Úterý 10. července 1990

Hovoří se spíše o tom, že složení federální vlády neodpovídá výsledkům voleb. Opravdu až na kosmetické úpravy (a mezi ně patří odchod členů KSČ z vlády) máme před sebou evidentní pokračování vlády Národního porozumění, včetně osoby premiéra (až donedávna člena KSČ), který zastával ještě před necelým třičtvrtě rokem významnou funkci v nomenklaturní vládě Vladislava Adamce. A včetně osoby ministra Vacka, o čemž platí totéž - až na to, že jeho členství v KSČ bylo ukončeno nedobrovolně, teprve zákonem

Ani trochu nemám v úmyslu s vysokým hodnocením, kterému se tu nedávno jak panu ministerskému předsedovi, tak panu ministru obrany dostalo od samotného prezidenta republiky. Jsem však přesvědčen, po vítězství demokratických sil ve volbách měli na obou těchto významných pozicích stanout lidé, jejichž zcela nedávná minulost není spojena s Komunistickou stranou a s vrcholnými institucemi totalitního systému. Mělo se tím vyjádřit, že nejde o pouhé pokračování dřívější vlády, založené na jednání u kulatých stolů se zástupci KSČ jako s rovnocennými partnery. Že bývalí komunisté nejsou preferováni proti příslušníkům občanských seskupení, hnutí a stran.Že vláda hodlá energicky postupovat proti silným a dobře organizovaným zbytkům starých struktur v celé naší společnosti.

Uvážíme-li, že obvyklá politická struktura z těchto voleb nevzešla, lze to, co se nyní děje, chápat jako dotváření voleb a jejích výsledků. Je to dotváření jednostranné. Netýká se jen federální vlády. Rehabilitacemi, jmenováními, tzv. dohodami politických sil a dalšími změnami se znatelně posilují pozice levice ve vedení sdělovacích prostředků, nakladatelstvích i dalších institucích.

Složení a ustanovení federální vlády je plně v souladu s tímto procesem. Liberální demokraté mají za to, že kurs naší státní politiky se tak jednoznačně uchyluje směrem odlišným od výsledků voleb a že je otázkou, zda složení vlády ČSFR dává záruky pro zabezpečení práv občana a pro společnost i prospěšný postup ekonomické reformy.

Dámy a pánové, pokusil jsem se vám nahlédnout do programového prohlášení designované z hlediska lidských práv, jejichž uskutečňování chápou liberální demokraté jako přirozený základ vývoje naší společnosti od autoritativního systému ke svobodě. Z tohoto hlediska obsahuje programové prohlášení vlády, které se věnuje podstatným problémům naší společnosti a je naplněno dobrou vůlí tyto problémy řešit, závažné nedostatky.

Programové prohlášení prochází mlčením nevyhovující atavistické nové zákony o sdružování a shromaždování občanů a více než v podtextu proklamuje státní model v oblasti televize a rozhlasu. To vyvolává jisté pochybnosti o budoucí důslednosti vlády při uskutečňování ekonomické reformy. Zároveň by nám to všem mělo připomenou, že je třeba také otázku samosprávy obcí, území a zemí důsledně pojímat z hlediska uskutečňování lidských práv.

Pokud pak jde o složení vlády, konstatovali-li jsme, že jde o dotváření výsledků voleb jednostranně ve prospěch levice a vyjádřili jsme nad tím hluboké a vážné znepokojení.

Při hlasování vládě mají dva hlasy liberálních demokratů význam pouze symbolický. Nebudeme hlasovat proti ní. Bereme v úvahu významnou okolnost, že má plnou podporu prezidenta republiky a vedení OF, využijeme možnosti zdržet hlasování. Jsme však přesvědčeni, že vývoj se ubírá škodlivým směrem.

Samozřejmě není všem dnům konec. A pokud jsme se snad v odhadu možností a schopností této vlády zmýlily, rádi, velmi rádi svůj omyl uznáme. (Potlesk.)

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem pánu poslancovi Mandlerovi. Ďalej v rozprave vystúpi pán poslanec Miloslav Ransdorf. Pripraví sa poslanec Boleslav Bárta.

Poslanec SN M. Ransdorf: Vážený pane předsedo, vážený pane předsedající, dámy a pánové, hned v úvodu bych rád řekl, že podporuji programové prohlášení vlády, ovšem s řadou kritických výhrad, z nichž některé bych rád v následující exposé uvedl:

Naše národy - nehledě na byrokratickou zvůli bývalých vládních elit - jsou už dlouhou dobu v silovém poli levicového myšlení. Je možno tento stav změnit? Ano. Je. Podobné lekce se dostalo našim předkům v době husitské. Kardinál Juan Palomar tehdy neztrácel naději na obrácení Čechů a vyjádřil to slovy: Je to národ nezkrotný, ale ušlechtilý a nutno s ním zacházet jako s koněm nebo mezkem podobné povahy, dlouho velmi mírně a pěkně, až se mu přehodí ohlávka a možno ho přivázat ve stáji." Zdá se mi, že jakési nové vydáni slavné Palomarovy ohlávky nacházíme i v některých rysech reformní strategie federální vlády. Naznačuje se, že nejde o nic menšího, než o rozbití jiných než soukromých forem vlastnictví, tak, aby šlo o nezvratný proces, jehož sociální důsledky mohou být velmi citelné. Od původního požadavku bohatšího spektra forem společenského vlastnictví přes postulování rovnoprávnosti všech typů vlastnictví (včetně soukromého) až po trend k restituci jednotné soukromovlastnické báze národního hospodářství, to je ve zkratce cesta oficiální hospodářské politiky státu za minutý půlrok.

Jistě etatizovaná forma společenského vlastnictví, zrozená mimořádnými poměry zaostalého Ruska, prokázala svou neperspektivnost, ale vyvozuje-li se z toho nutnost návratu k soukromovlastnické základně jako jedinému východisku z krize, je to opět ideologický klam. Ani soukromé vlastnictví není spjato jenom s úspěchy: sociální náklady a jiné důsledky adaptace byly v historii často velice tíživé, jakkoli se jeho produktivní síla nedá popírat. Dnes se vývoj vlastnického systému posunuje směrem k negaci původních východisek.

Ukazuje se např. nutnost sociálního konsensu v zájmu stupňovaní výkonnosti korporací. Nejde jen o růst podílu akcionářů v obyvatelstvu (asi 25 % Švédů vlastnilo r. 1987 akcie, 20 % Britů, 16 % Francouzů, 12 % obyvatel SRN), ale též o programy demokratizace vlastnictví, jako je americký ESOP, zahrnující v USA 10 miliónů dělníků a zachraňující celé firmy před pádem. Efektivnost podniků ve vlastnictví zaměstnanců je srovnatelná s klasickými soukromo-vlastnickými podniky, v řadě případů je i výrazně vyšší. Ve vládním prohlášení opominutá družstevní forma je také velice perspektivní: v r. 1986 bylo v západní Evropě 215 tisíc družstev se 60 mil. členů, a to představuje celou pětinu obyvatelstva. Mondragonské kooperativy poskytují příklad konkurence schopné družstevní průmyslové výroby, podobně jako Gertewerk Matrei v Rakousku.

I privatizací oživené státní podniky v Rakousku ukazují fakt, že škála vlastnických forem může být bohatá. Kromě uvedených fakt je třeba připomenout rostoucí sociální kontrolu soukromého vlastnictví. Vývoj dnešního světa prostě ukazuje jednoznačně v politice, ekonomice i v kultuře, že jakýkoliv princip čistoty" je neproduktivní, princip nečistoty, totiž vzájemného zprostředkování zdánlivě protikladných principů a forem, je nejefektivnější. Návrat k soukromému vlastnictví není navíc objevením terénu jistoty, naopak, je návratem k nejistotám, které jsou v mnohém naší mentalitě cizí.

Jak tedy vykládat privatizaci? Buď jako oživení individuálního vlastnického vztahu, a to je přijatelné pro všechny, nebo jako pronikání soukromého vlastnictví do ekonomiky, jež ho dříve potírala. I to je žádoucí: rovnoprávnost forem by měla zaručit jejich produktivní soutěž vedoucí k prokázání životaschopnosti. Třetím významem tolik frekventovaného slova privatizace je denacionalizace, návrat znárodněného majetku do rukou soukromých vlastníků.

Tento význam privatizace apriori vylučuje jednu z forem ze soutěže a nemůže získat souhlas všech. Soukromé vlastnictví budeme podporovat potud, pokud rozmnožuje produktivní zdroje republiky, vytváří konkurenční prostředí pro jiné vlastnické formy, obohacuje trh a vede k uspokojování poptávky. Tam, kde bude spjato s porušením sociální rovnováhy, spekulačními a parazitními zisky, využíváním legislativních mezer a majetkovou i sociální nerovnosti, budeme vyzývat k přijímání opatření k jeho regulaci.

Rozumnou privatizací pokládáme za jednu z podmínek ustavení fungujícího trhu. Totální privatizaci odmítáme pro řadu potíží s ní spjatých. Týká se to jak ocenění základního majetku podniku, tak i toho, kdo koupí akcie. Majetkové kupóny mohou vytvořit ohniska inflačního pohybu, rizika spekulace a korupce. Kdoví, které podniky budou výhodné a kdo dostane jejich akcie? Chování zodpovědného vlastníka také není reálné očekávat. Totální privatizace není nutná pro zavedení efektivní tržní ekonomiky: iniciativa ve prospěch firmy neplyne z pocitu vlastnictví, ale z jeho důchodové realizace, tedy z podílu na výnosu kapitálu.

Jde-li nám o tržní ekonomiku a motivaci lidí, není nutné vstupovat do destabilizace vlastnických vztahů, právní nejistoty, rozkvětu spekulace a parazitizmu atd. Dále: totální privatizace je překážkou pro uplatnění ekonomické podmínky demokracie, t. j. rovného přístupu k výrobním zdrojům. A konečně: moderní formy společenského a soukromého vlastnictví se sbližují. Jsme pro koexistenci a soutěž soukromého, družstevního, komunálního, národního, státního i smíšeného vlastnictví. Společenské vlastnictví už nelze napříště ztotožňovat se státním vlastnictvím a pak nebude možného pokládat za faktor potlačující individualitu, není uniformní a samoúčelné. Je třeba vyloučit substituci společnosti státem a státu státním aparátem.

Vládní prohlášení opomíjí častěji zmiňovanou cennou myšlenku, kterou obsahoval i projev hlavy státu: zřízení Fondu národního jmění jako trvalé instituce podřízené zákonodárným orgánům státu (nikoliv vládě), aniž by šlo ovšem o úřad. Spíše lze myslet na podnikatelskou instituci typu státního holdingu, svěřujíce podnikatelským subjektům společenské fondy k hospodaření za stejných podmínek jako v jiných formách. Prostředky Fondem získané by mohly pokrýt financování centrálních rozvojových programů a programů strukturálních změn. Fond by stabilizoval sociální jistoty obyvatelstva a poskytoval by podnikatelské možnosti i těm, kdo nevlastní kapitál. Byl by zdrojem nových podnikatelských šancí pro všechny občany, případně i cizince.

V pluralitní tržní ekonomice by tedy měly fungovat, podle našeho názoru, všechny vlastnické formy: státní podniky vázané na veřejně prospěšné činnosti, komunální podniky, podniky Fondu národního jmění, družstevní podniky, soukromá velkovýroba i soukromá malovýroba, podniky společenských organizací a smíšené přechodné formy: všechny jako zcela rovnoprávné a samostatné tržní subjekty s majetkovou odpovědností. Pak bude dána záruka, že se nové vydání Palomarovy ohlávky konat nebude. Děkuji za pozornost. (Potlesk.)

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem poslancovi Ransdorfovi. Prosím pána poslanca Bártu, aby sa ujal slova. V prípade, že by sme to stihli ešte do poludňajšej prestávky, môže ešte vystúpiť pán poslanec Laluha.

Poslanec SL B. Bárta: Vážený pane předsedo, vážený pane předsedající, v připomínkách poslaneckého klubu našeho Hnutí za samosprávnou demokracii - Společnost pro Moravu a Slezsko nejde o kritiku vlády, s níž máme stejné ekonomické cíle. Jde spíše o koncepci paralelního alternativního přístupu, který nabízíme pro vládu rozpracovat, bude-li mít zájem. Tyto připomínky, z nichž některé uvádíme, se tedy netýkají oněch obecných principů programového prohlášení, které jsou v zásadě bezesporné, ale volby možných způsobů, variant jejich praktického řešení. Reaguji proto hlavně na harmonogram postupu ekonomické reformy, který je v tomto smyslu konkrétnější.

Připomínka první: jednoznačný a významný je tento harmonogram především v bodě A II strana 49 -50, zabývající se ustanovením institucí nezbytných pro realizaci reformy - živnostenské úřady, úřady práce, berní úřady, finanční burza, obchodní soud. Bez jejich fungování od 1. 1. 1990 by měl balík" připravovaných kroků k vytvoření reálného vnitřního trhu malou naději, že bude opravdu fungovat. V tomto seznamu však podle našeho názoru chybí instituce uskutečňující aktivní protimonopolní politiku, například protimonopolní úřad. Ať už totiž bude zvolena kterákoliv varianta deetizace a privatizace podnikové sféry, výsledkem bude tak jako tak přetrvávající vysoký stupeň monopolizace výroby daný nejen organizačně - velké celky, ale i technologicky - vysoký stupeň oborové specializace (ve 485 výrobních oborech zaujímalo v loňském roce u sledovaných 538 podniků plných 185 podniků monopolní postavení vycházíme-li z faktu, že kritériem pro to byl větší podíl na celkové výrobě oborů než 80 %).

Monopol je ovšem nepřítelem tržní ekonomiky jak při státním, tak při soukromém vlastnictví. Podniky se v obou případech chovají netržně. I deetatizované a privatizované podniky budou mít tendenci si monopolní postavení udržet co nejdéle a tomu lze čelit jen zvenčí. Tento problém řeší kompetenční zákon, novelizace zákona 194/1986 Sb., zřízením federálního úřadu pro hospodářskou soutěž. Je otázka, zda zbývajících 5 měsíců je doba dostatečná k tomu, aby tyto instituce byly skutečně vytvořeny a schopny fungovat především pokud jde o kvalifikovaný personál.

Druhá připomínka: Dalším klíčovým problémem je restrukturalizace vlastnických vztahů. Je to problém, pro jehož řešení neexistuje ve světě precedens. O to je rozhodnutí o způsobu řešení obtížnější. Mezi odborníky existují v zásadě dvě koncepce tohoto řešení: první, kterou stručně charakterizujeme jako strategii rychlé privatizace, podporuje ji federální ministerstvo financí, která nedostatek domácího kapitálu chce překonat rozdáváním majetkových kupónů obyvatelstvu zdarma. Druhá, kterou stručně charakterizujeme jako deetalizaci a privatizaci na bázi fondu Národního jmění, podporuje ji především česká vláda, která počítá s okamžitou komercionalizací státních podniků, jejich deetatlizací a uvedením do tržních podmínek zhodnocováním svěřeného základního kapitálu a postupnou privatizaci. Ta probíhá rychle ve sféře komunálního majetku - obchody, restaurace, služby atd. - převážně nabízí domácích kapitálových zdrojů - úspory obyvatelstva, úvěr, pronájem. Ve sféře středních a velkých podniků pak postupně případ od případu a v první fázi především za účasti zahraničního kapitálu.

Jakkoliv první zmíněná varianta vypadá radikálně, je její pravděpodobný vliv na dynamizaci ekonomiky velmi malý, a to jak z hlediska motivačního - formální přeměna na akciové společnosti, minimální vliv rozptýleného akciového vlastnictví na úroveň podnikového managementu atd. - tak z hlediska makroekonomických rizik, zejména četné možnosti zesílených inflačních tendencí v ekonomice, korupce atd.

Dalším problémem, který ve vládním prohlášení ani v harmonogramu není zatím jasně definován, je problém strukturálních změn v ekonomice. Způsob, jakým se o něm mluví v obou těchto textech, vzbuzuje obavy, že se tu role centra v tomto procesu stále ještě chápe v logice strukturálních změn uskutečňovaných shora tak, jak je ztělesňovala zejména prognóza do roku 2010 Prognostického ústavu ČSAV. Pravda, některé evidentní restrukturalizační kroky, zejména zastavení některých jasně neefektivních investičních akcí a neperspektivních výrob, je možno řešit přímým rozhodnutím centra. Jádro restrukturalizačního procesu se však musí uskutečnit zdola - na bázi deetatizace a s ní spojené komercionalizace, případně privatizace podniků. Jejich kapitalizací, tj. vybavením základním kapitálem a uvedením do tržních podmínek, kdy jediným zdrojem jejich důchodů se stává míra zhodnocování tohoto kapitálu, při cenách efektivní nabídky a poptávky, se při startu do těchto podmínek rychle vyjeví, které podniky jsou s to se rychle adaptovat na tržní podmínky, a které nikoliv, a vyžadují delší či kratší čas, a větší či menší vnější pomoc při adaptaci, při níž se přizpůsobí nově vytvořeným relacím efektivní nabídky a poptávky - ať už domácí či zahraniční.

Předběžné orientační propočty přitom ukazují, že počet případných "utopenců" v podstatné míře závisí na tom, s jakými startovními měnovými kursy do tržní ekonomiky k 1. 1. 1991 vstoupíme. Při kursu 24 Kčs za americký dolar jsou dopady na velkoobchodní ceny více než dvojnásobné oproti kursu 17 Kčs za americký dolar. Teprve dopad souboru nových tržních podmínek na podniky, zejména nové relace cen efektivní nabídky a poptávky, dodají centru reálný a relativně spolehlivý obraz situace, na které může teprve zakládat svou strukturální politiku a politiku podpory technického rozvoje tržně konformními nástroji, tj. daňové úlevy, dotace, státní zakázky, účast na strukturalizačních a rekvalifikačních programech podniků, a tak podobně.

Základem restrukturalizační politiky centra musí být restrukturalizační programy samotných podniků - podle našeho názoru, řešení tohoto problému je proto těsně spjato s volbou způsobu řešení restrukturalizace vlastnických vztahů. Koncepce rychlé privatizace, jak ji předpokládá federální ministerstvo financí, ponechává většinu této činnosti na byrokratických orgánech, tj. na ministerstvech, jejich financování na státním rozpočtu, kde tyto hospodářské výdaje budou konkurovat s výdaji na vlastní státní správu, s výdaji na kulturu, s výdaji na sociální věci atd.

Naproti tomu koncepce Fondu národního jmění řešení této problematiky přísně odděluje od byrokratických institucí státu a financování od státního rozpočtu, přenáší je do instituce podnikatelského charakteru - viz Fond - s důsledným uplatněním principu financování.

Čtvrtá připomínka: Vstup do podmínek peněžně tržní ekonomiky nemůže být úspěšný, jestliže součástí startovního "balíku" k 1. 1. 1991 nebude i přechod k nové, konzistentní, novým podmínkám odpovídající daňové soustavě. Minimální pozornost, kterou této otázce věnuje harmonogram, je zarážející. Teprve ve třetím čtvrtletí má být předložena pouhá koncepce daňové soustavy. Je za těchto okolností reálné, že daňová soustava bude moci od 1. ledna skutečně fungovat? Budou již fungovat berní úřady a budou s to zvládnout agendu na bázi daňových přiznání, nemluvě o jejich prověřování? Přitom nová daňová soustava, má být konzistentní s podmínkami tržního mechanismu, musí doznat podstatných změn. Nelze jistě počítat s tím, že by se již podařil přechod na daně z přidané hodnoty. To si jistě vyžádá ještě nejméně jeden až dva roky. To však nemusí být problém, neboť v tomto směru zatím postačí redakce dosavadních stovek sazeb daně z obratu na několik málo sazeb a jejich doplnění několika sazbami spotřebních daní. Daleko obtížnější je vyřešit dvě základní nezbytné změny daňového systému:

a) rovné zdanění všech vlastnických forem podnikání, jehož součástí je i zdaňování příjmů obyvatelstva;

b) rozdělení daňového výnosu tak, aby zaručoval samofinancování jak na úrovni měst a obcí, tak i zemí, respektive republik a federace.

Ovšem jiná je situace v adresátech, tj. v příjemcích daní. Tu můžeme řešit i v této staré daňové soustavě, a to tak rychle, aby to odpovídalo reálným potřebám obcí, měst, zemí, respektive republik.

Nový princip, který bude naše hnutí principálně prosazovat, je tvorba adresátů, příjemců daní zespodu, z reálného regionu, tj. obce, země, republik. Ten teprve bude "dobrovolně", tj. na základě výhodnosti a prospěšnosti, centralizovat část výnosu daní ve prospěch vyššího správního celku. Jde o princip úplné regionální samosprávy územní

(etnické, národní, ekonomické i politické), vyúsťující v tržní princip. Co je efektivní pro podnik, v našem případně obec, zemi, respektive republiku, to je efektivní pro společnost, v našem případě stát.

Pátá připomínka k hospodářskému programu: Novelizací kompetenčního zákona č. 194/1988 jsou mimo jiné zřizována dvě nová hospodářská ministerstva: federální ministerstvo pro národohospodářskou strategii a federální ministerstvo pro hospodářství. Obsah předpokládané činnosti obou ministerstev, jak je v novelizovaném zákoně formulován, je do značné míry shodný, vzájemně se doplňující a propojující. Proto je rozdělení těchto činností dvou ministerstev velmi problematické, a to tím spíše, že federální ministerstvo pro národohospodářskou strategii je evidentním nástupcem dosavadní Státní plánovací komise, což nemůže nebýt spojeno s riziky přejímání jejich tradic z centrálně plánované ekonomiky. Je to otázka, zda by pro budoucí regulovanou tržní ekonomiku nebylo vhodnější začlenit funkční roli této instituce, spojené s analyticko prognostickou činností, přímo do ministerstva hospodářství. Zde by mohlo tvořit samostatný útvar pracující pro potřeby ministerstva hospodářství.

Vedle těchto připomínek k ekonomické části programu vlády má klub poslanců Hnutí za samosprávnou demokracii - Společnost pro Moravu a Slezsko - ještě závažnou připomínku k větě, týkající se perspektivy našeho státoprávního uspořádání, v níž se v podstatě petrifikuje dvojfederace na leninsko-stalinském národním principu i do budoucna. Tato věta zní: "Vrcholom nášho legislativného psobenia budú nové ústavy federácie Českej republiky a Slovenskej republiky".

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP