Poslanec SN B. Tichý: Vážený pane předsedající,
vážené poslankyně, vážení
poslanci, pokusím se do ochablých žil našeho
Federálního shromáždění
nalít trochu čistého vína. Programové
prohlášení naší federální
vlády lze posuzovat jednak podle toho, co v něm
je a jednak podle toho, co v něm není. Obojího
je dost, i když se omezíme jen na to hlavní.
Ať se nám to líbí nebo nelíbí
za hlavní je v současné době nutné
považovat pouze to, co oba naše národy i ostatní
národnosti spojuje, případně to, co
nás hrozí rozdělit jako jednotný stát
či jako jednotnou ekonomickou společnost, když
se právě snaží dosáhnout stabilního
demokratického stavu.
Naše společnost je v současné době
rozdělena do tří názorových
skupin. Ta první doplácí na tu druhou a ta
druhá na tu první a ta třetí skupina
tvrdí, že se neví, na koho kdo doplácí
a že se to navíc nedá z důvodů
špatných cen ani dobře zjistit. Předvolební
boj, Lidové noviny a bezpočet diskusí občanů
byl a jsou plné pokusů o odpověď na
danou otázku. Naopak, programové prohlášení
federální vlády zachovává v
otázce po rozpočtové spravedlnosti (vím,
že je to poněkud vágní pojem) nedůvěry
- hodné, zato však takřka naprosté mlčení.
Takový pokus přejít vše mlčením
lze v lepším případě označit
za přiznání neschopnosti položenou základní
otázku řešit a v horším případě
pak jde o předstírání že taková
otázka ani neexistuje. Nelze věřit tomu,
že se daný ožehavý finanční
i morální problém našich národů
vyřeší mlčením vlády či
poznámkami některých členů
vlády v tisku nebo budoucím tržním hospodářstvím
a federální kabinetní personální
politikou.
Stejně neúčelné a nemožné
jako mlčení by bylo i takové vyjádření
vlády, popřípadě takový popis
stavu, dle něhož by se všichni z té nebo
oné strany domnívali, že za pravdu dostali
právě oni. Taková báječná
situace vznikla zřejmě v Brně na schůzce
českých, moravsko-slezských a slovenských
spisovatelů, kde si všichni účastnící
do oči hlásali úsměvy, dokonce i pravdu
a dobrou vůli, avšak své původní,
navzájem se vylučující představy
a předpoklady o tom, kdo se vůči druhému
špatně chová, ani přinejmenším
z hlavy nakonec nevypustil.
Samozřejmě, věci lze popsat trochu i žertem.
V minulých dnech jsem zaslechl hezký názor,
že Slovensko by mohlo být konfederativním státem,
Morava a Slezsko samosprávnou zemí a Čechy
samozřejmě královstvím. V čele
by měly císaře. To je celkem jasné.
Vážené Federální shromáždění,
jsme nejvyšším zákonodárným
sborem tohoto krásného a nadějného
státu. Přerušme konečně hroznou
logistiku klamu a sebeklamu. V zájmu důvěry,
o kterou se federální vláda zde uchází,
žádejme od ní zásadní a hlavně
ovšem jasné stanovisko v otázce po přiměřenosti
nebo - chcete-li - po oné spravedlnosti rozdělování
nadměrně centralizovaných prostředků
státního rozpočtu mezi naše republiky
a samozřejmě i země.
Nelze se odvolávat jen na to, že rozpočtová
pravidla pro státní rozpočet na r. 1991 budou
teprve navrhována, a že jsou předčasná.
Kde jinde než v programovém prohlášení
vlády by měla deklarace takových přehledných
a jasných pravidel pro tvorbu rozpočtových
zdrojů a pro jejich rozdělování na
investice atd., kde jinde by měla být?
Vážené Federální shromáždění,
předkládanou záležitost nevyřeší
ani ti naši nejlepší spisovatelé (dokonce
ani ne moravsko-slezští). To byla poznámka
k tomu, co tam ještě není.
Snad ještě maličký dodatek. Nikdo jiný
než Federální shromáždění
nemůže zajistit odstranění věcných
příčin popsaného nezdravého
stavu - tzn. vyslovit jasný závěr o situaci
a sjednat určitou jistotu všem občanům
našeho státu. Jistotu, která teprve potom povede
k rozkvětu a nikoliv k rozchodu našich národů.
Nyní jednu poznámku k tomu, co ve vládním
prohlášení naopak je. Konkrétně
jde o tvrzení resp. nesouhlas federální vlády,
že federální rozpočet se má tvořit
přesunem z rozpočtů republik, a že vlády
našich republik mají projevit dostatek dobré
vůle. Takovou formulaci či předpoklad o názorech
přinejmenším vlády České
republiky považuji za nesprávný a neodpovídající
tomu, co vláda prohlásila.
Ve vládním prohlášení české
vlády je tato věta: Česká vláda
bude prosazovat, aby při respektování vzájemného
vymezení funkcí federace byl státní
rozpočet pojímán tak, aby už nebyl na
rozpočtu federace závislý. Konstatuji tedy,
že česká vláda hovoří
o vzájemném vymezení funkcí, a že
je ochotna k demokratickému dialogu. Naproti tomu formulace
z prohlášení federální vlády
je nejen věcně nesprávná, ale hlavně
zbytečně konfrontační.
Klub poslanců Hnutí za samosprávnou demokracii
- Společnost pro Moravu a Slezsko vyslovuje proto jen podmíněný
souhlas nebo podmíněnou podporu vládnímu
prohlášení, uplatní i některé
další připomínky a doufá, že
se tedy v onom scénáři, který je navrhován
z výborů pro plán a rozpočet skutečně
dostane najevo ta podstata či vědomí občanů,
že státní rozpočet bude měřit
všem stejně. Děkuji vám. (Potlesk.)
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Ďakujem. O slovo sa pred prestávkou prihlásil
pán poslanec Móric, člen predsedníctva
Federálneho zhromaždenia. Udeľujem mu teraz slovo.
Poslanec SN V. Móric: Vážený pán
predseda, vážený pán predsedajúci,
dámy a páni, keď som sa pripravoval na toto
vystúpenie, tak predložené programové
vyhlásenie mi po prvom prečítaní tak
trochu pripomínalo vstup, že už klasici marxizmu
- leninizmu si mysleli, že cesta ku komunizme bude radostná,
ale že to bude taká sranda, to si nemyslel nikto.
Všetko sa mi to tu zdalo jednoduché a radostné.
Bolo mi však potom oznámené, že programové
vyhlásenie má byť len filozofiou. Dobre, táto
filozofia je radostná a čaká nás tvrdá
práca. Dobre teda, ide o to, aby táto filozofia
mala aj zmysel.
Rozvoj spoločnosti je podmieňovaný zvyšovaním
slobody človeka po stránke ekonomickej, politickej
a morálno-kultúrnej. Sloboda nie je schopnosť
robiť čo chceme, ale to, čo je správne
vo svetle rozumu a vo svetle zákonov. (Tak hovoria Američania.)
Dá sa povedať, že politicky sme sa osamostatnili,
oslobodili, ale potrebujeme sa oslobodiť aj ekonomicky. Znamená
to, že sa musíme oslobodiť aj od chudoby. To
je tiež forma zotročenia, pretože rozvíjajúca
sa slobodná ekonomika je nevyhnutným predpokladom
demokracie. Ak niekto nevie vybudovať rozvinutú a
rozvíjajúcu sa ekonomiku, potom nefunguje ani demokracia.
Vidíme to v rade štátov.
Zastupujem tu 500 tisíc našich voličov, a z
tohto aspektu to hovorím pred vami.
Vážené dámy a páni, ako predstaviteľ
rovnoprávneho národa nemôžem súhlasiť
s tým, aby Slovensko bolo v niektorých aspektoch
hospodárskej činnosti iba príveskom. Prejavuje
sa to hlavne v nasledujúcich oblastiach: bankovníctvo,
zahraničný obchod a devízy.
V oblasti bankovníctva sa ráta s jedinou emisnou
bankou. Nadarmo budú existovať dva národné
rozpočty, ak nebudú existovať dva nástroje
vydávania peňazí - dve emisné banky.
Preto je treba zriadiť na Slovensku emisnú banku.
Tieto dve emisné centrá po vzájomnej dohode
vydajú potrebný počet peňazí.
Preto musí byť emisná činnosť v
rámci republík konštituovaná kvalitatívne
novým spôsobom, o princípe ktorého
hovoril aj náš pán prezident, a to takým,
ktorý bude zodpovedať a napomáhať samosprávnemu
rozvoju obci na Slovensku a v Čechách.
Ako je vidieť z programového vyhlásenia, tvrdí
sa, že je potrebné posilniť národné
republiky, ale na druhej strane zdroje na rozpočet a vydávanie
peňazí bude mať federálna vláda.
Pokiaľ sa týka obchodu, osobne nepoznám zahraničný
ani vnútorný obchod. Poznám len obchod dobrý
a zlý. Ide o to, aby sa výrobok vyrobil a najlepšie
predal. Zatiaľ sa nám zdá, že ministerstvo
zahraničného obchodu je úrad na rozdeľovanie
nedostatkového tovaru. Vo Francúzsku by sa zdalo
nenormálne, aby si podnikateľ, idúci si kúpiť
nejaké zariadenie z Holandska, pýtal si na to najprv
povolenie od nejakého ministerstva zahraničného
obchodu.
Je potrebné, aby vláda jasne určila, ako
mieni previesť kompetencie z tohto ministerstva na národné
ministerstvá obchodu a v akom čase.
Hovorí sa o pomoci Slovensku aj zo zahraničia. Hovorí
sa o podpore peniazmi. Nehovorím, že ich nepotrebujeme.
Dámy a páni, ale takáto pomoc sa dáva
žobrákovi, duševne alebo telesne zaostalému.
My však máme zdravé ruky a zdravý rozum.
V prvom rade Slovensko potrebuje kontakty, najmä kontakty
so svetom bez medzistupňa.
K otázke devíz. Môže vzniknúť
zaujímavá situácia. Podnik svoje získané
devízy predá, ale môže sa stať,
že ich nekúpi, alebo kúpi vplyvom inflácie
za cenu vyššiu než ich predal. Je potrebné,
aby bolo určené, že podnik devízy, ktoré
predal, musí v prípade potreby dostať kúpiť.
Je dôležité zákonom priznať neodňatelné
právo na osobnú ekonomickú iniciatívu.
Ide o to, aby každý z nás mal právo
založiť si vlastný podnik (toto právo
nepochádza od štátu, ale od Boha, pochádza
z našej podstaty). Ak sa prizná toto právo,
potom je potrebné umožniť jednoducho a rýchlo,
ľahko sa zaregistrovať ako súkromná spoločnosť,
tak, ako je to napr. v Amerike či Hongkongu. Ideálne
by bolo zaregistrovať sa dajme tomu, poštou za 500 korún
a odpoveď by sme dostali za 14 dní. Až potom,
keď je zaregistrovaný podnik, môže si totiž
dovoliť požičať peniaze - tzn. aby bol zabezpečený,
než skrachuje. Je totiž dôležité mať
možnosť pokúšať sa a zlyhať. Ale
pritom nezruinovať vlastnú rodinu. U nás je
veľa podnikov, ktoré sú ilegálne. Štát
si v tom musí čim skôr urobiť poriadok.
Je potrebné, aby vláda zakladala úverové
inštitúcie, ktoré by boli prístupné
chudobným, alebo, ak chcete, tým, čo si nenahrabali
za totality.
V trhovej ekonomike sú úvery potrebné, pretože
ak človek má nápad, ešte nič
nevyrobil a nevytvoril. A kým to nevytvoril, nebude mať
peniaze. Preto je potrebné požičať si
peniaze, požičať peniaze chudobným ľuďom,
aby mohli začať podnikať, aby mohli rozvíjať
svoj talent.
V tejto súvislosti mi dovoľte pripomenúť,
že v Poľsku vyslovili obavy z toho, že ak predajú
niektoré továrne robotníkom, alebo vedeniu
továrne, vo výhode bude vedenie, pretože si
môže kúpiť viac podielov. Ale to sú
práve ti predstavitelia totality, ktorí nás
doviedli na pokraj katastrofy.
Žiadame informačnú politiku presunúť
na republiky. Toto umožní lepšie informovať
svet o nás, ale i nás doma o sebe navzájom.
Na druhej strane musia národné vlády zabezpečiť
nezávislosť t elevízie, rozhlasu a tlačovej
kancelárie od vlády a tým aj od strany. Navrhujeme
zriadiť pri vláde akúsi radu, ktorá
by pozostávala zo zástupcov jednotlivých
strán, ktoré sú zastúpené v
republikových parlamentoch. Tým sa obmedzí
podriadenosť masmédií vláde a jednotlivým
stranám.
V americkej ústave je napísané, že všetci
ľudia na svete boli stvorení ako rovní a od
svojho stvoriteľa dostali isté neodňatelné
práva. Medzi nimi sú právo na život,
slobodu a hľadanie šťastia. Šťastie hľadajú
mladí i starí, hľadajú študenti
i dôchodcovia. To, že sme mohli byť slobodne zvolení
do tohoto úradu, to začali naši študenti.
Programové vyhlásenie vlády nehovorí
nič konkrétne o vzrastajúcom probléme
zamestnanosti mladých ľudí a zabezpečení
ich životného minima. Hovorí sa ten o zabezpečení
životného minima dôchodcov. Páni a dámy,
ale veľká väčšina dnešných
dôchodcov mala minimum vlastne celý život. Pýtam
sa, čo to je minimum? Môj otec, stolár, ktorý
celý život tvrdo a poctivo pracoval, má nejaký
dôchodok. Al e jeden vyučený krajčír,
ktorý doviedol túto spoločnosť na okraj
krachu, ktorý celý život nič dobrého
nespravil, vraj ani sako dobre ušiť nevedeť, ten
má zaručený trojnásobný dôchodok
ako má môj otec!
Pán poslanec Zeman hovoril, že vláda už
3krát sľubovala spracovať scenár nášho
rozvoja. Doteraz sa tak nestalo. V diskusii boli vyslovené
oprávnené požiadavky, ktoré môžu
zmeniť podstatu znenia. Navrhujem, aby tieto boli zapracované
do scenára a až takto bolo programové vyhlásenie
prijímané.
Osobne si cením prejav nášho pána prezidenta
v tomto dome. Bolo z neho vidno, že si nás cení
a že nás má za svojich partnerov. Bol by som
rád, aby som to isté mohol povedať o našej
vláde. Ďakujem. (Potlesk.)
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Ďakujem pánovi poslancovi Móricovi.
Teraz vyhlasujem 20 minútovú prestávku a
po nej ako prvý vystúpi pán poslanec Niedoba.
(Jednání přerušeno v 15.42 hodin.)
(Jednání opět zahájeno v 16.00 hodin.)
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Prosím poslancov, aby zaujali miesta, budeme pokračovať
v rokovaní. Prosím poslanca Sokola, ktorý
chce predniesť technickú poznámku.
Místopředseda SN J. Sokol: Vážené
poslankyně, vážení poslanci, z iniciativy
Klubu poslanců VPN a OF bychom rádi vytvořili
parlamentní komisi na zlepšení podmínek
naší vlastní činnosti zde a na racionalizaci
fungování parlamentu jako celku. Týká
se to asi šesti okruhů témat, počínaje
ubytováním poslanců přes služby
pro poslance, fungování kanceláře,
využití počítačů v této
budově až po koncepci fungování parlamentu
jako celku.
Tuto komisi chceme vytvořit nejdříve jako
neformální seskupení a ti z vás, kteří
mají o činnost v této skupině zájem,
máte na to čas a máte v této oblasti
nějakou vlastní zkušenost nebo kompetenci,
zdržte se po skončení plenární
schůze zde v sále a zkusíme udělat
první rozvrh činnosti komise.
Poslanec SL M. Pohanka: Vážený pane předsedo,
pane předsedající, vážené
předsednictvo, paní poslankyně a páni
poslanci! Také já se velice ostýchám
promluvit v tomto shromáždění, které
reprezentuje vůli lidu a je složeno z nejlepších
jeho představitelů. Sebe v to nepočítám,
mám pocit, že jsem se tu ocitl podivnou náhodou
a myslím, že mám daleko větší
právo na trému a ostych, než pan Jiří
Ruml, jehož jméno je všeobecně známé
a jehož osobnost se těší všeobecné
úctě.
V posledních dvaceti letech jsem pracoval jako soudce okresního
soudu a cítím se zavázán svým
bývalým kolegům vystoupit zde alespoň
s poznámkou a jednoznačně podpořit
vše, co zde k otázce očisty a prestiže
v soudnictví řekl poslanec dr. Stome.
Domnívám se, že minulí režim úmyslně
deptal soudce nedůstojným postavením, přetížeností
a špatnými pracovními podmínkami, aby
je zbavil sebevědomí a učinil je, poslušnými.
Přitom podle mého názoru postavení
soudce z hlediska nezávislosti by bylo možno brát
jako míru občanských svobod v té které
společnosti vůbec. Na druhé straně,
podobným indikátorem demokracie a kulturnosti může
být i postavení vězně. Ani jedno ani
druhé u nás nestálo za nic, jestliže
se něco zlepšilo k lepšímu v posledních
měsících, pak to bylo spíš to
druhé, tedy postavení vězňů.
Když jsem se loučil se svými bývalými
kolegy, byla situace taková, že místo posílení
dalšími soudci k řízení podle
zákona o soudní rehabilitaci, hodlalo změnit
zaměstnání a odejít od soudu tolik
dalších soudců, že provoz byl ohrožen,
musel by se zřejmě zastavit. Mimochodem onen rehabilitační
zákon si museli soudci oxeroxovat přesto, že
je už z 23. dubna. Snažil jsem se je svou autoritou
nově zvoleného poslance přesvědčit,
že návrat společnosti k normálu, který
je naším cílem, cílem této revoluce,
se musí výrazně projevit právě
v postavení soudce, které je všude v normálním
světě spojeno s velkou prestiží a také
s velmi slušným hmotným postavením.
Podobně u nás za první republiky byl soudce
nejlépe placeným, a také nejsvobodnějším
a zcela nezávislým státním úředníkem,
který např. nebyl vázán dodržováním
pracovní doby. Nevím, zda se mi podařilo
je přesvědčit, ale jsem vděčen
dr. Stomemu, že na tento problém upozornil. Děkuji.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Ďakujem. Teraz pozývam pána poslanca Niedobu,
hnutia Spolužitie, aby predniesol svoj príspevok.
Poslanec SL V. Niedoba: Vážený pane předsedo,
vážené paní poslankyně, vážení
páni poslanci, po důkladnějším
seznámení se s obsahem programového prohlášení
vlády musím konstatovat, že programově
je velmi obsáhlé a pro široké vrstvy
obyvatelstva ohromující. Veliké množství
problémů je určitě ovlivněno
dvouletým obdobím, za kterých chce vláda
dovést stát do společné Evropy. V
programu mně ale schází časové
rozdělení problémů ve smyslu priority.
Při takovém množství problémů
je nutno rozlišovat ty, které je třeba řešit
okamžitě a které následovně.
Jsem poslancem za politické hnutí Koexistence -
soužití, polské národnosti a podle jednacího
řádu Federálního shromáždění
mně přísluší mluvit v dialektice
své národnosti. V rámci časových
a finančních úspor budu mluvit česky.
Chtěl bych se teď vyjádřit k otázkám
souvisejícím s programem našeho hnutí
a týkající se programového prohlášení
vlády. V programu politického hnutí Koexistence
- soužití je kromě problematiky národnostních
menšin věnovaná pozornost otázkám
hospodářským, ekonomickým, osvětovým
a kulturnímu životu na úrovni obcí,
měst a mikroregionů. Je to problematika pokud ne
stejná, tak alespoň podobná většiny
evropských států. Základ řešení
této problematiky vidím v důsledné
realizaci přijatých dokumentů počínaje
Všeobecnou deklaraci lidských práv až
po nedávno skončenou konferenci o lidské
dimenzi v Kodani.
Chtěl bych připomenout, že sametová
revoluce byla výsledkem dlouhodobého boje disidentů
za dodržení lidských práv v našem
státě. Dřívější
vedení státu nemělo zájem na seznámení
široké veřejnosti s mezinárodními
dokumenty o lidských právech. V programovém
prohlášení vlády postrádám
větší zodpovědnost za výchovu
společnosti a nové generace v duchu mezinárodních
lidských práv. Domnívám se, že
to není jen otázka legislativy, jak je uvedeno v
programu, ale především otázka osvěty,
která by měla být zakotvena jak ve školních
programech, tak v základních programech sdělovacích
prostředků. V souvislosti s tím souhlasím
s výzvou vlády k větší vzájemné
toleranci všech náboženských konfesí,
národnostních a etnických skupin žijících
v naší vlasti. Předpokládám,
že tato výzva je rovněž adresována
Čechům a Slovákům.
K programu zahraniční politiky si dovolím
položit otázku týkající se pohraničního
styku s Polskem. Zatímco vláda národního
porozumění ve velmi krátké době
zajistila otevření hranic do Rakouska a SRN, nedošlo
k obnovení konvence o malém pohraničním
styku s Polskem. Víme, že konvence byla jednostranně
přerušena československou stranou v prosinci
roku 1980 jako opatření proti pronikání
ideologie Solidarity na území Československa.
Důvod pominul, avšak opatření zůstala
v platnosti. Jak se zdá, příslušní
odborní pracovníci nejsou sto pochopit rozdíl
mezi malým pohraničním stykem a všeobecným
turistickým ruchem. Ptám se, jak a kde nová
vláda hodlá tuto problematiku vyřešit.
V minulosti jsme byli často svědky manifestace velkého
přátelství mezi národy mimo jiné
i mezi Československem a Polskem. Dnes bych chtěl
apelovat na vlády obou států, aby místo
formálního přátelství se pokusily
o utváření dobrých sousedských
vztahů mezi oběma státy.
Navrhuji, aby pro konstruktivní řešení
zmíněného problému, ale i dalších
otázek spojených s čs.-polskými vztahy
byla utvořena společná meziparlamentní
komise složená z poslanců FS a polského
Sejmu. Zahájení práce této komise
je nutné rovněž z toho důvodu, aby byla
místa v dějinách obou států
byla co nejdříve objasněna a tím zamezeno
šíření dalších nedorozumění.
Vážená vládo, jako jeden z mála
dělníků, kteří zasedají
v tomto parlamentu, neměl jsem bohužel čas
konzultovat programové prohlášení vlády
s větším počtem občanů
a odborníků. Doufám, že moje připomínky
k tomuto závažnému dokumentu, jako je programové
prohlášení vlády budou vzaty v úvahu.
Děkuji za pozornost.