Práva a povinnosti uvedené v § 42, 44, 47,
a 58 se vztahují přiměřeně
též na fyzické osoby zařazené
v hasičském sboru, které nevykonávají
činnost v těchto sborech jako své povolání,
a na zřizovatele těchto jednotek.
Ministerstvo vnitra, Magistrátní úřad
hl. m. Prahy, okresní úřady a pověřené
obecní úřady jsou oprávněny
v případě naléhavé potřeby
při hašení požáru živelní
pohromě nebo mimořádné události
vyvolávající stav obecné nouze soustřeďovat
hasičské sbory bez ohledu na to, komu jsou podřízeny
a věcné prostředky požární
ochrany bez ohledu na to, kdo s nimi disponuje.
[1] Pověřený obecní úřad
a okresní úřad vytváří
ve svém územním obvodu jednotnou informační
a spojovou síť s propojením do centrální
sítě.
[2] Okresní úřad prostřednictvím
okresního požárního ředitelství
zřizuje centrální operační
středisko pro daný územní celek.
[3] Ministerstvo vnitra prostřednictvím hlavního
požárního ředitelství zajišťuje
koordinaci propojení informační a spojové
sítě okresních úřadů,
zřizuje centrální operační
středisko-dispečink státu.
[1] Dobrovolné veřejné požární
sbory zřízené podle dosavadních předpisů
se považují dnem nabytí účinnosti
tohoto zákona za dobrovolné hasičské
sbory podle tohoto zákona.
[2] Závodní požární útvary
nebo dobrovolné závodní požární
sbory zřízené podle dosavadních předpisů
se považují dnem nabytí účinnosti
tohoto zákona za hasičské sbory z povolání
zřízené právnickou osobou nebo podnikatelem.
[3] Okresní správy Sboru požární
ochrany a okresní útvary Sboru požární
ochrany zřízené podle dosavadních
předpisů se považují dnem nabytí
účinnosti tohoto zákona za okresní
požární ředitelství podle tohoto
zákona, městská správa Sboru požární
ochrany hl. m. Prahy a Hasičský Sbor hl. m. Prahy
zřízený podle dosavadních předpisů
se považují dnem nabytí účinnosti
tohoto zákona za požární ředitelství
hlavního města Prahy podle tohoto zákona.
[4] Okresní útvary Sboru požární
ochrany a útvar Sboru požární ochrany
hl. m. Prahy zřízené podle dosavadních
předpisů se považují dnem nabytí
tohoto zákona za hasičský sbor z povolání
Okresního požárního ředitelství
a hl. m. Prahy.
[5] Členové dobrovolných veřejných
požárních sborů a členové
dobrovolných závodních požárních
sborů podle dosavadních předpisů se
považují dnem nabytí účinnosti
tohoto zákona za členy dobrovolných hasičských
sborů a pracovníky hasičských sborů
dobrovolných zřízené právnickou
osobou nebo podnikatelem podle tohoto zákona.
[6] Pracovníci zařazení v závodních
požárních útvarech podle dosavadních
předpisů se považují dnem nabytí
účinnosti tohoto zákona za pracovníky
zařazené do hasičských sborů
z povolání podle tohoto zákona.
[7] Příslušníci Sboru požární
ochrany podle dosavadních předpisů se považují
dnem nabytí účinnosti tohoto zákona
za pracovníky požárních ředitelství
podle tohoto zákona.
[8] Pokud se v zákoně hovoří o pracovnících
ve smyslu §5 zákoníku práce se jedná
o příslušníky.
[9] Podrobnosti k ustanovení zákona o požární
ochraně k §§ 4-7, 10, 11, 14, 15, 18-21, 23-26,
35-39, 42, 44-47, 49, 50, 51, 57, 59, 61, 63 a 67 stanoví
obecně závazný právní předpis.
Zrušují se:
a) zákon ČNR č. 133/85 Sb. o požární
ochraně ve znění pozdějších
předpisů,
b) vyhláška MV ČSR č. 37/86 Sb.,kterou
se provádí některá ustanovení
zákona ČNR o požární ochraně,
c) směrnice MV ČSR č. 1186 Sb. Ú.v.ČSR,
kterými se podrobněji upravují některé
pracovněprávní vztahy a hodnosti příslušníků
Sboru požární ochrany.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem vyhlášení.
O. Váca v. r. | J. Frkal v. r. |
F. Matějka v. r. | M. Benda v. r. |
V. Zeman v. r. | R. Hába v. r. |