/1/ Byla-li policistovi způsobena při výkonu
služby nebo v přímé souvislosti s ním
škoda porušením právní povinnosti,
odpovídá mu za ni policie. Policistovi, který
byl povolán k plnění úkolů
ministerstva, odpovídá za škodu ministerstvo;
ustanovení oddílu druhého hlavy sedmé
se použijí obdobně.
/2/ Policie odpovídá policistovi též
za škodu, kterou mu způsobila porušením
právní povinnosti v rámci plnění
služebních úkolů služebními
funkcionáři.
/1/ Došlo-li při výkonu služby nebo v
přímé souvislosti s ním k poškození
policisty na zdraví nebo k jeho smrti úrazem (dále
jen "služební úraz"), odpovídá
za škodu tím vzniklou policie. Služebním
úrazem není úraz, který se policistovi
přihodil na cestě do služby a zpět,
pokud nebyl mimořádně povolán na pracoviště
(shromaždiště) služebním funkcionářem.
/2/ Jako služební úraz se posuzuje též
úraz, který policista utrpěl pro výkon
služby.
/3/ Za škodu způsobenou policistovi nemocí
z povolání odpovídá policie, konal-li
u ní policista službu naposledy před jejím
zjištěním za podmínek, z nichž
vzniká nemoc z povolání, kterou byl postižen.
Nemocemi z povolání jsou nemoci uvedené v
předpisech o sociálním zabezpečení
(seznam nemocí z povolání), jestliže
vznikly za podmínek tam uvedených.
/4/ Jako nemoc z povolání se odškodňuje
i nemoc vzniklá před jejím zařazením
do seznamu nemocí z povolání, a to od jejího
zařazení do seznamu a za dobu nejvýše
tří let před jejím zařazením
do seznamu.
/1/ Policie se zprostí odpovědnosti zcela, prokáže-li,
že
a/ škoda byla způsobena tím, že postižený
policista svým zaviněním porušil právní
předpisy nebo rozkazy k zajištění bezpečnosti
a ochrany zdraví při výkonu služby,
ačkoli s nimi byl řádně seznámen
a jejich znalost a dodržování byly soustavně
vyžadovány a kontrolovány, nebo
b/ škodu si přivodil postižený policista
v důsledku své opilosti nebo v důsledku zneužití
jiných návykových látek a policie
nemohla škodě zabránit,
a že tyto skutečnosti byly jedinou příčinou
škody.
/2/ Policie se zprostí odpovědnosti zčásti,
prokáže-li, že
a/ postižený policista porušil svým zaviněním
právní předpisy nebo rozkazy k zajištění
bezpečnosti a ochrany zdraví při výkonu
služby, ačkoli s nimi byl řádně
seznámen, a že toto porušení bylo jednou
z příčin škody,
b/ jednou z příčin škody byla opilost
postiženého policisty nebo zneužití jiných
návykových látek postiženým policistou.
/3/ Zprostí-li se policie odpovědnosti zčásti,
určí se část škody, kterou nese
policista, podle míry jeho zavinění.
Policie se nemůže zprostit odpovědnosti, utrpěl-li
policista služební úraz
a/ při služebním zákroku nebo
b/ při odvracení nebezpečí hrozícího
životu nebo zdraví nebo škody hrozící
majetku, pokud policista tento stav sám úmyslně
nevyvolal.
Policistovi, který utrpěl služební úraz,
nebo u něhož byla zjištěna nemoc z povolání,
je policie povinna v rozsahu, ve kterém odpovídá
za škodu, poskytnout
a/ náhradu za ztrátu na služebním příjmu,
b/ náhradu za bolest a ztížení společenského
uplatněni,
c/ náhradu za účelně vynaložené
náklady spojené s léčením,
d/ náhradu věcné škody,
e/ jednorázové mimořádné odškodnění.
/1/ Náhrada za ztrátu na služebním příjmu
po dobu neschopnosti policisty ke službě se poskytuje
v takové výši, aby spolu se služebním
příjmem v nemoci nebo nemocenským se rovnala
jeho čistému služebnímu příjmu
před vznikem škody způsobené služebním
úrazem nebo nemocí z povolání.
/2/ Náhrada za ztrátu na služebním příjmu
po skončení neschopnosti policisty ke službě
nebo při uznání plné nebo částečné
invalidity se poskytuje v takové výši, aby
spolu s čistým služebním příjmem
(výdělkem) oprávněného po služebním
úrazu nebo po zjištění nemoci z povolání
s případným invalidním nebo částečným
invalidním důchodem poskytovaným z téhož
důvodu se rovnala jeho čistému služebnímu
příjmu před vznikem škody způsobené
služebním úrazem nebo nemocí z povolání.
Přitom se nepřihlíží ke zvýšení
invalidního důchodu pro bezmocnost ani ke změně
výše a ke zvýšení již přiznaných
důchodů podle předpisů o sociálním
zabezpečení. Tato náhrada náleží
policistovi nejdéle do konce kalendářního
měsíce, ve kterém dovrší 65 let
věku.
/3/ Náhrada za bolest a za ztížení společenského
uplatnění se poskytuje jednorázově
ve výši a za podmínek stanovených právními
předpisy platnými pro pracovníky v pracovním
poměru [Vyhláška č. 32/1965 Sb.,
o odškodňování bolesti a ztížení
společenského uplatnění, ve znění
pozdějších předpisů.].
/4/ Policistovi, jehož schopnost k výkonu služby
byla změněna nebo který byl uznán
invalidním v důsledku služebního úrazu,
který mu byl způsobem trestným činem,
při služebním zákroku, při výkonu
služby v leteckém provozu, při plnění
zvláštních úkolů uložených
služebním funkcionářem, při práci
s výbušninami, s chemickým, radioaktivním,
vysoce virulentním nebo infekčním materiálem
anebo za jiných obdobně nebezpečných
podmínek, náleží jednorázové
mimořádné odškodnění ve
výši nejméně 20.000 Kčs a nejvýše
100.000 Kčs. Jednorázové mimořádné
odškodnění ve výši a za podmínek
stanovených v první větě náleží
též oprávněnému, jehož schopnost
k výkonu služby byla změněna nebo který
byl uznán invalidním v důsledku nemoci z
povolání.
Jestliže policista následkem služebního
úrazu nebo nemoci z povolání zemřel,
je policie povinna v rozsahu, ve kterém za škodu odpovídá,
poskytnout
a/ náhradu účelně vynaložených
nákladů spojených s léčením,
b/ náhradu přiměřených nákladů
spojených s pohřbem,
c/ náhradu nákladů na výživu
pozůstalých,
d/ jednorázové odškodnění pozůstalých,
e/ náhradu věcné škody.
/1/ Náklady spojené s léčením
a náklady spojené s pohřbem se hradí
tomu, kdo tyto náklady vynaložil. Od nákladů
spojených s pohřbem se odečte pohřebné
poskytnuté podle předpisů o nemocenském
zabezpečení.
/2/ Náhrada nákladů na výživu
pozůstalých náleží pozůstalým,
kterým zemřelý výživu poskytoval
nebo byl povinen poskytovat. Při výpočtu
této náhrady se vychází z čistého
služebního příjmu zemřelého.
Náhrada nákladů náleží,
pokud není uhrazena dávkami důchodového
zabezpečení, poskytovanými z téhož
důvodu.
/3/ Jednorázové odškodnění pozůstalých
náleží manželu a dítěti,
které má nárok na sirotčí důchod.
V odůvodněných případech lze
jednorázové odškodnění pozůstalých
přiznat též rodičům zemřelého
policisty. Jednorázové odškodnění
náleží ve výši stanovené
právními předpisy, platnými pro pracovníky
v pracovním poměru.
/4/ Náhrada věcné škody náleží
dědicům policisty.
/1/ Policie může výjimečně, půjde-li
o případ zvláštního zřetele
hodný, poskytnout manželu, dítěti, které
má nárok na sirotčí důchod,
popřípadě rodičům zemřelého
příspěvek ve výši jednorázového
odškodnění pozůstalých, i když
za poškození na zdraví zemřelého
neodpovídá.
/2/ Ministerstvo stanoví obecně závazným
právním předpisem, které podmínky
jsou obdobně nebezpečné (§ 92 odst.
4), upraví pravidla pro určování výše
jednorázového mimořádného odškodnění
a stanoví postup služebních funkcionářů
při projednávání a určování
náhrady škody a další podrobnosti o poskytování
náhrad v souvislosti se služebními úrazy
a nemocemi z povolání; může též
stanovit potřebné odchylky pro poskytování
náhrady za bolest, a v kterých případech
lze poskytnout jednorázové odškodnění
pozůstalých vyšší částkou.
/1/ Změní-li se podstatně poměry poškozeného,
které byly rozhodující pro určení
výše náhrady škody, může se
poškozený i policie domáhat změny v
úpravě svých práv, popřípadě
povinností.
/2/ Vláda České republiky může
vzhledem ke změnám, které nastaly ve vývoji
úrovně služebního příjmu,
upravit nařízením podmínky, výši
a způsob náhrady za ztrátu na služebním
příjmu náležející policistům
po skončení neschopnosti ke službě vzniklé
služebním úrazem nebo nemocí z povolání.
/3/ Ministerstvo může vzhledem k vývoji cen
a mezd stanovit obecně závazným právním
předpisem po projednání s ministerstvem financí
České republiky výši (limity) jednorázového
mimořádného odškodnění
jinak.
/1/ Policie odpovídá za škodu na věcech,
které na jejích pracovištích policista
odložil při výkonu služby nebo v přímé
souvislosti s ním na určeném nebo obvyklém
místě.
/2/ Za věci, které policista obvykle do služby
nenosí a které nebyly služebním funkcionářem
převzaty do zvláštní úschovy,
odpovídá policie jen do částky 2.000
Kčs. Jestliže škoda na těchto věcech
byla způsobena jiným policistou nebo jestliže
služební funkcionář tyto věci
převzal do úschovy, hradí se škoda bez
omezení.
/3/ Nárok na náhradu škody zanikne, jestliže
její vznik policista neohlásil služebnímu
funkcionáři bez zbytečného odkladu,
nejpozději do 15 dnů ode dne, kdy se o škodě
dověděl.
/1/ Utrpěl-li policista škodu na věci v souvislosti
s výkonem služby, odpovídá za ni policie.
/2/ Policista, který při odvracení nebezpečí
hrozícího životu nebo zdraví nebo škody
hrozící majetku utrpěl škodu na věci,
má nárok vůči policii na její
náhradu, jakož i na náhradu účelně
vynaložených nákladů spojených
s jejím obstaráním, jestliže tento stav
sám nevyvolal a počínal si přitom
způsobem přiměřeným okolnostem.
/1/ O náhradě škody rozhoduje služební
funkcionář.
/2/ Prokáže-li služební funkcionář,
že škodu zavinil také poškozený policista,
odpovědnost policie se poměrně omezí.
/3/ Ministerstvo stanoví obecně závazným
právním předpisem postup služebních
funkcionářů při určování
odpovědnosti za škodu.
Policie je povinna uhradit policistovi skutečnou škodu,
a to v penězích, jestliže ji neodčiní
uvedením do předešlého stavu. Jde-li
o jinou škodu na zdraví než z důvodu služebního
úrazu nebo nemoci z povolání, platí
pro způsob a rozsah její náhrady ustanovení
o služebních úrazech s tím omezením,
že nenáleží jednorázové
mimořádné odškodnění a
jednorázové odškodnění pozůstalých.
Při určení výše škody na
věci se vychází z její ceny v době
poškození.
/1/ Jestliže policie poškozenému nahradila škodu,
má nárok na náhradu vůči tomu,
kdo poškozenému za takovou škodu odpovídá
podle občanského zákoníku, a to v
rozsahu odpovídajícímu míře
této odpovědnosti vůči poškozenému,
pokud nebylo předem dohodnuto jinak.
/2/ Jde-li o náhradu škody při nemocech z povolání,
má policie, která škodu uhradila, nárok
na náhradu vůči všem zaměstnavatelům,
u nichž postižený policista pracoval nebo konal
službu za podmínek, při nichž vzniká
nemoc z povolání, kterou byl postižen, a to
v rozsahu odpovídajícímu době, po
kterou pracoval nebo konal službu u těchto organizací
za uvedených podmínek.
Služební poměr končí
a/ zrušením ve zkušební době,
b/ uvolněním,
c/ propuštěním,
d/ ztrátou hodnosti,
e/ uplynutím sjednané doby,
f/ úmrtím policisty.
Ve zkušební době může služební
funkcionář nebo policista zrušit služební
poměr i bez uvedení důvodu. Služební
poměr končí uplynutím tří
kalendářních dnů od doručení
rozhodnutí služebního funkcionáře
nebo písemného podání policisty, nejpozději
však uplynutím zkušební doby.
/1/ Policista musí být uvolněn ze služebního
poměru, jestliže o to požádá. Žádost
musí být písemná a doručena
služebnímu funkcionáři příslušnému
podle zvláštních předpisů, jinak
je neplatná.
/2/ Služební poměr skončí uplynutím
dvou kalendářních měsíců
následujících po dni doručení
žádosti o uvolnění, pokud se služební
funkcionář a policista nedohodnou na době
kratší.
/1/ Policista může být propuštěn
ze služebního poměru, jestliže
a/ pro něj v důsledku snížení
početních stavů policie, schváleného
vládou České republiky, není zařazení,
b/ podle posudku lékařské komise dlouhodobě
pozbyl ze zdravotních důvodů způsobilost
vykonávat jakoukoliv funkci v policii,
c/ jestliže je podle závěrů služebního
hodnocení nezpůsobilý vykonávat jakoukoli
funkci v policii,
d/ porušil služební přísahu nebo
služební povinnost zvlášť hrubým
způsobem,
e/ byl pravomocně odsouzen pro trestný čin
k nepodmíněnému trestu odnětí
svobody.
/2/ Policista může být též propuštěn,
splňuje-li podmínky nároku na starobní
důchod.
/3/ O propuštění z důvodů uvedených
v odstavci 1 písm. c/, d/ a e/ může být
rozhodnuto pouze do dvou měsíců ode dne,
kdy služební funkcionář důvod
propuštění zjistil, nejpozději však
do jednoho roku ode dne, kdy tento důvod vznikl; v těchto
lhůtách musí být rozhodnutí
policistovi též doručeno. Jde-li o propuštění
z důvodu uvedeného v odstavci 1 písm. c/,
nezapočítává se do lhůty dvou
měsíců doba, po kterou je policista uznán
dočasně neschopným služby pro nemoc
nebo úraz.
/1/ Policista bude propuštěn ze služebního
poměru, porušil-li povinnost stanovenou zvláštním
omezením (§ 148) nebo pozbyl-li státního
občanství České a Slovenské
Federativní Republiky.
/2/ O propuštění ze služebního
poměru podle odstavce 1 musí být rozhodnuto
do dvou měsíců ode dne, kdy služební
funkcionář důvod propuštění
z jistil; v této lhůtě musí být
rozhodnutí policistovi též doručeno.
/3/ Vznikne-li policistovi členství v obchodní
společnosti na základě dědictví,
stanoví služební funkcionář policistovi
přiměřenou lhůtu k ukončení
členství v obchodní společnosti. O
propuštění se rozhodne po marném uplynutí
stanovené lhůty.
/1/ Rozhodnutí o propuštění musí
být vyhotoveno písemně a musí v něm
být uveden důvod propuštění se
skutečnostmi jej zakládajícími, jinak
je neplatné.
/2/ Při propuštění končí
služební poměr uplynutím čtyř
kalendářních měsíců
následujících po dni doručení
rozhodnutí o propuštění, pokud se služební
funkcionář a policista nedohodnou na době
kratší.
/3/ Jestliže policista porušil služební
přísahu nebo služební povinnost úmyslně
zvlášť hrubým způsobem nebo jestliže
byl pravomocně odsouzen k nepodmíněnému
trestu odnětí svobody, může být
služební poměr ukončen dnem doručení
rozhodnutí o propuštění.
/4/ Při propuštění z důvodů
uvedených v § 107 skončí služební
poměr dnem doručení rozhodnutí o propuštění.
/1/ Policista nesmí být propuštěn ze
služebního poměru v ochranné době,
to je v době
a/ kdy byl uznán dočasně neschopným
služby pro nemoc nebo úraz, pokud si tuto neschopnost
úmyslně nevyvolal nebo nezpůsobil v opilosti
nebo zneužitím jiné návykové
látky,
b/ od podání návrhu na ústavní
ošetřování nebo od povolení lázeňského
léčení poskytovaného v době
dočasné neschopnosti k výkonu služby
až do jeho skončení; při onemocnění
tuberkulózou nebo nemocí z povolání
se tato doba prodlužuje o šest měsíců
po propuštění z ústavního ošetřování,
nebo
c/ kdy je policistka těhotná nebo kdy policistka
nebo osamělý policista trvale pečuje o dítě
mladší než tři roky.
/2/ Zákaz propuštění se nevztahuje na
propuštění z důvodů uvedených
v § 106 odst. 1 písm. d/ a e/.
/3/ Bylo-li rozhodnutí o propuštění
doručeno policistovi před počátkem
ochranné doby a služební poměr by měl
skončit v této době, ochranná doba
se do čtyřměsíční lhůty
uvedené v § 108 odst. 2 započítává,
ledaže policista prohlásí, že na prodloužení
služebního poměru netrvá.
Dojde-li ke zrušení rozhodnutí o skončení
služebního poměru, služební poměr
trvá se všemi právy. Oznámí-li
policista nejpozději před doručením
rozhodnutí o zrušení, že nemá zájem
na setrvání ve služebním poměru,
platí, pokud se policista a služební funkcionář
nedohodnou na době kratší, že jeho služební
poměr skončí uvolněním ve lhůtě
dvou kalendářních měsíců
následujících po dni oznámení
původního rozhodnutí o skončení
služebního poměru.
Byl-li policistovi soudem uložen trest ztráty hodnosti,
končí jeho služební poměr dnem,
kdy rozsudek nabyl právní moci.
Byl-li policista přijat do služebního poměru
na dobu určitou, končí jeho služební
poměr uplynutím této doby. Pokračuje-li
policista po uplynutí sjednané doby s vědomím
služebního funkcionáře dále ve
službě, platí, že se tento služební
poměr změnil na služební poměr
na dobu neurčitou, pokud se služební funkcionář
nedohodne s policistou jinak.
/1/ Nejpozději v den skončení služebního
poměru je služební funkcionář
povinen policistovi vydat posudek o jeho služební
činnosti.
/2/ Jestliže služební funkcionář
podává jinému zaměstnavateli posudek
o služební činnosti policisty, musí
policistu s jeho obsahem seznámit a na požádání
mu vydat jeho opis. Jiné informace o policistovi je služební
funkcionář oprávněn podávat
pouze s jeho souhlasem, pokud obecně závazný
právní předpis nestanoví jinak.
/3/ Při skončení služebního poměru
je služební funkcionář povinen vydat
policistovi, popřípadě zaměstnavateli
na jeho žádost, potvrzení o zaměstnání
a uvést v něm zejména dobu jeho trvání,
skutečnosti rozhodné pro posouzení jeho nároku
na dovolenou a závazky policisty vůči policii
a zda, v jaké výši, v jakém pořadí
a v čí prospěch jsou prováděny
ze služebního příjmu policisty srážky
a skutečnosti rozhodné pro hmotné zabezpečení
uchazečů o zaměstnání poskytované
podle zvláštních předpisu [Zákon
č. 1/1991 Sb., o zaměstnanosti, ve znění
zákona č. 305/1991 Sb.].