Předkládám poslancům ČNR přehled
ústních interpelací, otázek a podnětů,
vznesených na členy vlády ČR na 24.
schůzi České národní rady.
Texty interpelací jsou převzaty ze stenografických
záznamů.
24.I01 Interpelace poslankyně ČNR Jiřiny
Pavlíkové na vládu České republiky
ve věci problematiky hospodaření s byty.
"Vážený pane předsedající,
pane premiére, kolegyně a kolegové, obracím
se na vládu České republiky, konkrétně
na ministerstvo vnitra, aby se co nejdříve zabývalo
problematikou hospodaření s byty, především
hospodařením s byty získanými rozpisem
ze státní bytové výstavby. Jedná
se o byty, jejichž výstavba byla financována
přímo ze státních rozpočtů
a jednotlivé podniky k nim získaly dispoziční,
nikoli vlastnické právo.
V současné době řada těchto
podniků stojí před privatizací, ale
nadále prosazuje svůj vliv na hospodaření
s byty. V mnoha případech pak brání
jak nadcházející migraci pracovníků,
tak i tomu, aby občané sami vlastní iniciativou,
např. včasnou výměnou uspokojivě
řešili svoji bytovou situaci a připravili se
na očekávanou změnu ve výši nájmu.
Podle předpokladu měla tuto záležitost
vyřešit novelizace Občanského zákoníku.
FS v nedávných dnech přijalo novelu této
právní normy, avšak ta se podrobně hospodařením
s byty postavenými ve státní bytové
výstavbě nezabývá. Prosím proto,
aby vláda zvážila všechny okolnosti, které
tento problém provázejí a řešila
záležitosti podnikových bytů, získaných
rozpisem ze státní bytové výstavby,
v co nejkratší lhůtě, např. prováděcími
předpisy navazujícími na novelu Občanského
zákoníku".
24.I02 - Interpelace poslance ČNR Petra Loma na vládu
České republiky ve věci dopingu v oblasti
tělovýchovy a sportu.
"Vážený pane místopředsedo,
vážené poslankyně, vážení
poslanci, vážená vládo, interpeluji
vládu České republiky, aby se systematicky
zabývala problémem dopingu v oblasti tělovýchovy
a sportu proto, protože se doposud nepodařilo, přes
veškeré tlaky, odborné i široké
veřejnosti, přes obsáhlá publicistická
odhalení a publikování doložených
fakt vyvolat taková jednání, která
by vedla k analýze minulého i dosavadního
stavu a vyvození důsledků pro ty funkcionáře,
trenéry a činovníky v tělovýchově
a sportu, kteří byli za doping u výkonných
sportovců odpovědni, řídili jej, nařizovali
jej a prováděli jej, či tak dosud v přítomnosti
snad ještě činí.
U přistižených sportovců je jejich přiznání
doprovázené prohlášením, že
si speciální dopingové látky sami
obstarávali a dopovali se o své vůli a bez
vědomí trenérů a dalších
funkcionářů či lékařů,
naprosto nevěrohodné.
Je všeobecně známo, že doping je záměrné
a většinou soustavné jednání,
které má zvýšit výkonnost sportovce
nedovolenými a pro zdraví sportovce škodlivými
prostředky. O těchto prostředcích
je rovněž známo, že působí
negativně na lidské zdraví, mohou způsobit
závažná poškození, porušit
činnost pohlavních orgánů, zavinit
vyšší riziko nádorového onemocnění
a mohou vést i k tragickému úmrtí.
Byla publikována úmrtí sportovců na
zhoubná onemocnění v důsledku požívání
neúměrně velkých dávek dopingových
prostředků.
Totalitní režim zorganizoval doping ve státním
měřítku a podrobil tomuto dopingu prakticky
všechny špičkové sportovce, nejen dospělé,
ale i mladistvé a dokonce v plavání a gymnastice
i děti.
Dokument o vrcholovém sportu přijatý předsednictvem
ÚV KSČ v roce 1983 zahájil éru řízeného
dopingu pod pojmem "zavádění vědeckých
metod do Čsl. sportu". 1. 1. 1985 zahajuje svoji činnost
Ústav národního zdraví pro vrcholový
sport v Praze řízený ředitelem Stejskalem.
Ústav navazuje na činnost bývalého
oddělení zdravotnického zajištění
vrcholového sportu.
Před časem byly odtajněny materiály,
ze kterých vysvítá, že bývalý
ministr zdravotnictví Prokopec zaslal v červnu 1985
pokyn řediteli Ústavu o "Zabezpečení
výzkumu a kontroly podpůrných prostředků
ve vrcholovém sportu ČSSR". V pokynu se mimo
jiné praví, "v některých sportovních
disciplinách nelze zamezit podávání
steroidních anabolik bez ztráty sportovní
prestiže a úspěchů československé
sportovní reprezentace."
V bodě 2. tohoto pokynu je vysvětleno, že podpůrné
prostředky mohou být podávány mužům
i ženám a v bodě 3. stojí výslovně,
že aplikace podpůrných prostředků
musí být přísně utajena a že
u lékařů je utajení předmětem
povinné mlčenlivosti a služebního tajemství.
V bodě 4. je uvedeno, že seznam sportovců,
jímž jsou podpůrné prostředky
experimentálně podávány, předkládá
příslušný místopředseda
ÚV ČSTV řediteli ústavu. Jsou-li mé
informace přesné, do roku 1967 byl tímto
místopředsedou Dr. Rudolf Dušek, později
pan Klapuš.
Zrůdně působí v pokynu doporučení
lékařům, aby byly dělány častější
kontroly, budou-li mít sportovci, kterým je dopingový
prostředek podáván, zdravotní potíže.
Žádný lékař nemohl nevědět
co dělá, když mu bylo nařízeno,
aby prováděl při podávání
anabolik 2 x ročně speciální vyšetření
jater a podával léky chránící
činnost jater, objeví-li se dokonce známky
jaterního selhání. Tyto zločiny se
děly pro slávu socialistického sportu.
Stát se postaral o hromadné dovážení
zahraničních dopingových specialit a organizoval
podvodnou akci, kdy u sportovců, odjíždějících
do zahraničí byly prováděny preventivní
prohlídky, zda lze či nelze po krátkodobém
vysazení dopingových prostředků prokázat
jejich přítomnost v organizmu. Pokud ano, tak sportovec
pro "onemocnění" nevyjel.
Přesto došlo k mnohým aférám,
byly-li kontroly citlivější než se očekávalo.
Nepřistupoval bych k této interpelaci, kdyby podepsáním
"Československé charty proti dopingu"
20 února 1991, se doping stal v našich zemích
ojedinělým. Ale pokračující
dopingové aféry vzpěračů či
atletek a jiných mně v současné době
přesvědčují, že dopingové
praktiky jsou ve způsobu přípravy našich
sportovců hluboce zakořeněné a jakákoliv
charta nemůže přestoupit formálně
deklarační úroveň boje proti dopingu.
Stejně tak není dostatečně průkazné
dosavadní jednání na republikové úrovni
k objasnění podávání dopingových
látek ani jednání Antidopingového
výboru ČSFR. Zkoumání bez možností
přímých důkazů vede jen k bludnému
kruhu. Zákon mlčení ze sicilské mafie
platí zde dvojnásob a dopingová omerta, jak
tento stav nazval publicista Šulc, je dosud neprorazitelná.
Objasnění poměrů, které panují
v našem sportu při dopování je obzvláště
obtížné a vztahy mezi lékaři,
trenéry a sportovci zůstávají tajemné.
Není účelem této interpelace, aby
byla rozmělněna poukazem na federální
působnost Antidopingového výboru.
Obracím se na vládu České republiky,
aby jako odpověď na tuto interpelaci předložila
zprávu o současném stavu šetření.
V této zprávě by mělo být uvedeno
podrobně:
1. Zjištění o dovozu a zejména distribuci
anabolických látek a trendu jejích spotřeby.
2. Vypracování metodiky ke sledování
zdravotního stavu postižených sportovců
a následného léčení zdravotních
následků, které se objevily, nebo které
by mohly nastat. K tomu je potřeba sestavit úplný
seznam sportovců, kteří byli dopováni,
i když jsou toho času mimo činný sport.
3. Ověření a doplnění seznamu
lékařů sportovní reprezentace v letech
1985-91. Dále by mělo být zjištěno,
kolik lékařů a trenérů, kteří
se aktivně podíleli na dopingové preparaci
sportovců dnes dále pracuje ve sportu a je jim opět
svěřena zdravotní péče o sportovce.
25. května byl v Lidových novinách v článku
Dopingová omerta II zveřejněn seznam devatenácti
osob, povětšině lékařů,
kteří byli členy komise pro výzkum
a specializovanou péči při Ústavu
národního zdraví vrcholového sportu,
což je eufemismus, který má být čten
jako komise pro řízení dopingu. Na tato fakta
uveřejněná v článku nereagoval
nikdo z odpovědných pracovníků, stejně
lhostejně byly přijaty šokující
skutečnosti z odtajněných materiálů,
které přesahují do současnosti. Pokud
neprolomíme hradbu mlčení, bude doping stále
zakořeněn, byť důmyslně a skrytě
v naší sportovní praxi.
Dovoluji si vládě navrhnout, aby se zabývala
těmito konkrétními cíli:
1. Je třeba udělit sportovcům k určitému
datu jistý druh "amnestie", aby tito sportovci
mohli prolomit mlčení a odhalit kořeny řízeného
dopingu, o kterém jsou důvodné obavy, že
je stále s vědomím a pomocí sportovních
činovníků praktikován. Po sloučení
Německa byly v červnu 1991 učiněny
u německých sportovců s touto amnestií
velmi dobré zkušenosti.
2. Naopak je nutno vyvodit z podávání dopingových
látek ať jakkoliv moderního, zastřeného
druhu, u činovníků, trenérů
a lékařů, kteří se ho dopouštěli,
či dopouštějí, nebo při tomto
podávání spolupracovali, nebo spolupracují,
důsledky, které budou zveřejněny.
3. Prohlásit znovu a výslovně v co nejširší
veřejnosti nařízení o odtajnění
skutečností týkajících se dopingu
za zrušené a výslovně zbavit lékaře
dříve vyslovené povinné mlčenlivosti
o podávání dopingových látek,
která jim byla mylně ve zlém úmyslu
uložena.
4. Očistit zdravotnictví od viny, že se propůjčilo
k takovému jednání, které ve svém
důsledku vedlo k poškozování zdraví
svěřených sportovců. U lékařů
označit ty, kteří se zpronevěřili
svému výsostnému slibu morální
čistoty.
5. K praktickému vyšetřování
činnosti v boji proti dopingu žádám,
aby byla vytvořena komise přímo na úrovni
pracovníků prokuratury, jejímiž členy
či pozorovateli by mohli být i poslanci České
národní rady. Z minulosti jsme se poučili,
že bez potřebných pověření
a pravomocí, umožňujících výslech
svědků, nebo přístup ke klíčovým
dokumentům, jakékoliv šetření
a jakýkoliv pokus o postih celé sítě
nemůže být skutečně efektivní.
Děkuji za slovo."
24.I03 Interpelace poslanců ČNR Vladimíra
Čecha, Vladimíra Budínského, Jiřího
Fiedora, Libora Nováka, Anny Röschové a Lenky
Šepsové na vládu České republiky
ve věci stavu čs. velvyslanectví v USA a
vztahu ČSFR k našim krajanům v USA a Kanadě.
"Vážený pane předsedající,
vážená česká vládo, dámy
a pánové. Dovolte mi, abych vám přečetl
následující interpelaci.
Interpelace poslanců Vladimíra Čecha, Vladimíra
Budínského, Jiřího Fiedora, Libora
Nováka, Anny Röschové a Lenky Šepsové
na vládu České republiky ve věci stavu
čs. velvyslanectví v USA a vztahu ČSFR k
našim krajanům v USA a Kanadě.
Vážená česká vládo! Obracíme
se na vás s naléhavou interpelací, která
přesahuje rámec kompetencí České
republiky, ale zároveň se jí bezprostředně
týká.
Během svého nedávno skončeného
pobytu ve Spojených státech amerických jsme
se setkali s velkým množstvím našich krajanů
a navštívili jsme i naše velvyslanectví
ve Washingtonu. To, co jsme zjistili, nás hluboce znepokojilo
a stalo se důvodem této interpelace.
Žádáme, aby nám někdo vysvětlil
následující skutečnosti:
1. Naprostá většina našich krajanů
opouštěla tuto republiku proto, že se dostala
do neřešitelných problémů s komunistickým
režimem. Z toho vyplývá zásadní
odpor krajanů ke komunismu jako takovému i k jeho
představitelům. O jednoznačně záporném
vztahu Američanů k této ideologii je asi
zbytečné mluvit.
Jak je ale v této souvislosti možné, že
velvyslankyní v USA se stane ihned po pádu komunismu
žena, kterou krajané velmi dobře znají
jako velice aktivní komunistku před rokem 1968 a
velvyslancem v Kanadě dokonce člověk, který
byl v této kdysi tak populární straně
ještě po listopadu 1989? Můžeme vás
ubezpečit, že mezi krajany to budí neuvěřitelné
napětí a zklamání a že o těchto
skutečnostech velmi dobře vědí i Američané
a Kanaďané.
2. Na našem velvyslanectví ve Washingtonu je možné
potkat staré známé tváře, které
zde byly zaměstnány ještě za dob hluboké
normalizace. A nezdá se, že by to bylo jen z důvodů
vysokých kvalit těchto pracovníků.
Že i tento fakt působí na naše krajany
a následně i na Američany, kteří
to pochopitelně také velice dobře vědí,
jako těžko vysvětlitelný nonsens, je
nasnadě.
3. Když jsme navštívili velvyslanectví
a chtěli se dozvědět něco nového
z domova, sdělila nám paní velvyslankyně,
že oni skoro nic nevědí, protože jim z
Československa přestaly včas a v potřebné
šíři docházet noviny. Když velvyslanectví
před časem navštívila delegace slovenských
poslanců, dostala jako pohoštění trochu
guláše na papírových táccích,
což vzala jako osobní urážku. Když
k tomu ještě připočítáme
až odzbrojující nedostatek diplomatického
talentu paní velvyslankyně, máme výsledek
zaručen. My jsme chudičké pohoštění
brali sportovně, ale bohužel nemůžeme
stejně sportovně brát skutečnou a
doslova šokující chudobu, které je naše
ambasáda vystavena. Nemá na telefony, na benzin,
na noviny, na poštovné prostě skoro na nic.
Pokud už se odhodlá uspořádat večírek,
což je pro diplomatickou práci nezbytné a obvyklé,
požaduje po zvaných účastnících
- a to i po diplomatech a vlivných Američanech -
20 dolarů vstupného na uhrazení občerstvení.
Když se chce velvyslankyně zúčastnit
jakékoli akce, na niž je pozvána do jiného
města Spojených států amerických,
musí žádat pořadatele o zaplacení
letenky a noclehu, jinak nemůže pozvání
přijmout. Díky této situaci se ambasáda
skoro nestýká s krajany, protože za nimi nemůže
nikdo zajet častěji, než jednou za měsíc.
Najde se někdo, kdo nám bude schopen vysvětlit,
proč šetříme zrovna tady?
Nepřijímáme už předem argumenty
o tom, že náš stát je až tak chudičký.
Možná kdyby se ušetřilo na některém
z luxusních automobilů, které se nakupují
pro naše představitele a které ve srovnání
s tím, na co upozorňujeme, působí
až absurdně, bylo by hned alespoň na jednu
soupravu laciných talířů pro začátek.
Bůhví, kde berou pan prezident i pan ministr zahraničních
věcí své optimistické informace o
našem velvyslanectví ve Spojených státech
amerických. Naše zkušenosti jsou totiž úplně
jiné.
4. Jestliže za této situace navíc Federální
shromáždění přijme zákon
o mimosoudních rehabilitacích tak, že z něj
vyloučí všechny emigranty, kteří
mají tu drzost, že po dvaceti a více letech
pobytu v cizině přijali cizí státní
občanství a naprosto bezprecedentně je nutí
k návratu do chaosu, který tady nyní panuje,
nemůžeme počítat s podporou většiny
krajanů, kteří z části pociťují
hlubokou lítost a z části jsou docela zdravě
naštvaní. Měli bychom si uvědomit, že
velice mnoho z našich krajanů zastává
velmi významné funkce a mnozí jsou i na naše
poměry velice bohatí. Mnozí by chtěli
u nás prožít stáří, nebo
svůj majetek využít obchodně - ano,
jaká hrůza, i na tom třeba vydělat
- ale přinesli by sem své peníze a hlavně
obchodní zkušenosti, kterých se nám
tolik nedostává.
Vyzýváme proto českou vládu, aby podnikla
nezbytné kroky, mimo jiné vůči federálnímu
ministerstvu zahraničních věcí, které
by vedly k nápravě zmíněných
skutečností. Jinak všechny naše halasné
pokřiky o cestě do Evropy, o světě
tady vůbec nemůže být řeči,
skončí někde v bažinách východoevropských
stepí. Z pohledu přes oceán už v nich
skoro jsme".
24.I04 Interpelace poslance ČNR Oldřicha Váci
na vládu České republiky, především
ministra Karla Špačka a ministra Tomáše
Sokola ve věci nezákonného postupu ministerstva
vnitra ČR při přidělování
finančních prostředků na požární
ochranu v České republice.
"Vážený pane předsedající,
vážená vládo, kolegyně a kolegové!
Já dnes poprvé zde předstupuji s interpelací,
a nevím, jestli tady nebylo přijato usnesení,
že musím oznámit, kde mám jaké
vazby: jsem výpravčí ve výslužbě,
zkoušky mi propadly.
Interpeluji vládu České republiky, především
ministra financí pana Špačka a ministra vnitra
pana Sokola. Jedná se, podle mého názoru
o nezákonný postup ministerstva vnitra ČR
při přidělování finančních
prostředků na požární ochranu
v České republice. Na základě dosud
platného zákona ČNR č. 133/85 Sb.
o požární ochraně, paragraf 24 odst.
1 písmeno D a paragraf 26 odst. 1 písmeno A by měly
být finanční prostředky pro účely
finanční ochrany rozdělovány a přidělovány
ministerstvem financí přímo na okresní
úřady. Praxe je však jiná. Na základě
usnesení vlády ČR ze dne 14. 11. 90 č.
304 pod bodem 12 zpráva o materiálně technickém
zabezpečení jednotek požární
ochrany, vláda České republiky souhlasila
se soustředěním všech rozpočtových
prostředků pro potřeby sborů požární
ochrany k 1. 1. 91 na ministerstvu vnitra.
Toto usnesení považuji za nezákonné
a z právního hlediska za neplatné - rozpor
s uvedeným zákonem o požární
ochraně. Platí právní presumpce, že
rozhodnutí, nebo usnesení, které je v rozporu
s platným zákonem, je neplatné. Usnesení
vlády ČR nemá právní sílu
měnit nebo rušit ustanovení zákonů
ČR. Je na podiv, že jsou rozdělovány
finanční prostředky na samostatné
právnické subjekty - okresní správy
Sboru požární ochrany jsou příspěvkové
organizace - prostřednictvím třetí
osoby, to je ministerstva vnitra ČR.
Rozdělení finančních prostředků
probíhá z ministerstva vnitra pro okresní
sbory SPO přes ministerstvo vnitra ČR, což
je i v rozporu se zákonem o hospodaření příspěvkových
a rozpočtových organizací. Rád bych,
aby byly písemně zodpovězeny tyto otázky:
1) Jakou celkovou částku ministerstvo vnitra rozdělilo
na účely Požární ochrany?
2) Jakým způsobem a dle jakých kritérií
byly finanční prostředky rozdělovány
okresním úřadům?
3) Jak bylo s finančními prostředky na požární
ochranu v roce 1991 hospodařeno a celkově naloženo?
4) Jak byly konkrétně využity prostředky,
které zůstaly na ministerstvu vnitra ČR pro
účely Požární ochrany, rezerva
pro Hlavní správu SPO, a nerozdělené
prostředky okresních úřadů?
5) Jakým způsobem, kolik a dle jakého klíče
byly rozdělovány finanční prostředky
na vybranou požární techniku?
6) Bude protiprávní a protizákonné
jednání pokračovat při přípravě
a schvalování rozpočtu i v roce 1992?
Dávám podnět jednat v souladu s platnými
právními předpisy, to znamená rozdělení
a přidělení finančních prostředků
na Požární ochranu v roce 1992 prostřednictvím
ministerstva financí ČR přímo na okresní
úřady."
24.I05 Interpelace poslance ČNR Václava Šplíchala
přednesená poslancem ČNR Petrem Pospíšilem
na ministry Tomáše Ježka, Karla Špačka,
Tomáše Sokola a Igora Němce ve věci
nezákonného vytváření sekundárního
trhu s privatizačními kupony.
"Vážený pane předsedající,
páni ministři, dámy a pánové,
promluvím na požádání pana kolegy
Šplíchala. Přednesu jeho interpelaci na ministry
Tomáše Ježka, Karla Špačka, Tomáše
Sokola a Igora Němce ve věci nezákonného
vytváření sekundárního trhu
s privatizačními kupony. Chci říci,
že v tomto případě se i mě o
konflikt zájmu nejedná, privatizační
knížku jsem si dosud nepořídil.
Před několika dny se na mne obrátil se stížností
pan Miroslav Kábrt z Rychnova nad Kněžnou,
otec jednoho z vojáků, kteří vykonávají
základní vojenskou službu u vojenského
útvaru 15038 v Kostelci nad Orlicí. Dne 16. října
zástupci agentury Konsorcia M-PLUS se sídlem v Mostě,
přesnou adresu utajují, se nabídli veliteli
kasáren, že uskuteční pro vojáky
přednášku o kuponové privatizaci. Přednášející
nejdříve zpochybnil kuponovou privatizaci, zdůraznil
riziko její úspěšnosti a nakonec nabídl
přítomným odkoupení investičního
kuponu za 400 Kčs v hotovosti. Pro vojáka, který
je stále bez peněz to byla lákavá
částka. Byl připraven kopírovací
přístroj, půvabné sekretářky,
notářka a peníze v hotovosti. Přibližně
kolem 150 vojáků i několik důstojníků
přistoupilo na nabídku. Podpisem každý
voják dobrovolně dal uvedenému konsorciu
právo na jeho privatizační kupón.
Přesný obsah úpisu není k dispozici.
Po několika dnech paní Kábrtová zavolala
na uvedené telefonické číslo do Mostu,
které vojáci dostali od členů agentury
k dispozici. Ozval se hlas, který se nepředstavil,
a který na stížnost zdůraznil dobrovolnost
a plnoletost vojáků, rozhovor pak ukončil
sarkastickým dovětkem: "Kdo umí, ten
umí...". Následující dva doporučené
dopisy na adresu Konsorcia - box 242 se vrátily jako nedoručitelné.
Matka znovu zavolala telefonicky s rafinovanou nabídkou,
s cílem získat utajovanou adresu. Představila
se jako vedoucí sociálního ústavu
a požádala agenturu o zprostředkování
prodeje kuponů. Neznámý hlas sice souhlasil,
kladl však podmínku nejméně 50 zájemců.
Adresu neuvedl, ale nabídl další telefonický
dohovor.
V týdeníku Aféra jsme se mohli dočíst
v článku "Podpis za 400,- Kčs! Podvod
za milióny" o podobné akci stejné firmy.
Hlavními aktéry se tentokráte na místo
vojáků stali Rómové, místo
kasáren se děj odehrával v hospodě.
Opět "úspěšná akce".
Třetí případ signalizovaly LN z 19.
října pod názvem "Kuponové veksláctví".
Eva Klausnerová z Plzně se obrátila na redakci
s oznámením, že na důchodce se obrací
nejmenovaná pražská firma s "Kulantní
nabídkou". Firma je ochotna svěřit každému
důchodci 1000 Kčs, aby si mohl zakoupit investiční
kupon, na který nemá důchodce peníze.
Ten kupon odevzdá oné firmě a ona se mu královsky
odmění.
Uvedené praktiky signalizují zvýšené
nebezpečí nezákonné aktivity, která
nejen vědomě okrádá důvěřivé
či sociálně slabé občany, ale
současně zpochybňuje důvěryhodnost
privatizační kuponové metody, vytváří
nezákonný sekundární trh privatizačních
kupónů.
Vyzývám jmenované resortní pány
ministry, nejen k tomu, aby činnost Konsorcia M-Plus Most
prošetřili, ale především k tomu,
aby se zasadili o přijetí takových opatření,
takových mechanismů, které znemožní
tuto nezákonnou činnost."
24.I06 Interpelace poslanců ČNR Dagmar Hochové,
Heleny Němcové, Daniely Kolářové,
Evy Kantůrkové a Vladimíra Preclíka
na vládu České republiky a ministra Milana
Uhdeho, ve věci vystěhování Evropského
kulturního klubu a Art-Fóra z Pálffyho paláce
na Malé Straně, bez náhrady k 28. 12. 1992.
(Interpelace byla zároveň podána písemně
včetně příloh.)
"Vážení přítomní,
předkládám v souvislosti s paragrafem 89
zákona ČNR č. 35/89 Sb. o Jednacím
řádu ČNR poslancům ČNR následující
interpelaci poslanců ČNR Heleny Němcové,
Dagmar Hochové, Daniely Kolářové,
Evy Kantůrkové a Vladimíra Preclíka
na vládu České republiky a ministra kultury
ČR Milana Uhdeho ve věci vystěhování
Evropského kulturního klubu a Art-Fóra z
Pálffyho paláce na Malé Straně, bez
náhrady k 28. 12. 1992.
Evropský kulturní klub /dále EKK/ je mezinárodní,
nevládní organizací předních
umělců všech profesí, vědců
a intelektuálů z 21 zemí Evropy, čítající
více než 500 členů. Jeho vznik iniciovalo
150 známých umělců z ČSFR,
Polska, Maďarska, Jugoslávie, SSSR, a to na jaře
1989, jako obranu umění a kultury proti všem
formám totalitarismu a jako výzvu umělcům
západní Evropy k osobní spolupráci,
v duchu budoucího sjednocení Evropy.
Mezi signatáře patří například
z českých umělců, spisovatelé
I. Klíma, K. Pecka, J. Šimon, K. Šiktanc, M.
Holub, E. Kantůrková, výtvarníci -
S. Libenský, M. Grygar, J. Šerých, J. Císařovský,
Vl. Preclík, divadelníci - A. Goldflam, J. Kačer,
F. Pavlíček, L. Engelová, hudebníci
- M. Slavický, I. Hurník, J. Klusák, Vl.
Merta, filmaři - J. Jireš, Z. Mahler, A. Moskalyk,
vědci - L. Hejdánek, J. Polišenský,
J. Grygar atd.
Díky listopadové revoluci mohl být EKK v
roce 1990 registrován se souhlasem FMZV a FMV/r. č.
OV-378/P-90/ a povolena mu činnost v celém území
ČSFR, se sídlem v Praze.
V prosinci 1990 se konal v Praze ustavující kongres
EKK, jehož se zúčastnilo 271 umělců
a vědců-delegátů z 27 zemí
Evropy. Kongresu bylo oznámeno, že sídlem EKK
se stává Praha a že realizace uměleckých
programů v Praze je zabezpečena jednak velkodušným
gestem české vlády, která svým
usnesením č. 292 z 2. XI. 1990 poskytuje EKK jako
spoluuživateli s N. G. Praha palác Kinských,
a to po jeho rekonstrukci, jednak neméně velkodušným
gestem českého ministra kultury z června
1990 část II. patra Pálffyho paláce
na Malé Straně, a to až do přestěhování
EKK do paláce Kinských. Obě tato gesta byla
umělci z celé Evropy přijata s díky
a odeslány děkovné pozdravy.
Za 10 měsíců své činnosti realizoval
EKK v Pálffyho paláci celkem 10 velkých výtvarných
výstav /českých, slovenských a zahraničních
výtvarníků/ s průměrnou návštěvností
měsíčně 1 500 lidí, přes
100 koncertů, divadelních, literárních
a vědeckých večerů, s celkovou návštěvností
cca 10 000 lidí. Zřídil zde klub EKK hojně
navštěvovaný zahraničními členy
EKK a jejich hosty. EKK se sídlem v Pálffyho paláci
se stal bez nadsázky jedním z kulturních
center Evropy. To vše bez jakýchkoliv dotací,
díky dobrovolné práci a činnosti stovek
umělců z ČSFR a zahraničí.