(1) Na organizace vyrábějící výbušniny
se vztahují přiměřeně ustanovení
§ 5 odst. 4 až 6, § 6 odst. 1 první věta,
§ 6 odst. 2 první věta, § 6 odst. 3 a
§ 8 odst. 1 a 2.
(2) Na organizace zpracovávající výbušniny
se vztahují přiměřeně ustanovení
§ 6 odst. 1 první věta, § 6 odst. 2 první
věta, § 8 odst. 1 a 2."
53. § 37 včetně nadpisu zní:
Ustanovení § 21 až 36a se nevztahují na
používání výbušnin, pyrotechnických
výrobků a pomůcek v ozbrojených silách
a ozbrojených bezpečnostních sborech."
54. V § 38 odst. 1 a 3 se vypouštějí slova
"socialistické".
55. v § 39 odst. 1 písm. a) se za slova "jakož
i" vkládají slova "výrobou výbušnin
a"; slova "při hornické činnosti
a činnosti prováděné hornickým
způsobem" se nahrazují slovy "k trhacím
pracím a ohňostrojným pracím".
56. V § 39 odst. 1 písm. b) se na konci textu připojují
slova "a při výrobě výbušnin
a používání výbušnin k trhacím
pracím a ohňostrojným pracím".
57. V § 39 odst. 2 se slova "a spojů" nahrazují
slovy ", federálního ministerstva spojů";
vypouštějí se slova "a životního
prostředí" a "socialistické";
ve čtvrtém řádku se vypouští
slovo "národní".
58. V § 39 odst. 2 se na konci doplňuje věta:
"Vrchní dozor státní báňské
správy není dotčen ekologickým dohledem
nad těžbou vykonávaným ministerstvem
životního prostředí České
republiky."
59. V § 39 se vypouští odstavec 5.
60. V § 40 odst. 3 písm. a) se slovo "racionálního"
nahrazuje slovem "hospodárného".
61. V § 40 odst. 3 písm. c) se slova "hlavních
báňských záchranných stanic
a obvodních báňských záchranných
stanic" nahrazují slovy "revírních
báňských záchranných stanic".
62. § 40 odst. 5 písm. a) zní:
"a) vede souhrnnou evidenci dobývacích prostorů
a jejich změn,".
63. V § 40 odst. 5 se vypouštějí písmena
b) a c). Dosavadní písmeno d) se označuje
jako písmeno b).
64. V § 41 odst. 1 písm. a) se slova "používání
výbušnin při hornické činnosti
a činnosti vykonávané hornickým způsobem"
nahrazují slovy "výrobu výbušnin
a používání výbušnin k trhacím
pracím a ohňostrojným pracím".
65. V § 41 odst. 1 písm. b) a c) se slova "celospolečenského"
a "celospolečenský" nahrazují slovy
"veřejného" a "veřejný".
66. V § 41 odst. 1 písm. d) se slova "hlavních
báňských záchranných stanic
a obvodních báňských záchranných
stanic" nahrazují slovy "revírních
báňských záchranných stanic".
67. § 41 odst. 2 zní:
"(2) Obvodní báňské úřady
dále
a) stanoví, mění nebo ruší dobývací
prostory a vedou jejich evidenci,
b) povolují otvírku, přípravu a dobývání
výhradních ložisek a ve stanovených
případech vyhledávání a průzkum
ložisek důlními díly; před zastavením
provozu v důlních dílech a lomech povolují
jejich zajištění nebo povolují likvidaci
hlavních důlních děl a lomů,
c) mohou nařídit vyhotovení nebo doplnění
důlněměřické a geologické
dokumentace, pokud chybí, jsou-li neúplné
nebo jsou-li v nich závady,
d) povolují zvláštní zásahy do
zemské kůry a zajištění nebo
likvidaci starých důlních děl,
e) nařizují, aby část výhradního
ložiska v dobývacím prostoru jedné organizace
vydobyla jiná organizace, nebo aby si organizace zřídila
důlní dílo v dobývacím prostoru
jiné organizace, jestliže je to z hlediska veřejného
zájmu, zejména bezpečnosti provozu, nezbytně
nutné; stejně postupují, jestliže je
nezbytně nutné společné užívání
důlních děl a zařízení,
f) stanoví nezbytná opatření, zejména
pořadí a způsob vydobytí výhradních
ložisek, jestliže by otvírkou, přípravou
a dobýváním byl ohrožen provoz nebo
využití výhradních ložisek v dobývacím
prostoru jiné organizace,
g) povolují dobývání ložisek
nevyhrazených nerostů,
h) povolují trhací práce při hornické
činnosti a činnosti prováděné
hornickým způsobem a trhací práce
velkého rozsahu při ostatních činnostech,
i) povolují umístění, stavbu a užívání
skladů výbušnin v případech a
za podmínek stanovených v § 31,
j) kontrolují provádění prohlídek
a zkoušek technických zařízení,
k) přezkoumávají rozhodnutí okresních
úřadů o povolení trhacích prací
malého rozsahu při jiných činnostech
než při hornické činnosti a činnosti
prováděné hornickým způsobem
a rozhodnutí o povolení ohňostrojných
prací,
l) plní další úkoly vyplývající
pro ně z horního zákona, tohoto zákona
a jiných obecně závazných právních
předpisů."
68. V § 42 odst. 2 písm. b) se slova "celospolečenských
zájmů" nahrazují slovy "veřejných
zájmů".
69. V § 44 odst. 11 se vypouští slovo "socialistické".
70. Za § 44 se vkládá nový § 44a,
který zní:
Orgány státní báňské
správy projednávají přestupky v oblasti
ochrany a využití nerostného bohatství
a používání výbušnin ve
správním řízení podle obecných
předpisů o přestupcích [Zákon
ČNR č. 200/1990 Sb., o přestupcích.].
71. V § 46 se slova "a § 40 odst. 5 písm.
d)" nahrazují slovy "a § 40 odst. 5 písm.
b)".
(1) Povolení těžby ložisek nevyhrazených
nerostů vydané podle dosavadních předpisů
[§ 71 až 74 zákona č. 50/1976 Sb.]
se považuje za povolení dobývání
ložisek nevyhrazených nerostů podle tohoto
zákona.
(2) Povolení k odběru výbušnin vydané
příslušnými orgány podle dosavadních
předpisů [§ 25 zákona ČNR
č. 61/1988 Sb.] se považuje za povolení
podle tohoto zákona.
(3) Oprávnění odpalovačů ohňostrojů
a oprávnění pyrotechniků vydaná
podle dříve platných předpisů
se považují za oprávnění vydaná
podle tohoto zákona.
Zrušují se:
1. Nařízení vlády ČSR č.
92/1988 Sb., o podmínkách racionálního
využívání ložisek nevyhrazených
nerostů.
2. § 31 zákona ČNR č. 425/1990 Sb.,
o okresních úřadech, úpravě
jejich působnosti a o některých dalších
opatřeních s tím souvisejících
a pol. č. 43 a č. 67 přílohy I k tomuto
zákonu.
3. § 6a písm. a) a b) vládního nařízení
č. 20/1954 Sb., o organizaci státní báňské
správy, ve znění zákona č.
61/1965 Sb. a zákona ČNR č. 24/1982 Sb.
Předsednictvo České národní
rady se zmocňuje, aby ve Sbírce zákonů
vyhlásilo úplné znění zákona
České národní rady č. 61/1988
Sb., o hornické činnosti, výbušninách
a o státní báňské správě,
jak vyplývá ze změn a doplňků
provedených pozdějšími zákony.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem.............
k návrhu zákona České národní
rady, kterým se mění a doplňuje zákon
České národní rady č. 61/1988
Sb., o hornické činnosti, výbušninách
a o státní báňské správě
A. Všeobecná část
Mezi zákonem ČNR č. 61/1988 Sb., o hornické
činnosti, výbušninách a o státní
báňské správě a zákonem
č. 44/1988 Sb., o ochraně a využití
nerostného bohatství (horní zákon)
je velmi úzká návaznost, poněvadž
komplexně upravují hornickou činnost a zákon
ČNR č. 61/1988 Sb. též činnost
prováděnou hornickým způsobem a používání
výbušnin. Z těchto důvodů novela
zákona ČNR č. 61/1988 Sb. navazuje na připravovanou
novelu zákona č. 44/1988 Sb. a vychází
přitom z potřeby upravit dotčená ustanovení
s ohledem na právní změny, které nastaly
po 17. listopadu 1989.
Jde zejména o umožnění podnikání
při využívání nerostného
bohatství fyzickým a právnickým osobám,
změny v organizaci a působnosti ústředních
orgánů státní správy a změny
v organizaci ostatních orgánů státní
správy. Novela usiluje též o zvýšení
odborné úrovně při rozhodování
podle horního zákona i zákona ČNR
č. 61/1988 Sb., o snížení administrativní
náročnosti při povolování dobývání
ložisek nevyhrazených nerostů, trhacích
a ohňostrojných prací apod. Zvláštní
důraz je kladen v novele na posílení požadavků
na zajištění bezpečnosti provozu a bezpečnosti
a ochrany života a zdraví při práci.
Z toho důvodu se navrhuje i novelizace ustanovení
týkajících se báňské
záchranné služby a strojních zařízení,
přístrojů a pomůcek. výslovně
se v novele stanoví požadavky na řídící
a dozorčí pracovníky při provádění
hornické činnosti a činnosti prováděné
hornickým způsobem a činnostech, které
s nimi souvisejí.
Návrh novely se ve zvýšené míře
týká třetí části "Výbušniny"
a obsahuje následující hlavní změny
v oblasti výbušnin:
a) zákon se bude vztahovat také na výrobu
a zpracování výbušnin a výbušných
předmětů (dále jen "výbušnin")
a nikoliv jen na používání výbušnin
pro trhací práce a ohňostrojné práce
jako dosud,
b) výkon vrchního dozoru orgánů státní
báňské správy bude rozšířen
na celou oblast používání výbušnin
ve všech odvětvích hospodářské
činnosti v České republice (dosud jen při
hornické činnosti a činnosti prováděné
hornickým způsobem) a také na oblast výroby
výbušnin. Touto výrobou se však rozumí
jen taková výroba, jejímž finálním
výrobkem je výbušnina nebo výbušný
předmět. Zpracováním výbušnin
se rozumí taková výrobní činnost,
kde se při výrobě používají
výbušniny, ale finální výrobek
není výbušninou nebo výbušným
předmětem (např. výroba pyrotechnických
předmětů),
c) vydávání předpisů k zajištění
bezpečnosti a ochrany zdraví při práci
a bezpečnosti provozu při výrobě a
zpracování výbušnin včetně
stanovení požadavků na kvalifikaci a odbornou
způsobilost pracovníků při této
činnosti bude nově v kompetenci Českého
báňského úřadu. Stávající
stav, kdy tyto předpisy platily pouze pro organizace resortu,
který je vydal, musí být s ohledem na privatizaci
zevšeobecněn pro všechny organizace a podnikatele,
a to formou obecně závazných právních
předpisů,
d) Český báňský úřad
bude rovněž vydávat obecně závazné
právní předpisy pro používání,
prodej a skladování pyrotechnických předmětů
(tj. pyrotechnických výrobků, které
při dodržení návodu k používání
neohrozí výbuchem bezpečnost osob a majetku)
včetně posuzování odborné způsobilosti
odpalovačů ohňostrojů. Tato oblast
nebyla dosud vůbec v České republice legislativně
upravena,
e) zákonem budou stanoveny také některé
povinnosti výrobců a zpracovatelů výbušnin,
a to přibližně ve stejném rozsahu, jako
organizacím provádějícím hornickou
činnost nebo činnost prováděnou hornickým
způsobem. Půjde zejména o povinnosti organizací
zřídit útvar nebo ustanovit pracovníka
způsobilého pro plnění úkolů
na úseku bezpečnosti a ochrany zdraví při
práci a bezpečnosti provozu, hlásit obvodnímu
báňskému úřadu zahájení,
přerušení a ukončení výroby
výbušnin pro účely výkonu vrchního
dozoru, zajistit a kontrolovat bezpečnost a ochranu zdraví
při práci a bezpečnost provozu, používat
jen zařízení a pomůcky, které
odpovídají bezpečnostním předpisům
apod.,
f) převzetí působnosti bývalých
krajských národních výborů
v oblasti povolování trhacích prací
velkého rozsahu obvodními báňskými
úřady mimo hornickou činnost a činnost
prováděnou hornickým způsobem včetně
vydávání povolení k odběru
výbušnin, které dosud náleželo
ústředním orgánům státní
správy, do jejichž působnosti organizace, pravidelně
používající výbušniny, patřily.
Podstatou navrhovaných změn je rozšíření
působnosti orgánů státní báňské
správy v oblasti výbušnin a pyrotechnických
výrobků, a to od výroby až po použití
včetně skladování, zkoušení
a ničení výbušnin. Tím se sleduje
zvýšení profesní úrovně
a komplexnosti výkonu státní správy
v této, z pohledu ohrožení zdraví lidí
a majetku, velmi rizikové oblasti.
Návrh novely zohledňuje i úpravy zákona
ČNR č. 61/1988 Sb., které byly provedeny
zákonem ČNR č. 425/1990 Sb., o okresních
úřadech, úpravě jejich působnosti
a o některých dalších opatřeních
s tím souvisejících, tj. že povolování
trhacích prací velkého rozsahu přechází
z bývalých krajských národních
výborů na obvodní báňské
úřady a trhacích prací malého
rozsahu a ohňostrojných prací z bývalých
okresních národních výborů
na okresní úřady. Přitom však
dochází ke změně orgánu vykonávajícího
vrchní dozor nad těmito pracemi, neboť ten
přechází z orgánů Českého
úřadu bezpečnosti práce na orgány
Českého báňského úřadu.
Rovněž je stanoveno, že obvodní báňské
úřady přezkoumávají rozhodnutí
okresních úřadů vydaná ve věci
povolování trhacích prací malého
rozsahu mimo hornickou činnost a činnost prováděnou
hornickým způsobem. Důvodem pro přezkoumávání
rozhodnutí okresních úřadů
v uvedené věci obvodními báňskými
úřady je skutečnost, že úřední
obvod báňských úřadů
zahrnuje vždy úřední obvody několika
okresů. Tak například úřední
obvod Obvodního báňského úřadu
v Brně zahrnuje s výjimkou 6 okresů všechny
obvody okresů na Moravě, Obvodní báňský
úřad v Plzni celý bývalý Jihočeský
kraj a 7 okresů z bývalého Západočeského
kraje apod. Kromě toho obvodní báňské
úřady jsou nejlépe seznámeny podle
místních poměrů s příslušnou
problematikou a mohou provést příslušná
šetření bez zbytečných průtahů
a odkladů.
Při práci s výbušninami jde o činnost
velmi rizikovou, a proto by měly být v České
republice vytvořeny co nejlepší podmínky,
aby téměř celou agendu výkonu státní
správy a dozoru vykonával pouze jeden orgán
státní správy, který má k tomu
odborné předpoklady. Přijetí této
zásady přináší též
v některých případech snížení
administrativní náročnosti, neboť například
vydávání odběrních povolení
k nabývání výbušnin pouze orgány,
které také povolují provádění
trhacích nebo ohňostrojných prací,
může být spojeno v jedno povolení.
Převedení některých důležitých
úkolů na státní báňskou
správu, popřípadě svěření
dalších úkolů orgánům
státní báňské správy,
přinese i v absolutním počtu určité
personální úspory, a to především
na ústředních orgánech státní
správy, které dosud některou výše
uvedenou činnost vykonávaly.
B Zvláštní část
K druhé části (Hornická činnost
a činnost prováděná hornickým
způsobem)
K § 2 a § 3
Ustanovení těchto paragrafů se upravují
s ohledem na nově navrhované znění
§ 5 zákona č. 44/1988 Sb., o ochraně
a využití nerostného bohatství (horní
zákon), podle něhož výhradními
ložisky jsou pouze ložiska vyhrazených nerostů.
K § 3a
Zařazením tohoto nového ustanovení
se vyjadřuje rovnoprávné postavení
všech subjektů, které vykonávají
hornickou činnost nebo činnost vykonávanou
hornickým způsobem.
K § 5
Nadpis nad § 5 se navrhuje změnit s ohledem na to,
že půjde o povinnosti organizací a nikoliv
o povinnosti orgánů státní správy.
§ 5 odst. 2 se navrhuje tak, aby v něm byly vyjádřeny
podmínky vykonávání hornické
činnosti a činnosti prováděné
hornickým způsobem, které musí organizace
splňovat. V zájmu zvýšení bezpečnosti
provozu a bezpečnosti a ochrany zdraví při
práci, hospodárného využívání
nerostného bohatství a ostatních ložisek
a zvýšení ochrany právem chráněných
zájmů fyzických a právnických
osob a životního prostředí návrh
rozšiřuje požadavky i na projektování
a navrhování objektů a zařízení,
které jsou součástí hornické
činnosti a činnosti prováděné
hornickým způsobem. Tím nejsou dotčeny
jiné obecně závazné právní
předpisy, které stanoví určité
požadavky pro vykonávání některých
činností nebo prací.
§ 5 odst. 3 se vztahuje na kvalifikaci a odbornou způsobilost
pracovníků, kteří řídí,
kontrolují a provádějí hornickou činnost
a činnost prováděnou hornickým způsobem,
popřípadě tuto činnost projektují
nebo navrhují objekty a zařízení,
které jsou součástí hornické
činnosti nebo činnosti prováděné
hornickým způsobem. Návrh navazuje na dříve
platný výnos Ústředního báňského
úřadu čj. 100/1966, vyhlášku
Českého báňského úřadu
č. 13/1981 Sb., o zkouškách a posuzování
odborné způsobilosti některých pracovníků
a na dnes platnou vyhlášku Českého báňského
úřadu č. 103/1989 Sb., o ověřování
odborné způsobilosti pracovníků k
hornické činnosti a činnosti prováděné
hornickým způsobem. Vzhledem k rozšíření
činnosti podle horního zákona i činnosti
prováděné hornickým způsobem
ve prospěch dalších subjektů bude nutno
tuto problematiku nově upravit.
K § 6
Návrh novely navazuje na zákon č. 12 říšského
zákoníku z roku 1894, jímž byly vydány
předpisy "o zřízení závodních
a dozorců u hor" a na nařízení
ministerstva orby č. 75 ř. z. z roku 1894 vydané
k provedení uvedeného zákona. Uvedené
předpisy byly v minulosti velice postrádány
z hlediska zabezpečení odborné způsobilosti
a kvalifikace řídících pracovníků
a přes některé pokusy nepodařilo se
je v plné míře obnovit. Návrh novely
zavádí systém "závodních",
tj. odpovědných vedoucích hornických
závodů nebo jejich samostatných částí
a zejména stanoví požadavky na jejich kvalifikaci
a odbornou způsobilost. Tyto požadavky jsou obsaženy
ve všech horních zákonech států
s tržním hospodářstvím. Stát
má zájem na tom, aby tyto často rizikové
práce byly řízeny a dozorovány kvalifikovanými
a odborně způsobilými pracovníky.
K § 7
Navrhovaná doplnění ustanovení o báňské
záchranné službě jsou nezbytná
vzhledem k tomu, že již neexistuje "nadřízený
orgán" (např. generální ředitelství)
jednotlivých podniků a závodů, který
by příslušné zásahy koordinoval
nebo pomoc postiženým organizacím nařídil.
Návrh na úhradu za poskytnutou pomoc a případy,
kdy ji lze odmítnout nebo omezit, jsou proto vyjádřeny
v návrhu novely zákona. S ohledem na nový
způsob organizace báňských záchranných
stanic a jejich financování, je nutno i tuto problematiku
v zákoně upravit. V zákoně je zakotvena
i povinnost organizací poskytnout báňským
inspektorům potřebné vybavení a možnost
výcviku na revírní báňské
záchranné stanici, a to zejména s ohledem
na povinnosti báňských inspektorů
- záchranářů při výkonu
vrchního dozoru při haváriích.
K § 8
Návrh upravuje znění odstavce 3 a odstavce
5 písm. a) s ohledem na rozšíření
okruhu používaných strojů, zařízení,
přístrojů a pomůcek, zejména
i dovozem ze zahraničí. Je nutno, aby tyto předměty
a zařízení, ať již domácí
nebo zahraniční výroby, byly přísněji
kontrolovány a sledovány z hlediska bezpečnosti
provozu a bezpečnosti a ochrany života a zdraví
při práci.
K § 9 až § 18
Návrh novely obsahuje pouze drobné úpravy
odůvodněné úpravami předchozích
ustanovení nebo změnami v organizaci a působnosti
orgánů státní správy.
K § 19
Navrhuje se základní změna v působnosti
při povolování dobývání
ložisek nevyhrazených nerostů. Toto dobývání
povolují až dosud stavební úřady
jako "těžbu nerostů", a to podle
ustanovení § 71 a násl. zákona č.
50/1976 Sb., o územním plánování
a stavebním řádu (stavební zákon)
a § 29 až § 33 vyhlášky č. 85/1976
Sb., o podrobnější úpravě stavebního
řízení a stavebním řádu.
Jde o činnost prováděnou hornickým
způsobem ve smyslu § 3 písm. a) zákona
ČNR č. 61/1988 Sb. Navrhuje se proto, aby tuto činnost
povolovaly obvodní báňské úřady,
které nad ní vykonávají vrchní
dozor. Novelou se soustředí povolovací činnost
k dobývání všech ložisek nevyhrazených
nerostů u orgánů státní báňské
správy a orgány místní státní
správy nebudou muset rozhodovat v oblasti této specifické
problematiky. Obdobně se bude postupovat i při povolování
zajištění nebo likvidace hlavních důlních
děl a lomů na takových ložiskách.
Ingerence orgánů územního plánování
zůstane zachována, protože tyto budou i nadále
vydávat rozhodnutí o využití území
pro dobývání ložiska nevyhrazeného
nerostu podle § 32 a násl. zákona č.
50/1976 Sb.
K třetí části (Výbušniny)
K § 21 odst. 1 až 3, odst. 5 a odst. 6
Novým zněním dochází ke zpřesnění
pojmu výbušnina tím, že výbušninou
není jen výbušnina používaná
pro trhací nebo ohňostrojné práce,
ale pro všechny činnosti. Pokud se v zákoně
používá pojmu "výbušnina",
nutno pod tímto pojmem rozumět i výbušné
předměty, a to ve vztahu ke všem ustanovením
zákona. Nově je definován orgán, který
rozhoduje o tom, zda jde o výbušniny, výbušný
předmět nebo pyrotechnický výrobek.
Rozhodovací pravomoc se v případě
pochybností vrací na ty orgány, které
ji měly do roku 1988, a to především
z důvodu snížení administrativní
náročnosti. Důvodem je rovněž
skutečnost, že Český báňský
úřad není vybaven laboratorní a přístrojovou
technikou pro provádění potřebných
zkoušek. Nově je navržen odstavec 6, neboť
celá oblast pyrotechnických výrobků,
které nemohou při dodržení návodu
na používání ohrozit výbuchem
bezpečnost osob a majetku, i když mohou obsahovat
malá množství výbušnin, není
dosud v České republice legislativně upraveno,
včetně zacházení s nimi.
K § 22
Povinnost organizace vyrábějící a
zpracovávající výbušniny zřídit
útvar nebo ustanovit pracovníka odborně způsobilého
pro oblast bezpečnosti práce a provozu je organizačním
předpokladem, aby se v těchto organizacích,
které charakterem své činnosti jsou velmi
nebezpečné pro objekty a pracovníky vlastní
organizace i pro okolní objekty a osoby, vytvářely
podmínky pro co největší bezpečnost
práce a provozu. Dosud tato povinnost nebyla uvedeným
organizacím uložena zákonem, i když možnost
vytvářet takové orgány, resp. určovat
pracovníky, byla dána již vyhláškou
č. 62/1965 Sb. Tyto útvary tzv. "Výbušninářské
komise" vznikly při všech organizacích,
které vyrábějí výbušniny
a výbušné předměty, zejména
po havárii v n. p. Synthesia Semtín počátkem
80. let a velmi se osvědčily. Organizace vyrábějící
a zpracovávající výbušniny musejí
tedy plnit stejné povinnosti jako organizace provádějící
hornickou činnost, neboť charakter této činnosti
je nejméně tak rizikový a nebezpečný
jako hornická činnost, kde tuto povinnost organizace
mají. Úprava některých pojmů
vyplývá ze změny rozsahu působnosti
zákona, jak je uvedeno ve všeobecné části
důvodové zprávy.
K § 23
Změna ustanovení umožňuje, aby o souhlas
k výrobě a zpracování výbušnin
požádaly i jiné než státní
organizace, které patří do působnosti
některého ústředního orgánu
státní správy. Jedná se např.
o různé akciové společnosti, případně
o soukromé podnikatele. Přitom je však zachován
požadavek, aby tuto činnost mohly vykonávat
jen ty organizace, kterým pro takovou činnost byl
udělen souhlas. Přihlíží se přitom
k rizikovosti a specifickému charakteru této činnosti.
Českému báňskému úřadu
je stanovena, jakožto orgánu státní
báňské správy, který vykonává
vrchní dozor nad výrobou výbušnin, i
povinnost vydávat pro oblast výroby a zpracování
výbušnin obecně závazné právní
předpisy pro celou Českou republiku, neboť
až dosud si každý resort vydával směrnice,
opatření apod. jen pro organizace v jeho vlastní
působnosti.
K § 24
Návrh novely obsahuje proti dosavadnímu stavu zmocnění
při uvádění výbušnin a
pomůcek do oběhu stanovit také povinnost
jejich přezkušování. Tato změna
má zajistit zvýšenou bezpečnost při
používání výbušnin, zejména
důlně bezpečnostních.
K § 25
Povolení k odběru výbušnin budou podle
návrhu vydávat orgány, které povolují
trhací nebo ohňostrojné práce, přičemž
se předpokládá vydání povolení
k odběru výbušnin současně s
vydáním povolení k provedení trhacích
nebo ohňostrojných prací. Vydávat
povolení k odběru výbušnin budou ty
orgány, v jejichž působnosti je větší
objem trhacích prací tzn., že pokud by žadatel
používal trhaviny k trhacím pracím malého
i velkého rozsahu mimo hornickou činnost a činnost
prováděnou hornickým způsobem, vystaví
povolení k odběru výbušnin obvodní
báňský úřad. Záleží
vždy na dohodě obou správních orgánů
povolujících trhací práce tak, aby
byl zachován co nejjednodušší postup.
Tyto orgány také budou vydávat povolení
k odběru výbušnin pro "ostatní
práce s výbušninami", i když k vykonávání
těchto prací není třeba povolení,
avšak na základě schváleného
technologického postupu. Novela umožňuje vydávat
organizacím, které pravidelně používají
výbušniny ke své činnosti, povolení
k odběru výbušnin pro delší časové
období, ne však delší pěti let,
které není vázáno na provedení
konkrétního odstřelu.
Novela rozšiřuje okruh případů,
kdy není požadováno povolení k odběru
výbušnin (bezdýmný prach, černý
lovecký prach a zápalky), a to v souladu s požadavky
praxe, avšak jen pro vyjmenované případy,
přičemž však není dotčena
působnost zákona č. 147/1983 Sb., o zbraních
a střelivu. To znamená, že např. při
prodeji musí být dodržena všechna ustanovení
zákona č. 147/1983 Sb., čímž
u fyzických osob je omezena výroba střeliva
pouze na lovecké brokové náboje a navíc,
je vázána jen na držitele loveckého
lístku.
K § 27
Odstavce 2 a 3 tohoto paragrafu byly již upraveny zákonem
ČNR č. 425/1990 Sb., o okresních úřadech,
a to v § 31. Tato úprava je do novely převzata
v plném rozsahu.
Nově se zavádí pojem "ostatní
práce spojené s použitím výbušnin",
přičemž se tím rozumí např.
provádění výbušných efektů
při filmování. Novela stanoví, že
pro jejich provádění musí být
zpracován technologický postup, ale nevyžaduje
se povolení ve smyslu § 27 odst. 1. Kopie rozhodnutí
zasílá okresní úřad také
obvodnímu báňskému úřadu
pro účely výkonu vrchního dozoru,
aby obvodní báňský úřad
se včas dozvěděl, které organizace
a kdy trhací i ohňostrojné práce provádějí.
K § 29
Ustanovení jsou novelizována tak, aby v případech,
kdy je to možné, platily stejné zásady
pro výstavbu a používání objektů,
ve kterých se výbušniny uskladňují,
vyrábějí nebo zpracovávají.
K § 33
Novela rozšiřuje zmocnění Českého
báňského úřadu stanovit náležitosti
evidence výbušnin nejen pro používání
výbušnin, ale také při jejich výrobě
a zpracování.