/1/ Přírodní útvar menší
rozlohy, zejména geologický či geomorfologický
útvar, naleziště vzácných a ohrožených
druhů ve fragmentech ekosystémů, s národním
nebo mezinárodním ekologickým, vědeckým
či estetickým významem, a to i takový,
který vedle přírody formoval svou činností
člověk, může orgán ochrany přírody
vyhlásit za národní přírodní
památku; stanoví přitom také její
bližší ochranné podmínky.
/2/ Hospodářské využití národních
přírodních památek, jejich změny
či poškozování je zakázáno.
Přírodní útvar menší rozlohy,
zejména geologický či geomorfologický
útvar, naleziště vzácných a ohrožených
druhů ve fragmentech ekosystémů, s regionálním
ekologickým, vědeckým či estetickým
významem, a to i takový, který vedle přírody
formoval svou činností člověk, může
orgán ochrany přírody vyhlásit za
přírodní památku; stanoví přitom
také její bližší ochranné
podmínky.
/1/ Je-li třeba zabezpečit zvláště
chráněná území před
rušivými vlivy z okolí, může být
pro ně vyhlášeno ochranné pásmo,
ve kterém lze vymezit činnosti a zásahy,
které jsou vázány na předchozí
souhlas orgánu ochrany přírody. Ochranné
pásmo vyhlašuje orgán, který zvláště
chráněné území vyhlásil,
a to stejným způsobem.
/2/ Pokud se ochranné pásmo národní
přírodní rezervace, národní
přírodní památky, přírodní
rezervace nebo přírodní památky nevyhlásí
podle odstavce 1, je jím území do vzdálenosti
50 m od hranic zvláště chráněného
území. Ke stavební činnosti, terénním
a vodohospodářským úpravám,
k použití chemických prostředků,
změnám kultury pozemku a ke stanovení způsobu
hospodaření v lesích v ochranném pásmu
je třeba souhlasu orgánu ochrany přírody.
/1/ Vývoj přírodních poměrů
v národních přírodních rezervacích,
přírodních rezervacích, případně
v národních přírodních památkách
a přírodních památkách a jejich
ochranných pásmech se usměrňuje na
základě plánů péče.
Tyto plány obsahují pokyny pro regulaci přirozeného
vývoje a lidských činností, zejména
pro provádění praktických zásahů
v příslušných zvláště
chráněných částech přírody.
/2/ Plány péče schvaluje orgán ochrany
přírody zpravidla na období deseti let. Jsou
využívány zejména jako podklad pro jiné
druhy plánovacích dokumentů (lesní
hospodářské plány, územně
plánovací dokumentace a pod.).
/3/ Podrobnosti o náležitostech plánů
péče může stanovit ministerstvo životního
prostředí obecně závazným právním
předpisem.
Přírodní rezervace, přírodní
památky a památné stromy (§ 46) včetně
jejich ochranných pásem mohou orgány ochrany
přírody zřizovat též na základě
písemné dohody o ochranných podmínkách
uzavřené mezi orgánem oprávněným
k jejich vyhlášení a vlastníkem dotčeného
pozemku za předpokladu, že takto zřízená
ochrana bude k pozemku vázána trvale formou věcného
břemene.
/1/ Záměr vyhlášení zvláště
chráněných území oznamuje písemně
orgán ochrany přírody příslušný
k vyhlášení vlastníkům a nájemcům
pozemků dotčených zamýšlenou
ochranou. O záměru vyhlášení
národních parků a chráněných
krajinných oblastí vyrozumí orgán
ochrany přírody vlastníky a nájemce
dotčených pozemků prostřednictvím
orgánů obce zpravidla formou veřejné
vyhlášky. Náležitosti oznámení
podle tohoto odstavce upraví podrobněji ministerstvo
životního prostředí obecně závazným
právním předpisem.
/2/ Vlastníci dotčených pozemků mají
právo vznést k záměru vyhlásit
část přírody podle odstavce 1 za zvláště
chráněnou výhrady do 30 dnů od doručení
oznámení či jeho veřejného
oznámení k orgánu ochrany přírody,
který oznámení vydal.
/3/ Orgán ochrany přírody příslušný
k vyhlášení je povinen včas podané
výhrady posoudit a se svými závěry
seznámit toho, kdo je podal.
/4/ Od doby oznámení záměru vyhlásit
část přírody podle odstavce 1 za zvláště
chráněnou až do konečného rozhodnutí,
nejdéle však po dobu 2 let, se musí vlastníci
dotčených pozemků zdržet všech
zásahů, které by negativně měnily
či poškozovaly dochovaný stav přírody
území navrhovaného ke zvláštní
ochraně.
/1/ Záměr vyhlášení národních
parků, chráněných krajinných
oblastí, národních přírodních
rezervací a národních přírodních
památek projedná orgán ochrany přírody
s ústředními orgány státní
správy dotčenými podle zvláštních
předpisů [Např. zákon č.
61/1977 Sb., o lesích, zákon č. 53/1966 Sb.,
o ochraně zemědělského půdního
fondu, ve znění zákona č. 75/1976
Sb. (úplné znění pod č. 124/1976
Sb.), zákon č. 138/1973 Sb., o vodách, zákon
č. 50/1976 Sb., stavební zákon.].
/2/ Dotčené ústřední orgány
státní správy se musí k předloženým
návrhům a záměrům podle odstavce
1 vyjádřit nejpozději do 30 dnů od
jejich předložení.
/1/ Zvláště chráněná území
jsou evidována v ústředním seznamu
ochrany přírody (dále jen "ústřední
seznam").
/2/ Ústřední seznam je veřejný
a každý do něj může nahlížet
v přítomnosti pověřeného pracovníka.
Podrobnosti o vedení ústředního seznamu
stanoví ministerstvo životního prostředí
obecně závazným právním předpisem,
v němž také určí právnickou
osobu pověřenou vedením ústředního
seznamu.
/3/ Každé vyhlášení, změnu
popřípadě zrušení zvláště
chráněného území podle odstavce
1, oznámí orgán ochrany přírody
příslušnému orgánu geodézie
a kartografie [Zákon č. 22/1964 Sb., o evidenci
nemovitostí, ve znění zákona ČNR
č. 157/1983 Sb., vyhláška č. 23/1964
Sb., kterou se provádí zákon č. 22/1964
Sb., ve znění vyhlášky č. 133/1965
Sb. a vyhlášky č. 19/1984 Sb., zákon
č. 46/1971 Sb., o geodézií a kartografii,
zákon ČNR č. 36/1973 Sb., o orgánech
geodézie a kartografie.].
/4/ K označení národních parků,
chráněných krajinných oblastí,
národních přírodních rezervací
a národních přírodních památek
se užívá velkého státního
znaku České republiky. Na označení
přírodních rezervací a přírodních
památek se užívá malého státního
znaku České republiky.
/5/ Podrobnosti o způsobu označení zvláště
chráněných území v terénu
i mapových podkladech stanoví ministerstvo životního
prostředí obecně závazným právním
předpisem.
Výjimky ze zákazů ve zvláště
chráněných územích podle §
16, 26, 29, 34 a 35 odst. 2 může v případech,
kdy jiný veřejný zájem výrazně
převažuje nad zájmem ochrany přírody
povolit orgán ochrany přírody, který
je příslušný k vyhlášení
ochrany. U národních parků a chráněných
krajinných oblastí je tímto orgánem
ministerstvo životního prostředí.
V bližších ochranných podmínkách
zvláště chráněných území
lze vymezit činnosti a zásahy, které jsou
vázány na předchozí souhlas orgánů
ochrany přírody.
/1/ Orgán, který vyhlásil území
za zvláště chráněné včetně
ochranného pásma, je oprávněn zrušit
ochranu stejným způsobem, jakým bylo provedeno
její vyhlášení, a to pouze z důvodů,
pro něž lze udělit výjimku z bližších
podmínek ochrany anebo pokud důvody pro zvláštní
ochranu zanikly.
/2/ Smluvní zvláštní ochranu území
vyhlášenou podle § 39 lze zrušit na základě
písemné dohody uzavřené mezi vlastníkem
pozemku a orgánem ochrany přírody oprávněným
k vyhlašování. V případě
nesouhlasu vlastníka pozemku rozhoduje o zrušení
orgán ochrany přírody, který je dohodu
podle § 39 oprávněn uzavřít.
/1/ Mimořádně významné stromy,
jejich skupiny a stromořadí lze vyhlásit
rozhodnutím orgánu ochrany přírody
za památné stromy.
/2/ Památné stromy je zakázáno poškozovat,
ničit a rušit v přirozeném vývoji;
jejich ošetřování je prováděno
se souhlasem orgánu, který ochranu vyhlásil.
/3/ Je-li třeba památné stromy zabezpečit
před škodlivými vlivy z okolí, vymezí
pro ně orgán ochrany přírody, který
je vyhlásil, ochranné pásmo, ve kterém
lze stanovené činnosti a zásahy provádět
jen s předchozím souhlasem orgánu ochrany
přírody. Pokud tak neučiní, má
každý strom základní ochranné
pásmo ve tvaru kruhu o poloměru desetinásobku
průměru kmene měřeného ve výši
130 cm nad zemí. V tomto pásmu není dovolena
žádná pro památný strom škodlivá
činnost, např. výstavba, terénní
úpravy, odvodňování, chemizace.
/4/ Zrušit ochranu památného stromu může
orgán ochrany přírody jen z důvodu,
pro který lze udělit výjimku dle § 56.
/1/ Památné stromy jsou evidovány v ústředním
seznamu (§ 42 odst. 1 a 2).
/2/ Na označení památných stromů
se užívá malého státního
znaku České republiky.
/3/ Bližší podmínky o způsobu označení
památných stromů v terénu i mapových
podkladech stanoví ministerstvo životního prostředí
obecně závazným právním předpisem.
/1/ Druhy rostlin a živočichů, které
jsou ohrožené nebo vzácné, vědecky
či kulturně velmi významné, lze vyhlásit
za zvláště chráněné.
/2/ Zvláště chráněné druhy
rostlin a živočichů se dle stupně jejich
ohrožení člení na
a/ kriticky ohrozené,
b/ silně ohrožené,
c/ ohrožené.
/3/ Seznam a stupeň ohrožení zvláště
chráněných druhů rostlin a živočichů
podle odstavce 1 a 2 stanoví ministerstvo životního
prostředí obecně závazným právním
předpisem.
/1/ Zvláště chráněné rostliny
jsou chráněny ve všech svých podzemních
a nadzemních částech a všech vývojových
stádiích; chráněn je rovněž
jejich biotop. Je zakázáno tyto rostliny sbírat,
trhat, vykopávat, poškozovat, ničit nebo jinak
rušit ve vývoji.
/2/ Ochrana podle tohoto zákona se na rostliny nevztahuje
pokud
a/ rostou přirozeně uvnitř jiných
kultur a jsou-li ničeny, poškozovány nebo rušeny
v přirozeném vývoj i v souvislostí
s běžným obhospodařováním
těchto kultur,
b/ jsou pěstovány v kulturách získaných
povoleným způsobem,
c/ pocházejí z dovozu a nejsou předmětem
ochrany podle mezinárodních úmluv.
/3/ Za běžné obhospodařování
podle odst. 2 a) se nepovažují zásahy, při
kterých může dojít ke změně
hydrologických půdních poměrů,
půdního povrchu či chemizmu prostředí
kromě zásahů při obvyklém hospodaření
v lesích podle platného lesního hospodářského
plánu.
/4/ Bližší podmínky ochrany zvláště
chráněných rostlin stanoví ministerstvo
životního prostředí obecně závazným
právním předpisem.
/1/ Zvláště chránění živočichové
jsou chráněni ve všech svých vývojových
stádiích. Chráněna jsou jimi užívaná
přirozená i umělá sídla a jejich
biotop. Vybrané živočichy, kteří
jsou chráněni i uhynulí, stanoví ministerstvo
životního prostředí obecně závazným
právním předpisem.
/2/ Je zakázáno škodlivě zasahovat do
přirozeného vývoje zvláště
chráněných živočichů,
zejména je chytat, chovat v zajetí, rušit nebo
usmrcovat. Není dovoleno sbírat, ničit, poškozovat
či přemisťovat jejich vývojová
stádia nebo jimi užívaná sídla.
/3/ Ochrana podle tohoto zákona se nevztahuje na případy,
kdy je zásah do přirozeného vývoje
zvláště chráněných živočichů
prokazatelně nezbytný v důsledku běžného
obhospodařování nemovitostí nebo jiného
majetku anebo z důvodů hygienických. V těchto
případech je ke způsobu a době zásahu
nutné předchozí stanovisko orgánu
ochrany přírody, který může uložit
náhradní ochranné opatření,
například záchranný přenos
živočichů.
/4/ Ustanovení odstavce 3 neplatí pro druhy silně
a kriticky ohrožené.
/5/ Bližší podmínky ochrany zvláště
chráněných živočichů,
zejména pokud se jedná o zoologické zahrady,
záchranné chovy, péči o zraněné
živočichy a oprávnění k preparaci
uhynulých živočichů stanoví ministerstvo
životního prostředí obecně závazným
právním předpisem.
/1/ Vybrané druhy nerostů, které jsou vzácné
nebo vědecky či kulturně hodnotné,
lze vyhlásit za zvláště chráněné.
/2/ Zvláště chráněné nerosty
není dovoleno na místě jejich přirozeného
výskytu poškozovat či sbírat bez povolení
orgánu ochrany přírody.
/3/ Seznam zvláště chráněných
nerostů podle odstavce 1 a bližší ochranné
podmínky stanoví ministerstvo životního
prostředí obecně závazným právním
předpisem.
K ochraně zvláště chráněných
druhů rostlin a živočichů zajišťují
všechny orgány ochrany přírody záchranné
programy s cílem vytvořit podmínky umožňující
takové posílení populací těchto
druhů, které by vedlo ke snížení
stupně jejich ohrožení. Záchranné
programy spočívají v návrhu a uskutečňování
zvláštních režimů řízeného
vývoje, jakými jsou záchranné chovy,
introdukce, reintrodukce, záchranné přenosy
a jiné přístupné metody vhodné
k dosažení sledovaného cíle.
/1/ Vývoz zvláště chráněných
živočichů, rostlin a nerostů je zakázán.
Povolení k vývozu může výjimečně
v případech hodných zvláštního
zřetele udělit ministerstvo životního
prostředí.
/2/ Toto povolení nenahrazuje souhlas podle zvláštních
předpisů [Např. zákon 87/1987 Sb.,
o veterinární péči.]
/1/ Kdo drží, nabízí k prodeji nebo
zpracovává zvláště chráněnou
rostlinu, živočicha a nerost nebo rostlinu a živočicha
chráněného podle mezinárodních
úmluv je povinen na výzvu orgánu ochrany
přírody prokázat povolený způsob
jejich nabytí (povoleným dovozem, povoleným
chovem a sběrem, pěstováním v kultuře
apod.). Bez prokázání původu je zakázáno
zvláště chráněnou rostlinu, živočicha
a nerost nebo rostlinu a živočicha chráněného
podle mezinárodních úmluv držet, nabízet
k prodeji nebo je zpracovávat.
/2/ Kdo drží, nabízí k prodeji či
zpracovává věc uvedenou v odstavci 1 je povinen
na vyžádání orgánů ochrany
přírody nebo stráže přírody
(§ 81) prokázat svoji totožnost.
/1/ Záměr vyhlášení památných
stromů projedná orgán ochrany přírody
s vlastníky těchto stromů a orgány
státní správy dotčenými podle
zvláštních předpisů [Např.
zákon č. 23/1962 Sb., o myslivosti, zákon
č. 101/1963 Sb., o rybářství, zákon
č. 61/1964 Sb., o rozvoji rostlinné výroby,
zákon č. 61/1977 Sb., o lesích, zákon
č. 44/1988 Sb., o ochraně a využívání
nerostného bohatství (horní zákon).]
přiměřeně podle § 40.
/2/ Zvláště chráněné druhy
rostlin, živočichů a nerostů vyhlašuje
orgán ochrany přírody v dohodě s ministerstvem
zemědělství a po projednání
s ústředními orgány státní
správy dotčenými podle zvláštních
předpisů [Např. zákon č.
23/1962 Sb., o myslivosti, zákon č. 102/1963 Sb.,
o rybářství, zákon č. 61/1964
Sb., o rozvoji rostlinné výroby, zákon č.
61/1977 Sb., o lesích, zákon č. 44/1988 Sb.,
o ochraně a využívání nerostného
bohatství (horní zákon).]
/3/ Dotčené ústřední orgány
státní správy se musí k návrhům
a záměrům předloženým
dle odstavce 1 vyjádřit do 30 dnů od jejich
předložení.
Výjimky ze zákazů u památných
stromů a zvláště chráněných
druhů rostlin, živočichů a nerostů
podle § 46 odst. 2, § 49, 50 a 51 odst. 2 může
v případech, kdy jiný veřejný
zájem výrazně převažuje nad zájmem
ochrany přírody povolit orgán ochrany přírody.
V bližších ochranných podmínkách
zvláště chráněných druhů
rostlin, živočichů a nerostů lze vymezit
činnosti a zásahy, které jsou vázány
na předchozí souhlas orgánu ochrany přírody.
Každý je povinen při užívání
přírody a krajiny strpět omezení vyplývající
z tohoto zákona.
/1/ K zajištění podmínek pro vytváření
systému ekologické stability se v dohodě
s vlastníkem pozemku uskuteční opatření,
projekty a plány podle § 4 odst. 1.
/2/ Vyžaduje-li vytváření systému
ekologické stability změnu v užívání
pozemku, se kterou jeho vlastník nesouhlasí, nabídne
mu pozemkový úřad [Zákon ČNR
č. 284/1991 Sb., o pozemkových úpravách
a pozemkových úřadech.] výměnu
jeho pozemku za jiný ve vlastnictví státu
či obce v přiměřené výměře
a kvalitě jako je původní pozemek, a to pokud
možno v téže obci, ve které se nachází
převážná část pozemku
původního.
/3/ Na pozemky nezbytné k uskutečnění
opatření, projektů a plánů
tvorby systému ekologické stability podle §
4 odst. 1 se nevztahují ustanovení o ochraně
zemědělského půdního fondu
[Zákon č. 53/1966 Sb., o ochraně zemědělského
půdního fondu ve znění pozdějších
předpisů (úplné znění
č. 124/1976 Sb.).] a o ochraně lesního
půdního fondu [Zákon č. 61/1977
Sb., o lesích.].
/1/ Vyvlastnit nemovitost či práva k ní za
účelem ochrany přírody a krajiny lze
v případech stanovených zvláštním
předpisem [§ 108 odstavec 2 písm. e) zákona
č. 50/1976 Sb. ].
/2/ Při vyvlastňování podle odstavce
1 se postupuje podle zvláštních předpisů
o vyvlastnění [§ 109 až 116 zákona
č. 50/1976 Sb.], a to na návrh orgánu
ochrany přírody.
/3/ Právo hospodaření k nemovitosti ve státním
vlastnictví může převést orgán
ochrany přírody z důvodů a v rozsahu
uvedeném v odstavci 1 na sebe. Převod práva
hospodaření je bezúplatný; úplatně
lze právo hospodaření převést
pouze v případech, kdy převádějící
nabyl nemovitost úplatně.
/4/ Podrobnosti postupu při převodech práva
hospodaření podle odstavce 3 upraví ministerstvo
životního prostředí obecně závazným
právním předpisem.