[1] Jestliže věc, činnost nebo provoz vyvolávají
bezprostřední nebezpečí vzniku požáru
a k odstranění tohoto nebezpečí nestačí
jiná opatření, orgán vykonávající
státní správu na úseku požární
ochrany rozhodne o:
a) vyloučení věci z užívání,
b) zákazu činnosti,
c) zastavení provozu v objektech, které toto nebezpečí
vyvolávají.
[2] Právnická nebo fyzická osoba musí
být o zastavení provozu informována před
vydáním rozhodnutí. O zastavení provozu
lze rozhodnout i tehdy, jestliže by byla v případě
vzniku požáru znemožněna záchrana
osob nebo majetku.
[3] vyžaduje-li to naléhavost situace, lze rozhodnutí
oznámit ústně a uvést je do zápisu,
písemné vyhotovení rozhodnutí se doručí
neprodleně. Proti rozhodnutí lze podat odvolání
do tří dnů ode dne doručení
písemného vyhotovení rozhodnutí. Rozhodnutí
nemá odkladný účinek.
[4] Užívat věc, která byla vyloučena
z užívání a obnovit činnost nebo
zastavený provoz lze až po odstranění
nedostatků vyvolávajících bezprostřední
nebezpečí vzniku požáru, a jen s písemným
souhlasem orgánu, který rozhodl o vyloučení
věci z užívání, zákazu
činnosti nebo zastavení provozu.
[1] Pověřený obecní úřad
a okresní úřad při výkonu státního
požárního dozoru a ministerstvo vnitra ČR
při druhoinstančním rozhodnutí může
uložit pokutu až do 100.000 Kčs právnické
osobě nebo podnikateli, kteří porušili
povinnost vyplývající z předpisů
o požární ochraně tím, že:
a) neobstarali nebo neinstalovali v potřebném množství
a druzích požární techniku, věcné
prostředky požární ochrany, zařízení
požární ochrany a hasební látky
se zřetelem na požární nebezpečí
ve svých objektech nebo je neudržovali v provozuschopném
stavu,
b) neplnili úkoly vyplývající z předpisů
o požární ochraně a z opatření
uložených orgánem vykonávajícím
statní požární dozor,
c) neoznámili bez o kladu okresnímu požárnímu
ředitelství (okresní ohlašovně
požárů) vznik požáru ve svých
objektech,
d) neuplatňovali při výzkumu a vývoji
nových výrobků, materiálů a
technologií požadavky požární bezpečnosti,
e) neumožnili nebo ztěžovali výkon státního
požárního dozoru, nezajistil i čistění
nebo kontrolu komínů,
f) nevyhotovili stanovenou dokumentaci požární
ochrany nebo ji neudržovali v souladu se skutečným
stavem,
g) neprováděli školení pracovníků
o požární ochraně nebo odbornou přípravu
osob pověřených plněním úkolů
na úseku požární ochrany,
h) nezřídili požární hlídku,
ačkoliv k tomu byli povinni.
Jestliže porušením povinnosti stanovené
v předchozím odstavci došlo ke vzniku požáru,
lze uložit pokutu až do 250.000 Kčs.
[2] pověřený obecní úřad
a okresní úřad při výkonu státního
požárního dozoru a ministerstvo vnitra ČR
při druhoinstenčním rozhodnutí může
uložit pokutu až do 250.000 Kčs právnické
osobě nebo podnikateli, kteří porušil
i povinnost vyplývající z předpisů
o požární ochraně tím, že:
a) znemožnili přístup k nouzovým východům,
únikovým cestám nebo k rozvodným zařízením
elektrické energie, vody nebo plynu,
b) neudržovali komunikace a plochy v použitelném
stavu pro únik osob a požární zásah,
c) neustavili nebo zrušili stálého pracovníka
s odbornou způsobilostí určeného orgánem
státní správy na úseku požární
ochrany,
d) neprovedli stanovená opatření při
manipulaci, skladování a dopravě požárně
nebezpečných látek, při činnostech
nebo v době zvýšeného nebezpečí
vzniku požáru a při akcích, kterých
se účastní větší počet
osob,
e) nedoložili požárně technické
charakteristiky zpracovávaných látek a materiálů
a požárně technické charakteristiky
výsledků výrobní činnosti,
f) nevypracovali nebo nezajistili podmínky požárně
bezpečného provozu objektů, zařízení
a technologií,
g) porušili rozhodnutí o vyloučení věci
z užívání, zákazu činnosti
nebo rozhodnutí o zastavení provozu,
h) nezřídili hasičský sbor, ačkoliv
k tomu byli podle rozhodnutí okresního úřadu
povinni, anebo bez rozhodnutí okresního úřadu
zruší nebo sníží určený
počet pracovníků hasičského
sboru,
i) neprovedli ve stanovené lhůtě opatření
uložení k odstranění zjištěných
nedostatků,
j) prováděli činnosti na úseku požární
ochrany, ke kterým nemají odbornou způsobilost
nebo udělenou licenci na vykonávanou činnost,
[3] Jestliže porušením povinností stanovených
v předchozím odstavci došlo ke vzniku požáru,
lze uložit pokutu až do výše 500.000 Kčs.
[4] Právnické osobě nebo podnikateli, kteří
opětovně porušili povinnost, za níž
jim byla v předchozích letech uložena pokuta,
může být uložena další pokuta
až do dvojnásobku výše pokuty stanovené
v tomto zákoně.
[5] Pokutu lze uložit do jednoho roku ode dne, kdy se o porušení
povinnosti dozvěděl orgán vykonávající
státní požární dozor, nejpozději
do tří let ode dne, kdy k porušení povinnosti
došlo.
[6] Pokuta je příjmem toho orgánu, který
pokutu uložil, pokuta uložená ministerstvem vnitra
je příjmem státního rozpočtu
ČR.
[1] Obec při provádění preventivních
požárních kontrol může uložit
právnické osobě nebo podnikateli za porušení
povinností jednáním uvedeným v zásadě
číslo 32 pokutu až do 100.000 Kčs, pokuta
je příjmem obce.
[2] Pokutu lze uložit do jednoho roku ode dne, kdy se o porušení
povinnosti obec dozvěděla, nejpozději však
do tří let ode dne, kdy k porušení povinnosti
došlo.
[1] Za přestupek na úseku požární
ochrany může obec nebo okresní úřad
uložit:
a) napomenutí,
b) pokutu.
Za přestupek na úseku požární
ochrany lze uložit:
[2] Napomenutí nebo pokutu až do výše
5.000 Kčs fyzické osobě, která se
dopustila přestupku na úseku požární
ochrany tím, že:
a) neodstranila zjištěné nedostatky, nevytvořila
podmínky pro zdolávání požáru
a pro záchranné práce, včetně
přístupu ke zdrojům vody, požární
technice a věcným prostředkům požární
ochrany,
b) neposkytla informace týkající se požární
ochrany nebo nepředložila požadované dokumenty.
[3] Napomenutí nebo pokutu až do výše
10.000 Kčs fyzické osobě, která se
dopustila přestupku na úseku požární
ochrany tím, že:
a) porušila zásady bezpečného používání
tepelných elektrických, plynových a jiných
zařízení nebo neumožnila kontrolu nebo
čistění komínů,
b) neuposlechla nařízení velitele zásahu,
nebo velitelů hasičských sborů při
zdolávání požáru,
c) neposkytla osobní nebo věcnou pomoc v souvislosti
se zdoláváním požáru, ačkoli
k tomu byla povinna,
d) nedodržela opatření učiněná
k zamezení jednání porušující
předpisy o požární ochraně.
Jestliže porušením povinnosti, na kterou se jinak
vztahuje nižší sazba, došlo ke vzniku požáru,
lze uložit pokutu až do 15.000 Kčs.
[4] Napomenutí nebo pokutu až do výše
15.000 Kčs lze uložit fyzické osobě,
která se dopustila přestupku na úseku požární
ochrany tím, že:
a) poškodila nebo zneužila věcné prostředky
požární ochrany, nebo vědomě
bezdůvodně přivolala hasičský
sbor,
b) porušila zásady bezpečného skladování,
manipulace a dopravy s požárně nebezpečnými
látkami,
c) porušila příkazy a zákazy a nedodržela
povinnosti týkající se požární
ochrany nebo porušila zásady manipulace s otevřeným
ohněm nebo zákaz kouření,
d) nedbala zvýšené opatrnosti při činnostech
nebo v době zvýšeného nebezpečí
vzniku požáru,
e) prováděla práce, které mohou vést
ke vzniku požáru ačkoliv, neměla odbornou
způsobilost požadovanou pro výkon takových
prací zvláštními předpisy, nebo
neměla udělenou licenci pro výkon těchto
činností,
f) porušila rozhodnutí o vyloučení věci
z užívání, zákazu činnosti
nebo zastavení provozu,
g) neumožnila kontrolní skupině provedení
preventivní požární kontroly,
h) nedodržela bezpečnost při koření
nebo při manipulaci s otevřeným ohněm
neb tepelnými spotřebiči.
[5] Jestliže porušením povinnosti stanovené
v předchozím odstavci došlo ke vzniku požáru,
lze uložit pokutu až do výše 20.000 Kčs.
[6] Na přestupky a jejich projednávání
se vztahují obecně platné právní
předpisy.
[7] Pokuta je příjmem toho orgánu, který
pokutu uložil.
[1] Úkoly hasičských sborů: zajištění
a realizace práva občanů fyzických
a právnických osob a obcí na ochranu života,
zdraví a majetku před požáry, živelními
pohromami a jinými mimořádnými událostmi
vyvolávající stavy obecné nouze a
při odstraňování negativních
vlivů vzniklých v jejich důsledku.
[2] Hasičské sbory si při plnění
úkolů vzájemně pomáhají.
[3] Hasičské sbory a technika nesmí být
nasazeny a použity k vojenským nebo policejním
účelům anebo k úkolům, které
omezují jejich pohotovou schopnost nasazení.
[1] Druhy hasičských sborů:
a) hasičský sbor z povolání,
b) hasičský sbor smíšený,
c) dobrovolné hasičské sbory,
[2] Hasičské hlídky.
[3] Hasičské sbory zřízené
podnikateli nebo právnickými osobami.
[4] Zřizovatelé hasičských sborů
a hasičských hlídek jmenují na základě
prokázaných odborných předpokladů
velitele hasičského sboru nebo hasičské
hlídky. Velitel řídí hasičský
sbor nebo hasičskou hlídku a odpovídá
za její akceschopnost, výkon služby a činnost.
Osoby, které vykonávají činnost v
hasičských sborech nebo hasičských
hlídkách jsou podřízeny svým
velitelům nebo veliteli zásahu.
[1] Hasičský sbor z povolání zřizuje
obec nebo právnická osoba. Pracovníci hasičských
sborů jsou v pracovním poměru k obci nebo
právnické osobě.
[2] Hasičský sbor smíšený zřizuje
obec nebo právnická osoba. Je kombinací hasičského
sboru z povolaní s hasičským sborem dobrovolným.
Ministerstvo vnitra obecně závazným právním
předpisem stanoví minimální okruh
pracovníku, kteří vykonávají
svou činnost v pracovním poměru.
[3] Dobrovolný hasičský sbor zřizuje
zpravidla obec nebo právnická osoba ve spolupráci
se sdruženími občanů nebo ostatními
občany na základě individuální
smlouvy.
a) do dobrovolného hasičského sboru zřízeného
obcí mohou být přijati pro výkon služby
osoby na základě dobrovolného přihlášení
které:
- dosáhly 18 let věku,
- splňují zdravotní, psychické, fyzické,
morální předpoklady služby v hasičském
sboru,
b) o přijetí rozhoduje velitel hasičského
sbor, na přijetí není právní
nárok,
c) členové dobrovolných hasičských
sborů jsou svými zaměstnavateli vůči
kterým jsou v pracovním poměru, uvolňováni
po dobu zásahu, výcviku a výuky z výkonu
pracovního poměru, pro pracovníky veřejných
služeb to platí pouze tehdy, pokud tím není
dotčen veřejný zájem,
d) výpověď nebo propuštění
ze služebního nebo pracovního poměru
nebo jiné pracovní poškození s odůvodněním
činnosti v hasičském sboru je nepřípustné,
e) uvolnění potvrdí obec písemně,
při zásahu to provede dodatečně,
f) uvolnění pro účely výcviku
a výuky je oznámeno zaměstnavatelům
nebo nadřízeným písemně s dostatečným
časovým předstihem,
g) za dobu zásahu, výcviku či výuky,
které připadnou do pracovní doby mají
členové dobrovolných hasičských
sborů nárok na finanční odškodnění
nebo náhradu ušlé mzdy,
h) v obcích s hasičským sborem z povolání
mohou být kromě něj zřizovány
dobrovolné hasičské sbory,
[1] Hasičské hlídky zřizují:
a) obce
b) právnické osoby a podnikatelé
[2] Obec zřizuje hasičské hlídky:
a) pokud nemá ustaven hasičský sbor a pokud
okresní úřad nestanoví jinak, rozhodnutí
okresního úřadu,
b) v případech určených obcí,
případně okresním úřadem,
zejména při akcích, kterých se zúčastní
větší počet osob, nebo v době
zvýšeného nebezpečí vzniku požáru.
[3] Právnické osoby a podnikatelé zřizují
hasičské hlídky:
a) v době zvýšeného nebezpečí
vzniku požáru,
b) na pracovištích se zvýšeným
nebezpečím vzniku požáru vyplývajícím
z technologie výroby nebo z prováděných
činností,
c) v případech určených obcí
při akcích, kterých se účastní
větší počet osob,
d) v případě pochybnosti o povinnosti právnické
osoby nebo podnikatele zřídit hasičskou hlídku
rozhoduje příslušný okresní úřad.
[1] Právnické osoby nebo podnikatelé, kterým
tato povinnost vyplývá z tohoto zákona zřizují
pokud předmět jejich činnosti podnikání
vytváří zvýšené nebezpečí
požáru nebo jiné nebezpečí hasičské
sbory:
- z povolání
- dobrovolné
- hasičské hlídky,
[2] Právnické osoby a podnikatelé zřizují
k zajištění činností nebo zařízení,
která vyžadují zvýšenou ochranu
z hlediska požární bezpečnosti hasičský
sbor("dále jen hasičský sbor podnikový").
Zřizovatel hasičského sboru zřízený
právnickými osobami nebo podnikateli odpovídá
za jeho materie]ní a finanční zabezpečení,
odbornou způsobilost, akceschopnost a výcvik, jmenuje
a odvolává velitele hasičského sboru
podnikového. O povinnosti zřídit hasičský
sbor rozhoduje příslušný okresní
úřad, který může též
rozhodnout o zrušení hasičského sboru
jestliže činnost nebo zařízení
takové zabezpečení již nevyžadují.
Okresní úřad může v odůvodněných
případech rozhodnout, že úkoly hasičského
sboru plní hasičská hlídka.
[3] Okresní úřad:
a) rozhodne na základě vyhodnocení požárního
nebezpečí o povinnosti právnické osoby
nebo podnikatele o zřízení hasičského
sboru nebo hasičské hlídky a stanoví
minimální počet pracovníků.
b) může v odůvodněných případech
rozhodnout, kdy úkoly hasičského sboru plní
hasičská hlídka.
[4] Na základě dohody:
a) - mezi obcí a právnickými osobami nebo
podnikateli,
b) - mezi právnickými osobami nebo podnikateli navzájem,
může být se souhlasem příslušného
okresního úřadu zřízen společný
hasičský sbor:
c) - pro obec a právnické osoby nebo podnikatele,
d) - pro více právnických osob nebo podnikatelů.
U odstavců a), c), je možné i obrácené
pořadí.
[5] Nezřídí-li právnická osoba
nebo podnikatel hasičský sbor do tří
měsíců od rozhodnutí okresního
úřadu a neuzavře-li dohodu o zřízení
společného hasičského sboru, rozhodne
okresní úřad o tom, kdo a za jakých
podmínek bude u právnické osoby zabezpečovat
úkoly hasičského sboru. Za zabezpečování
požární ochrany v těchto případech
náleží náhrada účelně
vynaložených nákladů, kterou hradí
ten, v jehož zájmu je zabezpečování
úkolů požární ochrany prováděno.
[6] Hasičské sbory z povolání zřízené
právnickou osobou nebo podnikatelem mohou být na
vlastní návrh po prověření
a přezkoušení okresním úřadem
označeny jako státně uznané závodní
hasičské sbory, pokud jejich výstavba, vybavení
a akceschopnost odpovídají předepsaným
požadavkům. Státně uznaný hasičský
sbor podnikový na základě státního
uznání a příslušné státní
dotace má závazek zasahovat na pokyn příslušného
okresního požárního ředitelství
mimo vlastní podnik pro požární zajištění
obce nebo daného územního celku. Přestane-li
státně uznaný závodní hasičský
sbor některý z požadavků splňovat,
může okresní úřad toto uznání
odvolat. Státně uznaný hasičský
sbor podnikový má nárok na náhradu
účelně vynaložených nákladů.
[1] Na základě dohody mezi obcemi může
být se souhlasem okresního úřadu zřízen
hasičský sbor pro více sousedních
obcí, nebo potřebu obcí může
zabezpečovat hasičský sbor z povolání
při okresním požárním ředitelství
na základě dohody mezi sousedními obcemi
a okresním požárním ředitelstvím.
[2] V odůvodněných případech
může obec požádat okresní úřad
o udělení výjimky z povinnosti zřídit
hasičský sbor. V tomto případě
je obec povinna zřídit se souhlasem okresního
úřadu hasičskou hlídku, nebo uzavřít
s jinou obcí nebo právnickou nebo fyzickou osobou
provádějící podnikatelskou činnost
dohodu o zabezpečení požární
ochrany daného územního celku.
Neuzavře-li obec tyto dohody do dvou měsíců
od udělení výjimky z povinnosti zřídit
hasičský sbor, určí okresní
úřad kdo bude zajišťovat na náklady
obce dané zabezpečení požární
ochrany dané obce (např. pov. obecní úřad,
jiná obec, práv. osoba neb podnikatel).
Za plnění těchto úkolů náleží
náhrada účelně vynaložených
nákladů.
[3] V obcích, v nichž je umístěn okresní
požární útvar, může na základě
dohody mezi obcí a okresním požárním
ředitelstvím plnit úkoly hasičského
sboru obce okresní hasičský sbor.
[4] Okresní požární sbor je součástí
okresního požárního ředitelství.
Při plnění úkolů na úseku
požární ochrany - úsek represe poskytuje
pomoc obcím, právnickým a fyzickým
osobám, zejména při hašení složitých
nebo rozsáhlých požárů na základě
dohody, vyžádání obce, právnické
osoby nebo podnikatele, nebo rozhodnutí okresního
požárního ředitelství nebo okresního
úřadu.okresní hasičský sbor
zajišťuje technické služby, technickou a
odbornou pomoc hasičským sborům, nebo při
použití specielní techniky dislokovanou u těchto
sborů, zřizuje operační středisko
pro daný územní celek.
[1] V hasičských sborech se provádí
odborná příprava, která zahrnuje teoretickou
přípravu, praktický výcvik a fyzickou
přípravu.
[2] Zúčastní-li se osoby zařazené
do hasičských sborů mimo své hlavní
zaměstnání stanovené odborné
přípravy ve své pracovní době,
považuje se to za překážku v práci
na straně pracovníka z důvodu obecného
zájmu.