C. Finanční a právní podmínky výstavby

9. V souvislosti s ukončením investiční kategorie KBV a k zabezpečení další bytové výstavby provést úpravu dosavadního právního předpisu o financování komunální bytové výstavby technické a občanské vybavenosti (Výnos FMF, MF ČR a MF SR č. 38/1987).

Zajistí: MF ČR ve spolupráci s

MHPR ČR

Termín: neprodleně

10. Navrhnout způsob řešení odpisů ztrát a úhrady majetkové újmy investorů, dodavatelů a peněžních ústavů, způsobené přímo opatřeními vyplývajícími ze státní bytové politiky ČR.

Zajistí: MF ČR, MHPR ČR

Termín: 1. 7. 1991

11. Vypracovat nový předpis o finanční a úvěrové pomoci stavebníkům a současně zrušit ve spolupráci s FMF a MF SR vyhl. č. 136/1985 Sb. ve znění vyhl. č. 74/1989 Sb. a vyhl č. 73/1991 Sb.

V něm stanovit státní příspěvek pro

fyzické osoby do výše 900 Kčs/m2

užitkové plochy (základní sazba 600

Kčs/m2 užitkové plochy, zvýšení až o

300 Kčs/m2 užitkové plochy při splnění

technických a věcných podmínek),

nejvýše však 90 tis. Kčs.

Zajistí: MF ČR ve spolupráci s

MHPR ČR a SBČS

Termín: 1. 10. 1991 s účinností

od 1. 1. 1992

12. Dosavadní zvýhodněné úvěry a půjčky poskytovat podle novelizované vyhl. č. 136/1985 Sb. ve znění vyhl. č. 74/1989 Sb. (nyní vyhl. č. 73/1991 Sb.) do konce roku 1991. Do konce roku připravit systém úvěrování s přímým využitím prostředků státního rozpočtu ČR.

Zajistí: MF ČR, MHPR ČR ve

spolupráci se SBČS a

peněžními ústavy

Termín: do 31. 10. 1991 s účinností

do 1. 1. 1992

13. Vypracovat Zásady pro uzavírání smluv se stavebníky tak, aby poskytování příspěvků bylo možné od vydání nového právního předpisu regulovat s ohledem na zájem státu a dodržení objemu finančních prostředků na příspěvky pro fyzické osoby, schváleného ve státním rozpočtu ČR na příslušný rok.

Zajistí: MF ČR, MHPR ČR

Termín: 1. 9. 1991

14. Umožnit poskytování výběrových dotací formou smlouvy takto:

a) členům bytových družstev, kteří zahájí v letech 1992 až 1993 výstavbu bytů do osobního vlastnictví v bytových domech a jejichž výstavba byla bytovými družstvy prokazatelně připravena na zahájení v letech 1991 a 1992, umožnit zvýšení příspěvku podle bodu 11 při využití sazby 200 Kčs/m2 užitkové plochy bytu, nejvýše však 20 tis. Kčs. Zvýšení příspěvku poskytovat výhradně na základě výběrového řízení a při splnění všech podmínek stanovených v bodě 11;

Zajistí: MF ČR, MHPR ČR, okresní

úřady

Termín: průběžné od r. 1992

b) obcím, které zahájí výstavbu obecních bytů z vlastních zdrojů v roce 1991 a 1992, na výstavbu ke zmírnění přechodu na nové podmínky.

Zajistí: MF ČR, MHPR ČR, okresní

úřady

Termín: průběžně do r. 1992

15. K pomoci při odstraňování vad panelové výstavby bytů, postavených v komplexní bytové výstavbě (zahájených nejpozději v r. 1990), umožnit v roce 1991 v návaznosti na dříve uplatňovaný postup poskytování nenávratných dotací stavebním bytovým družstvům a občanům, kteří si byty pro vlastní potřebu koupili.

Zajistí: MF ČR ve spolupráci se

SČMBD

Termín: v průběhu r. 1991


ZÁSADY STÁTNÍ BYTOVÉ POLITIKY

ČESKÉ REPUBLIKY

A. Úvod

B. Hlavní zásady

C. Právní vztahy

D. Ekonomie provozu domovního a bytového fondu

E. Sociální souvislosti

F. Státní programy podpory bydlení

A. Úvod

Řešení problémů bydlení ve vazbě na probíhající reformy v národním hospodářství vyžaduje zásadní změny v dosavadním systému, vyjádřeném v současné době dosud platnými právními normami, a systému organizace a řízení celého komplexu bydlení.

Setrvačné udržování přídělového systému je v podmínkách tržního hospodářství zcela nepřijatelné. Jeho negativní důsledky se nejzřetelněji projevovaly v prohlubování nerovnoměrnosti nedostatku bytů. Vedle míst, kde se objevují neobsazené byty, přetrvává chronicky bytová nouze hlavně v několika největších městech. Občané, kteří mají možnost volby místa svého pobytu, se nerozhodují podle skutečné ceny bydlení, ale v důsledku jednotných nivelizačních cen pro celé území státu dávají zpravidla přednost nejatraktivnějším lokalitám. Přechod od administrativněprávní k občanskoprávní regulaci znamená sice zjednodušení rozsahu právních předpisů, avšak neznamená úplné vyřazení působení státu na trh bytů.

Cílevědomá a systematická aktivita státu se musí kromě podpory vzniku a rozvoje konkurenčních podmínek projevovat i v předvídání a tlumení sociálních dopadů.

Navrhované zásady státní bytové politiky ČR formulují nejdůležitější principy nových právních úprav v oblasti řízení a uskutečňování bytové politiky, právních vztahů, ekonomie provozu domovního bytového fondu, státních programů podpory bydlení včetně souvisejících sociálních otázek.

B. Hlavní zásady uskutečňování bytové politiky

1. Administrativně distribuční systém výstavby a přidělování bytů se postupně nahrazuje mechanismem tržních vztahů v souladu s postupem ekonomické reformy.

2. Stát svými právními opatřeními a finančními nástroji bude vytvářet podmínky pro vznik trhu bytů, ve kterém si občan bude obstarávat bydlení podle svých možností.

3. Pravidla účasti státu na rozvoji bydlení a jeho vztahy k jednotlivým subjektům v této oblasti řeší státní bytová politika, kterou vytvářejí v rámci územní působnosti republiky.

4. Státní bytová politika iniciuje především zásadní úpravy podmínek pro zavedení reformy bydlení, jejímiž základními rysy jsou:

- zásadní změna právních vztahů regulujících bydlení,

- zásadní změna ekonomických vztahů, t. j. zejména charakteru nájemného a jeho postupný přechod tržní úroveň.

5. V zájmu zabezpečení rovnoprávného postavení občanů ČSFR je v působnosti federace stanovení základních práv a povinností nájemců a vlastníků bytů a jejich ochrany, zejména v občanském zákoníku, ale i prostřednictvím metodiky výpočtu nájemného a zásad pro poskytování sociální pomoci.

6. Obce a města budou realizovat bytovou politiku ve vztahu ke svému obyvatelstvu v souladu s konkrétními podmínkami a potřebami daného území, včetně vlivu na architektonickou úroveň bydlení.

7. Ceny za bydlení (nájemného, domů, bytů) budou dány do vzájemného souladu. Klíčový význam nabydou předpisy, které upraví oceňování nemovitostí, ceny bytů při prodeji do vlastnictví a vymezí postup tvorby výše nájemného.

8. Příslušné státní orgány budou vyhodnocovat vztah mezi poptávkou a nabídkou k zamezení vzniku dlouhodobého sociálního napětí

C. Právní vztahy

jsou obsaženy v zásadní podobě v projednávané novele občanského zákoníku. Hlavním charakterovým rysem je přechod od administrativní regulace na základě správních aktů k občanskoprávní regulaci na základě smluv.

Namísto kompromisního řešení osobního užívání bytů se zavádí důsledně jednotný institut vlastnictví a jednotný institut nájmu.

Upřesňují se vzájemná práva a povinnosti mezi pronájemci a nájemci.

Do občanského zákoníku se zakotvuje institut vlastnictví k bytům jako důležitý právní instrument nové bytové politiky. Proto se v této části zásad uvádějí pouze ty nejdůležitější, které se od návrhu novely občanského zákoníku liší nebo ho doplňují.

9. Náhradní bydlení přísluší ve stanovených případech řešit obcím a státu. O této příslušnosti bude rozhodovat soud podle zvláštního předpisu, který bude mít dočasnou působnost. Povinnost opatřovat náhradní bydlení (ubytování) by neměla být přenášena na vlastníky domů (bytů).

Při řešení náhradního bydlení (ubytování) nevylučovat možnost nabídky i mimo obec.

Druh náhradního bydlení (ubytování) vztahovat k důvodům zániku nájemního poměru.

10. Dosavadní právní vztahy v bytových družstvech zásadně podřídit obecným institutům vlastnictví a nájmu v občanském zákoníku. Zvláštnosti upravit odděleně ve stanovách bytových družstev. dosavadní družstva přeměnit na družstva vlastníků nebo nájemců.

11. Zvláštním režimem upravit nájem služebních bytů a bytů zvláštního určení (bytů v domech s pečovatelskou službou, bytů upravených pro zdravotně postižené, byty v penzionech pro důchodce apod.). V těchto případech vyloučit možnosti vzniku společného nájmu a přechodu nájmu s výjimkou případů, kdy spoluuživatelé bytů splňují podmínky pro užívání těchto bytů. Zvláštním režimem se v těchto případech sleduje zachování stanoveného účelu užívání těchto bytů.

12. Umožnit jednostrannou změnu dohodnutého nájemného v případech prokazatelného zvýšení užitné hodnoty nebo trvalého zlepšení podmínek bydlení, nebo stanoví-li to cenový předpis. současně zakotvit právo na přezkoumání požadavku na zvýšení nájemného soudem.

13. Nahradit stávající předpis o prodeji bytů novým, umožňujícím prodej bytů a domů občanům do vlastnictví, a to ze všech dosavadních forem vlastnictví bytového fondu. Při této privatizaci přecházet postupně na úroveň tržní ceny bytů a domů.

Prodej družstevních bytů a domů řešit zvláštními právními a cenovými předpisy.

14. Vypustit z novely občanského zákoníku všechna zbývající ustanovení, která odkazují i na eventuální přidělování bytů, dále i § 695 odst. 2.

15. U zařízení sloužících k ubytování nepřipustit stejně vypjatou ochranu nájemců jako v bytech (např. § 731). Neumožňovat přechody práv.

16. Zakotvit přednostní právo na pokračování nebo uzavření smlouvy v případě smrti nájemce nebo trvalého opuštění společné domácnosti pouze příbuzným v řadě přímé, zeťovi a snaše, jestliže s nájemcem trvale žili v den smrti nebo odchodu a nemají vlastní byt.

17. Vyřešit postavení Lidových bytových družstev jako družstev plnoprávných, s postupným přechodem na ekonomické principy stavebních bytových družstev.

D. Ekonomie provozu domovního a bytového fondu

18. Domovní a bytový fond budou vlastnit právnické a fyzické osoby. dosavadní státní bytový fond, na který nebude uplatněn nárok ze zákona o restituci, převést do vlastnictví obcí. Podnikový bytový fond převádět obcím pouze v případech, kdy tak bude stanoveno v privatizačním projektu a obec s tím bude souhlasit.

19. Po restituci bytového fondu uplatňovat i nadále státem přijatá opatření (v roce 1991) pro zlepšení ekonomického postavení soukromých vlastníků, v jejichž domech (bytech) platí principy státem stanoveného nájemného. Novou úpravu řešit ve vazbě na přestavbu daňového systému v roce 1993.

20. Nájemné v roce 1992 řešit novým předpisem, který bude základem pro úpravy v dalších letech. V tomto předpisu stanovit limitovaný roční nárůst nájemného a současně i možnost valorizace nájemného.

Zásada řeší ochranu nájemců i vlastníků

(pronájemců) a vyjadřuje tempo postupu

reformy bydlení, na které může včas

každý reagovat pole svých možností

(výměna, koupě bytu).

Časový horizont dosažení cílového

řešení bude odlišný podle místních

podmínek charakterizovaných vztahem

nabídky a poptávky.

21. Nový cenový předpis pro výpočet nájemného bude především zahrnovat:

- taxativně stanovené náklady na 1 m2 užitkové plochy bytu, doplněné přípočtovou (odpočtovou) položkou, vyjadřující kvalitativní charakter bytu, umístění v domě a polohu v území; kritéria pro užití těchto doplňujících položek budou výhradně v pravomoci obecních úřadů měst a obcí. Sazba bude vycházet ze současné tržní hodnoty bytového fondu;

- srovnatelné hospodárně potřebné náklady na provoz, údržbu a správu bytového fondu,

- zásadu, že ostatní služby spojené s bydlením budou hrazeny zálohově s konečným vyúčtováním podle skutečně vynaložených nákladů.

E. Sociální souvislosti

22. Prostředky, které státní rozpočet ušetří odstraněním dotování provozu státního bytového fondu, užít výlučně na zvýšení příspěvků na nájemné sociálně potřebným občanům.

23. V rámci sociální politiky federace stanovit a aktualizovat únosnou míru podílu nákladů na bydlení k ročním příjmům domácností. tím vymezit uplatnění práva nájemců bytů na podporu k nájmu.

24. Stát bude přispívat na bydlení sociálně potřebným občanům ve všech formách bydlení. Dávky sociální péče bude poskytovat individuálně občanům v případech, kdy úhrada nákladů jim bude bránit uspokojovat ostatní osobní potřeby na společensky uznané minimální úrovni.

25. Vytvořit systém příspěvků na nájemné v závislosti na sociální situaci domácností (např. počet členů, příjem apod.) a na podmínky příslušných regionů. Jeho užití podmínit úpravou nájemného.

F. Státní programy podpory bydlení

26. Při výstavbě bytů (domů) do vlastnictví občanů, určených k řešení jejich potřeby bydlení, umožnit poskytování příspěvku státem na částečnou úhradu nákladů výstavby.

K tomu stanovit tyto základní podmínky:

- doložit průkaznost potřeby a možnosti výstavby bytů v daném místě a čase rozvojovým dokumentem obce (stanoviskem obecního zastupitelstva, orgánu obce),

- použití vlastních zdrojů (finančních,hmotných) stavebníka v minimální výši 20% rozpočtových nákladů stavby (bez ceny pozemku),

- příspěvek poskytovat zásadně 1x s výjimkou případů, kdy příspěvek poskytnutý podle dobíhajících starších právních úprav bude vrácen.

27. S účinností od 1. 1. 1992 do konce roku 1993 umožnit smluvně poskytnutí státního příspěvku na výstavbu fyzickým osobám do výše 900 Kčs/m2 užitkové plochy bytu (základní sazba 600 Kčs/m2 užitkové plochy, zvýšené až o 300 Kčs/m2 užitkové plochy při splnění technických a věcných podmínek), nejvýše však 90 tis. Kčs. Po tomto období poskytování příspěvku a jeho výši přehodnotit.

28. Za základní nástroj do konce roku 1992 pro stimulaci a regulování výstavby a pro modernizaci bytů v obytných domech považovat úvěr právnickým a půjčky fyzickým osobám s úrokovými sazbami zvýhodněnými proti obecným úrokovým podmínkám peněžních ústavů. Poskytování půjček řešit za podmínek stanovených dosavadním právním předpisem.

Od roku 1993 uplatnit v návaznosti na daňovou přestavbu systém poskytování zvýhodněných úvěrů a půjček na výstavbu a modernizaci bytového fondu.

29. Ve vazbě na připravovanou daňovou přestavbu vypracovat nový systém úvěrování s platností od 1. 1. 1993 do konce roku 1992 využívat systém úvěrování novelizovaný v roce 1991.

30. Působení finančně ekonomických nástrojů bude orientováno územně i časově zejména do míst, kde je potřeba iniciovat fungování trhu.

Získání podpory státu nebude nárokové, ale bude založeno na smluvním principu.

31. Umožnit obcím uplatnit vliv na vývoj cen stavebních pozemků pro bytovou výstavbu systémovým zavedením cenových map pozemků ve městech a obcích v zájmu usměrňování rozvoje bydlení.

32. Umožnit poskytnutí výběrových dotací při řešení specifických problémů vybraných sociálních skupin obyvatelstva a řešení problémů regionálního rozvoje.

Výběrové dotace poskytovat takto:

a) stavebníkům při řešení bezbariérové úpravy bytů, prováděné na základě dohody s okresním úřadem a na níž je uzavřena smlouva o poskytnutí příspěvku. Příspěvek poskytovat na krytí více nákladů;

b) stavebníkům výstavby domovů - penzionů s byty pro důchodce a domů s byty s pečovatelskou službou, je-li tato výstavby prováděna v dohodě s obcí a okresním úřadem a na niž je rovněž uzavřena smlouva o poskytnutí příspěvku. V tomto případě příspěvek poskytovat na celé náklady výstavby při dodržení standardu výstavby. Výběrovou dotaci poskytovat se závazkem plnit stanovený účel po celou dobu životnosti objektu;

c) stavebníkům výstavby na základě zvláštních usnesení vlády k řešení problémů regionálního rozvoje (např. pohraničí, vybrané území severočeských okresů, ostavsko-karvinská aglomerace),

d) pro výstavbu bytů prováděnou obcemi zvážit prolongaci možnosti poskytnutí příspěvku i po roce 1992.

33. Dotace k podpoře bytové výstavby mohou z vlastních zdrojů poskytovat též obce podle jimi stanovených pravidel.

34. Upravit a zjednodušit daň z nemovitosti ještě před zavedením celkové daňové reformy.

35. V zájmu umožnění volnějšího nakládání s vybudovaným bytovým fondem vlastníky, kterým na jeho výstavbu či modernizaci poskytl stát pomoc, využívat napříště místo institutu omezení převodu nemovitosti obnovený institut zástavního práva.

36. Pro zvýraznění účinnosti státních programů podpory realizace bytové politiky a jejího sociálního charakteru prověřit účelnost vytvoření zvláštního účelového fondu. Jeho tvorbu propojit na připravovaný daňový systém a využít spolupráce Světové banky.

37. Podporovat vznik vhodného subjektu k založení stavebního spoření občanů s využitím poskytování prémií ze státního rozpočtu a vypracovat jeho zásady.

Systém umožňuje občanům získat v krátkém

čase potřebné prostředky na

výstavbu (koupi, modernizaci) bytů za

výhodných úrokových podmínek.

38. Státem podporovat odstraňování zanedbanosti staršího bytového fondu a vad panelové výstavby bytů postavených v komplexní bytové výstavbě (zahájených nejpozději v roce 1990).

Podporu na odstraňování vad panelové výstavby poskytovat stavebním bytovým družstvům, obcím a občanům na základě smlouvy o příspěvku ve výši maximálně 80% nákladů na technicky vymezená opatření.

Na jednu závadu poskytovat podporu pouze 1x. Jako vady panelové výstavby, u nichž bude při odstraňování možné získat podporu státu, v právním předpisu stanovit:

- porušení (ohrožení) statiky nosných konstrukcí bytového domu, včetně balkonů a lodžií.

- tepelné úniky v míře vyžadující zateplení štítových zdí,

- ztráta funkčnosti stěnové konstrukce neamortizovaných bytových jader řešených na bázi rámů a výplňových hmot (PVC, karton apod.).

Podporu na odstraňování zanedbanosti bytového fondu poskytovat jako návratnou s možností odkladu nebo prominutí vratky na základě smlouvy, a to na objekt starší 30 let.

39. Finanční pomoc státu poskytovat na stavby splňující architektonické požadavky, progresivní požadavky na výstavbu bytů a jejich provoz, včetně úspory energií při žádoucí tvorbě obytného prostředí.

Volba technologií a architektonického

pojetí odpovídající urbanistickým

záměrům obcí přísluší stavebníkům.

Přednostně bude státem podporováno

použití konstrukcí, stavebních prvků,

materiálů a výrobků přinášející

zlepšení základních užitných hodnot.

40. Stát bude v rámci systémového řešení rozvoje bydlení a bytové politiky uplatňovat kromě právních, ekonomických a sociálních podmínek též technické, architektonické a urbanistické podmínky určující rámcová pravidla pro bydlení a bytovou výstavbu.

K tomu bude

a) sledovat

- vývoj obyvatelstva

- vývoj kvality bydlení, standardů bytů

- ekologické, urbanistické, architektonické a územně technické podmínky v obytném prostředí

- trh bytů

- technické a technologické podmínky pro bytovou výstavbu a modernizaci bytů

- vybaveností a občanskými obslužnými zařízeními

b) zabezpečovat vedle všeobecně prospěšných podpůrných programů v rámci technické politiky tyto hlavní technické programy:

- ekologie pro lidská sídla

- racionální energetické zásobování

- humanizace sídel včetně jejich nových částí v okrajových polohách

- regenerace vnitřních částí sídel a modernizace stavebního bytového fondu

- zvyšování kvalitativní, architektonické a technické úrovně budov a technické infrastruktury.

Výstupem programů budou normativy,

návrhy na úpravu technických norem,

pomůcky a doporučení pro orientaci obcí

při zpracovávání programů rozvoje.

Kromě toho budou také sloužit jako

podklady pro usměrňování státní dotační

politiky a podněcování podnikatelské

činnosti


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP