Desítky let mrtvý palác se stal živým
kulturním centrem nejen Malé Strany, a to zásluhou
EKK a ART-fóra, slavné jazzové sekce, jejíž
bohatý, každodenní program se těší
velkému zájmu návštěvníků
z celé republiky i ze zahraničí. Obě
tyto organizace nyní dostaly k 28. II. 1992 výpověď
bez náhrady od ministra kultury ČR. Samozřejmě,
že nezaniknou, jen bude zmařena dosavadní práce,
znemožněna další činnost a v případě
EKK získáme nechvalnou reputaci u stovek umělců
z celé Evropy: Češi nedrží slovo!
Takové důsledky bude mít rozhodnutí
vlády ČR a českého ministra kultury.
Neboť dle informací získaných uvedenými
poslanci, chce prezidium EKK /zastoupené většinově
umělci z celé Evropy/ oznámit všem svým
členům, že vláda ČR a ministr
kultury ČR zrušily svá rozhodnutí z
roku 1990 o účasti EKK v paláci Kinských
a Pálffyho paláci, takže je přinuceno
pozastavit celý program na rok 1992.
O jakou činnost jde, vyplývá z přílohy
k interpelaci č. 1, kde je např. uvedeno: 6 smluvených
zahraničních výstav, další z
ČSFR, řada koncertů, besed, příprava
a organizace výstavy "J. A. Komenský a evropská
kultura" /pořádaná spolu s BRD/, "Výstava
ruské avantgardy" v ČSFR aj.
Vláda ČR svým usnesením č.
278 ze dne 14. 8. 1991 zcela vyloučila při řešení
nového využití a sponzorování
rekonstrukce paláce Kinských Evropský kulturní
klub, a to bez jakékoli náhrady, jednání,
bez ohledu na slib daný mezinárodní umělecké
veřejnosti svým usnesením č. 292 z
2. 11. 1990.
Těšíme se, kdo a jak sdělí a
vysvětlí této mezinárodní organizace
zásadní změnu v postoji vlády k EKK?
Shledali jsme, že na tyto okolnosti, stejně jako na
situaci postavení EKK v Pálffyho paláci,
zaslalo presidium EKK dopisy předsedovi vlády ČR
ze dne 19. 8. 1991, aniž dodnes obdrželo odpověď,
a dopis ministru kultury ČR, který odpověděl
dopisem 20. 8. 1991 takto: "Problémy budu řešit
během září, přizvu Vás
ke všem rozpravám, které se Vás budou
sebevzdáleněji týkat, ale předem otevřeně
říkám, že palác Pálffyho
nebude moci být v žádném případě
přidělen nevládní instituci".
Zjistili jsme, že k žádnému jednání
s EKK vůbec nedošlo. Teprve k dnešnímu
datu byla oznámena výpověď k 26. 2.
1992. A to opět bez náhrady. Ministr navrhl vládě,
aby náhradní prostory pro EKK a ART-fórum
byly řešeny z dislokačních fondů
v působnosti Magistrátu hl. m. Prahy.
Do Pálffyho paláce bude dislokována pražská
konzervatoř. Jsme informováni o tíživé
situaci této školy, ale jsme přesvědčeni,
že její problém nevyřeší.
Navíc, expertíza k této dislokaci, objednaná
MK do jeho vlastního ústavu /PIOK/, je naprosto
odmítavá, jak z památkového hlediska,
tak z hlediska potřeb konzervatoře.
Proto navrhujeme, aby:
1/ ministr kultury ČR revidoval svůj návrh
předložený vládě ČR s
ohledem na námi uvedené námitky ve věci
jím navržené dislokace v paláci Pálffy,
tj. umístění konzervatoře a výpovědi
EKK a Art-fóra;
2/ jeví se nám mnohem věcnější
dislokovat konzervatoř buď do malého Fürstenberského
paláce, který je ve správě MK, anebo
usilovat o získání objektu na Grébovce,
jež má všechny potřebné dispozice
pro potřeby konzervatoře;
3/ ponechat Pálffyho palác v nájmu pro Art-fórum
a mezinárodní kulturní organizace, jako je
EKK, PEN-klub, případně pro čsl. asociaci
Římský klub, který hledá nové
umístění.
V Praze dne 7. listopadu 1991 - Helena Němcová,
Dagmar Hochová, Daniela Kolářová,
Eva Kantůrková, Vladimír Preclík a
Vladimír Mišík."
24.I07 Interpelace poslance ČNR Martina Bursíka
na vládu České republiky ve věci neoprávněné
dispozice ministerstva pro hospodářskou politiku
a rozvoj s rudným ložiskem Kašperské hory.
"Pane předsedající, vážená
vládo, dámy a pánové, interpeluji
vládu ČR ve věci neoprávněné
dispozice ministerstva pro hospodářskou politiku
a rozvoj s rudným ložiskem Kašperské hory.
Ministerstvo pro hospodářskou politiku a rozvoj
se zavázalo vydat osvědčení o výhradním
ložisku a správě ložiska zlatých
a wolframových rud v Kašperských horách
v Hartmanicích, a to sesterské společnosti
kanadské společnosti Bohemia mines, a to přesto,
že osvědčení bylo již dříve
vydáno právními předchůdci
ministerstva, totiž Českým geologickým
úřadem a ministerstvem pro životní prostředí
firmě Geoindustria Praha. Zde je kopie určení
správcovství firmě. Ze zákona tedy
měla a má Geoindustria jako jediná dispoziční
právo s tímto ložiskem, nikoli ministerstvo
pro hospodářskou politiku a rozvoj.
Od června r. 1989 je Geoindustria zmocněna navíc
Českým geologickým úřadem k
jednání ve věci spolupráce s francouzskou
státní akciovou společností COGEMA.
Tohoto zmocnění nebyla nikdy zbavena. V červenci
t. r. podepsala Geoindustria se společností COGEMA
smlouvu. Nepřevedla právo na užívání
ložiska partnerovi, to by jí ostatně nepříslušelo,
ale spojila s druhou smluvní stranou své činnosti
a majetkové hodnoty za účelem dokončení
geologického průzkumu, vše za příslušné
participace druhou smluvní, tedy francouzskou stranou.
Měsíc nato však ministerstvo pro hospodářskou
politiku a rozvoj, konkrétně odbor surovinové
politiky, svým jednáním způsobil uzavření
druhé smlouvy na ložisko respektive pro právníky
v této sněmovně uzavření smlouvy,
která má charakter smlouvy o smlouvě budoucí,
a zavázal se odevzdat ložisko do trvalého užívání
společnosti Bohemia Důlní.
Náměstek ministra pro hospodářskou
politiku a rozvoj ing. Kraus informoval v září
firmu COGEMA o tom, že Geoindustria cituji "není
kompetentní k uzavření smlouvy" a "že
se o smlouvě dozvěděl náhodou".
Považuji za neúnosné, že francouzská
strana musí v odpovědi připomínat
náměstku Krausovi, že o smlouvě COGEMY
a Geoindustrie byl na schůzce v únoru osobně
informován jemu podřízený vedoucí
odboru surovinové politiky dr. Nouza, a v červnu
dopisem ředitele Geoindustrie přímo pan ministr
Dyba.
Obávám se, že ministerstvo zpochybňuje
právní kontinuitu a jistotu podnikání
v České republice a svým postupem zpochybňuje
i řádně uzavřenou smlouvu s firmou
napojenou na francouzské vládní kruhy. Prvním
výsledkem tohoto jednání je fakt, že
COGEMA přestala financovat průzkum v oblasti západně
od Kašperských hor.
Domnívám se, že kromě respektování
právního vztahu by mělo být v přirozeném
vztahu ministerstva pro hospodářskou politiku a
rozvoj jako zřizovatele firmy Geoindustria, aby tato firma
úspěšně a s perspektivou prošla
kupónovou privatizací."
24.I08 Interpelace poslance ČNR Jaroslava Štraita
na ministra práce a sociálních věcí
Milana Horálka ve věci nezaměstnanosti.
"Vážený pane místopředsedo,
premiére, dámy a pánové! Obracím
se s interpelací na pana ministra práce a sociálních
věcí ing. Milana Horálka, CSc.
Současná míra nezaměstnanosti dosáhla
úrovně let 1931-32. Podrobnosti nebudu rozvádět.
Připomenu jen, že programové prohlášení
vlády z července loňského roku dokonce
počítalo s úsilím o plnou zaměstnanost,
připouštělo snad i sociálně únosnou
hranici, strana 36 vládního prohlášení.
Počet nezaměstnaných ke konci III. čtvrtletí
je v celé republice 440 442 osoby, tj. 5,63% z disponibilních
pracovních zdrojů. Z toho v Čechách
202 225, tj. 3,77%, ve Slovenské republice 244 017, tj.
9,55%. Údaje za říjen jsou o něco
vyšší.
Začínají se vytvářet citelné
rozdíly v míře nezaměstnanosti: v
Čechách 2,47%, na Moravě a ve Slezsku 4,11%.
Zarážející je i nezaměstnanost
ženské populace a dokonce velmi vážná
je nezaměstnanost invalidních občanů:
v Čechách 7 461, na Moravě a ve Slezsku 7
014 osob.
Na trhu práce mají i malou práci čerství
absolventi škol. Přes snahu vytvářet
asistentská a praktikantská místa, je jich
bez práce v českých zemích 33 276,
na Slovensku dokonce 37 283 čerstvých absolventů
všech typů škol.
Podle mého názoru i trend nezaměstnanosti
pro brzkou budoucnost je alarmující. Usuzuji tak
z měsíčního přírůstku
intenzity nezaměstnanosti a pak také ze zkušenosti
východní části Spolkové republiky
Německo, kde k hlavnímu propadu došlo až
při privatizaci velkých ekonomických celků.
Řada našich podniků vyrábí i
nadále na sklad, stoupá energetická a materiálová
náročnost a stagnuje produktivita práce.
To má také své důsledky na určitou
skrytou nezaměstnanost.
Ptám se pana ministra Horálka:
1. Zda připravovaná novelizace zákonů,
které mají omezit spoluodpovědnost státu
za sociální situaci nezaměstnaných
občanů, neohrozí jejich důstojný
život.
2. Jaké plody přinesla spolupráce mezi zaměstnaneckou
ústřednou Spolkové republiky Německo
ve Frankfurtu nad Mohanem a vaším ministerstvem.
3. Jak se osvědčila politika vytváření
praktikantských a asistentských míst.
4. Jak pro ministerstvo práce a sociálních
věcí vyznívá kvantifikace výsledků
vyhlášky ze 7. ledna 1991 o zřizování
společensky účelných pracovních
míst a vytváření veřejně
prospěšné práce.
Prosím pana ministra o písemnou zprávu."
24. I09 Interpelace poslance ČNR Josefa Janečka
na vládu České republiky ve věci bezbariérové
výstavby.
"Vážený pane předsedající,
vážený zbytku sněmovny! Obracím
se na vládu ve věci bezbariérové výstavby.
Chápu, že v současné době nemáme
dostatek finančních prostředků na
to, abychom již existující bariéry odstranili,
ale nechápu, že máme fondy na to, abychom je
stavěli.
Žádám proto důrazně vládu,
aby v tomto směru zajistila alespoň to nejjednodušší,
tzn. dodržování již existujících
právních norem. Byl bych rád, aby o svém
postupu vláda informovala sněmovnu."
24.I10 Interpelace poslance ČNR Vladimíra Líbala
na ministra Tomáše Ježka a ministra Igora Němce
ve věci plzeňské privatizační
komise.
"Vážený pane předsedající,
vážená vládo, dámy a pánové!
Kolem privatizace jsou a ještě budou mnohé
problémy a není v mém zájmu zatěžovat
ministerstvo pro správu národního majetku
a jeho privatizaci problémy dalšími. Okolnosti
mne však nutí, abych se s interpelací obrátil
právě na toto ministerstvo a zároveň
i na ministerstvo státní kontroly, a to ve věci
plzeňské privatizační komise.
Nedávno jsem byl postaven před posouzení
práce této komise. Posouzení její
činnosti, se kterou jsem se postupně seznámil,
mne nakonec vedlo k tomu, že jsem se společně
s předsedou plzeňské Občanské
demokratické strany dr. Pečenkou a přednostou
Okresního úřadu v Plzni dr. Jungerem podepsal
na žádost na odvolání jejích
pěti členů.
Uvědomuji si, že se jedná o vážný
zásah do její práce i do průběhu
privatizace v Plzni. Zcela jistě bych tak nečinil,
kdybych nebyl přesvědčen o správnosti
tohoto kroku.
Dále si uvědomuji, že "všechny chyby",
kterých se tato komise dopouští, pramení
z nejasného postavení okresních privatizačních
komisí. Myslím si, že je to chyba jak ministerstva
pro správu národního majetku a jeho privatizaci,
tak i nás poslanců, že tento stav připouštíme.
Dovoluji si touto interpelací na tento stav upozornit.
Chápu, že plzeňská privatizační
komise nepostupuje vždy v souladu se zájmy města,
neboť to mnohdy vyplývá z logiky věci.
Méně již však rozumím naprosté
neochotě, dle jasného vyjádření
zástupců plzeňské radnice, privatizační
komise vycházet v odůvodněných případech
vstříc potřebám města.
Nejvíce mne však vadí, a proto jsem se i připojil
i k žádosti o odvolání některých
členů privatizační komise, že
v její činnosti zcela evidentně dochází
ke střetávání státních
a soukromých zájmů. Svědčí
o tom registrace dotčených členů privatizační
komise, podle kterých si zřizují realitní
kanceláře a různá konsorcia, přičemž
předmětem jejich podnikání se stává
privatizace sama.
Perličkou byl, neboť údajně již
abdikoval, jeden z členů privatizační
komise, který byl majitelem realitní kanceláře
a zároveň ještě předsedou městské
občanské komise. Ano, vím, že tento
problém není zatím zákonem upraven,
nebo-li co není zakázáno, je dovoleno, jak
mi při jednání na ministerstvu pro správu
národního majetku a jeho privatizaci sdělil
jeho náměstek pan Herda. Za sebe však prohlašuji,
že i za této situace k takové činnosti
nehodlám mlčet. Nehodlám mlčet k činnosti,
kdy členové privatizační komise, sdruženi
v tzv. Konsorciu uzavírají smlouvu s dvěma
občany o zajištění kladného vyřízení
restitučního nároku v rámci velké
privatizace jak je tomu v případě podniku
Merkur Blovice. Za toto vyřízení smluvně
požadují 15% zrestituovaného majetku. Jedinou
jejich kvalifikací je zřejmě jejich logický
kontakt na ministerstvo pro privatizaci. Tato smlouva, respektive
její kopie byla předána panu náměstku
Herdovi při osobním jednání dne 29.
10. 1991. Další jejich činností je,
dle vyjádření pana náměstka
primátora města Plzně Proska, že v rámci
své privatizační firmy "přesvědčují"
ředitele podniků, že jen jejich firmou zpracované
či konzultované projekty mají naději
na schválení.
S žádostí na odvolání 5 členů
plzeňské privatizační komise jsme
se dne 4. 10. 1991 obrátili osobně přímo
na ministra Tomáše Ježka. Po seznámení
se s našimi argumenty reagoval pan ministr jednoznačně
a okamžitě - odvolat. Od slov však bylo daleko
k činům, do věci se vložil pan náměstek
Herda, který na 29. 10. 1991 svolal jednání
s dotyčnými členy privatizační
komise, se zástupci plzeňské radnice a s
námi, jakožto navrhovali odvolání.
Mezi tím jsme obdrželi ovšem od 4 členů
privatizační komise dopisy, ve kterých jsme
žádáni o odvolání našeho
návrhu, o osobní satisfakci a omluvu před
panem ministrem Ježkem a navíc každý z
nás i o částku 600 000 Kčs, jinak
celou záležitost předávají k
soudu.
Zmiňuji se zde o těchto dopisech proto, že
v mém případě se jedná o nepochopitelné
a bezprecedentní narušování základu
poslanecké práce. Podle zákona o poslancích
jsem povinen a to podtrhuji, upozorňovat na porušování
zákonnosti, státní discipliny a pracovní
kázně a požadovat jejich neprodlené
odstranění. A k tomu mně stát zaručuje
nezbytné podmínky. Navíc, všichni 3
jsme se více či méně podíleli
na jejich jmenování a v tomto smyslu neseme za jejich
činnost svůj díl odpovědnosti. Jestliže
naši důvěru, se kterou jsme je kdysi navrhovali,
bez ohledu na jejich odbornou nezpůsobilost k této
činnosti, v současné době naprosto
ztratili, je naším právem podle toho i jednat.
A podotýkám, že konečné rozhodnutí
je pochopitelně na ministerstvu pro správu národního
majetku a jeho privatizaci.
Při jednání s panem náměstkem
Herdou jsme se ovšem setkali s přístupem, který
nás lehce udivil. Bylo nám vyčiněno,
že jsme se obrátili rovnou bez předchozího
projednání na pana ministra Ježka. Rafinovaně
jsme zneužili jeho dobrácké a měkké
povahy a schválně jsme obešli pana náměstka.
Veškeré naše argumenty byly v podstatě
smeteny se stolu s tím, že naprosto nestačí
k odvolání několika členů privatizační
komise. Budiž, můžeme se lišit v názorech,
co je a není správné, bohužel však
celé jednání působilo spíše
dojmem, že je vlastně úplně zbytečné.
Dodnes však nevím, bylo-li vůbec v této
věci podniknuto se strany ministerstva nějaké
šetření, alespoň pro seriozní
vysvětlení podivuhodného rozporu mezi názorem
pana ministra Ježka a jeho náměstkem pana Herdy,
a za druhé jsem dosud neobdržel, oproti slibu pana
Herdy, písemné vyjádření k
celému případu. I proto volím cestu
interpelace a požaduji vyšetření a vysvětlení
nejen se strany ministerstva pro správu národního
majetku a jeho privatizaci, ale i od ministerstva státní
kontroly.
Na začátku jsem se zmínil o nejasném
postavení privatizačních komisí a
z toho vyplývající nedostatečné
zajištění kontroly jejich činnosti.
Domnívám se, že spoléhat se jen na osobní
kvalitu lidí je v tomto procesu velmi málo a případ
plzeňské privatizační komise to jen
dokládá. Členové privatizačních
komisí jsou pro tuto práci pouze uvolněni
ze zaměstnání, jsou sice podřízeni
ministerstvu pro privatizaci, ale placeni jsou z Fondu národního
majetku, respektive mzda je jim z tohoto Fondu refundována.
Logicky se naskýtá otázka: jsou to zaměstnanci
státní správy či nikoliv, nebo jak
vlastně jejich postavení kvalifikovat.
Podle mého názoru výsledkem tohoto stavu
nejsou jen problémy s nedisciplinovaností a přílišnou
samostatností těchto komisí, které
vznikají často nahodilým výběrem
členů privatizačních komisí
a dále jsou dány právně neujasněnými
vztahy odpovědnosti nahoru a zpět. Zejména
však pak privatizační komise představují
jakýsi filtr, přes který se může
přecedit na ministerstvo pro privatizaci to, na čem
má sama komise zájem a nepřihlíží
přitom k zájmům obce, občanů
a státu.
Pochybuji, že při známé personální
poddimenzovanosti ministerstva je toto schopné skutečně
vše bezchybně ohlídat. A to se týká
i kontroly privatizačních komisí z hlediska
dodržování základních zákonů,
vyhlášek i metodických pokynů. Podle
vyjádření samotného ministerstva pro
privatizaci nebude při kontrole cílem nacházet
nedostatky, ale snaha pomoci komisím v jejich práci
a tím i urychlit celý privatizační
proces.
Názor, který sice chápu, ale nelze se s ním
spokojit, protože se za ním mohou skrývat a
často již skrývají vážné
ekonomické ztráty. K dobré práci komisí
též určitě nepřispívá
již zmíněný fakt odborné nezpůsobilosti
jejich členů.
To jsou tedy některé mé pochybnosti nad činností
privatizačních komisí, které vyplynuly
z mého dílčího nahlédnutí
do práce jedné z nich. Vzhledem k tomu, že
jsme nedávno schválili, že privatizační
komise se budou podílet na zpracování privatizačních
projektů a dodávám, že je dobře,
že jsme i schválili systémovou kontrolní
činnost nad prováděním velké
privatizace, považuji tyto skutečnosti za velmi závažné.
Zatím šlo jen o milióny, teď však
půjde o mnohem víc.
My, kteří jsme žádali o odvolání
členů plzeňské privatizační
komise jsme dnes jimi napadáni, že chceme zabrzdit,
ne-li úplně zastavit proces privatizace. Domnívám
se, že opak je pravdou, protože za daného stavu,
kdy je zpochybňována kontrolní činnost
zástupců nejvyššího zákonodárného
sboru ČR a nejsou brány v úvahu věcné
připomínky zástupců samosprávy,
které odrážejí veřejné
mínění, pak za tohoto stavu ztrácejí
občané k privatizaci důvěru a ta je
pro úspěšné zvládnutí
celého tohoto procesu jedním z rozhodujících
momentů. Prosím o písemné odpovědi."
24.I11 Interpelace poslance ČNR Václava Moskala
na předsedu vlády České republiky
Petra Pitharta ve věci odložení celé
privatizace do 31. ledna 1992.
"Vážený pane předsedající,
vážení členové vlády,
dámy a pánové, dovolte mi, abych přednesl
interpelaci na pana předsedu vlády České
republiky Petra Pitharta ve věci odložení celé
privatizace do 31. ledna 1992.
Jsem toho názoru, že do 31. 10. 1991 nebylo dostatek
času a nebyly vytvořeny vhodné podmínky
pro konkurenční privatizační projekty.
Již na zasedání národohospodářského
výboru jsem panu ministru Ježkovi poukázal
na to, že na vypracování alternativních
privatizačních projektů nebyly poskytnuty
takové podmínky, jako oficiálním primárním
podnikovým privatizačním projektům.
Posuzování vhodnosti jednoho oficiálního
privatizačního projektu považuji bez porovnávacího
měřítka, to je bez alternativního
projektu, za téměř nemožné, protože
není žádná možnost volby a porovnání,
tedy získání alespoň částečné
objektivity posouzení. Některé alternativní
projekty nebyly vypracovány proto, že nebyly zajištěny
finančně, to je nebylo možno uhradit náklady
spojené s vypracováním alternativního
privatizačního projektu, náklady na mzdy,
pracovní a provozně technické náklady,
spolupráce s jinými institucemi apod. A to i osobám,
které by projekt vypracovaly, ale nemají žádný
vztah k privatizovanému subjektu. Alternativní komponenční
privatizační projekty nebyly vypracovány
také proto, že jejich vypracování bránili
a znemožnili vedoucí pracovníci na podnicích,
jak jsou o tom mnohé zprávy. Dovolte mi, abych uvedl
jeden z příkladů. Pracovníci Státního
plemenářského podniku v Albertovci na Opavsku
vyhlásili stávkovou pohotovost. Ten článeček
má výstižný název Tryskem do
privatizace? Celý problém se otevřel 23.
října, kdy generální ředitel
Státního plemenářského podniku
Ing. Václav Nágr odvolal dosavadního ředitele
dr. Víta Holého, a nahradil ho ing. Jaroslavem Procházkou.
Pravým důvodem napjaté situace v Albertovci
byl údajně návrh vlastního privatizačního
projektu ředitele Holého a jeho spolupracovníků.
Nepřipustit, aby u podniku ve sféře služeb
byly zakládány mateřské a dceřinné
akciové společnosti holdingového typu, neboť
to vede k vytváření monopolních akciových
společností, ale zakládat dílčí
společnosti například se závodem.
Proto doporučuji příslušným vládním
nařízením řešit následující:
Vytvořit podmínky pro vypracování
alternativních privatizačních projektů,
umožnit to i těm fyzickým a právnickým
osobám, které nemají žádný
vztah k privatizovanému subjektu. Uhradit náklady
s vypracováním těchto alternativních
projektů, umožnit, aby jako podklad pro posouzení
privatizačního projektu byly brány v úvahu
i pouhé náměty a záměry či
věcné návrhy na strukturální
změny privatizovaných subjektů a to zejména
tam, kde lze těžko vypracovat alternativní
privatizační projekt. Neschvalovat privatizační
projekty, které mají záměr zachování
struktury, nebo monopolního postavení dosavadního,
více méně socialistického podniku,
nebo převedení takového podniku jako celkový
soubor na akciovou společnost. Nebránit vstupu cizího
kapitálu, ale předem zajistit ochranu našeho
majetku před podnikateli spekulanty s úmyslem při
podnikání získání profitu bez
ohledu na společenské potřeby."
24.D01 Dotaz poslance ČNR Josefa Kašuby na vládu
České republiky ve věci přípravy
zákona na ochranu kulturního dědictví.
"Vážený pane předsedající,
vážená vládo, dámy a pánové.
Není tomu tak dávno, co v této sněmovně
s naléhavou interpelací vystoupila skupina poslanců,
a to ve věci vývozu a ochrany kulturních
památek.
Obdrželi jsme 2 odpovědi pana ministra kultury Milana
Uhdeho s obsáhlou korespondencí mezi ministerstvem
kultury a federálním ministerstvem zahraničního
obchodu ČSFR, z nichž vyplynulo, že podstata
celé řady problémů, na které
sdělovací prostředky v této souvislosti
upozorňují, vyplývá z určitého
právního chaosu, který v této sféře
existuje. Tento právní chaos vede i k faktickému
chaosu a tak se dennodenně můžeme z různých
sdělovacích prostředků dozvídat
o tom, jakým způsobem je s kulturním dědictvím
minulosti nakládáno.
V této souvislosti bych chtěl vznést dotaz
na vládu ČR, zda připravuje zákon
na ochranu kulturního dědictví. Pokud ano,
v jakém stavu jsou práce na tomto zákonu.
Pokud se vláda tímto problémem nezabývá,
vznáším podnět, aby tak v nejbližší
době učinila."
24. D02 Otázka poslance ČNR Vojtěcha Dohnala
na ministra Jana Vrbu ve věci rozesílání
stranických materiálů úřední
podnikovou poštou.
"Vážený pane předsedající,
vážená vládo, kolegové, kolegyně,
obracím se s otázkou na pana ministra Vrbu ve věci,
kterou nemíním právně kvalifikovat.
Dovolte mi blíže věc vysvětlit.
V minulých týdnech jsem já a patrně
i další poslanci, zvolení ve východních
Čechách, dostal doporučený dopis,
který obsahoval materiály orazítkované
politickou stranou, a to klubem angažovaných nestraníků.
Na tom by nebylo nic zarážejícího, kdyby
mi nebyly tyto materiály poštou doporučeně
zaslány v úřední obálce s emblémem
Preciosy, akciové společnosti. Na druhé straně
bylo razítko odesílatele, a to sekretariát
ředitele závodu 12 Preciosy.
Obracím se proto s otázkou na pana ministra, jakým
způsobem zabrání, aby se takový jev
neopakoval.
Ještě bych se chtěl omluvit, že tuto záležitost
neřeším s příslušným
podnikovým ředitelem, ale s panem ministrem. Domnívám
se, že by bylo velmi špatně, kdyby se takovýto
postup u politických stran stal všeobecným
jevem."
24.D03 - Dotaz poslance ČNR Jaroslava Sourala na vládu
České republiky ve věci řešení
problémů v ostravsko-karvinské aglomeraci.
"Dámy a pánové, není pochyb o
tom, že ostravsko-karvinská aglomerace prožívá
horké chvilky, kumulace problémů v tomto
regionu je značná a dosáhla stupně,
kdy bez účinné pomoci ze strany vlády
tyto problémy lze těžko zvládnout. Vláda
si toho je vědoma, a proto přijala usnesení
č. 245 (myslím, že to bylo v červenci
letošního roku), které obsahuje řadu
závažných opatření, která
by měla podnítit soukromou iniciativu, vytvořit
pracovní místa, napomoci při restrukturalizaci
atd.
Samozřejmě vzhledem k tomu, že považuji
toto usnesení za závažné, snažil
jsem se získat informace, které by mně ukázaly,
do jaké míry a jaké kroky se v tomto směru
již udělaly. Musím říci, že
byť informace, které jsem získal, jsou kusé,
přesto signalizují určité komplikace.
Proto bych si dovolil vznést na vládu dotaz, jakým
způsobem se při naplňování
záměrů, které jsou ve zmíněném
dokumentu obsaženy, postupuje a jaké výsledky
doposud byly dosaženy. Já to považuji o to aktuálnější,
že řada úkolů je termínována
koncem roku 1991, a proto si myslím, že tento můj
dotaz není předčasný. Děkuji
za pozornost."
24.P01 - Podnět poslance ČNR Václava Šplíchala,
přednesený poslancem ČNR Petrem Pospíšilem
na vládu České republiky ve věci výuky
dějepisu.
"Pane místopředsedo, dámy a pánové,
pan kolega Šplíchal mě před svým
odjezdem požádal, abych přednesl podnět
na vládu ČR, tedy tak činím.