Klub poslanců Hnutí za samosprávnou demokracii - Společnost pro Moravu a Slezsko v České národní radě konstatuje, že zemědělství se stává stále více nerentabilním a tudíž neperspektivním oborem, což je z hlediska fungování tržní ekonomiky ve společnosti zcela nepřijatelné. Nemůžeme tedy očekávat výraznější zájem zemědělců o soukromé hospodaření, případě o privatizaci státních zemědělských podniků.

Proto žádáme vládu České republiky, aby urychleně zpracovala a předložila soubor systémových opatření, která mohou vyvést naše zemědělství z hluboké krize a vytvořit základ politické a hospodářské stability státu. Děkuji za pozornost."

23.I07 - Interpelace poslance ČNR Pavla Klenera na ministra vnitra České republiky Tomáše Sokola ve věci přijetí opatření k zajištění bezpečnosti zahraničních studentů.

"Vážená paní předsedkyně, vážená vládo, vážená sněmovno. Moje interpelace bude velice krátká, bude na ministra vnitra pana doktora Sokola. V průběhu dnešního zasedání mi byl doručen list studentů lékařské fakulty, kteří se na mě obrátili s tím, abych interpeloval pana ministra k opatřením zajišťujícím bezpečnost zahraničních studentů. V poslední době se totiž množí případy napadání studentů skupinami skeen heads. K jednomu závažnému napadení došlo včera ve večerních hodinách, kdy byli těžce zraněni dva studenti, jeden indické národnosti, má zlomené obě dolní končetiny, je hospitalizován v nemocnici na Vinohradech. Druhý student lékařské fakulty má přeraženou ruku a je hospitalizován na III. chirurgické klinice. Ovšem, dnes dopoledne - já už jsem s panem ministrem o tom jednal - bylo opět srocení skeenů na Náměstí krále Jiřího, kde je v blízkosti kolej 5. květen, pan ministr tam pohotově poslal hlídku, ale než se tam hlídka dostavila, už tam byli skeeni rozptýleni. Čili dnes jsme o tom ve sněmovně hovořili. Nejde pouze o napadání občanů romské národnosti, ale jde o projev rasismu, kterému bychom měli v zárodku čelit."

23.I08 - Interpelace poslance ČNR Vojtěcha Dohnala na vládu České republiky ve věci institutu domovského práva.

"Vážená paní předsedkyně, vážená česká vládo, vážené kolegyně a kolegové, vznáším interpelaci na českou vládu ve věci uzákonění institutu domovského práva. Na legislativním odboru ministerstva vnitra jsem zjistil, že se sice uvažuje s novelou zákona o obci v této věci, ale ještě není určen termín, kdy zásady této novely budou v příštím roce České národní radě předány k projednání. Domnívám se, že uzákonění domovského práva by svým dílem pomohlo řešit některé negativní jevy v naší společnosti a proto žádám českou vládu, aby podnikla taková opatření, aby tyto zásady České národní radě byly doručeny k projednání co nejdříve a zároveň požaduji na české vládě, aby mi ve lhůtě odpověděla, kdy tyto zásady novely České národní radě předány budou. Děkuji za pozornost "

23.I09 - Interpelace poslankyně ČNR Gerty Mazalové a poslance ČNR Antonína Andrleho na ministra vnitra České republiky Tomáše Sokola ve věci nákupu zařízení měřičů rychlosti vozidel RAMER.

"Vážená paní předsedkyně, vážená vládo, vážená sněmovno, dovoluji se obrátit se svojí interpelací, tedy interpelací svou a mého kolegy pana poslance Andrleho, na pana ministra vnitra Tomáše Sokola ve věci nákupu zařízení měřičů rychlosti vozidel RAMER.

Vážený pane ministře, obracím se na Vás s naší interpelací ve věci nákupu zařízení měřičů rychlosti vozidel RAMER, které začal vyrábět LET, akciová společnost Kunovice, jako jeden z náhradních programů výroby. Tyto měřiče připravilo do výroby vývojové pracoviště tohoto podniku, jsou plně srovnatelné s konkurenčními výrobky ze Švýcarska, Rakouska a Německa.

Podnik LET vyráběl kromě letecké techniky i techniku radiolokační, tato výroba však v důsledku konverze klesla téměř na nulu. Jsou informace o tom, že ministerstvo vnitra ČR má snahu nakoupit tyto přístroje - měřiče rychlostí v zahraničí, přestože je jejich cena při srovnatelné kvalitě podstatně vyšší.

Domníváme se proto, že by se mohlo napomoci nákupu těchto zařízení od čs. výrobce a zabránit tak plýtvání finančními prostředky při současném zajištění zaměstnanosti v tomto regionu.

V a. s. LET Kunovice je připravována výroba měřiče rychlosti vozidel RAMER 7F jako dílčího konverzního programu.

Výroba navazuje na úspěšně končící vývoj VÚ 060 Liptovský Mikuláš, pracoviště Brno. Ukončení vývoje zkouškami se získáním všech potřebných certifikátů je plánováno do konce roku 1991. Sériová výroba by mohla být zahájena v roce 1992.

V rámci provozních vývojových zkoušek byl prototyp vyvinutého měřiče rychlosti RAMER 7F srovnáván s podobnými zařízeními vyráběnými vyspělými průmyslovými státy Evropy např. Multanova-Švýcarsko, Traffipex-SRN, Gessig-Rakousko za účasti pracovníků MV ČR a SR.

RAMER 7F je ve svých parametrech plně srovnatelný s uvedenými zařízeními a v některých parametrech jako dosah, hlasový výstup, je i předčí. Předpokládaná prodejní cena by měla být poloviční jako u nabízených podobných zařízení. Cenově je zvláště výhodný servis, jeho nesrovnatelně nižší náklady by měly podstatně zvýhodnit nákup a provoz zařízení RAMER. O toto zařízení mají zájem složky MV SR, MV ČR, vojenská policie, uživatelé v Maďarsku, Ukrajinské, Ruské republiky a v severní Africe. Celkový zájem ještě není plně podchycen, neboť akvizice u potencionálních zákazníků může být rozvinuta až po homologaci v ÚNM Praha.

Zařízení k měření rychlosti vozidel nabízí v současné době několik evropských firem s vysokou obchodní aktivitou a s různými způsoby včetně ovlivňování uživatelů.

K plnému uplatnění konkurence zařízení - měřičů rychlostí vozidel RAMER chybí krátká doba do ukončení vývoje a získání certifikátů. Výroba v a. s. LET je připravena a může být zahájena ve velmi krátké době. Z těchto důvodů je žádoucí, aby nákup zařízení ze zahraničí byl pečlivě zvážen. V případě realizace tohoto nákupu je nutno vynakládat nemalé devizové prostředky na pořízení a servis.

Navíc malý odbyt zařízení RAMER 7F může vést i ke ztrátě perspektivního výrobního programu v a. s. LET.

V rozhodnutí o nákupu srovnatelného zařízení by bylo vhodné preferovat vlastní výrobek a tím podpořit podnikatelskou činnost. Na naši interpelaci žádáme písemnou odpověď. Děkuji za pozornost."

23.P01 - Podnět poslance ČNR Karla Kříže na vládu České republiky ve věci postupu ekonomické reformy a odmítání námitek oponentů mířících na zadluženost.

"Vážený pane předsedající, dámy a pánové, nejsem ekonom, ale přesto mi dovolte uvést poznámku, která se týká ekonomické reformy i České vlády.

Asi před třemi měsíci při jedné televizní debatě pan ministr Klaus bohorovně a s úsměškem odmítal námitky oponentů, které mířily na zadluženost československých podniků. Později na jednom grafu ukazoval, že situace není znepokojivá. Taková zadluženost už tu byla před lety, uváděl, všechno je vlastně normální a vyvíjí se podle předpokladů.

Před několika dny pan ministr po zasedání finanční rady stejně elegantně oznamoval, že pro oddlužení podniků bude věnována nemalá částka - 50 miliard korun.

Dalo by se to snést, kdyby pan ministr Klaus někdy uměl říci, že se mýlí. On se však nikdy nemýlí. Mýlí se ti druzí, a to jsou nepřátelé. Dokonce jsou to nepřátelé československé demokracie jako například sociální demokraté. A nepřáteli jsou přirozeně i lidé z Občanského hnutí. Jejich námitky známe, už dvacet měsíců hází reformě klacky pod nohy. Mimo jiné hovoří i o platební neschopnosti podniků - ďáblové.

Všechno je tedy normální, předpokládané, jenom tu nepředpokládaně, pozvolna naplňuje politické ovzduší nová disciplina - Klausova demonologie. Nepřátelé, ovádi a zmije, jak jsem se dočetl dnes v Občanském deníku.

Před několika dny si vzal na mušku pan místopředseda Stráský dva ministry Občanského hnutí. Ministr Špaček obstál, prozatím. Ministr Vrba je však zlý muž.

Ptám se trochu zvědavě: Kdo bude tím zlým z ministrů Občanského hnutí příště. Děkuji za pozornost."

23.P02 - Podnět poslankyně ČNR Hedy Čechové na ministra zemědělství České republiky Bohumila Kubáta ve věci reakce jihočeských zemědělců na odpověď na interpelaci týkající se transformace mlékárenského průmyslu České Budějovice.

"Pane předsedající, dámy a pánové, je to již trochu delší dobu, co jsem zde podávala interpelaci na pana ministra Kubáta - jednalo se o rozhodnutí ve věci transformovat mlékárenský průmysl České Budějovice, státní podnik na státní akciovou společnost. Protože moje interpelace byla ve formě dopisu, požádala jsem o odložení před prázdninami. Vzhledem k tomu, že mi pan ministr pozdě odpověděl, abych mohla prokonzultovat jeho odpověď na vznesené námitky, o což mě požádali jihočeští zemědělci. Ráda bych vás nyní seznámila s odpovědí jihočeských zemědělců, kteří mě píší.

"Vaším prostřednictvím se veřejnost dozvěděla názor a stanovisko zemědělců celého jihočeského regiónu k řešení privatizace provozu potravinářského průmyslu. Nyní k odpovědi ministra zemědělství ing. Kubáta na vaši interpelaci:

V odpovědi pan ministr neuvádí, že již daleko před uzavřením akciové společnosti Jihočeské mlékárny, žádali zemědělci, sdružení ve Svazu zemědělců Šumavy pana ministra, aby tyto kapacity potravinářského průmyslu byly převedeny pro potřeby zemědělské prvovýroby. Prakticky na žádost Svazu zemědělců Šumavy ministerstvo zemědělství odpovídajícím způsobem nereagovalo. Jestliže pan ministr zdůrazňuje, že v dalším postupu privatizace je zásadní postup k prvovýrobcům zachován, musíme zcela odpovědně konstatovat, že tomu tak není. Do dnešního dne s námi, tedy s prvovýrobci o budoucím propojení akciové společnosti Jihočeských mlékáren nikdo nejednal. Rovněž nikdo nejednal o případných restitučních nárocích původní družstevní společnosti s ručením omezeným z které dnešní provoz Jihočeských mlékáren Prachatice vznikl.

S panem ministrem souhlasíme v názoru, že naše požadavky můžeme uplatnit předložením tzv. konkurenčního privatizačního projektu, což tedy učiníme. Nemáme však žádné garance, že požadavky prvovýrobců budou v další části privatizace takto respektovány". Tolik odpověď jihočeských zemědělců."

23.P03 - Podnět poslance ČNR Stanislava Zajíčka na vládu České republiky ve věci zlepšení postavení učitelů, aniž by to zatížilo státní rozpočet.

"Vážený pane předsedající, vážená česká vládo, vážené kolegyně a kolegové, dovolte mi, abych přispěl také do debaty s malým podnětem, který se bude týkat českého učitelstva. Nedávno proběhla tisková přestřelka díky zvýšení učitelských platů na Slovensku. Nicméně nahlédneme-li do statistických tabulek velmi lehce zjistíme, že ani zvýšením platů na Slovensku ani slovenští ani čeští učitelé nedosahují svými průměrnými platy průměrného platu v České republice. Jsou zkrátka hluboko pod celostátním mzdovým průměrem. Myslím si, že je docela samozřejmé, že v podmínkách, které nazýváme nové, klademe zvláště na učitele docela jiné nároky. Je to naprosto v pořádku a já v tomto okamžiku oceňuji postoj učitelstva, že se nerozhodlo k protestním akcím a ke stávkám. Pokud vím, tak se ke stávkové pohotovosti za zvýšení platu přihlásily asi dvě školy, kterých se stejně nikdo nepolekal.

Myslím si, že se nabízejí určitá řešení, která by mohla pomoci učitelům, aniž by to zatížilo státní rozpočet.

1. Domnívám se, že bychom se měli pokusit umožnit učitelské veřejnosti volný vstup do státem dotovaných kulturních institucí. Mám na mysli muzea, galerie, výstavy, popř. vstup do divadel a na koncerty. Jednak tak kulturní podniky získají početné propagátory a republika tak může odstranit drobnou zaostalost za evropským standardem. Pokud je mi známo, někteří z učitelů při svých cestách do zahraničí používají průkazky, které jsou vydávány na základě mezinárodní konvence a vstupují s nimi do tamních muzeí a galerií. Jedná se samozřejmě o reprografie těchto skutečných průkazů, učitelé si je pořizují o své újmě. Nemohou dostat tyto průkazky od mezinárodních institucí proto, protože jsme doposud na svém území nezavedli takové zvyklosti.

2. Myslím si, že bychom mohli zavést pedagogickým pracovníkům určitou slevu na dráze a event. na autobusech. Za první republiky měli dokonce možnost i zpáteční jízdenky pro celou rodinu 1 x za rok. Tenkrát samozřejmě také byli hůře placeni než státní zaměstnanci, ale ne tak špatně jako dnes.

Dále si myslím, že by bylo dobré vypracovat systém podmínek pro udělování definitivy učitelům, kteří se ve školství osvědčili. Tak by se učitelstvu dal podnět pokud by existovaly platové diference výrazné v jednotlivých platových třídách a dal by se výrazný podnět pro to setrvávat v tomto stavu a konec konců se v něm během let nějak pohybovat.

Přijetím těchto podnětů by mohla vláda dát najevo především dobrou vůli a zlepšit tak postavení českého učitelstva nikoli na úkor státního rozpočtu. Děkuji za pozornost."

23.P04 - Podnět poslance ČNR Václava Žáka na vládu České republiky ve věci privátní bankovní sféry a informační politiky.

"Vážený pane předsedající, vážená vládo, to je také moje premiéra v této části jednání, ještě jsem nikdy nepodával interpelaci a nepodávám ji ani teď, je to spíše podnět pro vládu.

Chtěl bych se napřed krátce zmínit k problematice, o které hovořil ve svém vystoupení pan ministr Dyba. Pan ministr Dyba, myslím si, vysvětlil ten problém zadluženosti velice dobře, myslím si, že také nastínil, v čem je problém toho, proč zvolené řešení je jedním tím možná nejméně rizikovým z těch špatných. Problém je v tom, že neexistuje privátní bankovní sféra.

Myslím, že to je skutečně velmi vážný problém, který by se měl řešit proto, protože tato operace, která je jednou z mála šancí, jak podnikové sféře pomoci, neskončila fiaskem.

Chtěl jsem se zmínit o situaci v informační politice české vlády. Informační politika každé vlády, myslím tím sběr informací a provoz státních informačních systémů je klíčovou věcí pro její existenci. Informace a informační systémy jsou nervy, kterými vláda dostává informace, kterými dostává podněty pro to, aby mohla správně, včas a kvalifikovaně rozhodovat. Úroveň informačního systému může ovlivnit i strukturu a organizaci státní správy, protože pomocí informačních technologií je možné řídit tzv. flat modely, tzn. modely, kde centrum řídí velkou řadu podřízených jednotek, jako např. teď vláda, která řídí okolo 80 okresů. Není kvůli tomu třeba budovat hierarchickou strukturu, ale je potřeba mít zajištěnou potřebnými nástroji informační technologii. Neříkám, že se vláda chová k tomuto problému macešsky, nechová, existuje komise pro státní informační systém při ministerstvu hospodářství, ale je to komise při resortním ministerstvu. Problém informatiky je v tom, že prochází všemi resorty, tzn. je třeba mít místo, z kterého je třeba určité věci nařídit. Těžko může resortní komise ovlivňovat pracovníky jiných resortů, vůči nimž nemá žádný přímý vztah, má k nim velmi nepřímý vztah.

Přimlouval bych se za to, aby vláda zvážila, že by se problematikou informatiky zabýval jeden z místopředsedů, který by byl také vedoucím této komise státního informačního systému a zabezpečoval by, že by se problémy, na které komise ve své práci narazí, dostávaly urychleně a neprodleně na jednání vlády.

Například poslední problém z včerejšího jednání spočívá v tom, že ministerstvo financí, tím ho neobviňuji, ministerstvo financí má omezené fondy, ale neuvolnilo "n" miliónů korun, asi 20 až 30 na vyčištění registru obyvatel. Registr obyvatel je centrálním registrem, předpokladem pro to, aby se např. rozběhl daňový registr. Pokud nebudeme mít k dispozici kvalitní bezchybné 4 základní registry, tak se nám může jenom snít o tom, že nám bude například fungovat daňový systém. Takže to jsou natolik vážné problémy, pokud peníze uvolněny nebudou, vážně to ohrožuje možnost odstartování nového daňového systému od 1. 1. 1991.

Ještě jednou, prosil bych, aby vláda zvážila svůj postoj k této problematice, aby problémy komise se dostávaly rychle na pořad jednání vlády, a aby vláda rozhodovala o situaci, která v této oblasti je velmi naléhavá."

23.P05 - Podnět poslance ČNR Martina Syky na vládu České republiky ve věci situace v Chorvartsku a pomoci tamnímu obyvatelstvu.

"Vážená paní předsedkyně, vážená vládo české republiky, dámy a pánové! Následující podnět na vládu poněkud vybočuje z obvyklé řady tohoto institutu, nicméně považuji za nutné vzhledem k rozměru a hloubce problému jasně a jednoznačně tento podnět položit.

Země nám všem tak blízká - Chorvatsko - prožívá v posledních měsících tragické okamžiky svých dějin. Marně přemýšlím o výběru slov, která by vyjádřila obsah této tragédie. Slova nemohou vystihnout děsivou realitu, kterou denodenně prožívají občané této země. Bylo by též opakováním líčení všech hrůz, jichž jsme prostřednictvím sdělovacích prostředků každý den svědky. Neřekl bych asi ani v podstatě nic nového, kdybych vám, ctěná Česká národní rado, líčil otřesná svědectví přátel z Daruvarska, kteří mně přivezli před 14 dny svá dvě děvčátka a dlouho si nemohli zvyknout, že si u nás děti klidně hrají venku a neutíkají za zvuku sirén do sklepa, že u nás svítí světla a lidé chodí bez obav po ulicích.

Dlouho nezapomenu na slova mého přítele, normálního pracovitého člověka, když s neobyčejně smutným pohledem nostalgicky konstatoval: na konci 20. století by měli lidé využívat poznatků vědy k humanitním účelům a ne se vraždit mezi sebou, namnoze donedávna sousedé, dnes nesmiřitelní nepřátelé.

Vážená sněmovno, všichni zcela určitě sledujeme vývoj událostí v Chorvatsku a Slovinsku s různě odstupňovaným znepokojením. Chtěl bych poděkovat vládě České republiky, že opakovaně rozhodla o pomoci aspoň těm nejmladším, těm, kteří by měli v budoucnu šířit v dnes ohni a obětmi zmítané zemi pochodeň míru a občanské vzájemnosti.

Chtěl bych poděkovat všem neznámým lidem, kteří přispěli i ze svého mála a podpořili krví zkropený národ. Ale přesto přeze vše ve mně kdesi v podvědomí doutná neodbytný neklid, že to vše, co děláme, je stále málo. Obracím se proto s veškerou vážností na naši vládu s podnětem, aby iniciovala federální vládu ve společném postupu demokratických států ve věci uznání samostatnosti Chorvatska a Slovinska, aby iniciovala prostřednictvím federálního ministerstva zahraničních věcí žádost o opětovné projednání a stanovisko Radu bezpečnosti OSN, aby učinila v rámci svých kompetencí všechny možné kroky směřující k vyřešení této nesmyslné a obrovské evropské tragédie.

Nechtěl bych, aby měl pravdu můj přítel, když říkal: Kuvajtu pomohly všechny možné evropské a světové síly, protože je bohatý, protože tam měl svět své zájmy, ale u nás je to jiné. My jsme jen malá, chudá země.

Stále ještě věřím, že pravdu neměl. Včerejší projednání tohoto problému ve Federálním shromáždění a vystoupení ministra zahraničních věcí Jiřího Dienstbiera mne jenom utvrdilo v přesvědčení o nutnosti tohoto podnětu. Každý den totiž přináší nová a nová neštěstí."

23.P06 - Podnět poslance ČNR Františka Nerada na vládu České republiky ve věci stavu archivnictví.

"Vážená paní předsedkyně, vážená vládo, vážené kolegyně a kolegové, možná, že toto moje vystoupení ani nezapadne k tomu co se tady mluvilo před tím, ale myslím si, že všechno souvisí se vším.

Nedávno mi byl doručen dopis z ústředního archívu. Měl jsem jakousi polemiku o stavu archivnictví v Československu, kde mi bylo vytýkáno, že se nedobře staráme o tuto oblast. Před 14 dny náš výbor navštívil Ústřední archiv v Třeboni, kde jsme se podepisovali do pamětní knihy, v níž byl i podpis pana premiéra Pitharta. A stav tohoto archivu mě přesvědčil o tom, že je třeba tuto otázku otevřít, protože časem bychom mohli zapomenout jak vypadala naše minulost, protože veškeré doklady nám v archívech shnijí.

Proto bych chtěl vyslovit podnět na vládu, aby se začala zabývat otázkami archivnictví jak po stránce legislativní, protože tady stále platí předpisy ze socialistického zřízení, které nejsou dobré. Mám u sebe bulletin Archiv. Lidé, kteří vydávají nezávislý čtrnáctidenník pro vnitřní potřebu archivnictví v počtu 49 kusů, protože na víc nemají. Myslím si, že naše vláda by se měla zabývat touto situací a nějak to řešit. Děkuji."

23.P07 - Podnět poslance ČNR Tomáše Sojky na vládu České republiky ve věci znepokojivé situace v zemědělství.

"Vážená paní předsedkyně, vážená vládo, dámy a pánové. Národohospodářský výbor jako gesční za obor zemědělství projednával minulý týden zprávu ministerstva zemědělství České republiky a postup ekonomické reformy a hospodářskou situaci v zemědělství. Tento materiál hodnotí situaci v agropotravinářském komplexu k 30. 6. letošního roku. Vyplývá z něho, že zemědělská družstva a státní statky k tomuto datu vykazují ztrátu téměř 9 mld korun. Z 274 státních statků je pouze 12 ziskových s minimální úrovní zisků. Z 1189 zemědělských družstev je ztrátových 1083. Přes 90% zemědělských organizací nezabezpečuje ani svou prostou reprodukci. Nebudu dál v této černé kronice pokračovat. Budete mít možnost se s ní seznámit i vy.

Zemědělským organizacím se nepodařilo ani za cenu výrazného snížení materiálových nákladů vyrovnat se snížením dotací, zpřísněnými úvěrovými podmínkami a poklesem poptávky v důsledku liberalizace cen. Je jednoznačné, že si z této situace organizace ať jsou státní, družstevní nebo soukromá hospodářství samy nepomohou. Přitom se už dnes objevují náznaky možného nedostatku některých zemědělských produktů v závěru letošního roku.

Z tohoto pohledu se jeví přijatá opatření vlády k 30. 1. jako nedostatečná a málo účinná. Tato sněmovna na situaci v zemědělství upozorňuje téměř na každém zasedání. Interpelujeme, připomínáme, diskutujeme o tom, zda koncepci máme nebo nemáme. V této činnosti můžeme pochopitelně dál pokračovat a pravděpodobně i na příštím zasedání pokračovat budeme. Odpovědi jsou však mlhavé, nic neříkající.

Dnes je, ale 10. října, a situace v zemědělských organizacích se dále vyhrocuje v důsledku naprosté absence reálné zemědělské politiky. A co je nejhorší, už dnes má vliv na zásobování zemědělskými produkci v roce 1992.

Doporučuji proto, aby se do příštího zasedání České národní rady vláda touto situací podrobně zabývala a předložila sněmovně konkrétní a reálné návrhy na její řešení. Děkuji za pozornost."

23.P08 - Podnět poslance ČNR Petra Krause na předsedu vlády České republiky Petra Pitharta ve věci neúnosného stavu na hraničních přechodech se Spolkovou republikou Německo.

"Vážená paní předsedkyně, vážená vládo, dámy a pánové, obracím se na předsedu vlády České republiky ve věci neúnosného stavu na hraničních přechodech se Spolkovou republikou Německo, zejména na přechodu Rozvadov, Weidhaus.

Vzhledem k obrovskému nárůstu provozu kamiónů přes území České a Slovenské Federativní Republiky, přijala už česká vláda určitá opatření, která poněkud zmírní dopad tohoto provozu na oblasti v blízkosti hlavních silničních tahů a hraničních přechodů. Jsou to však opatření, jejichž realizace si vyžádá poměrně dlouhou dobu a navíc nesníží provoz na našich silnicích.

Největší problém tvoří v současné době nákladní automobily, jejichž řidiči nebo provozovatelé si teprve na hranicích se Spolkovou republikou Německo hledají odbyt pro svůj náklad prostřednictvím německých spedičních firem. Pokud nemají určeného odběratele, nesmí vjet na území Německa.

Tyto automobily blokují hraniční přechody a příjezdové komunikace v současné době až do vzdálenosti několika desítek kilometrů od hranic. Vzniká tím neúnosná situace pro obyvatele v okolí těchto silničních tahů, doslova je paralyzována místní doprava, zásobování, děti se vůbec nedostanou do škol, jindy se proplétají mezi stojícími i jedoucími kamióny, když je autobus vysadí na poloviční cestě do školy. Je vázána veškerá kapacita dopravní policie v hraničních okresech a je nutno povolávat posily z okresů vnitrozemských.

Jedinou okamžitou možnost řešení vidím v zamezení vjezdu kamiónům, které nemají zajištěn odbyt ve Spolkové republice Německo a tím i plynulé odbavení na hranicích na území České a Slovenské Federativní Republiky.

Žádám proto vládu České republiky, aby dala podnět vládě federální k vydání potřebného předpisu. Děkuji."

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP