K § 34 až § 36

Požadavky na kvalifikaci a odbornou způsobilost pracovníků při výrobě stanoví Český báňský úřad obecně závazným právním předpisem, i když z novely vyplývá, že posuzování odborné způsobilosti pracovníků při výrobě výbušnin, s výjimkou pyrotechniků, zůstává v působnosti organizace. Zůstává rovněž zachována působnost Českého báňského úřadu, popřípadě obvodního báňského úřadu posuzovat odbornou způsobilost a vydávat oprávnění k výkonu funkce střelmistra a technického vedoucího odstřelů. Tato působnost se však rozšiřuje u obvodních báňských úřadů také na vydávání oprávnění k výkonu funkce odpalovače ohňostrojů a pyrotechnika a ověřování způsobilosti osob k zacházení s výbušninami při prodeji a nákupu výbušnin.

K § 36a

Novelou jsou stanoveny organizacím vyrábějícím nebo zpracovávajícím výbušniny povinnosti obdobného charakteru, které se osvědčily pro organizace, které provádějí hornickou činnost, neboť obě tyto činnosti jsou značně rizikové a je zde značné nebezpečí výskytu mimořádných událostí.

Ke čtvrté části (Státní báňská správa)

K § 39

Český báňský úřad bude vykonávat vrchní dozor nejen při používání výbušnin při hornické činnosti a činnosti prováděné hornickým způsobem, ale i při všech činnostech, při nichž se používají výbušniny. Rovněž bude vykonávat vrchní dozor nad výrobou výbušnin v těch případech, kdy výsledkem této výroby je finální výrobek, a to výbušnina (výbušný předmět).

K § 40 a § 41

Navrhované změny vyplývají ze změn předchozích ustanovení a ze změn uvedených v návrhu novely horního zákona.

K čl. II

V přechodných ustanoveních se stanoví opatření k zabezpečení plynulého přechodu na novou navrhovanou úpravu bez zbytečné administrativní náročnosti.

Vztah novely horního zákona a tohoto zákona k státnímu rozpočtu České republiky.

Podle návrhu novely horního zákona a návrhu novely zákona ČNR č. 61/1988 Sb. vzniká pro státní báňskou správu České republiky, popř. na ni přechází následující nová agenda:

I. Podle návrhu novely horního zákona

1. Stanovení dobývacích prostorů organizacím, které žádají o udělení tohoto horního oprávnění a vyhovují příslušným podmínkám podle horního zákona (§ 27 odst. 1 horního zákona). Jde o agendu, kterou až dosud vykonávaly různé ústřední orgány v rámci řízení organizací v jejich působnosti.

2. Správní a administrativní agenda spojená se zavedením úhrad z dobývacího prostoru (§ 32a odst. 1 a odst. 10. horního zákona) a rovněž veškerá správní a administrativní agenda spojená se zavedením úhrad z vydobytých vyhrazených nerostů (§ 32a odst. 2 a odst. 10). Dále pak ukládání penále za neplacení nebo nesprávné nebo opožděné placení uvedených úhrad. Jde o zcela novou agendu, která bude znamenat značné zatížení jak po technické stránce, tak zejména po administrativní stránce.

Povinností orgánů státní báňské správy bude nejen sledování správného a včasného placení uvedených úhrad, ale i rozdělení úhrad za vytěžené vyhrazené nerosty mezi státní rozpočet republiky a dotčené obce. V současné době je na Českém báňském úřadě evidováno celkem cca 1 200 dobývacích prostorů a každým rokem k nim přibývají další. Všechny organizace, které mají stanovené nebo budou mít stanovené dobývací prostory, budou povinny platit uvedené úhrady a příslušné báňské úřady budou vykonávat veškerou s tím spojenou agendu.

Předpokládané výnosy z uvedených úhrad představují následující částky

a) úhrady z dobývacích prostorů 6 mil. Kčs ročně
b) úhrady z vydobytých vyhrazených nerostů 100 mil. Kčs ročně z toho do státního rozpočtu
České republiky50 mil. Kčs ročně

Podle návrhu novely zákona ČNR č. 61/1988 Sb.

1. Povolování dobývání ložisek nevyhrazených nerostů, zajištění a likvidace příslušných důlních děl nebo lomů v souvislosti s dobýváním těchto ložisek (§ 19 odst. 1) - tuto agendu dosud vykonávaly stavební úřady podle stavebního zákona. S ohledem na to, že již od roku 1972 vykonává státní báňská správa ČR nad touto činností vrchní dozor (činnost vykonávaná hornickým způsobem, podle § 3 zákona ČNR č. 61/1988 Sb.) navrhuje se i povolovací agendu převést na obvodní báňské úřady.

2. Vydávání obecně závazných právních předpisů pro oblast výroby a zpracování výbušnin pro celou Českou republiku (§ 23 odst. 7). Dosud tyto předpisy vydávala ministerstva pro organizace v jejich působnosti.

3. Povinnosti Českého báňského úřadu při uvádění výbušnin do oběhu (povolovaní, určení zkoušek a odborných posudků a vydání příslušných obecně závazných právních předpisů) se podle návrhu novely rozšiřují o povinnosti Českého báňského úřadu při přezkušování výbušnin a pomůcek (§ 24 odst. 2 a 3).

4. Povolování trhacích prací velkého rozsahu i pro jiné činnosti než jsou hornická činnost a činnost prováděná hornickým způsobem (§ 27 odst. 2). Tato činnost byla převedena na státní báňskou správu ČR již zákonem ČNR č. 425/1990 Sb., o okresních úřadech (§ 31).

5. Působnost obvodních báňských úřadů se rozšiřuje podle návrhu novely na vydávání oprávnění k výkonu funkce odpalovače ohňostrojů a pyrotechnika (§ 36 odst. 2).

6. Podle návrhu novely se rozšiřuje povinnost Českého báňského úřadu na schvalování všech učebních osnov a textů pro výuku střelmistrů, technických vedoucích odstřelů, odpalovačů ohňostrojů a pyrotechniků a vydávání zkušebních řádů (§ 36 odst. 4 a 5). Pro odpalovače ohňostrojů dosud tuto povinnost plnila jednotlivá ministerstva.

7. Vrchní dozor státní báňské správy se rozšiřuje na vrchní dozor nad výrobou výbušnin a na ohňostrojné práce (§ 39 odst. 1 písm. a) a odst. 1 písm. b)) včetně stanovení požadavků na kvalifikaci a odbornou způsobilost pracovníků při výrobě a zpracování výbušnin (§ 36 odst. 7).

Uvedené zvýšené úkoly státní báňské správy ČR, pokud vyplývají pro technické zaměstnance státní báňské správy, a to jak podle novely horního zákona, tak i podle novely zákona ČNR č. 61/1988 Sb., budou zvládnuty v rámci stávajícího stavu technických zaměstnanců a budou pokryty novou organizací prací a zvýšeným úsilím všech zaměstnanců. Ze zmíněných důvodů nepožaduje Český báňský úřad zvýšení počtu technických pracovníků na obvodních báňských úřadech. Je však nutno řešit zabezpečení nových úkolů na Českém báňském úřadě, a to převedením tří technických pracovníků včetně mzdových prostředků (200 tis. Kčs ročně) ze stavu pracovníků obvodních báňských úřadů na Český báňský úřad.

Úplně nová je však pro státní báňskou správu ČR agenda spojená s vybíráním a dalšími dispozicemi úhrad podle návrhu novely horního zákona. Na základě dodatečného návrhu ministerstva financí ČR vyjádřeného dopisem náměstka ministra financí ČR ze dne 21. 3. 1991 čj. 221/8601/1991 bylo požadováno na rozdíl od dřívějšího stanoviska, aby správu těchto úhrad zabezpečovaly nikoliv finanční orgány, ale státní báňská správa ČR. Tato agenda je však podstatně odlišná svým charakterem od dosavadní činnosti státní báňské správy ČR.

Český báňský úřad je schopen tyto požadavky zajistit, ovšem za předpokladu, že bude zvýšen počet administrativních pracovníků a příslušné finanční prostředky, a to jednak mzdové, jednak pro zajištění výpočetní techniky a pro související neinvestiční náklady.

Pro zabezpečení agendy správy uvedených úhrad je nutno posílit každý obvodní báňský úřad o jednoho odborného administrativního pracovníka (pracovnici), tedy celkem o devět pracovníků, což představuje zvýšení mzdových prostředků při průměrném měsíčním výdělku příslušného pracovníka 3 000 Kčs celkem o 324 tis. Kčs ročně.

Dále je nutno zajistit potřebnou výpočetní techniku pro každý obvodní báňský úřad, což při průměrné ceně počítače 50 tis. Kčs představuje částku 450 tis. Kčs.

Je dále nutno zvýšit oblast neinvestičních výdajů (mimo mzdový fond) u Českého báňského úřadu i u obvodních báňských úřadů, poněvadž nové úkoly si vyžádají zvýšení nákladů na cestovné, spoje, služby, materiál apod., a to ročně o částku 700 tis. Kčs.

V Praze dne 2. 10. 1991

JUDr. Petr Pithart v. r.

předseda vlády České republiky

Ing. Josef Bartoš v. r.

předseda Českého báňského úřadu

Zpracoval:JUDr. Neklan Pacák
ředitel legislativního odboru
Českého báňského úřadu


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP