Zásada číslo 49

Základní povinnosti

Pracovníci jsou povinni vedle ostatních povinností vyplývající z jejich pracovního poměru:

a) plnit rozkazy vydané v souvislosti s hašením požárů, splnění rozkazu musí odmítnout, jestliže by jeho splněním spáchali trestný čin,

b) udržovat si potřebnou odbornou způsobilost a fyzickou zdatnost,

c) nosit při výkonu práce stanovené osobní ochranné pracovní prostředky, výstroj a stejnokroj,

d) vykonávat svědomitě a řádně službu podle svých sil, znalostí a schopností,

e) ohlásit bez zbytečného prodlení svému nadřízenému závady a nedostatky, které ohrožují nebo ztěžují výkon služby.

Podrobnosti o používání osobních ochranných pracovních prostředků stanoví obecně závazný právní předpis.

Při záchraně života a zdraví občanů a záchraně majetku vznikají často složité situace s vysokým stupněm rizikovosti. Z tohoto důvodu je třeba stanovit další specifické povinnosti. K dodržování kázně a přesného plnění úkolů při hašení požáru je třeba užívat k řízení formu rozkazu. Současně je nezbytné, aby se požárního zásahu zúčastňovali pouze fyzicky zdatní a odborně způsobilí pracovníci, kteří absolvovali předepsaný výcvik. Tito pracovníci musí při výkonu práce nosit stanovenou výzbroj a výstroj.

Zásada číslo 50

Odstupné

Pracovníku náleží při skončení pracovního poměru podle §46 odst. 1 písm. a) až d) zákoníku práce odstupné.

Odstupné činí až šestinásobek průměrného hrubého měsíčního příjmu.

Na poskytování odstupného se nevztahuje ustanovení § 1 zákona č. 195/91 Sb., o odstupném poskytovaném při skončení pracovního poměru, pokud jde o důvody k rozvázání pracovního poměru výpovědí danou organizací, a ustanovení § 3 odst. 1 a 2 citovaného zákona.

Charakter práce v požární ochraně způsobuje nadměrné fyzické a psychické opotřebení jehož důsledkem je často nemožnost setrvat ze zdravotních důvodu v pracovním poměru na úseku požární ochrany. Rovněž při rozvázání pracovního poměru z jiných než uvedených důvodů způsobuje podstatně sníženou možnost uplatnění v jiných oborech činnosti. Z tohoto důvodu se poskytování odstupného při rozvázání pracovního poměru podle § 46 zákoníku práce rozšiřuje o písmeno d) (zdravotní důvody) a výše odstupného se stanoví až šestinásobek průměrného hrubého měsíčního příjmu. Možnost použití zákona č. 195/91 Sb., o odstupném se výslovně vylučuje v pojmu uchránění možného nežádoucího souběhu.

Zásada číslo 51

Odměna za výkon zásahu a preventivních požárních kontrol

1. Dobrovolným členům hasičských sborů přísluší za jednu hodinu účasti při zdolávání požáru nebo jiné živelné události odměna ve výši......... Kčs, nejvýše však........ Kčs.

2. Dobrovolným členům kontrolních skupin přísluší za jednu hodinu účasti při preventivní požární kontrole odměna ve výši........Kčs, nejvýše však..........Kčs.

Podrobnosti o výši odměny stanoví obecně závazný právní předpis.

Navrhuje se, aby občanům, kteří se podílejí na úkolech požární ochrany dobrovolně vedle plnění svých pracovních úkolů byla přiznána přiměřená odměna. V případě navrhované odměny nejde o další pracovně právní odchylky, které podle 55 zákoníku práce přicházejí v úvahu jen pro příslušníky požární ochrany, ale jde o občansko právní odměnu, která by měla občanům příslušet vedle případné náhrady mzdy od jeho zaměstnavatele.

Zásada číslo 52

Funkce, hodnost, stejnokroj

Pracovníkům státní správy a pracovníkům hasičských sborů plnícím úkoly na úseku požární ochrany náleží funkční označení, hodnost, stejnokroj, výstroj a výzbroj.

1. Funkční označení - označuje současné funkční zařazení (např. spojař, strojník, velitel družstva, preventista, požární inspektor atd.).

2. Hodnostní označení - náleží pracovníkům požární ochrany na úseku státní správy a v hasičských sborech.

Stanoví se tyto hodnosti:

a) praporčické: rotný PO, rotmistr PO, nadrotmistr PO, podpraporčík PO, praporčík PO, nadpraporčík PO,

b) důstojnické: podporučík PO, poručík PO, nadporučík PO, kapitán PO, major PO, podplukovník PO, plukovník PO.

Podrobnosti o funkčním označení, hodnostech a stejnokroji pracovníků stanoví ministerstvo vnitra obecně závazným právním předpisem.

Zásada číslo 53

Jmenování do hodnosti

Po vzniku pracovního poměru je pracovník jmenován do hodnosti určené podle stupně dosaženého vzdělání.

Do praporčických nebo důstojnických hodností jmenuje a povyšuje příslušný ředitel okresního požárního ředitelství nebo hlavního požárního ředitelství anebo ministr vnitra.

Pracovník má nárok na povýšení, jestliže

a) vykonává funkci, pro kterou je stanovena vyšší hodnost,

b) dosahuje dobrých výsledků v práci,

c) uplynula mu určené doba výsluhy let v hodnosti,

d) splňuje podmínky požadovaného vzdělání nebo mu byl nedostatek tohoto vzdělání prominut.

Ministr vnitra, hlavní požární ředitel, okresní požární ředitel může odejmou hodnost na základě jednání, jež je v příkrém rozporu s požadavky kladenými na pracovníka na úseku požární ochrany.

Zásada číslo 54

Systém funkcí, plat

Systém funkcí, funkční plat, hodnostní příplatek, příplatky, odměny a kvalifikační předpoklady stanový zákon.

Výkon práce v požární ochraně, zejména vztahy nadřízenosti a podřízenosti, vyžadují hodnost a stejnokroj. Dosavadní praxe, charakter práce a dlouholetá tradice odůvodňují toto řešení zachovat i nadále. Zásady upravují jmenování do hodností, způsob povyšování a odejmutí hodnosti a některé otázky pracovněprávních vztahů okresního požárního ředitele. S přihlédnutím k Listině základních práv a svobod budou otázky odměňování za práci upraveny zákonem.

Zásada číslo 55

Udělení odměny

Ministr vnitra ČR, hlavní požární ředitel a okresní požární ředitel mohou udělovat pracovníkům odměny.

Odměnami jsou:

a) věcný dar,

b) peněžní odměna,

c) mimořádné povýšení nebo jmenování do hodnosti,.

Bližší podmínky o udělování odměn stanoví ministerstvo vnitra.

Zvláštní charakter výkonu vyžaduje upravit i jednotlivé druhy odměn udělované pracovníkům jako ocenění příkladného plnění úkolů nebo záslužného činu při hašení požáru.

Zásada číslo 56

Vztah pracovně právních vztahů

Na pracovníky, kteří se bezprostředně nepodílejí na plnění úkolů požární ochrany, tzn. nevykonávají státní správu na úseku požární ochrany nebo se nepodílejí na hašení požárů, se ustanovení zásad č. 42-55 písm. c nevztahují (např. uklízečky, administrativa, topiči atd.).

V požárních ředitelstvích a hasičských sborech jsou i pracovníci, kteří se přímo nepodílejí na plnění úkolů požární ochrany. Proto není nutné, aby jim náležely hodnosti, stejnokroj a vztahovaly se na ně odchylky od zákoníku práce s výjimkou zásady č. 58 písm. a, b. Tím se umožňuje udělit i těmto pracovníkům odměnu jako ocenění příkladného plnění jejich úkolů.

ODDÍL DRUHÝ

Náhrada škody

Zásada číslo 57

Náhrada škody za poškození na zdraví nebo smrti

Jestliže došlo u fyzické osoby k poškození na zdraví nebo smrti při činnosti v obecním hasičském sboru nebo v kontrolní skupině, uhradí škodu tím vzniklou obec podle předpisů o odškodňování pracovních úrazů.

Jestliže došlo u fyzické osoby k poškození na zdraví nebo smrti v souvislosti s pomocí, kterou poskytla při hašení požáru, uhradí škodu tím vzniklou podle předpisů o odškodňování pracovních úrazů v zastoupení státu okresní úřad, v jehož územním obvodu požár vznikl. Vznikla-li tato škoda při hašení požáru v právnické osobě, uhradí škodu právnická osoba, v jejímž zájmu byla pomoc poskytnuta. Náhrada škody podle předcházejících odstavců se fyzické osobě neposkytne, jestliže jí nárok na náhradu této škody vznikl již z pracovně právního vztahu.

Navrhovaná úprava, která se v praxi osvědčila se přebírá z platné právní úpravy.

Zásada číslo 58

Náhrada věcné škody

Právnická a fyzická osoba má nárok na náhradu věcné škody, která jí vznikla při pomoci poskytnuté při zdolávání požáru. Ve zvlášť odůvodněných případech lze přiznat náhradu nákladů spojených s obstaráním nové věci za poškozenou.

Právnické a fyzické osobě se nahrazuje též věcná škoda, která jí vznikla v důsledku opatření nezbytných ke zdolávání požáru, zamezení jeho šíření nebo při záchranných pracích prováděných na příkaz velitele zásahu. To neplatí, jestliže škoda vznikla použitím hasicích látek v souvislosti s hašením požáru.

Náhradu věcné škody poskytuje v zastoupení státu okresní úřad v jehož územním obvodu požár vznikl.

Vznikla-li fyzické osobě věcná škoda v souvislosti s pomocí poskytnutou právnické osobě, má okresní úřad vůči právnické osobě právo na náhradu toho, co fyzické osobě poskytl.

Právo na náhradu škody podle předchozích odstavců se uplatňuje do tří měsíců, kdy se poškozený dozvěděl o škodě, nejpozději do dvou let od vzniku škody, jinak toto právo zaniká.

Náhrada věcné škody podle předchozích odstavců nenáleží tomu, jehož majetek byl zasažen požárem.

Okresní úřad má právo na náhradu škody vůči právnické osobě v jejímž zájmu byla pomoc poskytnuta.

Bez podstatných změn se z platné právní úpravy přebírá náhrada věcné škody fyzickým osobám. Ustanovení se rozšiřuje o stanovení nároků právnických osob. Náhradu věcné škody poskytuje okresní úřad, v jehož územním obvodu požár vznikl. Ten má právo na náhradu škody vůči právnické osobě, v jejímž zájmu byla pomoc poskytnuta.

Zásada číslo 59

Odpovědnost pracovníků za škodu

Pracovníci a členové hasičských sborů neodpovídají za škodu:

a) která vyplývá z rizik a řádného výkonu služby,

b) kterou způsobili při odvrácení nebezpečí hrozícího životu nebo zdraví nebo škody hrozící majetku, jestliže tento stav úmyslně nevyvolali a počínali si při tom způsobem přiměřeným okolnostem.

Uvedené ustanovení je navrhováno vzhledem k tomu, že ustanovení § 178b zákoníku práce řeší případy, kdy pracovník odvrací škodu hrozící organizaci. Pracovníci a členové hasičských sborů při hašení požárů však odvracejí nebezpečí hrozící životu a zdraví nebo škodu na majetku jiných subjektů. Navíc členové dobrovolných jednotek požární ochrany neplní úkoly požární ochrany v rámci pracovně právních vztahů.

Zásada číslo 60

Mimořádné odškodnění

Pracovníku právnické osoby nebo podnikatele zařazenému v hasičském sboru a členu dobrovolného hasičského sboru nebo fyzické osobě, která utrpěla v souvislosti s plněním úkolů státní správy na úseku požární ochrany nebo s hašením požáru poškození na zdraví, jehož následkem se stala osobou se změněnou pracovní schopností, nebo částečně invalidní nebo invalidní, náleží jednorázové mimořádné odškodnění.

Vláda ČR stanoví nařízením, v kterých případech a v jakém rozsahu náleží poškozenému a pozůstalým po něm, kromě nároku podle předpisů o odškodňování pracovních úrazů, i jednorázové mimořádné odškodnění, a kdy je možné takové odškodnění přiznat osobám, které byly na poškozeného odkázány výživou.

Jednorázové mimořádné odškodnění pracovníkům právnických osob a podnikatelům a pozůstalým po nich poskytuje právnická osoba nebo podnikatel, pokud ke škodě na zdraví nebo smrtí došlo v souvislosti s činností v jejich objektech.

V ostatních případech poskytuje toto odškodnění ministerstvo vnitra.

Jestliže poškozený následkem poškození na zdraví zemřel, náleží jednorázové mimořádné odškodnění jeho manželu a dítěti, které má nárok na sirotčí důchod, případně osobám, které na něj byly odkázány výživou.

Výše odškodného činí pětinásobek částek stanovených v § 200 zákoníku práce.

Činnost související s hašením požárů je spojena s nebezpečím poškození na zdraví nebo smrtí, z tohoto důvodu se navrhuje upravit nařízením vlády ČR jednorázové mimořádné odškodnění. Toto odškodnění nemá povahu odškodnění poskytovaného podle pracovně právních předpisů. Řešení vychází ze současného platného právního stavu.

ČÁST PÁTÁ

Společná, přechodná a závěrečná ustanovení

Zásada číslo 61

Výjimky z výkonu státního požárního dozoru

1. Působnost ministerstva vnitra a okresního úřadu při výkonu státního požárního dozoru, jakož i působnost obcí při provádění preventivních požárních kontrol se nevztahuje na:

a) útvary a zařízení Československé armády, vojsk ministerstva vnitra, Federálního policejního sboru, Sboru hradní policie, Policie ČR a Sboru nápravné výchovy, v těchto útvarech a zařízeních se zabezpečují a provádějí uvedené úkoly podle zvláštních předpisů,

b) báňská díla, zařízení, pracoviště a činnosti v podzemí podléhající dozoru orgánů státní báňské správy, v těchto případech se zabezpečují a provádějí uvedené úkoly podle zvláštních předpisů,

c) drážní vozidla a říční plavidla, s výjimkou zjišťování příčin vzniku požárů, námořní lodě a civilní letadla, v těchto dopravních prostředcích se zabezpečují a provádějí uvedené úkoly podle zvláštních předpisů.

2. Ustanovení tohoto zákona se vztahují na železniční, vodní a leteckou dopravu, pokud mezinárodní smlouvy, kterými je Česká a Slovenská Federativní Republika vázána, nestanoví jinak.

3. Ustanovení tohoto zákona se nedotýkají výsad a imunit přiznávaných podle mezinárodního práva nebo mezinárodních smluv kterými je Česká a Slovenská Federativní Republika vázána. Při hašení požáru lze vstoupit do objektů, které požívají ochrany podle předchozí věty jen na základě příslušného souhlasu.

V zásadách je řešeno omezení působnosti orgánů státní správy vůči některým subjektům, které vyplývá ze zvláštních předpisů, mezinárodního práva nebo mezinárodních smluv.

Zásada číslo 62

Oprávnění pracovníků a velitelů

1. Pracovníci při výkonu státního požárního dozoru, fyzické osoby pověřené prováděním preventivních požárních kontrol, velitel zásahu a velitelé hasičských sborů při hašení požáru jsou oprávněni vstupovat do objektů, zařízení a na pozemky, provádět potřebná zjištění a úkony, nahlížet do příslušné dokumentace, požadovat potřebné údaje a vysvětlení a potřebnou součinnost od vedoucích a ostatních pracovníků orgánů a fyzických a právnických osob. Tito pracovníci jsou oprávnění vyzvat každého, kdo porušil předpisy o požární ochraně, aby prokázal svoji totožnost.

2. Zjistí-li pracovníci státního požárního dozoru a velitelé hasičských sborů porušování předpisů o požární ochraně, jsou oprávněni učinit nezbytná opatření k zamezení takového jednání (např. zakázat nepovolené spalování odpadů, vypalování porostů).

3. Pracovníci státního požárního dozoru, velitel zásahu a velitelé hasičských sborů jsou oprávněni v souvislosti se zásahem jednotek požární ochrany nařídit právnickým a fyzickým osobám nezbytná omezení (např. nařídit, aby se z místa zásahu vzdálily osoby, jejichž přítomnost není potřebná, nařídit odstranění překážky).

4. Bez vědomí velitele zásahu nesmí nikdo vstupovat do řízení zásahu.

5. Pracovníci státního požárního dozoru prokazují svá oprávnění služebním průkazem nebo stejnokrojem. Fyzické osoby pověřené prováděním preventivních požárních kontrol prokazují svá oprávnění pověřením vydaným obecním úřadem. Velitelé zásahu a velitelé hasičských sborů prokazují svá oprávnění průkazem vydaným okresním požárním ředitelstvím nebo rukávovou páskou s nápisem "velitel zásahu".

6. Podrobnosti o prokazování oprávnění a o oprávnění učinit nezbytná opatření k zamezení jednání porušujícího předpisy o požární ochraně stanoví obecně závazný právní předpis.

Uvedená opatření jsou nezbytná pro výkon státního požárního dozoru a provádění preventivních požárních kontrol. Tato opatření rovněž zajišťují, aby zásah hasičských sborů nebyl narušován dalšími osobami a bylo umožněno provést opatření nezbytná k likvidaci požáru. V zásadě je rovněž upraven okruh osob oprávněných k provedení opatření a způsob prokazování tohoto oprávnění.

Zásada číslo 63

Povinnost mlčenlivosti

1. Fyzické osoby pověřené plněním úkolů na úseku požární ochrany jsou povinny zachovávat mlčenlivost o skutečnostech, které v obecním zájmu nebo v zájmu zúčastněných osob mají zůstat utajeny před nepovolanými osobami. Povinnost mlčenlivosti trvá i po skončení pracovního poměru nebo po splnění úkolu.

2. O zproštění mlčenlivosti a jeho rozsahu rozhodují ředitel požárního ředitelství nebo vedoucí právnické osoby, jde-li o jim podřízené pracovníky, u osob pověřených plněním úkolů na úseku požární ochrany v obci rozhoduje o zproštění mlčenlivosti starosta obce. Uvedené osoby jsou povinny zprostit fyzické osoby mlčenlivosti vždy, požádá-li o to orgán činný v trestním řízení.

Povinnost zachovávat mlčenlivost se vztahuje jak na všechny pracovníky, tak na ostatní fyzické osoby pověřené plněním úkolů na úseku požární ochrany. Tyto osoby se mohou při výkonu státního požárního dozoru, při provádění preventivních požárních kontrol nebo při požárním zásahu dozvědět skutečnosti, které mají v zájmu kontrolovaného nebo požárem zasaženého subjektu, případně i v zájmu státu zůstat utajeny.

Zásada číslo 64

Záchranné práce při živelních pohromách

Pokud zvláštní předpisy nestanoví jinak, vztahují se ustanovení tohoto zákona o poskytování osobní a věcné pomoci, o hasičských sborech, o právech a povinnostech pracovníků a členů hasičských sborů, o náhradě škody přiměřeně také na záchranné práce při živelních pohromách. Totéž platí při záchranných pracích při mimořádných událostech nebo ekologických haváriích pokud jsou bezprostředně ohroženy lidské životy nebo hrozí značná škoda.

Hasičské sbory se ve stále širším rozsahu podílejí na likvidaci následků živelních pohrom a na záchranných pracích při mimořádných událostech a haváriích, kdy jsou ohroženy lidské životy nebo hrozí značná škoda. Z tohoto důvodu je třeba ustanovení navrhovaných zásad přiměřeně aplikovat i na tyto případy.

Zásada číslo 65

Ocenění odvahy a obětavosti fyzických osob

K ocenění odvahy, obětavosti a mimořádných pracovních výsledků fyzických osob při plnění úkolů požární ochrany může ministr vnitra udělit věcný nebo peněžitý dar.

Zásady poskytování darů stanoví vláda ČR.

Řešení se přebírá ze současné právní úpravy.

Zásada číslo 66

Působnost hl. m. Prahy

1. Působnost na úseku požární ochrany, která je podle tohoto zákona svěřena obcím, pověřeným obecním úřadům a okresním úřadům, vykonává na území hl. m. Prahy Magistrátní úřad hl. m. Prahy.

2. Podrobnosti o zajištění a působnostech na úseku požární ochrany v hlavním městě Praze stanoví a upraví "Statut hl. m. Prahy".

Zásada respektuje určité specifické postavení hl. m. Prahy. Řešení vychází ze současné právní úpravy obsažené v zákoně ČNR č. 418/90 Sb. a zákoně ČNR č. 425/90 Sb. a některých dalších opatřeních s tím souvisejících ve znění pozdějších předpisů

Zásada číslo 67

Výjimky ze správního řádu

Podle zákona č. 71/67 Sb., o správním řízení (správní řád) se nepostupuje v případech uvedených v zásadách o vydávání souhlasu ke zřízení společných hasičských sborů pro více právnických osob, o soustřeďování a nasazování hasičských sborů, a o rozhodování o zproštění mlčenlivosti.

Návrh stanoví, v kterých specifických případech nebudou orgány státní správy na úseku požární ochrany rozhodovat podle předpisů o správním řízení.

Zásada číslo 68

Funkční označení

Členům, kteří plní úkoly na úseku požární ochrany náležejí funkční označení a stejnokroj.

Podrobnosti o funkčním označení a stejnokroji členů stanoví obecné závazný právní předpis.

Členům dobrovolných hasičských sborů a závodních hasičských sborů, kteří plní úkoly na úseku požární ochrany vedle svého povolání, náleží ze zákona stejnokroj a funkční označení. Funkční označení je výrazem stupně dosažené odbornosti a doby členství ve sboru.

Zásada číslo 69

Poskytování služeb

1. Požární ředitelství a hasičské sbory mohou poskytovat odborné, pohotovostní a další služby nebo práce za úplatu. Tyto služby a práce mohou poskytovat pouze za podmínky, že nedojde k ohrožení jejich akceschopnosti a plnění základních úkolů.

2. Orgány vykonávající státní správu na úseku požární ochrany provádějí některé činnosti za úhrady stanovené obecně závazným právním předpisem nebo za ceny podle zvláštního předpisu (zák. č. 526/1990 Sb. o cenách). Jedná se např. o podávání odborných a závazných stanovisek, provádění prohlídek, řízení a vyhodnocování zkoušek vyhrazených tech. zařízení, prověřování odborné způsobilosti právnických osob a podnikatelů a jednotlivých uživatelů tech. zařízení k výrobě, montáži, opravám, údržbě a revizím vyhrazených tech. zařízení a vydávání oprávnění, prověřování odborné způsobilosti fyzických osob ke zkouškám, revizím, opravám nebo obsluze vyhrazených tech. zařízení a vydávání osvědčení.

Podrobnosti stanoví obecně závazný právní předpis.

Navrhovaná zásada umožňuje hasičským sborům poskytovat za úplatu některé služby nebo práce, které dosud s přihlédnutím ke znění § 97 platného zákona o požární ochraně nebylo možné provádět. Tento stav vedl k obcházení citovaného ustanovení a neumožňoval využít požární techniku a věcné prostředky požární ochrany k uspokojování některých potřeb obcí, právnických a fyzických osob. Možnost poskytovat služby nebo práce je však podmíněna tím, že nedojde k ohrožení akceschopnosti hasičského sboru.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP