§ 61

Předkupní právo státu v národních parcích, národních

přírodních rezervacích a národních přírodních památkách

Vlastníci nezastavěných pozemků ležících mimo sídelní útvary na území národních parků, národních přírodních rezervací a národních přírodních památek jsou povinni v případě jejich zamýšleného prodeje přednostně nabídnout tyto pozemky ke koupi orgánu ochrany přírody. Pokud orgán ochrany přírody neprojeví o tyto pozemky do 60 dnů od obdržení nabídky pozemku písemně závazný zájem, mohou vlastníci zamýšlený prodej uskutečnit. Cena pozemku nabídnutého k přednostní koupi se stanoví podle zvláštních předpisů [Vyhláška č. 393/1991 Sb., o cenách staveb, pozemků, trvalých porostů, úhradách za zřízení práva osobního užívání pozemků a náhradách za dočasné užívání pozemků.]

§ 62

Vstup na pozemky

/1/ Pracovníci všech orgánů ochrany přírody, kteří se při výkonu své pracovní činnosti prokáží služebním průkazem, mají právo vstupovat v nezbytných případech na cizí pozemky při plnění úkolů vyplývajících z tohoto zákona a dalších předpisů na úseku ochrany přírody a krajiny. Mohou přitom provádět potřebná měření, sledování, dokumentaci a požadovat informace nezbytné ke zjištění stavu přírodního prostředí. Při výkonu této činnosti jsou pracovníci orgánu ochrany přírody povinni co nejvíce šetřit vstupem dotčené pozemky, jakož i všechna práva vlastníka.

/2/ Vstup do prostorů a objektů užívaných ozbrojenými silami a ozbrojenými sbory se řídí zvláštními předpisy [Zákon č. 169/1949 Sb., o vojenských újezdech, zákon č. 102/1971 Sb., o ochraně státního tajemství, ve znění zákona č. 43/1976 Sb. a zákona č. 383/1990 Sb.].

§ 63

Přístup do krajiny

/1/ Veřejně přístupné účelové komunikace [Zákon č. 135/1961 Sb., o pozemních komunikacích (silniční zákon), ve znění zákona č. 27/1984 Sb., (úplné znění vyhlášeno pod č. 55/1984 Sb.).], stezky a pěšiny mimo zastavěné území obcí není dovoleno zřizovat nebo rušit bez souhlasu příslušného orgánu ochrany přírody. Obce vedou přehled o veřejně přístupných účelových komunikacích, stezkách a pěšinách v obvodu své územní působnosti.

/2/ Každý má právo na volný průchod přes pozemky ve vlastnictví či nájmu státu, obce nebo jiné právnické osoby, pokud tím nemůže způsobit škodu na majetku či zdraví jiné osoby a nezasahuje-li do práv na ochranu osobnosti [Ústavní zákon č. 23/1991 Sb., kterým se uvozuje LISTINA ZÁKLADNÍCH PRÁV A SVOBOD.] či sousedských práv [§ 130a občanského zákoníku.]. Je přitom povinen respektovat jiné oprávněné zájmy vlastníka či nájemce pozemku a obecně závazné právní předpisy [Např. zákon č. 135/1961 Sb., ve znění zákona č. 27/1984 Sb., (úplné znění vyhlášeno pod č. 55/1984 Sb.), vyhláška č. 99/1989 Sb., ve znění vyhlášky č. 24/1990 Sb.]

/3/ Práva podle odstavce 2 se nevztahují na zastavěné či stavební pozemky, dvory, zahrady, sady, vinice a chmelnice. Orná půda, louky a pastviny jsou z oprávnění vyloučeny v době, kdy může dojít k poškození porostů či půdy nebo v době pastvy dobytka. Zvláštní předpisy mohou oprávnění podle odstavce 2 omezit nebo upravit odchylně [Např. § 16 zákona ČNR č. 96/1977 Sb., vyhl. č. 99/1989 Sb., o pravidlech provozu na pozemních komunikacích (pravidla silničního provozu).]

/4/ Při oplocování či ohrazování pozemků, které nejsou vyloučeny z práva volného průchodu podle odstavce 3 musí vlastník či nájemce zajistit technickými nebo jinými opatřeními možnost jejich volného průchodu na vhodném místě pozemku.

§ 64

Omezení vstupu z důvodu ochrany přírody

Hrozí-li poškozování zvláště chráněných území nadměrnou návštěvností, může orgán ochrany přírody omezit nebo zakázat přístup veřejnosti do těchto území. Zákaz či omezení vstupu musí být řádně vyznačeny na všech přístupových cestách a vhodným způsobem i na jiných místech v terénu.

§ 65

Dotčení zájmů ochrany přírody

/1/ Orgán státní správy vydávající rozhodnutí podle zvláštních předpisů [Např. zákon č. 61/1977 Sb., o lesích, zákon č. 138/1973 Sb., o vodách, zákon č. 50/1976 Sb., o územním plánování a stavebním řádu.], jimiž mohou být dotčeny zájmy chráněné tímto zákonem, tak činí jen po dohodě s orgánem ochrany přírody, není-li v tomto zákoně předepsán jiný postup.

§ 66

Omezení a zákaz činnosti

Orgán ochrany přírody je oprávněn stanovit fyzickým a právnickým osobám podmínky pro výkon činnosti, která by mohla způsobit nedovolenou změnu obecně nebo zvláště chráněných částí přírody, popřípadě takovou činnost zakázat.

HLAVA DRUHÁ

§ 67

Povinnosti investorů

/1/ Ten, kdo v rámci výstavby, hospodaření, rekreace nebo jiného užívání krajiny zamýšlí uskutečnit závažné zásahy, které by se mohly dotknout zájmů chráněných podle části druhé, třetí a čtvrté tohoto zákona (dále jen "investor"), je povinen předem zajistit na svůj náklad provedení přírodovědného průzkumu dotčených pozemků a písemné hodnocení biologických dopadů zamýšleného zásahu (dále jen "biologické hodnocení"), pokud o jeho nezbytnosti rozhodne orgán ochrany přírody příslušný k povolení zamýšleného zásahu.

Fyzickou či právnickou osobu, která biologické hodnocení provede, určí orgán ochrany přírody s ohledem na její kvalifikační, technické a jiné předpoklady. Podrobnosti biologického hodnocení upraví ministerstvo životního prostředí obecně závazným právním předpisem.

/2/ Provedení biologického hodnocení podle odstavce 1 se neuloží, pokud je součástí jiného ekologického hodnocení podle obecně závazných právních předpisů na ochranu životního prostředí a splňuje zároveň požadavky na biologické hodnocení.

/3/ Přírodovědný průzkum a biologické hodnocení podle odstavců 1 a 2 se využívá jako podklad pro rozhodování orgánu ochrany přírody.

/4/ Vyplyne-li z tohoto zákona nebo z jiných právních předpisů nebo z výsledku biologického hodnocení podle odstavců 1 či 2 potřeba zajištění přiměřených náhradních opatření k ochraně přírody (např. vybudování technických zábran, přemístění živočichů a rostlin), je investor povinen tato opatření realizovat na svůj náklad. O rozsahu a nezbytnosti těchto opatření rozhodne orgán ochrany přírody.

§ 68

Opatření ke zlepšování přírodního prostředí

/1/ Vlastníci a nájemci pozemků zlepšují podle svých možností stav dochovaného přírodního a krajinného prostředí za účelem zachování druhového bohatství přírody a udržení systému ekologické stability.

/2/ K provádění péče o pozemky z důvodů ochrany přírody mohou uzavírat orgány ochrany přírody či obce s vlastníky či nájemci pozemků písemné dohody.

/3/ Orgány ochrany přírody jsou oprávněny provádět samy či prostřednictvím jiného zásahy ke zlepšení přírodního a krajinného prostředí podle odstavce 1, zejména pokud jde o ochranu zvláště chráněných částí přírody a významných krajinných prvků.

/4/ Vlastníci a nájemci dotčených pozemků jsou povinni strpět provádění zásahů podle odstavce 3 a umožnit osobám, které je zajišťují, vstup na pozemky. Orgán ochrany přírody je povinen předem vyrozumět vlastníky či nájemce o rozsahu a době zásahu. Za případné škody vzniklé vlastníkům či nájemcům pozemků v souvislosti s těmito zásahy odpovídá orgán ochrany přírody, který zásahy nařídil. Tím není dotčena odpovědnost osob provádějících tyto zásahy.

§ 69

Finanční příspěvek

/1/ K uskutečnění záměrů uvedených v § 68 odst. 2 lze poskytnout finanční příspěvek vlastníkům nebo nájemcům dotčených pozemků za předpokladu, že se tito nad rámec povinností stanovených předpisy o ochraně přírody a krajiny zdrží určité činnosti nebo pokud provedou práce v zájmu zlepšení přírodního prostředí.

/2/ Příspěvek podle odstavce 1 může poskytnout na základě písemné dohody orgán ochrany přírody nebo obec. Bližší podrobnosti o podmínkách poskytování příspěvku i náležitosti dohody o jeho poskytování stanoví ministerstvo životního prostředí obecně závazným právním předpisem.

/3/ Příspěvek podle odstavce 1 lze poskytovat i ze Státního fondu životního prostředí České republiky [Zákon ČNR č. 388/1991 Sb., o Státním fondu životního prostředí České republiky.].

HLAVA TŘETÍ

§ 70

Účast občanů

/1/ Ochrana přírody podle tohoto zákona se uskutečňuje za přímé účasti občanů, prostřednictvím jejich občanských sdružení [§ 2 zákona č. 83/1990 Sb., o sdružování občanů.] a dobrovolných sborů či aktivů při orgánech ochrany přírody.

/2/ Místně příslušná organizační jednotka občanského sdružení, jehož hlavním posláním podle stanov je ochrana přírody a krajiny je oprávněna, pokud má právní subjektivitu, požadovat u příslušných orgánů státní správy, aby byla předem informována o všech zamýšlených zásazích a zahajovaných správních řízeních, při nichž mohou být dotčeny zájmy ochrany přírody a krajiny chráněné podle tohoto zákona.

/3/ Místně příslušná organizační jednotka občanského sdružení je oprávněna za podmínek a v případech podle odstavce 2 účastnit se správního řízení, pokud oznámí svou účast písemně do 8 dnů od zahájení řízení orgánu státní správy, který řízení zahájil; v tomto případě má postavení účastníka řízení [§ 14 zák č. 71/1967 Sb., o správním řízení (správní řád).]

§ 71

Účast obcí

/1/ Obce se prostřednictvím svých orgánů zapojují do ochrany přírody a krajiny ve svých územních obvodech. Vyjadřují se zejména k vyhlašování a rušení zvláště chráněných území, památných stromů a jejich ochranných pásem.

/2/ Orgány ochrany přírody jsou povinny spolupracovat s obcemi, předkládat jim požadované podklady a informace, poskytovat potřebná vysvětlení k zásahům do přírody i způsobům její ochrany, zejména pokud mohou nepříznivě ovlivnit prostředí v obci nebo omezit práva jejích obyvatel.

§ 72

Právo na informace v ochraně přírody a krajiny

/1/ Orgány, které vykonávají státní správu v ochraně přírody podle tohoto zákona a prováděcích předpisů, jsou povinny v rozsahu své působnosti vést přehled informací, který obsahuje zejména

a) normativní správní akty v ochraně přírody,

b) návrhy na zahájení správního řízení,

c) vydaná rozhodnutí, včetně rozhodnutí v odvolacím nebo přezkumném řízení,

d) všechny písemné a jiné podklady pro vydaná rozhodnutí, zejména zápisy, protokoly, svědecké výpovědi, písemné důkazy, odborné posudky,

e) návrhy na vyhlášení části přírody za zvláště chráněnou a vyjádření vlastníků či nájemců pozemků k tomuto záměru (§ 40 a 55),

f) jiné důležité informace, které se vztahují k výkonu a řízení ochrany přírody známé příslušnému orgánu, zejména údaje o stavu a vývoji přírodního prostředí.

/2/ Fyzickým a právnickým osobám jsou informace uvedené v odstavci 1 přístupné v pracovní době orgánů ochrany přírody, nejsou-li předmětem hospodářského či státního tajemství [Zákon č. 102/1971 Sb., ve znění zákona č. 43/1976 Sb. a zákona č. 383/1990 Sb.] a pokud nebyly skartovány dle skartačních řádů. Tyto informace jsou bezúplatné, s výjimkou informací uvedených v odstavci 1 písm. f) využívaných k obchodním účelům. Každý má právo pořizovat si potřebné výpisy z dokumentů uvedených v odstavci 1 a je-li to provozně možné, má právo na pořízení jejich kopií orgánem ochrany přírody za cenu materiálových nákladů.

§ 73

Věda a výzkum

/1/ Při ochraně přírody a krajiny, zejména při vyhlašování a ochraně zvláště chráněných částí přírody, popřípadě při upuštění od jejich ochrany, v přípravě plánu péče o vybraná zvláště chráněná území spolupracují orgány ochrany přírody s odborně kvalifikovanými právnickými a fyzickými osobami.

/2/ Výzkum zvláště chráněných částí přírody, vyžadující zásahy do jejich ochranných podmínek, mohou orgány ochrany přírody povolit fyzickým či právnickým osobám, které mají pro jeho uskutečňování kvalifikační předpoklady.

§ 74

Mezinárodní spolupráce při ochraně přírody

/1/ Orgány ochrany přírody se aktivně podílejí na mezinárodní spolupráci v ochraně přírody, zajišťují závazky vyplývající z mezinárodních úmluv, programů a projektů přijatých k ochraně přírody.

/2/ Zvláštní péči věnují orgány ochrany přírody vyhlašování a ochraně území společných se státy sousedícími s Českou republikou, jakož i ochraně přírodních zdrojů pohybujících se volně přes státní hranice.

Část šestá

Orgány a státní správa v ochraně přírody

HLAVA PRVNÍ

§ 75

Orgány ochrany přírody

/1/ Orgány ochrany přírody jsou

a) obce,

b) okresní úřady,

c) správy národních parků a chráněných krajinných oblastí,

d) ministerstvo životního prostředí.

/2/ Orgány ochrany přírody vykonávají státní správu na úseku ochrany přírody a krajiny podle tohoto zákona.

/3/ Na úseku dozoru v ochraně přírody a krajiny vykonává působnost též Česká inspekce životního prostředí [Zákon ČNR č. 282/1991 Sb., o České inspekci životního prostředí a její působnosti v ochraně lesa.].

§ 76

Působnost obcí

/1/ Obce

a) účastní se na ochraně přírody a krajiny ve svých územních obvodech podle § 68 odst. 2, § 69 odst. 2 a § 71,

b) povolují kácení dřevin dle § 8, jsou oprávněny k pozastavení, omezení nebo zákazu kácení dřevin dle § 8, ukládají náhradní výsadbu podle § 9 a vedou přehled pozemků vhodných k náhradní výsadbě dle § 9 odst. 2,

c) vedou přehled o veřejně přístupných účelových komunikacích, stezkách a pěšinách v obvodu své územní působnosti podle § 63 odst. 1.

/2/ Pověřené obecní úřady [Zákon ČNR č. 367/1990 Sb., o obcích.]

a) registrují významné krajinné prvky podle § 6,

b) vydávají závazná stanoviska podle § 4 odst. 2 k zásahům do registrovaných krajinných prvků,

c) hodnotí a vymezují místní systém ekologické stability,

d) vyhlašují památné stromy a jejich ochranná pásma podle § 46 odst. 1 a udělují souhlas k jejich ošetřování podle § 46 odst. 2,

e) vydávají souhlas ke zřizování či rušení účelových komunikací, stezek a pěšin podle § 63 odst. 1,

f) ukládají pokuty za přestupky podle § 87 odst. 1 a za protiprávní jednání podle § 88 odst. 1.

/3/ Působnost pověřených obecních úřadů podle odstavce 2 se nevztahuje na území národních parků, chráněných krajinných oblastí, národních přírodních rezervací a národních přírodních památek.

/4/ Statutární města [Zákon ČNR č. 367/1990 Sb., o obcích] vykonávají státní správu v ochraně přírody v rozsahu svěřeném obcím, pověřeným obecním úřadům a okresním úřadům (§ 77).

/5/ Hlavní město Praha a jeho městské části vykonávají státní správu v ochraně přírody v rozsahu stanoveném zvláštním předpisem [§ 14 zákona č. 418/1990 Sb., o hlavním městě Praze.].

§ 77

Působnost okresních úřadů

/1/ Okresní úřady vykonávají státní správu v ochraně přírody ve svém územním obvodu, není-li příslušný jiný orgán ochrany přírody (§ 76, 79 a 80) a nejde-li o území národního parku nebo chráněné krajinné oblasti (§ 78).

/2/ Okresní úřady dále vedou výpisy z ústředního seznamu ochrany přírody (§ 42 a 47) v obvodu své územní působnosti. Mohou si vyhradit, jsou-li pro to závažné důvody, působnost obce ve věcech podle § 76 odst. 1 písm. b) a působnost pověřených obecních úřadů ve věcech podle § 76 odst. 2 písm. a) až f). Ukládají pokuty podle tohoto zákona, nejsou-li příslušné jiné orgány ochrany přírody (§ 76 odst. 2 písm. f) a § 78 odst. 2).

/3/ Okresní úřady mohou vydat vyhlášku o zřízení přírodního parku podle § 12 odst. 3, vyhlášku o zřízení přírodní rezervace podle § 33, vyhlášku o zřízení přírodní památky podle § 36.

§ 78

Působnost správ národních parků

a chráněných krajinných oblastí

/1/ Na území národních parků a chráněných krajinných oblastí vykonávají státní správu v ochraně přírody a krajiny správy národních parků a chráněných krajinných oblastí (dále jen "správa"), není-li podle tohoto zákona příslušná obec, ministerstvo životního prostředí nebo Česká inspekce životního prostředí. Přehled správ na území České republiky a jejich sídla jsou uvedeny v příloze tohoto zákona. Správa národního parku Šumava vykonává též působnost Správy chráněné krajinné oblasti Šumava.

/2/ Správy vedou výpisy z ústředního seznamu ochrany přírody (§ 42 a 47) v obvodu své územní působnosti. Mohou si vyhradit působnost obce ve věcech podle § 76 odst. 1 písm. b), jsou-li pro to závažné důvody; projednávají a ukládají pokuty podle tohoto zákona za přestupky a protiprávní jednání na území národních parků a chráněných krajinných oblastí. Jsou oprávněny k vydání vyhlášky o zřízení přírodních rezervací (§ 33) a přírodních památek (§ 36).

/3/ Správy plní zároveň úkoly odborných organizací ochrany přírody ve svých územních obvodech. Přitom zejména provádějí potřebné inventarizační přírodovědné průzkumy, dokumentaci a šetření v ochraně přírody, spolupracují s výzkumnými a vědeckými pracovišti, zajišťují strážní, informační a kulturně výchovnou činnost.

/4/ Správy národních parků dále vykonávají na území národních parků působnost svěřenou podle zvláštních předpisů okresním úřadům, obcím a pověřeným obecním úřadům

a) na úseku územního plánování a stavebního řádu [§ 117, 118 a 124 zákona č. 50/1976 Sb.,]

b) v oblasti vodního a lesního hospodářství, myslivosti, rybářství a ochrany zemědělského půdního fondu [Zákon č. 138/1973 Sb., o vodách, zákon č. 96/1977 Sb., o hospodaření v lesích a státní správě lesního hospodářství, zákon č. 23/1962 Sb., o myslivosti, zákon č. 102/1963 Sb., o rybářství, zákon č. 124/1976 Sb., o ochraně zemědělského půdního fondu,],

c) v oblasti odpadového hospodářství [§ 4 až 7, 9, 12 až 14 zákona ČNR č. 311/1991 Sb. o státní správě v odpadovém hospodářství.].

/5/ Správy národních parků navrhují plán péče o národní park (§ 18), vydávají vyhlášku o návštěvním řádu národního parku (§ 19) a úplatách v národním parku (§ 24 odst. 3), schvalují lesní hospodářské plány pro lesy na území národních parků, povolují výzkumnou činnost na území národního parku (§ 73) a zřizují radu národního parku (§ 20).

§ 79

Působnost ministerstva životního prostředí

/1/ Ministerstvo životního prostředí je ústředním orgánem ochrany přírody v České republice.

/2/ Ministerstvo životního prostředí

a) zpracovává prognózy a koncepce strategie ochrany přírody v České republice,

b) řídí a kontroluje státní vědeckovýzkumnou činnost v oboru ochrany přírody,

c) spolupracuje s ministerstvem školství České republiky v zajišťování ekologické výchovy a vzdělávání,

d) zabezpečuje mezinárodní spolupráci České republiky v oboru ochrany přírody.

/3/ Ministerstvo životního prostředí dále

a) provádí vymezení a hodnocení nadregionálního systému stability,

b) vydává vyhlášky, kterými se vyhlašují národní přírodní rezervace (§ 28) a národní přírodní památky (§ 35), zvláště chráněné druhy rostlin a živočichů (§ 48) a nerostů (§ 51) a jimiž se stanoví bližší podmínky jejich ochrany,

c) vymezuje zóny ochrany přírody národních parků (§ 17), chráněných krajinných oblastí (§ 27),

d) schvaluje plán péče o národní park (§ 18), národní přírodní rezervaci a národní přírodní památku (§ 38) a oborový dokument ochrany přírody chráněné krajinné oblasti (§ 27),

e) zajišťuje záchranné programy (§ 52) kriticky ohrožených druhů rostlin a živočichů,

f) uděluje výjimky z ochranných podmínek zvláště chráněných kriticky a silně ohrožených druhů rostlin, živočichů a výjimky z ochranných podmínek nerostů (§ 56),

g) uděluje souhlasy k činnostem v národních přírodních rezervacích podle § 31 a 44 a v národních přírodních památkách podle § 44, pokud je nepřenese na okresní úřad či správu,

h) je odvolacím orgánem proti rozhodnutím vydaným okresním úřadem či správou,

i) vydává povolení k vývozu paleontologických nálezů (§ 11 odst. 3) a k vývozu zvláště chráněných rostlin, živočichů a nerostů (§ 53) a k výzkumu v národních přírodních rezervacích, národních přírodních památkách a kriticky či silně ohrožených druhů rostlin a živočichů (§ 73),

j) vydává souhlas k vývozu či dovozu rostlin a živočichů chráněných mezinárodními úmluvami (§ 5 odst. 6),

k) vykonává působnost orgánu ochrany přírody na pozemcích určených pro účely obrany státu [Zákon č. 169/1949 Sb., o vojenských újezdech, zákon č. 40/1961 Sb., o obraně státu.],

l) oznamuje záměr vyhlášení národního parku, chráněné krajinné oblasti a národní přírodní rezervace podle § 40 odst. 1,

m) plní jiné úkoly stanovené tímto zákonem.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP