Obracím se na Vás s prosbou o pomoc jménem
učitelů dějepisu základních
a středních škol, jménem historiků,
Historického klubu v Praze, jeho učitelského
odboru a Historického ústavu ČSAV. Jde o
vleklý spor s ministerstvem školství, který
započal hned po listopadu 1989 a přetrvává
až do současných dnů. Jde o celkové
pojetí výuky dějepisu, jeho místa
v připravované školské reformě,
nesouhlas se snížením počtu vyučovacích
hodin dějepisu. Mám k dispozici obsáhlý
materiál s kritickými pohledy na práci ministerstva
školství. Jde o současný pohled na situaci
i návrhy východisek k řešení
neutěšeného stavu výuky dějepisu
na našich základních a středních
školách. Současně obsahuje odpovědi
ministerstva školství, které nekorespondují
především s naléhavostí současných
potřeb, s konkrétními kroky, které
by měly směřovat k humanizaci našeho
školství, které bylo tak znatelně poškozeno
bývalým totalitním režimem.
Už v březnu 1990 Historický ústav ČSAV
adresoval bývalému ministru Adamovi ostrý
protest, z něhož cituji: "... Je alarmující
skutečností, že v našem školském
systému přibude další nechvalná
priorita evropského rozměru, a to nejnižší
počet hodin výuky dějepisu v učebních
plánech středních škol, zejména
gymnázií. Nemíníme se smířit
s tím, že se v poměrech rozvíjející
se demokratické společnosti má znovu uplatnit
antihumánní koncept, jenž sloužil minulému
režimu k potlačení sounáležitosti
s národní tradicí. Kromě toho soudíme,
že je načase zahájit širokou veřejnou
diskusi o profilu absolventů našeho středního
školství ...". Tolik citát.
Mezitím se vyměnil ministr, uběhly měsíce,
uběhl rok a situace se nezměnila. Dvěstěpadesát
učitelů, pedagogů z Čech, Moravy i
Slezska, účastníků letní školy
učitelů dějepisu v dopise adresovaném
ministru Vopěnkovi ze dne 4. 7. 91 mimo jiné uvádí:
"... V současné škole je dějepisu
zaručeno ve čtyřech ročnících
pět hodin (dříve 6), na gymnáziích
je dějepis stále jen ve třech ročnících,
v některých zaměřeních dokonce
jen v prvních dvou a pouze v humanitní větvi
mají studenti dějepis i v maturitním ročníku.
Tato skutečnost byla kritizována hned v polistopadových
dnech jako důsledek diskriminace historie v totalitním
období. Na odborných školách je dějepis
v prvním, výjimečně v druhém
ročníku, má dvě, tři, nejvíce
čtyři hodiny za celé čtyři
roky. Případná možnost dotace dalšími
hodinami z pravomoci ředitele na ZŠ nebo volitelné
předměty a semináře na středních
školách nejsou v žádném případě
řešením, také proto, že dnes již
většina vysokých škol předpokládá
historické povědomí a vyžaduje znalost
dějin při přijímacím řízení.
Hlavně však proto, že odkaz dějin a poznání
historie by měly umožnit každému občanovi
orientovat se v současných problémech a spoluvytvářet
jeho vlastní hodnotový systém ...".
Z důvodů časových i jiných
nechci se pouštět do dalších podrobností.
Pokusím se jen shrnout některé závěry,
promítající se v materiálech, svědčících
o vleklosti a vážnosti sporu, který není
řešen, a má negativní dopad.
1) V České republice má v mezinárodním
srovnání zdaleka nejnižší časovou
dotaci, která je nižší než v letech
socialistického školství.
2) V dostatečné míře nejsou zajištěny
či zajišťovány základní
učební pomůcky a učebnice včetně
odborných časopisů.
3) Tlakem přírodovědně orientovaných
oborů obsahujících místo, které
jim věnovala komunistická výchova, což
se promítlo do počtu hodin a učitelů,
je humanitní vzdělání, a tím
i dějepis přes proklamativní uznávání
jeho důležitosti prakticky odsouváno na vedlejší
kolej. To akceptují i technokratické tendence, které
se prosazují pod záštitou podpory tržního
hospodářství.
4) Ministerstvo školství poukazuje na připravovanou
reformu, která má zatím jen rámcovou
podobu, a v jeho pojetí se soustřeďuje spíše
na změny organizačního schématu. Ta
je nyní předkládána jako teoretické
východisko k diskusi. Konkretizace a podrobnější
rozpracování je záležitostí několika
let. Dále se ministerstvo odvolává na vzdálenou
budoucnost "v rámci multikulturní Evropy"
ale není jasné, jaká je a bude nejlepší
perspektiva výchovy.
Zpětná vazba, která může ovlivnit
například skladby předmětů
samostatným rozhodováním ředitelů
při přidělování časové
dotace se může projevit teprve po delší
době. Sníží-li se nyní počet
hodin věnovaných dějepisu na ZŠ, úroveň
nevědomostí žadatelů o přijetí
na vysoké školy se prokáže nejdříve
po pěti - šesti letech, pak teprve se mohou rodiče
přesvědčit o špatných výsledcích
školy a působit na změny v jejím vedení.
Ve vědomí celé společností
se změny ve školství odrazí ještě
mnohem později. Nezbývá, než v této
souvislosti zdůraznit naši společnou odpovědnost
před příštími generacemi."
Závěrem tohoto podnětu se žádá
ČNR, aby přijala usnesení tohoto znění:
Je to po dohodě s předsedou, místopředsedou
a některými členy výboru pro vzdělání,
vědu a kulturu:
"Česká národní rada ukládá
výboru pro vědu, vzdělání a
kulturu, aby inicioval ve spolupráci s ministerstvem školství,
mládeže a tělovýchovy České
republiky k vytvoření dočasné odborné
komise, která bude složena ze zástupců
výboru, ministerstva, Historického klubu v Praze,
jeho učitelského odboru, Historického ústavu
ČSAV a zástupců učitelů dějepisu
ze základních škol, gymnázií
a středních odborných škol, popř.
dalších odborníků. Komise projedná
předložené materiály a navrhne do konce
února 1992 závěry, se kterými bude
seznámena Česká národní rada,
která rozhodne, jak s nimi bude dále naloženo."
To je celé znění tohoto podnětu. Děkuji
vám za pozornost.".
24.P02 - Podnět poslankyně ČNR Daniely Kolářové
na vládu České republiky ve věci situace
v oblasti bytů.
"Vážený pane předsedající,
vážená vládo, vážená
sněmovno, mám naléhavý podnět
k situaci v oblasti bytů.
Nevím teď, podle předešlého paragrafu
jestli mám právo hovořit, když jsem
bydlící, nicméně využívám
práva poslance o této skutečnosti informovat
sněmovnu a vládu.
S navrácením objektů jejich původním
majitelům a dědicům majitelů naráz
vyvstal problém práv a povinností majitele
domu vůči nájemníkům. Existence
problému je dána jednak důsledkem "socialistického
práva", které povinnosti majitele domu poměrně
přesně stanovilo, nikdy však nevzniklo paragrafované
znění těchto povinností. Z jejich
neplnění nelze také vyvodit žádné
sankce, dále technickým a stavebním stavem
domů a rovněž současnou výší
nájemného, které majiteli domu nedovolí
pokrýt ani provozní náklady. O nějakých
rozsáhlejších opravách nemluvě.
Je třeba vidět, že snaha majitelů domů
po co nejrychlejší nápravě jejich majetku
je správná a jejich chování nelze
označit jinak nežli ekonomické. Aby jejich
úsilí o nápravu bylo naplněno v době
co nejkratší, usilují o nápravu bytů
a získání obratného sponzora, s jehož
přispěním dům dají do pořádku.
Jako protislužbu nabídnou vyklizené byty k
užívání na kanceláře či
sídla firem.
Nájemníci se těmto snahám přirozeně
brání, prožívají stav nejistoty
a mezi nimi a domácími vzniká nesmiřitelný
antagonismus. Domácí si je jist, že nejjednodušší
způsob, jak dosáhnout vyklizení bytů,
je neplnit některé své povinnosti, např.
v zimě omezit dodávku tepla, el. energie, atd. Beztrestnost
je zaručena.
Tiše se předpokládá, že majitelům
domu je možné kdykoliv nařídit cokoliv.
A hlavně, že oni samozřejmě musí
poslechnout. Dnes je však situace zcela jiná a s vágně
formulovanými povinnostmi majitele vůči nájemníkům
nelze vystačit. Tím spíše, že neexistuje
sankce vyvoditelná z jejich neplnění. Nájemník
má možnost podle ust. § 5 Obč. zákona
obrátit se se stížností k Obecnímu
úřadu a úřad je povinen hájit
jeho oprávněné zájmy. Zde ovšem
je na místě položit otázku, které
oprávněnější zájmy je
úřad povinen hájit? Zdali zájem domácího
či nájemníka?
Možnosti obecního úřadu jako správního
orgánu I. stupně jsou omezeny v podstatě
na morální působení na majitele domu,
aby své povinnosti vůči nájemníkovi
dodržoval. O dalším (např. nařídit
plnění povinností vůči nájemníkovi)
je oprávněn rozhodnout na popud nájemníka
pouze soud. A to samo ještě zdaleka neznamená,
že domácí bude rozhodnutí soudu respektovat.
Neboť ani soud není oprávněn uložit
sankci. Nemá podle čeho.
Jak dlouho tedy může trvat soudní vymáhání
povinností z majitele objektu uprostřed zimy, když
on se rozhodl vypudit nájemníky tím, že
prostě přestane topit? A hlavně: Jak dlouho
bude trvat, nežli nájemníci dobrovolně
utečou? Proto se domnívám, že pro zachování
lidských vztahů mezi nájemníky a domácími
je nutné přijmout paragrafované znění
povinností majitele domu k nájemníkům
a zároveň stanovit sankce (poměrně
velmi přísné - např. bytový
podnik Prahy 1 se zmiňuje o částce až
100.000 Kčs) při jejich neplnění.
Aby bylo Obecním úřadům umožněno
v podstatě bezprostředně a se znalostí
věci reagovat na situaci vzniklou neplněním
povinností majitele domu vůči nájemníkům,
zdá se mi nezbytné přijmout ve velmi krátké
době parlamentem zákon, který by upravil
působnost obecních úřadů při
provádění zákona o bytech a povinnostech
domácího."
24.P03 Podnět poslance ČNR Milana Hořínka
na vládu České republiky ve věci usnesení
vlády ČR č. 139 ze dne 3. května 1991.
"Vážený pane předsedající,
pane premiére, vážená vládo,
vážená sněmovno, budu mít podnět
k české vládě. V souladu s usnesením,
které jsme přijali před chvílí,
prohlašuji před sněmovnou, že na tomto
podnětu mám hluboký osobní zájem
z titulu své mimoparlamentní funkce, z titulu toho,
že jsem primátorem v městě Olomouci.
Můj podnět se bude týkat usnesení
vlády ČR č. 139 ze dne 3. května 1991.
Chci tento podnět adresovat jednak vládě,
ale abych byl ještě adresnější,
pan premiér mi promine, ale je pod tím podepsán,
tedy přímo panu premiérovi.
Toto usnesení se týká podmínek převodu
majetku státu na jiné osoby a v podstatě
upravuje státním podnikům, za jakých
okolností mohou uzavírat smlouvy o převodu
vlastnictví, tedy za jakých okolností v praxi
mohou státní podniky prodávat svůj
majetek osobám.
Tento bod 1 má čtyři odrážky
v usnesení. Ve třech odrážkách
se zcela evidentně a jasně hovoří
o drobných, krátkodobých a movitých
věcech, ale v odrážce b) to už není
tak jasné. Po konzultacích s právníky
mne tito přesvědčovali, že se z kontextu
pochopitelně jedná také o movité věci,
ale bohužel text je jasný.
Odrážka b: Toto usnesení dává
ředitelům státních podniků
možnost prodávat základní prostředky
se zůstatkovou hodnotou do 15 000 Kčs, jedná
se o osobní a nákladní automobily, autobusy,
ale to není důležité.
Upozorňuji, že každý dům, který
je starší než 70 let, má základní
účetnickou hodnotu prakticky nula. Tato odrážka
umožňuje řediteli podniku bytového hospodářství
prodat prakticky polovinu města bez omezení, aniž
by byl nucen dělat nějakou veřejnou nabídku
nebo něco podobného.
Můj hluboký zájem pramení z toho,
že v praxi už jsou činěny pokusy o prodej
a rád bych tomu zabránil. Můj podnět
směřuje k tomu, aby vláda byla tak laskava
a pokud možno na své nejbližší schůzi
upravila toto své vládní usnesení
v bodě b) odstavci 1, a to v tom směru, že
by přidala jediné slovo "movitých"
základních prostředků, čímž
bychom byli uspokojeni."