Zásada číslo 13
Vzájemná spolupráce a součinnost fyzických
osob, obcí a jiných právnických osob,
podnikatelů a orgánů státní
správy na úseku požární ochrany
se sdruženími občanů na úseku
požární ochrany probíhá v:
a) zabezpečení požární ochrany
daného územního celku,
b) zřizování a zabezpečování
činnosti dobrovolných hasičských sborů,
údržbě požární techniky
a ostatních věcných prostředků,
c) organizování a provádění
preventivních požárních kontrol,
d) zabezpečování odborné přípravy,
školení a výcviku členů dobrovolných
hasičských sborů a preventistů-členů
kontrolních skupin ve vzdělávacích
zařízeních sdružení občanů
na úseku požární ochrany,
e) zpracování dokumentace požární
ochrany,
f) zabezpečování potřeb a materiálně
technického vybavení dobrovolných hasičských
sborů a preventivních skupin,
g) zpracování návrhů předpisů
o požární ochraně,
h) jmenování odborně způsobilých
osob do funkcí velitelů dobrovolných hasičských
sborů a preventistů požární ochrany
obcí,
i) určení zaměření preventivně
výchovné propagační a ediční
činnosti a výchově mládeže v
požární ochraně,
j) projednávání stavu a důležitých
otázek požární ochrany,
k) oblasti plánování, opatřování
a rozdělování požární
techniky a věcných prostředků PO,
l) plnění úkolů požární
ochrany pro období branné pohotovosti státu
a na úseku požární ochrany,
m) organizaci a koordinování činnosti dobrovolných
hasičských sborů obcí.
Sdružení občanů na úseku PO je
významný a nezastupitelný pomocník
obcí, právnických osob a státní
správy v oblasti požární ochrany. Sdružení
je organizace, kde se občané dobrovolně sdružují
na základě potřeby pomáhat svým
spoluobčanům, obci nebo městu v případech
nouze, při požárech, nehodách neb jiných
mimořádných událostech při
výchově mládeže a preventivní
činnosti. Návrh zásad vymezuje oblasti, v
nichž je pomoc sdružení nejpotřebnější.
Jako rozhodující je postavení sdružení
v působnosti a přímém řízení
obce, města. Sdružení doplňují
život v obcích, jsou v přirozených vztazích
k občanům a místní správě.
Dobrovolný zápal a tradice dobrovolných hasičů
zaručují pro obce, města, občany prospěch
na úseku PO.
Zásada číslo 14.
Orgány vykonávající státní
správu na úseku požární ochrany
Státní správu na úseku požární
ochrany vykonávají:
a) obce,
b) pověřené obecní úřady,
c) okresní úřady,
d) ministerstvo vnitra České republiky (dále
jen "ministerstvo vnitra").
Výkon státní správy je realizován
pověřenými obcemi a okresy. Územní
státní správa bude decentralizována,
tzv. přiblížení výkonu státní
správy občanům podstatná část
státní správy se přenese na pověřené
obecní úřady. Výkon státní
správy na profesionální úrovni musí
být pružný a efektivní. Základem
výkonu státní správy jsou pověřené
obecní úřady - první stupeň
státní správy. Druhý stupeň
územních orgánů státní
správy budou tvořit okresní úřady.
Při výkonu požárních preventivních
kontrol a jiných právních úkonů
na úseku požární ochrany je obec I.
instance ve správním řízení,
odvolání tzn. II. instance je okresní úřad.
Činnost okresních úřadů se
zúží decentralizací řady činností
na pověřené obecní úřady.
Okresní úřady poskytují odbornou pomoc
obecním úřadům a pověřeným
obecním úřadům, budou přezkoumávat
jejich prvoinstanční rozhodnutí. Úkoly
státní správy na úseku požární
ochrany plní v rozsahu vymezeném tímto zákonem
též obce. Zásada stanoví systém
orgánů státní správy na úseku
požární ochrany, a to v souladu se zákonem
ČNR č. 2/1969 Sb., o zřízení
ministerstev a jiných ústředních orgánů
státní správy ČR, ve znění
pozdějších předpisů (úplné
znění zák. č. 105/91 Sb.), zákonem
ČNR č. 425/90 Sb., o okresních úřadech,
úpravě jejich působnosti a o některých
dalších opatřeních s tím souvisejících,
ve znění pozdějších předpisů,
zákonem ČNR č. 367/90 Sb., o obcích
(obecní zřízení) ve znění
pozdějších předpisů, usnesením
ČNR č. 150 ze dne 24. dubna 1991 a usnesením
vlády ČR č. 292 ze dne 21. srpna. Zásada
vychází z filosofie - pokud obec, město,
okres, jsou zodpovědné za územní celek,
pak musí mít právo činnost na úseku
požárního zabezpečení v daném
územním celku řídit, koordinovat,
usměrňovat a v plném rozsahu mít výkon
státní správy. Struktura správních
orgánů musí být jasná, přehledná
a srozumitelná - co nejvíce se přiblížit
občanovi. Ústřední orgán má
koordinační, legislativní metodickou a statistickou
funkci. Dosavadní centralistická koncepce se neosvědčila.
Těžiště rozhodování je na
obcích a okresech.
Zásada číslo 15
Výkon státní správy
Výkon státní správy na úseku
požární ochrany zahrnuje:
a) výkon státního požárního
dozoru,
b1) kontrola plnění podmínky povinného
hodnocení vyhrazených technických zařízení
a výrobků a zapracování podmínek
bezpečného provozu či používání
z atestů autorizovaných zkušeben v návodech
k použití či technických podmínkách
při jejich výrobě a prodeji,
b2) kontrola splnění podmínky povinného
hodnocení vyhrazených zařízení
a výrobků a plnění podmínek
jejich bezpečného provozu nebo použití,
c) schvalování požární techniky
a věcných prostředků požární
ochrany, případně stanovení podmínek
použití při převzetí atestu autorizované
zkušebny uznané ES,
d) provádění a posuzování odborných
expertiz v oblasti požární ochrany,
e) schvalování, vydávání a
odnímání oprávnění (povolení)
k činnostem na úseku požární
ochrany, pro která je potřebná odborná
způsobilost,
f) schvalování podmínek k umístění
provozoven, vydávání a odnímání
povolení k umístění a stanovení
podmínek činnosti,
g) určení zřízení, zrušení
a početního stavu hasičského sboru
a hasičských hlídek právnickým
osobám, podnikatelům a obcím,
h) stanovení opatření v době zvýšeného
nebezpečí vzniku požáru nebo akce s
větším počtem osob,
i) koordinování postupu obcí při tvorbě
a používání jimi vydaných obecně
závazných vyhlášek v oblasti požární
ochrany.
2. Podrobnosti stanoví obecně závazný
právní předpis.
Zásada číslo 16
Státní požární dozor
Státní požární dozor se vykonává:
a) kontrolou dodržování předpisů
o požární ochraně,
b) posuzováním typizačních prací
z hlediska požární bezpečnosti staveb,
c) posuzováním projektové dokumentace a přípravy
staveb včetně technologií, technických
zařízení a technologických procesů
z hlediska požární bezpečnosti,
d) kontrolou připravenosti a akceschopnosti hasičských
sborů, stav a funkčnost materiálně
technického vybavení požární
ochrany,
e) ukládáním opatření k odstranění
zjištěných nedostatků a kontrola plnění
těchto opatření,
f) zjišťování příčin
vzniku požárů,
g) kontrola plnění podmínky povinného
hodnocení vyhrazených technických prostředků,
zařízení a výrobků autorizovanou
zkušebnou,
h) vydáváním závazných stanovisek
v případech uvedených pod písm. b),
c), f), g), a kontrolou plnění těchto opatření.
Podrobnosti o vykonávání státního
požárního dozoru stanoví obecně
závazný právní předpis.
Zásada se přebírá z dosud platné
právní úpravy - osvědčila se.
Jedním z rozhodujících úkolů
orgánů státní správy na úseku
požární ochrany je i v současné
době dozor nad plněním povinnosti vyplývajících
z předpisů o požární ochraně.
Státní požární dozor je činností,
kterou se sleduje především ochrana společenských
zájmů. V navrhované právní
úpravě se předpokládá převzetí
ustanovení týkajících se výkonu
státního požárního dozoru, rozšířených
o zjišťování příčin
požárů, schvalování vyhrazené
požární techniky, vyhrazených věcných
prostředků požární ochrany a
posuzování požárně bezpečnostních
zařízení.
Zásada číslo 17
Působnost obce při výkonu státní
správy na úseku požární ochrany
Úkoly státní správy na úseku
požární ochrany plní obec:
a) zajišťováním, koordinací a prováděním
preventivních požárních kontrol v objektech
právnických osob, podnikatelů a fyzických
osob, kde se neprovádí státní požární
dozor,
b) určením opatření v době
zvýšeného nebezpečí vzniku požáru
a při akcích, na kterých se účastní
větší počet osob, ustavuje požární
bezpečnostní hlídky,
c) plněním úkolů přípravy
na úseku požární ochrany pro období
branné pohotovosti státu a pro činnost v
tomto období.
Zásada číslo 18
Preventivní požární kontroly
1. Obec zodpovídá za provádění
preventivních požárních kontrol:
a) ve všech objektech právnických osob nebo
podnikatelů pokud si kontroly nevyhradí okresní
úřad,
b) v rodinných domcích a jiných objektech
ve vlastnictví nebo užívání fyzických
osob.
2. Preventivní požární kontroly prověřují
dodržování povinností stanovených
předpisy o požární ochraně. Preventivní
požární kontroly vykonává obec
v případech veřejného zájmu,
na základě podnětu, žádosti nebo
stížnosti právnických nebo fyzických
osob.
Úkoly preventisty obce, jmenování a odvolávání
jsou uvedeny v zásadě číslo 12 odst.
7 písm. b.
Zásada vymezuje úkoly státní správy
na úseku požární ochrany, které
v přenesené působnosti vykonávají
obce. Navrhovaná úprava vychází z
§ 21 a 22 zákona ČNR č. 367/90 Sb.,
o obcích (obecní zřízení).
Vzhledem k tomu, že při výkonu preventivních
požárních kontrol se sleduje ochrana života
nebo zdraví osob a majetku před požáry,
je navrhovaná působnost též v souladu
s čl. 12 Listiny základních práv a
svobod. Na rozdíl od současného stavu se
nepředpokládá provádění
preventivních požárních kontrol stereotypně,
ale pouze v případech, kdy skutečná
situace vyvolává nebezpečí vzniku
požáru.
Zásada číslo 19
Opatření obce
Obec může ve svém územním obvodu
uložit právnické osobě, fyzické
osobě nebo podnikateli pokutu nebo opatření
k odstranění nedostatků, které mohou
vést ke vzniku požáru nebo ztížení
záchrany osob nebo majetku, a kontroluje plnění
těchto opatření. Rozhoduje o vyloučení
věci z užívání, zákazu
činnosti a zastavení provozu v objektech, které
vyvolávají bezprostřední nebezpečí
vzniku požáru.
Zásada se přebírá z dosud platné
právní úpravy. Obec může uložit
pokutu do 100.000 Kčs na základě zákona
367/90 Sb. o obcích a může rozhodnout o zastavení
provozu a zákazu činnosti.
Zásada číslo 20
Působnost pověřeného obecního úřadu
při výkonu státní správy
na úseku požární ochrany
Pověřené obecní úřady
vykonávají státní správu:
a) výkonem státního požárního
dozoru na území své obce,
b) rozhodování a stanovení kriterií
k uplatnění výrobku a pro zařazení
a schválení požární techniky,
věcných prostředků a bezpečnostních
zařízení na základě atestu
autorizovanou zkušebnou,
d) schvalování podmínek k umístění
provozoven, vydávání a odnímání
povolení k umístění, stanovení
podmínek činnosti,
e) stanovení opatření v době zvýšeného
nebezpečí vzniku požáru nebo akce s
větším počtem osob.
Zásada číslo 21
Výkon státního požárního
dozoru pověřeným obecním úřadem
Pověřené obecní úřady
vykonávají státní požární
dozor:
a) kontrolou dodržování předpisů
požární ochrany právnickými a
fyzickými osobami stanovených předpisy o
požární ochraně a kontrola dodržování
obecně závazných vyhlášek,
b) posuzováním projektové dokumentace staveb
včetně technologií a technických zařízení
z hlediska požární bezpečnosti na základě
stanovení rozsahu obecně závaznou vyhláškou
obecního úřadu nebo obecně závazného
právního předpisu,
c) ukládáním opatření k odstranění
zjištěných nedostatků a kontrola plnění
těchto opatření.
Zásada číslo 22
Úkoly pověřeného obecního
úřadu
1. a) Pokud pověřený obecní úřad
není schopen sám zabezpečit řádný
výkon přenesené působnosti státní
správy na úseku požární ochrany
podle zásady číslo 20, ani neuzavře
dohodu o zabezpečení výkonu přenesené
působnosti s jiným pověřeným
úřadem téhož okresu nebo s okresním
úřadem, určí okresní úřad,
kdo tuto působnost bude vykonávat,
b) jakmile bude pověřený obecní úřad
schopen sám zabezpečit řádný
výkon přenesené působnosti, okresní
úřad své opatření učiněné
podle odst. 1 písm. a) zruší,
2. Ustanovení odst. 1 písm. a), b), platí
přiměřeně mezi obcí a pověřeným
obecním úřadem při plnění
výkonu státního požárního
dozoru.
3. Ustanovení zásady číslo 12 a 13
platí obdobně pro pověřené
obecní úřady.
4. Pověřené obecní úřady
prostřednictvím zastupitelstva obce zřizují
referát požární ochrany a jmenují
k zajištění požární ochrany
daného územního obvodu požárního
radu, který zodpovídá, zajišťuje,
koordinuje a řídí činnost požární
prevence a požární represe. Navrhuje radě
zastupitelstva obce ke schválení vedoucího
referenta pokud se jedná o pracovníka pověřeného
obecního úřadu pro úsek prevence nebo
preventistu obce(dobrovolný pracovník) a velitele
hasičského sboru
5. Vydává požární poplachový
řád svého územního obvodu a
rozhoduje po dohodě s okresním úřadem
o zařazení hasičských sborů
do poplachového plánu územního celku.
Zásada číslo 23
Působnost okresního úřadu při
výkonu státní správy na úseku
požární ochrany
1. Okresní úřad ve svém územním
obvodu vykonávají státní správu
a státní požární dozor v rozsahu
stanoveném v zásadách číslo
15 a 16.
2. Okresní úřady ve svém územním
obvodu:
a) podporují a pomáhají obcím příslušným
danému okresu při plnění úkolů
požární ochrany a plní úkoly,
které z příslušnosti obcí k okresnímu
úřadu vyplývají,
b) poskytují odbornou a metodickou pomoc obcím,
informace a údaje týkající se požární
ochrany,
c) rozdělují finanční prostředky
přidělované státem na zabezpečení
požární ochranu v jejich územním
obvodu,
d) zpracovávají rozbory požárů
a ostatních zásahů a vedou jejich statistiku,
e) plánují v součinnosti s pověřenými
obecními úřady a obecními úřady
finanční prostředky na vybrané druhy
požární techniky a vybrané věcné
prostředky požární ochrany,
f) metodicky usměrňují po odborné
stránce činnost v hasičských sborech,
g) koordinují a metodicky usměrňují
zabezpečování požární
ochrany a činnost hasičských sborů
v obvodu okresu,
h) na základě podkladů pověřených
obecních úřadů zpracovávají
a vydávají poplachový řád obvodu
okresu, spolupracují a spolurozhodují s pověřenými
obecními úřady o zařazení hasičských
sborů do tohoto plánu, zajišťují
koordinaci při opatřeních pro nasazení
více hasičských sborů s nutným
vybavením v obvodu okresu nebo mimo hranice okresu po vyžádání
obce nebo okresu,
i) na základě dohody s obcemi mohou zřizovat
učiliště požární ochrany,
pro zajištění odborné přípravy
hasičských sborů,
j) spolupracují s obcemi a na vyžádání
pověřených obecních úřadů
při provádění požárních
preventivních kontrol a výkonu státního
požárního dozoru,
k) stanovují nasazení sil a prostředků
v rámci poplachového plánu při vzájemné
výpomoci hasičských sborů obcí
příslušejících okresu po dohodě
s těmito obcemi,
l) zpracovávají a udržují v souladu
se skutečným stavem dokumentaci požární
ochrany okresu,
m) zřizují a instalují zařízení
požární ochrany, zejména zřízení
a vybavení bezpečnostních systémů
k přenosu vyhlášení poplachu a informací
v rámci okresu nebo přesahující rámec
okresu,
n) spolupracují se sdruženími občanů
v oblasti požární ochrany,
o) zabezpečují koordinovanou přípravu
mezi hasičskými sbory a jednotkami civilní
obrany na úseku požární ochrany pro
období branné pohotovosti státu a činnost
v tomto období,
p) zabezpečují a koordinují jednotný
postup obcí a pověřených obecních
úřadů při zabezpečení
požární ochrany daného územního
obvodu,
r) zabezpečují podle poplachového plánu
hašení požárů v obvodu obce - města,
sídla okresního úřadu nebo obvodech
sousedních obcí na základě dohody
mezi okresním úřadem a obcí-městem
nebo sousedními obcemi o zajištění požární
ochrany
3. Okresní úřad je oprávněn
vyžadovat od obcí, právnických a fyzických
osob informace a dokumenty týkající se požární
ochrany.
4. Okresní úřad kontroluje jak obce a pověřené
obecní úřady plní úkoly na
úseku požární ochrany, navrhuje jim
opatření k odstranění zjištěných
nedostatků a poskytuje jim odbornou pomoc.
5. Ustavení bodů 1 písm. b, d, f, h, i, j,
k, l, m, n, o, p, r, platí přiměřeně
pro statutární města.
6. Podrobnosti o plnění úkolů na úseku
požární ochrany může upravit okresní
úřad obecně závaznou vyhláškou
(např. žně, období sucha atp.).
7. Působnost na úseku požární
ochrany, která je svěřena okresním
úřadům, může být přenesena
na úřady statutárních měst.
Zásada číslo 24
Okresní požární ředitelství
1. Okresní úřad zřizuje k plnění
úkolů na úseku požární
ochrany okresní požární ředitelství.
2. Okresního požárního ředitele
jmenuje do funkce a odvolává z ní přednosta
okresního úřadu po projednání
s hlavním požárním ředitelem.
3. Okresní požární ředitel stojí
v čele samostatné organizace - okresního
požárního ředitelství. Zodpovídá,
koordinuje a řídí činnost požární
prevence a požární represe daného územního
celku.
4. požární ředitel po projednání
a schválení přednostou okresního úřadu
jmenuje a odvolává vrchního požárního
radu a velitele hasičského sboru jako své
zástupce pro zajištění požární
ochrany daného územního celku na úseku
prevence a represe.
5. Vrchní požární rada zajišťuje,
koordinuje, řídí a zodpovídá
za činnost požární prevence-státního
požárního dozoru daného územního
celku. Řídí a koordinuje činnost požárního
rady pověřeného obecního úřadu.
6. Velitel hasičského sboru zajišťuje,
řídí a zodpovídá za činnost
hasičského sboru. Na základě dohod
zajišťuje represivní požární
ochranu v obci-sídle hasičského sboru a v
sousedních obcích a při nasazení sil
a prostředků při velkých požárech,
živelních pohromách a neštěstích.
Okresní- regionální hasičský
sbor disponuje speciální technikou potřebnou
pro daný region, zajišťuje technické služby,
technickou a odbornou pomoc hasičským sborům
obcí příslušného regionu.
Okresní úřad zřizuje k plnění
úkolů na úseku požární
ochrany okresní požární ředitelství.
Rozhodujícím stupněm státní
správy na úseku požární ochrany
je okresní úřad, který bezprostředně
organizuje a zabezpečuje plnění úkolů
požární ochrany. Ustanovení v zásadě
vychází z dosavadní osvědčené
působnosti okresních úřadů.
Nově je formulována odborná pomoc obcím
při plnění jejich úkolů na
úseku požární ochrany, vydávání
poplachových plánů okresů a oprávnění
vyžadovat od obcí dokumenty týkající
se požární ochrany. Úkoly okresního
úřadu na úseku požární
ochrany plní okresní požární
ředitelství, v jehož čele stojí
okresní požární ředitel. Vzhledem
ke specifickým úkolům požární
ochrany je potřebné zabezpečit vliv okresního
úřadu na činnost okresního požárního
ředitelství a přirozené nenásilné
propojení státní správy a samosprávy
na úseku požární ochrany v daném
územním obvodu prostřednictvím požárního
ředitele. Přibližuje se výkon požární
ochrany občanovi, splňuje trend decentralizace ústředních
orgánů a splňuje dvoustupňové
řízení požární ochrany.
Vzhledem k možným odlišnostem v podmínkách
jednotlivých okresních úřadů
se umožňuje úprava dalších podrobností
obecně závaznou vyhláškou. Jde zejména
o operativní řešení těch otázek,
které nelze upravit obecně a u nichž je třeba
reagovat na náhlé změny. Okresní hasičský
sbor pomáhá obcím při zdolávání
větších požárů nebo mimořádných
událostí, disponuje speciální technikou
pro daný region, zajišťuje technické služby
pro hasičské sbory např. dýchací
spojovací, strojní techniku.
Zásada číslo 25
Působnost ministerstva vnitra ČR při výkonu
státní správy na úseku požární
ochrany
Ministerstvo vnitra ČR (dále "ministerstvo
vnitra") je ústřední orgán státní
správy na úseku požární ochrany
v České republice.
Ministerstvo vnitra:
1. Řídí v rámci zákonů
výkon státní správy vydáváním
obecně závazných právních předpisů
a v jejich mezích vydávání směrnic
pro státní správu na úseku požární
ochrany.
2. Zabezpečuje jednotný výklad pro postup
okresních úřadů při používání
jimi vydávaných právních předpisů:
a) poskytuje odborné konzultace okresním úřadům
v oblasti požární ochrany,
b) publikuje v rozsahu své působnosti odborná
stanoviska k jednotlivým konkrétním případům
jednotného postupu a výkonu státní
správy okresními úřady, spolupracuje
s okresními úřady při řešení
odborných otázek státní správy
požární ochrany,
c) informuje a spolupracuje s okresními úřady
při vytváření systému státní
správy v požární ochraně,
d) svolává ve své působnosti porady
pracovníků státní správy,
e) zpracovává koncepci rozvoje státní
správy na úseku požární ochrany,
f) podílí se a koordinuje výzkum, vývoj
a zkušebnictví na úseku požární
ochrany.
3. Přezkoumává rozhodnutí okresních
úřadů vydané ve správním
řízení, rozhoduje o odvolání
proti provoinstančním rozhodnutím okresních
úřadů.
4. Kontroluje a hodnotí činnost okresních
úřadů - úsek požární
ochrany, určuje funkce, k jejichž zastávání
v požární ochraně na okresních
úřadech a obcích se vyžaduje zvláštní
odborná způsobilost a stanoví rozsah odborné
způsobilosti.
5. Vede statistiku výjezdů a zásahů
hasičských sborů provádí a
eviduje rozbory příčin vzniku požárů
a zobecňuje poznatky.
6. V součinnosti s okresními úřady
a pověřenými obecními úřady
koordinuje plánování a rozpočtuje
finanční prostředky pro zajištění
státního požárního dozoru na
okresních požárních ředitelstvích,
pověřených obecních úřadech,
obcích a na vybrané druhy požární
techniky a vybrané věcné prostředky
požární ochrany.
7. Koordinuje v součinnosti s okresními úřady
nasazování sil a prostředků požární
ochrany při velkých požárech nebo mimořádných
událostech.