Úterý 10. července 1990

Plnou podporu vyjadřujeme záměrům vlády v mezinárodní ekologické politice, která by navazovala a zásadně rozvíjela iniciativy a kroky, které v tomto směru učinily vlády minulé, zejména po r. 1985.

Při rozpracování přístupu vlády k jednotlivým zemím pokládáme také za nutné přihlédnout k napětí ve vztazích Sever - Jih, jehož další nárůst by mohl destabilizovat celý světový vývoj.

ČSFR by se měla připravit i na větší pohyb cizích státních příslušníků na našem území. Na to by mělo reagovat naše zákonodárství včetně vytvoření příslušných institucí

(nebo možná lépe řečeno institutů - jako je politický azyl a celá řada dalších). Mnoho se také bude muset udělat při výchově k větší toleranci, národnostní a rasové snášenlivosti.

Vláda - podle našeho názoru - správně zdůrazňuje, že zahraniční politika nemůže být jen záležitostí státních orgánů, ale i politických stran, společenských a zájmových organizaci a občanů vůbec a nebo, jak bývá v posledním období tento fenomén nazýván - lidové diplomacie, zkrátka konkrétních masových, co možná běžných kontaktů mezi lidmi různých států, jsme proto toho názoru, že úkolem vlády a československé zahraniční politiky je také vytváření podmínek, a to nejenom formálně právních, ale zejména institucionálních a především organizačně materiálních pro další rozvoj takových kontaktů.

Domnívám se proto, že by bylo správné dát vládě důvěru a čas, aby mohla postupně vládní prohlášení rozpracovat a konkretizovat. Aby parlament i občané měli možnost se k nim vyjádřit. Pak bude možné všechny případné rozpaky vzniklé ať už z obav či nedostatku informací jistě rozptýlit. Děkuji vám za pozornost. (Potlesk.)

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem poslancovi Ledlovi. V rozprave teraz vystúpi poslanec Stome. Pripraví sa poslanec Pánis.

Poslanec SN K. Stome: Pane předsedo, pane předsedající, dámy a pánové. Poněkud mne inspirovaly k dnešnímu mému vystoupení diskusní příspěvky, které v podstatě naříkaly nad totalitou a direktivním řízením a týmž dechem vyčítaly vládě, že její programové prohlášení je málo obsažné, málo detailní, a že by v něm mělo být mnoho jiných bodů.

Domnívám se, že vláda předložila dost podrobný návrh k použití, a že bychom se více měli věnovat zásadám a méně podrobnostem. O tom je možno debatovat. A ne o tom, jaké detaily tam ještě scházejí.

Zásadní nářky byly na to, zda tržní hospodářství neznamená ztrátu sociálních jistot. Můžeme si to obrazně představit tak, zda chceme žít v kleci s přísunem potravy jako v zoologické zahradě nebo s omezeným výběhem - subvencováni jako na safari, anebo zda chceme běhat ve volné přírodě. Samozřejmě první dva modely vyžadují sponzora, tedy někoho, kdo by nás krmil a kdo by se vůbec nějakým způsobem staral o to, abychom přežili.

Nedomnívám se, že taková situace existuje. Domnívám se, že požadavek hospodařit neznamená požadavek ztráty sociálních jistot. Požadavek hospodařit je ve vládním programu vyjádřen na straně 5 a chce volný pohyb výrobků, peněz a pracovních sil. Jistoty z dřívějška, jak plyne z ekonomického rozboru, jsme měli pouze 3: hospodářské živoření, otrávené potraviny a špatné životní prostředí.

Ptáme se, zda se nezapomnělo na důchodce a invalidy. Vládní program o tom hovoří na straně 10, 11 a 12. Důchody se zvyšují od října 1990 a dále pravidelně tak, aby měly reálnou kupní sílu.

Pokud jde o zdravotně postižené občany, vláda proponuje neghetizaci, ale integraci - tzn. začlenit přiměřeně pracovně i společensky zdravotně postižené občany. A je to otázka důležitá nejenom ze sociálního pohledu, ale i z pohledu garance pro každého z nás, protože do této pozice se každý z nás může dostat zítra, pozítří a kdykoli jindy.

Stát dokonce říká, jak toto zajišťuje. Především všem hodlá zajistit minimální životní podmínky formou oddělení fondu sociálního zabezpečení od státního rozpočtu a umožní každému, aby si zvolil své zabezpečení na stáří či při ztrátě pracovních schopností. Já se domnívám, že málo byla akceptována tato poslední pasáž sociálního programu vlády, že totiž se umožňuje, aby člověk i výše, než odpovídá jeho příjmu, se mohl zabezpečit na stáří, jinak řečeno, může mít důchod vyšší, než by se vypočítal z jeho pouhé mzdy, a to je součástí vládního programu. Nemusím spotřebovat vše, co jsem vydělal, teď, v produktivním věku, ale mohu si to ušetřit napříště.

Další bod je správa státu. Zde na to zaznělo více narážek a já se domnívám, že tomuto bodu bychom měli věnovat pozornost.

Na straně šest říká vládní program, že chce odstranit přílišný centralismus při řízení celé státní správy. V dalších bodech však již opravdu předpokládá, že bude trvat takové soustátí, jaké trvá, a to i v oboru státní správy. Já se domnívám, že bychom měli zde provést pilnou úvahu, která souvisí nejen se státní správou, ale i s politickým uspořádáním, a prostudovat vazby na historicky vzniklá území. Souvisí to i s pravdou, o které jsme hovořili v politice již vícekrát. Musí nás zarazit, že Československá republika zanikla v roce 1939 tím, že vznikl Slovenský štát a o pár hodin později dalšího dne protektorát Böhmen und Mähren, a že jaksi se do dneška z historických učebnic ztratila Podkarpatská Rus, která tvořila čtvrté státní území, o které vlastně nevíme, jak ten stát vlastně zanikl, když ze čtyř státních území zanikla tři a nevíme, co se stalo s tím čtvrtým. Faktem je, že na Podkarpatské Rusi probíhal tehdy vojenský odpor.

Já se domnívám, že i z těchto důvodů bychom se měli zabývat ve vládním programu možnosti, že struktura státu může vypadat jinak i v oblasti státní správy, než jsme zatím předpokládali.

Další příspěvek zazněl ohledně monopolu sdělovacích prostředků. Je třeba rozbít monopol na sdělovací prostředky, neboť tak do Evropy vstoupit nemůžeme a nemůžeme si vybrat to, co je nejlepší. Na druhé straně ale správu frekvencí asi státu budeme muset nechat, neboť frekvence je fyzikální jednotka asi jako centimetr na metru a musí se přidělit, kterou frekvenci která stanice bude mít, neboť jinak by vysílaly dvě na téže frekvenci. Je to dáno i mezinárodními úpravami.

Poslední dobou se vyskytly potíže v řešení soužití na základě a národnostních a národních odlišností. V tomto směru se domnívám, že bychom měli podpořit vytvoření výboru, o kterém byla řeč.

Pokud jde o bezpečnost a suverenitu státu, nemůžeme být bezpečni, pokud zde je cizí armáda. Parlament se svými orgány již usnesl na tom, že budeme pokračovat v činnosti pro odchod sovětských vojsk a ten odchod má probíhat podle předem schváleného harmonogramu. S tím souvisí otázka bezpečnosti. Chtěl upozornit, že bezpečnost vnitřní i vnější by se měla řídit dvěma hesly: především heslem očisty a za druhé heslem prestiže. Měli bychom si uvědomit, že armáda je naše a bezpečnost je naše, podle toho se k nim chovat, chceme-li mít uvnitř státu nekriminální sféru a vně státu abychom byli dostatečně reprezentativní pro odzbrojování v Evropě, byť i to zní paradoxně.

Domnívám se, že by nebylo od věci, kdybychom se očistám těchto sborů jako parlament věnovali, a to jak zevnitř resortů, tak i vně, to znamená od nás do resortu.

Pominutou otázkou pravděpodobně proto, že justice je záležitostí národních vlád, se v programu vlády jeví otázka soudnictví.

Domnívám se, že o soudnictví platí s plnou měrou to, co jsem řekl o bezpečnostních sborech: prestiž a očista. Nemůžeme vybudovat právní stát, pokud naši soudci budou placeni tak, jak jsou. A neváhám říci, že jsou placeni mizerně a nedůstojně a pokud mají na sobě takové náklady práce, jako mají. Československý soudce je nejzaměstnanější soudce na světě, výkony, podle kterých jsou soudci posuzováni a které jim jsou dávány za povinnost vykonávat, jsou analogické výkony, jakými se měří výkony v továrnách a s tím nemůže žádný demokratický stát souhlasit.

Soudy nemají prostory, soudy nemají platy a co nemají soudy zejména, nemají ani natištěné zákony. Já se domnívám, že bychom se měli hned teď, co nejdříve podívat na to, jak je možné, že tak jednoduchý technický úkon, který svede řada vydavatelství, totiž vydat text zákona, je nepřekonatelnou překážkou pro tiskárnu, která soudcům neumožní, aby předpis, podle kterého mají od 1. 7. pracovat, dostaly aspoň do ruky. Pokud nebudeme mít tyto základní otázky v soudnictví vyřešeny, nemůžeme hovořit o soudní prestiži, nemůžeme hovořit o právním státě.

Konec konců ale shrneme-li vládní prohlášení, které podle mého soudu mělo být podle evropských zvyklostí ještě mnohem a mnohem stručnější, domnívám se, že vládě můžeme dát absolutorium. Já vám děkuji. (Potlesk.)

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem pánu poslancovi Stomemu. Prosím pána Pánisa, pripraví sa poslanec Bohumil Doležal.

Poslanec SN S. Pánis: Vážené predsedníctvo, vážení poslanci a poslankyne, už pán Zeman tu spomínal, že máme byť zodpovední voči svojim voličom a programové vyhlásenia boli takým hlavným krédom toho, s čím sme išli do volieb, z čoho sa máme zodpovedať našim voličom; to by malo byť ústrednou doménou toho, s čím predstupujeme pred toto skutočne vážne zhromaždenie.

Už celých 72 rokov žije národ slovenský a český v spoločnom štáte. Vždy to bolo však iba centralistické presadzovanie názorov z jedného miesta pre oba naše národy, či už buržoázneho alebo komunistického charakteru. Máme historickú príležitosť v našej mladej a krehkej demokraticky rodiacej sa spoločnosti, aby obidva národy skutočne v bratskej láske žili vedľa seba v jednej spoločnosti, v ktorej však zodpovednosť budú niesť v prevažnej časti republikové parlamenty jednotlivých národov.

V ostatnom čase sa neustále hovorí o Európskom dome. Navrhujem, aby sme si takýto Európsky dom vyskúšali najskôr v našej spoločnosti. Jednoduchosť tohto projektu je vo väčšej dôvere v právomoci vlády jednotlivých republík. Tým sa zvýši riadiaca schopnosť a operatívnosť pri riešení problémov v tej - ktorej republike, v kladení dôrazu na špecifiká, ktoré sa v nich vyskytujú. Vyhneme sa tak v budúcnosti nedorozumeniam, keď čiste špecifické problémy Slovenska by bol riešil predstaviteľ Čiech, tak ako sa to stalo v nedávnej minulosti. Tento návrh má svoj vklad aj v tom, že v rámci trhovej ekonomiky sa rozvinie prirodzená súťaživosť aj bez ustanovenia nejakého podobného ministerstva, ktorého opodstatnenosť v rámci trhového hospodárenia sa zdá byt zbytočná.

Skutočná demokracia musí dať bez omedovania možnosť vládam jednotlivých republík byť zodpovednými za svoju činnosť. Nemusíme sa veľmi namáhať pri hľadaní vo svete. Veď práve tak uznávanej demokracii v USA, ktoré sú pod jednou politickou strechou, sa odlišnosť medzi jednotlivými štátmi projevuje ešte v rozdielnosti povolenej maximálnej rýchlosti na cestách a vidíte, už 200 rokov si pekne spolužívajú, obchodujú a spolupracujú, hoci je tam množstvo národností z celého sveta. Preto je potrebné presunúť kompetentnosť národnej vlády, či už v ekonomických, bezpečnostných, branných a kultúrnych, sociálnych a rovnako i národných otázkach. Preto považujem za neopodstatnený návrh na vytvorenie komisie pre národnostné otázky na federálnej úrovni a návrh - neviem, či som tomu dobre rozumel - z kultúrneho a sociálneho výboru - bola tu vraj požiadavka, ktorý bol odsúhlasený v diskusii s poslancami z tohto výboru, bolo to dosť nezrozumiteľné - a navrhujem, aby sa táto otázka ešte raz na tomto výbore prehodnotila, pretože zamieňať si otázku rómskeho charakteru s národnostným charakterom je veľmi povážlivé a keď sa chceme touto otázkou zaoberať, je tu predstaviteľ Rómov, ktorého by sme si mali na tento výbor prizvať a prehodnotiť to tam.

Súčasne mám výhrady k vládnemu monopolu masovokomunikačných prostriedkov, ktorými sú tlač, rozhlas a televízia, ktoré by mali byť nezávislé. Navrhujem však, aby štrukturálne vysielanie malo možnosť vysielacích časov pre národné orgány jednotlivých republík, aj pre federálne orgány.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem. Prosím poslanca Doležala, pripraví sa poslankyňa Andelová. S faktickou poznámkou sa prihlásil poslanec Rašev a poslanec Adam.

Poslanec SN P. Rašev: Dámy a páni, rád by som napravil vetu pána poslanca z výboru sociálneho a kultúrneho. Poslanci, ktorí pracujú v tomto výbore vedeli, čo schválili. Zrejme pán poslanec Pánis tomu nerozumel, pretože nebol na rokovaní tohoto výboru.

Poslanec SN G. Adam: Vážení páni a dámy, vážení poslanci, som členom kultúrnej a sociálnej komisie a bol som pri tom, keď sa rokovalo o vytvorení tohoto výboru a súhlasil som s tým.

Poslanec SN B. Doležal: Vážený pane předsedo, vážený pane předsedající, dámy a pánové, program, s nímž nová vláda předstupuje před Federální shromáždění se vyznačuje snahou spojit radikální politickou a ekonomickou reformu s minimalizaci dopadu těchto reforem na obyvatelstvo. Nechám stranou otázku, na kolik je toto spojení vnitřně přesvědčivé, necítím rovněž stranou zjevné slabiny tohoto prohlášení, jako je např. malá pozornost národnostním problémům (vláda se tu v podstatě omezuje na výzvu ke vzájemné toleranci), nebo nedůslednost v oblasti občanských práv a svobod (v nejvýznamnějších sdělovacích prostředcích má být zachován státní monopol). Naším úkolem není přece pouze zvážit, na kolik důsledné a celistvé je vládní prohlášení, ale na kolik personální složení vlády vůbec skýtá záruky proto, že dokáže v hlavních bodech uskutečnit nějaký rozumný program.

Jedna věc je totiž teorie a proklamace, a druhá, co se pak v této zemi opravdu děje. V sedmi měsících, které uplynuly od naší pokojné revoluce, jsme svědky narážející dvoukolejnosti. Z teorie a proklamací se do každodenního života občanů promítlo jen velmi málo. Chvatně přijaté hospodářské zákony nevytvořily prostory pro rozvoj soukromé iniciativy tam, kde ji nejvíce postrádáme, to znamená ve službách, řemeslech a v drobném podnikání. Ve velkých podnicích vládne nadále průmyslová a zemědělská mafie. Částečně se snad odpolitizovala, vede obranářskou taktiku, ale tam, kde jsou ohroženy její základní zájmy, dokáže se stále ještě účinně hájit.

Dosavadní realizace ekonomické reformy vzbuzuje dojem, že se zároveň uskutečňují přinejmenším dvě její koncepce, které spolu nijak nesouvisejí. Je tu velké nebezpečí, že se počáteční důvěra veřejnosti změní v rozčarování, pasivitu a nakonec i v odpor právě v době, kdy se chystáme na komunální volby, jež mají s konečnou platností rozhodnout o nezvratnosti cesty nastoupené v listopadu. Nebezpečí o to silnější, že se nyní začíná pomalu vyplňovat mezinárodně politické vakuum, závětří, v němž jsme se mohli v klidu soustředit na naše vnitřní problémy a v zahraniční politice se věnovat ušlechtilé iniciativě v otázkách, které jsou sice samy o sobě vážné, ale jejich souvislost s našimi vlastními státními a národními zájmy není nijak bezprostřední.

Původní představa těch, kteří za minulého režimu usilovali o demokracii naší společnosti, vyžaduje korektur. Domněnka, že totalitní moc je jen zpuchřelou nádobou, která drží pohromadě tekutinu toužící rozlít se do svobody, se nepotvrdila. Poté, co se nádoba loňského roku rozpadla, ukázalo se bohužel, že tekutina za čtyřicet let zrosolovatěla, změnila se v něco jako puding, třese se, různě se deformuje, ale v hlavních obrysech stále ještě zachovává tvar, který ji vtiskla dlouholetá nadvláda totality. Je to zarmucující pohled. Bude tato nová vláda schopna něco s tím udělat? Jsou v ní na velmi významných místech, totiž v osobě ministerského předsedy, zastoupeny zbytky nomenklatury, dále v osobě ministra obrany zbytky mocenského aparátu. Objevily se signály toho, že na sice nižších, ale velmi významných místech, se mají dostat ke slovu i zástupci privilegovaných seskupení totalitního hospodářství.

Poslanci liberálně demokratické strany stojí tak před určitým dilematem. Nemyslíme si, že bychom se měli vrátit ke kádrování a ignorovat dobrou vůli všech, kteří se chtějí zapojit do procesu politické a hospodářské obnovy naší země. Domníváme se pouze, že politických a odborných zkušeností např. pánů Čalfy a Vacka by bylo možno využít i méně riskantním způsobem než tím, že se jim svěří tak exponované státní funkce zrovna v době, kdy jde v pravém smyslu o všechno. Domníváme se, složení nové vlády je málo důstojným kompromisem mezi demokracií a starým pořádkem. Je pro nás velmi obtížné dát důvěru vládě takto sestavené. Chceme samozřejmě respektovat zájmy hnutí, na jehož kandidátce jsme se dostali do parlamentu a musíme brát v úvahu i autoritu prezidenta republiky, který se za osobnosti, jež jsou předmětem sporu, jednoznačně postavit. Cítíme se ovšem vázáni důvěrou voličů, kterým především vděčíme za svoje mandáty.

Tolik na bližší vysvětlení, proč se hlasování o důvěře vládě já a poslanec Mandler zdržíme. Děkuji za pozornost.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem poslancovi Doležalovi. Teraz vystúpi poslankyňa Oľga Andelová, pripraví sa poslanec Muška.

Poslankyně SL O. Andelová: Vážené predsedníctvo, vážené poslankyne, vážení poslanci. Vláda ČSFR predloženým programovým vyhlásením si predsavzala realizovať veľmi zložitý ekonomicko sociálny manéver s cieľom dosiahnuť zásadnú zmenu vývoja vo všetkých smeroch života našich národov a národností. Avšak z hľadiska potrieb slovenského národa v tomto programovom vyhlásení absentuje mnoho dôležitých skutočností. Ak chceme totiž niečo radikálne zmeniť, v prvom rade musíme vytvoriť podmienky a prostriedky pre realizáciu týchto zmien. Podmienky však nie sú vytvorené a bohužiaľ, sa ani nevytvárajú. Z programového vyhlásenia totiž nevyplýva jednoznačná nadväznosť jednotlivých krokov v časovej postupnosti a poradie dôležitosti v jednotlivých oblastiach ekonomickej reformy. Je zarážajúce, že sa neuvažuje s alternatívnymi postupmi realizácie ekonomickej reformy a s možnosťou ich konzultácií s odborníkmi i so širokou verejnosťou.

Keď celé programové vyhlásenie je veľmi všeobecné a alibisticky koncipované, nemôžu poslanci Federálneho zhromaždenia, ak na tom majú skutočný záujem, vykonávať akt konkrétnej kontroly plnenia úloh v jednotlivých oblastiach jeho rcatizáčie.

Čiastkové úpravy právnych noriem a zákonov, ako sú uvedené v prílohe programového vyhlásenia, neumožňujú globálne riešiť problémy, ktoré vznikajú práve v období vákua a prechodu od plánovaného hospodárstva k trhovému mechanizmu.

Je žiadúce, aby ekonomická reforma jasne vymedzila poradie prioritných krokov ako ucelených blokov zmien v každej oblasti hospodárskej sféry.

Federálna vláda sa nemôže zbavovať zodpovednosti za problémy vyplývajúce z minulého a v nadväznosti na to i zo súčasného prechodného obdobia. Silný draz sa v programovom vyhlásení kladie na samosprávu obci a miest ako i suverenitu národných republík. V súlade s tým sa uvažuje s vytvorením republikových štátnych rozpočtov, avšak nerešpektuje sa postup navrhovaný slovenskou vládou v otázkach tvorby federálneho rozpočtu s tým, že federálny rozpočet sa bude tvoriť určitými presunmi z rozpočtov republík.

Bariéru pre skutočnú samostatnosť národných republík z hľadiska tvorby rozpočtu vidíme i v snahe ponechať v pôsobnosti federácie strategické odvetvia, akými nepochybne sú odvetvie palív, energetiky, hutníctva, spojov a dopravy. Tieto strategické odvetvia budú slúžiť federálnej vláde ako nástroje hospodárskeho tlaku voči národným republikám. Čiže v ekonomickej oblasti v žiadnom prípade nemožno hovoriť o skutočnej, ale len proklamovanej samostatnosti republík.

Tento moment nemení ani fakt, že by sa národným republikám malo organizačne previesť riadenie rezortov strojárstva, elektrotechniky, ťažby a spracovania rúd. Treba si uvedomiť, že zmena riadenia týchto rezortov vychádza zo snahy federálnej vlády zbaviť sa zodpovednosti za problémy, ktoré vznikli konverziou zbrojnej výroby, ťažbou rúd a podobne. A to sa bude situácia ešte prudko zhoršovať. Môžeme teda hovoriť o serióznom riešení vzniklej situácie?

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP