ČESKÁ NÁRODNÍ RADA

VI. volební období

687

Návrh

zákona ČNR o požární ochraně. předložený poslanci

České národní rady

Návrh

Zákon

České národní rady

ze dne

o požární ochraně

Česká národní rada se usnesla na tomto zákoně:

Úvodní ustanovení

§ 1

Úkoly a cíle požární ochrany

[1] Zajištění práva občanů na ochranu života, zdraví, majetkových hodnot a zvířat před škodami vzniklými požáry, živelními pohromami a jinými mimořádnými událostmi vyvolávající stav obecné nouze.

[2] Úkoly požární ochrany zajišťuje stát stanovením povinností a odpovědnosti fyzických osob, obcí a jiných právnických osob, vymezením postavení, působnosti a vzájemné součinnosti fyzických osob, obcí a jiných právnických osob na úseku požární ochrany. Dále stanoví postavení, povinnosti a úkoly orgánů státní správy a hasičských sborů.

[3] Požární ochrana zahrnuje:

a/požární prevenci - výkon státní správy na úseku požární ochrany,

b/ požární represi - výkon samosprávy na úseku požární ochrany, /boj s požáry a likvidace požárů, živelních pohrom a jiných mimořádných událostí vyvolávající stav obecné nouze/.

[4] Mimořádné události vyvolávající stav obecné nouze - rozumí se tím jiné události než požár a živelní pohromy např. katastrofy ekologické, chemické, technické a průmyslové.

§ 2

Obecné ustanovení

Fyzické osoby, obce a jiné právnické osoby a orgány státní správy zabezpečují plnění povinností vyplývajících pro ně z tohoto zákona, obecně závazných právních předpisů vydaných na jeho základě, nebo z jiných předpisů upravujících povinnosti na úseku požární ochrany a odstraňují vzniklé nebo zjištěné nedostatky.

ČÁST PRVNÍ

Práva a povinnosti fyzických osob, obcí a jiných právnických osob a

státních orgánů

ODDÍL PRVNÍ

Práva a povinnosti fyzických a právnických osob

Práva fyzických osob

[1] Každá fyzická osoba má právo na účinnou ochranu života, zdraví a majetku před požáry, živelními pohromami nebo nehodami a jinými mimořádnými událostmi vyvolávajícími stav obecné nouze.

[2] Fyzická osoba má právo na poskytnutí pomoci na úseku požární ochrany.

§ 4

Povinnosti fyzických osob

[1] Fyzické osoby jsou povinny počínat si tak, aby svým jednáním nezapříčinili nebo nezpůsobily vznik požáru, případně jeho šíření jakož i vznik jiné mimořádné události. Jednáním se rozumí i opomenutí takového jednání, ke kterému jsou fyzické osoby povinné podle právních předpisů.

[2] Fyzické osoby jsou povinny:

a) dodržovat plnění povinností vyplývající pro ně z tohoto zákona obecně závazných právních předpisů vydaných na jeho základě nebo z jiných předpisů upravujících povinnosti na úseku požární ochrany, plnit zákazy a příkazy týkající se požární ochrany, dodržovat opatření učiněná k zamezení jednání, kterým jsou porušovány předpisy o požární ochraně, odstraňovat vzniklé nebo zjištěné nedostatky,

b) dbát zvýšené opatrnosti při činnostech které mohou způsobit požár,

c) dodržovat pokyny bezpečného používání tepelných, elektrických, plynových a jiných zařízení,

d) dodržovat pokyny a zásady pro bezpečné skladování, dopravu a manipulaci s požárně nebezpečnými, hořlavými, toxickými a jinak škodlivými látkami,

e) obstarávat a udržovat v použitelném stavu hasicí zařízení a jiné věcné prostředky požární ochrany v rozsahu stanoveném předpisy o požární ochraně,

f) umožnit oprávněným orgánům provést požární kontrolu k ověření dodržování předpisů o požární ochraně v rodinných domcích a v jiných objektech v jejich vlastnictví nebo užívání,

g) poskytnout informace týkající se zabezpečení požární ochrany a předložit na požádání požadované dokumenty dle právního vztahu ke kontrolovanému objektu,

h) vykonávat dohled nad osobami, které nemohou posoudit následky svého jednání, aby nezpůsobily požár nebo jinou mimořádnou událost,

i) vytvářet v rodinných domcích a jiných objektech v jejich vlastnictví nebo užívání podmínky pro zásah hasičských sborů při hašení požárů a pro záchranné práce,

j) neprovádět práce a činnosti, které mohou vést ke vzniku požáru pokud nemají povolení, oprávnění nebo odbornou způsobilost požadovanou pro výkon těchto prací nebo činností stanovených zvláštními předpisy,

k) zdržet se jednání, které by mohlo vést k poškození nebo zneužívání věcných prostředků požární ochrany a k bezdůvodnému přivolání hasičského sboru.

[3] V souvislosti s výkonem státní správy na úseku požární ochrany nebo se vznikem a likvidací požáru nebo jiné mimořádné události je fyzická osoba povinna strpět omezení svých práv a svobod v míře nezbytně nutné k likvidaci mimořádné události.

§ 5

Povinnosti právnických osob a fyzických osob provádějících podnikatelskou činnost

[1] Právnické osoby a fyzické osoby provádějící podnikatelskou činnost ("dále jen podnikatelé") jsou povinny zabezpečovat plnění vyplývajících pro ně z tohoto zákona, obecně závazných právních předpisů vydaných na jeho základě, nebo z jiných předpisů upravujících povinnosti a z opatření stanovených orgánem státní správy na úseku požární ochrany, kontrolovat dodržování předpisů o požární ochraně a stav technických a technologických zařízení, odstraňovat vzniklé nebo zjištěné nedostatky, činit opatření k zamezení vzniku, rozšíření a likvidaci požáru nebo jiné mimořádné události vyvolávající stav nouze a evakuaci osob a majetku.

a) zajišťovat z hlediska požární ochrany bezpečnost osob vyskytujících se v objektu, nebo jež pro ně vykonávají činnost,

b) dodržovat stanovené podmínky požárně bezpečného provozu objektů, zařízení a technologií,

c) dodržovat bezpečnost a stanovená opatření při manipulaci, skladování a dopravě hořlavých, toxických a jiných nebezpečných látek z hlediska požární ochrany a při činnostech v době zvýšeného nebezpečí požáru a při akcích, kterých se účastní větší počet osob,

d) udržovat volný přístup k nouzovým východům, únikovým cestám nebo k rozvodným zařízením elektrické energie, vody a plynu a hasebním zařízením, a viditelně označit výše jmenované východy, cesty a zařízení označit,

e) oznamovat neodkladně okresnímu požárnímu ředitelství každý výjezd k požáru vlastního hasičského sboru,

f) zpracovávat stanovenou dokumentaci požární ochrany a udržovat ji v souladu se skutečným stavem,

g) udržovat přístupové komunikace a nástupové plochy ve stavu použitelném pro únik osob a požární zásah, volné únikové cesty a volný přístup k nouzovým východům nebo k rozvodným zařízením elektrické energie, vody a plynu,

h) stanovit nebo zabezpečit stanovení požárně technických charakteristik zpracovaných látek a materiálů a požárně technické charakteristiky výsledků své výrobní činnosti v jejímž průběhu vznikají látky s požárním nebezpečím,

i) zabezpečovat školení o požární ochraně a odbornou přípravu osob pověřeným plněním úkolů na úseku požární ochrany,

j) uplatňovat a zajišťovat při výzkumu, vývoji a výrobě nových výrobků, materiálů a technologií požadavky požární bezpečnosti,

k) posuzovat nebo zajistit posouzení požárního nebezpečí ve svých objektech a v technologických procesech, vypracovávat a zajišťovat podmínky požárně bezpečného provozu objektu, zařízení a technologií,

l) umožňovat orgánům vykonávajícím státní požární dozor provedení kontroly zajištění požární ochrany, poskytovat jim požadované doklady a informace týkající se zajištění požární ochrany osob, objektu, zařízení, technologií a dodržování a plnění úkolů vyplývajících z předpisů o požární ochraně,

m) zajišťovat a zabezpečovat úkoly na úseku požární ochrany odborně způsobilými právnickými nebo fyzickými osobami,

n) obstarávat a zabezpečovat v potřebném množství a druzích požární techniku, věcné prostředky požární ochrany, zařízení požární ochrany a hasební látky se zřetelem na požární nebezpečí a udržovat je v provozuschopném stavu,

o) zajišťovat odborný dohled a stanovit opatření při činnostech nebo v době zvýšeného nebezpečí vzniku požáru, nebo při akcích kterých se zúčastňuje větší počet osob,

r) určit pracoviště se zvýšeným nebezpečím vzniku požáru. a zajistit jeho viditelné označení příslušnými zákazy, příkazy, příkazy a pokyny,

s) stanovovat nebo zabezpečovat stanovení požárně technických charakteristik zpracovávaných látek a materiálů a požárně technické charakteristiky výsledků výrobní činnosti.

[2] Právnické osoby a podnikatelé:

a) mohou společně na základě dohody zajišťovat úkoly požární ochrany nebo zřídit společný hasičský sbor za stanovených podmínek a se souhlasem okresního úřadu,

b) mohou zabezpečovat stanovené úkoly požární ochrany na základě dohody s obcí nebo jinou právnickou osobou nebo podnikatelem po schválení příslušným okresním úřadem,

c) za splnění úkolů na úseku požární ochrany odpovídají u právnických osob a podnikatelů jejich statutární orgány.

[3] Na podnikatele nebo fyzické osoby provozující jinou činnost se vztahují přiměřeně ustanovení tohoto zákona o povinnostech právnických osob a podnikatelů, pokud to povaha věci nevylučuje.

[4] V případě pochybnosti o tom, zda a v jakém rozsahu se povinnosti právnických osob vztahují na podnikatele nebo fyzické osoby provozující jinou činnost, rozhoduje příslušný okresní úřad.

[5] Právnické osoby a podnikatelé v souvislosti se vznikem požáru nebo jiné mimořádné události vyvolávající stav obecné nouze jsou povinni strpět omezení svých práv zaručených jim obecně závaznými právními předpisy nebo poskytnout věcné prostředky. Tato omezení mohou být ukládána pouze v nezbytně nutné míře k likvidaci dané události.

§ 6

Zabezpečování úkolů požární ochrany odborně způsobilými osobami u právnických osob a podnikatelů

[1] Právnické osoby a podnikatelé zabezpečují úkoly na úseku požární ochrany přiměřeně ke stavu protipožárních opatření v jejich organizaci odborně způsobilými osobami. Odborně způsobilými osobami jsou osoby, které absolvovaly stanovenou odbornou přípravu, splnily podmínky ověření znalostí a mají osvědčení o odborné způsobilosti podle druhu vykonávané práce.

[2] Okresní úřad může rozhodnout o povinnosti právnické osoby nebo podnikatele mít stálé pracovníky s odbornou způsobilostí na úseku požární ochrany nebo učinit i další opatření na úseku požární ochrany k zajištění požární bezpečnosti pokud na základě požární analýzi nebo kontroly zjistí že:

a) nekvalitním plněním úkolů na úseku požární ochrany soustavně ohrožuje jiné právnické nebo fyzické osoby anebo okolí,

b) její provoz je natolik požárně nebezpečný, že svým charakterem zvyšuje neúměrně riziko vzniku požáru.

§ 7

Povinnost pomoci

[1] Každá fyzická osoba je povinna:

a) neprodleně ohlásit požár nebo jinou mimořádnou událost vyvolávající stav obecné nouze,

b) pomoci při záchraně osob majetkových hodnot a při likvidaci požáru, živelné pohromy nebo jiné mimořádné události vyvolávající stav obecné nouze,

c) na vyzvání oprávněné osoby nebo orgánu je též povinna poskytnout věcnou pomoc.

[2] Povinnost osobní a věcné pomoci se nevztahuje na fyzické osoby, kterým v poskytnutí pomoci brání důležitá povinnost, nebo jestliže by tím vystavily vážnému ohrožení sebe nebo osoby blízké. Povinnost poskytnout pomoc se nevztahuje na příslušníky ozbrojených sil a ozbrojených bezpečnostních sborů, jestliže by poskytnutím pomoci byl vážně ohrožen výkon služby, nebo na pracovníky právnických osob, pokud by poskytnutí pomoci mělo za následek závažnou poruchu provozu nebo by ohrozilo plnění úkolů podle zvláštních předpisů.

[3] Každý, kdo se účastní likvidace požáru, živelní pohromy nebo jiné mimořádné události vyvolávající stav nouze má nárok úměrně na ochranné nápoje, stravování a odpočinek. Náklady s tím spojené hradí právnická osoba, v jejímž zájmu byla pomoc poskytnuta. Byla-li pomoc poskytnuta v zájmu státu nebo fyzické osoby, hradí tyto náklady v zastoupení státu obec, v jejímž územním obvodu požár vznikl.

[4] Obce a jiné právnické osoby, podnikatelé a fyzické osoby jsou povinny poskytovat si při hašení požárů vzájemnou pomoc.

§ 8

Náhrada účelně vynaložených nákladů

[1] Každý, kdo poskytl osobní nebo věcnou pomoc, má právo na náhradu účelně vynaložených výdajů. Právo na náhradu výdajů může oprávněný uplatnit do šesti měsíců ode dne, kdy je zjistil, nejpozději do dvou let ode dne jejich vzniku, jinak toto právo zaniká. Právo na náhradu výdajů se uplatňuje u obce, v jehož územním obvodu požár vznikl. Obec o náhradě výdajů rozhoduje a náhradu v zastoupení státu poskytuje. Tím není dotčeno právo obce na náhradu takto vynaložených nákladů od právnických osob, v jejichž zájmu byla pomoc poskytnuta.

[2] Jestliže poskytla právnická osoba věcnou pomoc při hašení požáru jiné právnické osobě, o náhradě výdajů s tím spojených platí zvláštní předpisy.

[3] Je-li pracovník převeden na jinou práci, než byla sjednána, protože to vyžadovalo odvrácení požáru, živelní pohromy, nehody nebo mimořádné události vyvolávající stav obecné nouze nebo zmírnění jejich bezprostředních následků, přísluší mu mzda podle vykonávané práce, nejméně však ve výši průměrného výdělku, kterého dosahoval před převedením.

§ 9

Povinnost majitelů a držitelů pozemků strpět omezení

[1] Vlastníci, správci, uživatelé nebo držitelé požárem, živelní pohromou a mimořádnou událostí vyvolávající stav obecné nouze dotčených pozemků a budov jsou povinni:

a) umožnit pracovníkům hasičských sborů a jiným při zásahu činným osobám vstup na své pozemky, do budov a jejich použití pro hasební a záchranné práce,

b) dát k dispozici pro hasební a záchranné práce zásoby vody, které se nacházejí v jejich držení, na jejich pozemcích nebo je lze v jejich objektech získat,

c) v zájmu vhodného rozvinutí hasebních a záchranných prací a k zabránění dalšího šíření požáru strpět nařízení opatření vyprázdnění pozemků a budov jakož i odstranění porostů, oplocení, částí budov nebo celých budov, pokud jejich konstrukce vytváří možnost přenesení na jiné objekty.

[2] Stejnou povinnost mají také vlastníci, správci, uživatelé a držitelé sousedních pozemků a budov.

[3] Odpovědnost za způsobené škody na movitých a nemovitých věcech jim poskytne obec odpovídající za odškodnění, pokud nepřistoupí na jiný způsob náhrady.Obec neručí za škody způsobené opatřeními, které vznikly při záchraně osob, nájemníků nebo na majetku poškozených.

§ 10

Čištění komínů

[1] Právnické osoby, podnikatelé a fyzické osoby a jsou povinny zajišťovat a provádět prostřednictvím odborně způsobilé osoby pravidelné čištění a kontrolu komínů, kouřovodů a spotřebičů paliv v rodinných domcích a jiných objektech v jejich vlastnictví nebo užívání a odstraňovat zjištěné závady a nedostatky.

ODDÍL DRUH

Úkoly obcí v rámci samostatné působnosti

§ 11

Úkoly obcí v rámci samostatné působnosti

[1] Obec odpovídá za materielní a finanční zabezpečení požární ochrany svého územního obvodu, vytváří podmínky pro předcházení požárům a jiných mimořádných událostí vyvolávající stav obecné nouze na jejich likvidaci.

Za tímto účelem:

a) projednává stav a zabezpečení požární ochrany v obci a přijímá potřebná opatření,

b) zřizuje, vyzbrojuje, řídí a kontroluje místním poměrům odpovídající hasičský sbor nebo hlídku, jmenuje a odvolává velitele, zabezpečuje odbornou přípravu, akceschopnost a materiálně technické vybavení odpovídající potřebám svého územního celku,

c) zřizuje potřebný počet ohlašoven požárů a zařízení pro vyhlášení požárního poplachu a svolání hasičského sboru odpovídající potřebám a místním poměrům,

d) zpracovává a udržuje v souladu se skutečným stavem určenou dokumentaci požární ochrany,

e) organizuje a zabezpečuje preventivně výchovnou činnost, výchovu obyvatel a mládeže v požární ochraně,

f) je oprávněna vydávat k zajištění svých úkolů na úseku požární ochrany obecně závazné vyhlášky,

g) spolupracuje ve svém územním obvodu na úseku požární ochrany s orgány státní správy, právnickými a fyzickými osobami, podnikateli a sdruženími občanů zabezpečujícími ochranu zdraví a majetku občanů před požáry, koordinuje zabezpečení požární ochrany ve svém územním obvodu,

h) spolupracuje s okresním úřadem, pověřeným obecním úřadem a sousedními obcemi při zabezpečování úkolů na úseku požární ochrany,

i) zabezpečuje výstavu a údržbu objektů a zařízení pro potřeby požární ochrany obce,

j) vytváří podmínky pro činnost a rozvoj sdružení občanů na úseku požární ochrany.

[2] Obce se mohou sdružovat nebo vytvářet účelově sdružené prostředky k zajištění, řešení a plnění úkolů požární ochrany mezi sebou navzájem nebo s okresním úřadem případně s jinou právnickou nebo fyzickou osobou a podnikatelem.

[3] Obce si při plnění úkolů na úseku požární ochrany poskytují vzájemnou pomoc. Zejména poskytují pomoc sousedním obcím při zdolávání požárů, následků živelních pohrom nebo jiných mimořádných událostí vyvolávající stav obecné nouze. Obci která poskytla pomoc náleží náhrada účelně vynaložených nákladů, pokud se obce nedohodnou jinak.

[4] Obec k zabezpečení plnění úkolů na úseku požární ochrany jmenuje a pověřuje odborně způsobilé osoby.

[5] Obce o nasazení svého hasičského sboru informuj í bez zbytečného odkladu okresní požární ředitelství.

ODDÍL TŘETÍ

Spolupráce fyzických osob, obcí a jiných právnických osob,

podnikatelů a státních orgánů se sdružením občanů na úseku požární

ochrany

§ 12

[1] Zájmová dobrovolná sdružení občanů na úseku požární ochrany vykonávající některé činnosti uvedené v tomto zákoně se považují za sdružení občanů vzniklé z veřejného zájmu se zvláštním charakterem činnosti mající postavení právnické osoby.

[2] Obce a jiné právnické osoby, podnikatelé a orgány státní správy na úseku požární ochrany při zajišťování úkolů požární ochrany v daných úsecích spolupracují se sdruženími občanů na úseku požární ochrany. Spolupráce se uskutečňuje při:

a) zabezpečování požární ochrany daného územního celku,

b) ustavování a zabezpečování činnosti dobrovolných hasičských sborů, údržbě požární techniky a ostatních věcných prostředků,

c) organizování a provádění preventivních požárních kontrol,

d) zabezpečování odborné přípravy, školení a výcviku členů dobrovolných hasičských sborů a preventistů-členů kontrolních skupin ve vzdělávacích zařízeních sdružení občanů na úseku požární ochrany,

e) zpracování dokumentace požární ochrany,

f) zabezpečování potřeb a materiálně technického vybavení dobrovolných hasičských sborů, preventivních skupin a vzdělávacích zařízení,

g) zpracovávání návrhů předpisů o požární ochraně,

h) doporučování odborně způsobilých osob do funkcí velitelů dobrovolných hasičských sborů a preventistů požární ochrany obcí,

i) určování zaměření preventivně výchovné propagační a ediční činnosti a výchově mládeže v požární ochraně,

j) projednávání stavu a důležitých otázek požární ochrany,

k) rozdělování požární techniky a věcných prostředků požární ochrany,

l) plnění úkolů požární ochrany pro období branné pohotovost i státu a na úseku požární ochrany,

m) organizování a koordinování činnosti dobrovolných hasičských sborů obcí.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP