HLAVA PÁTÁ

§ 35

Národní přírodní památka

/1/ Přírodní útvar menší rozlohy, zejména geologický či geomorfologický útvar, naleziště vzácných a ohrožených druhů ve fragmentech ekosystémů, s národním nebo mezinárodním ekologickým, vědeckým či estetickým významem, a to i takový, který vedle přírody formoval svou činností člověk, může orgán ochrany přírody vyhlásit za národní přírodní památku; stanoví přitom také její bližší ochranné podmínky.

/2/ Hospodářské využití národních přírodních památek, jejich změny či poškozování je zakázáno.

§ 36

Přírodní památka

Přírodní útvar menší rozlohy, zejména geologický či geomorfologický útvar, naleziště vzácných a ohrožených druhů ve fragmentech ekosystémů, s regionálním ekologickým, vědeckým či estetickým významem, a to i takový, který vedle přírody formoval svou činností člověk, může orgán ochrany přírody vyhlásit za přírodní památku; stanoví přitom také její bližší ochranné podmínky.

HLAVA ŠESTÁ

§ 37

Ochranná pásma zvláště chráněných území

/1/ Je-li třeba zabezpečit zvláště chráněná území před rušivými vlivy z okolí, může být pro ně vyhlášeno ochranné pásmo, ve kterém lze vymezit činnosti a zásahy, které jsou vázány na předchozí souhlas orgánu ochrany přírody. Ochranné pásmo vyhlašuje orgán, který zvláště chráněné území vyhlásil, a to stejným způsobem.

/2/ Pokud se ochranné pásmo národní přírodní rezervace, národní přírodní památky, přírodní rezervace nebo přírodní památky nevyhlásí podle odstavce 1, je jím území do vzdálenosti 50 m od hranic zvláště chráněného území. Ke stavební činnosti, terénním a vodohospodářským úpravám, k použití chemických prostředků, změnám kultury pozemku a ke stanovení způsobu hospodaření v lesích v ochranném pásmu je třeba souhlasu orgánu ochrany přírody.

§ 38

Plány péče o vybraná zvláště chráněná území

/1/ Vývoj přírodních poměrů v národních přírodních rezervacích, přírodních rezervacích, případně v národních přírodních památkách a přírodních památkách a jejich ochranných pásmech se usměrňuje na základě plánů péče. Tyto plány obsahují pokyny pro regulaci přirozeného vývoje a lidských činností, zejména pro provádění praktických zásahů v příslušných zvláště chráněných částech přírody.

/2/ Plány péče schvaluje orgán ochrany přírody zpravidla na období deseti let. Jsou využívány zejména jako podklad pro jiné druhy plánovacích dokumentů (lesní hospodářské plány, územně plánovací dokumentace a pod.).

/3/ Podrobnosti o náležitostech plánů péče může stanovit ministerstvo životního prostředí obecně závazným právním předpisem.

§ 39

Smluvní ochrana některých zvláště

chráněných částí přírody

Přírodní rezervace, přírodní památky a památné stromy (§ 46) včetně jejich ochranných pásem mohou orgány ochrany přírody zřizovat též na základě písemné dohody o ochranných podmínkách uzavřené mezi orgánem oprávněným k jejich vyhlášení a vlastníkem dotčeného pozemku za předpokladu, že takto zřízená ochrana bude k pozemku vázána trvale formou věcného břemene.

§ 40

Postup při vyhlašování zvláště

chráněných území

/1/ Záměr vyhlášení zvláště chráněných území oznamuje písemně orgán ochrany přírody příslušný k vyhlášení vlastníkům a nájemcům pozemků dotčených zamýšlenou ochranou. O záměru vyhlášení národních parků a chráněných krajinných oblastí vyrozumí orgán ochrany přírody vlastníky a nájemce dotčených pozemků prostřednictvím orgánů obce zpravidla formou veřejné vyhlášky. Náležitosti oznámení podle tohoto odstavce upraví podrobněji ministerstvo životního prostředí obecně závazným právním předpisem.

/2/ Vlastníci dotčených pozemků mají právo vznést k záměru vyhlásit část přírody podle odstavce 1 za zvláště chráněnou výhrady do 30 dnů od doručení oznámení či jeho veřejného oznámení k orgánu ochrany přírody, který oznámení vydal.

/3/ Orgán ochrany přírody příslušný k vyhlášení je povinen včas podané výhrady posoudit a se svými závěry seznámit toho, kdo je podal.

/4/ Od doby oznámení záměru vyhlásit část přírody podle odstavce 1 za zvláště chráněnou až do konečného rozhodnutí, nejdéle však po dobu 2 let, se musí vlastníci dotčených pozemků zdržet všech zásahů, které by negativně měnily či poškozovaly dochovaný stav přírody území navrhovaného ke zvláštní ochraně.

§ 41

Projednávání záměrů na vyhlášení

s orgány státní správy

/1/ Záměr vyhlášení národních parků, chráněných krajinných oblastí, národních přírodních rezervací a národních přírodních památek projedná orgán ochrany přírody s ústředními orgány státní správy dotčenými podle zvláštních předpisů [Např. zákon č. 61/1977 Sb., o lesích, zákon č. 53/1966 Sb., o ochraně zemědělského půdního fondu, ve znění zákona č. 75/1976 Sb. (úplné znění pod č. 124/1976 Sb.), zákon č. 138/1973 Sb., o vodách, zákon č. 50/1976 Sb., stavební zákon.].

/2/ Dotčené ústřední orgány státní správy se musí k předloženým návrhům a záměrům podle odstavce 1 vyjádřit nejpozději do 30 dnů od jejich předložení.

§ 42

Evidence a označování zvláště chráněných území

/1/ Zvláště chráněná území jsou evidována v ústředním seznamu ochrany přírody (dále jen "ústřední seznam").

/2/ Ústřední seznam je veřejný a každý do něj může nahlížet v přítomnosti pověřeného pracovníka. Podrobnosti o vedení ústředního seznamu stanoví ministerstvo životního prostředí obecně závazným právním předpisem, v němž také určí právnickou osobu pověřenou vedením ústředního seznamu.

/3/ Každé vyhlášení, změnu popřípadě zrušení zvláště chráněného území podle odstavce 1, oznámí orgán ochrany přírody příslušnému orgánu geodézie a kartografie [Zákon č. 22/1964 Sb., o evidenci nemovitostí, ve znění zákona ČNR č. 157/1983 Sb., vyhláška č. 23/1964 Sb., kterou se provádí zákon č. 22/1964 Sb., ve znění vyhlášky č. 133/1965 Sb. a vyhlášky č. 19/1984 Sb., zákon č. 46/1971 Sb., o geodézií a kartografii, zákon ČNR č. 36/1973 Sb., o orgánech geodézie a kartografie.].

/4/ K označení národních parků, chráněných krajinných oblastí, národních přírodních rezervací a národních přírodních památek se užívá velkého státního znaku České republiky. Na označení přírodních rezervací a přírodních památek se užívá malého státního znaku České republiky.

/5/ Podrobnosti o způsobu označení zvláště chráněných území v terénu i mapových podkladech stanoví ministerstvo životního prostředí obecně závazným právním předpisem.

§ 43

Výjimky ze zákazů ve zvláště chráněných územích

Výjimky ze zákazů ve zvláště chráněných územích podle § 16, 26, 29, 34 a 35 odst. 2 může v případech, kdy jiný veřejný zájem výrazně převažuje nad zájmem ochrany přírody povolit orgán ochrany přírody, který je příslušný k vyhlášení ochrany. U národních parků a chráněných krajinných oblastí je tímto orgánem ministerstvo životního prostředí.

§ 44

Souhlas k některým činnostem ve zvláště

chráněných územích

V bližších ochranných podmínkách zvláště chráněných území lze vymezit činnosti a zásahy, které jsou vázány na předchozí souhlas orgánů ochrany přírody.

§ 45

Zrušení zvláště chráněných území

a jejich ochranných pásem

/1/ Orgán, který vyhlásil území za zvláště chráněné včetně ochranného pásma, je oprávněn zrušit ochranu stejným způsobem, jakým bylo provedeno její vyhlášení, a to pouze z důvodů, pro něž lze udělit výjimku z bližších podmínek ochrany anebo pokud důvody pro zvláštní ochranu zanikly.

/2/ Smluvní zvláštní ochranu území vyhlášenou podle § 39 lze zrušit na základě písemné dohody uzavřené mezi vlastníkem pozemku a orgánem ochrany přírody oprávněným k vyhlašování. V případě nesouhlasu vlastníka pozemku rozhoduje o zrušení orgán ochrany přírody, který je dohodu podle § 39 oprávněn uzavřít.

Část čtvrtá

Památné stromy, zvláště chráněné druhy rostlin,

živočichů a nerostů

HLAVA PRVNÍ

§ 46

Památné stromy a jejich ochranná pásma

/1/ Mimořádně významné stromy, jejich skupiny a stromořadí lze vyhlásit rozhodnutím orgánu ochrany přírody za památné stromy.

/2/ Památné stromy je zakázáno poškozovat, ničit a rušit v přirozeném vývoji; jejich ošetřování je prováděno se souhlasem orgánu, který ochranu vyhlásil.

/3/ Je-li třeba památné stromy zabezpečit před škodlivými vlivy z okolí, vymezí pro ně orgán ochrany přírody, který je vyhlásil, ochranné pásmo, ve kterém lze stanovené činnosti a zásahy provádět jen s předchozím souhlasem orgánu ochrany přírody. Pokud tak neučiní, má každý strom základní ochranné pásmo ve tvaru kruhu o poloměru desetinásobku průměru kmene měřeného ve výši 130 cm nad zemí. V tomto pásmu není dovolena žádná pro památný strom škodlivá činnost, např. výstavba, terénní úpravy, odvodňování, chemizace.

/4/ Zrušit ochranu památného stromu může orgán ochrany přírody jen z důvodu, pro který lze udělit výjimku dle § 56.

§ 47

Evidence a označování památných stromů

/1/ Památné stromy jsou evidovány v ústředním seznamu (§ 42 odst. 1 a 2).

/2/ Na označení památných stromů se užívá malého státního znaku České republiky.

/3/ Bližší podmínky o způsobu označení památných stromů v terénu i mapových podkladech stanoví ministerstvo životního prostředí obecně závazným právním předpisem.

§ 48

Zvláště chráněné rostliny a živočichové

/1/ Druhy rostlin a živočichů, které jsou ohrožené nebo vzácné, vědecky či kulturně velmi významné, lze vyhlásit za zvláště chráněné.

/2/ Zvláště chráněné druhy rostlin a živočichů se dle stupně jejich ohrožení člení na

a/ kriticky ohrozené,

b/ silně ohrožené,

c/ ohrožené.

/3/ Seznam a stupeň ohrožení zvláště chráněných druhů rostlin a živočichů podle odstavce 1 a 2 stanoví ministerstvo životního prostředí obecně závazným právním předpisem.

§ 49

Základní podmínky ochrany

zvláště chráněných rostlin

/1/ Zvláště chráněné rostliny jsou chráněny ve všech svých podzemních a nadzemních částech a všech vývojových stádiích; chráněn je rovněž jejich biotop. Je zakázáno tyto rostliny sbírat, trhat, vykopávat, poškozovat, ničit nebo jinak rušit ve vývoji.

/2/ Ochrana podle tohoto zákona se na rostliny nevztahuje pokud

a/ rostou přirozeně uvnitř jiných kultur a jsou-li ničeny, poškozovány nebo rušeny v přirozeném vývoj i v souvislostí s běžným obhospodařováním těchto kultur,

b/ jsou pěstovány v kulturách získaných povoleným způsobem,

c/ pocházejí z dovozu a nejsou předmětem ochrany podle mezinárodních úmluv.

/3/ Za běžné obhospodařování podle odst. 2 a) se nepovažují zásahy, při kterých může dojít ke změně hydrologických půdních poměrů, půdního povrchu či chemizmu prostředí kromě zásahů při obvyklém hospodaření v lesích podle platného lesního hospodářského plánu.

/4/ Bližší podmínky ochrany zvláště chráněných rostlin stanoví ministerstvo životního prostředí obecně závazným právním předpisem.

§ 50

Základní podmínky ochrany

zvláště chráněných živočichů

/1/ Zvláště chránění živočichové jsou chráněni ve všech svých vývojových stádiích. Chráněna jsou jimi užívaná přirozená i umělá sídla a jejich biotop. Vybrané živočichy, kteří jsou chráněni i uhynulí, stanoví ministerstvo životního prostředí obecně závazným právním předpisem.

/2/ Je zakázáno škodlivě zasahovat do přirozeného vývoje zvláště chráněných živočichů, zejména je chytat, chovat v zajetí, rušit nebo usmrcovat. Není dovoleno sbírat, ničit, poškozovat či přemisťovat jejich vývojová stádia nebo jimi užívaná sídla.

/3/ Ochrana podle tohoto zákona se nevztahuje na případy, kdy je zásah do přirozeného vývoje zvláště chráněných živočichů prokazatelně nezbytný v důsledku běžného obhospodařování nemovitostí nebo jiného majetku anebo z důvodů hygienických. V těchto případech je ke způsobu a době zásahu nutné předchozí stanovisko orgánu ochrany přírody, který může uložit náhradní ochranné opatření, například záchranný přenos živočichů.

/4/ Ustanovení odstavce 3 neplatí pro druhy silně a kriticky ohrožené.

/5/ Bližší podmínky ochrany zvláště chráněných živočichů, zejména pokud se jedná o zoologické zahrady, záchranné chovy, péči o zraněné živočichy a oprávnění k preparaci uhynulých živočichů stanoví ministerstvo životního prostředí obecně závazným právním předpisem.

§ 51

Zvláštní ochrana nerostů

/1/ Vybrané druhy nerostů, které jsou vzácné nebo vědecky či kulturně hodnotné, lze vyhlásit za zvláště chráněné.

/2/ Zvláště chráněné nerosty není dovoleno na místě jejich přirozeného výskytu poškozovat či sbírat bez povolení orgánu ochrany přírody.

/3/ Seznam zvláště chráněných nerostů podle odstavce 1 a bližší ochranné podmínky stanoví ministerstvo životního prostředí obecně závazným právním předpisem.

§ 52

Záchranné programy zvláště chráněných druhů

K ochraně zvláště chráněných druhů rostlin a živočichů zajišťují všechny orgány ochrany přírody záchranné programy s cílem vytvořit podmínky umožňující takové posílení populací těchto druhů, které by vedlo ke snížení stupně jejich ohrožení. Záchranné programy spočívají v návrhu a uskutečňování zvláštních režimů řízeného vývoje, jakými jsou záchranné chovy, introdukce, reintrodukce, záchranné přenosy a jiné přístupné metody vhodné k dosažení sledovaného cíle.

§ 53

Vývoz

/1/ Vývoz zvláště chráněných živočichů, rostlin a nerostů je zakázán. Povolení k vývozu může výjimečně v případech hodných zvláštního zřetele udělit ministerstvo životního prostředí.

/2/ Toto povolení nenahrazuje souhlas podle zvláštních předpisů [Např. zákon 87/1987 Sb., o veterinární péči.]

§ 54

Prokázání původu

/1/ Kdo drží, nabízí k prodeji nebo zpracovává zvláště chráněnou rostlinu, živočicha a nerost nebo rostlinu a živočicha chráněného podle mezinárodních úmluv je povinen na výzvu orgánu ochrany přírody prokázat povolený způsob jejich nabytí (povoleným dovozem, povoleným chovem a sběrem, pěstováním v kultuře apod.). Bez prokázání původu je zakázáno zvláště chráněnou rostlinu, živočicha a nerost nebo rostlinu a živočicha chráněného podle mezinárodních úmluv držet, nabízet k prodeji nebo je zpracovávat.

/2/ Kdo drží, nabízí k prodeji či zpracovává věc uvedenou v odstavci 1 je povinen na vyžádání orgánů ochrany přírody nebo stráže přírody (§ 81) prokázat svoji totožnost.

HLAVA DRUHÁ

§ 55

Projednávání záměrů na vyhlášení

/1/ Záměr vyhlášení památných stromů projedná orgán ochrany přírody s vlastníky těchto stromů a orgány státní správy dotčenými podle zvláštních předpisů [Např. zákon č. 23/1962 Sb., o myslivosti, zákon č. 101/1963 Sb., o rybářství, zákon č. 61/1964 Sb., o rozvoji rostlinné výroby, zákon č. 61/1977 Sb., o lesích, zákon č. 44/1988 Sb., o ochraně a využívání nerostného bohatství (horní zákon).] přiměřeně podle § 40.

/2/ Zvláště chráněné druhy rostlin, živočichů a nerostů vyhlašuje orgán ochrany přírody v dohodě s ministerstvem zemědělství a po projednání s ústředními orgány státní správy dotčenými podle zvláštních předpisů [Např. zákon č. 23/1962 Sb., o myslivosti, zákon č. 102/1963 Sb., o rybářství, zákon č. 61/1964 Sb., o rozvoji rostlinné výroby, zákon č. 61/1977 Sb., o lesích, zákon č. 44/1988 Sb., o ochraně a využívání nerostného bohatství (horní zákon).]

/3/ Dotčené ústřední orgány státní správy se musí k návrhům a záměrům předloženým dle odstavce 1 vyjádřit do 30 dnů od jejich předložení.

§ 56

Výjimky ze zákazů u památných stromů a zvláště

chráněných druhů rostlin, živočichů a nerostů

Výjimky ze zákazů u památných stromů a zvláště chráněných druhů rostlin, živočichů a nerostů podle § 46 odst. 2, § 49, 50 a 51 odst. 2 může v případech, kdy jiný veřejný zájem výrazně převažuje nad zájmem ochrany přírody povolit orgán ochrany přírody.

§ 57

Souhlas k některým činnostem týkajícím se zvláště

chráněných druhů rostlin, živočichů a nerostů

V bližších ochranných podmínkách zvláště chráněných druhů rostlin, živočichů a nerostů lze vymezit činnosti a zásahy, které jsou vázány na předchozí souhlas orgánu ochrany přírody.

Část pátá

Některá omezení vlastnických práv, finanční příspěvky

v ochraně přírody, přístup do krajiny, účast veřejnosti a

právo na informace v ochraně přírody

HLAVA PRVNÍ

§ 58

Základní povinnosti

Každý je povinen při užívání přírody a krajiny strpět omezení vyplývající z tohoto zákona.

§ 59

Zajištění pozemků k tvorbě systému ekologické stability

/1/ K zajištění podmínek pro vytváření systému ekologické stability se v dohodě s vlastníkem pozemku uskuteční opatření, projekty a plány podle § 4 odst. 1.

/2/ Vyžaduje-li vytváření systému ekologické stability změnu v užívání pozemku, se kterou jeho vlastník nesouhlasí, nabídne mu pozemkový úřad [Zákon ČNR č. 284/1991 Sb., o pozemkových úpravách a pozemkových úřadech.] výměnu jeho pozemku za jiný ve vlastnictví státu či obce v přiměřené výměře a kvalitě jako je původní pozemek, a to pokud možno v téže obci, ve které se nachází převážná část pozemku původního.

/3/ Na pozemky nezbytné k uskutečnění opatření, projektů a plánů tvorby systému ekologické stability podle § 4 odst. 1 se nevztahují ustanovení o ochraně zemědělského půdního fondu [Zákon č. 53/1966 Sb., o ochraně zemědělského půdního fondu ve znění pozdějších předpisů (úplné znění č. 124/1976 Sb.).] a o ochraně lesního půdního fondu [Zákon č. 61/1977 Sb., o lesích.].

§ 60

Vyvlastnění a obligatorní převod práva hospodaření

/1/ Vyvlastnit nemovitost či práva k ní za účelem ochrany přírody a krajiny lze v případech stanovených zvláštním předpisem [§ 108 odstavec 2 písm. e) zákona č. 50/1976 Sb. ].

/2/ Při vyvlastňování podle odstavce 1 se postupuje podle zvláštních předpisů o vyvlastnění [§ 109 až 116 zákona č. 50/1976 Sb.], a to na návrh orgánu ochrany přírody.

/3/ Právo hospodaření k nemovitosti ve státním vlastnictví může převést orgán ochrany přírody z důvodů a v rozsahu uvedeném v odstavci 1 na sebe. Převod práva hospodaření je bezúplatný; úplatně lze právo hospodaření převést pouze v případech, kdy převádějící nabyl nemovitost úplatně.

/4/ Podrobnosti postupu při převodech práva hospodaření podle odstavce 3 upraví ministerstvo životního prostředí obecně závazným právním předpisem.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP