Úterý 10. července 1990

Československá strana lidová spolu s jedním z nejvýznamnějších koaličních partnerů, Sdružením československých podnikatelů, učiní vše, co je v jejich silách, aby tato síla měla vytvořené všechny podmínky pro svůj rozvoj a pro splnění své úlohy v této etapě rozvoje naší společnosti. Myslím, že to je v zájmu nás všech.

Nakonec i samotné vytvoření vládního výboru pro soukromé podnikání je důkazem významu této otázky.

Dovolte mi tedy několik poznámek vlastně spíše z pohledu oněch občanů, kteří hodlají vstoupit do onoho rizika a chtějí se pokusit o soukromé podnikání. Myslím, že tito lidé čekají na zcela jasné odpovědi, na zcela jasné vytváření podmínek. Myslím, že chtějí slyšet jasné řešení privatizace a reprivatizace. V této souvislosti si dovolím konstatovat, že z vládního programového prohlášení není zcela zřejmý obsah pojmu "odstátnění", jeho případné naplnění pouhým převedením části státních podniků na akciové společnosti sice může být jedním z přípravných opatření k privatizaci, ale domnívám se, že nenaplňuje podle našeho názoru pojem odstátnění, a bez konkretizace dalších kroků k privatizaci může být jedním z přípravných opatření k privatizaci, ale domnívám se, že nenaplňuje podle našeho názoru pojem odstátnění, a bez konkretizace dalších kroků l privatizaci může být jen jedním z dalších opatření prodlužující období podnikatelské nejistoty.

Myslím, že je nezbytné konkretizovat etapu privatizace jak obsahově, tak časově. Myslím, že ať chtěné či nechtěné (domnívám se, že spíše nechtěné) zamlžování těchto etap znamená nepochybně ztrátu podnikatelské aktivity, a to jak tuzemské, tak i nakonec podnikatelského zájmu zahraničního. Myslím, že programové prohlášení nezaujalo zásadní postoj k otázce reprivatizace. Další obcházení či odkládání jakéhokoliv řešení této problematiky považuji z hlediska rozvoje soukromého podnikání za neúnosné. Za nezbytné považuji zcela jednoznačné legislativní vyjádření vztahu k dřívějšímu soukromému majetku a dopracování ochrany soukromého majetku nově vznikajícího.

Obdobným způsobem lze pokračovat v celé řadě dalších otázek, především v otázkách daňových. Myslím, že v této souvislosti je dobré vzpomenout rozvoje výstavby malých vodních elektráren. Stavitelům malých vodních elektráren bylo umožněno, aby nemuseli odvádět ze svého příjmu po dobu deseti tet příslušné daně. Ani toto zcela radikální opatření nestačilo a myslím, že rozvoj malých vodních elektráren nebyl dostatečně rychlý. Tím chci jen ukázat v současné době je nezbytné jít určitým způsobem naproti všem těmto iniciativám a vytvořit jim skutečně dostatečné podmínky. Znamená to říci zcela jasně, jak budeme postupovat v oblasti daňové. Znamená to se snažit o přiblížení k takovým daňovým úrovním, které jsou v podnikatelské sféře obvyklé na Západě. Myslím, že 55 % není právě onou hranicí, která by vedla všechny tyto iniciativy k podnikání a hlavně k chuti riskovat, zvláště, když je to pro mnohé z nás, pro mnohé členy této společnosti, věc naprosto nová a nevyzkoušená.

Stejným způsobem tato sféra čeká na další opatření. Myslím, alespoň jak znám situaci v této oblasti, čekají i na to, aby byly stanoveny zcela jasně podmínky, jak oni sami mohou pomoci rozvoji naší společnosti, jak mohou pomoci rozvoji komunálních problémů, jat mohou pomoci rozvoji obcí. Chtějí samozřejmě vědět, pokud budou investovat ze zisku určité částky do rozvoje nebo do řešení základních otázek obce, jakým způsobem bude tato otázka zhodnocena z hlediska daňového. Snažím se jen nastínit určitý komplex otázek, které je nutno velice rychle řešit, protože se domnívám, že neřešením těchto otázek vlastně přicházíme my všichni o hotové peníze a přicházíme o to, že v menším časovém úseku se podaří řešit nahromaděné problémy.

Je mi zcela jasné, že programové prohlášení nemůže být jakýmsi výčtem všech možných aktivit vlády, dokonce si myslím, že může být velice krátké. Velice však záleží na jeho obsahu. Záleží na tom, zda toto vládní prohlášení dostatečně jasně bude uvádět cíle, kterých chce dosáhnout a adekvátně těmto cílům uvede i příslušné garance, které zajistí dosažení těchto cílů a zajistí zároveň to, že například Federální shromáždění bude moci zhodnotit, zda se tento úkol nebo cíl vládě podařil či nikoliv.

Z toho pohledu se mi zdá programové prohlášení příliš obecné, příliš bez garancí a nezajišťující možnost vlastní kontroly. Navíc, ať mi není předstírán nějaký zlý úmysl, ale v průběhu dnešního jednání jsem v programovém prohlášení narazil na jistou věc, kterou si zde dovolím odcitovat: Na realizaci uvedených záměrů vláda přijala a nebo připravila celou řadu opatření. S účinnosti od 1. 7. je na podporu rozvoje soukromého sektoru umožněno soukromě hospodařícím rolníkům nákup vybraných druhů surovin, materiálů a výrobních prostředků za ceny bez daně z obratu." (Konec citátu.)

Když jsem si toto přečetl, tak mě tato pasáž udivila z toho prostého důvodu, že ji považuji poněkud za účelovou, a to proto, že vím, že toto opatření nebo tuto vymoženost vlastně poskytl minulý režim našim soukromě hospodařícím rolníkům již v r. 1969. Tato vymoženost trvala do letošního roku. Byla zrušena vládou národního porozumění. Vlastně teď se znovu tato vymoženost zavádí. Nelze tedy toto opatření, které je zřejmě přijímáno pod tlakem, považovat za záruku.

Přál bych si sám sobě, vám i federální vládě, aby se ji dařilo přijímat skutečné záruky, které by nás všechny přesvědčily, že cíle, které jsou podle mého názoru naprosto jasné pro tuto společnost, jsme schopni dosáhnout. Děkuji za pozornost.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem poslancovi Černému. Hovorí poslanec Kostya, pripraví sa poslanec Valtr.

Poslanec SN L. Kostya: Pane předsedo, pane předsedající, dámy a pánové, ve svém diskusním příspěvku bych se chtěl dotknout problému, který zdánlivě nesouvisí s dnešní projednávanou otázkou programového prohlášení vlády ČSFR, ale pouze zdánlivě. Tento problém nastal v okamžiku, kdy byla jmenována federální vláda a národní vlády a současně byly do těchto vlád jmenováni lidé, kteří byli řádně v červnových volbách zvoleni za poslance tohoto Federálního shromáždění a jednotlivých národních rad.

Chtěl bych v této souvislosti připomenout, že v nejrevolučnějších měsících, tj. v listopadu a prosinci loňského roku, se velice široce na půdě tohoto Federálního shromáždění i ve sdělovacích prostředcích diskutovala otázka neslučitelnosti, nebo-li neodůvodnitelné kumulace funkce poslance a funkce člena vlády, a tím snižování moci výkonné a funkce kontrolní.

Jsem informován o tom, že v minulých dnech přijaly některé výbory tohoto Federálního shromáždění a některé poslanecké kluby politických stran a hnutí doporučení, aby se členové vlád svého poslaneckého mandátu vzdali.

Domnívám se ale, že nemůže zůstat pouze u doporučení. Myslím si, že by se tento problém měl řešit cestou zákonnou, a proto navrhuji tomuto shromáždění, aby byla přijata úprava ústavního zákona č. 143, konkrétně jeho čl. 47, ve kterém se stanoví výčet funkcí, jejichž výkon je neslučitelný s výkonem poslaneckého mandátu Federálního shromáždění, případně národních rad. Dokonce se domnívám, že by tak mělo být učiněno před skončením této rozpravy, protože mi připadá přinejmenším kuriózní, že by pan předseda vlády a páni ministři měli na závěr této rozpravy hlasovat o důvěře sami sobě. Zrovna tak se mi zdá být kuriózní, aby členové vlády, která bude hlavním předkladatelem jednotlivých zákonů, které bude přijímat toto Federální shromáždění, se zároveň podíleli na jejich vypracováni, pak jako členové tohoto shromáždění tyto zákony schvalovali, pak je jako výkonné orgány naplňovali v praxi a opět jako poslanci vykonávali kontrolní funkci, jak jsou tyto zákony naplňovány. (Potlesk.)

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Na vystúpenie poslanca Kostya sa prihlásil s faktickou poznámkou prvý podpredseda Z. Jičínský.

První místopředseda FS Z. Jičínský: Vážené kolegyně, vážení kolegové, tento problém byl diskutován i v souvislosti s přípravou volebního zákona. Názory na to byly různé. Chtěl bych jen říci, že to, co pan poslanec, který tento návrh na změnu tohoto stavu odůvodňovat a co snad znělo sugestivně, tak vůbec není, a vůbec to není v rozporu se zásadami parlamentní demokracie. Parlamentní demokracie je založena na tom, že vládu tvoří představitelé těch stran nebo politických hnutí, která má v parlamentě většinu. Je přirozené, že tyto strany, či strana nebo hnutí vysílají ze svého středu ty představitele do vládních funkcí. Vůbec to není v rozporu s tím, že parlament je potom kontroluje. Abychom nevytvářeli situaci, že u nás je něco, co je v rozporu s demokratickými zásadami.

V Evropě jsou tyto věci či vztahy řešeny různým způsobem. Dopoledne zde již hovořil poslanec Mlynárik, který vzpomínal první republiku, o tom, že o její demokratické povaze rozhodně nemohlo být pochybnosti. Tam bylo zcela běžné, že poslanci z těch stran, které potom tvořili vládní koalici, se stávali ministry a pro návrhy, které prosazovali, hlasovali, protože to byly návrhy nejenom té vlády, ale i návrhy těch stran, které tvořily vládní koalici. Čili nezjednodušujme určité věci. Je zcela nesmyslné, že bychom dnes mohli měnit ústavu. Přece víme, že ústava se musí měnit určitým procedurálním způsobem. Nemůžeme prostě najednou teď zvedat ruce třemi pětinami pro určitý návrh, který nemáme věcně řádně prodiskutovaný.

Jestliže se rozhodneme, je to možné, ale na to máme dost času, budeme diskutovat zákon o jednacím řádu, budeme diskutovat zákon, který bude upravovat ztrátu mandátu, protože to jsme v určitém časovém spěchu nestihli v souvislosti s přípravou volebního zákona. Potom nechme si čas, všechny tyto věci řádně prodiskutujme, v tomto směru žádné nebezpečí neprodleně nehrozí. (Potlesk.)

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem. Teraz pozývam do rozpravy pána poslanca Vratislava Valtra, pripraví sa pán poslanec Danihel.

Poslanec SN V. Valtr: Vzdávám se slova.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem. Prosím pána poslanca Danihela z Komunistickej strany.

Poslanec SL V. Danihel: Vážené predsedníctvo, vážené poslankyne, vážení poslanci, vychádzam z toho, že programové vyhlásenie vzhľadom na krátkosť funkčného obdobia novej vlády je rámcového charakteru a nemôže byť návodom, resp. podrobnou,,kuchárkou", ako riešiť existujúce či budúce problémy. Myslím si však, že jeho konkretizácia napr. v oblasti školstva, kultúry, v sociálnej oblasti apod. bude od vlády vyžadovať ďalšie prepracovanie. Musíme mať totiž stále na zreteli, že vstupujeme do prechodného obdobia. Narastajúce problémy v hospodárskom vývoji, vznikajúce sociálne napätie a neistoty, to všetko bude pred vládu stavať značné množstvo celkom konkrétnych úloh, ktoré je treba riešiť. Nemôže ju obchádzať alebo presúvať na podniky, ako to naznačuje vývoj v poslednom čase.

Nechcem vnášať nejaké pochybnosti a vyslovovať obavy, ale ani vyhlásenie vlády ma v tomto smere v mnohom neuspokojuje. Téza vytvoriť nový systém sociálneho zabezpečenia, umožňujúca každému občanovi slobodne, zodpovedne, a preto aj diferencovane postarať sa o seba samého, o svoju rodinu, o svoju budúcnosť, sa v rôznych podobách uplatnili niekoľkokrát vo vládnom vyhlásení. Som toho názoru, že nie všetci jednotlivci, ale ani skupiny obyvateľov nie sú schopní sa o seba postarať. Pre týchto občanov nemôže táto téza platiť. Štát sa musí o nich vhodnou, aj keď minimálnou, formou postarať.

Dovoľte mi niekoľko slov s tým, čo som už uviedol v súvislosti s predloženým programovým vyhlásením, aby som sa dotkol ešte rómskej problematiky. V programovom vyhlásení je zmienka o snahe vlády riešiť problémové skupiny obyvateľov. Až z výkladu ministra práce a sociálnych vecí sme sa dozvedeli, že medzi tieto skupiny patrí aj rómske obyvateľstvo. Som predovšetkým toho názoru, že také závažné problémy, dá sa povedať, už početného rómskeho obyvateľstva, by sa vo vládnom vyhlásení mali vyžiadať jasné a priame pomenovanie, ako aj jasný názor na ďalší postup. Má to význam nielen vnútropolitický, ale aj smerom von, v zahraničí. Náš štát je totiž piaty na svete v počte obyvateľov Rómov na našom území a riešenie týchto otázok je predmetom záujmu v zahraničí.

Tak ako vyplynulo z výkladu pána ministra Millera vo výbore pre sociálnu politiku a kultúru, je snaha vypracovať dlhodobý komplexný program riešenie problémov rómskych obyvateľov s cieľom dosiahnuť vývojovo stabilné spolužitie. S týmto základným vymedzením cieľa musím súhlasiť. Obávam sa však, že vláda nemá vytvorené organizačné a personálne podmienky pre splnenie takejto úlohy.

Problémy Rómov zasahujú do kultúry, bývania, školstva, sociálnej starostlivosti, avšak pre všetky príslušné orgány ide vždy o okrajovú záležitosť. Neexistuje pracovisko, ktoré by malo vo svojej náplni koncepčné otázky k tejto problematike, ktoré by iniciovalo a koordinovalo výskum, zabezpečovalo analytickú činnosť a využívanie zahraničných skúsenosti. Bolo by pre ostatné štátne orgány poradenským miestom a plnilo funkciu dokumentačného a informačného strediska, vrátane primeranej edičnej činnosti. Skutočnosť, že toto pracovisko neexistuje, nie je nedostatkom pre prípravu koncepcie, ale aj pre informovanosť verejnosti.

V tlači sú publikované najrôznejšie skresľujúce, nepravdivé a škandalizujúce údaje o demografickom vývoji, skreslené informácie o kriminalite, invalidizácii, to má za následok zvyšovanie napätia medzi rómskym a ostatným obyvateľstvom. Veľakrát to uráža a znevažuje ľudskú a občiansku dôstojnosť.

Vyjadrujem svoju podporu programovému vyhláseniu vlády, zároveň však žiadam, aby bolo doplnené a konkretizované o prísľub vlády, že na spracovanie koncepcie riešenia otázok rómskeho obyvateľstva a na trvalé ovplyvňovanie prístupu štátu k tejto otázke budú vytvorené zodpovedajúce organizačné a personálne podmienky a bude vytvorené primerané inštitucionálne zabezpečenie riešenia tohoto vážneho problému. Nenahovárajme si, že národnostný problém, alebo národnostné otázky vyriešime, ak sa nebudeme zaujímať alebo riešiť aj rómske otázky a rómsky problém. Ďakujem za pozornosť. (Potlesk.)

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem. Ako ďalší vystúpi v rozprave pani poslankyňa Pavúková zo Slovenskej národnej strany, pripraví sa pán poslanec Novický z maďarského kresťansko-demokratického hnutia.

Poslankyne SN O. Pavúková: Vážený pán predseda, pán predsedajúci, poslankyne, poslanci, ak sa môj príspevok nebude dotýkať prerokúvanej témy, je to preto, že chcem zareagovať na vystúpenie pána poslanca Mlynárika; jeho príspevok bol tiež mimo zvolenej témy dnešného rokovania.

Na okraj čechoslovakistických úvah by som chcela vysloviť dve úvahy. Prvá sa týka tej časti jeho prejavu, v ktorej volá po represáliách voči tzv. separatistom, tj. proti tým, ktorí sa zasadzujú o posilnenie svojbytnosti Slovenska, v čom poslanec Mlynárik vidí rozbíjanie republiky. Tu by som chcela pripomenúť poslancovi Mlynárikovi, resp. i ďalším, ktorí sa s ním stotožňujú, že čs. republika vznikla na základe slobodnej voľby, opakujem, slobodnej voľby dvoch rovnoprávnych národov. Ak sa ktokoľvek z týchto národov v priebehu svojho historického vývoja rozhodne pre inú formu štátnosti, uplatní tým len najprirodzenejšie právo, aké prináleží každému svojbytnému štátotvornému národu.

Ak je poslanec Mlynárik taký citlivý na prejavy rozbíjania republiky, že volá po zriadení úradu na jej ochranu a žiada postih proti jej rozbíjačom, potom mi v jeho vystúpení chýbal protest proti nedávnemu aktu v maďarskom parlamente, keď jeho poslanci pri zmienke o výročí Trianonskej dohody zadržali minútu ticha a túto dohodu nazvali najväčšou hanbou a urážkou maďarského národa.

Prekvapilo ma tiež, že na takúto závažnú skutočnosť v tom čase nereagovala ani naša vláda.

Moja druhá poznámka sa týka pánom Mlynárikom predneseného návrhu, aby sa Slováci ospravedlnili maďarskému štátu. Tomu štátu, ktorý spochybňuje význam Trianonskej dohody a tým spochybňuje aj právoplatnosť vzniku našej republiky. Podľa pána Mlynárika máme sa ospravedlniť tomu štátu, ktorý na svojom území tak zlikvidoval slovenskú národnosť, že k tomu nepotreboval ani ceausescuovské buldozéry. Stačili mu osvedčené metódy skúsených asimilátorov. Slovákom v Maďarsku sa zobrala reč, školy, kultúra. Prejav pána Mlynárika považujem za čechoslovakistický, protislovenský pamflet, a ako taký za urážku nás všetkých.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: S technickou poznámkou sa prihlásil poslanec Mlynárik.

Poslanec SN J. Mlynárik: Vážené predsedníctvo, chcel by som čosi povedať len k tomu, že som vraj žiadal, že sa Slováci majú ospravedlniť maďarskému štátu. To nie pravda. Môj text znel:,,Násilie bolo spáchané na Maďaroch." Každému je jasné, že ide o akty násilia, presídľovania Maďarov do českého pohraničia, kde museli pracovať v poľnohospodárstve. Šlo o násilné presídľovanie po roku 1945.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem. Chcel by som tu vysloviť jedno všeobecné upozornenie, že dnešná diskusia sa týka vládneho vyhlásenia a prosil by som poslancov, aby sa tejto témy pridržali.

Prosím pána poslanca Novitzského z Maďarského kresťanského demokratického hnutia.

Poslanec SN V. Novitzky: Vážený pán predseda, vážený pán predsedajúci, dámy a páni, programové vyhlásenie vlády veľmi správne chce venovať pozornosť dobudovaniu a modernizácii telekomunikačnej siete. Aj to je pravda, že telekomunikačná sieť podporuje informatizáciu spoločnosti. Ovšem informatizácia, alebo radšej používajúc modernú terminológiu uskutočňovanie projektov smerujúcich k formovaniu *postindustriálnej informačnej spoločnosti, potrebuje nielen modernú telekomunikačnú sieť, ale aj moderné výpočtové systémy. Rád by som povedal niekoľko slov o tom, aký je stav výpočtových systémov v našej spoločnosti.

Na celom území našej republiky sú rozširené výsledky" (rozumiem v úvodzovkách) dvoch RVHP programov a to jednotný systém elektronických počítačov (JSEP) a Séria malých elektronických počítačov (SMEP.) Tieto programy sú už teraz utlmené, ale ich dôsledky možno stále vidieť v celej našej spoločnosti. Čo vlastne v sebe skrývali tieto programy? Viac-menej náhodne sa vybrali na trhu už bežne predávané, teda morálne zastaralé výpočtové systémy dvoch firiem sídliacich v USA. Tieto výpočtové systémy boli u nás, slušne povedané, okopírované a to i čo sa týka ich technického vybavenia, ako aj ich základného programového vybavenia, aspoň do tej miery, ako sa dali rôznymi cestami zohnať. Uvedené firmy nemenujem, aby som im z tohoto fóra nerobil reklamu. Len poznamenám, že o tom veľmi dobre vedeli. V rámci týchto programov sme výpočtové systémy kopírovali pomalšie, ako príslušné firmy vyvíjali nové systémy. Naše kópie boli veľmi nespoľahlivé, nahovoriac o dokumentácii veľmi nízkej úrovne. Takto sa dostali v hojnom počte do našej spoločnosti za svetom značne zaostalé výpočtové systémy, na ktorých sa veľmi ťažko pracuje. Ďalšími vedľajšími účinkami tohoto kopírovania, ktoré sa týkajú odborných otázok Vás nebudem nudiť.

Z uvedeného vyplýva, že v záujme formovania informačnej spoločnosť musíme veľmi rýchlo modernizovať strojový park a to jedine možným spôsobom: dovozom z vyspelých krajín. Čo sa týka podnikateľskej sféry, navrhujem, aby podnikatelia mohli odpísať z dane cenu dovezených výpočtových systémov, ktoré budú používať na riešenie svojich ekonomických a technických problémov. Je však oblasť a to sú vysoké školy a univerzity, ktoré nedokážu modernizovať svoju zastaralú výpočtovú techniku bez príspevku zo štátneho rozpočtu. Poznamenám, že je dosť absurdné pripravovať odborníkov, ktorí budú pracovne činní aj po roku 2000, na výpočtových systémoch, ktoré sú už niekoľko desaťročí zastaralé.

Som si vedomí toho, že momentálny dovoz moderných výpočtových systémov narieši otázky budúcnosti výpočtovej techniky. Z tohoto hľadiska navrhujem vláde urýchlene rokovať o tom, aby všetky vysoké školy, univerzity a príslušné ústavy sa mohli zapojiť do západoeurópskeho programu ESPRIT, čo možno preložiť ako Európsky strategický program pre výskum informačnej technológie. Je síce pravda, že jednotlivé projekty tohoto programu už bežia, no predsa by sme mohli mať nádej, že do niektorých sa môžeme úspešne zapojiť a tým dať základy pre rozvoj výpočtovej techniky na európskej úrovni aj u nás.

Naspomínal som tu tzv. pracovné stanice a osobné počítače, ktorých je u nás tiež málo. Pracovné stanice priraďujem k výpočtovým systémom. Osobné počítače sa už dovážajú a ich aplikovateľnosť je obmedzená na uspokojovanie potrieb jednotlivcov (preto sa nazývajú osobnými počítačmi). Pritom informačná spoločnosť samozrejme, nie je možné založiť len na osobných počítačoch bez ich spojenia s výpočtovými systémami.

Ďakujem za pozornosť.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem poslancovi Novitzkému. Teraz prosím poslanca Duraya. Pripraví sa poslanec Durečka.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP