Pokud nebudete trvat na vašem požadavku - musel bych
to jinak dát zjistit a doručit vám to osobně.
Jsou ještě nějaké další
připomínky?
(Nikdo se nehlásil.) Nejsou.
Dávám tedy o tomto návrhu hlasovat - bohužel,
naše technika stále ještě nefunguje, ale
podle vizuálního zjištění jsme
usnášení schopní.
Nejprve budou hlasovat poslanci Sněmovny národů.
Kdo z nich souhlasí s návrhem předsednictva
své sněmovny na složení návrhové
komise, nechť zvedne ruku! (Hlasuje se.) To je naprostá
většina. Je někdo proti? (Nikdo.) Nikdo.
Zdržel se někdo hlasování? (Devět.)
Devět hlasů.
Sněmovna národů návrh na svoji komisi
schválila.
Nyní prosím o hlasování poslance Sněmovny
lidu. Kdo z nich souhlasí s návrhem svého
předsednictva, nechť zvedne ruku! (Hlasuje se.)To
je většina. Je někdo proti? (Nikdo.) Nikdo.
Zdržel se někdo hlasování? (Osmnáct.)
Osmnáct hlasů.
Také Sněmovna lidu schválila návrh na složení své komise.
(Poznámka redakce: usnesení SL č. 18 SN č.
18)
Obě komise byly schváleny. Znovu konstatuji, že
programové prohlášení federální
vlády budou nejdříve projednávat výbory
obou sněmoven a poslanecké kluby všech politických
hnutí a politických stran, které jsou zastoupeny
ve Federálním shromáždění.
Předpokládám, že programové
prohlášení jste dostali do svých lavic.
Rovněž připomínám, že by
bylo důležité, aby předsedové
všech výborů zajistili přítomnost
příslušných ministrů při
projednávání. Projednávání
ve výborech bude ještě‚ pokračovat
v pondělí.
Přistoupíme nyní k dalšímu bodu.
Příprava 3. společné schůze
Sněmovny lidu a Sněmovny národů k
volbě prezidenta ČSFR.
Vážené poslankyně, vážení
poslanci, podle usnesení předsednictva Federálního
shromáždění se obě sněmovny
sejdou na třetí společné schůzi
dne 5. července 1990 v 10.00 hodin ve Vladislavském
sále na volbu prezidenta České a Slovenské
Federativní Republiky. Jak všichni víte z denního
tisku, Občanské forum již dříve
vyhlásilo, že navrhne kandidaturu pana Václava
Havla za prezidenta České a Slovenské Federativní
Republiky. Poslanci Občanského fora a Verejnosti
proti násiliu podali v souladu s § 12 písmene
a) zákona o poslancích návrh, aby kandidátem
na prezidenta republiky byl pan Václav Havel. Dovolte mi,
abych vás v této souvislosti informoval o výsledcích
jednání, které měl předseda
Federálního shromáždění
pan Alexander Dubček s představiteli klubů
dalších politických stran zastoupených
ve Federálním shromáždění.
Všichni se vyjádřili v tom smyslu, že
nebudou navrhovat svého kandidáta na Úřad
prezidenta republiky na budoucí dvouleté období.
Jak je vám známo z jednání poslaneckých
klubů, Federálnímu shromáždění
došlo v posledních dnech několik dopisů,
jejichž autoři navrhují sebe za kandidáta
do nejvyšší státní funkce, resp.,
jsou navrhováni politickou stranou, která není
ve Federálním shromáždění
zastoupena. Proto je třeba, abychom schválili volební
řád pro volbu prezidenta České a Slovenské
Federativní Republiky.
V souvislosti s tím prosím prvního místopředsedu
Federálního shromáždění
prof. JUDr. Zdeňka Jičínského, aby
k těmto otázkám podal výklad.
První místopředseda FS Z. Jičínský:
Vážené poslankyni, vážení
poslanci, jenom bych nejdříve rekapituloval návrhy,
které sem došly, jak o nich hovořil předseda
Sněmovny lidu Rudolf Battěk.
Je tu návrh, který předkládá
Strana pravdy, sekretariát Strany pravdy v Košicích,
na kandidaturu na Úřad prezidenta republiky; kandidován
je Alexander Jozef Jaray.
Dále je tu návrh, který podává
Vavřin Přibyl z Brna; podává návrh
na vlastní kandidaturu.
Dále je to návrh pana Opálky z Olomouce,
který rovněž navrhuje sám sebe.
