K § 34 až § 36
Požadavky na kvalifikaci a odbornou způsobilost pracovníků
při výrobě stanoví Český
báňský úřad obecně závazným
právním předpisem, i když z novely vyplývá,
že posuzování odborné způsobilosti
pracovníků při výrobě výbušnin,
s výjimkou pyrotechniků, zůstává
v působnosti organizace. Zůstává rovněž
zachována působnost Českého báňského
úřadu, popřípadě obvodního
báňského úřadu posuzovat odbornou
způsobilost a vydávat oprávnění
k výkonu funkce střelmistra a technického
vedoucího odstřelů. Tato působnost
se však rozšiřuje u obvodních báňských
úřadů také na vydávání
oprávnění k výkonu funkce odpalovače
ohňostrojů a pyrotechnika a ověřování
způsobilosti osob k zacházení s výbušninami
při prodeji a nákupu výbušnin.
K § 36a
Novelou jsou stanoveny organizacím vyrábějícím
nebo zpracovávajícím výbušniny
povinnosti obdobného charakteru, které se osvědčily
pro organizace, které provádějí hornickou
činnost, neboť obě tyto činnosti jsou
značně rizikové a je zde značné
nebezpečí výskytu mimořádných
událostí.
Ke čtvrté části (Státní
báňská správa)
K § 39
Český báňský úřad
bude vykonávat vrchní dozor nejen při používání
výbušnin při hornické činnosti
a činnosti prováděné hornickým
způsobem, ale i při všech činnostech,
při nichž se používají výbušniny.
Rovněž bude vykonávat vrchní dozor nad
výrobou výbušnin v těch případech,
kdy výsledkem této výroby je finální
výrobek, a to výbušnina (výbušný
předmět).
K § 40 a § 41
Navrhované změny vyplývají ze změn
předchozích ustanovení a ze změn uvedených
v návrhu novely horního zákona.
K čl. II
V přechodných ustanoveních se stanoví
opatření k zabezpečení plynulého
přechodu na novou navrhovanou úpravu bez zbytečné
administrativní náročnosti.
Vztah novely horního zákona a tohoto zákona
k státnímu rozpočtu České republiky.
Podle návrhu novely horního zákona a návrhu
novely zákona ČNR č. 61/1988 Sb. vzniká
pro státní báňskou správu České
republiky, popř. na ni přechází následující
nová agenda:
I. Podle návrhu novely horního zákona
1. Stanovení dobývacích prostorů organizacím,
které žádají o udělení
tohoto horního oprávnění a vyhovují
příslušným podmínkám podle
horního zákona (§ 27 odst. 1 horního
zákona). Jde o agendu, kterou až dosud vykonávaly
různé ústřední orgány
v rámci řízení organizací v
jejich působnosti.
2. Správní a administrativní agenda spojená
se zavedením úhrad z dobývacího prostoru
(§ 32a odst. 1 a odst. 10. horního zákona)
a rovněž veškerá správní
a administrativní agenda spojená se zavedením
úhrad z vydobytých vyhrazených nerostů
(§ 32a odst. 2 a odst. 10). Dále pak ukládání
penále za neplacení nebo nesprávné
nebo opožděné placení uvedených
úhrad. Jde o zcela novou agendu, která bude znamenat
značné zatížení jak po technické
stránce, tak zejména po administrativní stránce.
Povinností orgánů státní báňské
správy bude nejen sledování správného
a včasného placení uvedených úhrad,
ale i rozdělení úhrad za vytěžené
vyhrazené nerosty mezi státní rozpočet
republiky a dotčené obce. V současné
době je na Českém báňském
úřadě evidováno celkem cca 1 200 dobývacích
prostorů a každým rokem k nim přibývají
další. Všechny organizace, které mají
stanovené nebo budou mít stanovené dobývací
prostory, budou povinny platit uvedené úhrady a
příslušné báňské
úřady budou vykonávat veškerou s tím
spojenou agendu.
Předpokládané výnosy z uvedených
úhrad představují následující
částky
a) úhrady z dobývacích prostorů | 6 mil. Kčs ročně |
b) úhrady z vydobytých vyhrazených nerostů | 100 mil. Kčs ročně z toho do státního rozpočtu |
České republiky | 50 mil. Kčs ročně |
Podle návrhu novely zákona ČNR č.
61/1988 Sb.
1. Povolování dobývání ložisek
nevyhrazených nerostů, zajištění
a likvidace příslušných důlních
děl nebo lomů v souvislosti s dobýváním
těchto ložisek (§ 19 odst. 1) - tuto agendu dosud
vykonávaly stavební úřady podle stavebního
zákona. S ohledem na to, že již od roku 1972
vykonává státní báňská
správa ČR nad touto činností vrchní
dozor (činnost vykonávaná hornickým
způsobem, podle § 3 zákona ČNR č.
61/1988 Sb.) navrhuje se i povolovací agendu převést
na obvodní báňské úřady.
2. Vydávání obecně závazných
právních předpisů pro oblast výroby
a zpracování výbušnin pro celou Českou
republiku (§ 23 odst. 7). Dosud tyto předpisy vydávala
ministerstva pro organizace v jejich působnosti.
3. Povinnosti Českého báňského
úřadu při uvádění výbušnin
do oběhu (povolovaní, určení zkoušek
a odborných posudků a vydání příslušných
obecně závazných právních předpisů)
se podle návrhu novely rozšiřují o povinnosti
Českého báňského úřadu
při přezkušování výbušnin
a pomůcek (§ 24 odst. 2 a 3).
4. Povolování trhacích prací velkého
rozsahu i pro jiné činnosti než jsou hornická
činnost a činnost prováděná
hornickým způsobem (§ 27 odst. 2). Tato činnost
byla převedena na státní báňskou
správu ČR již zákonem ČNR č.
425/1990 Sb., o okresních úřadech (§
31).
5. Působnost obvodních báňských
úřadů se rozšiřuje podle návrhu
novely na vydávání oprávnění
k výkonu funkce odpalovače ohňostrojů
a pyrotechnika (§ 36 odst. 2).
6. Podle návrhu novely se rozšiřuje povinnost
Českého báňského úřadu
na schvalování všech učebních
osnov a textů pro výuku střelmistrů,
technických vedoucích odstřelů, odpalovačů
ohňostrojů a pyrotechniků a vydávání
zkušebních řádů (§ 36 odst.
4 a 5). Pro odpalovače ohňostrojů dosud tuto
povinnost plnila jednotlivá ministerstva.
7. Vrchní dozor státní báňské
správy se rozšiřuje na vrchní dozor
nad výrobou výbušnin a na ohňostrojné
práce (§ 39 odst. 1 písm. a) a odst. 1 písm.
b)) včetně stanovení požadavků
na kvalifikaci a odbornou způsobilost pracovníků
při výrobě a zpracování výbušnin
(§ 36 odst. 7).
Uvedené zvýšené úkoly státní
báňské správy ČR, pokud vyplývají
pro technické zaměstnance státní báňské
správy, a to jak podle novely horního zákona,
tak i podle novely zákona ČNR č. 61/1988
Sb., budou zvládnuty v rámci stávajícího
stavu technických zaměstnanců a budou pokryty
novou organizací prací a zvýšeným
úsilím všech zaměstnanců. Ze
zmíněných důvodů nepožaduje
Český báňský úřad
zvýšení počtu technických pracovníků
na obvodních báňských úřadech.
Je však nutno řešit zabezpečení
nových úkolů na Českém báňském
úřadě, a to převedením tří
technických pracovníků včetně
mzdových prostředků (200 tis. Kčs
ročně) ze stavu pracovníků obvodních
báňských úřadů na Český
báňský úřad.
Úplně nová je však pro státní
báňskou správu ČR agenda spojená
s vybíráním a dalšími dispozicemi
úhrad podle návrhu novely horního zákona.
Na základě dodatečného návrhu
ministerstva financí ČR vyjádřeného
dopisem náměstka ministra financí ČR
ze dne 21. 3. 1991 čj. 221/8601/1991 bylo požadováno
na rozdíl od dřívějšího
stanoviska, aby správu těchto úhrad zabezpečovaly
nikoliv finanční orgány, ale státní
báňská správa ČR. Tato agenda
je však podstatně odlišná svým
charakterem od dosavadní činnosti státní
báňské správy ČR.
Český báňský úřad
je schopen tyto požadavky zajistit, ovšem za předpokladu,
že bude zvýšen počet administrativních
pracovníků a příslušné
finanční prostředky, a to jednak mzdové,
jednak pro zajištění výpočetní
techniky a pro související neinvestiční
náklady.
Pro zabezpečení agendy správy uvedených
úhrad je nutno posílit každý obvodní
báňský úřad o jednoho odborného
administrativního pracovníka (pracovnici), tedy
celkem o devět pracovníků, což představuje
zvýšení mzdových prostředků
při průměrném měsíčním
výdělku příslušného pracovníka
3 000 Kčs celkem o 324 tis. Kčs ročně.
Dále je nutno zajistit potřebnou výpočetní
techniku pro každý obvodní báňský
úřad, což při průměrné
ceně počítače 50 tis. Kčs představuje
částku 450 tis. Kčs.
Je dále nutno zvýšit oblast neinvestičních
výdajů (mimo mzdový fond) u Českého
báňského úřadu i u obvodních
báňských úřadů, poněvadž
nové úkoly si vyžádají zvýšení
nákladů na cestovné, spoje, služby,
materiál apod., a to ročně o částku
700 tis. Kčs.
V Praze dne 2. 10. 1991
JUDr. Petr Pithart v. r.
předseda vlády České republiky
Ing. Josef Bartoš v. r.
předseda Českého báňského
úřadu
Zpracoval: | JUDr. Neklan Pacák |
ředitel legislativního odboru | |
Českého báňského úřadu |