Z pověření předsednictva České
národní rady předkládám poslancům
ČNR přehled ústních interpelací,
podnětů a otázek, vznesených na členy
vlády ČR na 23. schůzi České
národní rady. Z důvodů celkové
přehlednosti zahrnuje přehled i ty interpelace,
podněty a otázky, které již byly přímo
na 23. schůzi zodpovězeny. Texty se řídí
stenografickým záznamem.
23.I01 - Naléhavá interpelace skupiny poslanců
ČNR Jaroslava Korába, Antonína Andrleho,
Marka Bendy, Václava Cibuzara, Josefa Domase, Petra Dudeška,
Tomáše Fejfara, Luďka Fendrycha, Richarda Hájka,
Josefa Janečka, Andreje Gjuriče, Františka
Kačenky, Jaromíra Kapusty, Petra Koháčka,
Františka Kozla, Petra Krause, Hany Lagové, Vladimíra
Laštůvky, Gerty Mazalové, Jindřicha
Němčíka, Jiřiny Pavlíkové,
Tomáše Ratiborského, Martina Syky, Jindřicha
Šebora, Oldřicha Váci, Anny Váchalové,
Stanislava Voláka a Jana Zahradníčka na vládu
České republiky ve věci problematiky zdravotnictví.
"Vážená paní předsedkyně,
vážená vládo, vážení
kolegové, hovořím za skupinu poslanců,
kterou tvoří poslanci Andrle, Benda, Cibuzar, Domas,
Dudešek, Fejfar, Fendrych, Hájek, Janeček,
Gjurič, Kačenka, Kapusta, Koháček,
Koráb, Kozel, Kraus, Lagová, Laštůvka,
Mazalová, Němčík, Pavlíková,
Ratiborský, Syka, Šebor, Váca, Váchalová,
Volák, Zahradníček, a interpeluji vládu
České republiky.
Jsme nuceni oslovit vládu v závažném
celospolečenském problému, který narůstá
do kritického stavu. Jedná se o problematiku zdravotnictví.
V naší společnosti ve zdravotnické veřejnosti
narůstají kritické názory na postup
přeměn socialistického zdravotnictví,
ve kterém jsou dosud pacienti léčeni a ve
kterém dosud lékaři pracují. Tyto
kritické názory v současné době
již ústí do otevřených projevů
nespokojenosti a dokonce i z mnoha stran jsou žádány
zastupitelské sbory, Česká národní
rada i Federální shromáždění
o pomoc.
Domníváme se, že tato pomoc je naší
přirozenou povinností, a protože se s názorem
zdravotnické veřejnosti ztotožňujeme,
interpelujeme vládu v následujících
bodech:
1. Je ohroženo přijetí zákona o všeobecném
zdravotnickém pojištění a všeobecné
zdravotnické pojišťovně. Návrh
zásad citovaných zákonů je v časovém
skluzu přibližně 3 měsíců.
Do sněmovny jsme jej dostali 3. září.
Jsme si vědomi klíčového významu,
který má zákon o všeobecné zdravotnické
pojišťovně a všeobecném zdravotnickém
pojištění pro uskutečňování
strukturálních změn zdravotnického
systému poskytování léčebné
péče.
Protože chceme, aby zákon nabyl účinnosti
k 1. 1. 1992, jak vláda České republiky již
dříve rozhodla, interpelujeme vládu, aby
vytvořila takové podmínky, které by
umožnily včasné zpracování a
předložení paragrafovaného znění
zákonů České národní
radě.
Poslanci České národní rady musí
odmítnout veškerou zodpovědnost za možné
zdržení při projednávání
zákona a připomínají, že se vláda
dopustila takového zkrácení termínů,
které se pohybuje na hranicích možného
projednání.
2. Velmi naléhavá je otázka ekonomického
postavení zdravotníků, kterým je nabízena
- místo urychleného předložení
návrhů zákonů, které umožní
privatizaci a výkon nestátní léčebné
péče jakási valorizace socialistické
mzdy. Zdravotníci vzhledem k ostatním sociálním
skupinám ekonomicky stagnují. Kromě zmíněných
právních norem je nutno vypracovat podzákonné
normy o pronájmu zdravotnických prostor a zdravotnického
vybavení v dosavadní síti zdravotnických
zařízení. Zdravotníci chtějí
jen to, co je dnes přirozeným právem každého
občana našeho státu, tj. svobodný výkon
svého povolání. S veškerou naléhavostí
žádáme o projednání této
problematiky.
3. Pokud jde o ekonomické zabezpečení zdravotnického
systému do konce roku 1991, souvisí s tím
i nedostatečný zájem vlády o dosavadním
řešení současné krizové
situace ekonomiky našeho zdravotnictví.
Vláda České republiky se letos zavázala
k valorizaci výdajů ve zdravotnictví v celkové
výši 10,8 mld Kčs. Ze tří fází
této valorizace byl realizován pouze prvý
krok, valorizace ve výši 3,6 mld Kčs s optimistickým
ujištěním, že další valorizace
bude následovat, jakmile to bude zdravotnictví potřebovat.
Zdravotnický terén uvěřil a zdravotnická
zařízení hospodařila, byť úsporně,
s výhledem na další krok valorizace. Ta však
byla blokována a dozvěděli jsme se, že
její postup je zpochybněn. Ekonomika zdravotnických
zařízení se tak ocitá ve značných
nesnázích a dokonce v platební neschopnosti
i ve mzdovém fondu.
Pro vládu České republiky musí být
péče o zdravotní stav občanů
naprosto prioritní. Žádáme proto vládu,
aby sdělila své jasné stanovisko k ekonomickému
zabezpečení zdravotnického provozu do konce
roku 1991 a v počátečním období
roku 1992.
4. Dalším neřešeným problémem,
ani ve výhledu, je možnost výkonu péče
středně zdravotnických pracovníků
za úplatu.
V současné době je jedním z problémů
ve zdravotnictví využívání velmi
nákladných míst v lůžkových
zařízeních pro pacienty, kteří
jsou hospitalizováni převážně
ze sociálních hledisek. Souhlasíme s nutným
trendem přesunu důrazu z nemocniční,
lůžkové léčby na léčbu
ambulantní. K tomu je však nezbytně nutné
mobilizovat středně zdravotní personál,
aby mohl tuto samostatnou ambulantní, ošetřovatelskou
péči v rodinném prostředí vykonávat.
Žádáme vládu o sdělení,
jak, v jakém časovém sledu a jakými
právními nástroji tuto samostatnou činnost
středně zdravotních pracovníků
hodlá umožnit, či zda bude dále v ošetřovatelství
konzervovat státní monopol.
5. Posledním bodem v interpelaci vlády České
republiky je Metodický návod k povolování
soukromého podnikání občanů
v oblasti zdravotnictví. Ministerstvo zdravotnictví
tento metodický návod vydalo dne 23. 7. 1991, pod
čj. OP-075, podepsán referent JUDr. Pluhař
a dále podepsaný osobně MUDr. Martinem Bojarem.
V tomto metodickém návodu ministerstvo zdravotnictví
doporučuje postupovat podle těchto zásad.
Všem vedoucím pracovníkům zdravotnických
organizací a zařízení má nadřízený
orgán nebo pracovník uložit, aby v příslušných
ustanoveních pracovních řádů,
popř. organizačních řádů,
bylo stanoveno - vyjímáme:
b/ nevykonávat vedle zaměstnání ve
zdravotnické organizaci a zařízení
jinou placenou funkci podnikatelskou nebo jinou výdělečnou
činnost - s výjimkou činnosti vědecké,
znalecké, pedagogické, literární nebo
umělecké - pokud by taková činnost
mohla narušovat vážnost nebo důvěru
v nezávislost a nestrannost jimi vykonávané
funkce;
c/ neúčastnit se bez souhlasu nadřízeného
pracovníka nebo orgánu na řízení
akciových nebo obchodních společností,
nebo jiných organizací, provozujících
podnikatelskou činnost.
Tato vyhláška vzbudila značný negativní
ohlas ve zdravotnické veřejnosti pro svůj
direktivní charakter doporučení plošného,
celozdravotnického zákazu činnosti místo
eventuelního postihu konkrétního provinění.
Jsme si vědomi toho, že byly vydány vysvětlující
komentáře a výklady ministerstva zdravotnictví.
Metodický pokyn však zůstává
i přes výklady v platnosti, a proto ve své
interpelaci žádáme, aby byl prohlášen
za neplatný a věcná stránka z Metodického
pokynu byla pojata, je-li toho zapotřebí, jinak.
Vzhledem k časové tísni, zejména pak
k ohrožení přijetí zákona o všeobecném
zdravotním pojištění a všeobecné
zdravotní pojišťovně v časové
lhůtě, žádáme, aby tato interpelace
byla přijata jako naléhavá."
23.I02 - Naléhavá interpelace poslance ČNR
Jiřího Payna na předsedu vlády České
republiky Petra Pitharta a ministra vnitra České
republiky Tomáše Sokola ve věci problematiky
slučování a rozdělování
obcí.
"Rád bych se obrátil na ministra vnitra České
republiky pana Sokola a předsedu vlády České
republiky pana Pitharta s naléhavou interpelací
ve věci problematiky slučování a rozdělování
obcí. Omlouvám se ctěné sněmovně,
že se vracím k tématu nad kterým jsme
včera strávili celé odpoledne při
projednávání tisku 393. Sněmovna návrh
projednala a neschválila po mém soudu novelu velmi
závažných paragrafů 10, 11 a doplnění
o § 63b. V nastalé situaci po neschválení
těchto návrhů je třeba okamžitě
jednat. Vláda České republiky tisk 393 nedoporučila
ke schválení a pan ministr vnitra se k projednávání
nedostavil. Vláda České republiky však
při neschválení nenavrhla jak uvedenou problematiku
řešit. Takový postup považuji za velmi
neodpovědný. Také ministr vnitra dnes při
rozhovoru mi nebyl schopen objasnit jak si s uvedenou problematikou
chce poradit.
Vysvětlím opět to co jsem vysvětloval
včera již v předkládací zprávě,
v čem spočívá problém, ačkoliv
jsem tak již učinil včera. Při slučování
a rozdělování obcí vždy vzniká
nová obec. Ocituji § 10 odst. 1: "Sloučením
vzniká nová obec jejíž území
tvoří území slučovaných
obcí."
V § 11 odst. 2 se říká: "Návrh
na rozdělení obce může ministerstvo
vnitra zamítnout jen tehdy, pokud by nově vzniklé
obce nemohly plnit úkoly podle tohoto zákona."
Jestliže tedy při slučování a
rozdělování obcí vždy vzniká
nová obec nebo nové obce, jak také ukazuje
odkaz pod čarou v § 56 volebního zákona,
kde se říká "nové volby do zastupitelstev
se konají, dojde-li ke vzniku nové obce" a
je tam odkaz právě na § 10, 11 a 12 zákona
o obcích. Jestliže tedy vznikají skutečně
při rozdělování a slučování
obcí zcela nové obce, a to vždy, potom se v
nových obcích musejí konat vždy nové
volby. Zákon o volbách má v § 58 ustanovení
o obcích, které vzniklo před počátkem
účinnosti zákona o obcích. Tam se
říká, že přípravu voleb
a volby provede místní národní výbor
do jehož územní působnosti území
obce naposledy patřilo. Ovšem tento paragraf je v
přechodných ustanoveních a týká
se pouze obcí vzniklých před začátkem
účinnosti obecního zákona.
Znamená to tedy, že v těchto nově vzniklých
obcí, kterých má být k 1. lednu příštího
roku 1000 - 1200 nebude možno nové volby provést.
Tyto obce zůstanou naprosto ve vzduchu a nebude možné
žádným způsobem volby ani vyhlásit
ani provést.
Dalším bodem s tím souvisejícím
je otázka majetku obcí. Nově vzniklé
obce vzhledem k tomu, že majetek byl již obcím
svěřen, a to zákonem o majetku obcí,
a vzhledem k tomu, že v rozhodnutí o sloučení
či rozdělení obcí musí být
uvedeno majetkové a finanční vypořádání,
je naprosto zákonité, že nově vzniklé
obce budou mít také nějaký majetek.
Ovšem tento majetek není kdo by spravoval a v mezidobí
než přijmeme zákon, který vyřeší
možnost vyhlášení voleb a provedení
voleb a než se tyto volby provedou, tento majetek bude naprosto
nekryt. Majetek bude za prvé chátrat a za druhé
může být samozřejmě rozkraden
a třetí otázka je otázka platnosti
obecně závazných vyhlášek, které
platily na území předchozích obcí,
ale vzhledem k tomu, že vyhláška platí
na území obce, kde byla vyhlášena a
jestliže vznikla nová obec, tak na jejím území
samozřejmě žádná starší
vyhláška nemůže platit, vznikne pravděpodobně
v každé z nově vzniklých obcí
velmi obsáhlý spor o platnost vyhlášek.
Domnívám se, že také v případě,
že každý z občanů obce, který
se obrátí k soudu nebo bude řešit věc
ve správním řízení, musí
tento spor vyhrát a nově vzniklé obce budou
zcela zlikvidovány velikým množstvím
těchto soudních sporů.
Proto bych prosil pana ministra vnitra a také premiéra
české vlády, aby se okamžitě
vyjádřili, jak chtějí uvedenou problematiku
řešit, tj. otázku provedení voleb v
nově vzniklých obcích, za druhé otázku
platnosti vyhlášek v nově vzniklých
obcích a za třetí otázku správy
majetku v nově vzniklých obcích. Děkuji."
23.I03 - Interpelace poslankyně ČNR Anny Váchalové
na předsedu vlády České republiky
Petra Pitharta, ministra pro hospodářskou politiku
a rozvoj České republiky Karla Dybu, ministra financí
České republiky Karla Špačka a ministra
pro životní prostředí České
republiky Ivana Dejmala ve věci přijetí opatření
k řešení neúnosné situace v obcích
před hraničními přechody v Západočeském
kraji.
"Vážená paní předsedkyně,
vážená vládo, kolegyně a kolegové.
Podávám interpelaci na předsedu vlády
České republiky Petra Pitharta, ministra pro hospodářskou
politiku a rozvoj Karla Dybu, ministra financí Karla Špačka
a ministra pro životní prostředí Ivana
Dejmala. Interpelace je ve věci přijetí nejen
dlouhodobých opatření, ale též
bezodkladných řešení neúnosné
situace v obcích před hraničními přechody
v Západočeském kraji.
Věcná problematika mé interpelace je naprosto
shodná s tím, s čím vystoupil poslanec
Kraus v části podněty, dotazy. Já
však využívám práva interpelace
z těchto důvodů.
Je známo nám, poslancům i obyvatelům,
že se touto otázkou příslušné
resortní orgány zabývají, že
po návštěvě pana premiéra i ostatních
členů vlády jsou připravována
zásadní dlouhodobá řešení.
Na nás se však zoufalí voliči obracejí
a naléhají, aby vláda vytvořila okresním
úřadům i obcím takové podmínky,
které by jim umožnily přijímat neodkladná
řešení v zájmu normálního
života obyvatel v obcích, kterými nekonečné
řady kamiónů projíždí
k hraničním přechodům.
Zatím ani jeden z termínů přijatý
k řešení této situace na různých
úrovních nebyl splněn. Například
v obci Česká Kubice, kde jsem osobně jednala,
se jeví potřeba prostředků na vybudování
provizorní vozovky v délce necelých 500 m
mezi celnicí Folmava a touto obcí, což by výrazně
pomohlo posílit hlavní příjezdovou
komunikaci. Vždyť kamióny za průjezd naší
republikou snad přece platí. Domnívám
se, a samozřejmě nejen já, že je třeba
tyto finanční prostředky směrovat
tam, kde provoz těžké nákladní
dopravy dělá největší škody.
Interpeluji proto pana předsedu vlády i jiné
pány ministry, jaká opatření budou
přijata k řešení této neúnosné
situace. Děkuji vám za pozornost."
23.I04 - Interpelace poslance ČNR Jana Kasala na ministra
pro hospodářskou politiku a rozvoj České
republiky Karla Dybu ve věci delimitace podniků
na část slovenskou a českou.
"Paní předsedkyně, vážená
vládo, vážené kolegyně, vážení
kolegové, předstupuji s touto interpelací
na ministra pro hospodářskou politiku a rozvoj pana
ing. Karla Dybu, a to proto, že byly vyčerpány
téměř všechny možnosti, jak tuto
záležitost vyřešit jinou cestou.
Jsem si vědom, že tato interpelace není jednoduše
řešitelná a má i s ohledem na současnou
situaci a současný vztah České republiky
a Slovenské republiky řadu zádrhelů.
Přes neujasněnost kompetenčních vztahů
do budoucna si myslím, že přece jen v současné
době platí ještě určitá
pravidla, a chceme-li se pokládat za právní
stát, měla by být dodržována,
respektive aspoň podle těchto pravidel bychom měli
hledat odpovídající řešení.
Uvedu to na příkladu, který je předmětem
mé interpelace. Jde o problém delimitace podniků
na část slovenskou a českou.
Z podniku Naftový a plynárenský průmysl
Bratislava vznikl k 1. 4. 1990 delimitací podniku Slovenský
plynárenský průmysl, Nafta Gbely, Moravské
naftové doly Hodonín.
Podpis delimitačního protokolu byl oddalován
pro nevyjasněnost až do 8. listopadu 1990, kdy Moravské
naftové doly podepsaly delimitační protokol
s výhradou, že Moravské naftové doly
nepřebírají investiční úvěry
za základní prostředky předané
státnímu podniku Nafta Gbely ve výši
80,8 mil. Kčs poskytnutých komerční
bankou Hodonín. Je to zcela logické, jedná
se o zásadní záležitost.
I původní rozhodnutí federálního
ministerstva hospodářství z 19. listopadu
1990, které stanovilo zásadu, že úvěry
platí ten podnik, který provozuje stroje či
zařízení, na něž jsou úvěry
vázány. Námitky slovenské strany,
pana ministra Belčáka o přibližně
stejné úvěrové zatíženosti
obou podniků nelze při rozdílném objemu
i předmětu činnosti akceptovat.
Podle mého názoru zcela nešťastně
a s porušením kompetencí do sporu vstoupilo
federální ministerstvo hospodářství,
které sdělením z 15. ledna letošního
roku předává veškerý výkon
funkcí zakladatele na ministra pro hospodářskou
politiku a rozvoj České republiky. Nicméně
15. března letošního roku ministr Dlouhý
podepisuje spolu s ministrem hospodářství
Slovenské republiky panem Belčákem delimitační
protokol, kde v článku 9 ruší rozhodnutí
z 19. listopadu 1990 o ukončení delimitace a řešení
sporu, které předtím nerozhodlo ve prospěch
slovenského podniku Nafta Gbely ani arbitrážní
řízení v Bratislavě, ponechává
řešení znovu na dohodě zainteresovaných
státních podniků. Zdá se, že
rozumná dohoda v současnosti už není
možná. A tak Moravské naftové doly Hodonín
splácí úvěr za zařízení,
která pracují u jiného podniku a v jiné
republice, tedy na Slovensku. Splácí úroky
z 80 miliónového úvěru - k dnešnímu
dni zaplatily 9 miliónů a spor se vleče dále.
Ví o něm dost lidí, vedou se jednání,
ale výsledek přes jednoznačný názor,
kde je právo, je v nedohlednu. Černý Petr
80 mil. Kčs zůstává tam, kde by být
neměl. Žádám pana ministra Dybu, aby
znovu prošetřil celou záležitost i ke
vztahu k oběma vládám, tedy i k federální
a slovenské a všech dosud učiněných
rozhodnutí a jsem přesvědčen, že
správné řešení nalezeno bude.
Mám za to, že řešení nelze oddalovat
už proto, že i tento podnik připravuje intenzívně
privatizaci a toto úvěrové zatížení
na zařízení, které nevlastní
a které provozuje někdo jiný, není
vůbec zanedbatelný. Proces privatizace toto přinejmenším
ztěžuje a komplikuje, nehledě k dalším
negativním dopadům na podnik Moravské naftové
doly Hodonín."
23.I05 - Interpelace poslance ČNR Václava Moskala
na předsedu vlády České republiky
Petra Pitharta ve věci rozhodnutí přidělit
část budovy ministerstva zemědělství
ČR ministerstvu státní kontroly ČR.
"Vážená paní předsedkyně,
vážení členové vlády,
dámy a pánové, dovolte mi, abych přednesl
interpelaci na pana předsedu vlády České
republiky Petra Pitharta ve věci rozhodnutí přidělit
část budovy ministerstva zemědělství
ČR ministerstvu státní kontroly ČR.
Vláda České republiky uložila dle bodu
č. 27 záznamu jednání dne 14. 8. 1991
"ministerstvu zemědělství zajistit,
aby v budově ministerstva zemědělství
v Praze na Těšnově byly nejpozději do
1. 12. 1991 uvolněny potřebné prostory pro
ministerstvo státní kontroly České
republiky".
Reakce zemědělské veřejnosti na toto
usnesení je jednoznačně negativní.
Objevují se dokonce hlasy, aby se proti výkonu tohoto
rozhodnutí podnikla protestní akce. Za politické
situace dvacátých let se Agrární strana
zasadila o to, aby byla budova ministerstva navržena nejen
jako sídlo ústřední státního
úřadu, ale také jako centrum nezbytných
politicko-hospodářských služeb zemědělcům.
Pro tento širší záměr také
vymohla podíl zemědělské veřejnosti
na financování stavby, a to z části
poskytnutím vlastních prostředků,
z části úhradou z výnosu hospodaření
státních lesů a statků a konečně
poskytováním materiálů produkovaných
podniky agropotravinářského komplexu za režijní
cenu.
Po kolaudaci stavby zde také již v předválečném
období sídlili kromě zemědělských
úředníků i reprezentanti zemědělců,
což umožňovalo demokratické operativní
konzultování státní správy
s občany. Právě tak užívaly budovu
různé organizace služeb zemědělcům.
Snaha narušit tuto tradici se objevovala vždy v nejtěžších
obdobích novodobé historie. Existují zprávy
o úvahách německých okupantů
budovu zabrat pro orgány jejich řízení
válečného hospodářství.
Další jsou informace o tom, že pro přenesení
sídla ÚV KSČ byla kromě budovy ministerstva
dopravy v užším výběru též
budova ministerstva zemědělství.
Všechny tyto pokusy zůstaly u pouhých záměrů.
Domněle racionální úvod, že nyní
existuje přebytek místností po zrušení
federálního ministerstva zemědělství
ve skutečnosti neexistuje. Uvolněný prostor
zajala řada institucí a organizací služeb
agropotravinářského komplexu, pro které
je toto umístění, vzhledem k povaze jejich
činnosti, nezbytné. Optimální je přitom
nejen pro ně, ale i z hlediska operativnosti získávání
informací pro rozhodování ministerstva. Tím
se prakticky rozbíjejí snahy navázat na tradici
předválečného a předúnorového
období. Nejde přitom jen o informační
a hospodářské instituce, ale též
o bezprostřední politicko-hospodářskou
reprezentaci našeho i evropského agropotravinářského
komplexu, jako např. o Mezinárodní družstevní
unii, která uvažuje o přenesení některých
svých orgánů, úzce navázaných
na Evropské společenství k nám.
Zabrání části budovy pro potřeby
jiného centrálního státního
úřadu, jakkoliv potřebného, představuje
zásah proti racionálním tradicím,
na které by se mělo navazovat, proti majetku, který
zemědělci právem považují za
svůj a na jehož vytvoření se podílejí.
Předpokládáme, že počet pracovníků
ministerstva zemědělství bude postupně
klesat, ale vzniknou další instituce, jako např.
Správa pozemkového fondu a centrum pozemkových
úřadů.
Zástupci zemědělců považují
za správné a cílevědomé, aby
se mohly do budovy ministerstva zemědělství
naopak nastěhovat některé zemědělské
instituce, jako např. mlékárenský
průmysl, mlýnský a pekárenský
průmysl, masný průmysl, Státní
inspekce jakosti zemědělských a potravinářských
výrobků, chovatelské svazy a další
zemědělské organizace. Tím by se také
uvolnily nebytové prostory, ale našly by se i prostory
pro ministerstvo kontroly. Jsou tady ještě jiné
budovy vhodné pro ústřední úřady,
jako např. velká budova bývalého KNV,
která se nabízí v Praze 5.
Poslanci žádají pana předsedu vlády,
aby česká vláda na svém jednání
změnila ujednání záznam č.
27 - ze dne 14. 8. 1991. Zabrání části
budovy ministerstva zemědělství pro nezemědělský
centrální úřad bude považováno
za další krok proti zemědělcům.
Tuto interpelaci podepsalo 10 poslanců České
národní rady."
23.I06 - Interpelace poslanců Klubu Hnutí za samosprávnou
demokracii - Společnosti pro Moravu a Slezsko v ČNR
sdružených, zastupovaných Gertou Mazalovou,
Antonínem Andrlem, Pavlem Balcárkem, Josefem Bezděkem,
Petrem Dudeškem, Luďkem Fendrychem, Karlem Foniokem,
Miroslavem Havlíčkem, Františkem Homolou, Františkem
Kačenkou, Jaromírem Kapustou, Ladislavem Krčmou,
Janem Kryčerem, Jiřím Macháčkem,
Zdeňkem Malíkem, Kamilem Procházkou, Oto
Prušou a Vladimírem Zemanem na předsedu vlády
České republiky Petra Pitharta, ministra zemědělství
České republiky Bohumila Kubáta, ministra
pro správu národního majetku a jeho privatizaci
České republiky Tomáše Ježka, ministra
financí České republiky Karla Špačka
ve věci postupu ekonomické reformy, hospodářské
situace v zemědělství a současného
stavu zemědělské výroby.
"Vážená paní předsedkyně,
paní poslankyně, páni poslanci, vážená
vládo, Klub poslanců Hnutí za samosprávnou
demokracii - Společnosti pro Moravu a Slezsko, zastupovaný
paní poslankyní Mazalovou a pány poslanci
Andrlem, Balcárkem, Bezděkem, Dudeškem, Fendrychem,
Foniokem, Havlíčkem, Homolou, Kačenkou, Kapustou,
Krčmou, Kryčerem, Macháčkem, Malíkem,
Procházkou, Prušou a Zemanem mě pověřil
přednesením společné interpelace na
ministra zemědělství pana Kubáta,
ministra pro správu národního majetku a jeho
privatizaci pana Ježka, ministra financí pana Špačka
a předsedu vlády pana Pitharta, interpelací
vycházející ze zprávy vlády
o postupu ekonomické reformy a hospodářské
situaci v zemědělství a zabývající
se současným stavem zemědělské
výroby a konstatuje:
Od uplatnění plošné liberalizace cen
a restrikce dotací do zemědělství
uplynulo již třičtvrtě roku a bylo dostatek
času negativní dopad těchto opatření
v zemědělských podnicích eliminovat
nebo alespoň výrazně zmírnit. Poslanci
HSD-SMS konstatují, že se tak ze strany ministerstva
zemědělství a vlády České
republiky nestalo a že zemědělství je
nadále v kritické situaci.
Dále konstatují, že:
1. Vládou předložené materiály
o postupu ekonomické reformy a hospodářské
situaci v zemědělství nejsou aktuální,
protože obsahují údaje třičtvrtě
roku staré a tudíž neorientují poslance
potřebným směrem a nepostihují dostatečně
současný stav.
2. Zemědělská prvovýroba je vysoce
ztrátová, aniž by na této ztrátě
měli zemědělci rozhodující
podíl.
3. Zemědělská výroba (s výjimkou
chovu ryb, lesní zvěře a částečně
chovu prasat) je díky neúměrně vysokým
vstupům a na druhé straně neúměrným
ziskům zpracovatelských organizací vysoce
nerentabilní. Přetrvávající
monopol zpracovatelského průmyslu a prodejních
organizací, které dosahují vysokých
a nezasloužených zisků staví zemědělskou
prvovýrobu do nerovnoprávného postavení.
4. Chybí promyšlená celní ochrana domácí
zemědělské produkce v současném
období přechodu na tržní hospodářství.
Ochrana dokonce chybí i proti spekulativním a nekvalitním
dovozům.
5. Agrární program ministerstva zemědělství
České republiky nepočítá s
nepotravinovým využitím tzv. odložené
půdy o výměře cca 1 mil. ha.
6. Celý resort ministerstva zemědělství
zůstal nedotčen malou privatizací a o přípravě
velké privatizace nebyly poslancům poskytnuty uspokojivé
informace.
Podíl soukromě hospodařících
zemědělců na úseku zemědělské
prvovýroby je zcela zanedbatelný a není vytvořen
předpoklad pro podnikání soukromě
hospodařících zemědělců.
7. Čerpání fondu tržní regulace
není pod kontrolou zemědělské veřejnosti
a dosavadní způsob rozdělování
finančních prostředků nevzbuzuje důvěru
prvovýrobců.
8. Agrární program a nástin agrární
politiky je předkládán se značným
zpožděním a s nedostačujícími
konkrétními náležitostmi. Z toho vyplývá
značná bezradnost zemědělců
jak v letošním roce tak pro rok příští.
9. Celé řadě úseků zemědělské
výroby hrozí pokles produkce např. při
výrobě mléka a tím zásobování
trhu z vlastních zdrojů pod úroveň
doporučených dávek potravin.
10. Úvěrová politika bank přes dílčí
zlepšení dostatečně nepodněcuje
zemědělské podniky k rozvoji, nevede je ke
snižování výrobních nákladů,
což by ve svém důsledku mělo vliv i
na snížení cen potravin. Naopak banka prostřednictvím
svého zástavního práva obchází
blokační paragraf s cílem získat do
vlastnictví atraktivní zemědělské
objekty. Tím je však současně vyřazuje
z procesu privatizace nebo transformace.