Dále je tu návrh Nezávislé strany
Slováků z Komárna na paní Jolanu Ambrúžovou.
Další návrh podává Andrej Rusňák
ze Spišské Bělé; také navrhuje
sám sebe.
Posléze Jiří Brzák z Chocně
- rovněž.
Poslední návrh, který sem došel, je
Romana Ussarze z Ostravy.
Politické kluby dostaly tyto návrhy k dispozici,
aby s nimi seznámily své členy. Pokud někteří
z vás o těchto návrzích nejste informováni
a máte zájem se s nimi blíže seznámit,
má je k dispozici tajemník Sněmovny lidu
JUDr. Pšenička v sousední pracovní místnosti
u této síně. Jinak se s nimi můžete
seznámit ještě v dalších dnech.
Vážení poslanci, do lavic jste dostali základní
informace k volbě prezidenta České a Slovenské
Federativní Republiky. Nechci je celé podrobně
rekapitulovat, jen k některým věcem bych
přeci jenom zaujal stanovisko.
Právo předkládat Federálnímu
shromáždění návrhy na volbu prezidenta
republiky není v Ústavním zákoně
o československé federaci ani v zákoně
o jednacím řádu výslovně upraveno.
Tato otázka nebyla rovněž upravena v ústavě
ČSR z r. 1920, ani v pozdějších Ústavách.
Praxe byla taková - v první republice předkládali
návrhy na volbu prezidenta představitelé
politických stran, které byly zastoupeny v tehdejším
Národním shromáždění.
Například připomínám, že
poprvé to byl návrh jediný, a to návrh
na volbu Tomáše Garrigua Masaryka jako prezidenta
republiky. V roce 1935 byly návrhy dva. Návrh na
Eduarda Beneše a profesora Němce; v druhém
kole byl zvolen dr. E. Beneš.
V letech minulých nebylo třeba tyto otázky
přesně právně upravovat, protože
z povahy systému, který tehdy panoval, význam
formálních ustanovení byl samozřejmě
minimální, čili nebylo třeba tyto
věci řešit a ani nějaká právní
úprava tu nechyběla.
S ohledem na to, že poslanci Federálního shromáždění
jsou podle § 12 písm. a) zákona o poslancích
oprávněni podávat návrhy ve všech
věcech patřících do působnosti
Federálního shromáždění,
je logické toto oprávnění aplikovat
i na právo poslanců předkládat Federálnímu
shromáždění návrh na volbu prezidenta
republiky. Tyto návrhy by měly být podávány
písemně předem předsedovi Federálního
shromáždění, což ovšem nevylučuje,
aby poslanec přednesl návrh na volbu prezidenta
republiky přímo ve společné schůzi
sněmoven Federálního shromáždění.
V písemném textu o základních informacích
jsou uvedeny potom Ústavní a další předpisy,
které k této volbě se vztahují a které
pro ni platí.
Předsednictvo Federálního shromáždění
po ustavujících schůzích obou sněmoven
a po ustavení Federálního shromáždění
jako orgánu, na své schůzi se zabývalo
otázkou volby prezidenta a uvažovalo o tom, zda by
nebylo nejlépe přijmout pro tuto volbu zákon
o volbě prezidenta republiky, který by byl obdobou
zákona z r. 1920, samozřejmě s respektováním
specifik, které by bylo třeba v této zákonné
Úpravě uvést. Ovšem doba, která
nás dělila od tohoto předsednictva, je příliš
krátká, nebylo by možno zákonný
návrh seriozně připravit a projednat a dospěli
jsme k tomu, že to není třeba, že pro
tento individuální akt volby, který bude
proveden ve čtvrtek, není třeba zvláštní
zákonné Úpravy. Do budoucna jistěže
bude možno tuto otázku, tento významný
akt konstituování nejvyššího představitele
československého státu upravit zákonnou
formou.
Dospěli jsme k závěru, že ale přece
jenom je vhodné‚ připravit volební řád,
který nevybočuje z těch ustanovení,
která v základních informacích jsou
uvedena, to znamená vychází z toho, co se
k této volbě vztahuje v Ústavě, resp.
v Ústavním zákonu o československé
federaci a v jednacím řádu, a že jistým
způsobem, ale tato ustanovení dává
dohromady tak, abychom měli pravidla nebo technickou proceduru
pro naše čtvrteční jednání
při volbě prezidenta republiky. Na základě
toho jste dostali do lavic návrh volebního řádu
k tajné volbě prezidenta České a Slovenské
Federativní Republiky; je to tisk č. 20, čímž
se mění také poslední bod na str.
3 základních informací, kde se říká
v bodě 1), že pro volbu prezidenta platí přiměřeně
volební řád schválený v utavujících
schůzích sněmoven federálního
shromáždění. Určitá
ustanovení z tohoto volebního řádu
se samozřejmě objevují ve volebním
řádu pro volbu prezidenta republiky, ale je to samostatný
volební řád, protože jistá pravidla
pro volbu prezidenta republiky jsou jiná než pro volbu
funkcionářů. Prezident republiky musí
být zvolen 3/5 většinou, z toho ve Sněmovně
národů pro něho musí hlasovat tři
pětiny poslanců zvolených v SR. Proto je
třeba konstituovat nejen dvě komise pro zjišťování
výsledků voleb, ale musejí být konstituovány
tři komise, jedna ve Sněmovně národů,
jedna ve slovenské části, druhá v
části české.
Doporučujeme, aby komise fungovaly v tom personálním
složení, v němž byly zvoleny pro volbu
funkcionářů FS, ale s tím, že
desetičlenná komise, která jako celek zjišťovala
výsledky voleb ve Sněmovně národů,
by se rozdělila na dvě pětičlenné
komise pro českou a pro slovenskou část SN.
Ve volebním řádu jsou potom obsažena
určitá ustanovení, která, jak myslím,
nebudou při této volbě příliš
praktická, ale protože právní úprava
předpokládá usnesení tak, aby tam
bylo východisko pro možné vzniklé situace,
jsou tam ustanovení počítající
s možností různých návrhů
a postupu FS při podání více návrhů.
Tolik k volebnímu řádu a k informacím,
které bylo třeba tady uvést. Jsou-li nějaké
dotazy k volebnímu řádu, jsem samozřejmě
ochoten je zodpovědět.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Děkuji prvnímu místopředsedovi prof.
Jičínskému za podání výkladu.
Nyní prosím o vaše dotazy nebo připomínky.
Hlásí se někdo? Poslanec Toman.
Poslanec SN P. Toman: Vážené kolegyně,
vážení kolegové, mám několik
dotazů k volebnímu řádu. První
se týká bodu dvě, kde je navrhována
osmičlenná komise ve Sněmovně lidu
a v podstatě desetičlenná komise ve Sněmovně
národů, dvakrát pět členů.
Chtěl bych vysvětlení, proč je počet
rozdílný v obou sněmovnách?
Závažný dotaz podle mého názoru
je k bodu 3, kde se říká, že návrh
na tajnou volbu prezidenta předkládají písemně
poslanci FS. Není tam řečeno, do kdy ho předkládají
písemně a pokud se podíváme do základních
informací, je tam řečeno, že by měl
být podán písemně a nevylučuje
se ani možnost, aby poslanec přednesl návrh
na volbu přímo ve společné schůzi
sněmoven. Tato otázka by měla být
ve volebním řádu upravena. Buď, aby
návrhy byly podávány pouze písemně,
a v tom případě stanovit dobu, do kdy tak
učinit, a nebo bod 3 formulovat tak, že mohou být
v podstatě podávány kdykoliv.
Další dotaz se týká ještě
sále bodu 3. K návrhu musí být přiloženy
doklady o tom, že kandidát je volitelný. Nevím,
co jsou to tyto doklady. Volitelný je občan starší
21 let a žádné jiné podmínky
tady nejsou. Nevím, co je těmi doklady míněno.
Krátké doplnění k bodu 4. Návrhy,
o nichž mají poslanci hlasovat, musejí být
uvedeny na hlasovacích lístcích. Z textu
dále vyplývá, že je pro každého
kandidáta 1 hlasovací lístek. Navrhuji, aby
tam bylo "na samostatných hlasovacích lístcích"
pro větší srozumitelnost.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Děkuji poslanci Tomanovi. Hlásí se někdo?
Poslanec Molnár.
Poslanec SN J. Molnár: Mám otázku k bodu
3. Píše se tam, že návrh na tajnú
voľbu prezidenta republiky predkladajú písomne
poslanci FZ. Od pána Jičínského sme
počuli, že predkladali návrhy i strany, ktoré
mali svojich kandidátov, ale nemajú poslancov vo
FZ. Můžu tieto strany dať svojho kandidáta,
alebo i iné strany, ktoré nemajú poslancov,
alebo to musia predložiť nejakému poslancovi,
alebo skupine poslancov strany, ktorá vo FZ je?
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Děkuji poslanci Molnárovi. Je ještě
nějaká připomínka nebo dotaz? Poslanec
Malina.
Poslanec SL Z. Malina: Nepokládám za šťastnou
formulaci u bodu 11, kde z formulace, která zřejmě
vycházela z myšlenky, že kandidátů
bude více, vyplývá, že vlastně
platný hlas je hlas odevzdaný. Neumožňuje
se škrtnutí, o kterém se uvažuje v bodě
6 v případě jednoho kandidáta. Navrhuji
tento bod zpřesnit, že platným hlasem pro navrženého
kandidáta je hlasovací lístek odevzdaný
předepsaným způsobem podle smyslu bodů
6, 7 a 8, kdy nebylo jméno škrtnuto. Text, který
tam je "na předepsaném tiskopise", je
uvedené v další větě.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Tak‚ děkuji. Hlásí se poslanec Benda.
Poslanec SL V. Benda: Vážené Federální
shromáždění, mám dotaz na pana
profesora Jičínského nebo skupinu, která
to připravovala. Týká se bodu 14. Uznávám,
že to je pustý formalismus, protože s největší
pravděpodobností budeme mít jen jednoho kandidáta
na prezidentskou funkci a s největší pravděpodobností
bude bez problémů zvolen, ale když už
vypracováváme takto složitý volební
řád, tak za bodem 14 by měla být řešena
za prvé: otázka druhého kola, kdyby bylo
více kandidátů a nikdo z nich neobdržel
potřebnou většinu platných hlasů,
jak postupovat dál, jak mezi nimi dále vybírat.
Za druhé: jak se má postupovat v případě,
že kandidát by náhodou potřebnou většinu
hlasů neobdržel. Tady je to řešeno pro
případ, že by se rozcházelo mínění
sněmoven, ale není to řešeno v případech,
že by svorně ve sněmovnách kandidát
zvolen nebyl. Je to víceméně soukromý
dotaz na prof. Jičínského, jestli by se to
nemělo právně upřesnit.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Děkuji poslanci Bendovi. Hlásí se poslanec
Pánis.
Poslanec SN S. Pánis: Pán predseda, vážené
zhromaždenie, (som za Slovenskú národnú
stranu) a mám takúto faktickú pripomienku:
v prípade, kedy pojde o takýto závažný
dokument, navrhoval by som, aby v budúcnosti sa nám
takéto návrhy predkladali v slovenčine.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Děkuji za připomínku. Budeme ji muset zvážit
a budeme postupovat podle návrhu. Děkuji pěkně.
Ještě se hlásí jeden poslanec, prosím.
Poslanec SL M. Soldát: Mám dotaz ohledně
bodu 12. Vzniknou-li pochybnosti o platnosti hlasovacího
lístku, rozhoduje o jeho platnosti volební komise
většinou hlasů všech svých členů.
Ve Sněmovně národů, rozumím-li
tomu správně, týká se to tedy dvou
komisí?
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Komise poslanců pro zjišťování
výsledků voleb ve Sněmovně lidu je
devítičlenná. Provede se tam potřebná
oprava. Hlásí se ještě někdo?
(Hlas z pléna: Chcel by som podotknúť, že
nie všetci sme dostali uvedený materiál.)
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Dokument by měli obdržet všichni. Dokud se tak
nestalo, napravíme to. Připomínka je adekvátní,
směřuje k předsednictvu. Budeme muset tyto
záležitosti dodržovat, neboť je to v zájmu
nás všech. Děkuji. Ještě se někdo
hlásí? Paní poslankyně Záležáková.
Poslankyně SL E. Záležáková:
Prosím, aby sme dostávali potrebné materiály
včas. Nemôžeme sa ináč k nim adekvátne
a zodpovedne vyjadriť.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Vzhledem k tomu, že jde o formální nedostatek,
který je značný, doporučuji přerušit
na chvíli schůzi s tím, že nebudeme
odcházet a zůstaneme na svých místech.
Texty, které chyběly, doručíme do
lavic. Budeme pokračovat v jednání. Prosím
místopředsedu Jičínského, aby
odpověděl na dotazy, které byly vzneseny.
První místopředseda FS Z. Jičínský:
Vážené poslankyně, vážení
poslanci, pokud jde o návrh volebního řádu.
Začal bych poslední připomínkou JUDr.
Bendy k bodu 14. Tam jsme záměrně dali odkaz
na § 26 zákona o jednacím řádu,
a to proto, že tímto volebním řádem
nemůžeme měnit platné ustanovení
ani ústavního zákona, ani zákona o
jednacím řádu. Jsem si vědom, že
kdyby došlo k situaci, kterou nepředpokládám
a společně s JUDr. Bendou si myslím, že
to je nepravděpodobné, pak by nastala situace, kterou
předvídá zákon o čs. federaci
a na něj navazující § 26 a následující
zákon o jednacím řádu. Ale tímto
volebním řádem nemůžeme do těchto
ustanovení vnášet nějaké modifikace,
protože je to jenom usnesení a zatím nemáme
v jednacím řádu žádné
ustanovení o tom, že můžeme usnesením
měnit věci našeho jednání odchylné
od zákona o jednacím řádu. Možná,
že v novém jednacím řádu to tak
bude, asi to bude pro určité situace účelné,
ale zatím tomu tak není.
Zdůraznil bych myšlenku, kterou jsem tento volební
řád uvádí, že to je volební
řád pro tuto jedinou volbu. Není to zákon,
neklade si za cíl řešit problémy a budoucí
zákonné úpravy volby prezidenta republiky.
Byl bych rád, kdybyste to posuzovali se zřetelem
k dosahu tohoto volebního řádu. Tím
je řečeno, že jste ho dostali na poslední
chvíli, ale myslím, že vzhledem k tomu, že
v základních ustanoveních jenom vybírá
jistá speciální ustanovení z jednacího
řádu a navazuje na volební řád,
který jsme schválili při volbě funkcionářů
Federálního shromáždění,
že tato závada nebrání tento volební
řád projednat a přijmout.
V bodě 2 má být místo osmičlennou
komisi devítičlennou komisi. Pokud jde o připomínky
poslance Tomana k bodu 3, tak myslím, že z důvodů,
o kterých jsem hovořil, že bychom nemuseli
formulace přepracovávat. Záměrně
jsme tam dali "předkládají písemně
poslanci Federálního shromáždění".
Že to předkládají poslanci, je důvod,
o kterém jsem hovořil, že v jednacím
řádu je řečeno, že návrhy
předkládají poslanci. Ve starých
jednacích řádech z první republiky
to bylo výslovně stanoveno a tam okruh věcí,
do kterých spadá volba prezidenta republiky, byl
vyhrazen návrhu poslanců. Že je to písemné,
to má pořádkový význam, nemůže
to mít význam meritorní, protože za
daného stavu, kdy platí jednací řád,
nemůžeme v tomto volebním řádu
upravovat věci odchylné od jednacího řádu.
Má to mít pořádkový význam,
aby pokud by se Federální shromáždění
návrhem mělo zabývat, aby byly jisté
náležitosti zřejmé a aby nevznikaly
pochybnosti.
Proto je tam uvedeno "písemný" a nebylo
možno stanovit nějakou lhůtu, protože
bychom tím překračovali rámec dosavadního
jednacího řádu, což myslím není
možné.
Pokud jde o kandidáta volitelného za prezidenta
republiky a jaké jsou k tomu doklady, je řečeno
v Ústavním zákonu, že prezidentem může
být každý, kdo je volitelný za poslance.
Za poslance je volitelný občan ČSFR.
Podmínkou je toto státní občanství,
podmínkou je věk a podmínkou je také
to, že občan má právní způsobilost.
Jsou to právní náležitosti pro to, aby
volba mohla proběhnout.
Pokud jde o bod 11, poslanec Malina měl k tomu výhrady.
Myslím, že uvedená formulace je správná.
Platným hlasem pro navrženého kandidáta
je odevzdaný hlasovací lístek na předepsaném
tiskopisu. To je v pořádku, protože na každém
tiskopisu je jeden návrh. Nepřipadá v úvahu
škrtat z více návrhů, takže by
zůstal ten, který by škrtnut nebyl. Z předchozích
ustanovení vyplývá, že každý
návrh by byl na samostatném hlasovacím lístku.
Když by bylo návrhů více, musí
se rozdat obálky a platí hlas, který je odevzdán
v obálce, aby se zabránilo možnosti, že
by poslanec mohl hodit více hlasů, pokud by bylo
více návrhů. Mám dojem, že formulace
bodu 11 je správná.