Zásada číslo 26

Úkoly ministerstva vnitra ČR

1. Ministerstvo vnitra ČR pro požární ochranu zajišťuje:

a) zpracování analýz a vedení statistiky na úseku požární ochrany pro ČR,

b) opatření k řešení aktuálních otázek v oblasti požární ochrany,

c) předkládání podkladů potřebných pro sestavení státních rozpočtů v koordinaci s okresními úřady a pověřenými obecními úřady na základě jejich stanovisek, podnětů a potřeb,

d) stanoviska k návrhům obecně závazných právních předpisů které předkládají vládě ČR jiná ministerstva, pokud se týkají požární ochrany

2. Ministerstvo vnitra stanoví obecně závazným právním předpisem:

a) zásady odborné přípravy na úseku požární ochrany pracovníků hasičských sborů a státní správy,

b) postup při vyšetřování příčin vzniku požáru,

c) zásady pro výzkum, vývoj a zkušebnictví v oboru požární ochrany,

d) stanoví kriteria povolení licencí pro činnosti na úseku požární ochrany,

e) stanoví zásady na úseku přípravy požární ochrany pro období branné pohotovosti státu a činnost v tomto období,

f) zásady posuzování a koordinace posuzování typových podkladů,

g) speciální činnosti na úseku požární ochrany k jejichž výkonu je třeba oprávnění nebo odborná způsobilost.

3. Ministerstvo vnitra stanoví obecně závazným právním předpisem technické podmínky požární bezpečnosti staveb, požární techniky, prostředků požární ochrany, požárně bezpečnostních zařízení pro zabezpečení výkonu kontroly staveb, právnických a fyzických osob a jejich zařízení, objektů.

4. Ministerstvo vnitra určí pokud se mezi sebou nedohodnou okresní úřady, který okresní úřad posoudí zadání a projekt staveb včetně technologických zařízení a technologických procesů v případech, které se mají uskutečnit v územních obvodech dvou nebo více okresních úřadů nebo stavbu, která zasahuje na území dvou nebo více okresních úřadů.

5. Ministerstvu vnitra přísluší náprava opatření okresních úřadů, která jsou v rozporu s obecně závaznými právními předpisy pro úsek státní správy. Též přezkoumává rozhodnutí okresních úřadů vydaná ve správním řízení.

6. Ministerstvo vnitra spolupracuje při řešení otázek požární ochrany s orgány požární ochrany jiných států a s mezinárodními organizacemi. Toto ustanovení se v plném rozsahu týká obcí, pověřených obecních úřadů, okresních úřadů, statutárních měst a hl. m. Prahy.

7. Spolupracuje se sdruženími občanů na úseku požární ochrany.

8. V odůvodněných specifických případech pověří stanovení podmínek pod body 1 a-g a 2, okresní úřad, statutární města nebo hl. m. Prahu na základě již zpracovaných závazných vyhlášek a zajištění odborných pracovníků.

Zásada číslo 27

Hlavní požární ředitelství

Ministerstvo vnitra zřizuje pro plnění úkolů ústředního orgánu státní správy v požární ochraně jako svůj orgán hlavní požární ředitelství. Hlavního požárního ředitele jmenuje do funkce a odvolává z ní ministr vnitra ČR.

Podrobnosti o výkonu státní správy na úseku požární ochrany stanoví obecně závazný právní předpis.

Navrhovaná působnost ministerstva vnitra vychází ze současného právního stavu, přičemž zakotvuje takové úkoly, které jsou pro ústřední orgány státní správy typické. Kromě stanovení technických podmínek požární bezpečnosti staveb může ministerstvo vnitra stanovit podmínky činnosti, při níž hrozí nebezpečí vzniku požáru. Stanoví též okruh činnosti, k jejichž výkonu je třeba zvláštní povolení, oprávnění nebo odborná způsobilost. Zásada reaguje na současný vývoj, kdy vzrůstající nabídka služeb v podnikatelské oblasti nedává vždy záruku potřebné úrovně a odbornosti z hlediska požární bezpečnosti. Konkrétní podmínky budou stanoveny vyhláškou vydanou k provedení zákona. Česká a Slovenská Federativní Republika je členem mezinárodních organizací na úseku požární ochrany. S přihlédnutím k tomu je třeba aby orgány požární ochrany spolupracovaly s orgány požární ochrany jiných států a s mezinárodními organizacemi.

Zásada číslo 28

Školství na úseku požární ochrany

1. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (dále jen "ministerstvo školství"), ministerstvo vnitra, obec, školské úřady vykonávají státní správu ve školství pro úsek požární ochrany.

2. Samosprávu ve školství na úseku požární ochrany vykonává obec a školské rady.

3. Ministerstvo školství řídí výkon státní správy ve školství a vytváří podmínky pro realizaci cílů výchovy a vzdělávání.

4. Ministerstvo vnitra po dohodě s ministerstvem školství stanoví zásady odborné náplně osnov a technické předpoklady pro střední školy, odborná učiliště a školská zařízení pro potřeby požární ochrany.

5. Obec může se souhlasem ministerstva školství zřídit školu nebo školské zařízení pro výuku požární ochrany prokáže-li podmínky pro zajištění výchovně vzdělávací činnosti.

6. Obec zřizuje a zrušuje se souhlasem školského úřadu školská zařízení jim sloužící.

7. Hlavní požární ředitelství, okresní požární ředitelství, požární ředitelství hl. m. Prahy, sdružení občanů na úseku požární ochrany mohou zřizovat a zrušovat odborná učiliště a školská zařízení jim sloužící pro úsek požární ochrany po projednání a odsouhlasení ministerstvem školství a příslušným školským úřadem a obcí.

8. Ministerstvo vnitra jako zřizovatel stávajících školských zařízení požární ochrany je řídí, provádí inspekci a hospodářsky je zabezpečuje. Na základě dohody může školská zařízení převést na jiný právnický subjekt.

9. Školy, školská zařízení mohou vykonávat hospodářskou činnost, pokud není vykonávána na úkor jejich poslání a úkolů.

Podrobnosti o státní správě a samosprávě, právech a povinnostech zřizovatelů školských zařízení, inspekci, hospodářském zabezpečení stanoví po dohodě s ministerstvem školství obecně závazný právní předpis.

Zásada vychází ze současných potřeb vzdělání na úseku požární ochrany. Je v souladu se zákonem č. 239/84 Sb. o soustavě základních a středních škol, ve znění pozdějších předpisů a zákona č. 564/90 Sb. o státní správě a samosprávě ve školství. Školská zařízení požární ochrany budou zřizovány k získání odborného vzdělání v požární ochraně a k zabezpečování základních specializačních kursů, pro zdokonalení odborné způsobilosti pracovníků a členů hasičských sborů a pracovníků státní správy.

Zásada číslo 29

Rada požární ochrany

K posuzování úkolů na úseku požární ochrany hlavní požární ředitel, okresní požární ředitel nebo požární rada zřizuje radu požární ochrany jako svůj poradní orgán.

1. Rada požární ochrany:

a) hlavního požárního ředitele je složena z okresních požárních ředitelů ČR a požárního ředitele hl. m. Prahy a dalších odborníků a specialistů,

b) okresního požárního ředitele je složena z velitelů hasičských sborů, vrchních požárních radů, požárních radů nebo preventistů pověřených obecních úřadů, příslušného okresu a dalších odborníků a specialistů,

c) požárního rady pověřeného obecního úřadu je zpravidla složena z velitelů hasičských sborů, preventistů obvodu pověřeného obecního úřadu a dalších odborníků a specialistů.

2. V radách požární ochrany jsou zastoupeni zástupci sdružení občanů s činností požární ochrany.

3. Rada požární ochrany:

a) projednává stav, koncepci rozvoje a výsledky činnosti na úseku požární ochrany daného územního celku,

b) vyjadřuje se k rozdělování finančních prostředků na činnost, vybranou požární techniku a věcné prostředky požární ochrany, investiční a neinvestiční výdaje, finanční zajištění ze státní dotace,

c) předkládá a projednává návrhy obecně závazných právních předpisů o požární ochraně,

d) projednává a navrhuje systém vzdělávání a odborné přípravy a návrhy plánu odborné přípravy,

e) předkládá návrhy a projednává zajištění celoplošného zajištění požární ochrany daného územního celku,

f) projednává koordinaci činností na úseku požární ochrany,

g) navrhuje a projednává plán odborných akcí,

h) projednává personální a sociální podmínky pracovníků,

i) projednává koncepci a výsledky zabezpečení požární ochrany za dané časové období,

j) vyjadřuje se k hospodaření se státní dotací na požární ochranu.

Podrobnosti stanoví a upraví Statut rady požární ochrany.

V zájmu docílení zabezpečení potřebné koordinace subjektů podílejících se na zabezpečování požární ochrany a rozšíření jejich vlivu na řešení otázek požární ochrany v rámci obce, okresu i republiky se vytvářejí rady požární ochrany. Rady požární ochrany budou působit při projednávání stavu, koncepce rozvoje, výsledků činnosti a dalších činností pro zajištění požární ochrany daného územního celku.

Zásada číslo 30

Podíl ústředních orgánů při zajišťování požární ochrany

Ústřední orgány státní správy a jiné ústřední orgány (dále jen ústřední orgány) se v rozsahu své působnosti podílejí na usměrňování a hodnocení stavu na úseku požární ochrany a na řešení koncepce organizace a rozvoje požární ochrany. Při plnění těchto úkolů spolupracují s ministerstvem vnitra.

Ústřední orgány, do jejichž působnosti patří řízení výkonu státní správy na úseku školství, zabezpečují, aby obsah výchovy a vzdělávání na všech druzích a stupních škol zahrnoval v přiměřeném rozsahu i problematiku požární ochrany.

V povinnostech ústředních orgánů je reagováno na změny, ke kterým v jejich postavení došlo. Povinnosti příslušných ústřední orgánů je zabezpečovat ve výchovně vzdělávacím procesu v přiměřeném rozsahu též výuku problematiky požární ochrany.

ODDÍL TŘETÍ

Vyloučení věci z užívání, zákaz činnosti, zastavení provozu,

postih právnických osob, podnikatelů, fyzických osob a přestupky

Zásada číslo 31

Vyloučení věci z užívání, zákaz činnosti, zastavení provozu

Jestliže věc, činnost nebo provoz vyvolávají bezprostřední nebezpečí vzniku požáru a k odstranění tohoto nebezpečí nestačí jiná opatření, orgán vykonávající státní správu na úseku požární ochrany rozhodne o:

a) vyloučení věci z užívání,

b) zákazu činnosti,

c) zastavení provozu v objektech, které toto nebezpečí vyvolávají.

Právnická nebo fyzická osoba musí být o zastavení provozu informována před vydáním rozhodnutí. O zastavení provozu lze rozhodnout i tehdy, jestliže by byla v případě vzniku požáru znemožněna záchrana osob nebo majetku.

Vyžaduje-li to naléhavost situace, lze rozhodnutí oznámit ústně a uvést je do zápisu, písemné vyhotovení rozhodnutí se doručí neprodleně. Proti rozhodnutí lze podat odvolání do tří dnů ode dne doručení písemného vyhotovení rozhodnutí. Rozhodnutí nemá odkladný účinek.

Užívat věc, která byla vyloučena z užívání a obnovit činnost nebo zastavený provoz lze až po odstranění nedostatků vyvolávajících bezprostřední nebezpečí vzniku požáru, a jen s písemným souhlasem orgánu, který rozhodl o vyloučení věci z užívání, zákazu činnosti nebo zastavení provozu.

Navrhovaná opatření umožňují orgánům vykonávajícím státní správu na úseku požární ochrany řešit situace, kdy hrozí bezprostřední nebezpečí vzniku požáru. Lze je nařídit v případech, kdy nepostačují jiná opatření k odstranění bezprostředních nebezpečí.

Tato úprava se rozšiřuje o rozhodnutí zakázat činnost v případech, kdy není nutné narušit chod provozu s tím, že opatření lze vztahovat jen k určitým dílčím činnostem.

Zásada číslo 32

Postih právnických osob a podnikatelů

1. Pověřený obecní úřad, okresní úřad a ministerstvo vnitra při výkonu státního požárního dozoru může uložit pokutu až do 100.000 Kčs právnické osobě nebo podnikateli, kteří porušili povinnost vyplývající z předpisů o požární ochraně tím, že

a) neobstarali nebo neinstalovali v potřebném množství a druzích požární techniku, věcné prostředky požární ochrany, zařízení požární ochrany a hasební látky se zřetelem na požární nebezpečí ve svých objektech nebo je neudržovali v provozuschopném stavu,

b) neplnili úkoly vyplývající z předpisů o požární ochraně a z opatření uložených orgánem vykonávajícím státní požární dozor,

c) neoznámili bez odkladu okresnímu požárnímu ředitelství (okresní ohlašovně požárů) vznik požáru ve svých objektech,

d) neuplatňovali při výzkumu a vývoji nových výrobků, materiálů a technologií požadavky požární bezpečnosti,

e) neumožnili nebo ztěžovali výkon státního požárního dozoru, nezajistili čistění nebo kontrolu komínů,

f) nevyhotovili stanovenou dokumentaci požární ochrany nebo ji neudržovali v souladu se skutečným stavem,

g) neprováděli školení pracovníků o požární ochraně nebo odbornou přípravu osob pověřených plněním úkolů na úseku požární ochrany,

h) nezřídili požární hlídku, ačkoliv k tomu byli povinni.

Jestliže porušením povinnosti stanovené v předchozím odstavci došlo ke vzniku požáru, lze uložit pokutu až do 250.000 Kčs.

2. Pověřený obecní úřad, okresní úřad a ministerstvo vnitra při výkonu státního požárního dozoru může uložit pokutu až do 250.000 Kčs právnické osobě nebo podnikateli, kteří porušili povinnost vyplývající z předpisů o požární ochraně tím, že:

a) znemožnili přístup k nouzovým východům, únikovým cestám nebo k rozvodným zařízením elektrické energie, vody nebo plynu,

b) neudržovali komunikace a plochy v použitelném stavu pro únik osob a požární zásah,

c) neustavili nebo zrušili stálého pracovníka s odbornou způsobilostí určeného orgánem státní správy na úseku požární ochrany,

d) neprovedli stanovená opatření při manipulaci, skladování a dopravě požárně nebezpečných látek, při činnostech nebo v době zvýšeného nebezpečí vzniku požáru a při akcích, kterých se účastní větší počet osob,

e) nedoložili požárně technické charakteristiky zpracovávaných látek a materiálů a požárně technické charakteristiky výsledků výrobní činnosti,

f) nevypracovali nebo nezajistili podmínky požárně bezpečného provozu objektů, zařízení a technologií,

g) porušili rozhodnutí o vyloučení věci z užívání, zákazu činnosti nebo rozhodnutí o zastavení provozu,

h) nezřídili hasičský sbor, ačkoliv k tomu byli podle rozhodnutí okresního úřadu povinni, anebo bez rozhodnutí okresního úřadu zruší nebo sníží určený počet pracovníků hasičského sboru,

i) neprovedli ve stanovené lhůtě opatření uložení k odstranění zjištěných nedostatků,

j) prováděli činnosti na úseku požární ochrany, ke kterým nemají odbornou způsobilost nebo udělenou licenci na vykonávanou činnost,

3. Jestliže porušením povinností stanovených v předchozím odstavci došlo ke vzniku požáru, lze uložit pokutu až do výše 500.000 Kčs.

4. Právnické osobě nebo podnikateli, kteří opětovně porušili povinnost, za níž jim byla v předchozích letech uložena pokuta, může být uložena další pokuta až do dvojnásobku výše pokuty stanovené v tomto zákoně.

5. Pokutu lze uložit do jednoho roku ode dne, kdy se o porušení povinnosti dozvěděl orgán vykonávající státní požární dozor, nejpozději do tří let ode dne, kdy k porušení povinnosti došlo.

6. Pokuta je příjmem toho orgánu, který pokutu uložil, pokuta uložená ministerstvem vnitra je příjmem státního rozpočtu ČR.

Spolu s úpravou povinností právnických osob na úseku požární ochrany se navrhuje i postih za jejich porušování, a to ukládáním pokut. Postih je rozlišen podle závažnosti porušené povinnosti a podle toho, zda jde o první nebo opětovné porušení předpisů. Nově se řeší zpřísnění postihu v případech, kdy porušením povinnosti byl způsoben požár. Nositelem odpovědnosti za porušení povinností na úseku požární ochrany je právnická nebo fyzická osoba provádějící podnikatelskou činnost. Na řízení ve věcech pokut uložených právnickým a fyzickým osobám se vztahují ustanovení obecních předpisů o správním řízení.

Zásada číslo 33

Pokuta udělená obcí

Obec při provádění preventivních požárních kontrol může uložit právnické osobě nebo podnikateli za porušení povinností jednáním uvedeným v zásadě číslo 32 pokutu až do 100.000 Kčs, pokuta je příjmem obce.

Pokutu lze uložit do jednoho roku ode dne, kdy se o porušení povinnosti obec dozvěděla, nejpozději však do tří let ode dne, kdy k porušení povinnosti došlo.

Na rozdíl od současné právní úpravy se umožňuje obcím ukládat při provádění preventivních požárních kontrol za porušení povinnosti jednáním uvedeným v zásadě číslo 32 pokutu právnickým osobám a podnikatelům až do výše 100.000 Kčs. Výše pokuty je stejná jako pokuta, kterou může uložit obecní rada za porušení vyhlášky vydané v souladu se zákonem ČNR č. 367/90 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů. Zásada vychází ze změny v postavení obcí a usnadňuje obcím vyžadovat plnění úkolů na úseku požární ochrany ze strany právnických osob a podnikatelů.

Zásada číslo 34

Přestupky

Za přestupek na úseku požární ochrany může obec nebo okresní úřad uložit: a) napomenutí, b) pokutu.

Za přestupek na úseku požární ochrany lze uložit:

1. Napomenutí nebo pokutu až do výše 5.000 Kčs fyzické osobě, která se dopustila přestupku na úseku požární ochrany tím, že:

a) neodstranila zjištěné nedostatky, nevytvořila podmínky pro zdolávání požáru a pro záchranné práce, včetně přístupu ke zdrojům vody, požární technice a věcným prostředkům požární ochrany,

b) neposkytla informace týkající se požární ochrany nebo nepředložila požadované dokumenty.

2. Napomenutí nebo pokutu až do výše 10.000 Kčs fyzické osobě, která se dopustila přestupku na úseku požární ochrany tím, že

a) porušila zásady bezpečného používání tepelných elektrických, plynových a jiných zařízení nebo neumožnila kontrolu nebo čistění komínů,

b) neuposlechla nařízení velitele zásahu, nebo velitelů hasičských sborů při zdolávání požáru,

c) neposkytla osobní nebo věcnou pomoc v souvislosti se zdoláváním požáru, ačkoli k tomu byla povinna,

d) nedodržela opatření učiněná k zamezení jednání porušující předpisy o požární ochraně.

Jestliže porušením povinnosti, na kterou se jinak vztahuje nižší sazba, došlo ke vzniku požáru, lze uložit pokutu až do 15.000 Kčs.

3. Napomenutí nebo pokutu až do výše 15.000 Kčs lze uložit fyzické osobě, která se dopustila přestupku na úseku požární ochrany tím, že:

a) poškodila nebo zneužila věcné prostředky požární ochrany, nebo vědomě bezdůvodně přivolala hasičský sbor,

b) porušila zásady bezpečného skladování, manipulace a dopravy s požárně nebezpečnými látkami,

c) porušila příkazy a zákazy a nedodržela povinnosti týkající se požární ochrany nebo porušila zásady manipulace s otevřeným ohněm nebo zákaz kouření,

d) nedbala zvýšené opatrnosti při činnostech nebo v době zvýšeného nebezpečí vzniku požáru,

e) prováděla práce, které mohou vést ke vzniku požáru ačkoliv neměla odbornou způsobilost požadovanou pro výkon takových prací zvláštními předpisy, nebo neměla udělenou licenci pro výkon těchto činností,

f) porušila rozhodnutí o vyloučení věci z užívání, zákazu činnosti nebo zastavení provozu,

g) neumožnila kontrolní skupině provedení preventivní požární kontroly,

h) nedodržela bezpečnost při koření nebo při manipulaci s otevřeným ohněm neb tepelnými spotřebiči.

Jestliže porušením povinnosti stanovené v předchozím odstavci došlo ke vzniku požáru, lze uložit pokutu až do výše 20.000 Kčs.

Na přestupky a jejich projednávání se vztahují obecně platné právní předpisy.

Pokuta je příjmem toho orgánu, který pokutu uložil.

Postihovat přestupky na úseku požární ochrany mohou obce a okresní úřady. Skutkové podstaty přestupků odpovídají povinnostem fyzických osob. Výše pokuty je určena diferencovaně podle závažnosti porušené povinnosti. Na projednávání přestupků se budou vztahovat obecné předpisy. (Zákon ČNR č. 200/90 Sb., č. 71/67 Sb.)

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP