Zásada číslo 49
Základní povinnosti
Pracovníci jsou povinni vedle ostatních povinností
vyplývající z jejich pracovního poměru:
a) plnit rozkazy vydané v souvislosti s hašením
požárů, splnění rozkazu musí
odmítnout, jestliže by jeho splněním
spáchali trestný čin,
b) udržovat si potřebnou odbornou způsobilost
a fyzickou zdatnost,
c) nosit při výkonu práce stanovené
osobní ochranné pracovní prostředky,
výstroj a stejnokroj,
d) vykonávat svědomitě a řádně
službu podle svých sil, znalostí a schopností,
e) ohlásit bez zbytečného prodlení
svému nadřízenému závady a
nedostatky, které ohrožují nebo ztěžují
výkon služby.
Podrobnosti o používání osobních
ochranných pracovních prostředků stanoví
obecně závazný právní předpis.
Při záchraně života a zdraví
občanů a záchraně majetku vznikají
často složité situace s vysokým stupněm
rizikovosti. Z tohoto důvodu je třeba stanovit další
specifické povinnosti. K dodržování
kázně a přesného plnění
úkolů při hašení požáru
je třeba užívat k řízení
formu rozkazu. Současně je nezbytné, aby
se požárního zásahu zúčastňovali
pouze fyzicky zdatní a odborně způsobilí
pracovníci, kteří absolvovali předepsaný
výcvik. Tito pracovníci musí při výkonu
práce nosit stanovenou výzbroj a výstroj.
Zásada číslo 50
Odstupné
Pracovníku náleží při skončení
pracovního poměru podle §46 odst. 1 písm.
a) až d) zákoníku práce odstupné.
Odstupné činí až šestinásobek
průměrného hrubého měsíčního
příjmu.
Na poskytování odstupného se nevztahuje ustanovení
§ 1 zákona č. 195/91 Sb., o odstupném
poskytovaném při skončení pracovního
poměru, pokud jde o důvody k rozvázání
pracovního poměru výpovědí
danou organizací, a ustanovení § 3 odst. 1
a 2 citovaného zákona.
Charakter práce v požární ochraně
způsobuje nadměrné fyzické a psychické
opotřebení jehož důsledkem je často
nemožnost setrvat ze zdravotních důvodu v pracovním
poměru na úseku požární ochrany.
Rovněž při rozvázání pracovního
poměru z jiných než uvedených důvodů
způsobuje podstatně sníženou možnost
uplatnění v jiných oborech činnosti.
Z tohoto důvodu se poskytování odstupného
při rozvázání pracovního poměru
podle § 46 zákoníku práce rozšiřuje
o písmeno d) (zdravotní důvody) a výše
odstupného se stanoví až šestinásobek
průměrného hrubého měsíčního
příjmu. Možnost použití zákona
č. 195/91 Sb., o odstupném se výslovně
vylučuje v pojmu uchránění možného
nežádoucího souběhu.
Zásada číslo 51
Odměna za výkon zásahu a preventivních
požárních kontrol
1. Dobrovolným členům hasičských
sborů přísluší za jednu hodinu
účasti při zdolávání
požáru nebo jiné živelné události
odměna ve výši......... Kčs, nejvýše
však........ Kčs.
2. Dobrovolným členům kontrolních
skupin přísluší za jednu hodinu účasti
při preventivní požární kontrole
odměna ve výši........Kčs, nejvýše
však..........Kčs.
Podrobnosti o výši odměny stanoví obecně
závazný právní předpis.
Navrhuje se, aby občanům, kteří se
podílejí na úkolech požární
ochrany dobrovolně vedle plnění svých
pracovních úkolů byla přiznána
přiměřená odměna. V případě
navrhované odměny nejde o další pracovně
právní odchylky, které podle 55 zákoníku
práce přicházejí v úvahu jen
pro příslušníky požární
ochrany, ale jde o občansko právní odměnu,
která by měla občanům příslušet
vedle případné náhrady mzdy od jeho
zaměstnavatele.
Zásada číslo 52
Funkce, hodnost, stejnokroj
Pracovníkům státní správy a
pracovníkům hasičských sborů
plnícím úkoly na úseku požární
ochrany náleží funkční označení,
hodnost, stejnokroj, výstroj a výzbroj.
1. Funkční označení - označuje
současné funkční zařazení
(např. spojař, strojník, velitel družstva,
preventista, požární inspektor atd.).
2. Hodnostní označení - náleží
pracovníkům požární ochrany na
úseku státní správy a v hasičských
sborech.
Stanoví se tyto hodnosti:
a) praporčické: rotný PO, rotmistr PO, nadrotmistr
PO, podpraporčík PO, praporčík PO,
nadpraporčík PO,
b) důstojnické: podporučík PO, poručík
PO, nadporučík PO, kapitán PO, major PO,
podplukovník PO, plukovník PO.
Podrobnosti o funkčním označení, hodnostech
a stejnokroji pracovníků stanoví ministerstvo
vnitra obecně závazným právním
předpisem.
Zásada číslo 53
Jmenování do hodnosti
Po vzniku pracovního poměru je pracovník
jmenován do hodnosti určené podle stupně
dosaženého vzdělání.
Do praporčických nebo důstojnických
hodností jmenuje a povyšuje příslušný
ředitel okresního požárního ředitelství
nebo hlavního požárního ředitelství
anebo ministr vnitra.
Pracovník má nárok na povýšení,
jestliže
a) vykonává funkci, pro kterou je stanovena vyšší
hodnost,
b) dosahuje dobrých výsledků v práci,
c) uplynula mu určené doba výsluhy let v
hodnosti,
d) splňuje podmínky požadovaného vzdělání
nebo mu byl nedostatek tohoto vzdělání prominut.
Ministr vnitra, hlavní požární ředitel,
okresní požární ředitel může
odejmou hodnost na základě jednání,
jež je v příkrém rozporu s požadavky
kladenými na pracovníka na úseku požární
ochrany.
Zásada číslo 54
Systém funkcí, plat
Systém funkcí, funkční plat, hodnostní
příplatek, příplatky, odměny
a kvalifikační předpoklady stanový
zákon.
Výkon práce v požární ochraně,
zejména vztahy nadřízenosti a podřízenosti,
vyžadují hodnost a stejnokroj. Dosavadní praxe,
charakter práce a dlouholetá tradice odůvodňují
toto řešení zachovat i nadále. Zásady
upravují jmenování do hodností, způsob
povyšování a odejmutí hodnosti a některé
otázky pracovněprávních vztahů
okresního požárního ředitele.
S přihlédnutím k Listině základních
práv a svobod budou otázky odměňování
za práci upraveny zákonem.
Zásada číslo 55
Udělení odměny
Ministr vnitra ČR, hlavní požární
ředitel a okresní požární ředitel
mohou udělovat pracovníkům odměny.
Odměnami jsou:
a) věcný dar,
b) peněžní odměna,
c) mimořádné povýšení
nebo jmenování do hodnosti,.
Bližší podmínky o udělování
odměn stanoví ministerstvo vnitra.
Zvláštní charakter výkonu vyžaduje
upravit i jednotlivé druhy odměn udělované
pracovníkům jako ocenění příkladného
plnění úkolů nebo záslužného
činu při hašení požáru.
Zásada číslo 56
Vztah pracovně právních vztahů
Na pracovníky, kteří se bezprostředně
nepodílejí na plnění úkolů
požární ochrany, tzn. nevykonávají
státní správu na úseku požární
ochrany nebo se nepodílejí na hašení
požárů, se ustanovení zásad č.
42-55 písm. c nevztahují (např. uklízečky,
administrativa, topiči atd.).
V požárních ředitelstvích a hasičských
sborech jsou i pracovníci, kteří se přímo
nepodílejí na plnění úkolů
požární ochrany. Proto není nutné,
aby jim náležely hodnosti, stejnokroj a vztahovaly
se na ně odchylky od zákoníku práce
s výjimkou zásady č. 58 písm. a, b.
Tím se umožňuje udělit i těmto
pracovníkům odměnu jako ocenění
příkladného plnění jejich úkolů.
Zásada číslo 57
Náhrada škody za poškození na zdraví
nebo smrti
Jestliže došlo u fyzické osoby k poškození
na zdraví nebo smrti při činnosti v obecním
hasičském sboru nebo v kontrolní skupině,
uhradí škodu tím vzniklou obec podle předpisů
o odškodňování pracovních úrazů.
Jestliže došlo u fyzické osoby k poškození
na zdraví nebo smrti v souvislosti s pomocí, kterou
poskytla při hašení požáru, uhradí
škodu tím vzniklou podle předpisů o
odškodňování pracovních úrazů
v zastoupení státu okresní úřad,
v jehož územním obvodu požár vznikl.
Vznikla-li tato škoda při hašení požáru
v právnické osobě, uhradí škodu
právnická osoba, v jejímž zájmu
byla pomoc poskytnuta. Náhrada škody podle předcházejících
odstavců se fyzické osobě neposkytne, jestliže
jí nárok na náhradu této škody
vznikl již z pracovně právního vztahu.
Navrhovaná úprava, která se v praxi osvědčila
se přebírá z platné právní
úpravy.
Zásada číslo 58
Náhrada věcné škody
Právnická a fyzická osoba má nárok
na náhradu věcné škody, která
jí vznikla při pomoci poskytnuté při
zdolávání požáru. Ve zvlášť
odůvodněných případech lze
přiznat náhradu nákladů spojených
s obstaráním nové věci za poškozenou.
Právnické a fyzické osobě se nahrazuje
též věcná škoda, která jí
vznikla v důsledku opatření nezbytných
ke zdolávání požáru, zamezení
jeho šíření nebo při záchranných
pracích prováděných na příkaz
velitele zásahu. To neplatí, jestliže škoda
vznikla použitím hasicích látek v souvislosti
s hašením požáru.
Náhradu věcné škody poskytuje v zastoupení
státu okresní úřad v jehož územním
obvodu požár vznikl.
Vznikla-li fyzické osobě věcná škoda
v souvislosti s pomocí poskytnutou právnické
osobě, má okresní úřad vůči
právnické osobě právo na náhradu
toho, co fyzické osobě poskytl.
Právo na náhradu škody podle předchozích
odstavců se uplatňuje do tří měsíců,
kdy se poškozený dozvěděl o škodě,
nejpozději do dvou let od vzniku škody, jinak toto
právo zaniká.
Náhrada věcné škody podle předchozích
odstavců nenáleží tomu, jehož majetek
byl zasažen požárem.
Okresní úřad má právo na náhradu
škody vůči právnické osobě
v jejímž zájmu byla pomoc poskytnuta.
Bez podstatných změn se z platné právní
úpravy přebírá náhrada věcné
škody fyzickým osobám. Ustanovení se
rozšiřuje o stanovení nároků
právnických osob. Náhradu věcné
škody poskytuje okresní úřad, v jehož
územním obvodu požár vznikl. Ten má
právo na náhradu škody vůči právnické
osobě, v jejímž zájmu byla pomoc poskytnuta.
Zásada číslo 59
Odpovědnost pracovníků za škodu
Pracovníci a členové hasičských
sborů neodpovídají za škodu:
a) která vyplývá z rizik a řádného
výkonu služby,
b) kterou způsobili při odvrácení
nebezpečí hrozícího životu nebo
zdraví nebo škody hrozící majetku, jestliže
tento stav úmyslně nevyvolali a počínali
si při tom způsobem přiměřeným
okolnostem.
Uvedené ustanovení je navrhováno vzhledem
k tomu, že ustanovení § 178b zákoníku
práce řeší případy, kdy
pracovník odvrací škodu hrozící
organizaci. Pracovníci a členové hasičských
sborů při hašení požárů
však odvracejí nebezpečí hrozící
životu a zdraví nebo škodu na majetku jiných
subjektů. Navíc členové dobrovolných
jednotek požární ochrany neplní úkoly
požární ochrany v rámci pracovně
právních vztahů.
Zásada číslo 60
Mimořádné odškodnění
Pracovníku právnické osoby nebo podnikatele
zařazenému v hasičském sboru a členu
dobrovolného hasičského sboru nebo fyzické
osobě, která utrpěla v souvislosti s plněním
úkolů státní správy na úseku
požární ochrany nebo s hašením
požáru poškození na zdraví, jehož
následkem se stala osobou se změněnou pracovní
schopností, nebo částečně invalidní
nebo invalidní, náleží jednorázové
mimořádné odškodnění.
Vláda ČR stanoví nařízením,
v kterých případech a v jakém rozsahu
náleží poškozenému a pozůstalým
po něm, kromě nároku podle předpisů
o odškodňování pracovních úrazů,
i jednorázové mimořádné odškodnění,
a kdy je možné takové odškodnění
přiznat osobám, které byly na poškozeného
odkázány výživou.
Jednorázové mimořádné odškodnění
pracovníkům právnických osob a podnikatelům
a pozůstalým po nich poskytuje právnická
osoba nebo podnikatel, pokud ke škodě na zdraví
nebo smrtí došlo v souvislosti s činností
v jejich objektech.
V ostatních případech poskytuje toto odškodnění
ministerstvo vnitra.
Jestliže poškozený následkem poškození
na zdraví zemřel, náleží jednorázové
mimořádné odškodnění jeho
manželu a dítěti, které má nárok
na sirotčí důchod, případně
osobám, které na něj byly odkázány
výživou.
Výše odškodného činí pětinásobek
částek stanovených v § 200 zákoníku
práce.
Činnost související s hašením
požárů je spojena s nebezpečím
poškození na zdraví nebo smrtí, z tohoto
důvodu se navrhuje upravit nařízením
vlády ČR jednorázové mimořádné
odškodnění. Toto odškodnění
nemá povahu odškodnění poskytovaného
podle pracovně právních předpisů.
Řešení vychází ze současného
platného právního stavu.
Zásada číslo 61
Výjimky z výkonu státního požárního
dozoru
1. Působnost ministerstva vnitra a okresního úřadu
při výkonu státního požárního
dozoru, jakož i působnost obcí při provádění
preventivních požárních kontrol se nevztahuje
na:
a) útvary a zařízení Československé
armády, vojsk ministerstva vnitra, Federálního
policejního sboru, Sboru hradní policie, Policie
ČR a Sboru nápravné výchovy, v těchto
útvarech a zařízeních se zabezpečují
a provádějí uvedené úkoly podle
zvláštních předpisů,
b) báňská díla, zařízení,
pracoviště a činnosti v podzemí podléhající
dozoru orgánů státní báňské
správy, v těchto případech se zabezpečují
a provádějí uvedené úkoly podle
zvláštních předpisů,
c) drážní vozidla a říční
plavidla, s výjimkou zjišťování
příčin vzniku požárů,
námořní lodě a civilní letadla,
v těchto dopravních prostředcích se
zabezpečují a provádějí uvedené
úkoly podle zvláštních předpisů.
2. Ustanovení tohoto zákona se vztahují na
železniční, vodní a leteckou dopravu,
pokud mezinárodní smlouvy, kterými je Česká
a Slovenská Federativní Republika vázána,
nestanoví jinak.
3. Ustanovení tohoto zákona se nedotýkají
výsad a imunit přiznávaných podle
mezinárodního práva nebo mezinárodních
smluv kterými je Česká a Slovenská
Federativní Republika vázána. Při
hašení požáru lze vstoupit do objektů,
které požívají ochrany podle předchozí
věty jen na základě příslušného
souhlasu.
V zásadách je řešeno omezení
působnosti orgánů státní správy
vůči některým subjektům, které
vyplývá ze zvláštních předpisů,
mezinárodního práva nebo mezinárodních
smluv.
Zásada číslo 62
Oprávnění pracovníků a velitelů
1. Pracovníci při výkonu státního
požárního dozoru, fyzické osoby pověřené
prováděním preventivních požárních
kontrol, velitel zásahu a velitelé hasičských
sborů při hašení požáru
jsou oprávněni vstupovat do objektů, zařízení
a na pozemky, provádět potřebná zjištění
a úkony, nahlížet do příslušné
dokumentace, požadovat potřebné údaje
a vysvětlení a potřebnou součinnost
od vedoucích a ostatních pracovníků
orgánů a fyzických a právnických
osob. Tito pracovníci jsou oprávnění
vyzvat každého, kdo porušil předpisy o
požární ochraně, aby prokázal
svoji totožnost.
2. Zjistí-li pracovníci státního požárního
dozoru a velitelé hasičských sborů
porušování předpisů o požární
ochraně, jsou oprávněni učinit nezbytná
opatření k zamezení takového jednání
(např. zakázat nepovolené spalování
odpadů, vypalování porostů).
3. Pracovníci státního požárního
dozoru, velitel zásahu a velitelé hasičských
sborů jsou oprávněni v souvislosti se zásahem
jednotek požární ochrany nařídit
právnickým a fyzickým osobám nezbytná
omezení (např. nařídit, aby se z místa
zásahu vzdálily osoby, jejichž přítomnost
není potřebná, nařídit odstranění
překážky).
4. Bez vědomí velitele zásahu nesmí
nikdo vstupovat do řízení zásahu.
5. Pracovníci státního požárního
dozoru prokazují svá oprávnění
služebním průkazem nebo stejnokrojem. Fyzické
osoby pověřené prováděním
preventivních požárních kontrol prokazují
svá oprávnění pověřením
vydaným obecním úřadem. Velitelé
zásahu a velitelé hasičských sborů
prokazují svá oprávnění průkazem
vydaným okresním požárním ředitelstvím
nebo rukávovou páskou s nápisem "velitel
zásahu".
6. Podrobnosti o prokazování oprávnění
a o oprávnění učinit nezbytná
opatření k zamezení jednání
porušujícího předpisy o požární
ochraně stanoví obecně závazný
právní předpis.
Uvedená opatření jsou nezbytná pro
výkon státního požárního
dozoru a provádění preventivních požárních
kontrol. Tato opatření rovněž zajišťují,
aby zásah hasičských sborů nebyl narušován
dalšími osobami a bylo umožněno provést
opatření nezbytná k likvidaci požáru.
V zásadě je rovněž upraven okruh osob
oprávněných k provedení opatření
a způsob prokazování tohoto oprávnění.
Zásada číslo 63
Povinnost mlčenlivosti
1. Fyzické osoby pověřené plněním
úkolů na úseku požární
ochrany jsou povinny zachovávat mlčenlivost o skutečnostech,
které v obecním zájmu nebo v zájmu
zúčastněných osob mají zůstat
utajeny před nepovolanými osobami. Povinnost mlčenlivosti
trvá i po skončení pracovního poměru
nebo po splnění úkolu.
2. O zproštění mlčenlivosti a jeho rozsahu
rozhodují ředitel požárního ředitelství
nebo vedoucí právnické osoby, jde-li o jim
podřízené pracovníky, u osob pověřených
plněním úkolů na úseku požární
ochrany v obci rozhoduje o zproštění mlčenlivosti
starosta obce. Uvedené osoby jsou povinny zprostit fyzické
osoby mlčenlivosti vždy, požádá-li
o to orgán činný v trestním řízení.
Povinnost zachovávat mlčenlivost se vztahuje jak
na všechny pracovníky, tak na ostatní fyzické
osoby pověřené plněním úkolů
na úseku požární ochrany. Tyto osoby
se mohou při výkonu státního požárního
dozoru, při provádění preventivních
požárních kontrol nebo při požárním
zásahu dozvědět skutečnosti, které
mají v zájmu kontrolovaného nebo požárem
zasaženého subjektu, případně
i v zájmu státu zůstat utajeny.
Zásada číslo 64
Záchranné práce při živelních
pohromách
Pokud zvláštní předpisy nestanoví
jinak, vztahují se ustanovení tohoto zákona
o poskytování osobní a věcné
pomoci, o hasičských sborech, o právech a
povinnostech pracovníků a členů hasičských
sborů, o náhradě škody přiměřeně
také na záchranné práce při
živelních pohromách. Totéž platí
při záchranných pracích při
mimořádných událostech nebo ekologických
haváriích pokud jsou bezprostředně
ohroženy lidské životy nebo hrozí značná
škoda.
Hasičské sbory se ve stále širším
rozsahu podílejí na likvidaci následků
živelních pohrom a na záchranných pracích
při mimořádných událostech
a haváriích, kdy jsou ohroženy lidské
životy nebo hrozí značná škoda.
Z tohoto důvodu je třeba ustanovení navrhovaných
zásad přiměřeně aplikovat i
na tyto případy.
Zásada číslo 65
Ocenění odvahy a obětavosti fyzických
osob
K ocenění odvahy, obětavosti a mimořádných
pracovních výsledků fyzických osob
při plnění úkolů požární
ochrany může ministr vnitra udělit věcný
nebo peněžitý dar.
Zásady poskytování darů stanoví
vláda ČR.
Řešení se přebírá ze současné
právní úpravy.
Zásada číslo 66
Působnost hl. m. Prahy
1. Působnost na úseku požární
ochrany, která je podle tohoto zákona svěřena
obcím, pověřeným obecním úřadům
a okresním úřadům, vykonává
na území hl. m. Prahy Magistrátní
úřad hl. m. Prahy.
2. Podrobnosti o zajištění a působnostech
na úseku požární ochrany v hlavním
městě Praze stanoví a upraví "Statut
hl. m. Prahy".
Zásada respektuje určité specifické
postavení hl. m. Prahy. Řešení vychází
ze současné právní úpravy obsažené
v zákoně ČNR č. 418/90 Sb. a zákoně
ČNR č. 425/90 Sb. a některých dalších
opatřeních s tím souvisejících
ve znění pozdějších předpisů
Zásada číslo 67
Výjimky ze správního řádu
Podle zákona č. 71/67 Sb., o správním
řízení (správní řád)
se nepostupuje v případech uvedených v zásadách
o vydávání souhlasu ke zřízení
společných hasičských sborů
pro více právnických osob, o soustřeďování
a nasazování hasičských sborů,
a o rozhodování o zproštění mlčenlivosti.
Návrh stanoví, v kterých specifických
případech nebudou orgány státní
správy na úseku požární ochrany
rozhodovat podle předpisů o správním
řízení.
Zásada číslo 68
Funkční označení
Členům, kteří plní úkoly
na úseku požární ochrany náležejí
funkční označení a stejnokroj.
Podrobnosti o funkčním označení a
stejnokroji členů stanoví obecné závazný
právní předpis.
Členům dobrovolných hasičských
sborů a závodních hasičských
sborů, kteří plní úkoly na
úseku požární ochrany vedle svého
povolání, náleží ze zákona
stejnokroj a funkční označení. Funkční
označení je výrazem stupně dosažené
odbornosti a doby členství ve sboru.
Zásada číslo 69
Poskytování služeb
1. Požární ředitelství a hasičské
sbory mohou poskytovat odborné, pohotovostní a další
služby nebo práce za úplatu. Tyto služby
a práce mohou poskytovat pouze za podmínky, že
nedojde k ohrožení jejich akceschopnosti a plnění
základních úkolů.
2. Orgány vykonávající státní
správu na úseku požární ochrany
provádějí některé činnosti
za úhrady stanovené obecně závazným
právním předpisem nebo za ceny podle zvláštního
předpisu (zák. č. 526/1990 Sb. o cenách).
Jedná se např. o podávání odborných
a závazných stanovisek, provádění
prohlídek, řízení a vyhodnocování
zkoušek vyhrazených tech. zařízení,
prověřování odborné způsobilosti
právnických osob a podnikatelů a jednotlivých
uživatelů tech. zařízení k výrobě,
montáži, opravám, údržbě
a revizím vyhrazených tech. zařízení
a vydávání oprávnění,
prověřování odborné způsobilosti
fyzických osob ke zkouškám, revizím,
opravám nebo obsluze vyhrazených tech. zařízení
a vydávání osvědčení.
Podrobnosti stanoví obecně závazný
právní předpis.
Navrhovaná zásada umožňuje hasičským
sborům poskytovat za úplatu některé
služby nebo práce, které dosud s přihlédnutím
ke znění § 97 platného zákona
o požární ochraně nebylo možné
provádět. Tento stav vedl k obcházení
citovaného ustanovení a neumožňoval
využít požární techniku a věcné
prostředky požární ochrany k uspokojování
některých potřeb obcí, právnických
a fyzických osob. Možnost poskytovat služby nebo
práce je však podmíněna tím,
že nedojde k ohrožení akceschopnosti hasičského
sboru.