateľstva
ženy. Táto otázka v tomto parlamente, pokiaľ
som tu, nebola pretraktovaná.
Keď tu bol medzi nami pán prezident, z jeho úst
zaznela taká malá výčitka, že
medzi nami je dosť málo žien..
Je to výraz tých kandidátskych listín,
resp. výraz súhlasu alebo nesúhlasu našich
voličov. Ale ja osobne som tiež za to, aby sme urobili
pánovi prezidentovi radosť, aby tu, medzi nami bolo
o dva roky viacej žien.
Ale chcel by som sa vrátiť k jednej otázke,
ktorá je veľmi dôležitá a programové
vyhlásenie vlády sa ňou zaoberá na
strane 32 a 33. Ide o to, či chceme, či nie určitú
spätosť, nadväznosť, či také
stmelenie diania v rodine, má to na starosti ten druhý
pilier rodiny a to je manželka či žena v rodine.
Má na starosti do značnej miery výchovu ďalšej
generácie, ale voľakedy bývalo zvykom, že
aj do určitej miery postarania sa o tú generáciu,
ktorá nás predchádza. Takmer každý
z nás má tú perspektívu, že sa
dožije určitého veku, resp. veku dôchodkového,
penzijného. Verte mi, mám možnosť chodiť
i do ústavov sociálnej starostlivosti, a mám
možnosť vidieť ľudí, ktorí sú
odkázaní na starostlivosť týchto ústavov.
Nie, že by nebola dobrá, ale myslím si, že
nie je potrebné zdôrazňovať, že
starý človek sa iste cíti lepšie v domácom
prostredí.
Dámy a páni, kolegyne a kolegovia poslanci, máme
v rukách osud ďalšej generácie. Ak tá
generácia má byť citovo pripravená do
života, ak to má byť generácia, ktorá
po nás prevezme aj túto úlohu v parlamente,
sme povinní jej pripraviť také podmienky, aby
si túto úlohu mohla na úrovni nielen sociálnej
ale aj na morálnej a citovej vykonať. Je to v našich
rukách, a sme povinní postarať sa o to tak
isto, ako o tú predošlú generáciu. Je
to otázka tzv. viacgeneračných rodín.
Aby táto situácia bola zvládnutá,
je potrebné vykonať niekoľko dôležitých
vecí, ktoré tu už včera boli spomínané
v príspevkoch KDH a ešte v jednom príspevku
kolegyne poslankyne, nespomínam si na jej meno. Túto
situáciu budeme musieť k nej postaviť dostatočne
zodpovedne a dostatočne vytvoriť materiálnu
sféru, oblasť alebo prípravu tak, aby boli
zabezpečené finančné prostriedky,
odborná pomoc, aj materiálno-technické vybavenie
tých, ktorí sa starajú či už
o ďalšiu, alebo predošlú generáciu
a taktiež bude nutné podporiť informovanosť
sústavnou propagáciou, aby verejnosť mala v
týchto veciach jasno pokiaľ ide o naše stanovisko.
Samozrejme, že sa to týka majetkovoprávnych
záležitostí, taktiež sociálna starostlivosť
má čo do činenia so zdravotníctvom.
Nechcem tu hovoriť o dotáciách a prípadne
o kvalifikácii personálu, ktorý sa stará
o ľudí, ktorí starostlivosť potrebujú,
ale zdôrazňujem znovu to isté, čo som
už povedal, že niet lepšej ustanovizne, ktorá
by sa lepšie postarala o predošlú i nasledujúcu
generáciu, ako je rodina. A myslím si, že podporiť
túto zložku našej spoločnosti je našou
povinnosťou a myslím si, že sme povinní
to urobiť dobre. Ďakujem vám za pozornosť.
(Potlesk.)
Předsedající místopředseda
FS K. Viktorín: Ďakujem. Mám tu tri faktické
poznámky. Budem ich čítať v poradí
ako som ich dostal. Prvý pán poslanec Moric.
Poslanec SN V. Moric: Nie je to síce faktická poznámka,
je to normálna poznámka.
Vážený pán predsedajúci, vážený
pán predseda, priatelia, som rád, a iste to nie
je náhoda, že som sa s prof. Jičínským
zhodol v téme, ktorú tu chcem povedať.
Čistá demokracia v istom zmysle je len metódou.
Dôležité je, čo ľudia do tejto metódy
vložia, a či to potom robia zo srdca. Preto sa mi
páči, čo povedal francúzsky básnik
Charles Péguy - Revolúcia je buď morálna
revolúcia, alebo nijaká.
Veľa sa tu hovorí o slobode. Som vyznávačom
amerického pojatia slobody. Francúzi roku 1886 postavili
v Amerike sochu Slobody na počesť amerického
chápania slobody. Všimnite si, že je to žena,
pretože symbolom slobody vo Francúzsku je žena.
Nie je to muž s puškou - to pochádza od Lenina.
Teda žena. V pravej ruke má fakľu, t. j. svetlo
rozumu nad všetkou hmlou vášne, nevedomosti,
zlosti, svetlo slobody, a v druhej ruke má knihu zákona.
Ak nie je sloboda podriadená zákonom, nie je to
sloboda. Ale ak zákon nepodporuje skutočnú
slobodu, nie je to zákon.
Ľudia, ktorí sa stávajú otrokmi svojich
vášní a pudov, nemôžu správne
uvažovať. Na to je potrebný istý pokoj,
istá vyrovnanosť, ovládanie sa. Ak je človek
ovládaný vášňami, nerobí
jednu vec, nevyberá si, nerozhoduje sa. Robí to,
čo mu prikazuje vášeň, to je práve
protiklad slobody. Na adresu našej strany tu boli včera
vznesené dva invektívy, podané dosť
emotívne, alebo, ak chcete, vášnivo. Chcel
by som povedať, že nie sú to poslanci Slovenskej
národnej strany, ktorí predvádzajú
rétorické cvičenia. Aspoň do včera
to tak nebolo. Niektoré vraj nemuseli byť a niektoré
vôbec nemali byť.