[1] Úprava pracovně právních vztahů
podle této části se vztahuje na pracovníky
okresních požárních ředitelství,
požárních referátů a pracovníků
všech druhů hasičských sborů,
kteří jsou zařazeni v hasičských
sborech nebo plní úkoly v přímém
zabezpečení činnosti na úseku požární
ochrany.
[1] Do pracovního poměru k obci, právnické
osobě hlavnímu nebo okresnímu požárnímu
ředitelství může být přijat
občan ČSFR, který je bezúhonný,
morálně, zdravotně, fyzicky a duševně
způsobilý pro předpokládaný
druh práce v požární ochraně,
dosáhl požadovaného vzdělání,
úspěšně se podrobil při jímacímu
řízení a dovršil věk 18 let.
[2] Podmínku dovršení věku nemusí
splňovat absolventi středních škol požární
ochrany, tím nejsou dotčena ustanovení obecných
předpisů o pracovních podmínkách
mladistvých.
[1] Před uzavřením pracovní smlouvy
jsou občané, kteří se ucházejí
o přijetí do pracovního poměru povinni
podrobit se vstupní lékařské prohlídce
a dalším nástupním testům.
[2] Pracovníci jsou povinni podrobit se opakovaným
lékařským prohlídkám.
[3] Zdravotnickou péči zabezpečuje pracovníkům
zřizovatel.
[1] Zkušební doba může být s pracovníkem
přijímaným do pracovního poměru
stanovena nejdéle na 12 měsíců.
[2] Stanovenou zkušební dobu může vedoucí
organizace zkrátit, dosahuje-li pracovník v průběhu
zkušební doby velmi dobrých výsledků
při výkonu služby.
Určené funkce na úseku požární
ochrany mohou zastávat jen pracovníci s požadovanou
odbornou způsobilostí.
[1] Pracovní doba pracovníků může
být rozvržena nerovnoměrně. Délka
pracovní směny při nerovnoměrně
rozvržené pracovní době nesmí
překročit 24 hodin, přitom délka pracovní
doby v této směně může být
nejvýše 18 hodin.
[2] v kalendářním roce může být
pracovníku nařízena práce přesčas
v rozsahu nejvýše 400 hodin.
[3] Pracovníku s nerovnoměrně rozvrženou
pracovní dobou se nařizuje v rámci pracovní
směny pracovní pohotovost na pracovišti. U
pracovníka, který je v době pracovní
pohotovosti povolán k výkonu práce nad rámec
rozsah stanovené rozvržené týdenní
pracovní doby, jde o výkon práce přesčas.
[4] V důležitém zájmu služby se
může pracovníku nařízena pracovní
pohotovost na pracovišti nebo mimo pracoviště.
[5] V kalendářním roce může být
pracovníkům nařízena pracovní
pohotovost na pracovišti nebo mimo něj nejvýše
v rozsahu 900 hodin.
[6] Rozvržení stanovené týdenní
pracovní doby a bližší úpravu denního
řádu v pracovní směně stanoví
ministerstvo práce a sociálních věci
vyhláškou,ve spolupráci s ministerstvem vnitra.
[1] Pracovníkům hasičských sborů
poskytuje zaměstnavatel k upevnění jejich
tělesného a duševního zdraví
rekondiční pobyt v trvání sedmi dnů
nepřetržitě v kalendářním
roce, kterého jsou povinni se zúčastnit:
- pracovníci hasičských sborů starší
40 let, kteří vykonávají obtížnou
a zdraví škodlivou činnost nejméně
po dobu 10 let,
[1] Pracovníci hasičských sborů jsou
povinni při nasazení u zásahu plnit vedle
ostatních povinností vyplývající
z jejich pracovního poměru rozkazy vydané
v souvislosti s hašením požárů,
odstranění následků živelní
pohromy nebo mimořádné události vyvolávající
stav obecné nouze, splnění rozkazu musí
odmítnout, jestliže by jeho splněním
spáchali trestný čin.
[2] Pracovníci jsou povinni:
a) udržovat si potřebnou odbornou způsobilost
a fyzickou zdatnost,
b) nosit při výkonu práce stanovené
osobní ochranné pracovní prostředky,
výstroj a stejnokroj,
c) vykonávat svědomitě a řádně
službu podle svých sil, znalostí a schopností,
d) ohlásit bez zbytečného prodlení
svému nadřízenému závady a
nedostatky, které ohrožují nebo ztěžují
výkon služby,
e) podřídit se testům dle nařízení
zaměstnavatele.
[3] V případě nasazení u zásahů
neplatí pro pracovníky hasičských
sborů ustanovení § 133 odst.1 písm.c,
d, f, a §135 odst.2 zákoníku práce.
[1] Pracovníku náleží při skončení
pracovního poměru podle § 46 odst.1 písm.
a) až d) zákoníku práce odstupné.
[2] Odstupné činí až šestinásobek
průměrného hrubého měsíčního
příjmu. Odstupné se neposkytuje s důvodů
ukončení pracovního poměru na straně
pracovníka.
[1] Dobrovolným členům hasičských
sborů přísluší za účasti
při zdolávání požáru,
živelné události nebo mimořádné
události vyvolávající stav obecné
nouze odměna.
[2] Dobrovolným členům kontrolních
skupin přísluší za výkon preventivních
požárních kontrol odměna.
[1] Pracovníkům obecních požárních
referátů, okresních požárních
ředitelství, požárního ředitelství
hl. m. Prahy a hlavního požárního ředitelství
plnící úkoly na úseku požární
ochrany náleží funkční zařazení,
hodnost odpovídající funkčnímu
zařazení,stejnokroj, výstroj a výzbroj.
[2] Funkční označení - označuje
funkční místo. Hodnost vyjadřuje důležitost
vykonávané funkce.
[3] Stanoví se funkce kterým odpovídají
tyto hodnosti:
a) praporčické: rotný PO, rotmistr PO, nadrotmistr
PO, podpraporčík PO, praporčík PO,
nadpraporčík PO,
b) důstojnické: podporučík PO, poručík
PO, nadporučík PO, kapitán PO, major PO,
podplukovník PO, plukovník PO.
[4] Členům hasičských sborů,
kteří plní úkoly na úseku požární
ochrany náleží funkční označení
a stejnokroj.
[1] Po vzniku pracovního poměru je pracovníku
stanoveno funkční zařazení a hodnost
odpovídající funkčnímu zařazení.
[2] O zařazení pracovníka do funkce rozhoduje
požární ředitel nebo požární
rada pověřené obce. O zařazení
do funkce a odvolání požárního
ředitele a požárního rady obce rozhoduje
orgán oprávněný k jmenování
těchto pracovníků do funkce po projednání
s hlavním požárním ředitelem.
[3] Ministr vnitra, hlavní požární ředitel,
okresní požární ředitel nebo
požární ředitel hl .m. Prahy může
zbavit funkce a odejmou hodnost na základě jednání,
jež je v příkrém rozporu s požadavky
kladenými na pracovníka na úseku požární
ochrany.
[1] Jestliže došlo u fyzické osoby k poškození
na zdraví nebo smrti při výkonu služby
v požární ochraně uhradí škodu
tím vzniklou obec podle předpisů o odškodňování
pracovních úrazů.
[2] Jestliže došlo u fyzické osoby k poškození
na zdraví nebo smrti v souvislosti s osobní nebo
věcnou pomocí podle § 7 tohoto zákona,
kterou poskytla při hašení požáru,
uhradí škodu tím vzniklou podle předpisů
o odškodňování pracovních úrazů
v zastoupení státu okresní úřad,
v jehož územním obvodu požár vznikl.
Vznikla-li tato škoda při hašení požáru
v právnické osobě, uhradí škodu
právnická osoba, v jejímž zájmu
byla pomoc poskytnuta.
[3] Náhrada škody podle předcházejících
odstavců se fyzické osobě neposkytne, jestliže
jí nárok na náhradu této škody
vznikl již z pracovně právního vztahu.
[4] Pracovníku právnické osoby nebo podnikatele
zařazenému v hasičském sboru a členu
dobrovolného hasičského sboru nebo fyzické
osobě, která utrpěla v souvislosti s plněním
úkolů státní správy na úseku
požární ochrany nebo s hašením
požáru poškození na zdraví, jehož
následkem se stala osobou se změněnou pracovní
schopností, nebo částečně invalidní
nebo invalidní, náleží jednorázové
mimořádné odškodnění.
[5] vláda ČR stanoví nařízením,
v kterých případech a v jakém rozsahu
náleží poškozenému a pozůstalým
po něm, kromě nároku podle předpisů
o odškodňování pracovních úrazů,
i jednorázové mimořádné odškodnění,
a kdy je možné takové odškodnění
přiznat osobám, které byly na poškozeného
odkázány výživou.
[6] Jednorázové mimořádné odškodnění
pracovníkům právnických osob a podnikatelům
a pozůstalým po nich poskytuje právnická
osoba nebo podnikatel, pokud ke škodě na zdraví
nebo smrtí došlo v souvislosti s činností
v jejich objektech.
[7] V ostatních případech poskytuje toto
odškodnění ministerstvo vnitra.
[8] Jestliže poškozený následkem poškození
na zdraví zemřel, náleží jednorázové
mimořádné odškodnění jeho
manželu a dítěti, které má nárok
na sirotčí důchod, případně
osobám, které na něj byly odkázány
výživou.
[9] výše odškodného činí
pětinásobek částek stanovených
v § 200 zákoníku práce.
[1] Právnická a fyzická osoba má nárok
na náhradu věcné škody, která
jí vznikla při pomoci poskytnuté při
zdolávání požáru. Ve zvlášť
odůvodněných případech lze
přiznat náhradu nákladů spojených
s obstaráním nové věci za poškozenou.
[2] Právnické a fyzické osobě se nahrazuje
též věcná škoda, která jí
vznikla v důsledku opatření nezbytných
ke zdolávání požáru, zamezení
jeho šíření nebo při záchranných
pracích prováděných na příkaz
velitele zásahu. To neplatí, jestliže škoda
vznikla použitím hasicích látek v souvislosti
s hašením požáru.
[3] Náhradu věcné škody poskytuje v
zastoupení státu okresní úřad
v jehož územním obvodu požár vznikl.
[4] Vznikla-li fyzické osobě věcná
škoda v souvislosti s pomocí poskytnutou právnické
osobě, má okresní úřad vůči
právnické osobě právo na náhradu
toho, co fyzické osobě poskytl.
[5] Právo na náhradu škody podle předchozích
odstavců se uplatňuje do tří měsíců,
kdy se poškozený dozvěděl o škodě,
nejpozději do dvou let od vzniku škody, jinak toto
právo zaniká.
[6] Náhrada věcné škody podle předchozích
odstavců nenáleží tomu, jehož majetek
byl zasažen požárem.
[7] Okresní úřad má právo na
náhradu škody vůči právnické
osobě, v jejímž zájmu byla pomoc poskytnuta.
Pracovníci a členové hasičských
sborů neodpovídají za škodu:
a) která vyplývá z rizik a řádného
výkonu služby,
b) kterou způsobili při odvrácení
nebezpečí hrozícího životu nebo
zdraví nebo škody hrozící majetku, jestliže
tento stav úmyslně nevyvolali a počínali
si při tom způsobem přiměřeným
okolnostem.
[1] Působnost ministerstva vnitra a okresního úřadu
při výkonu státního požárního
dozoru, jakož i působnost obcí při provádění
preventivních požárních kontrol se nevztahuje
na:
a) útvary a zařízení Československé
armády, vojsk ministerstva vnitra, Federálního
policejního sboru, Sboru hradní policie, Policie
ČR a Sboru nápravné výchovy, v těchto
útvarech a zařízeních se zabezpečují
a provádějí uvedené úkoly podle
zvláštních předpisů,
b) báňská díla, zařízení,
pracoviště a činnosti v podzemí podléhající
dozoru orgánů státní báňské
správy, v těchto případech se zabezpečují
a provádějí uvedené úkoly podle
zvláštních předpisů,
c) drážní vozidla a říční
plavidla, s výjimkou zjišťování
příčin vzniku požárů,
námořní lodě a civilní letadla,
v těchto dopravních prostředcích se
zabezpečují a provádějí uvedené
úkoly podle zvláštních předpisů.
[2] Ustanovení tohoto zákona se vztahují
na železniční, vodní a leteckou dopravu,
pokud mezinárodní smlouvy, kterými je Česká
a Slovenská Federativní Republika vázána,
nestanoví jinak.
[3] Ustanovení tohoto zákona se nedotýkají
výsad a imunit přiznávaných podle
mezinárodního práva nebo mezinárodních
smluv kterými je Česká a Slovenská
Federativní Republika vázána. Při
hašení požáru lze vstoupit do objektů,
které požívají ochrany podle předchozí
věty jen na základě příslušného
souhlasu.
[1] Pracovníci při výkonu státního
požárního dozoru, fyzické osoby pověřené
prováděním preventivních požárních
kontrol, velitel zásahu a velitelé hasičských
sborů při hašení požáru
jsou oprávněni vstupovat do objektů, zařízení
a na pozemky, provádět potřebná zjištění
a úkony, nahlížet do příslušné
dokumentace, požadovat potřebné údaje
a vysvětlení a potřebnou součinnost
od vedoucích a ostatních pracovníků
orgánů a fyzických a právnických
osob. Tito pracovníci jsou oprávnění
vyzvat každého, kdo porušil předpisy o
požární ochraně, aby prokázal
svoji totožnost.
[2] Zjistí-li pracovníci státního
požárního dozoru a velitelé hasičských
sborů porušování předpisů
o požární ochraně, jsou oprávněni
uložit nezbytná opatření k zamezení
takového jednání.
[3] Pracovníci státního požárního
dozoru, velitel zásahu a velitelé hasičských
sborů jsou oprávněni v souvislosti se zásahem
jednotek požární ochrany nařídit
právnickým a fyzickým osobám nezbytná
omezení.
[4] Bez vědomí velitele zásahu nesmí
nikdo vstupovat do řízení zásahu.
[5] Pracovníci státního požárního
dozoru prokazují svá oprávnění
služebním průkazem nebo stejnokrojem. Fyzické
osoby pověřené prováděním
preventivních požárních kontrol prokazují
svá oprávnění pověřením
vydaným obecním úřadem. Velitelé
zásahu a velitelé hasičských sborů
prokazují svá oprávnění průkazem
vydaným okresním požárním ředitelstvím
nebo stejnokrojem.
[1] Pracovníci nebo jiné fyzické osoby pověřené
plněním úkolů na úseku požární
ochrany jsou povinny zachovávat mlčenlivost o skutečnostech,
o nichž se dozvěděli v souvislosti s výkonem
zaměstnání, které v obecním
zájmu nebo v zájmu zúčastněných
osob mají zůstat utajeny před nepovolanými
osobami. Povinnost mlčenlivosti trvá i po skončení
pracovního poměru nebo po splnění
úkolu.
[2] Odstavec 1 neplatí, pokud této povinnosti byli
sproštěny ze zákona nebo osobou či orgánem
k tomu povolaným, nebo jde li o skutečnosti obecně
známé. Uvedené osoby jsou povinny zprostit
fyzické osoby mlčenlivosti vždy, požádá-li
o to orgán činný v trestním řízení.
[1] Působnost na úseku požární
ochrany, která je podle tohoto zákona svěřena
obcím, pověřeným obecním úřadům
a okresním úřadům, vykonává
na území hl. m. Prahy Magistrátní
úřad hl. m. Prahy.
[2] Podrobnosti o působnostech a zajištění
na úseku požární ochrany v hlavním
městě Praze stanoví a upraví "Statut
hl. m. Prahy" nebo obecně závazná vyhláška.
Podle zákona č. 71/67 Sb., o správním
řízení (správní řád)
se nepostupuje v případech uvedených v §
o vydávání souhlasu ke zřízení
společných hasičských sborů
pro více právnických osob, o soustřeďování
a nasazování hasičských sborů,
a o rozhodování o zproštění mlčenlivosti.
[1] Požární ředitelství a hasičské
sbory mohou poskytovat odborné, pohotovostní a další
placené služby nebo práce za úplatu.
Tyto služby a práce mohou poskytovat pouze za podmínky,
že nedojde k ohrožení jejich akceschopnosti a
plnění základních úkolů.
[2] Orgány vykonávající státní
správu na úseku požární ochrany
provádějí některé činnosti
za úhrady stanovené obecně závazným
právním předpisem nebo za ceny podle zvláštního
předpisu. Podrobnosti stanoví ministerstvo financí
ČR zvláštním předpisem.
Pracovníci státní správy na úseku
požární ochrany:
a) jednat a rozhodovat nestranně a sdržet se při
výkonu práce i v občanském životěvšeho,
co by mohlo ohrozit důvěru v nestrannost v rozhodování,
b) jsou povinni zdržet se jednání, které
by mohlo vést ke střetu veřejného
zájmu se zájmy osobními, zejména nezneužívat
informací nabytých v souvislosti s výkonem
zaměstnání ve prospěch vlastní
nebo někoho jiného,
c) mohou vykonávat podnikatelskou nebo jinou výdělečnou
činnost, která je shodná s předmětem
činnosti v organizaci jen s předchozím písemným
souhlasem organizace v níž jsou zaměstnáni,
omezení se nevztahuje na činnost vědeckou,
pedagogickou, publicistickou, literární nebo uměleckou
a na správu vlastního majetku,
d) organizace může udělený souhlas písemně
odvolat,
e) vedoucí organizace a vedoucí pracovníci
v jeho přímé řídíc působnosti
nesmějí vedle svého zaměstnání
vykonávat výdělečnou činnost,
která je shodná s předmětem činnosti
organizace v níž jsou zaměstnáni,
[1] Výkon státní správy:
a) stát ji v přenesené působnosti
na obce, města, okresy plně financuje ze státního
rozpočtu na základě vymezených činností
v jednotlivých úrovních,
b) rozdělování státní dotace
z ministerstva financí ČR přímo na
okresní úřady do kapitol požární
ochrany, které rozdělují obcím na
základě objektivní znalosti potřeb
daného územního celku po projednání
v radě ředitele okresního požárního
ředitelství,
c) poskytováním placených služeb.
[2] Náklady na činnost hasičských
sborů jsou hrazeny z:
a) částečně z rozpočtu státu,
ze státní dotace,
b) rozpočtu obce(daně),
c) příjmů z pojišťoven které
pojišťují právnické a fyzické
osoby proti ohni (fond zábrany škod),
d) výnosu z poskytování placených
služeb,
e) vytváření účelových
fondů,
f) instalování a provozování bezpečnostních
a zabezpečovacích systémů,
g) sponzorství a jiné zdroje.
[1] Na pracovně právní vztahy pracovníků
hasičských sborů, kteří jsou
v pracovním poměru k požárním
ředitelstvím nebo obcím se vytahují
ustanovení § 41 - 48, 50 - 51.
[2] Na hasičských sbory podnikové se ustanovení
odst. 1 vztahuje přiměřeně.
[3] Na pracovníky kteří nemají stanovenou
funkci ve vazbě na § 52 se nevztahují ustanovení
§ 44 - 46, 48 a 50.