Zásada číslo 35
Úkoly hasičských sborů
1. Úkoly hasičských sborů:
a) ochrana lidí, zvířat, cenných věcí
a majetku před vzniklými požáry, účinný
boj proti požárům a likvidace požárů,
b) poskytování pomoci při boji s katastrofami,
živelními pohromami, neštěstími
a odstraňování jejich následků
nebo odstraňování nebezpečí
pro životní prostředí při stavech
nouze a výkonu služeb souvisejících
s ochranou životů a zdraví občanů
a ochrana majetku.
2. Hasičské sbory si při plnění
úkolů vzájemně pomáhají.
3. Hasičské sbory a technika nesmí být
nasazeny a použity k vojenským nebo policejním
účelům anebo k úkolům, které
omezují jejich pohotovou schopnost nasazení.
Zásada číslo 36
Druhy hasičských sborů a hasičské
hlídky
1. Druhy hasičských sborů:
a) hasičský sbor z povolání,
b) hasičský sbor smíšený,
c) dobrovolné hasičské sbory,
d) povinné - přikázané hasičské
sbory.
2. Hasičské hlídky.
3. Hasičské sbory zřízené podnikateli
nebo právnickými osobami.
4. Zřizovatelé hasičských sborů
a hasičských hlídek jmenují na základě
prokázaných odborných předpokladů
velitele hasičského sboru nebo hasičské
hlídky. Velitel řídí hasičský
sbor nebo hasičskou hlídku a odpovídá
za její akceschopnost, výkon služby a činnost.
Osoby, které vykonávají činnost v
hasičských sborech nebo hasičských
hlídkách jsou podřízeny svým
velitelům nebo veliteli zásahu.
Zásada číslo 37
Hasičské sbory
1. Hasičský sbor z povolání zřizuje
obec, právnická osoba nebo okresní úřad
jako samostatnou organizaci, pracovníci hasičských
sborů jsou v pracovním poměru k hasičskému
sboru nebo právnické osobě.
2. Hasičský sbor smíšený zřizují
zpravidla menší obce, právnická osoba
nebo podnikatel. Kombinace hasičského sboru z povolání
s hasičským sborem dobrovolným. Je složen
z velitele, který je v pracovním poměru k
obci, k právnické osobě nebo podnikateli,
a zpravidla ze strojníka, spojaře a řidiče
v pracovním poměru k hasičskému sboru,
právnické osobě nebo podnikateli a dále
jsou k výkonu služby doplňovány a začleňovány
vycvičení, odborně a fyzicky zdatní
občané (např. ze združení občanů
na úseku požární ochrany) nebo pracovníci
právnické osoby mimo hlavní pracovní
poměr.
3. Dobrovolný hasičský sbor zřizují
zpravidla menší obce, právnické osoby
nebo podnikatelé. Obce zpravidla na základě
spolupráce a součinnosti se sdružením
občanů na úseku požární
ochrany.
a) do dobrovolného hasičského sboru zřízeného
obcí mohou být vybrány pro výkon služby
osoby na základě dobrovolného přihlášení
které:
- dosáhly 18 let věku,
- splňují zdravotní, psychické a fyzické
předpoklady služby v hasičském sboru,
- jsou povinny k delší době služby a splňují
charakterové vlastnosti,
- nejsou nezpůsobilé ke službě v dobrovolném
hasičském sboru,
b) o přijetí rozhoduje vedení hasičského
sboru. Na přijetí není právní
nárok,
c) členové dobrovolných hasičských
sborů jsou zaměstnavateli nebo nadřízenými
po dobu nasazení, cvičení nebo výcviku
a výuky uvolňováni z práce, pro příslušníky
veřejných služeb to platí pouze tehdy,
pokud tím není dotčen veřejný
zájem,
d) výpověď nebo propuštění
ze služebního nebo pracovního poměru
nebo jiné pracovní poškození s důvodem
činnosti v hasičském sboru je nepřípustné,
e) uvolnění potvrdí obec písemně,
při zásahu a cvičení to provede dodatečně,
f) uvolnění pro účely výcviku
a výuky je oznámeno zaměstnavatelům
nebo nadřízeným písemně s dostatečným
časovým předstihem,
g) za dobu zásahu, cvičení, výcviku
či výuky, které připadnou do pracovní
doby mají příslušníci dobrovolných
hasičských sborů náhradu na finanční
odškodnění nebo náhradu ušlého
výdělku,
h) v obcích s hasičským sborem z povolání
mohou být kromě něj zřizovány
dobrovolné hasičské sbory,
i) v dobrovolném hasičském sboru mohou být
zařazeni i osoby vykonávající tuto
službu jako svoje povolání,
j) pro dobrovolné hasičské sbory právnických
osob a podnikatelů neplatí body odst. 1 písm.
d), e), f), g), h), i).
4. Povinné (přikázané) hasičské
sbory
a) není-li v obci, u právnické osoby nebo
podnikatele zaručeno zabezpečení požárního
zásahu a poskytnutí pomoci při neštěstích
a stavech nouze všeho druhu, zřizuje se povinný
(přikázaný) hasičský sbor,
b) k zajištění minimálního počtu
hasičského sboru mohou být do služby
povoláni také jednotliví obyvatelé,
pokud podléhají povinnosti služby v hasičském
sboru, a pracují v obci,
c) všichni mužští obyvatelé obce
od dosažení 18 až 50 let věku podléhají
povinnosti služby v hasičském sboru, pokud
neprokáží, že nesplňují
zdravotní požadavky pro službu v hasičském
sboru, starosta povolá povinné ke službě
písemným rozhodnutím na určitou dobu
k výkonu v povinném hasičském sboru,
povinnost služby vzniká pouze v obci trvalého
bydliště,
e) potřebu zřízení povinného
hasičského sboru stanoví obec usnesením
zastupitelstva, zákonná povinnost povolaných
k povinnému hasičskému sboru je upravena
v usnesení zastupitelstva.
d) pro povolané ke službě v povinném
hasičském sboru platí ustanovení bodu
3 písm. c, d, e, f, g, i zásady č. 37.
5. Zřizovatel hasičského sboru po dohodě
s okresním úřadem stanoví druh hasičského
sboru dle zásady č. 36
Zásada číslo 38
Hasičské hlídky
Hasičské hlídky zřizují:
a) právnické osoby a podnikatelé,
b) obce.
1. Právnické osoby a podnikatelé zřizují
požární hlídky:
a) v době zvýšeného nebezpečí
vzniku požáru,
b) na pracovištích se zvýšeným
nebezpečím vzniku požáru vyplývajícím
z technologie výroby nebo z prováděných
činností,
c) v případech určených orgány
obce, případně okresním úřadem,
zejména při akcích, kterých se účastní
větší počet osob.
V případě pochybnosti o povinnosti právnické
osoby nebo podnikatele zřídit požární
hlídku rozhoduje příslušný okresní
úřad.
2. Obec zřizuje požární hlídky
a) pokud nemá ustaven hasičský sbor na základě
souhlasu a rozhodnutí okresního úřadu,
b) v případech určených orgány
obce, případně okresním úřadem,
zejména při akcích, kterých se zúčastní
větší počet osob,
c) v době zvýšeného nebezpečí
vzniku požáru. Podrobnosti o úkolech požárních
hlídek stanoví obecně závazný
právní předpis.
Zvýšené nebezpečí vzniku požáru
a ohrožení osob a majetku vyžaduje stanovit,
kdy obec, právnické osoby a podnikatelé zřizují
požární hlídky. Obecně závazný
právní předpis upraví zejména,
kdy jde o požární hlídky pracovišť
a kdy o asistenční požární hlídky.
Zásada číslo 39
Hasičské sbory zřízené právnickými
osobami a podnikateli
Právnické osoby a podnikatelé zřizují
k zajištění činností, které
vyžadují zvýšenou ochranu z hlediska požární
bezpečnosti hasičské sbory nebo hasičské
hlídky.
Hasičský sbor je ustavován v případě
zvýšeného nebezpečí požáru
nebo exploze nebo, když v důsledku dalšího
zvláštního nebezpečí při
mimořádné události může
dojít k ohrožení většího
počtu osob.
1. Okresní úřad rozhodne na základě
vyhodnocení požárního nebezpečí
o povinnosti právnické osoby nebo podnikatele o
zřízení hasičského sboru a
stanoví minimální počet pracovníků
hasičského sboru.
2. Okresní úřad může v odůvodněných
případech rozhodnout, kdy úkoly hasičského
sboru plní hasičská hlídka.
3. Právnické osoby a podnikatelé zajišťují
u hasičského sboru nebo hasičské hlídky
odbornou způsobilost, přípravu a akceschopnost.
4. Zřizovatel závodního hasičského
sboru po dohodě s okresním úřadem
stanoví druh hasičského sboru obdobně
jako v zásadě číslo 36 odst. 1.
5. Na základě dohody:
a) - mezi obcí a právnickými osobami nebo
podnikateli,
b) - mezi právnickými osobami nebo podnikateli navzájem,
může být se souhlasem příslušného
okresního úřadu zřízen společný
hasičský sbor:
c) - pro obec a právnické osoby nebo podnikatele,
d) - pro více právnických osob nebo podnikatelů.
U odstavců a), c), je možné i obrácené
pořadí.
6. Nezřídí-li právnická osoba
nebo podnikatel hasičský sbor do tří
měsíců od rozhodnutí okresního
úřadu a neuzavře-li dohodu o zřízení
společného hasičského sboru, rozhodne
okresní úřad o tom, kdo a za jakých
podmínek bude u právnické osoby zabezpečovat
úkoly hasičského sboru. Za zabezpečování
požární ochrany v těchto případech
náleží náhrada účelně
vynaložených nákladů, kterou hradí
ten, v jehož zájmu je zabezpečování
úkolů požární ochrany prováděno.
7. Hasičské sbory z povolání zřízené
právnickou osobou nebo podnikatelem mohou být na
vlastní návrh po prověření
a přezkoušení okresním úřadem
označeny jako státně uznané závodní
hasičské sbory pokud jejich výstavba, vybavení
a akceschopnost odpovídají předepsaným
požadavkům. Přestane-li státně
uznaný závodní hasičský sbor
některý z požadavků splňovat,
může okresní úřad toto uznání
odvolat.
Zásady stanoví druhy hasičských sborů,
hlídek a některé povinnosti právnických
a fyzických osob při zřizování
hasičských sborů a hlídek. Nově
se zavádí hasičský sbor povinný
- je dána možnost obcím zřídit
hasičský sbor z povolání, dobrovolný
nebo smíšený. Dále se nově zavádí
pojem hasičský sbor z povolání právnických
osob státem uznaný, který může
uznat okresní požární ředitelství
na základě splnění určitých
stanovených kriterií, pokud přestane splňovat
požadavky stanovené státem, může
být státní uznání odebráno.
Zásada číslo 40
Zvláštní podmínky při ustavení
hasičského sboru
1. Na základě dohody mezi obcemi může
být se souhlasem okresního úřadu zřízen
hasičský sbor pro více sousedních
obcí, nebo potřebu obcí může
zabezpečovat hasičský sbor z povolání
při okresním požárním ředitelství
na základě dohody mezi sousedními obcemi
a hasičským sborem.
2. V odůvodněných případech
může obec požádat okresní úřad
o udělení výjimky z povinnosti zřídit
hasičský sbor. V tomto případě
je obec povinna zřídit se souhlasem okresního
úřadu hasičskou hlídku, nebo uzavřít
s jinou obcí nebo právnickou nebo fyzickou osobou
provádějící podnikatelskou činnost
dohodu o zabezpečení požární
ochrany daného územního celku. Neuzavře-li
obec tyto dohody do dvou měsíců od udělení
výjimky z povinnosti zřídit hasičský
sbor, určí okresní úřad kdo
bude zajišťovat za úhradu zabezpečení
požární ochrany dané obce (např.
pov. obecní úřad, jiná obec, práv.
osoba neb podnikatel). Za plnění těchto úkolů
náleží náhrada účelně
vynaložených nákladů.
3. V obcích, v nichž je umístěn okresní
požární útvar, může na základě
dohody mezi obcí a okresním požárním
ředitelstvím plnit úkoly hasičského
sboru obce okresní požární útvar
do doby než si obec zřídí vlastní
hasičský sbor nebo okresní požární
útvar na základě dohody mezi obcí
a okresním úřadem se nestane hasičským
sborem dané obce.
4. Okresní požární sbor je součástí
okresního požárního ředitelství
jako samostatná právnická osoba. Při
plnění úkolů na úseku požární
ochrany do doby vybudování samosprávného
celoplošného zabezpečení požární
ochrany poskytuje pomoc obcím, právnickým
a fyzickým osobám, zejména při hašení
složitých nebo rozsáhlých požárů
na základě dohody, vyžádání
obce, právnické osoby nebo podnikatele, nebo rozhodnutí
okresního požárního ředitelství
a okresního úřadu. Okresní požární
útvar zajišťuje technické služby,
technickou a odbornou pomoc hasičským sborům
obcí.
5. Při mimořádných událostech
o nasazení hasičských sborů okresních
úřadů a obcí může rozhodnout
příslušný okresní úřad
nebo hlavní požární ředitelství.
Podrobnosti o uzavírání dohody a zřízení
společného hasičského sboru pro více
obcí, podmínkách o udělování
výjimky z povinnosti zařídit hasičský
sbor, dohodě o zabezpečení požární
ochrany obcí včetně výše úhrady
a o úkolech požárních hlídek
stanoví obecně závazný právní
předpis.
Zásada reaguje na zvláštní podmínky
některých obcí, které nedovolují
běžnými způsoby zabezpečit zřízení
hasičského sboru. Umožňuje jim zřídit
hasičský sbor pro více obcí nebo uzavřít
dohodu s jinou obcí o zabezpečení požární
ochrany, případně s okresním požárním
ředitelstvím o využití jeho sboru. V
podrobnostech, jejichž úprava je svěřena
obecně závaznému právnímu předpisu,
bude stanovena i výše úhrady za tyto služby.
Zásada umožňuje okresnímu úřadu
určit při nečinnosti obce, kdo bude požární
ochranu v obci zabezpečovat, a to obdobně jako v
§ 23 zákona ČNR č. 367/90 Sb., o obcích
(obecní zřízení).
Zásada číslo 41
Odborná příprava
V hasičských sborech se provádí odborná
příprava, která zahrnuje teoretickou přípravu,
praktický výcvik a fyzickou přípravu.
Zúčastní-li se osoby zařazené
do hasičských sborů mimo své hlavní
zaměstnání stanovené odborné
přípravy ve své pracovní době,
považuje se to za překážku v práci
na straně pracovníka z důvodu obecného
zájmu.
Podrobnosti o odborné přípravě stanoví
obecně závazný právní předpis.
Zásady vymezují základní úkoly
hasičských sborů. Kromě likvidace
požárů budou hasičské sbory nasazovány
i při provádění záchranných
prací, při živelních pohromách
a mimořádných událostech. Nasazení
k plnění uvedených úkolů musí
odpovídat i odborná příprava, která
kromě teoretické části zahrnuje i
praktický výcvik a fyzickou přípravu.
Zejména činnost v hasičských sborech
a nebezpečí hrozící z prodlení
vyžaduje určitou disciplínu založenou
na zásadách nadřízenosti a podřízenosti.
Proto je řešena i podřízenost pracovníků
velitelům hasičských sborů, kteří
odpovídají za připravenost a činnost
těchto jednotek. Pokud jde o překážky
v práci na straně pracovníka z důvodu
obecného zájmu, spočívající
v účasti na odborné přípravě,
přebírá se platná právní
úprava.
Zásada číslo 42
Vymezení pracovně právních vztahů
Úprava pracovně právních vztahů
podle této části se vztahuje na výkonné
pracovníky okresních požárních
ředitelství, požárních referátů
a pracovníků všech druhů hasičských
sborů, kteří jsou zařazeni v hasičských
sborech nebo plní úkoly v přímém
zabezpečení činnosti na úseku požární
ochrany.
Účelem zásady je vymezit, na které
pracovníky se budou pracovně právní
odchylky od zákoníku práce vztahovat. Z povahy
věci je zřejmé, že není záměrem
právní úpravy, aby se tyto odchylky vztahovaly
např. na mzdové účetní, údržbu
nebo závodní stráž.
Zásada číslo 43
Podmínky přijetí
1. Do pracovního poměru k hasičskému
sboru, právnické osobě, obci, okresnímu
požárnímu ředitelství a ministerstvu
vnitra může být přijat občan,
který je bezúhonný, morálně,
zdravotně, fyzicky a duševně způsobilý
pro předpokládaný druh práce v požární
ochraně, dosáhl požadovaného vzdělání,
úspěšně se podrobil přijímacímu
řízení a dovršil věk 18 let.
2. Podmínku dovršení věku nemusí
splňovat absolventi středních škol požární
ochrany, tím nejsou dotčena ustanovení obecných
předpisů o pracovních podmínkách
mladistvých.
V zásadě se navrhuje stanovit podmínky pro
přijetí do pracovního poměru. Vedle
zdravotní způsobilosti bude třeba i bezúhonnost
uchazeče a dovršení 18 let. Jestliže bude
postupováno podle odstavce 2. zásady, budou se na
absolventy škol v plném rozsahu vztahovat obecně
platná ustanovení pracovně právních
předpisů o zvláštních pracovních
podmínkách mladistvých. Až do dovršení
18 let budou vykonávat práce přiměřené
jejich věku.
Zásada číslo 44
Vstupní lékařská prohlídka
1. Před uzavřením pracovní smlouvy
jsou občané, kteří se ucházejí
o přijetí do pracovního poměru povinni
podrobit se vstupní lékařské prohlídce.
2. Pracovníci jsou povinni podrobit se opakovaným
lékařským prohlídkám.
3. Zdravotnickou péči včetně lázeňské
péče zabezpečuje pracovníkům
zřizovatel požárních ředitelství
nebo hasičského sboru, v nichž jsou zařazeni.
Bližší podmínky zabezpečování
zdravotnické péče stanoví ministerstvo
vnitra v dohodě s ministerstvem zdravotnictví vyhláškou.
Návrh zdůrazňuje povinnost občana
podrobit se před uzavřením pracovní
smlouvy vstupní lékařské prohlídce,
a to s ohledem na nároky na zdravotní stav budoucího
pracovníka požární ochrany. Navrhuje
se přirozeně, aby se z týchž důvodů
opakovaným zdravotnickým prohlídkám
podrobovali také pracovníci na úseku požární
ochrany. Prováděcí předpis by měl
stanovit potřebné bližší podmínky
postupu podle navrhované zásady.
Zásada číslo 45
Zkušební doba
1. Zkušební doba může být s pracovníkem
přijímaným do pracovního poměru
stanovena nejdéle na 12 měsíců.
2. Stanovenou zkušební dobu může vedoucí
organizace se souhlasem pracovníka zkrátit, dosahuje-li
pracovník v průběhu zkušební
doby velmi dobrých výsledků při výkonu
služby.
Překrývá se platná právní
úprava. Prodloužením zkušební doby
se sleduje odpovědně a oboustranně prověřit,
zda občan bude vyhovovat požadavkům kladeným
na práci na úseku požární ochrany,
jakož i to, zda občanu bude práce vyhovovat.
Tím mají být vytvořeny řádné
předpoklady pro absolvování odborného
nástupního výcviku. Navazuje na tradici čekatel
- aspirant a po 12 měsících definitiva.
Zásada číslo 46
Odborná způsobilost
Určené funkce na úseku požární
ochrany mohou zastávat jen pracovníci s požadovanou
odbornou způsobilostí.
Obsah odborné způsobilosti, způsob a podmínky
jejího ověřování a osvědčování
stanoví obecně závazný právní
předpis.
Rozhodování a činnost osob zastávajících
určené funkce na úseku požární
ochrany ovlivňuje výsledky práce při
výkonu státní správy, úspěšnost
hašení požárů, výši
škod a bezpečnost osob. Z tohoto důvodu se
klade důraz na odbornou způsobilost pracovníků
zastávajících řídící
a velitelské funkce a funkce se speciálními
nároky na obsluhu požární techniky.
Zásada číslo 47
Pracovní doba
Pracovní doba pracovníků může
být rozvržena nerovnoměrně. Délka
pracovní směny při nerovnoměrně
rozvržené pracovní době nesmí
překročit 24 hodin, přitom délka pracovní
doby v této směně může být
nejvýše 18 hodin.
V kalendářním roce může být
pracovníku nařízena práce přesčas
v rozsahu nejvýše 400 hodin.
V důležitém zájmu služby se může
pracovníku nařízena pracovní pohotovost
na pracovišti nebo mimo pracoviště.
V kalendářním roce může být
pracovníkům nařízena pracovní
pohotovost na pracovišti nebo mimo něj nejvýše
v rozsahu 900 hodin.
Pracovníku s nerovnoměrně rozvrženou
pracovní dobou se nařizuje v rámci pracovní
směny pracovní pohotovost na pracovišti. U
příslušníka, který je v době
pracovní pohotovosti povolán k výkonu práce
nad rámec rozsah stanovené rozvržené
týdenní pracovní doby, jde o výkon
práce přesčas.
Rozvržení stanovené týdenní pracovní
doby a bližší úpravu denního řádu
v pracovní směně stanoví ministerstvo
práce a sociálních věci vyhláškou,
ve spolupráci s ministerstvem vnitra.
V zájmu zabezpečení trvalé akceschopnosti
a připravenosti hasičských sborů požární
ochrany, a k plnění jejich základních
úkolů je potřeba organizovat práci
formou nerovnoměrného rozvržení stanovené
týdenní pracovní doby s délkou pracovní
směny 24 hodin. Tento způsob je obvyklý u
hasičských sborech u povolání v převážné
většině evropských států.
Bližší podmínky bude třeba upravit
v prováděcích předpisech na základě
ustanovení, která vyplývají z §
95 zákoníku práce. Rozsah přesčasové
práce pracovníků požární
ochrany je v současné době každoročně
řešen povolením nad hranice stanovené
v zákoníku práce, a to podle 97 odst. 4 zákoníku
práce v úhrnné výši 400 hodin.
Rozsah pravidelně nařizované pracovní
pohotovosti, vyplývající ze zavedeného
režimu práce, může činit u pracovníka
až 900 hodin ročně. V návrhu se na tuto
skutečnost reaguje určitou rezervou.
Zásada číslo 48
Rekondiční pobyt
Pracovníkům se poskytuje k upevnění
jejich tělesného a duševního zdraví
rekondiční pobyt v trvání sedmi dnů
nepřetržitě v kalendářním
roce, kterého jsou povinni se zúčastnit:
a) pracovníci starší 40 let, kteří
vykonávají obtížnou a zdraví
škodlivou činnost,
b) pracovníci kteří vykonávají
práci na úseku požární ochrany
nejméně po dobu 10 let,
c) ostatní pracovníci rozhodne-li tak lékař.
Rekondiční pobyt zabezpečuje jejich zaměstnavatel.
Účast na rekondičním pobytu se posuzuje
jako překážka v práci na straně
pracovníka z důvodu obecného zájmu.
Bližší podmínky poskytování
a provádějí rekondičního pobytu
stanoví ministerstvo vnitra v dohodě s ministerstvem
práce a sociálních věcí vyhláškou.
Práce při zdolávání požárů
a jiných událostí vyžaduje, aby návrh
zákona upravil poskytování rekondičního
pobytu rozdílně od zákoníku práce.
Rekondiční pobyt má eliminovat nepříznivé
vlivy výkonu práce na organismus příslušníků.
Navrhuje se stanovit, kdo rekondiční pobyt zabezpečuje.
Z hlediska překážky v práci se jedná
o situace, které jsou upraveny v § 22 odst. 3 nařízení
vlády ČSFR č. 223/88 Sb., kterým se
provádí zákoník práce (výkon
občanské povinnosti).