Úterý 10. července 1990

Tento stav státoprávního uspořádání považujeme za dědictví komunistického totalismu, nehledě k tomu, že kolektiv tvoří teprve tři. Známe všichni od mládí, že "tres faciunt collegium,;. Pokud je náš stát ještě skutečně federací, čili spolkem nižších státoprávních celků, v našem případě dvou takzvaných republik, pak jeho státoprávní struktura nemůže být trvale tvořena jen na národním principu. Federace, čili spolkový stát, není totiž ani pro národy ani pro státy. Pro ty je buď konfederace, čili spolek států, nebo plná státní nezávislost a suverenita. Dohodnou-li se však dva národy na federaci, pak nemají právo bránit v uplatňování dalších principů při utváření federativního státu. Například je třeba respektovat existenci historických státoprávních zemských celků, jakými jsou Morava, Čechy a případně Slezsko, existenci hospodářsko-zeměpisných celků a fyzicko-geografických celků, jak u nás odpovídají Čechám, zemi Moravsko-slezské a Slovensku, existenci etnik, za něž je možné považovat Moravany a Slezany, existenci velikých národnostních skupin, koncentrovaných převážně v jednom regionu států apod. Je třeba počítat s tím, že při tvorbě nové ústavy federativního státu, složeného z nižších státoprávních celků se budou všechna tato hlediska prosazovat. Měli bychom si uvědomit, že ve federaci pouhý název nižšího státoprávního celku z něj ještě nečiní suverénní stát, respektive státní útvar odpovídající pojmovému obsahu tohoto názvu. Názvy Česká republika a Slovenská republika nejsou republikami v plném slova smyslu, stejně jako název Svobodný stát Bavorsko nečiní ještě z Bavorska stát v plném slova smyslu a fakticky nic nemění na tom, že se jedná o nižší státoprávní zemský celek v rámci Spolkové republiky Německo.

Byť by nad ústavami republik či zemí federativních států byla jen jediná právní norma vyšší, nemůžeme dosti dobře mluvit o jejich státní suverenitě. A my máme vlastní státní ústavu.

Proto z hlediska dalšího vývoje našeho společného státu doporučujeme, aby citovaná věta ve vládním programu byla chápána takto:,,Vrcholom nášho legislativného psobenia budú nové ústavy federácie a ich štátoprávnych celkov". Prospěje to rozvoji silného československého spolkového státu na základě samosprávných silných Čech, samosprávného a silného Slovenska i samosprávné a silné země Moravsko-slezské.

(Potlesk.)

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem poslancovi Bártovi. Pán poslanec Ivan Laluha prednesie stanovisko za výbor sociálny a kultúrny.

Poslanec SL I. Laluha: Vážený pán predseda, pán predsedajúci, dámy a páni, dovoľte mi, aby som vás v stručnosti zoznámil so stanoviskom výboru sociálneho a kultúrneho Snemovne ľudu a Snemovne národov k programovému vyhlásení vlády ČSFR, ktoré sme prijali po výklade podpredsedu vlády pána Miklošku a ministra vlády pána Millera. Výbory pre sociálnu a kultúrnu politiku v bohatej rozprave posúdili programové vyhlásenie vlády premiéra JUDr. Čalfu a súhlasia s jeho celkovou koncepciou a cieľom. Súčasne však naše výbory majú výhrady k niektorým jeho formuláciám a domnievajú sa, že mu pri spracovaní mala byť venovaná väčšia pozornosť. Za najdôležitejšiu úlohu naše výbory považujú transformáciu a privatizáciu ekonomiky a vybudovanie samosprávy miest a obcí a zdôrazňujú podporu požiadavky federálnej vlády, aby jej rozpočet mal svoje vlastné zdroje. Považujeme za nutné zdôrazniť, že prechod na fungujúci trhovo-ekonomický systém nie je konečným cieľom, ale jedným z prostriedkov a predpokladov pre vytváranie morálne vyspelej spoločnosti zodpovedných občanov. Požadujeme v spojitosti s tým, aby federálna vláda urýchlene vypracovala legislatívny systém na zamedzenie antihumánných javov, so zvláštnym zreteľom na rasovú neznášanlivosť a odporúčame, aby pri úrade podpredsedu vlády bol urýchlene vytvorený prepojovaný Vládny výbor pre národnostné otázky.

Odporúčanie federálnej vláde, aby popri svojej všetkej činnosti pozerala na oblasť kultúry z hľadiska princípu kultúrneho rozmeru ľudskej existencie a aby ju ako takú považovala za oblasť cieľovú; aby súčasne definovala pojem ľudské právo" z hľadiska morálnej klímy ochrany hodnôt ľudskej osobnosti.

Podľa mienky našich výborov je ďalej žiadúce presne vymedziť vzájomný vzťah štátu a oznamovacích prostriedkov a do prijatia a schválenia novej ústavy špecifikovať kompetenciu federálnej vlády a národných vlád v oblasti kultúry, vedy, školstva a telovýchovy a nezabúdať, že organickou súčasťou kultúry je aj kultúra telesná.

V oblasti sociálneho zabezpečenia považujeme za kľúčovú garanciu životného minima, urýchlené vybudovanie fondového systému na realizáciu zásad sociálnej politiky.

Odporúčame okamžite vytvárať predpoklady pre reformu sociálneho systému, a to bez ohľadu na prípadné oneskorovanie reformy ekonomickej.

K predpokladaným zámerom vlády na sociálnom úseku je, podľa nášho názoru, nutné rozvinúť širokú informačnú kampaň v masovo komunikačných prostriedkoch pre široké vrstvy občanov. Odporúčame tiež zvážiť, aby v budúcnosti pri kompenzačných opatreniach bol použitý diferenciačný prístup, ktorý by sa týkal predovšetkým sociálne slabších a zdravotne postihnutých skupín občanov.

Pri realizácii týchto princípov a zásad chce aj väčšina poslancov našich výborov vláde účinne napomáhať. Ďakujem. (Potlesk.)

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem pánu poslancovi Laluhovi. Vzhľadom na to, že ešte máme asi 35 minút do poludňajšej prestávky, poprosím teraz poslanca pána Martina Kontru o jeho vystúpenie.

Poslanec SN M. Kontra: Vážený pán predseda, pán predsedajúci, vážené poslankyne a poslanci, vážení hostia, predovšetkým vyjadrujem súhlas a podporu programovému vyhláseniu federálnej vlády, prednesenému jej premiérom, pretože vystihuje základné programové ciele prakticky všetkých politických strán a hnutí, s ktorými išli do slobodných volieb samozrejme najmä tých, ktoré z nich vyšli víťazne.

Stotožňujem sa s filozofiou celkového programu vlády, ktorá si uvedomuje, že začlenenie našej krajiny ako rovnoprávneho partnera do svetových a európskych integračných procesov ako cesta ku skutočnej plnokrvnej slobode v širokom zmysle slova je ešte ďaleko za obzorom snáh, ktoré chce dosiahnuť realizáciou tohto vládneho vyhlásenia. No hoci len v krátkom dvojročnom období, chce podstatnou mierou tomuto cieľu prispieť.

Je to programový dokument, smerujúci k trhovej ekonomike, a od nej odvodeným slobodám občanov. Cesty dosahovania tohoto cieľa sú adekvátne stupňu nášho poznania. Na základe nových poznatkov vlády a našej spoluúčasti na jeho realizácii by mal mať charakter permanentného vyjasňovania jednotlivých krokov, čiže by mal byť adaptabilný na meniace sa podmienky. To znamená, že predložený dokument treba posudzovať z aspektu údernosti jeho myšlienok a reálnosti ich konkretizácie. Ak k niektorým okruhom otázok zaujíma len všeobecné stanovisko, to nevyplýva zo skromnosti jeho autorov, alebo dokonca z ich odbornej neschopnosti, ale z reálnosti prístupu k miere obťažnosti alebo spornosti danej otázky. Veď k čomu by bol vládny dokument, plný nesplniteľných údajov, akých sme boli svedkami v minulosti?

Okrem toho programové vyhlásenia vlády treba vidieť v určitej historickej a politickej nadväznosti. Pri kontinuite jednoty politických síl v našej spoločnosti od novembra minulého roku je to vlastne již tretí vládny dokument, ktorý nadväzuje na programové vyhlásenie vlády národného porozumenia z decembra 1989 a na správu o stave a vývoji čs. federácie z konca februára tohto roku. Podľa môjho skromného hodnotenia zámery dvoch predchádzajúcich dokumentov splnili svoje poslanie a preto nami posudzované tretie vyhlásenie vecným a časovým pokračovaním.

Programové vyhlásenie vlády vo vzťahu k predchádzajúcim obsahuje v ekonomike už zámery, ktoré v najbližšom období, a niektoré už v súčasnosti, sa stali reálnou skutočnosťou. Tým zároveň nesie so sebou aj nebezpečie určitého stupňa rizika z vlastnej realizácie, a bude vystavené silnejšej spoločenskej kritike.

Zastavme sa napríklad pri kľúčových krokoch ekonomickej reformy, za ktoré vláda považuje trvalé vytváranie konkurenčného prostredia, liberalizáciu cien a zahraničného obchodu, spojenú so zavedením vnútornej zameniteľnosti koruny, privatizáciu podstatnej časti existujúceho štátneho sektoru hospodárstva a rozvoj súkromného hospodárstva. A práve realizáciou týchto kľúčových krokov ekonomickej reformy sa vytvárajú rôzne predstavy a názory na mieru jej rizika podľa toho, či ju zabezpečíme ako radikálnu, alebo pozvoľnú ekonomickú reformu. lde o mieru rizík v ekonomickej, ale hlavne v sociálnej oblasti, pretože tu už nejde ten teoretický model, ale o reálnu nerovnovážnu situáciu v národnom hospodárstve, ktoré sa môže ešte zostriť po prvom januári budúceho roku. Napríklad aj zmenou obchodných podmienok so Sovietskym zväzom a štátu RVHP, prechodom na tvrdú menu, čím sa podstatne zhoršia surovinové a energetické vstupy.

Uvedené kroky k trhovej ekonomike chápeme nie ako ciel, ale ako prostriedok k efektívnej ekonomike, na konci ktorej stojí blahobyt jednotlivca a ten ako ich súčet blahobyt celej spoločnosti. Najväčšie riziko, ktoré tento prechod môže priniesť je priepasť, vákuum medzi liberalizáciou celej ekonomiky, ktorej prvým tykadlom sa už stáva liberalizácia cien a medzi liknavosťou, resp. krátkozrakou vypočítavosťou podnikovej sféry pri praktickej realizácii týchto procesov, a tým nedostatočným vytváraním zdrojov pre skutočnú trhovú ekonomiku tak, aby vznikla rovnováha na trhu. Liberalizácia cien bez zmeny vlastníckych vzťahov v smere ich skutočného odštátnenia sama o sebe ešte nevytvára trhové prostredie. Ak nechceme, aby uvoľňovanie cien bolo predčasné, usilujme sa o urýchlené a maximálne odštátnenie našej ekonomiky.

Z tohto aspektu problém pomalej alebo radikálnej ekonomickej reformy sa mi zdá ako umele formulovaný problém, pretože pri obidvoch procesoch riziko následkov môže byť vo svojom výsledku rovnaké, ale môže mať rozdielnu intenzitu prejavu, podľa toho, či urobíme správne alebo nesprávne kroky a aké im prisúdime poradie. Ak aj podľa zástancov pomalšej ekonomickej reformy disponuje naša spoločnosť obrovským potenciálom v duchovnom bohatstve našich pracujúcich, v invenciách, technickej zručnosti, adaptabilite prijímať vymoženosti svetovej vedy a techniky a ak títo potenciálni tvorcovia hodnôt sú zároveň aj konzumentmi týchto hodnôt pri vytvorení adekvátnych ekonomických a právnych podmienok, urobia všetko, aby takto obávaný prvý krok ekonomickej reformy čim skôr prekonali a ekonomický proces normalizovali. V oblastiach súkromného podnikania občanov, v ktorých sa, okrem právnych, začali vytvárať aj ekonomické a hlavne materiálno - technické podmienky, prvé výsledky podnikateľskej aktivity tieto obavy rozptyľujú.

Na druhej strane sa dodievam, že k týmto krokom ekonomickej reformy pri zodpovedajúcich zákonodarných aktoch, účinnom kontrolnom systéme najmä v daňovej oblasti a dostatočných materiálno-technických predpokladoch, nie je žiadúca až tak, v úvodzovkách, bezpríkladná starostlivosť štátu o realizáciu uvedených kľúčových krokov ekonomickej reformy, ktorá v kvantitatívnom vyjadrení len na úrovni federácie je vyjadrený 17 a na úrovni republík spolu 44 ministerskými postami, nehovoriac už o pripravovaných ďalších úradoch na federálnej alebo republikovej úrovni na podporu reformy. Už aj preto nie, že vláda v programovom vyhlásení tvrdí, že podstatná časť hospodárskych rozhodnutí sa prenesie zo štátu na podniky. Vážené poslankyne a poslanci, dovoľte mi vysloviť sa ešte k jednej dôležitej otázke. V úvode programového vyhlásenia federálnej vlády sa venuje pozornosť miestnej samospráve obci a miest predovšetkým z politicko - právneho aspektu, a v súvislosti s princípom samostatnosti rozpočtového hospodárenia oboch republík sa akcentuje vo vyhlásení zásada, že základom sústavy rozpočtov bude samosprávne hospodárenie obcí.

V súvislosti s tým chcem zdôrazniť, že žiadna miestna samospráva a posinenie právomoci obci a miest sa nestanú reálnymi, pokiaľ sa tento politicko-právny proces nezabezpečí aj ekonomicky. Poučili sme sa o tom z viacerých straníckych a vládnych dokumentov o posilnení právomoci nižších a najmä základných stupňov národných výborov v minulosti, ktoré práve z týchto dôvodov vyzneli vždy len ako púha proklamácia.

Ak vlastné hospodárstvo miestnych a mestských národných výborov so ziskovým efektom bude najmä zo začiatku minimálne a skôr sa bude orientovať na vybudovanie podnikov verejnoprospešných služieb a dane od obyvateľov, ktorí nebudú podnikať, nenaplnia princíp rozpočtovej samostatnosti, bude potrebné siahnuť k novému smerovaniu rozpočtových zdrojov ku prospechu miestnych samosprávnych orgánov ešte skôr, ako sa tento systém uvedie do života, a to nielen formou miestnych prirážok, ako sa to navrhuje vo vládnom vyhlásení. Na druhej strane rozpočtové výdavky územných správnych orgánov by sa mali v budúcnosti uhradzovať z rezortných rozpočtov.

Každá obec a mesto by mali získať minimum rozpočtových príjmov v prepočte na obyvateľa i a až nad touto hranicou treba hľadať cesty ich zainteresovanosti na podnikateľskej činnosti. Tým aj na miestnej úrovni budú štátom garantované minimálne životné podmienky všetkým občanom bez rozdielu, a to práve v oblasti životného prostredia a ich účasti na verejnoprospešných službách bez ohľadu na to, či občan žije v meste alebo na vidieku.

Ďakujem za pozornosť.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem pánu poslancovi Kontrovi. Podľa § 15 zákona o rokovacom poriadku Federálneho zhromaždenia sa má umožniť slovo členovi predsedníctva Federálneho zhromaždenia kedykoľvek o to požiada. Požiadal ma o slovo pán poslanec Miloš Zeman. Nech sa páči.

Poslanec SN M. Zeman: Pane předsedající, pane předsedo, vážené Federální shromáždění, chtěl jsem si původně nasadit brýle a přečíst vám stanovisko výboru pro plán a rozpočet. Protože však v době, kdy jsem požádal o diskusní vystoupení, pan předsedající poněkud pozapomněl na nyní uvedené pravidlo, domnívám se, že toto téma již poněkud zapadlo prachem, protože mohu s radostí konstatovat, že hospodářský výbor v zásadě akceptoval stejné závěry, k nimž došel výbor pro plán a rozpočet. Také my trváme na zpracování scénáře ekonomické reformy už vzhledem k tomu, že jsme o tento scénář žádali a byl nám přislíben nejprve do konce března, potom do konce dubna a nakonec do 15. května, aniž by ovšem jakýkoliv toho jména hodný scénář zpracován byl.

Dovolte mi proto, abych řekl několik individuálních poznámek na okraj stanovisek obou hospodářských výborů, které bych rád uvedl jednou zcela jasnou větou. Budu hlasovat pro vyslovení důvěry této vládě. Pokládám ji za svoji vládu a následující, možná poněkud kritické poznámky, chápu jako formu její podpory.

A teď k problému, o kterém chci především mluvit. Objevil se tady pojem národní oběti. Objevil se především ve volebním programu Občanského fóra, jako nyní nejsilnější politické skupiny v tomto parlamentě. Domnívám se - a promiňte mi, že to triviálně opakuji - že volební programy jsou od toho, aby se plnily. Objevil se jako určitý výraz, jako označení této vlády v projevu prezidenta republiky. A objevil se, bohužel, až na konci a poněkud rétoricky a nezakotveně i v programovém prohlášení federální vlády. Obávám se, že spíš jako řečnická ozdoba bez jasného obsahu. Dovolte mi proto, abych se velice stručně nad tímto pojmem zamyslel. Domnívám se, že národní oběť lze chápat na dvou rovinách: na rovině individuální nebo občanské a na rovině makrospolečenské. Na individuální rovině v daném případě neznamená oběť to, že občana budeme odírat daněmi, ani to, že budeme násilím snižovat jeho životní úroveň. Znamená to, že vytvoříme takové ekonomické klima, aby byl tento občan přinucen odložit svoji spotřebu při relativně vysokých reálných příjmech, aby byl ochoten a schopen investovat do budoucnosti nebo šetřit kapitalizací svých příjmů.

Na makrospolečenské rovině pak ochota k obětem podle mého názoru představuje odvahu investovat do těch oblastí, které přinášejí efekty teprve s výrazným časovým zpožděním, což je v našem případě především oblast školství, oblast ochrany životního prostředí a oblast zdravotnictví.

Proč toto vše říkám? Objevily se diskuse zdánlivě pouze technické povahy, které se týkaly formy privatizace. Jedna z názorových škol se v podstatě přiklání k majetkovým kupónům rozdávaným zdarma, druhá, ať už v jakýchkoli modifikacích, doporučuje takovou formu privatizace, kdy by občané kupovali akcie na základě úvěru a dlouhodobě je spláceli. Domnívám se, že nejde o technický detail. Jde svým způsobem o osud nejenom makroekonomické, ale i makrospolečenské reformy. Můžeme se 10 x zaklínat tím, že chceme podporovat naše školství, naše životní prostředí nebo naše zdravotnictví. Pokud pro tuto podporu nebudeme mít reálné a obnovované prostředky, budou to pouhá desiderata, pouhé zbožné přání.

Domnívám se, že privatizační program, který by využil nyní existující ochotu k obětem u našeho obyvatelstva, který by kapitalizovat v průběhu 10 až 15 let určitou část důchodů formou splácení akcií, jež by nyní tito obyvatelé získali, by současně vytvořil prostředky, z nichž by bylo možné financovat rovněž v intervalu 10-15 let ony tři základní rozvojové programy: školství, životní prostředí a zdravotnictví.

Naopak, kdybychom se toho vzdali, pak instituce fondu národního jmění by byla zhola zbytečná. A právě teď přicházím k druhému a poslednímu problému. Problém privatizace je ve vládním prohlášení odbyt. Je odbyt proto, že vznikla jakási výslednice sil, které se vzájemně vyrušily, výslednice dvou koncepcí, z nichž žádná se neprosadila, ale snažil jsem se uvést důvody, proč technika této privatizace není pouhým pominutelným detailem.

Vláda vůbec ve svém programovém prohlášení nemluví o zřízení Fondu národního jmění, o němž se naopak zmínil prezident republiky, ale domnívám se, že zde sledujeme analogickou tendenci. Stejně jako chceme od ministerstva vnitra odčlenit úřad pro ochranu ústavy a demokracie, stejně jako chceme od ministerstva obrany odčlenit generální inspektorát ozbrojených sil, pak od ministerstva financí musíme odčlenit a podřídit parlamentu fond národního jmění, protože žádné ministerstvo nemůže disponovat i jměním společnosti jako celkem.

Poslední poznámka. Domnívám se, že právě v této souvislosti vzrůstá význam mimoekonomického uvažování o budoucnosti. Že bychom neměli mít ani tak ministerstvo národohospodářské strategie, tím méně jakýsi odbor na hospodářském ministerstvu, ale ministerstvo strategického plánování, které by syntetizovalo ekonomické, sociální, ekologické a další dimenze komplexního pohledu na budoucnost. Jsou oblasti a já jsem tady ony tři jmenoval, které se nedají podřídit tržním kritériem právě proto, že nejsou ryze ekonomické.

Toto vše je svým způsobem úvaha s horizontem deseti let, těch deseti let, které podle výpočtu nejoptimističtějších expertů potřebujeme k našemu návratu do Evropy, ke vstupu do evropských společenství.

Dovolte mi, abych skončil svým oblíbeným příměrem. Před jedenácti měsíci publikoval Miroslav Štěpán v Mladé frontě úvahu, v níž stálo: "Musíme si dát pozor na prognostiky, kteří mluví o dlouhodobé budoucnosti, ale my potřebujeme vědět, co bude zítra, ve středu, ve čtvrtek a v pátek."

Pokud se nemýlím, své funkce byl zbaven v sobotu. Přeji nové vládě, aby neoperovala nikdy pátečními horizonty Miroslava Štěpána, jakkoliv lákavě by to znělo. Přeji jí úspěch, a proto se domnívám, že má-li mít úspěch v nejbližších těžkých dvou letech, musí mít schopnost dívat se alespoň těch deset let dopředu. Děkuji za pozornost. (Potlesk.)

Předsedající předseda SN M. Šútovec.: Ďakujem poslancovi Zemanovi. Vážené poslankyne, vážení poslanci, teraz prerušíme naše rokovanie na poludňajšu prestávku. Konštatujem, že do tejto chvíte vystúpilo v diskusii 14 poslancov so stanoviskami za politické kluby, prípadne za príslušné výbory.

Po prestávke ako prvý vystúpi poslanec Jiří Ruml. Chcem upozorniť členov redakčnej komisie, aby sa zišli v miestnosti 026 a dohodli postup svojích prác. Zároveň chcem upozorniť predsedov, podprodsedov a tajomníkov výborov pre plán a rozpočet, že sa majú v miestnosti 030 zisť s premiérom, prípadne s ministrom financií, na poradu vo veci prerokovania problematiky štátneho záverečného účtu za rok 1989.

Začíname o 14.00 hodine.

(Jednání přerušeno ve 12.15 hodin.)

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP