/1/ Policistovi, jehož služební poměr
skončil uvolněním nebo propuštěním
podle § 106 odst. 1 písm. a/, b/, c/ a odst. 2 náleží
odchodné, jestliže jeho služební poměr
trval alespoň šest let. Základní výše
odchodného činí částku ve výši
posledního hrubého služebního příjmu
a zvyšuje se za každý další ukončený
rok služebního poměru o jednu polovinu hrubého
měsíčního služebního příjmu.
/2/ Pokud byl policista propuštěn z důvodů
uvedených v § 106 odst. 1 písm. c/, snižuje
se odchodné vypočtené podle odstavce 1 o
jednu třetinu. Výše takto sníženého
odchodného nesmí být nižší
než poslední hrubý služební příjem.
/3/ Policistovi, jehož služební poměr
skončil propuštěním z důvodů
uvedených v § 106 odst. 1 písm. d/ a e/ nebo
ztrátou hodnosti, lze v případech hodných
zvláštního zřetele přiznat odchodné
ve výši posledního hrubého měsíčního
příjmu.
/1/ Policistovi, jehož služební poměr
skončil propuštěním podle § 106
odst. 1 písm. a/, b/ a c/, náleží platové
vyrovnání, jestliže nemá nárok
na důchod ze sociálního zabezpečení
nebo na příspěvek za službu.
/2/ Platové vyrovnání do výše
posledního čistého služebního
příjmu se poskytuje od zahájení výdělečné
činnosti nebo od počátku poskytování
hmotného zabezpečení uchazečů
o zaměstnání do uplynutí dvanácti
měsíců od skončení služebního
poměru.
/1/ Příspěvek za službu (dále
jen "příspěvek") náleží
za podmínek dále uvedených policistovi, jehož
služební poměr skončil uvolněním
nebo propuštěním z některého
z důvodů uvedených v § 106 odst. 1 písm.
a/, b/, c/ a odst. 2.
/2/ V případech hodných zvláštního
zřetele lze příspěvek též
přiznat, skončí-li služební poměr
propuštěním z jiných důvodů,
než které jsou uvedeny v předchozím
odstavci, nebo skončí-li služební poměr
ztrátou hodnosti.
/3/ Při opětovném přijetí do
služebního poměru, z něhož vzniká
nárok na příspěvek, zaniká
dosavadní nárok na příspěvek
dnem, který předchází dni opětovného
přijetí do služebního poměru.
/4/ Příspěvek nenáleží
po dosažení věku 60 let.
/1/ Příspěvek činí 20% služebního
příjmu, jestliže policista konal službu
alespoň po dobu 10 roků. Za každý další
ukončený rok trvání služebního
poměru se příspěvek zvyšuje o
1 % služebního příjmu.
/2/ Příspěvek se vyměřuje z
posledního hrubého měsíčního
služebního příjmu policisty před
skončením služebního poměru nebo,
jestliže je to pro něj výhodnější,
z jeho průměrného hrubého měsíčního
služebního příjmu za posledních
dvanáct měsíců před skončením
služebního poměru.
/3/ Příspěvek podle předchozích
odstavců nesmí přesáhnout nejvyšší
výměru starobního důchodu stanovenou
ke dni vzniku nároku na důchod ze zaměstnání
III. pracovní kategorie.
/1/ Při souběhu nároku na příspěvek
s nárokem na příspěvek za službu
podle jiných předpisů [§ 33 zákona
č. 76/1959 Sb., o některých služebních
poměrech vojáků, ve znění pozdějších
předpisů.] náleží vyšší
příspěvek.
/2/ Při souběhu nároku na příspěvek
a na starobní, invalidní, částečný
invalidní důchod nebo na důchod za výsluhu
let podle předpisů o sociálním zabezpečení
náleží oprávněnému příspěvek,
pokud se tento důchod nevyplácí.
/1/ Příspěvek se zvyšuje ve stejných
termínech a stejným způsobem jako starobní
důchod ze sociálního zabezpečení
[§ 160 zákona č. 100/1988 Sb., o sociálním
zabezpečení, ve znění pozdějších
předpisů.].
/2/ Po dobu pobytu příjemce příspěvku
v cizině, po dobu vazby nebo výkonu trestu odnětí
svobody se příspěvek vyplácí
za podmínek stanovených pro výplatu důchodu
ze sociálního zabezpečení. [§
200 zákona č. 100/1988 Sb., o sociálním
zabezpečení, ve znění pozdějších
předpisů.].
/1/ Skončí-li služební poměr
úmrtím policisty, náleží pozůstalým
úmrtné.
/2/ Pro účely tohoto zákona se, za pozůstalé
považují manžel, manželka, nezaopatřené
děti [§ 49 zákona č. 100/1988 Sb.,
o sociálním zabezpečení, ve znění
pozdějších předpisů.] a rodiče
nebo další osoby, pokud byly na zemřelého
odkázáni výživou.
/3/ Výše úmrtného činí
trojnásobek posledního hrubého měsíčního
služebního příjmu zemřelého
policisty.
Ministerstvo stanoví obecně závazným
právním předpisem podrobnosti o nárocích
souvisejících se skončením služebního
poměru.
Účastníky řízení ve
věcech služebního poměru jsou policista
nebo pozůstalý po policistovi.
/1/ Podání lze učinit písemně
nebo ústně do protokolu u služebního
funkcionáře, který je oprávněn
ve věci rozhodnout.
/2/ Podání se posuzuje podle jeho obsahu. Z podání
musí být zřejmé, kdo je činí,
jaké věci se týká a co se navrhuje.
/3/ Na žádost účastníka řízení
musí být při jetí podání
potvrzeno.
/1/ Rozhodnutí služebního funkcionáře
musí být v souladu s právními předpisy,
vycházet ze skutečného stavu věci
a obsahovat výrok, odůvodnění a poučení
o odvolání. Písemné vyhotovení
rozhodnutí musí obsahovat též datum
vydání a musí být podepsáno
s uvedením hodnosti, jména, příjmení
a funkce služebního funkcionáře a doručeno
účastníkovi řízení.
/2/ Výrok obsahuje rozhodnutí ve věci s uvedením
ustanovení právního předpisu, podle
něhož bylo rozhodnuto. Pokud se v rozhodnutí
ukládá povinnost k plnění, stanoví
pro ni služební funkcionář lhůtu.
/3/ V odůvodnění rozhodnutí služební
funkcionář uvede, které skutečnosti
byly podkladem rozhodnutí, jakými úvahami
byl veden při hodnocení důkazů a při
použití právních předpisů,
na základě nichž rozhodoval.
/4/ Poučení o odvolání obsahuje údaj,
zda je rozhodnutí konečné nebo zda se lze
proti němu odvolat, v jaké lhůtě a
ke kterému služebnímu funkcionáři.
/5/ Chyby v psaní, počtech a jiné zřejmé
nesprávnosti v písemném vyhotovení
rozhodnutí služební funkcionář
opraví i bez návrhu a vyrozumí o tom účastníky
řízení.
/1/ Rozhodnutí služebního funkcionáře,
proti němuž již nelze podat odvolání
(rozklad), je v právní moci.
/2/ Rozhodnutí je vykonatelné, jestliže proti
němu nelze podat odvolání nebo odvolání
(rozklad) nemá odkladný účinek a jestliže
marně uplynula lhůta k plnění.
/3/ Výkon rozhodnutí upravují zvláštní
předpisy [Občanský soudní řád.].
/1/ Řízení se zahajuje na návrh účastníka
řízení nebo z podnětu služebního
funkcionáře.
/2/ Řízení je zahájeno dnem, kdy podání
účastníka řízení došlo
služebnímu funkcionáři oprávněnému
ve věci rozhodnout. Pokud se řízení
zahajuje z podnětu služebního funkcionáře,
je řízení zahájeno dnem, kdy tento
funkcionář učinil vůči účastníku
řízení první úkon.
Není-li služební funkcionář oprávněn
o věci rozhodnout, je povinen podání neprodleně
postoupit příslušnému služebnímu
funkcionáři a uvědomit o tom účastníky
řízení.
/1/ Účastníci řízení
jsou povinni postupovat tak, aby svým jednáním
neztěžovali řízení a nezpůsobili
jeho průtahy.
/2/ Účastníci řízení
mají právo nahlížet do spisů
s výjimkou protokolů o hlasování a
pořizovat si z nich výpisy.
/3/ Služební funkcionář může
povolit nahlédnout do spisu i jiným osobám,
pokud prokáží odůvodněnost svého
požadavku.
/4/ Služební funkcionář je povinen učinit
opatření, aby nahlédnutím do spisů
nebylo porušeno státní nebo služební
tajemství.
Jestliže služební funkcionář nemůže
provést procesní úkon sám nebo jestliže
je to účelné z jiných důvodů,
může o jeho provedení požádat jiného
služebního funkcionáře; dožádaný
služební funkcionář provede tento úkon
bez zbytečného odkladu.
/1/ K dokazování je možné použít
všech prostředků, jimiž lze zjistit a
objasnit skutečný stav věci a které
jsou v souladu s právními předpisy.
/2/ Důkazem je vše, co může přispět
ke zjištění skutečného stavu
věci, zejména výpovědi a vyjádření
účastníků řízení
a svědků, znalecké posudky, zprávy,
vyjádření a potvrzení orgánů
a organizací, listiny, věci a ohledání.
/3/ Účastník řízení
je oprávněn navrhovat na podporu svých tvrzení
důkazy.
/4/ Služební funkcionář hodnotí
důkazy podle své úvahy, a to každý
důkaz jednotlivě a všechny důkazy v
jejich vzájemné souvislosti.
/1/ Náklady řízení, které vznikly
policii, hradí policie. Náklady, které v
řízení vznikly účastníkovi
řízení, nese tento účastník.
/2/ Policie hradí svědkovi hotové výdaje
a mzdu, která mu prokazatelně ušla. Nárok
je nutno uplatnit do tří dnů od jeho vzniku,
jinak zaniká.
/3/ Náklady spojené s předložením
listiny nebo s ohledáním, které vznikly tomu,
kdo není účastníkem řízení,
hradí policie.
/4/ Náhrada hotových výdajů a poskytování
odměn znalcům a tlumočníkům
se řídí zvláštními předpisy
[Zákon č. 36/1967 Sb., o znalcích a tlumočnících,
vyhláška ministerstva spravedlnosti č. 37/1967
Sb., k provedení zákona o znalcích a tlumočnících,
ve znění pozdějších předpisů.].
/1/ Proti rozhodnutí služebního funkcionáře
může účastník řízení
podat odvolání do 15 dnů, a jde-li o odvolání
proti rozhodnutí o uložení kázeňského
trestu nebo o zrušení služebního poměru
ve zkušení době, do osmi dnů ode dne
doručení rozhodnutí.
/2/ Odvolání může policista podat též
proti služebnímu hodnocení, potvrzení
o zaměstnání a služebnímu posudku
ve lhůtě 15 dnů ode dne, kdy byl s jejich
obsahem seznámen.
/3/ Odvolání se podává u služebního
funkcionáře, který rozhodnutí vydal.
/4/ Pokud účastník řízení
v důsledku nesprávného poučení
nebo proto, že nebyl poučen vůbec, podal odvolání
po uplynutí zákonem stanovené lhůty
nebo u nepříslušného služebního
funkcionáře, má se za to, že jej podal
včas a u příslušného služebního
funkcionáře, jestliže tak učinil nejpozději
do tří měsíců ode dne, kdy
mu bylo rozhodnutí doručeno.
/5/ Služební funkcionář příslušný
k rozhodnutí o odvolání (dále jen
"odvolací orgán") může prominout
zmeškání lhůty, jestliže k němu
došlo ze závažných důvodů
a účastník řízení o
to požádá do patnácti dnů ode
dne, kdy pominul důvod zmeškání, a zároveň
podá odvolání.
/6/ Podání odvolání nemá odkladný
účinek s výjimkou odvolání
proti rozhodnutí o uložení kázeňského
trestu nebo o náhradě škody a proti služebnímu
hodnocení, jímž byl policista hodnocen jako
nevyhovující.
/7/ Služební funkcionář, který
napadené rozhodnutí vydal, může odvolání
sám vyhovět; neučiní-li tak, je povinen
bez odkladu, nejpozději však do 15 dnů od podání
odvolání, předložit odvolání
odvolacímu orgánu.
/8/ Proti rozhodnutí o odvolání se nelze
odvolat.
/1/ Odvolacím orgánem je služební funkcionář
nejblíže nadřízený služebnímu
funkcionáři, který napadené rozhodnutí
vydal.
/2/ Odvolací orgán je povinen rozhodnout o odvolání
bez zbytečného odkladu, zpravidla do 60 dnů
ode dne podání odvolání, a to po předchozím
projednání v poradní komisi.
/3/ Jsou-li pro to důvody, odvolací orgán
rozhodnutí změní nebo zruší,
jinak odvolání zamítne a rozhodnutí
potvrdí.
/4/ Odvolací orgán rozhodnutí zruší
a věc vrátí služebnímu funkcionáři,
který ho vydal, k novému projednání
a rozhodnutí, je-li to vhodnější zejména
z důvodů rychlosti nebo hospodárnosti; služební
funkcionář je vázán právním
názorem odvolacího orgánu.
/5/ Proti rozhodnutí ministra, nejde-li o rozhodnutí
o odvolání, lze podat rozklad. O rozkladu rozhoduje
ministr. Pro rozklad a řízení o něm
platí obdobně ustanovení o odvolání.
Odvolací orgány zřizují k projednání
odvolání poradní komise.
/1/ Jestliže se dodatečně zjistily mimořádně
závažné okolnosti, které účastník
řízení nemohl bez své viny v řízení
uplatnit a které odůvodňují podstatně
příznivější rozhodnutí
v jeho prospěch, může služební
funkcionář na jeho návrh změnit nebo
zrušit své pravomocné rozhodnutí. Služební
funkcionář, který rozhodnutí zrušil,
rozhodne ve věci samé.
/2/ Návrh na zrušení rozhodnutí podle
odstavce 1 může účastník řízení
podat pouze do tří měsíců ode
dne, kdy se dověděl o okolnostech odůvodňujících
navrhovanou změnu, nejpozději však do tří
let od nabytí právní moci rozhodnutí.
/1/ Zjistí-li se dodatečně, že pravomocné
rozhodnutí je v rozporu s právními předpisy,
může je zrušit ministr. Ministr může
rozhodnout ve věci samé.
/2/ Pravomocné rozhodnutí lze zrušit do tří
let od nabytí právní moci.
Pro přezkoumávání rozhodnutí
služebních funkcionářů soudem
platí zvláštní předpis. [§
244 a násl. občanského soudního řádu.].
Ministerstvo stanoví obecně závazným
právním předpisem podrobnosti o řízení
ve věcech služebního poměru.
Je-li při útvaru policie ustaven odborový
orgán, jsou služební funkcionáři
zejména povinni
a/ projednávat s odborovým orgánem návrhy
rozhodnutí ve věcech služebního poměru,
jde-li o převedení na jinou funkci podle §
17 odst. 1 písm. a/ nebo o zařazení do zálohy
pro přechodně nezařazené policisty
podle § 24, o přeložení podle § 18
odst. 1, o rozhodnutí o zproštění výkonu
služby podle § 27 a o propuštění
ze služebního poměru podle § 106,
b/ umožnit zastoupeni členů odborového
orgánu ve svých poradních orgánech,
zřizovaných podle tohoto zákona k projednávání
návrhů ve věcech služebního poměru
a k posuzování návrhů na zásadní
opatření, zejména v oblasti sociálního
zabezpečení, léčebné, lázeňské
a rekreační péče a hmotného
zabezpečení policistů,
c/ zabývat se iniciativními návrhy odborových
orgánů na právní úpravu služebního
poměru a její změny, zejména ve věcech
náležitostí policistů, ochrany bezpečnosti
a zdraví při výkonu služby, lázeňské
a rekreační péče,
d/ projednávat s odborovým orgánem dodržování
zásad spravedlivého odměňování,
e/ projednávat s odborovým orgánem návrhy
na rozvržení základní doby služby
podle § 41.
Podrobnosti o spolupráci služebních funkcionářů
a odborových orgánů a okruh odborových
funkcí, k jejichž výkonu budou policisté
dlouhodobě uvolněni a zařazeni do činné
zálohy podle § 22 odst. 1 písm. d/, stanoví
ministr v dohodě s odborovým svazem policistů.