"§ 36a

Povinnosti organizací vyrábějících

a zpracovávajících výbušniny

(1) Na organizace vyrábějící výbušniny se vztahují přiměřeně ustanovení § 5 odst. 4 až 6, § 6 odst. 1 první věta, § 6 odst. 2 první věta, § 6 odst. 3 a § 8 odst. 1 a 2.

(2) Na organizace zpracovávající výbušniny se vztahují přiměřeně ustanovení § 6 odst. 1 první věta, § 6 odst. 2 první věta, § 8 odst. 1 a 2."

53. § 37 včetně nadpisu zní:

"§ 37

Zvláštní ustanovení

Ustanovení § 21 až 36a se nevztahují na používání výbušnin, pyrotechnických výrobků a pomůcek v ozbrojených silách a ozbrojených bezpečnostních sborech."

54. V § 38 odst. 1 a 3 se vypouštějí slova "socialistické".

55. v § 39 odst. 1 písm. a) se za slova "jakož i" vkládají slova "výrobou výbušnin a"; slova "při hornické činnosti a činnosti prováděné hornickým způsobem" se nahrazují slovy "k trhacím pracím a ohňostrojným pracím".

56. V § 39 odst. 1 písm. b) se na konci textu připojují slova "a při výrobě výbušnin a používání výbušnin k trhacím pracím a ohňostrojným pracím".

57. V § 39 odst. 2 se slova "a spojů" nahrazují slovy ", federálního ministerstva spojů"; vypouštějí se slova "a životního prostředí" a "socialistické"; ve čtvrtém řádku se vypouští slovo "národní".

58. V § 39 odst. 2 se na konci doplňuje věta:

"Vrchní dozor státní báňské správy není dotčen ekologickým dohledem nad těžbou vykonávaným ministerstvem životního prostředí České republiky."

59. V § 39 se vypouští odstavec 5.

60. V § 40 odst. 3 písm. a) se slovo "racionálního" nahrazuje slovem "hospodárného".

61. V § 40 odst. 3 písm. c) se slova "hlavních báňských záchranných stanic a obvodních báňských záchranných stanic" nahrazují slovy "revírních báňských záchranných stanic".

62. § 40 odst. 5 písm. a) zní:

"a) vede souhrnnou evidenci dobývacích prostorů a jejich změn,".

63. V § 40 odst. 5 se vypouštějí písmena b) a c). Dosavadní písmeno d) se označuje jako písmeno b).

64. V § 41 odst. 1 písm. a) se slova "používání výbušnin při hornické činnosti a činnosti vykonávané hornickým způsobem" nahrazují slovy "výrobu výbušnin a používání výbušnin k trhacím pracím a ohňostrojným pracím".

65. V § 41 odst. 1 písm. b) a c) se slova "celospolečenského" a "celospolečenský" nahrazují slovy "veřejného" a "veřejný".

66. V § 41 odst. 1 písm. d) se slova "hlavních báňských záchranných stanic a obvodních báňských záchranných stanic" nahrazují slovy "revírních báňských záchranných stanic".

67. § 41 odst. 2 zní:

"(2) Obvodní báňské úřady dále

a) stanoví, mění nebo ruší dobývací prostory a vedou jejich evidenci,

b) povolují otvírku, přípravu a dobývání výhradních ložisek a ve stanovených případech vyhledávání a průzkum ložisek důlními díly; před zastavením provozu v důlních dílech a lomech povolují jejich zajištění nebo povolují likvidaci hlavních důlních děl a lomů,

c) mohou nařídit vyhotovení nebo doplnění důlněměřické a geologické dokumentace, pokud chybí, jsou-li neúplné nebo jsou-li v nich závady,

d) povolují zvláštní zásahy do zemské kůry a zajištění nebo likvidaci starých důlních děl,

e) nařizují, aby část výhradního ložiska v dobývacím prostoru jedné organizace vydobyla jiná organizace, nebo aby si organizace zřídila důlní dílo v dobývacím prostoru jiné organizace, jestliže je to z hlediska veřejného zájmu, zejména bezpečnosti provozu, nezbytně nutné; stejně postupují, jestliže je nezbytně nutné společné užívání důlních děl a zařízení,

f) stanoví nezbytná opatření, zejména pořadí a způsob vydobytí výhradních ložisek, jestliže by otvírkou, přípravou a dobýváním byl ohrožen provoz nebo využití výhradních ložisek v dobývacím prostoru jiné organizace,

g) povolují dobývání ložisek nevyhrazených nerostů,

h) povolují trhací práce při hornické činnosti a činnosti prováděné hornickým způsobem a trhací práce velkého rozsahu při ostatních činnostech,

i) povolují umístění, stavbu a užívání skladů výbušnin v případech a za podmínek stanovených v § 31,

j) kontrolují provádění prohlídek a zkoušek technických zařízení,

k) přezkoumávají rozhodnutí okresních úřadů o povolení trhacích prací malého rozsahu při jiných činnostech než při hornické činnosti a činnosti prováděné hornickým způsobem a rozhodnutí o povolení ohňostrojných prací,

l) plní další úkoly vyplývající pro ně z horního zákona, tohoto zákona a jiných obecně závazných právních předpisů."

68. V § 42 odst. 2 písm. b) se slova "celospolečenských zájmů" nahrazují slovy "veřejných zájmů".

69. V § 44 odst. 11 se vypouští slovo "socialistické".

70. Za § 44 se vkládá nový § 44a, který zní:

"§ 44a

Orgány státní báňské správy projednávají přestupky v oblasti ochrany a využití nerostného bohatství a používání výbušnin ve správním řízení podle obecných předpisů o přestupcích [Zákon ČNR č. 200/1990 Sb., o přestupcích.].

71. V § 46 se slova "a § 40 odst. 5 písm. d)" nahrazují slovy "a § 40 odst. 5 písm. b)".

Čl. II

Přechodná ustanovení

(1) Povolení těžby ložisek nevyhrazených nerostů vydané podle dosavadních předpisů [§ 71 až 74 zákona č. 50/1976 Sb.] se považuje za povolení dobývání ložisek nevyhrazených nerostů podle tohoto zákona.

(2) Povolení k odběru výbušnin vydané příslušnými orgány podle dosavadních předpisů [§ 25 zákona ČNR č. 61/1988 Sb.] se považuje za povolení podle tohoto zákona.

(3) Oprávnění odpalovačů ohňostrojů a oprávnění pyrotechniků vydaná podle dříve platných předpisů se považují za oprávnění vydaná podle tohoto zákona.

Čl. III

Zrušovací ustanovení

Zrušují se:

1. Nařízení vlády ČSR č. 92/1988 Sb., o podmínkách racionálního využívání ložisek nevyhrazených nerostů.

2. § 31 zákona ČNR č. 425/1990 Sb., o okresních úřadech, úpravě jejich působnosti a o některých dalších opatřeních s tím souvisejících a pol. č. 43 a č. 67 přílohy I k tomuto zákonu.

3. § 6a písm. a) a b) vládního nařízení č. 20/1954 Sb., o organizaci státní báňské správy, ve znění zákona č. 61/1965 Sb. a zákona ČNR č. 24/1982 Sb.

Čl. IV

Předsednictvo České národní rady se zmocňuje, aby ve Sbírce zákonů vyhlásilo úplné znění zákona České národní rady č. 61/1988 Sb., o hornické činnosti, výbušninách a o státní báňské správě, jak vyplývá ze změn a doplňků provedených pozdějšími zákony.

Čl. V

Účinnost

Tento zákon nabývá účinnosti dnem.............

Důvodová zpráva

k návrhu zákona České národní rady, kterým se mění a doplňuje zákon České národní rady č. 61/1988 Sb., o hornické činnosti, výbušninách a o státní báňské správě

A. Všeobecná část

Mezi zákonem ČNR č. 61/1988 Sb., o hornické činnosti, výbušninách a o státní báňské správě a zákonem č. 44/1988 Sb., o ochraně a využití nerostného bohatství (horní zákon) je velmi úzká návaznost, poněvadž komplexně upravují hornickou činnost a zákon ČNR č. 61/1988 Sb. též činnost prováděnou hornickým způsobem a používání výbušnin. Z těchto důvodů novela zákona ČNR č. 61/1988 Sb. navazuje na připravovanou novelu zákona č. 44/1988 Sb. a vychází přitom z potřeby upravit dotčená ustanovení s ohledem na právní změny, které nastaly po 17. listopadu 1989.

Jde zejména o umožnění podnikání při využívání nerostného bohatství fyzickým a právnickým osobám, změny v organizaci a působnosti ústředních orgánů státní správy a změny v organizaci ostatních orgánů státní správy. Novela usiluje též o zvýšení odborné úrovně při rozhodování podle horního zákona i zákona ČNR č. 61/1988 Sb., o snížení administrativní náročnosti při povolování dobývání ložisek nevyhrazených nerostů, trhacích a ohňostrojných prací apod. Zvláštní důraz je kladen v novele na posílení požadavků na zajištění bezpečnosti provozu a bezpečnosti a ochrany života a zdraví při práci. Z toho důvodu se navrhuje i novelizace ustanovení týkajících se báňské záchranné služby a strojních zařízení, přístrojů a pomůcek. výslovně se v novele stanoví požadavky na řídící a dozorčí pracovníky při provádění hornické činnosti a činnosti prováděné hornickým způsobem a činnostech, které s nimi souvisejí.

Návrh novely se ve zvýšené míře týká třetí části "Výbušniny" a obsahuje následující hlavní změny v oblasti výbušnin:

a) zákon se bude vztahovat také na výrobu a zpracování výbušnin a výbušných předmětů (dále jen "výbušnin") a nikoliv jen na používání výbušnin pro trhací práce a ohňostrojné práce jako dosud,

b) výkon vrchního dozoru orgánů státní báňské správy bude rozšířen na celou oblast používání výbušnin ve všech odvětvích hospodářské činnosti v České republice (dosud jen při hornické činnosti a činnosti prováděné hornickým způsobem) a také na oblast výroby výbušnin. Touto výrobou se však rozumí jen taková výroba, jejímž finálním výrobkem je výbušnina nebo výbušný předmět. Zpracováním výbušnin se rozumí taková výrobní činnost, kde se při výrobě používají výbušniny, ale finální výrobek není výbušninou nebo výbušným předmětem (např. výroba pyrotechnických předmětů),

c) vydávání předpisů k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a bezpečnosti provozu při výrobě a zpracování výbušnin včetně stanovení požadavků na kvalifikaci a odbornou způsobilost pracovníků při této činnosti bude nově v kompetenci Českého báňského úřadu. Stávající stav, kdy tyto předpisy platily pouze pro organizace resortu, který je vydal, musí být s ohledem na privatizaci zevšeobecněn pro všechny organizace a podnikatele, a to formou obecně závazných právních předpisů,

d) Český báňský úřad bude rovněž vydávat obecně závazné právní předpisy pro používání, prodej a skladování pyrotechnických předmětů (tj. pyrotechnických výrobků, které při dodržení návodu k používání neohrozí výbuchem bezpečnost osob a majetku) včetně posuzování odborné způsobilosti odpalovačů ohňostrojů. Tato oblast nebyla dosud vůbec v České republice legislativně upravena,

e) zákonem budou stanoveny také některé povinnosti výrobců a zpracovatelů výbušnin, a to přibližně ve stejném rozsahu, jako organizacím provádějícím hornickou činnost nebo činnost prováděnou hornickým způsobem. Půjde zejména o povinnosti organizací zřídit útvar nebo ustanovit pracovníka způsobilého pro plnění úkolů na úseku bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a bezpečnosti provozu, hlásit obvodnímu báňskému úřadu zahájení, přerušení a ukončení výroby výbušnin pro účely výkonu vrchního dozoru, zajistit a kontrolovat bezpečnost a ochranu zdraví při práci a bezpečnost provozu, používat jen zařízení a pomůcky, které odpovídají bezpečnostním předpisům apod.,

f) převzetí působnosti bývalých krajských národních výborů v oblasti povolování trhacích prací velkého rozsahu obvodními báňskými úřady mimo hornickou činnost a činnost prováděnou hornickým způsobem včetně vydávání povolení k odběru výbušnin, které dosud náleželo ústředním orgánům státní správy, do jejichž působnosti organizace, pravidelně používající výbušniny, patřily.

Podstatou navrhovaných změn je rozšíření působnosti orgánů státní báňské správy v oblasti výbušnin a pyrotechnických výrobků, a to od výroby až po použití včetně skladování, zkoušení a ničení výbušnin. Tím se sleduje zvýšení profesní úrovně a komplexnosti výkonu státní správy v této, z pohledu ohrožení zdraví lidí a majetku, velmi rizikové oblasti.

Návrh novely zohledňuje i úpravy zákona ČNR č. 61/1988 Sb., které byly provedeny zákonem ČNR č. 425/1990 Sb., o okresních úřadech, úpravě jejich působnosti a o některých dalších opatřeních s tím souvisejících, tj. že povolování trhacích prací velkého rozsahu přechází z bývalých krajských národních výborů na obvodní báňské úřady a trhacích prací malého rozsahu a ohňostrojných prací z bývalých okresních národních výborů na okresní úřady. Přitom však dochází ke změně orgánu vykonávajícího vrchní dozor nad těmito pracemi, neboť ten přechází z orgánů Českého úřadu bezpečnosti práce na orgány Českého báňského úřadu. Rovněž je stanoveno, že obvodní báňské úřady přezkoumávají rozhodnutí okresních úřadů vydaná ve věci povolování trhacích prací malého rozsahu mimo hornickou činnost a činnost prováděnou hornickým způsobem. Důvodem pro přezkoumávání rozhodnutí okresních úřadů v uvedené věci obvodními báňskými úřady je skutečnost, že úřední obvod báňských úřadů zahrnuje vždy úřední obvody několika okresů. Tak například úřední obvod Obvodního báňského úřadu v Brně zahrnuje s výjimkou 6 okresů všechny obvody okresů na Moravě, Obvodní báňský úřad v Plzni celý bývalý Jihočeský kraj a 7 okresů z bývalého Západočeského kraje apod. Kromě toho obvodní báňské úřady jsou nejlépe seznámeny podle místních poměrů s příslušnou problematikou a mohou provést příslušná šetření bez zbytečných průtahů a odkladů.

Při práci s výbušninami jde o činnost velmi rizikovou, a proto by měly být v České republice vytvořeny co nejlepší podmínky, aby téměř celou agendu výkonu státní správy a dozoru vykonával pouze jeden orgán státní správy, který má k tomu odborné předpoklady. Přijetí této zásady přináší též v některých případech snížení administrativní náročnosti, neboť například vydávání odběrních povolení k nabývání výbušnin pouze orgány, které také povolují provádění trhacích nebo ohňostrojných prací, může být spojeno v jedno povolení.

Převedení některých důležitých úkolů na státní báňskou správu, popřípadě svěření dalších úkolů orgánům státní báňské správy, přinese i v absolutním počtu určité personální úspory, a to především na ústředních orgánech státní správy, které dosud některou výše uvedenou činnost vykonávaly.

B Zvláštní část

K druhé části (Hornická činnost a činnost prováděná hornickým způsobem)

K § 2 a § 3

Ustanovení těchto paragrafů se upravují s ohledem na nově navrhované znění § 5 zákona č. 44/1988 Sb., o ochraně a využití nerostného bohatství (horní zákon), podle něhož výhradními ložisky jsou pouze ložiska vyhrazených nerostů.

K § 3a

Zařazením tohoto nového ustanovení se vyjadřuje rovnoprávné postavení všech subjektů, které vykonávají hornickou činnost nebo činnost vykonávanou hornickým způsobem.

K § 5

Nadpis nad § 5 se navrhuje změnit s ohledem na to, že půjde o povinnosti organizací a nikoliv o povinnosti orgánů státní správy.

§ 5 odst. 2 se navrhuje tak, aby v něm byly vyjádřeny podmínky vykonávání hornické činnosti a činnosti prováděné hornickým způsobem, které musí organizace splňovat. V zájmu zvýšení bezpečnosti provozu a bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, hospodárného využívání nerostného bohatství a ostatních ložisek a zvýšení ochrany právem chráněných zájmů fyzických a právnických osob a životního prostředí návrh rozšiřuje požadavky i na projektování a navrhování objektů a zařízení, které jsou součástí hornické činnosti a činnosti prováděné hornickým způsobem. Tím nejsou dotčeny jiné obecně závazné právní předpisy, které stanoví určité požadavky pro vykonávání některých činností nebo prací.

§ 5 odst. 3 se vztahuje na kvalifikaci a odbornou způsobilost pracovníků, kteří řídí, kontrolují a provádějí hornickou činnost a činnost prováděnou hornickým způsobem, popřípadě tuto činnost projektují nebo navrhují objekty a zařízení, které jsou součástí hornické činnosti nebo činnosti prováděné hornickým způsobem. Návrh navazuje na dříve platný výnos Ústředního báňského úřadu čj. 100/1966, vyhlášku Českého báňského úřadu č. 13/1981 Sb., o zkouškách a posuzování odborné způsobilosti některých pracovníků a na dnes platnou vyhlášku Českého báňského úřadu č. 103/1989 Sb., o ověřování odborné způsobilosti pracovníků k hornické činnosti a činnosti prováděné hornickým způsobem. Vzhledem k rozšíření činnosti podle horního zákona i činnosti prováděné hornickým způsobem ve prospěch dalších subjektů bude nutno tuto problematiku nově upravit.

K § 6

Návrh novely navazuje na zákon č. 12 říšského zákoníku z roku 1894, jímž byly vydány předpisy "o zřízení závodních a dozorců u hor" a na nařízení ministerstva orby č. 75 ř. z. z roku 1894 vydané k provedení uvedeného zákona. Uvedené předpisy byly v minulosti velice postrádány z hlediska zabezpečení odborné způsobilosti a kvalifikace řídících pracovníků a přes některé pokusy nepodařilo se je v plné míře obnovit. Návrh novely zavádí systém "závodních", tj. odpovědných vedoucích hornických závodů nebo jejich samostatných částí a zejména stanoví požadavky na jejich kvalifikaci a odbornou způsobilost. Tyto požadavky jsou obsaženy ve všech horních zákonech států s tržním hospodářstvím. Stát má zájem na tom, aby tyto často rizikové práce byly řízeny a dozorovány kvalifikovanými a odborně způsobilými pracovníky.

K § 7

Navrhovaná doplnění ustanovení o báňské záchranné službě jsou nezbytná vzhledem k tomu, že již neexistuje "nadřízený orgán" (např. generální ředitelství) jednotlivých podniků a závodů, který by příslušné zásahy koordinoval nebo pomoc postiženým organizacím nařídil. Návrh na úhradu za poskytnutou pomoc a případy, kdy ji lze odmítnout nebo omezit, jsou proto vyjádřeny v návrhu novely zákona. S ohledem na nový způsob organizace báňských záchranných stanic a jejich financování, je nutno i tuto problematiku v zákoně upravit. V zákoně je zakotvena i povinnost organizací poskytnout báňským inspektorům potřebné vybavení a možnost výcviku na revírní báňské záchranné stanici, a to zejména s ohledem na povinnosti báňských inspektorů - záchranářů při výkonu vrchního dozoru při haváriích.

K § 8

Návrh upravuje znění odstavce 3 a odstavce 5 písm. a) s ohledem na rozšíření okruhu používaných strojů, zařízení, přístrojů a pomůcek, zejména i dovozem ze zahraničí. Je nutno, aby tyto předměty a zařízení, ať již domácí nebo zahraniční výroby, byly přísněji kontrolovány a sledovány z hlediska bezpečnosti provozu a bezpečnosti a ochrany života a zdraví při práci.

K § 9 až § 18

Návrh novely obsahuje pouze drobné úpravy odůvodněné úpravami předchozích ustanovení nebo změnami v organizaci a působnosti orgánů státní správy.

K § 19

Navrhuje se základní změna v působnosti při povolování dobývání ložisek nevyhrazených nerostů. Toto dobývání povolují až dosud stavební úřady jako "těžbu nerostů", a to podle ustanovení § 71 a násl. zákona č. 50/1976 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon) a § 29 až § 33 vyhlášky č. 85/1976 Sb., o podrobnější úpravě stavebního řízení a stavebním řádu. Jde o činnost prováděnou hornickým způsobem ve smyslu § 3 písm. a) zákona ČNR č. 61/1988 Sb. Navrhuje se proto, aby tuto činnost povolovaly obvodní báňské úřady, které nad ní vykonávají vrchní dozor. Novelou se soustředí povolovací činnost k dobývání všech ložisek nevyhrazených nerostů u orgánů státní báňské správy a orgány místní státní správy nebudou muset rozhodovat v oblasti této specifické problematiky. Obdobně se bude postupovat i při povolování zajištění nebo likvidace hlavních důlních děl a lomů na takových ložiskách. Ingerence orgánů územního plánování zůstane zachována, protože tyto budou i nadále vydávat rozhodnutí o využití území pro dobývání ložiska nevyhrazeného nerostu podle § 32 a násl. zákona č. 50/1976 Sb.

K třetí části (Výbušniny)

K § 21 odst. 1 až 3, odst. 5 a odst. 6

Novým zněním dochází ke zpřesnění pojmu výbušnina tím, že výbušninou není jen výbušnina používaná pro trhací nebo ohňostrojné práce, ale pro všechny činnosti. Pokud se v zákoně používá pojmu "výbušnina", nutno pod tímto pojmem rozumět i výbušné předměty, a to ve vztahu ke všem ustanovením zákona. Nově je definován orgán, který rozhoduje o tom, zda jde o výbušniny, výbušný předmět nebo pyrotechnický výrobek. Rozhodovací pravomoc se v případě pochybností vrací na ty orgány, které ji měly do roku 1988, a to především z důvodu snížení administrativní náročnosti. Důvodem je rovněž skutečnost, že Český báňský úřad není vybaven laboratorní a přístrojovou technikou pro provádění potřebných zkoušek. Nově je navržen odstavec 6, neboť celá oblast pyrotechnických výrobků, které nemohou při dodržení návodu na používání ohrozit výbuchem bezpečnost osob a majetku, i když mohou obsahovat malá množství výbušnin, není dosud v České republice legislativně upraveno, včetně zacházení s nimi.

K § 22

Povinnost organizace vyrábějící a zpracovávající výbušniny zřídit útvar nebo ustanovit pracovníka odborně způsobilého pro oblast bezpečnosti práce a provozu je organizačním předpokladem, aby se v těchto organizacích, které charakterem své činnosti jsou velmi nebezpečné pro objekty a pracovníky vlastní organizace i pro okolní objekty a osoby, vytvářely podmínky pro co největší bezpečnost práce a provozu. Dosud tato povinnost nebyla uvedeným organizacím uložena zákonem, i když možnost vytvářet takové orgány, resp. určovat pracovníky, byla dána již vyhláškou č. 62/1965 Sb. Tyto útvary tzv. "Výbušninářské komise" vznikly při všech organizacích, které vyrábějí výbušniny a výbušné předměty, zejména po havárii v n. p. Synthesia Semtín počátkem 80. let a velmi se osvědčily. Organizace vyrábějící a zpracovávající výbušniny musejí tedy plnit stejné povinnosti jako organizace provádějící hornickou činnost, neboť charakter této činnosti je nejméně tak rizikový a nebezpečný jako hornická činnost, kde tuto povinnost organizace mají. Úprava některých pojmů vyplývá ze změny rozsahu působnosti zákona, jak je uvedeno ve všeobecné části důvodové zprávy.

K § 23

Změna ustanovení umožňuje, aby o souhlas k výrobě a zpracování výbušnin požádaly i jiné než státní organizace, které patří do působnosti některého ústředního orgánu státní správy. Jedná se např. o různé akciové společnosti, případně o soukromé podnikatele. Přitom je však zachován požadavek, aby tuto činnost mohly vykonávat jen ty organizace, kterým pro takovou činnost byl udělen souhlas. Přihlíží se přitom k rizikovosti a specifickému charakteru této činnosti. Českému báňskému úřadu je stanovena, jakožto orgánu státní báňské správy, který vykonává vrchní dozor nad výrobou výbušnin, i povinnost vydávat pro oblast výroby a zpracování výbušnin obecně závazné právní předpisy pro celou Českou republiku, neboť až dosud si každý resort vydával směrnice, opatření apod. jen pro organizace v jeho vlastní působnosti.

K § 24

Návrh novely obsahuje proti dosavadnímu stavu zmocnění při uvádění výbušnin a pomůcek do oběhu stanovit také povinnost jejich přezkušování. Tato změna má zajistit zvýšenou bezpečnost při používání výbušnin, zejména důlně bezpečnostních.

K § 25

Povolení k odběru výbušnin budou podle návrhu vydávat orgány, které povolují trhací nebo ohňostrojné práce, přičemž se předpokládá vydání povolení k odběru výbušnin současně s vydáním povolení k provedení trhacích nebo ohňostrojných prací. Vydávat povolení k odběru výbušnin budou ty orgány, v jejichž působnosti je větší objem trhacích prací tzn., že pokud by žadatel používal trhaviny k trhacím pracím malého i velkého rozsahu mimo hornickou činnost a činnost prováděnou hornickým způsobem, vystaví povolení k odběru výbušnin obvodní báňský úřad. Záleží vždy na dohodě obou správních orgánů povolujících trhací práce tak, aby byl zachován co nejjednodušší postup. Tyto orgány také budou vydávat povolení k odběru výbušnin pro "ostatní práce s výbušninami", i když k vykonávání těchto prací není třeba povolení, avšak na základě schváleného technologického postupu. Novela umožňuje vydávat organizacím, které pravidelně používají výbušniny ke své činnosti, povolení k odběru výbušnin pro delší časové období, ne však delší pěti let, které není vázáno na provedení konkrétního odstřelu.

Novela rozšiřuje okruh případů, kdy není požadováno povolení k odběru výbušnin (bezdýmný prach, černý lovecký prach a zápalky), a to v souladu s požadavky praxe, avšak jen pro vyjmenované případy, přičemž však není dotčena působnost zákona č. 147/1983 Sb., o zbraních a střelivu. To znamená, že např. při prodeji musí být dodržena všechna ustanovení zákona č. 147/1983 Sb., čímž u fyzických osob je omezena výroba střeliva pouze na lovecké brokové náboje a navíc, je vázána jen na držitele loveckého lístku.

K § 27

Odstavce 2 a 3 tohoto paragrafu byly již upraveny zákonem ČNR č. 425/1990 Sb., o okresních úřadech, a to v § 31. Tato úprava je do novely převzata v plném rozsahu.

Nově se zavádí pojem "ostatní práce spojené s použitím výbušnin", přičemž se tím rozumí např. provádění výbušných efektů při filmování. Novela stanoví, že pro jejich provádění musí být zpracován technologický postup, ale nevyžaduje se povolení ve smyslu § 27 odst. 1. Kopie rozhodnutí zasílá okresní úřad také obvodnímu báňskému úřadu pro účely výkonu vrchního dozoru, aby obvodní báňský úřad se včas dozvěděl, které organizace a kdy trhací i ohňostrojné práce provádějí.

K § 29

Ustanovení jsou novelizována tak, aby v případech, kdy je to možné, platily stejné zásady pro výstavbu a používání objektů, ve kterých se výbušniny uskladňují, vyrábějí nebo zpracovávají.

K § 33

Novela rozšiřuje zmocnění Českého báňského úřadu stanovit náležitosti evidence výbušnin nejen pro používání výbušnin, ale také při jejich výrobě a zpracování.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP