ODDÍL TŘETÍ

Součinnost a spolupráce fyzických osob, obcí a jiných právnických

osob, podnikatelů a státních orgánů se sdružením občanů na úseku požární ochrany

Zásada číslo 13

Vzájemná spolupráce a součinnost fyzických osob, obcí a jiných právnických osob, podnikatelů a orgánů státní správy na úseku požární ochrany se sdruženími občanů na úseku požární ochrany probíhá v:

a) zabezpečení požární ochrany daného územního celku,

b) zřizování a zabezpečování činnosti dobrovolných hasičských sborů, údržbě požární techniky a ostatních věcných prostředků,

c) organizování a provádění preventivních požárních kontrol,

d) zabezpečování odborné přípravy, školení a výcviku členů dobrovolných hasičských sborů a preventistů-členů kontrolních skupin ve vzdělávacích zařízeních sdružení občanů na úseku požární ochrany,

e) zpracování dokumentace požární ochrany,

f) zabezpečování potřeb a materiálně technického vybavení dobrovolných hasičských sborů a preventivních skupin,

g) zpracování návrhů předpisů o požární ochraně,

h) jmenování odborně způsobilých osob do funkcí velitelů dobrovolných hasičských sborů a preventistů požární ochrany obcí,

i) určení zaměření preventivně výchovné propagační a ediční činnosti a výchově mládeže v požární ochraně,

j) projednávání stavu a důležitých otázek požární ochrany,

k) oblasti plánování, opatřování a rozdělování požární techniky a věcných prostředků PO,

l) plnění úkolů požární ochrany pro období branné pohotovosti státu a na úseku požární ochrany,

m) organizaci a koordinování činnosti dobrovolných hasičských sborů obcí.

Sdružení občanů na úseku PO je významný a nezastupitelný pomocník obcí, právnických osob a státní správy v oblasti požární ochrany. Sdružení je organizace, kde se občané dobrovolně sdružují na základě potřeby pomáhat svým spoluobčanům, obci nebo městu v případech nouze, při požárech, nehodách neb jiných mimořádných událostech při výchově mládeže a preventivní činnosti. Návrh zásad vymezuje oblasti, v nichž je pomoc sdružení nejpotřebnější. Jako rozhodující je postavení sdružení v působnosti a přímém řízení obce, města. Sdružení doplňují život v obcích, jsou v přirozených vztazích k občanům a místní správě. Dobrovolný zápal a tradice dobrovolných hasičů zaručují pro obce, města, občany prospěch na úseku PO.

ČÁST DRUHÁ

Státní správa na úseku požární ochrany

ODDÍL PRVNÍ

Orgány vykonávající státní správu na úseku požární ochrany

Zásada číslo 14.

Orgány vykonávající státní správu na úseku požární ochrany

Státní správu na úseku požární ochrany vykonávají:

a) obce,

b) pověřené obecní úřady,

c) okresní úřady,

d) ministerstvo vnitra České republiky (dále jen "ministerstvo vnitra").

Výkon státní správy je realizován pověřenými obcemi a okresy. Územní státní správa bude decentralizována, tzv. přiblížení výkonu státní správy občanům podstatná část státní správy se přenese na pověřené obecní úřady. Výkon státní správy na profesionální úrovni musí být pružný a efektivní. Základem výkonu státní správy jsou pověřené obecní úřady - první stupeň státní správy. Druhý stupeň územních orgánů státní správy budou tvořit okresní úřady. Při výkonu požárních preventivních kontrol a jiných právních úkonů na úseku požární ochrany je obec I. instance ve správním řízení, odvolání tzn. II. instance je okresní úřad. Činnost okresních úřadů se zúží decentralizací řady činností na pověřené obecní úřady. Okresní úřady poskytují odbornou pomoc obecním úřadům a pověřeným obecním úřadům, budou přezkoumávat jejich prvoinstanční rozhodnutí. Úkoly státní správy na úseku požární ochrany plní v rozsahu vymezeném tímto zákonem též obce. Zásada stanoví systém orgánů státní správy na úseku požární ochrany, a to v souladu se zákonem ČNR č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy ČR, ve znění pozdějších předpisů (úplné znění zák. č. 105/91 Sb.), zákonem ČNR č. 425/90 Sb., o okresních úřadech, úpravě jejich působnosti a o některých dalších opatřeních s tím souvisejících, ve znění pozdějších předpisů, zákonem ČNR č. 367/90 Sb., o obcích (obecní zřízení) ve znění pozdějších předpisů, usnesením ČNR č. 150 ze dne 24. dubna 1991 a usnesením vlády ČR č. 292 ze dne 21. srpna. Zásada vychází z filosofie - pokud obec, město, okres, jsou zodpovědné za územní celek, pak musí mít právo činnost na úseku požárního zabezpečení v daném územním celku řídit, koordinovat, usměrňovat a v plném rozsahu mít výkon státní správy. Struktura správních orgánů musí být jasná, přehledná a srozumitelná - co nejvíce se přiblížit občanovi. Ústřední orgán má koordinační, legislativní metodickou a statistickou funkci. Dosavadní centralistická koncepce se neosvědčila. Těžiště rozhodování je na obcích a okresech.

Zásada číslo 15

Výkon státní správy

Výkon státní správy na úseku požární ochrany zahrnuje:

a) výkon státního požárního dozoru,

b1) kontrola plnění podmínky povinného hodnocení vyhrazených technických zařízení a výrobků a zapracování podmínek bezpečného provozu či používání z atestů autorizovaných zkušeben v návodech k použití či technických podmínkách při jejich výrobě a prodeji,

b2) kontrola splnění podmínky povinného hodnocení vyhrazených zařízení a výrobků a plnění podmínek jejich bezpečného provozu nebo použití,

c) schvalování požární techniky a věcných prostředků požární ochrany, případně stanovení podmínek použití při převzetí atestu autorizované zkušebny uznané ES,

d) provádění a posuzování odborných expertiz v oblasti požární ochrany,

e) schvalování, vydávání a odnímání oprávnění (povolení) k činnostem na úseku požární ochrany, pro která je potřebná odborná způsobilost,

f) schvalování podmínek k umístění provozoven, vydávání a odnímání povolení k umístění a stanovení podmínek činnosti,

g) určení zřízení, zrušení a početního stavu hasičského sboru a hasičských hlídek právnickým osobám, podnikatelům a obcím,

h) stanovení opatření v době zvýšeného nebezpečí vzniku požáru nebo akce s větším počtem osob,

i) koordinování postupu obcí při tvorbě a používání jimi vydaných obecně závazných vyhlášek v oblasti požární ochrany.

2. Podrobnosti stanoví obecně závazný právní předpis.

Zásada číslo 16

Státní požární dozor

Státní požární dozor se vykonává:

a) kontrolou dodržování předpisů o požární ochraně,

b) posuzováním typizačních prací z hlediska požární bezpečnosti staveb,

c) posuzováním projektové dokumentace a přípravy staveb včetně technologií, technických zařízení a technologických procesů z hlediska požární bezpečnosti,

d) kontrolou připravenosti a akceschopnosti hasičských sborů, stav a funkčnost materiálně technického vybavení požární ochrany,

e) ukládáním opatření k odstranění zjištěných nedostatků a kontrola plnění těchto opatření,

f) zjišťování příčin vzniku požárů,

g) kontrola plnění podmínky povinného hodnocení vyhrazených technických prostředků, zařízení a výrobků autorizovanou zkušebnou,

h) vydáváním závazných stanovisek v případech uvedených pod písm. b), c), f), g), a kontrolou plnění těchto opatření.

Podrobnosti o vykonávání státního požárního dozoru stanoví obecně závazný právní předpis.

Zásada se přebírá z dosud platné právní úpravy - osvědčila se. Jedním z rozhodujících úkolů orgánů státní správy na úseku požární ochrany je i v současné době dozor nad plněním povinnosti vyplývajících z předpisů o požární ochraně. Státní požární dozor je činností, kterou se sleduje především ochrana společenských zájmů. V navrhované právní úpravě se předpokládá převzetí ustanovení týkajících se výkonu státního požárního dozoru, rozšířených o zjišťování příčin požárů, schvalování vyhrazené požární techniky, vyhrazených věcných prostředků požární ochrany a posuzování požárně bezpečnostních zařízení.

ODDÍL DRUHÝ

Působnost obcí, pověřených obecních úřadů, okresních úřadů

a ministerstva vnitra při výkonu státní správy na úseku požární ochrany

Zásada číslo 17

Působnost obce při výkonu státní správy na úseku požární ochrany

Úkoly státní správy na úseku požární ochrany plní obec:

a) zajišťováním, koordinací a prováděním preventivních požárních kontrol v objektech právnických osob, podnikatelů a fyzických osob, kde se neprovádí státní požární dozor,

b) určením opatření v době zvýšeného nebezpečí vzniku požáru a při akcích, na kterých se účastní větší počet osob, ustavuje požární bezpečnostní hlídky,

c) plněním úkolů přípravy na úseku požární ochrany pro období branné pohotovosti státu a pro činnost v tomto období.

Zásada číslo 18

Preventivní požární kontroly

1. Obec zodpovídá za provádění preventivních požárních kontrol:

a) ve všech objektech právnických osob nebo podnikatelů pokud si kontroly nevyhradí okresní úřad,

b) v rodinných domcích a jiných objektech ve vlastnictví nebo užívání fyzických osob.

2. Preventivní požární kontroly prověřují dodržování povinností stanovených předpisy o požární ochraně. Preventivní požární kontroly vykonává obec v případech veřejného zájmu, na základě podnětu, žádosti nebo stížnosti právnických nebo fyzických osob.

Úkoly preventisty obce, jmenování a odvolávání jsou uvedeny v zásadě číslo 12 odst. 7 písm. b.

Zásada vymezuje úkoly státní správy na úseku požární ochrany, které v přenesené působnosti vykonávají obce. Navrhovaná úprava vychází z § 21 a 22 zákona ČNR č. 367/90 Sb., o obcích (obecní zřízení). Vzhledem k tomu, že při výkonu preventivních požárních kontrol se sleduje ochrana života nebo zdraví osob a majetku před požáry, je navrhovaná působnost též v souladu s čl. 12 Listiny základních práv a svobod. Na rozdíl od současného stavu se nepředpokládá provádění preventivních požárních kontrol stereotypně, ale pouze v případech, kdy skutečná situace vyvolává nebezpečí vzniku požáru.

Zásada číslo 19

Opatření obce

Obec může ve svém územním obvodu uložit právnické osobě, fyzické osobě nebo podnikateli pokutu nebo opatření k odstranění nedostatků, které mohou vést ke vzniku požáru nebo ztížení záchrany osob nebo majetku, a kontroluje plnění těchto opatření. Rozhoduje o vyloučení věci z užívání, zákazu činnosti a zastavení provozu v objektech, které vyvolávají bezprostřední nebezpečí vzniku požáru.

Zásada se přebírá z dosud platné právní úpravy. Obec může uložit pokutu do 100.000 Kčs na základě zákona 367/90 Sb. o obcích a může rozhodnout o zastavení provozu a zákazu činnosti.

Zásada číslo 20

Působnost pověřeného obecního úřadu

při výkonu státní správy na úseku požární ochrany

Pověřené obecní úřady vykonávají státní správu:

a) výkonem státního požárního dozoru na území své obce,

b) rozhodování a stanovení kriterií k uplatnění výrobku a pro zařazení a schválení požární techniky, věcných prostředků a bezpečnostních zařízení na základě atestu autorizovanou zkušebnou,

d) schvalování podmínek k umístění provozoven, vydávání a odnímání povolení k umístění, stanovení podmínek činnosti,

e) stanovení opatření v době zvýšeného nebezpečí vzniku požáru nebo akce s větším počtem osob.

Zásada číslo 21

Výkon státního požárního dozoru pověřeným obecním úřadem

Pověřené obecní úřady vykonávají státní požární dozor:

a) kontrolou dodržování předpisů požární ochrany právnickými a fyzickými osobami stanovených předpisy o požární ochraně a kontrola dodržování obecně závazných vyhlášek,

b) posuzováním projektové dokumentace staveb včetně technologií a technických zařízení z hlediska požární bezpečnosti na základě stanovení rozsahu obecně závaznou vyhláškou obecního úřadu nebo obecně závazného právního předpisu,

c) ukládáním opatření k odstranění zjištěných nedostatků a kontrola plnění těchto opatření.

Zásada číslo 22

Úkoly pověřeného obecního úřadu

1. a) Pokud pověřený obecní úřad není schopen sám zabezpečit řádný výkon přenesené působnosti státní správy na úseku požární ochrany podle zásady číslo 20, ani neuzavře dohodu o zabezpečení výkonu přenesené působnosti s jiným pověřeným úřadem téhož okresu nebo s okresním úřadem, určí okresní úřad, kdo tuto působnost bude vykonávat,

b) jakmile bude pověřený obecní úřad schopen sám zabezpečit řádný výkon přenesené působnosti, okresní úřad své opatření učiněné podle odst. 1 písm. a) zruší,

2. Ustanovení odst. 1 písm. a), b), platí přiměřeně mezi obcí a pověřeným obecním úřadem při plnění výkonu státního požárního dozoru.

3. Ustanovení zásady číslo 12 a 13 platí obdobně pro pověřené obecní úřady.

4. Pověřené obecní úřady prostřednictvím zastupitelstva obce zřizují referát požární ochrany a jmenují k zajištění požární ochrany daného územního obvodu požárního radu, který zodpovídá, zajišťuje, koordinuje a řídí činnost požární prevence a požární represe. Navrhuje radě zastupitelstva obce ke schválení vedoucího referenta pokud se jedná o pracovníka pověřeného obecního úřadu pro úsek prevence nebo preventistu obce(dobrovolný pracovník) a velitele hasičského sboru

5. Vydává požární poplachový řád svého územního obvodu a rozhoduje po dohodě s okresním úřadem o zařazení hasičských sborů do poplachového plánu územního celku.

Zásada číslo 23

Působnost okresního úřadu při výkonu státní správy na úseku požární ochrany

1. Okresní úřad ve svém územním obvodu vykonávají státní správu a státní požární dozor v rozsahu stanoveném v zásadách číslo 15 a 16.

2. Okresní úřady ve svém územním obvodu:

a) podporují a pomáhají obcím příslušným danému okresu při plnění úkolů požární ochrany a plní úkoly, které z příslušnosti obcí k okresnímu úřadu vyplývají,

b) poskytují odbornou a metodickou pomoc obcím, informace a údaje týkající se požární ochrany,

c) rozdělují finanční prostředky přidělované státem na zabezpečení požární ochranu v jejich územním obvodu,

d) zpracovávají rozbory požárů a ostatních zásahů a vedou jejich statistiku,

e) plánují v součinnosti s pověřenými obecními úřady a obecními úřady finanční prostředky na vybrané druhy požární techniky a vybrané věcné prostředky požární ochrany,

f) metodicky usměrňují po odborné stránce činnost v hasičských sborech,

g) koordinují a metodicky usměrňují zabezpečování požární ochrany a činnost hasičských sborů v obvodu okresu,

h) na základě podkladů pověřených obecních úřadů zpracovávají a vydávají poplachový řád obvodu okresu, spolupracují a spolurozhodují s pověřenými obecními úřady o zařazení hasičských sborů do tohoto plánu, zajišťují koordinaci při opatřeních pro nasazení více hasičských sborů s nutným vybavením v obvodu okresu nebo mimo hranice okresu po vyžádání obce nebo okresu,

i) na základě dohody s obcemi mohou zřizovat učiliště požární ochrany, pro zajištění odborné přípravy hasičských sborů,

j) spolupracují s obcemi a na vyžádání pověřených obecních úřadů při provádění požárních preventivních kontrol a výkonu státního požárního dozoru,

k) stanovují nasazení sil a prostředků v rámci poplachového plánu při vzájemné výpomoci hasičských sborů obcí příslušejících okresu po dohodě s těmito obcemi,

l) zpracovávají a udržují v souladu se skutečným stavem dokumentaci požární ochrany okresu,

m) zřizují a instalují zařízení požární ochrany, zejména zřízení a vybavení bezpečnostních systémů k přenosu vyhlášení poplachu a informací v rámci okresu nebo přesahující rámec okresu,

n) spolupracují se sdruženími občanů v oblasti požární ochrany,

o) zabezpečují koordinovanou přípravu mezi hasičskými sbory a jednotkami civilní obrany na úseku požární ochrany pro období branné pohotovosti státu a činnost v tomto období,

p) zabezpečují a koordinují jednotný postup obcí a pověřených obecních úřadů při zabezpečení požární ochrany daného územního obvodu,

r) zabezpečují podle poplachového plánu hašení požárů v obvodu obce - města, sídla okresního úřadu nebo obvodech sousedních obcí na základě dohody mezi okresním úřadem a obcí-městem nebo sousedními obcemi o zajištění požární ochrany

3. Okresní úřad je oprávněn vyžadovat od obcí, právnických a fyzických osob informace a dokumenty týkající se požární ochrany.

4. Okresní úřad kontroluje jak obce a pověřené obecní úřady plní úkoly na úseku požární ochrany, navrhuje jim opatření k odstranění zjištěných nedostatků a poskytuje jim odbornou pomoc.

5. Ustavení bodů 1 písm. b, d, f, h, i, j, k, l, m, n, o, p, r, platí přiměřeně pro statutární města.

6. Podrobnosti o plnění úkolů na úseku požární ochrany může upravit okresní úřad obecně závaznou vyhláškou (např. žně, období sucha atp.).

7. Působnost na úseku požární ochrany, která je svěřena okresním úřadům, může být přenesena na úřady statutárních měst.

Zásada číslo 24

Okresní požární ředitelství

1. Okresní úřad zřizuje k plnění úkolů na úseku požární ochrany okresní požární ředitelství.

2. Okresního požárního ředitele jmenuje do funkce a odvolává z ní přednosta okresního úřadu po projednání s hlavním požárním ředitelem.

3. Okresní požární ředitel stojí v čele samostatné organizace - okresního požárního ředitelství. Zodpovídá, koordinuje a řídí činnost požární prevence a požární represe daného územního celku.

4. požární ředitel po projednání a schválení přednostou okresního úřadu jmenuje a odvolává vrchního požárního radu a velitele hasičského sboru jako své zástupce pro zajištění požární ochrany daného územního celku na úseku prevence a represe.

5. Vrchní požární rada zajišťuje, koordinuje, řídí a zodpovídá za činnost požární prevence-státního požárního dozoru daného územního celku. Řídí a koordinuje činnost požárního rady pověřeného obecního úřadu.

6. Velitel hasičského sboru zajišťuje, řídí a zodpovídá za činnost hasičského sboru. Na základě dohod zajišťuje represivní požární ochranu v obci-sídle hasičského sboru a v sousedních obcích a při nasazení sil a prostředků při velkých požárech, živelních pohromách a neštěstích. Okresní- regionální hasičský sbor disponuje speciální technikou potřebnou pro daný region, zajišťuje technické služby, technickou a odbornou pomoc hasičským sborům obcí příslušného regionu.

Okresní úřad zřizuje k plnění úkolů na úseku požární ochrany okresní požární ředitelství. Rozhodujícím stupněm státní správy na úseku požární ochrany je okresní úřad, který bezprostředně organizuje a zabezpečuje plnění úkolů požární ochrany. Ustanovení v zásadě vychází z dosavadní osvědčené působnosti okresních úřadů. Nově je formulována odborná pomoc obcím při plnění jejich úkolů na úseku požární ochrany, vydávání poplachových plánů okresů a oprávnění vyžadovat od obcí dokumenty týkající se požární ochrany. Úkoly okresního úřadu na úseku požární ochrany plní okresní požární ředitelství, v jehož čele stojí okresní požární ředitel. Vzhledem ke specifickým úkolům požární ochrany je potřebné zabezpečit vliv okresního úřadu na činnost okresního požárního ředitelství a přirozené nenásilné propojení státní správy a samosprávy na úseku požární ochrany v daném územním obvodu prostřednictvím požárního ředitele. Přibližuje se výkon požární ochrany občanovi, splňuje trend decentralizace ústředních orgánů a splňuje dvoustupňové řízení požární ochrany. Vzhledem k možným odlišnostem v podmínkách jednotlivých okresních úřadů se umožňuje úprava dalších podrobností obecně závaznou vyhláškou. Jde zejména o operativní řešení těch otázek, které nelze upravit obecně a u nichž je třeba reagovat na náhlé změny. Okresní hasičský sbor pomáhá obcím při zdolávání větších požárů nebo mimořádných událostí, disponuje speciální technikou pro daný region, zajišťuje technické služby pro hasičské sbory např. dýchací spojovací, strojní techniku.

Zásada číslo 25

Působnost ministerstva vnitra ČR při výkonu státní správy na úseku požární ochrany

Ministerstvo vnitra ČR (dále "ministerstvo vnitra") je ústřední orgán státní správy na úseku požární ochrany v České republice.

Ministerstvo vnitra:

1. Řídí v rámci zákonů výkon státní správy vydáváním obecně závazných právních předpisů a v jejich mezích vydávání směrnic pro státní správu na úseku požární ochrany.

2. Zabezpečuje jednotný výklad pro postup okresních úřadů při používání jimi vydávaných právních předpisů:

a) poskytuje odborné konzultace okresním úřadům v oblasti požární ochrany,

b) publikuje v rozsahu své působnosti odborná stanoviska k jednotlivým konkrétním případům jednotného postupu a výkonu státní správy okresními úřady, spolupracuje s okresními úřady při řešení odborných otázek státní správy požární ochrany,

c) informuje a spolupracuje s okresními úřady při vytváření systému státní správy v požární ochraně,

d) svolává ve své působnosti porady pracovníků státní správy,

e) zpracovává koncepci rozvoje státní správy na úseku požární ochrany,

f) podílí se a koordinuje výzkum, vývoj a zkušebnictví na úseku požární ochrany.

3. Přezkoumává rozhodnutí okresních úřadů vydané ve správním řízení, rozhoduje o odvolání proti provoinstančním rozhodnutím okresních úřadů.

4. Kontroluje a hodnotí činnost okresních úřadů - úsek požární ochrany, určuje funkce, k jejichž zastávání v požární ochraně na okresních úřadech a obcích se vyžaduje zvláštní odborná způsobilost a stanoví rozsah odborné způsobilosti.

5. Vede statistiku výjezdů a zásahů hasičských sborů provádí a eviduje rozbory příčin vzniku požárů a zobecňuje poznatky.

6. V součinnosti s okresními úřady a pověřenými obecními úřady koordinuje plánování a rozpočtuje finanční prostředky pro zajištění státního požárního dozoru na okresních požárních ředitelstvích, pověřených obecních úřadech, obcích a na vybrané druhy požární techniky a vybrané věcné prostředky požární ochrany.

7. Koordinuje v součinnosti s okresními úřady nasazování sil a prostředků požární ochrany při velkých požárech nebo mimořádných událostech.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP