Zásada číslo 70
Zabezpečení nestrannosti a objektivnosti při
výkonu státní správy v orgánech
a organizacích státní správy
Pracovníci státní správy na úseku
požární ochrany nesmí vykonávat
činnosti které jsou v rozporu s oprávněnými
zájmy státní správy tzn. výkon
jiné výdělečné činnosti
včetně soukromého podnikání
při níž mohou využívat informací
získaných v souvislosti s výkonem státní
správy nebo řízením organizací,
s výjimkou činnosti vědecké, pedagogické,
literární, publicistické a umělecké
a správy vlastního majetku.
Zásada číslo 71
Financování požární ochrany
1. Výkon státní správy:
- stát ji v přenesené působnosti na
obce, města, okresy plně financuje ze státního
rozpočtu na základě vymezených činností
v jednotlivých úrovních,
- rozdělování státní dotace
z ministerstva financí ČR přímo na
okresní úřady které rozdělují
obcím na základě objektivní znalosti
potřeb daného územního celku po projednání
v radě ředitele okresního požárního
ředitelství.
2. Náklady na činnost hasičských sborů
jsou hrazeny z:
- rozpočtu státu, státní dotace,
- rozpočtu obce (daně),
- příjmů z pojišťoven které
pojišťují právnické a fyzické
osoby proti ohni,
- výnosu z poskytování služeb,
- vytváření účelových
fondů,
- instalování a provozování bezpečnostních
a zabezpečovacích systémů,
- sponzorství a jiné zdroje.
Předchozí praxe přerozdělování
se neosvědčila. Financování neprůhledné
administrativně složité, neobjektivně
přerozdělované. Navrhované řešení
průhledné, jednoduché objektivní,
jednoduchá kontrola a porovnání.
Zásada číslo 72
Pracovní vztahy pracovníků obcí
nebo právnických osob na úseku požární
ochrany
Na pracovně právní vztahy pracovníků
hasičských sborů, kteří jsou
v pracovním poměru k obcím nebo právnickým
osobám, se vztahují ustanovení zásad
číslo 43-50, 52-54, 55 písm. c, a 56 tohoto
zákona.
Zásada vychází z nutnosti stanovit stejné
podmínky pro činnost všech profesionálních
pracovníků požární ochrany. Proto
vyjadřuje, že odchylná úprava pracovně
právních vztahů od zákoníku
práce se vztahuje též na pracovníky
hasičských sborů, kteří jsou
v pracovním poměru k obcím nebo právnickým
osobám. Tito pracovníci plní při hašení
požáru stejné úkoly a podstupují
stejná rizika jako pracovníci hasičských
sborů z povolání.
Zásada číslo 73
Vztah práv a povinnosti k osobám, které
nevykonávají požární ochranu
jako své povolání
Práva a povinnosti uvedené v zásadách
č. 44, 46, 49, 55 písm. a, b, a 63 se vztahují
přiměřeně též na fyzické
osoby zařazené v hasičském sboru,
které nevykonávají činnost v těchto
sborech jako své povolání, a na zřizovatele
těchto jednotek.
Účelem této zásady je zajistit srovnatelné
podmínky i pro osoby zařazené v hasičských
sborech, které činnost v těchto sborech nevykonávají
jako své povolání.
Zásada číslo 74
Nasazení hasičských sborů
Ministerstvo vnitra, okresní úřady a pověřené
obecní úřady jsou oprávněny
v případě naléhavé potřeby
při hašení požáru soustřeďovat
hasičské sbory bez ohledu na to, komu jsou podřízeny
a věcné prostředky požární
ochrany bez ohledu na to, kdo s nimi disponuje.
Zásada číslo 75
1. Dobrovolné veřejné požární
sbory zřízené podle dosavadních předpisů
se považují dnem nabytí účinnosti
tohoto zákona za dobrovolné hasičské
sbory podle tohoto zákona.
2. Závodní požární útvary
nebo dobrovolné závodní požární
sbory zřízené podle dosavadních předpisů
se považují dnem nabytí účinnosti
tohoto zákona za hasičské sbory z povolání
zřízené právnickou osobou nebo podnikatelem.
3. Okresní správy Sboru požární
ochrany a okresní útvary Sboru požární
ochrany zřízené podle dosavadních
předpisů se považují dnem nabytí
účinnosti tohoto zákona za okresní
požární ředitelství podle tohoto
zákona, městská správa Sboru požární
ochrany hl. m. Prahy a Hasičský Sbor hl. m. Prahy
zřízený podle dosavadních předpisů
se považují dnem nabytí účinnosti
tohoto zákona za požární ředitelství
hlavního města Prahy podle tohoto zákona.
4. Okresní útvary Sboru požární
ochrany zřízené podle dosavadních
předpisů se považují dnem nabytí
tohoto zákona za hasičský sbor z povolání.
Do 31. 12. 1994 fungují jako okresní hasičské
sbory z povolání dále jako hasičský
sbor z povolání dané obce a pro zajištění
technických služeb, technické a odborné
pomoci daného regionu, pomoc obcím při složitějších
a rozsáhlejších požárech, disponování
speciální technikou požární ochrany.
5. Členové dobrovolných veřejných
požárních sborů a členové
dobrovolných závodních požárních
sborů podle dosavadních předpisů se
považují dnem nabytí účinnosti
tohoto zákona za členy dobrovolných hasičských
sborů a pracovníky hasičských sborů
dobrovolných zřízené právnickou
osobou nebo podnikatelem podle tohoto zákona.
6. Pracovníci zařazení v závodních
požárních útvarech podle dosavadních
předpisů se považují dnem nabytí
účinnosti tohoto zákona za pracovníky
zařazené do hasičských sborů
z povolání podle tohoto zákona.
7. Příslušníci Sboru požární
ochrany podle dosavadních předpisů se považují
dnem nabytí účinnosti tohoto zákona
za pracovníky požárních ředitelství
podle tohoto zákona.
8. Pokud se v zásadách jedná o pracovníky
orgánů státní správy nebo hasičských
sborů ve smyslu zákoníku práce se
jedná o příslušníky.
V zájmu zjednodušení postupu po nabytí
účinnosti tohoto zákona se navrhuje vyhlásit
současný stav za právní stav podle
navrhovaného zákona.
Zásada číslo 76
Zrušuje se zákon ČNR č. 133/1985 Sb.,
o požární ochraně, ve znění
pozdějších předpisů a prováděcí
předpisy k zákonu ČNR č. 133/85 Sb.
o požární ochraně.
V souvislosti s vydáním nového zákona
o požární ochraně bude zrušen zákon
ČNR č. 133/85 Sb., o požární
ochraně, ve znění zákona ČNR
č. 425/90 Sb. a prováděcí předpisy.
Zásada číslo 77
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem.................
Důvodová z práva
Předložené zásady zákona o požární
ochraně vychází z filosofie, že požární
ochrana je veřejná služba občanům.
Účelem zákona je celoplošné zajištění
požární ochrany na celém území
České republiky a vytvoření podmínek
pro účinnou ochranu života a zdraví
občanů, majetku před požáry a
pro poskytování pomoci při živelních
pohromách a jiných mimořádných
událostech a nadměrnému ohrožení
prostředí ekologickými, chemickými
a technickými katastrofami. Požární
ochrana je jedna ze základních služeb obce,
města občanovi a je nerozlučně spjata
s územním celkem, který je plně zodpovědný
za bezpečnost a rozvoj územního celku na
úseku požární ochrany.
Návrh byl v připomínkovém řízení
projednán se všemi okresními sdruženími
Hasičů Čech, Moravy a Slezska, Magistrátním
úřadem hl. m. Prahy, Unií pracovníků
požární ochrany organizací, a s 10 starosty
obecních úřadů. Uplatněné
připomínky byly do návrhu promítnuty.
Všechny výše uvedené subjekty návrh
podporují a souhlasí s jeho koncepcí.
Hlavním cílem navrhovaných zásad zákona
je stanovení nové koncepce požární
ochrany, přenesení působnosti na obce, pověřené
obecní úřady a okresní úřady,
celoplošné zajištění požární
ochrany v celé republice, úprava postavení
a působnosti orgánů státní
správy na úseku požární ochrany,
přesné stanovení působností
státní správy a samosprávy, větší
zapojení a podíl na zajištění
požární ochrany sdruženími občanů
na úseku požární ochrany, a způsob
financování požární ochrany bez
přerozdělování. Pokud je v návrhu
použito současného právního stavu,
je to s důvodu, že se současná právní
úprava osvědčila.
V průběhu prací bude docházet ke změnám
v daňovém systému, v odvodech do rozpočtů
obcí, v systému pojišťovnictví,
budou vznikat nové iniciativy v podnikatelské sféře.
Na všechny tyto případy bude nutno reagovat
v průběhu prací na přípravě
paragrafového znění.
Stávající platný právní
předpis o požární ochraně zákon
ČNR č. 133/1985 Sb. již nevyhovuje, závažné
společensko-ekonomické změny vyžadují
nezbytné změny v celkové koncepci požární
ochrany s přihlédnutím na začlenění
do bezpečnostního systému evropského
společenství.
Zvýrazňuje se postavení právnických
osob a podnikatelů, posouzení požárního
nebezpečí v jejich objektech a na jeho základě
ustavení hasičského sboru, je dána
možnost ustavení hasičského sboru pro
více právnických osob nebo může
zajišťovat za úplatu obec a naopak. Povinnost
zpracovávat stanovenou dokumentaci požární
ochrany a provádět školení požární
ochrany se osvědčily, navrhuje se proto jejich zachování.
Totéž se týká základnách
povinností občanů, poskytování
osobní a věcné pomoci a náhrady účelně
vynaložených nákladů. Povinnost vlastníka
(správce, uživatele) nemovitosti umožnit v případě
požáru vstup na nemovitost musí být
zachována. Nově je vložena zásada povinnost
čištění komínů.
Na obce a města se přenáší povinnost
v samostatné působnosti zřizovat a zpravovat
hasičský sbor, zajišťovat finanční
prostředky na požární techniku a materiálně
technické vybavení požární ochrany.
Do zavedení nového daňového systému
bude stát dotovat prostředky na požární
ochranu ze státního rozpočtu jako v současné
době, dále jen částečně
dle specifických potřeb dané obce.
Podstatně šířeji je rozvedena součinnost
a spolupráce se sdružením občanů
na úseku požární ochrany zejména
se Sdružením hasičů Čech, Moravy
a Slezska. Sdružení jsou nezastupitelným pomocníkem
obcí a státní správy v oblasti požární
ochrany. S jejich pomocí je možné uskutečnit
celoplošné zabezpečení požární
ochrany v České republice. Návrh vymezuje
oblasti v nichž je pomoc združení nejpotřebnější.
Je to zejména v zřizování a zabezpečování
činnosti dobrovolných hasičských sborů,
organizování a provádění preventivních
požárních kontrol a preventivně výchovné
činnosti zejména u mládeže.
Nově je vymezena působnost při výkonu
státní správy na úseku požární
ochrany u obcí, pověřených obecních
úřadů které vykonávají
statní správu v prvoinstančním řízení,
tj. přiblížení výkonu státní
správy občanům, decentralizace dřívějšího
monopolu výkonu státní správy na úseku
požární ochrany ministerstvem vnitra a okresními
úřady. V působnosti orgánů
státní správy je základním
úkolem výkon státního požárního
dozoru, který zahrnuje kontrolu dodržování
povinností vyplývajících z předpisů
o požární ochraně. Tento institut se
osvědčil a spolu s vyloučením věci
z užívání, zákazem činnosti
a zastavením požárně nebezpečných
provozů, které vyvolávají bezprostřední
nebezpečí vzniku požáru, jde o opatření
potřebná, neboť možnost vzniku požárů
podstatně omezují. Preventivní činnost
v obcích představuje rovněž důležité
protipožární opatření, je však
nutno změnit stereotypní způsob provádění
preventivních požárních kontrol. Je
přesně vymezena působnost při výkonu
státní správy na úseku požární
ochrany pověřeného obecního úřadu,
okresního úřadu a ministerstva vnitra. U
posledně jmenovaného je to výkon pouze řídicí,
metodický, koordinační a legislativní.
Nepředpokládá přímý
výkon státní správy mimo druhoinstančního
řízení k rozhodnutí okresních
úřadů.
Výkon státní správy na úseku
požární ochrany a řízení
hasičského sboru u pověřeného
obecního úřadu zajišťuje referát
požární ochrany v čele s požárním
radou, který zodpovídá, zajišťuje,
koordinuje a řídí činnost represe
a prevence tzn. zastřešuje samosprávu a státní
správu na úseku požární ochrany
daného územního celku.
Okresní úřad zřizuje okresní
požární ředitelství jako samostatnou
organizaci která zastřešuje obdobně
jako u pověřeného obecního úřadu
požární represi a prevenci. V čele stojí
okresní požární ředitel. Pro
zajištění úseku prevence stojí
v čele vrchní požární rada a
pro zajištění úseku represe velitel
hasičského sboru jako zástupci okresního
požárního ředitele pro dané úseky.
Předpokládá se, že po 31. 12. 1994 tj.
již zavedený nový daňový systém,
okresní hasičský sbor se přetransformuje
na základě dohody na hasičský sbor
z povolání příslušné obce
v které sídlí a na základě
lepšího a speciálnějšího
vybavení bude zajišťovat technické služby,
technickou a metodickou pomoc obcím, které ještě
nebudou mít - speciální techniku a dále
se předpokládá pomoc obcím při
hašení větších a složitějších
požárů na základě vyžádání
nebo určení.
Ministerstvo vnitra zřizuje pro plnění úkolů
ústředního orgánu státní
správy v požární ochraně jako
svůj orgán hlavní požární
ředitelství v jehož čele stojí
hlavní požární ředitel. Jako
nový institut se zřizují na všech úrovních
požární rady, jako poradní orgány
požárních ředitelů a požárního
rady pověřeného obecního úřadu.
Školství v požární ochraně
je řešeno v souladu s platnými předpisy
o samosprávě a státní správě
ve školství. Je tendence zrušit monopol školství
na úseku požární ochrany ministerstvu
vnitra a celkově je rozšířit i pro jiné
právnické subjekty. Ministerstvu vnitra přísluší
stanovit zásady a základní kriteria úrovně
a odbornosti požárního školství.
Dosavadní právní úpravou zavedený
postih organizací se osvědčil a vedl k lepšímu
respektování zejména těch opatření,
která směřují k předcházení
vzniku požárů. Úprava projednávání
přestupků na úseku požární
ochrany je řešena dosavadním zákonem
podstatně se zvýšila vzhledem k současným
podmínkám výše pokuty u přestupků.
Nově je zaveden institut udělování
pokut obcemi a to až do 100.000 Kčs, vychází
ze zákona 367/90 Sb. o obcích.
Oproti stávajícímu zákonu se ruší
Sbor požární ochrany jako přísně
státně organizovaný, jednotně řízené
hasičstvo, jednotná unifikovaná výzbroj
a výstroj, jeden školicí proces a jednotné
řídící principy dle sovětského
modelu, které mohl kdekoliv a kdokoliv nasadit a zneužít
humanitární charakter této organizace.
Hasičské sbory má povinnost zřídit
každá obec dle svých možností (z
povolání, dobrovolné, smíšené,
povinné) nebo hasičské hlídky. Právnické
osoby a podnikatelé zřizují hasičské
sbory na základě stanovení požárního
nebezpečí v daném zařazení.
Na základě dohod mohou zabezpečovat požární
ochranu mezi sebou právnické osoby, podnikatelé
i obce nebo okresní hasičské sbory na základě
odsouhlasení okresním úřadem. Je stanovena
povinnost vzájemné pomoci všech všem při
zdolávání požárů nebo
jiných mimořádných událostí.
Každý pracovník hasičského sboru,
požárního ředitelství a požárního
referátu musí splňovat stanovenou odbornou
způsobilost pro výkon zastávané funkce.
Výkon práce v požární ochraně
je specifickou činností, při níž
není možné vždy vystačit s běžnými
instituty zákoníku práce. Proto lze kladně
hodnotit možnost danou § 5 zákoníku práce
o odchylném řešení některých
pracovně právních vztahů příslušníků
Sboru požární ochrany, v těchto zásadách
pokud je jednáno o pracovníku hasičského
sboru nebo požárního ředitelství
a požárního referátu ve smyslu zákoníku
práce se jedná o příslušníka.
Některé z uvedených institutů se osvědčily
a je proto vhodné je zachovat. Oprávněným
požadavkem je sjednotit pracovní podmínky hasičů
z povolání a i dobrovolných a to zejména
v pracovně právních vztazích.
Pracovníkům státní správy na
úseku požární ochrany a pracovníkům
hasičských sborů plnícím úkoly
na úseku požární ochrany náleží
funkční označení, hodnostní
označení, stejnokroj, výzbroj a výstroj.
Hodnosti a funkční označení představují
jejich postavení, zastávanou funkci a odráží
délku služby v požární ochraně.
Záporem je přílišná podobnost
s ozbrojenými silami a ozbrojenými bezpečnostními
sbory. S přihlédnutím k nutné nadřízenosti
a podřízenosti při zabezpečování
úkolů na úseku požární
ochrany se navrhuje systém hodností zachovat.
V zásadách jsou řešeny náhrady
věcných škod, škod za poškození
na zdraví nebo smrti při činnostech na úseku
požární ochrany a mimořádné
odškodnění. U profesionálních
pracovníků požární ochrany je
třeba zvážit omezení práva na
podnikání a hospodářskou činnost
v oblastech souvisejících s výkonem státní
správy na tomto úseku. Činnost v požární
ochraně bezprostředně souvisí s ochranou
života a zdraví a bude proto třeba v paragrafovém
znění omezit též právo pracovníků
hasičských sborů na stávku.
Realizace návrhu nevyžaduje zvýšení
počtu pracovních sil. Bude ale nutné k celoplošnému
zajištění požární ochrany
přeskupit pracovníky požární
ochrany např. z hlavního požárního
ředitelství, které bude mít jiné
úkoly než v minulosti na obce, okresní požární
ředitelství. Bude nutno přehodnotit stavy
na jednotlivých úrovních a porovnat stávající
stav, který je v mnoha případech zbytečně
rozbujelý a nefunkční, se stavem žádoucím,
tj. vytvořit jednoduchý a funkční
model zajištění požární
ochrany. Z výše uvedeného vyplývá,
že se nepředpokládá zvýšení
administrativní náročnosti pouze přehodnocení
a zprogresivnění stávajícího
stavu.
Se zavedením odstupného, rekondičního
pobytu a zvýšením nároků na jednorázové
mimořádné odškodnění je
spojen zvýšený požadavek na státní
rozpočet České republiky:
1. náklady na odstupné - ročně se bude jednat asi o 20 pracovníků což představuje | 420.000 Kčs |
2. náklady na rekondiční pobyt - ročně se bude jednat asi o 1.200 pracovníků což představuje á 830 Kčs což představuje celkem | 996.000 Kčs |
3. náklady na jednorázové mimořádné odškodnění: | |
- ročně se jedná asi o 2 případy invalidity á 15.000 Kčs což představuje celkem | 30.000 Kčs |
- při úmrtí pětinásobek ročně se jedná o 3 případy á 105.000 Kčs | |
což představuje celkem | 315.000 Kčs |
Zvýšené roční náklady
budou představovat částku ve výši
asi 1,761 mil. Kčs