Vlastníci nezastavěných pozemků ležících
mimo sídelní útvary na území
národních parků, národních
přírodních rezervací a národních
přírodních památek jsou povinni v
případě jejich zamýšleného
prodeje přednostně nabídnout tyto pozemky
ke koupi orgánu ochrany přírody. Pokud orgán
ochrany přírody neprojeví o tyto pozemky
do 60 dnů od obdržení nabídky pozemku
písemně závazný zájem, mohou
vlastníci zamýšlený prodej uskutečnit.
Cena pozemku nabídnutého k přednostní
koupi se stanoví podle zvláštních předpisů
[Vyhláška č. 393/1991 Sb., o cenách
staveb, pozemků, trvalých porostů, úhradách
za zřízení práva osobního užívání
pozemků a náhradách za dočasné
užívání pozemků.]
/1/ Pracovníci všech orgánů ochrany
přírody, kteří se při výkonu
své pracovní činnosti prokáží
služebním průkazem, mají právo
vstupovat v nezbytných případech na cizí
pozemky při plnění úkolů vyplývajících
z tohoto zákona a dalších předpisů
na úseku ochrany přírody a krajiny. Mohou
přitom provádět potřebná měření,
sledování, dokumentaci a požadovat informace
nezbytné ke zjištění stavu přírodního
prostředí. Při výkonu této
činnosti jsou pracovníci orgánu ochrany přírody
povinni co nejvíce šetřit vstupem dotčené
pozemky, jakož i všechna práva vlastníka.
/2/ Vstup do prostorů a objektů užívaných ozbrojenými silami a ozbrojenými sbory se řídí zvláštními předpisy [Zákon č. 169/1949 Sb., o vojenských újezdech, zákon č. 102/1971 Sb., o ochraně státního tajemství, ve znění zákona č. 43/1976 Sb. a zákona č. 383/1990 Sb.].
§ 63
Přístup do krajiny
/1/ Veřejně přístupné účelové
komunikace [Zákon č. 135/1961 Sb., o pozemních
komunikacích (silniční zákon), ve
znění zákona č. 27/1984 Sb., (úplné
znění vyhlášeno pod č. 55/1984
Sb.).], stezky a pěšiny mimo zastavěné
území obcí není dovoleno zřizovat
nebo rušit bez souhlasu příslušného
orgánu ochrany přírody. Obce vedou přehled
o veřejně přístupných účelových
komunikacích, stezkách a pěšinách
v obvodu své územní působnosti.
/2/ Každý má právo na volný průchod
přes pozemky ve vlastnictví či nájmu
státu, obce nebo jiné právnické osoby,
pokud tím nemůže způsobit škodu
na majetku či zdraví jiné osoby a nezasahuje-li
do práv na ochranu osobnosti [Ústavní
zákon č. 23/1991 Sb., kterým se uvozuje LISTINA
ZÁKLADNÍCH PRÁV A SVOBOD.] či
sousedských práv [§ 130a občanského
zákoníku.]. Je přitom povinen respektovat
jiné oprávněné zájmy vlastníka
či nájemce pozemku a obecně závazné
právní předpisy [Např. zákon
č. 135/1961 Sb., ve znění zákona č.
27/1984 Sb., (úplné znění vyhlášeno
pod č. 55/1984 Sb.), vyhláška č. 99/1989
Sb., ve znění vyhlášky č. 24/1990
Sb.]
/3/ Práva podle odstavce 2 se nevztahují na zastavěné
či stavební pozemky, dvory, zahrady, sady, vinice
a chmelnice. Orná půda, louky a pastviny jsou z
oprávnění vyloučeny v době,
kdy může dojít k poškození porostů
či půdy nebo v době pastvy dobytka. Zvláštní
předpisy mohou oprávnění podle odstavce
2 omezit nebo upravit odchylně [Např. §
16 zákona ČNR č. 96/1977 Sb., vyhl. č.
99/1989 Sb., o pravidlech provozu na pozemních komunikacích
(pravidla silničního provozu).]
/4/ Při oplocování či ohrazování
pozemků, které nejsou vyloučeny z práva
volného průchodu podle odstavce 3 musí vlastník
či nájemce zajistit technickými nebo jinými
opatřeními možnost jejich volného průchodu
na vhodném místě pozemku.
Hrozí-li poškozování zvláště
chráněných území nadměrnou
návštěvností, může orgán
ochrany přírody omezit nebo zakázat přístup
veřejnosti do těchto území. Zákaz
či omezení vstupu musí být řádně
vyznačeny na všech přístupových
cestách a vhodným způsobem i na jiných
místech v terénu.
/1/ Orgán státní správy vydávající
rozhodnutí podle zvláštních předpisů
[Např. zákon č. 61/1977 Sb., o lesích,
zákon č. 138/1973 Sb., o vodách, zákon
č. 50/1976 Sb., o územním plánování
a stavebním řádu.], jimiž mohou
být dotčeny zájmy chráněné
tímto zákonem, tak činí jen po dohodě
s orgánem ochrany přírody, není-li
v tomto zákoně předepsán jiný
postup.
Orgán ochrany přírody je oprávněn
stanovit fyzickým a právnickým osobám
podmínky pro výkon činnosti, která
by mohla způsobit nedovolenou změnu obecně
nebo zvláště chráněných
částí přírody, popřípadě
takovou činnost zakázat.
/1/ Ten, kdo v rámci výstavby, hospodaření,
rekreace nebo jiného užívání
krajiny zamýšlí uskutečnit závažné
zásahy, které by se mohly dotknout zájmů
chráněných podle části druhé,
třetí a čtvrté tohoto zákona
(dále jen "investor"), je povinen předem
zajistit na svůj náklad provedení přírodovědného
průzkumu dotčených pozemků a písemné
hodnocení biologických dopadů zamýšleného
zásahu (dále jen "biologické hodnocení"),
pokud o jeho nezbytnosti rozhodne orgán ochrany přírody
příslušný k povolení zamýšleného
zásahu.
Fyzickou či právnickou osobu, která biologické
hodnocení provede, určí orgán ochrany
přírody s ohledem na její kvalifikační,
technické a jiné předpoklady. Podrobnosti
biologického hodnocení upraví ministerstvo
životního prostředí obecně závazným
právním předpisem.
/2/ Provedení biologického hodnocení podle
odstavce 1 se neuloží, pokud je součástí
jiného ekologického hodnocení podle obecně
závazných právních předpisů
na ochranu životního prostředí a splňuje
zároveň požadavky na biologické hodnocení.
/3/ Přírodovědný průzkum a
biologické hodnocení podle odstavců 1 a 2
se využívá jako podklad pro rozhodování
orgánu ochrany přírody.
/4/ Vyplyne-li z tohoto zákona nebo z jiných právních
předpisů nebo z výsledku biologického
hodnocení podle odstavců 1 či 2 potřeba
zajištění přiměřených
náhradních opatření k ochraně
přírody (např. vybudování technických
zábran, přemístění živočichů
a rostlin), je investor povinen tato opatření realizovat
na svůj náklad. O rozsahu a nezbytnosti těchto
opatření rozhodne orgán ochrany přírody.
/1/ Vlastníci a nájemci pozemků zlepšují
podle svých možností stav dochovaného
přírodního a krajinného prostředí
za účelem zachování druhového
bohatství přírody a udržení systému
ekologické stability.
/2/ K provádění péče o pozemky
z důvodů ochrany přírody mohou uzavírat
orgány ochrany přírody či obce s vlastníky
či nájemci pozemků písemné
dohody.
/3/ Orgány ochrany přírody jsou oprávněny
provádět samy či prostřednictvím
jiného zásahy ke zlepšení přírodního
a krajinného prostředí podle odstavce 1,
zejména pokud jde o ochranu zvláště
chráněných částí přírody
a významných krajinných prvků.
/4/ Vlastníci a nájemci dotčených
pozemků jsou povinni strpět provádění
zásahů podle odstavce 3 a umožnit osobám,
které je zajišťují, vstup na pozemky.
Orgán ochrany přírody je povinen předem
vyrozumět vlastníky či nájemce o rozsahu
a době zásahu. Za případné
škody vzniklé vlastníkům či nájemcům
pozemků v souvislosti s těmito zásahy odpovídá
orgán ochrany přírody, který zásahy
nařídil. Tím není dotčena odpovědnost
osob provádějících tyto zásahy.
/1/ K uskutečnění záměrů
uvedených v § 68 odst. 2 lze poskytnout finanční
příspěvek vlastníkům nebo nájemcům
dotčených pozemků za předpokladu,
že se tito nad rámec povinností stanovených
předpisy o ochraně přírody a krajiny
zdrží určité činnosti nebo pokud
provedou práce v zájmu zlepšení přírodního
prostředí.
/2/ Příspěvek podle odstavce 1 může
poskytnout na základě písemné dohody
orgán ochrany přírody nebo obec. Bližší
podrobnosti o podmínkách poskytování
příspěvku i náležitosti dohody
o jeho poskytování stanoví ministerstvo životního
prostředí obecně závazným právním
předpisem.
/3/ Příspěvek podle odstavce 1 lze poskytovat
i ze Státního fondu životního prostředí
České republiky [Zákon ČNR č.
388/1991 Sb., o Státním fondu životního
prostředí České republiky.].
/1/ Ochrana přírody podle tohoto zákona se
uskutečňuje za přímé účasti
občanů, prostřednictvím jejich občanských
sdružení [§ 2 zákona č. 83/1990
Sb., o sdružování občanů.]
a dobrovolných sborů či aktivů při
orgánech ochrany přírody.
/2/ Místně příslušná organizační
jednotka občanského sdružení, jehož
hlavním posláním podle stanov je ochrana
přírody a krajiny je oprávněna, pokud
má právní subjektivitu, požadovat u
příslušných orgánů státní
správy, aby byla předem informována o všech
zamýšlených zásazích a zahajovaných
správních řízeních, při
nichž mohou být dotčeny zájmy ochrany
přírody a krajiny chráněné
podle tohoto zákona.
/3/ Místně příslušná organizační
jednotka občanského sdružení je oprávněna
za podmínek a v případech podle odstavce
2 účastnit se správního řízení,
pokud oznámí svou účast písemně
do 8 dnů od zahájení řízení
orgánu státní správy, který
řízení zahájil; v tomto případě
má postavení účastníka řízení
[§ 14 zák č. 71/1967 Sb., o správním
řízení (správní řád).]
/1/ Obce se prostřednictvím svých orgánů
zapojují do ochrany přírody a krajiny ve
svých územních obvodech. Vyjadřují
se zejména k vyhlašování a rušení
zvláště chráněných území,
památných stromů a jejich ochranných
pásem.
/2/ Orgány ochrany přírody jsou povinny spolupracovat
s obcemi, předkládat jim požadované
podklady a informace, poskytovat potřebná vysvětlení
k zásahům do přírody i způsobům
její ochrany, zejména pokud mohou nepříznivě
ovlivnit prostředí v obci nebo omezit práva
jejích obyvatel.
/1/ Orgány, které vykonávají státní
správu v ochraně přírody podle tohoto
zákona a prováděcích předpisů,
jsou povinny v rozsahu své působnosti vést
přehled informací, který obsahuje zejména
a) normativní správní akty v ochraně
přírody,
b) návrhy na zahájení správního
řízení,
c) vydaná rozhodnutí, včetně rozhodnutí
v odvolacím nebo přezkumném řízení,
d) všechny písemné a jiné podklady pro
vydaná rozhodnutí, zejména zápisy,
protokoly, svědecké výpovědi, písemné
důkazy, odborné posudky,
e) návrhy na vyhlášení části
přírody za zvláště chráněnou
a vyjádření vlastníků či
nájemců pozemků k tomuto záměru
(§ 40 a 55),
f) jiné důležité informace, které
se vztahují k výkonu a řízení
ochrany přírody známé příslušnému
orgánu, zejména údaje o stavu a vývoji
přírodního prostředí.
/2/ Fyzickým a právnickým osobám jsou
informace uvedené v odstavci 1 přístupné
v pracovní době orgánů ochrany přírody,
nejsou-li předmětem hospodářského
či státního tajemství [Zákon
č. 102/1971 Sb., ve znění zákona č.
43/1976 Sb. a zákona č. 383/1990 Sb.] a pokud
nebyly skartovány dle skartačních řádů.
Tyto informace jsou bezúplatné, s výjimkou
informací uvedených v odstavci 1 písm. f)
využívaných k obchodním účelům.
Každý má právo pořizovat si potřebné
výpisy z dokumentů uvedených v odstavci 1
a je-li to provozně možné, má právo
na pořízení jejich kopií orgánem
ochrany přírody za cenu materiálových
nákladů.
/1/ Při ochraně přírody a krajiny,
zejména při vyhlašování a ochraně
zvláště chráněných částí
přírody, popřípadě při
upuštění od jejich ochrany, v přípravě
plánu péče o vybraná zvláště
chráněná území spolupracují
orgány ochrany přírody s odborně kvalifikovanými
právnickými a fyzickými osobami.
/2/ Výzkum zvláště chráněných
částí přírody, vyžadující
zásahy do jejich ochranných podmínek, mohou
orgány ochrany přírody povolit fyzickým
či právnickým osobám, které
mají pro jeho uskutečňování
kvalifikační předpoklady.
/1/ Orgány ochrany přírody se aktivně
podílejí na mezinárodní spolupráci
v ochraně přírody, zajišťují
závazky vyplývající z mezinárodních
úmluv, programů a projektů přijatých
k ochraně přírody.
/2/ Zvláštní péči věnují
orgány ochrany přírody vyhlašování
a ochraně území společných
se státy sousedícími s Českou republikou,
jakož i ochraně přírodních zdrojů
pohybujících se volně přes státní
hranice.
/1/ Orgány ochrany přírody jsou
a) obce,
b) okresní úřady,
c) správy národních parků a chráněných
krajinných oblastí,
d) ministerstvo životního prostředí.
/2/ Orgány ochrany přírody vykonávají
státní správu na úseku ochrany přírody
a krajiny podle tohoto zákona.
/3/ Na úseku dozoru v ochraně přírody
a krajiny vykonává působnost též
Česká inspekce životního prostředí
[Zákon ČNR č. 282/1991 Sb., o České
inspekci životního prostředí a její
působnosti v ochraně lesa.].
/1/ Obce
a) účastní se na ochraně přírody
a krajiny ve svých územních obvodech podle
§ 68 odst. 2, § 69 odst. 2 a § 71,
b) povolují kácení dřevin dle §
8, jsou oprávněny k pozastavení, omezení
nebo zákazu kácení dřevin dle §
8, ukládají náhradní výsadbu
podle § 9 a vedou přehled pozemků vhodných
k náhradní výsadbě dle § 9 odst.
2,
c) vedou přehled o veřejně přístupných
účelových komunikacích, stezkách
a pěšinách v obvodu své územní
působnosti podle § 63 odst. 1.
/2/ Pověřené obecní úřady
[Zákon ČNR č. 367/1990 Sb., o obcích.]
a) registrují významné krajinné prvky
podle § 6,
b) vydávají závazná stanoviska podle
§ 4 odst. 2 k zásahům do registrovaných
krajinných prvků,
c) hodnotí a vymezují místní systém
ekologické stability,
d) vyhlašují památné stromy a jejich
ochranná pásma podle § 46 odst. 1 a udělují
souhlas k jejich ošetřování podle §
46 odst. 2,
e) vydávají souhlas ke zřizování
či rušení účelových komunikací,
stezek a pěšin podle § 63 odst. 1,
f) ukládají pokuty za přestupky podle §
87 odst. 1 a za protiprávní jednání
podle § 88 odst. 1.
/3/ Působnost pověřených obecních
úřadů podle odstavce 2 se nevztahuje na území
národních parků, chráněných
krajinných oblastí, národních přírodních
rezervací a národních přírodních
památek.
/4/ Statutární města [Zákon ČNR
č. 367/1990 Sb., o obcích] vykonávají
státní správu v ochraně přírody
v rozsahu svěřeném obcím, pověřeným
obecním úřadům a okresním úřadům
(§ 77).
/5/ Hlavní město Praha a jeho městské
části vykonávají státní
správu v ochraně přírody v rozsahu
stanoveném zvláštním předpisem
[§ 14 zákona č. 418/1990 Sb., o hlavním
městě Praze.].
§ 77
Působnost okresních úřadů
/1/ Okresní úřady vykonávají
státní správu v ochraně přírody
ve svém územním obvodu, není-li příslušný
jiný orgán ochrany přírody (§
76, 79 a 80) a nejde-li o území národního
parku nebo chráněné krajinné oblasti
(§ 78).
/2/ Okresní úřady dále vedou výpisy
z ústředního seznamu ochrany přírody
(§ 42 a 47) v obvodu své územní působnosti.
Mohou si vyhradit, jsou-li pro to závažné důvody,
působnost obce ve věcech podle § 76 odst. 1
písm. b) a působnost pověřených
obecních úřadů ve věcech podle
§ 76 odst. 2 písm. a) až f). Ukládají
pokuty podle tohoto zákona, nejsou-li příslušné
jiné orgány ochrany přírody (§
76 odst. 2 písm. f) a § 78 odst. 2).
/3/ Okresní úřady mohou vydat vyhlášku
o zřízení přírodního
parku podle § 12 odst. 3, vyhlášku o zřízení
přírodní rezervace podle § 33, vyhlášku
o zřízení přírodní památky
podle § 36.
/1/ Na území národních parků
a chráněných krajinných oblastí
vykonávají státní správu v
ochraně přírody a krajiny správy národních
parků a chráněných krajinných
oblastí (dále jen "správa"), není-li
podle tohoto zákona příslušná
obec, ministerstvo životního prostředí
nebo Česká inspekce životního prostředí.
Přehled správ na území České
republiky a jejich sídla jsou uvedeny v příloze
tohoto zákona. Správa národního parku
Šumava vykonává též působnost
Správy chráněné krajinné oblasti
Šumava.
/2/ Správy vedou výpisy z ústředního
seznamu ochrany přírody (§ 42 a 47) v obvodu
své územní působnosti. Mohou si vyhradit
působnost obce ve věcech podle § 76 odst. 1
písm. b), jsou-li pro to závažné důvody;
projednávají a ukládají pokuty podle
tohoto zákona za přestupky a protiprávní
jednání na území národních
parků a chráněných krajinných
oblastí. Jsou oprávněny k vydání
vyhlášky o zřízení přírodních
rezervací (§ 33) a přírodních
památek (§ 36).
/3/ Správy plní zároveň úkoly
odborných organizací ochrany přírody
ve svých územních obvodech. Přitom
zejména provádějí potřebné
inventarizační přírodovědné
průzkumy, dokumentaci a šetření v ochraně
přírody, spolupracují s výzkumnými
a vědeckými pracovišti, zajišťují
strážní, informační a kulturně
výchovnou činnost.
/4/ Správy národních parků dále
vykonávají na území národních
parků působnost svěřenou podle zvláštních
předpisů okresním úřadům,
obcím a pověřeným obecním úřadům
a) na úseku územního plánování
a stavebního řádu [§ 117, 118 a 124
zákona č. 50/1976 Sb.,]
b) v oblasti vodního a lesního hospodářství,
myslivosti, rybářství a ochrany zemědělského
půdního fondu [Zákon č. 138/1973
Sb., o vodách, zákon č. 96/1977 Sb., o hospodaření
v lesích a státní správě lesního
hospodářství, zákon č. 23/1962
Sb., o myslivosti, zákon č. 102/1963 Sb., o rybářství,
zákon č. 124/1976 Sb., o ochraně zemědělského
půdního fondu,],
c) v oblasti odpadového hospodářství
[§ 4 až 7, 9, 12 až 14 zákona ČNR
č. 311/1991 Sb. o státní správě
v odpadovém hospodářství.].
/5/ Správy národních parků navrhují
plán péče o národní park (§
18), vydávají vyhlášku o návštěvním
řádu národního parku (§ 19) a
úplatách v národním parku (§
24 odst. 3), schvalují lesní hospodářské
plány pro lesy na území národních
parků, povolují výzkumnou činnost
na území národního parku (§ 73)
a zřizují radu národního parku (§
20).
/1/ Ministerstvo životního prostředí
je ústředním orgánem ochrany přírody
v České republice.
/2/ Ministerstvo životního prostředí
a) zpracovává prognózy a koncepce strategie
ochrany přírody v České republice,
b) řídí a kontroluje státní
vědeckovýzkumnou činnost v oboru ochrany
přírody,
c) spolupracuje s ministerstvem školství České
republiky v zajišťování ekologické
výchovy a vzdělávání,
d) zabezpečuje mezinárodní spolupráci
České republiky v oboru ochrany přírody.
/3/ Ministerstvo životního prostředí
dále
a) provádí vymezení a hodnocení nadregionálního
systému stability,
b) vydává vyhlášky, kterými se
vyhlašují národní přírodní
rezervace (§ 28) a národní přírodní
památky (§ 35), zvláště chráněné
druhy rostlin a živočichů (§ 48) a nerostů
(§ 51) a jimiž se stanoví bližší
podmínky jejich ochrany,
c) vymezuje zóny ochrany přírody národních
parků (§ 17), chráněných krajinných
oblastí (§ 27),
d) schvaluje plán péče o národní
park (§ 18), národní přírodní
rezervaci a národní přírodní
památku (§ 38) a oborový dokument ochrany přírody
chráněné krajinné oblasti (§
27),
e) zajišťuje záchranné programy (§
52) kriticky ohrožených druhů rostlin a živočichů,
f) uděluje výjimky z ochranných podmínek
zvláště chráněných kriticky
a silně ohrožených druhů rostlin, živočichů
a výjimky z ochranných podmínek nerostů
(§ 56),
g) uděluje souhlasy k činnostem v národních
přírodních rezervacích podle §
31 a 44 a v národních přírodních
památkách podle § 44, pokud je nepřenese
na okresní úřad či správu,
h) je odvolacím orgánem proti rozhodnutím
vydaným okresním úřadem či
správou,
i) vydává povolení k vývozu paleontologických
nálezů (§ 11 odst. 3) a k vývozu zvláště
chráněných rostlin, živočichů
a nerostů (§ 53) a k výzkumu v národních
přírodních rezervacích, národních
přírodních památkách a kriticky
či silně ohrožených druhů rostlin
a živočichů (§ 73),
j) vydává souhlas k vývozu či dovozu
rostlin a živočichů chráněných
mezinárodními úmluvami (§ 5 odst. 6),
k) vykonává působnost orgánu ochrany
přírody na pozemcích určených
pro účely obrany státu [Zákon č.
169/1949 Sb., o vojenských újezdech, zákon
č. 40/1961 Sb., o obraně státu.],
l) oznamuje záměr vyhlášení národního
parku, chráněné krajinné oblasti a
národní přírodní rezervace
podle § 40 odst. 1,