[1] Státní správu na úseku požární
ochrany vykonávají:
a) obce,
b) pověřené obecní úřady,
c) okresní úřady,
d) ministerstvo vnitra České republiky (dále
jen "ministerstvo vnitra").
[1] Výkon státní správy na úseku
požární ochrany zahrnuje:
a) výkon státního požárního
dozoru,
b) kontroly plnění podmínky povinného
hodnocení vyhrazených technických zařízení
a výrobků a zapracování podmínek
bezpečného provozu či používání
z atestů autorizovaných zkušeben v návodech
k použití či technických podmínkách
při jejich výrobě a prodeji,
c) kontrola splnění podmínky povinného
hodnocení vyhrazených zařízení
a výrobků a plnění podmínek
jejich bezpečného provozu nebo použití,
d) schvalování věcných prostředků
pro zabezpečení požární ochrany,
případně stanovení dalších
podmínek jejich uvedení do provozu použití
při převzetí atestu autorizované zkušebny,
e) provádění odborných expertíz
v oblasti požární ochrany,
f) schvalování, vydávání a
odnímání oprávnění(povolení)
k činnostem na úseku požární
ochrany, pro která je potřebná odborná
způsobilost,
g) schvalování podmínek k umístění
provozoven, stanovení závazných podmínek
zabezpečení požární ochrany,
h) rozhodnutí o zřízení, souhlas se
zrušením a stanovení minimálního
početního stavu hasičského sboru a
hasičských hlídek právnickým
osobám, podnikatelům a obcím,
i) stanovení opatření v době zvýšeného
nebezpečí vzniku požáru nebo u akcí
kterých se účastní větší
počet osob,
j) koordinování postupu obcí při tvorbě
a vydávání obecně závazných
vyhlášek pro oblast požární ochrany.
[1] Státní požární dozor se vykonává:
a) kontrolou dodržování předpisů
o požární ochraně,
b) posuzováním typizačních prací
z hlediska požární bezpečnosti staveb,
c) posuzováním projektové dokumentace a přípravy
staveb včetně technologií, technických
zařízení a technologických procesů
z hlediska požární bezpečnosti,
d) kontrolou připravenosti a akceschopnosti hasičských
sborů právnických osob a podnikatelů,
stav a funkčnost materiálně technického
vybavení požární ochrany,
e) ukládáním opatření k odstranění
zjištěných nedostatků a kontrola plnění
těchto opatření,
f) zjišťování příčin
vzniku požárů,
g) kontrola plnění podmínky povinného
hodnocení vyhrazených technických prostředků,
zařízení a výrobků autorizovanou
zkušebnou, případně autorizovanou zkušebnou
ES,
h) vydáváním závazných stanovisek
v případech uvedených pod písm. b),
c), f), g), a kontrolou plnění těchto opatření.
[1] Úkoly státní správy na úseku
požární ochrany plní obec:
a) zajišťováním, koordinací a prováděním
preventivních požárních kontrol v objektech
právnických osob, podnikatelů a fyzických
osob, kde se neprovádí státní požární
dozor,
b) určením opatření v době
zvýšeného nebezpečí vzniku požáru
a při akcích, na kterých se účastní
větší počet osob,
c) plněním úkolů přípravy
na úseku požární ochrany pro období
branné pohotovosti státu a pro činnost v
tomto období,
d) ukládáním opatření k odstranění
zjištěných nedostatků a kontrola plnění
těchto opatření a ukládání
sankcí.
[1] Obec provádí preventivní požární
kontroly:
a) ve všech objektech právnických osob nebo
podnikatelů pokud si kontroly nevyhradí okresní
úřad,
b) v objektech ve vlastnictví nebo užívání
fyzických osob s předpokladem činností,
které zvyšují požární nebezpečí
a pokud majitel provozuje nebo se dopouští požárně
nebezpečných činností.
[2] Preventivní požární kontroly prověřují
dodržování povinností stanovených
předpisy o požární ochraně. Preventivní
požární kontroly vykonává obec
v případech veřejného zájmu,
na základě podnětu, stížnosti
právnických nebo fyzických osob nebo pokud
tak stanoví obecně závazný právní
předpis.
[3] Preventista obce se zodpovídá za činnost
obecní radě, která jej jmenuje a odvolává.
Obecní rada určuje a pověřuje na základě
doporučení preventisty obce osoby k provádění
preventivních požárních kontrol.
[4] Obec k zabezpečování požárních
preventivních kontrol ustavuje preventistu obce. Preventista
obce organizuje a vyhodnocuje preventivní požární
kontroly, řídí, koordinuje a zodpovídá
za výkon požárních preventivních
kontrol, za svoji činnost odpovídá obecní
radě.
[1] Pověřené obecní úřady
vykonávají státní správu:
a) výkonem státního požárního
dozoru na svěřeném území své
obce,
b) schvalování věcných prostředků
pro zabezpečení požární ochrany,
případně stanovení dalších
podmínek jejich uvedení do provozu,
c) schvalování podmínek k umístění
provozoven, vydávání a odnímání
povolení k umístění, stanovení
podmínek činnosti,
d) stanovení opatření v době zvýšeného
nebezpečí vzniku požáru nebo akce s
větším počtem osob.
[1] Pověřené obecní úřady
vykonávají státní požární
dozor:
a) kontrolou dodržování předpisů
požární ochrany právnickými a
fyzickými osobami stanovených předpisy o
požární ochraně a kontrola dodržování
obecně závazných vyhlášek,
b) posuzováním projektové dokumentace staveb
včetně technologií a technických zařízení
z hlediska požární bezpečnosti na základě
stanovení rozsahu obecně závazného
právního předpisu nebo obecně závazné
vyhlášky obecního nebo okresního úřadu,
pokud státní požární dozor nevykonává
okresní úřad,
c) ukládáním opatření k odstranění
zjištěných nedostatků a kontrola plnění
těchto opatření a ukládání
sankcí.
[1] a) Pokud pověřený obecní úřad
sám nezabezpečí řádný
výkon přenesené působnosti státní
správy na úseku požární ochrany
podle § 18, určí okresní úřad,
kdo tuto působnost bude vykonávat,
b) jakmile bude pověřený obecní úřad
schopen sám zabezpečit řádný
výkon přenesené působnosti, okresní
úřad své opatření učiněné
podle odst. 1 písm. a) zruší,
[2] Ustanovení odst. 1 písm. a), b), platí
přiměřeně mezi obcí nebo pověřeným
obecním úřadem a okresním úřadem
při výkonu státní správy na
úseku požární ochrany.
[3] Ustanovení § 12 platí pro pověřené
obecní úřady.
[4] Pověřené obecní úřady
zřizují referát požární
ochrany a jmenují k zajištění požární
ochrany daného územního obvodu požárního
radu, který zodpovídá, zajišťuje,
koordinuje a řídí činnost požární
prevence a požární represe.
[5] vydává požární dokumentaci
obce a svého územního obvodu, rozhoduje po
dohodě s okresním úřadem o zařazení
hasičských sborů do poplachového plánu
územního obvodu a koordinuje jejich činnost
při nasazení, zřizuje účinný
svolávací systém svého územního
obvodu.
[1] Okresní úřad ve svém územním
obvodu vykonává státní správu
a státní požární dozor v rozsahu
stanoveném v § 14 a 15.
[2] Okresní úřad vykonává státní
požární dozor individuálním posuzováním
a stanovením požadavků pro objekty zvláštní
důležitosti nebo u kterých na základě
analýzi byl stanoven vysoký stupeň nebezpečnosti
z hlediska možnosti ohrožení občanů.
[3] Okresní úřady ve svém územním
obvodu:
a) plánují v součinnosti s pověřenými
obecními úřady a obecními úřady
finanční prostředky na vybrané druhy
požární techniky a vybrané věcné
prostředky požární ochrany, rozdělují
finanční prostředky přidělované
státem na zabezpečení požární
ochranu v jejich územním obvodu,
b) poskytují odbornou a metodickou pomoc obcím příslušným
danému okresu při plnění úkolů
požární ochrany a plní úkoly,
které z příslušnosti obcí k okresnímu
úřadu vyplývají,
c) metodicky řídí obce na úseku požární
ochrany, poskytují informace a údaje týkající
se požární ochrany,
d) zpracovávají rozbory požárů
a ostatních zásahů a vedou jejich statistiku,
e) metodicky usměrňují po odborné
stránce činnost v hasičských sborech,
f) koordinují a metodicky usměrňují,
řídí a kontrolují zabezpečování
požární ochrany a činnost hasičských
sborů v obvodu okresu,
g) zpracovávají a vydávají poplachový
plán daného územního celku, rozhodují
s pověřenými obecními úřady
o zařazení hasičských sborů
do tohoto plánu, zajišťují koordinaci
při opatřeních pro nasazení více
hasičských sborů,
h) na základě dohody s obcemi mohou zřizovat
učiliště požární ochrany,
pro zajištění odborné přípravy
hasičských sborů,
j) stanovují nasazení sil a prostředků
v rámci poplachového plánu při vzájemné
výpomoci hasičských sborů obcí
příslušejících okresu,
k) zpracovávají a udržují v souladu
se skutečným stavem dokumentaci požární
ochrany okresu,
l) zřizují a vybavují v souladu s potřebou
okresu zařízení pro zabezpečení
komunikačního a spojovacího systému
pro přenos dat, informací a vyhlášení
poplachu pro daný územní celek, zřizují
centrální operační středisko
okresu a odpovídají za provozuschopnost,
m) spolupracují se sdruženími občanů
v oblasti požární ochrany,
n) zabezpečují koordinovanou přípravu
mezi hasičskými sbory a jednotkami civilní
obrany na úseku požární ochrany pro
období branné pohotovosti státu a činnost
v tomto období,
p) koordinují a řídí jednotný
postup obcí a pověřených obecních
úřadů při zabezpečení
požární ochrany daného územního
obvodu,
r) zabezpečují hašení požárů
v obvodu obce - města, sídla okresního úřadu
nebo v obvodech sousedních obcí na základě
dohody mezi okresním úřadem a obcí
-městem sídlem okresního úřadu
nebo sousedními obcemi o zajištění požární
ochrany.
[3] okresní úřad je oprávněn
vyžadovat od obcí, právnických a fyzických
osob informace a dokumenty týkající se požární
ochrany.
[4] okresní úřad kontroluje jak obce a pověřené
obecní úřady plní úkoly na
úseku požární ochrany, navrhuje jim
opatření k odstranění zjištěných
nedostatků a poskytuje jim odbornou pomoc.
[5] Pokud obec nebo pověřený obecný
úřad setrvává v nečinnosti
přes výzvu okresního úřadu
může nahradit svým rozhodnutím okresní
úřad.
[1] okresní úřad zřizuje k plnění
úkolů na úseku požární
ochrany, stanovených tímto zákonem okresní
požární ředitelství jehož
součásti jsou:
a) požární prevence - výkon státní
správy na úseku požární ochrany
b) požární represe - okresní hasičský
sbor z povolání
[2] v čele okresního požárního
ředitelství stojí okresní požární
ředitel, kterého jmenuje a odvolává
přednosta okresního úřadu, po projednání
s hlavním požárním ředitelem.
okresní požární ředitel zodpovídá,
koordinuje a řídí činnost požární
prevence a požární represe daného územního
celku.
[3] Okresní požární ředitel po
projednání a schválení přednostou
okresního úřadu jmenuje a odvolává
vrchního požárního radu a velitele hasičského
sboru jako své zástupce pro zajištění
požární ochrany daného územního
celku pro úseky prevence a represe.
[4] vnitřní organizační strukturu
okresního požárního ředitelství
vydá okresní požární ředitel
organizačním řádem, který je
součástí dokumentace požární
ochrany okresu.
Ministerstvo vnitra je ústřední orgán
státní správy na úseku požární
ochrany v České republice.
Ministerstvo vnitra:
[1] Řídí v rámci zákonů
výkon státní správy vydáváním
obecně závazných právních předpisů
a v jejich mezích vydávání směrnic
pro státní správu na úseku požární
ochrany, zabezpečuje jednotný postup obcí
a okresních úřadů při tvorbě
obecně závazných vyhlášek vydaných
v rámci zmocnění právním předpisem.
[2] Dbá o zachování zákonnosti na
úseku požární ochrany a činí
na základě obecně závazných
právních předpisů potřebná
opatření k nápravě.
[3] Zkoumá problematiku požární ochrany,
analyzuje dosahované výsledky a činí
opatření k řešení aktuálních
otázek.
[4] Zpracovává koncepci rozvoje požární
ochrany.
[5] Ve spolupráci s obcemi a okresními úřady
zpracovává podklady potřebné pro sestavení
návrhu státního rozpočtu, který
předkládá ministerstvu financí ČR.
[6] Zaujímá stanoviska k návrhům,
které předkládají vládě
ČR jiná ministerstva, pokud se týkají
požární ochrany.
[7] Spolupracuje při řešení odborných
otázek na úseku požární ochrany,
kontroluje činnost okresních úřadů.
[8] Metodicky řídí postup okresních
úřadů při vydávání
obecně závazných vyhlášek a předpisů
a při výkonu státní správy
na úseku požární ochrany:
a) poskytuje odborné konzultace okresním úřadům
v oblasti požární ochrany,
b) publikuje v rozsahu své působnosti odborná
stanoviska k jednotlivým konkrétním případům
jednotného postupu a výkonu státní
správy okresními úřady, spolupracuje
s okresními úřady při řešení
odborných otázek státní správy
požární ochrany,
c) kontroluje aplikaci obecně závazných vyhlášek
a předpisů pro úsek požární
ochrany vydaných okresním úřadem v
činnosti okresních úřadů, kontroluje
a hodnotí činnost okresních úřadů,
d) svolává prostřednictvím okresních
požárních ředitelů porady pracovníků
na úseku požární ochrany,
e) koordinuje vzdělávání, výzkum,
vývoj a zkušebnictví na úseku požární
ochrany a mezinárodní vztahy z toho vyplývající.
[9] Přezkoumává rozhodnutí okresních
úřadů vydané ve správním
řízení, rozhoduje o odvolání
proti prvoinstančním rozhodnutím okresních
úřadů.
[10] Určuje funkce, k jejichž zastávání
v požární ochraně na okresních
úřadech a obcích se vyžaduje zvláštní
odborná způsobilost a stanoví rozsah odborné
způsobilosti.
[11] Vede statistiku požární ochrany v ČR
a zobecňuje poznatky.
[12] V součinnosti s okresními úřady
a pověřenými obecními úřady
koordinuje plánování a rozpočtuje
finanční prostředky pro zajištění
státního požárního dozoru na
okresních požárních ředitelstvích,
pověřených obecních úřadech,
obcích a na vybrané druhy požární
techniky a vybrané věcné prostředky
požární ochrany.
[13] Koordinuje v součinnosti s okresními úřady
nasazování sil a prostředků požární
ochrany při požárech živelných
pohromách nebo mimořádných událostech
vyvolávající stav obecné nouze přesahující
území jednoho okresu.
[1] Ministerstvo vnitra stanoví obecně závazným
právním předpisem:
a) postup při zjišťování příčin
vzniku požáru,
b) zásady pro vzdělávání, výzkum,
vývoj a zkušebnictví v oboru požární
ochrany,
c) stanoví speciální činnosti na úseku
požární ochrany k jejichž výkonu
je třeba oprávnění nebo odborná
způsobilost a podmínky pro udělování
povolení licencí pro činnosti na úseku
požární ochrany,
d) stanoví zásady na úseku přípravy
požární ochrany pro období branné
pohotovosti státu a činnost v tomto období,
e) zásady posuzování a koordinace posuzování
typových podkladů,
[2] Ministerstvo vnitra vydá doporučení pro
tvorbu obecně závazných právních
předpisů pro stanovení technických
podmínek požární bezpečnosti
staveb, požární techniky, prostředků
požární ochrany, požárně
bezpečnostních zařízení pro
zabezpečení výkonu kontroly staveb, právnických
a fyzických osob a jejich zařízení,
objektů.
[3] Ministerstvo vnitra spolupracuje při řešení
otázek požární ochrany s orgány
požární ochrany jiných států
a s mezinárodními organizacemi.
[1] Ministerstvo vnitra zřizuje pro plnění
úkolů ústředního orgánu
státní správy v požární
ochraně stanovených tímto zákonem
jako svůj orgán hlavní požární
ředitelství.
[2] V čele hlavního požárního
ředitelství stojí hlavní požární
ředitel, kterého jmenuje a odvolává
ministr vnitra ČR.
[1] Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
(dále jen "ministerstvo školství"),
ministerstvo vnitra, obec, školské úřady
vykonávají státní správu ve
školství pro úsek požární
ochrany a vytváří podmínky pro realizaci
cílu výchovy a vzdělávání.
[2] Ministerstvo vnitra po dohodě s ministerstvem školství
stanoví zásady odborné náplně
osnov a technické předpoklady pro střední
školy, odborná učiliště a školská
zařízení pro potřeby požární
ochrany.
[3] Obec může se souhlasem ministerstva školství
nebo školského úřadu zřídit
školu nebo školské zařízení
pro výuku požární ochrany jim sloužící,
prokáže-li podmínky pro zajištění
výchovně vzdělávací činnosti.
[4] Právnická nebo fyzická osoba může
zřizovat a zrušovat odborná učiliště
a školská zařízení jim sloužící
pro úsek požární ochrany po projednání
a odsouhlasení ministerstvem školství a příslušným
školským úřadem a obcí.
[5] Ministerstvo vnitra jako zřizovatel stávajících
školských zařízení požární
ochrany je řídí, provádí inspekci
a hospodářsky je zabezpečuje. Na základě
smlouvy může školská zařízení
převést na jiný právní subjekt.
[6] Školy a školská zařízení
mohou vykonávat doplňkovou hospodářskou
činnost.
[1] K posuzování úkolů na úseku
požární ochrany hlavní požární
ředitel, okresní požární ředitel
nebo požární rada pověřeného
obecního úřadu zřizuje radu požární
ochrany jako svůj poradní orgán.
Rada požární ochrany:
a) hlavního požárního ředitele
je složena z okresních požárních
ředitelů a požárního ředitele
hl. m. Prahy a dalších přizvaných odborníků
a specialistů,
b) okresního požárního ředitele
je složena z vrchního požárního
rady, požárních radů pověřených
obecních úřadů velitele okresního
hasičského sboru a velitelů hasičských
sborů pověřených obecních úřadů
příslušného okresu a dalších
přizvaných odborníků a specialistů,
c) požárního rady pověřeného
obecního úřadu je zpravidla složena
z velitelů hasičských sborů, preventistů
obvodu pověřeného obecního úřadu
a dalších přizvaných odborníků,
a specialistů.
[2] V radách požární ochrany jsou zastoupeni
zástupci sdružení občanů s činností
požární ochrany.
[3] Rada požární ochrany po dohodě s
uzemním článkem:
a) projednává stav, koncepci rozvoje a výsledky
činnosti na úseku požární ochrany
daného územního celku,
b) vyjadřuje se k rozdělování finančních
prostředků na činnost, vybranou požární
techniku a věcné prostředky požární
ochrany, investiční a neinvestiční
výdaje, finanční zajištění
ze státní dotace,
c) předkládá a projednává návrhy
obecně závazných právních předpisů
o požární ochraně,
d) projednává a navrhuje systém vzdělávání
a odborné přípravy a návrhy plánu
odborné přípravy,
e) předkládá návrhy a projednává
zajištění celoplošného zajištění
požární ochrany daného územního
celku,
f) projednává koordinaci činností
na úseku požární ochrany,
g) navrhuje a projednává plán odborných
akcí,
h) projednává personální a sociální
podmínky pracovníků,
i) projednává koncepci a výsledky zabezpečení
požární ochrany za dané časové
období,
j) vyjadřuje se k hospodaření se státní
dotací na požární ochranu.
[1] Ústřední orgány státní
správy a jiné ústřední orgány
(dále jen ústřední orgány)
se v rozsahu své působnosti podílejí
na usměrňování a hodnocení
stavu na úseku požární ochrany a na
řešení koncepce organizace a rozvoje požární
ochrany. Při plnění těchto úkolů
spolupracují s ministerstvem vnitra.
[2] Ústřední orgány, do jejichž
působnosti patří řízení
výkonu státní správy na úseku
školství, zabezpečují, aby obsah výchovy
a vzdělávání na všech druzích
a stupních škol zahrnoval v přiměřeném
rozsahu i problematiku požární ochrany.