Úterý 10. července 1990

(Jednání opět zahájeno ve 14.03 hodin.)

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Dámy a páni, s technickou poznámkou ako prvý sa prihlásil pán poslanec Šolc.

Poslanec SN J. Šolc: Dámy a pánové, technická poznámka se týká změny našeho programu. Vzhledem k tomu, že do diskuse je připraveno ještě zhruba 16 diskutujících a někteří další se zřejmě přihlásí v průběhu, bude schůze komise, která bude formulovat společný návrh, hned asi deset minut po skončení naší společné schůze. Předsednictvo dnes odpadá a bude se konat zítra. Hodina bude ještě stanovena. Skupina, která bude formulovat návrh, se sejde deset minut po skončení v místnosti 026.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem pánu poslancovi Šolcovi a teraz budeme pokračovať v prerušenej rozprave k programovému vyhláseniu vlády Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky. Ako prvý vystúpi pán poslanec Jiří Ruml. Pripraví sa pán poslanec Benda.

Poslanec SL J. Ruml: Pane předsedající, paní a pánové, jsem trochu v rozpacích. Za svůj život jsem psal pro mnohé lidi, mluvil jsem k mnohým lidem v rozhlase i televizi, ale zde, ve Federálním shromáždění, mluvím poprvé. (Hlas z pléna: Podruhé.) Na plénu poprvé. Tam to byla jenom taková poznámka. Ale jednou člověk začít musí, takže budu mluvit tak, jako bych nyní psal v Lidových novinách, kdybych neseděl tady, ale seděl v redakci.

Možná, že se to bude zdát trochu od věci, od programového prohlášení, ale nedělejme si iluze. Naše veřejnost v těchto dnech nemluví o programovém prohlášení. Naše veřejnost včera mluvila především o tom, že se u nás zdražuje - konečně se říká správně zdražuje a ne upravuje ceny, jak se to říkávalo dřív. Veřejnost hovořila o tom, že některé potraviny vůbec nejsou, i když jsou zdražené, a veřejnost přemýšlí o tom, jak to udělat příště, až zase předem vyhlásíme zdražení - přitom myslím, že je správné, že se to vyhlásilo předem -aby se zásobila dopředu, aby nezůstali bez jídla, jako ty poslední čtyři víkendové dny. Možná také přemýšlí o tom, zda je výhodné nakupovat máslo a dávat ho do mrazáku, protože třeba za nějaký čas zjistí, že máslo je nepoživatelné. To je jedna věc, o které se mluví mezi lidmi.

Druhá věc, o které se mluví od včerejška, je causa Štěpán. Lidé se ptají, zda rozsudek byl spravedlivý nebo nespravedlivý, jestli dostal málo nebo moc a jestli u nás začaly či nezačaly politické procesy. Já samozřejmě nebudu brát justici, co její jest. To je věc, kterou si musí rozhodnout ona sama. Věřím, že jí bude rozhodovat spravedlivě. Nechci také dělat panu Štěpánovi obhájce, on má svého. Navíc se odvolal, takže rozsudek nenabyl dosud právní moci. Ale mám takový pocit, že to nebylo všechno úplně správné a že jestliže tato vláda se nazývá vládou národní oběti, pak si myslím, že causa Štěpán je proces komunistické oběti. Že totiž na té lavici seděl pan Štěpán - nemyslím, že za někoho jiného - ale jen sám, ačkoliv tam měli sedět ještě další. (Potlesk.) Když jsem rozebíral důvody, pro které byl ve vazbě a pro které byl souzen, musím říci, že překračování pravomoci veřejného činitele se u nás nedělalo jenom v říjnu 1988 a lednu l989. Lidé se vyváželi do lesů mnohem dřív než za pana Štěpána. Přitom zdůrazňuji, že nemluvím na jeho obhajobu. Sedí zde mezi námi lidé, kteří moc dobře věděli, že takové věci se dějí, že se vozí lidé do lesů, že se tam nechají zbiti ležet a že se nechají jít celou noc nebo dokonce několik dnů - o tom by mohl mluvit pan Battěk, když v roce 1980 jeho a fotografa Ivana Kincla vyvezli na okraj Středočeského kraje za Mladou Boleslav. Pan Battěk by mohl také říci, že takové zákroky, které dnes jsou souzeny, se děly mnohem dříve, ještě než byl Štěpán ve funkci.

Nevím, zda pan Mohorita se pamatuje, že byl jedním z pomocníků na plese železničářů, pomocníků těch, kteří odsud vynášeli poslance Battěka. A to máme prostě na to koukat a máme si myslet co o tom? Že odsoudíme Štěpána a všechno ostatní zůstane nepotrestáno? (Potlesk.) Já samozřejmě nejsem proto, aby se znovu rozpoutaly nějaké další politické procesy, já jsem zásadně proti politickým procesům, ale jsem také proti tomu,aby se kriminalizovalo něco, co vlastně v podtextu jakoby politicky zavánělo, čili, prosím vás, chcete-li naplnit tento vládní program a chceme-li do dvou let udělat základy budoucího právního státu, pamatujme na to, že se to neskonči jedním procesem s Miroslavem Štěpánem. Co se stalo s komisí 17. listopadu? Lidé se mne ptají a říkají, jaké výsledky měla vlastně ta komise. Co jste došetřili? A 17. listopadu tekla krev, bylo zmláceno mnoho set lidí, mnoho set lidí bylo zraněno, mnoho set lidí trpělo, někteří z nich budou trpět až do konce svého života a my jsme dovedli odsoudit, no spočítáte to na prstech jedné ruky, kolik jsme jich odsoudili, ale vůbec to nejsou ti, kteří byli iniciátory toho, ti zůstávají anonymní. A to, že je někdo vyloučí z komunistické strany, tím je nezbaví žádné viny. Když Štěpán dostal čtyři roky, kolik by měl dostat Jakeš, kolik by měl dostat Indra, Hoffmann, Fojtík a další? (Potlesk.)

Abych to zakončil nějak konstruktivně: Myslím, že je třeba obnovit nebo zcela znovu založit komisi k došetření 17. listopadu a velice bedlivě zkoumat proč a jak k tomu došlo, protože tu mezi námi sedí lidé, kteří v té době byli ve funkci, kde za to byli odpovědni. (Potlesk.) Aby veřejnost byla s těmito výsledky seznámena, a ne jenom v jednom časopise, aby se vůbec celé to naše jednání neslo duchem veřejnosti.

Podívejte, případ pana doktora Bartončíka. Mezi lidmi se proto říká: Vzdyť on vlastně vyhrál. Bylo to sice odtajněno pro vás, ale pro nás, pro veřejnost ne. Jaký je rozdíl mezi Federálním shromážděním, které jsme zvolili a mezi námi, kteří máme právo vědět, jak to vlastně je.

Čili, abych už úplně zakončil. Chceme-li dělat právní stát, musíme na všechny tyto věci dbát a pak tato vláda bude mít nejen moji důvěru, ale bude mít také důvěru veřejnosti. Děkuji vám. (Potlesk.)

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem poslanci Rumlovi. Chcem informovať Federálne zhromaždenie i verejnosť, že predsedníctvo Federálneho zhromaždenia i predsedníctva Snemovni národov i Snemovni ľudu rozhodli obnoviť prácu komisie pre vyšetrovanie udalostí 17. novembra. (Potlesk.)

Prosím nyní pana poslance Bendu, aby sa ujal slova.

Poslanec SL V. Benda: Pane předsedo, pane předsedající, dámy a pánové. Máme před sebou programové prohlášení nové vlády. Samozřejmě, může vzbuzovat rozpaky, mohou vzbuzovat rozpaky některé věci, které v tomto prohlášení jsou, ještě více rozpaků patrně vzbuzuje řada věcí, které tam chybí. Stejně tak může vzbuzovat rozpaky třeba složení nové vlády, první vlády po svobodných volbách, kde mají drtivou většinu bývalí komunisté. Ale kvůli to mu jsem sem nepředstoupil.

Byl jsem pověřen klubem poslanců Křesťansko demokratické unie, abych pohovořil ke dvěma konkrétním bodům programového prohlášení. První je ze strany 38 tisku, který jsme dostali. Týká se úřadu na ochranu ústavy a demokracie. Tady se mluví o tom, že jeho ředitel bude zodpovídat za výkonná své funkce Federálnímu shromáždění. My jsme ale minulý týden dostali do lavic návrh zákona o úřadu na ochranu ústavy a demokracie a tam se kromě jiného praví, že ředitele jmenuje a odvolává prezident republiky na návrh federální vlády. V tomto případě zůstává naprosto nevyjasněn poměr kompetencí federální vlády, výkonné moci a Federálního shromáždění.

Doporučuji tuto otázku vaši pozornosti, až budete příští týden ve výborech projednávat text návrhu zákona.

Ke druhé mé připomínce mi dovolte poněkud obšírnější úvod. Občané této země a poslanci tohoto Federálního shromáždění mohou být spokojeni nebo nespokojeni s volební kampaní a průběhem voleb, s jejich výsledky, mohou být spokojeni nebo nespokojeni se složením federální a republikových vlád, se složením federálního a republikového parlamentu. Ale ať už spokojeni jsou či nejsou, tak - myslím - je třeba spravedlivě uznat, že všechny tyto orgány nějakým způsobem obrážejí pluralitu naši společnosti, že jsou to orgány vskutku demokratického složení, byť ten nebo onen z nás by si mohl myslet, že ten obraz by měl vypadat poněkud jinak.

Jestliže však něco vzbuzuje vážné pochybnosti o pluralitě a demokratických praktikách, tak jsou to masové sdělovací prostředky, především televize, rozhlas, popřípadě ČTK. Tyto prostředky jsou zcela jednoznačné ovládány jednou politickou skupinou, dokonce patrně ani ne Občanským fórem či Veřejnosti proti násilí jako celkem, ale určitou politickou skupinou nebo určitým politickým proudem uvnitř těchto politických hnutí a velmi často i nevybíravým způsobem prosazují jistou politickou linii.

Proto jsme tedy s napětím očekávali od programového prohlášení federální vlády, jaká opatření hodlá vláda podniknout pro to, aby se tyto nejdůležitější masové sdělovací prostředky staly skutečně nezávislými, aby skutečně odrážely politickou pluralitu.

Byli jsme zklamáni, žádné konkrétní kroky v tomto směru programové prohlášení vlády nenavrhuje, ač masově sdělovacím prostředkům věnuje téměř dvě stránky textu, jsou to strany 36 a 37 našeho tisku. Naše zklamání se však změnilo téměř v pobouření, když jsme zjistili, že celý text vládního prohlášení, pokud se týče těchto, masových sdělovacích prostředků, směřuje jednoznačně k posilnění a udržení monopolu vlády nad nimi. Konkrétně cituje větu ze strany 37:,,Stát si ponechává monopol správy rozhlasových a televizních frekvencí, které jsou národním majetkem." Tato věta není jen politickým problémem. Tato věta je problémem zákonným, poněvadž vaši předchůdci, kteří seděli ve Federálním shromáždění v minulém období, schválili v dubnu tohoto roku (nemýlím-li se) ústavní zákon (hlavně o majetkových záležitostech), který jasně vymezuje, které předměty nebo které věci jsou ze zákona, z ústavy, nezcizitelným státním nebo národním majetkem. Patří tam lesy, voda, nerostné bohatství atd. Televize, ani nic podobného (přesto, že se o tom dlouho diskutovalo), nebyla mezi tento nezcizitelný národní majetek zařazena.

Navíc v dalším odstavci tohoto ústavního zákona se praví, že právo rozšířit na jiné oblasti nezcizitelný národní majetek má výlučně Federální shromáždění.

Vláda tedy tímto svým strohým konstatováním, že něco je národním majetkem a následujícími úvahami, které z tohoto konstatování vyvozuje, opustila půdu platné ústavy a prejudikuje nebo vnucuje Federálnímu shromáždění něco, co je výsostným právem jen tohoto shromáždění. Proto se musíme jako poslanci Křesťansko-demokratické unie ohradit proti celé této pasáži o masových sdělovacích prostředcích a žádat příslušného představitele vlády, aby podal vysvětlení nebo uvedl na pravou míru tuto část prohlášení, která odporuje platné ústavě. Pokud se tak nestane, pokud vláda bude trvat na přesném znění těchto pasáží, tak pro poslance Křesťansko-demokratické unie bude patrně velmi obtížné za těchto okolností hlasovat pro toto programové prohlášení a pro důvěru vládě. Děkuji vám za pozornost. (Potlesk.)

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem poslancovi Bendovi. Prosím pána poslanca Luxa, aby vystúpil v diskusii. Pripraví sa poslanec Lédl.

Poslanec SN J. Lux: Vážené předsednictvo, dámy a pánové, výbory pro životní prostředí Sněmovny lidu a Sněmovny národů projednaly programové prohlášení vlády ČSFR s tím, že pozitivně hodnotí konstatováním, že ČSFR, jako jeden stát, musí mít společnou hospodářskou, sociální a ekologickou strategii i nástroje k jejímu prosazování a dále uvedené skutečnosti, že úkoly v oblasti ekologie pro svůj globální rozměr by se měly koordinovat z federální úrovně.

Pozitivně hodnotí též podporu ekologicky zaměřenému výzkumu a vývoji a charakteristiku celospolečenského konsensu v tom, že ochrana životního prostředí je prioritou č. 1 a vědomí, že z tohoto konstatování vyplývá potřeba vkládání prostředků přednostně do této oblasti. Podtrhuji též stanovisko federální vlády, že federální rozpočet musí mít vlastní zdroje, což je nezbytný předpoklad pro financování nejdůležitějších ekologických staveb.

Výbory dále nesouhlasí především s vytvářením pohledů, kdy ochrana a zlepšování životního prostředí nejsou lacinou záležitostí a její plnění nás bude stát miliardy korun, které musíme vzít někde jinde. Nelze totiž vytvářet dojem, že prostředky vynaložené na ekologii se berou jiným, ale je nutné vytvořit prostředí, kdy otázky ekonomické, sociální a ekologické se budou řešit komplexně.

Dále výbory nesouhlasí s jednostranným uplatňováním sankcí proti znečišťovatelům životního prostředí, ale požadují vytvoření komplexního systému ekonomických nástrojů ekologické politiky, například daňové úlevy a jiné.

Dále nesouhlasíme s tím, že lze financovat z federální úrovně nejdůležitější ekologické stavby přesahující rámec národních republik bez zajištění vlastních zdrojů z federálního rozpočtu.

Výbory pro životní prostředí přes uvedené výhrady a obecnou úroveň pokládají programové prohlášení vlády za přijatelné a po vystoupení pana ministra Vavrouška, který kvalifikovaně a konstruktivně charakterizoval konkrétní cíle, principy a strategii péče o životní prostředí, vyslovují souhlas s předloženým programovým prohlášením a podporu představené vládě a požadují:

1. Předložení koncepce státní ekologické politiky do konce srpna.

2. Předložení zprávy o stavu životního prostředí ČSFR a její periodickou časovou aktualizaci.

3. Zajištění priority ekologické legislativy.

4. Po ustavení Federálního výboru pro životní prostředí (bude-li schválen), který jediný je prakticky schopen zajistit realizaci programového prohlášení vlády v oblasti životního prostředí, žádají vládu o vytvoření podmínek pro práci tohoto výboru. Jeho zřízení a pověření odpovídajícími pravomocemi stanovenými ústavními zákony je totiž základním předpokladem plněním tohoto programového prohlášení vlády.

5. Výbory požadují vytvořit takovou soustavu ekonomických nástrojů péče o životní prostředí, která by byla integrální součástí ekonomické reformy a nového správního uspořádání, počínaje obcemi a konče pravomocemi federálními. K tomu je nutno vytvořit především systém tvorby rozpočtů a komplex daňové politiky. Stát musí vytvářet pouze koncepční, legislativní, ekonomické, informační a institucionální podmínky. To požadujeme do 30. září v souladu s harmonogramem předloženým vládou.

6. Požadujeme při strukturální přestavbě hospodářství (např. uzavření několika bloků tepelných elektráren na severu Čech) souběžně řešit sociální dopad těchto opatření.

7. Požadujeme předložení státní energetické koncepce na základě zmapování toku energie a surovin se zvláštním zaměřením na otázku jaderné energetiky a likvidace jaderného odpadu (také do 30. září).

8. Jako konkrétní výraz ochoty k mezinárodní spolupráci v ekologické oblasti požadujeme převzít záštitu nad konáním 2. meziparlamentní konference o globálních problémech životního prostředí, která se bude konat v Praze v roce 1991.

To je stanovisko výboru pro životní prostředí ve smyslu odborného vyjádření. V žádném případě tím není dotčeno právo poslanců vyjádřit se v širších souvislostech.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem poslancovi Luxovi. O slovo sa prihlásil poslanec Ledl. Pripraví sa poslanec Karol Stome.

Poslanec SN L. Ledl: Pane předsedající, pane předsedo, vážené poslankyně, vážení poslanci, musím se přiznat, že po vyslechnutí a následném znovu přečtení té části vládního prohlášení, které se zabývá mezinárodní dimenzí našeho současného a budoucího vývoje, jsem byl tak trochu rozpačitý. Zdálo se mi, že těmto otázkám je v tomto prohlášení, jako už tolikrát v minulosti, věnováno příliš mnoho pozornosti. Dva dny velmi podrobné a přínosné diskuse v zahraničních výborech obou sněmoven, za účasti představitelů ministerstev zahraničních věcí a zahraničního obchodu, mě však do značné míry přesvědčily, že ne ve všem byly mé rozpaky na místě.

Domnívám se proto, že vládní prohlášení a jeho zahraničně politická část odpovídá v základních rysech potřebám a zájmům naší země, hodnotí realisticky postavení i možnosti ČSFR a dává prostor pro aktivní působení našeho státu na mezinárodním poli.

Současné období považuji za období přechodné, které by mělo vést k nové civilizačně kulturní identitě Evropy a ke zcela novému uspořádání mezinárodních vztahů.

KSČ nechápe evropskou politiku Československa pouze jako často proklamovaný pouhý návrat do Evropy, nebo lépe řečeno pouhé připojení ČSFR k západoevropskému společenství, nýbrž jako naší aktivní spoluúčast na vytváření Evropy nové.

V rovině praktické politiky to znamená, že by nemělo jít o přičlenění našeho státu k západní Evropě, nebo přesněji k EHS, ale o autentický přínos k rozvinutí celoevropské ideje v nových podmínkách.

Dnes se vytvořila situace, která dává reálnou možnost zajistit evropskou stabilitu a bezpečnost na neblokovém základě, na principu konsensu mezi státy. Proto podporujeme v tomto přechodném období úsilí o přeměnu obou existujících bloků především v politické nástroje politického odzbrojení a vytváření celoevropských struktur a institucí a vzájemné spolupráce, která konec konců tyto bloky učiní postupně nepotřebnými.

Závažným faktorem výrazně ovlivňujícím vytváření nové situace v Evropě je proces sjednocování Německa. Je v zájmu našich národů, všech evropských zemí, ale i Němců samotných, aby se tento budoucí stát se svým obrovským ekonomickým a vojenským potencionálem nestal pro Evropu a zejména pro jeho sousedy nebezpečím, ale naopak, stabilizujícím faktorem. K tomu by měla přispět i čs. zahraniční politika. Proto KSČ podporuje požadavek vlády na německé garance hranic na Odře a Nise a domníváme se, že ČSFR by měla požadovat i znovu potvrzení nulity mnichovské dohody a nenarušitelnosti hranic tak, jak vznikly po r. 1945. (Mám na mysli hranice v Evropě.)

Stejně tak by bylo vhodné, aby vláda vysvětlila parlamentu i občanům, proč je tak přesvědčena, že vytvoření unie SRN-NDR nebude mít ekonomicky ani politicky negativní důsledky pro naši zemi, včetně členství sjednoceného Německa v Severoatlantickém paktu.

Západoevropská integrace však není jediným faktorem, který je nutné mít na zřeteli. V reálné politice bude třeba respektovat skutečnou situaci ve střední a východní Evropě. Tento region má řadu specifik, které, pokud chceme zabránit riziku větších otřesů, je třeba bezesporu brát v úvahu. Jednotlivé národy této oblasti mají evidentně nerovné výchozí podmínky.

To může slabší státy stavět do závislé pozice na státech silnějších. Vláda proto stojí před nelehkým úkolem zásadního významu - cílevědomě vytvářet příznivé ekonomické a další podmínky pro rovnoprávné postavení naší republiky v nové Evropě. KSČ ji v tomto směru jistě bude plně podporovat. Dále pokládáme za potřebné zahrnovat do všech kroků v mezinárodní politice i zájmy Sovětského svazu a nenechat se přitom zbytečně ovlivňovat některými negativními historickými zkušenostmi, které jsou faktem. Integrace Sovětského svazu do nové Evropy a stabilita jeho vnitřního vývoje jsou podle našeho názoru v hlubokém zájmu všech evropských zemí, a tedy i ČSFR. Proto se domníváme, že československá zahraniční politika by se měla alespoň vyvarovat těch kroků, které by oslabovaly postavení reformních sil v této velmoci.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP