LEGISLATIVNÍ ZABEZPEÈENÍ

ZÁSAD BYTOVÉ POLITIKY

Legislativní zabezpečení zásad bytové politiky

Poř. čís.
Název
Gestor
Spolupráce
1.
2.
3.
4.
    
A)SOUVISEJÍCÍ NOVÉ ZÁKONY V PŮSOBNOSTI ČSFR A ČR   
    
1. Zákon č. 403/1990 Sb. o zmírnění následků některých majetkových křivd   
    
2.Zákon č. 427/1990 Sb. o převodech vlastnictví státu k některým věcem na jiné právnické nebo fyzické osoby   
    
3.Zákon č. 500/1990 Sb. o působnosti orgánů ČR ve věcech převodů vlastnictví státu k některým věcem na jiné právnické nebo fyzické osoby   
    
4.Zákon č.87/1990 Sb. o mimosoudních rehabilitacích   
    
5.Zákon č.92/1991 Sb. o podmínkách převodu majetku státu na jiné osoby   
    
6.Zákon č. /1991 Sb. o působnosti orgánů ČR ve věcech převodů majetku státu na jiné osoby a o Fondu národního majetku ČR   
    
7.Zákon č. 172/1991 Sb. o přechodu některých věcí z majetku ČR do vlastnictví obcí   
    
8.Zákon č. 389/1990 Sb. o dani z příjmu obyvatelstva   
    
9.Zákon č. 116/1990 Sb. o nájmu a pronájmu nebytových prostor   
    
B)ROZPRACOVANÉ NEBO NAVRHOVANÉ ZÁKONY V PŮSOBNOSTI ČSFR   
    
1.Občanský zákoník č. 40/1964 Sb. ve znění pozdějších předpisů - novela NSMHPR ČR
    
2.Občanský soudní řád č.99/1963 ve znění pozdějších předpisů - novela NSMS ČR
    
3.Zákon o státní podpoře rodin - nový zákon FMPSVMPSV ČR
    
4.Zákon o půdě FMH 
    
5.Zákon o územním plánování a stavebním řádu č.50 /1976 Sb. - novela Úřad vlády ČSFR FMŽP, MŽP ČR MHPR ČR
    
6.Zákon o domovní dani (novela na přechodné období) FMFMF ČR
    
C)LEGISLATIVNÍ OPATŘENÍ V PŮSOBNOSTI ČR   
    
1.Zákon o ochraně bydlení a podpoře bytové výstavby - nový zákon MHPR ČR MPSV ČRMF ČR, MSpr ČR
    
2.Zákon o fondu rozvoje bydlení - nový zákon (v případě jeho nutnosti) MHPR ČRMF ČR, MSpr ČR
    
3.Zákon o stavebním spoření - nový zákon MF ČRMHPR, ČSS
    
D)PROVÁDĚCÍ PŘEDPISY   
    
1.Stanovení výše nájemného a úhrady za poskytované služby - náhrada vyhlášky č. 60/1964 Sb. FMFMHPR ČR
    
2.Vyhláška č. 49/1988 Sb. kterou se provádí zákon o sociálním zabezpečení FMPSVFMF, MPSV ČR
    
3.Prováděcí předpisy o důchodovém zabezpečení FMPSVFMF, MPSV ČR
    
4.Prováděcí předpisy k zákonu o podpoře bytové výstavby MHPR ČRMF ČR, MPSV ČR
    
5.Prováděcí předpisy k zákonu o domovní dani MF ČR 
    
6.Prováděcí předpisy k rozpočtovým pravidlům republik MF ČR 
    
7.Zrušení dosavadních předpisů o finanční a úvěrové pomoci na bytovou výstavbu a bydlení MF ČR 
    
8.Předpis o dofinancování komunální bytové výstavby a technické a občanské vybavenosti (novela výnosu č. 38/1987 FMF) MF ČRMHPR ČR
    
9.Předpis o finanční pomoci při odstraňování vad panelové výstavby - nový předpis MF ČRMHPR ČR
    
10.Vyhláška č. 182/88 Sb. o cenách staveb, pozemků, trvalých porostů, úhradách za zřízení práva osobního užívání a náhradách za dočasné užívání pozemků ve znění pozdějších předpisů MF ČRMHPR ČR
    
11. Vyhláška o poskytování příspěvků na úhradu ceny bytu - novela vyhlášky k zákonu o osobním vlastnictví k bytům, resp. k občanskému zákoníku MF ČRMHPR ČR
    
12.Předpis o prodeji družstevních bytů do osobního vlastnictví MF ČRMHPR ČR SČMBD
    
13.Prováděcí předpisy k novele zákona č. 50/1976 Sb. o územním plánování a stavebním řádu MŽP ČRMHPR ČR
    
14.Prováděcí předpis o příspěvcích k nájemnému MPSV ČRMHPR ČR

Ministerstvo vnitra ČR

Změny na úseku "správy" státního bytového fondu, ukončení činnosti státních podniků bytového hospodářství.

Správu včetně souvisejících činností (provoz, údržba, služby ...) převážné části státního bytového fondu v rámci republiky zajišťují státní podniky bytového hospodářství. Uplatněním principů tržního hospodářství, vztahů na daném úseku dojde k zásadním věcným a organizačním změnám v těchto podnicích, jejich postupnému zániku.

V rámci reformy celého národního hospodářství byl proces změn dosud uplatňovaných administrativně direktivních forem správy, hospodaření a zabezpečování údržby bytového fondu zahájen v minulém roce a to změnami vlastnických vztahů. Proces v prvé etapě započal nabytím platnosti zákona č. 403/90 Sb., o zmírnění následků některých majetkových křivd, tj. od 1. 11. 1990. Na základě uvedeného zákona dojde k vrácení části obytných domů původním majitelům. Následně dnem 1. 12. 1990 nabyl účinnosti zákon č. 427/90 Sb., o převodech vlastnictví státu k některým věcem a jiné právnické nebo fyzické osoby, který se ale na státní bytový majetek vztahuje jen částečně. Význam tohoto zákona o "malé privatizaci" však spočívá v tom, že v rámci dosavadních organizačních struktur státních bytových podniků dojde k oddělení majetku obsluhovaného od majetku obslužného. Obsluhovaným majetkem jsou obytné domy, tepelné zdroje a rozvody tepla. Obslužným majetkem pak budovy (pokud to jsou samostatné provozní objekty bez bytového fondu) a zařízení, které slouží k zabezpečení všech služeb spojených s bydlením. předmětem malé privatizace, převodu do vlastnictví podnikatelů bude pouze obslužný majetek. provozní jednotka či její velikost není přitom limitována žádnými konkrétními kritérii, ale její funkčností založenou na ekonomické a majetkové samostatnosti.

Věcné a organizační změny u státních podniků bytového hospodářství se dále výrazněji prohloubí v souvislosti s připravovanými novými či novelizovanými právními předpisy (zákona o majetku obcí, o mimosoudních rehabilitacích, transformačního zákona, ...). V souladu s těmito předpisy souběžně s reprivatizací a privatizací se z konkrétní části bytového fondu, zejména obsluhovaného, stane majetek obcí. Komunální bytový fond jako majetek obcí vznikne dle předpokladu:

a/ z domů, které nebudou určeny k prodeji na aukcích s cílem, aby plnily roli komunálních bytů v sociální politice obce;

b/ z domů, které se nepodaří prodat do soukromých rukou ani na opakovaných aukcích;

c/ z nové komunální výstavby obce;

d/ z domů, které dosud neprošly celým reprivatizačním procesem (tyto domy budou v dočasné správě);

e/ z domů, určených k privatizaci, ale pro náročnost přípravy a provedení privatizace dosud neprodaných;

f/ Z obytných i neobytných budov ekonomicky výhodných pro obec;

g/ z opakovaně neprodaných obslužných zařízení.

Realizací výše uvedených opatření tak postupně ztratí podniky bytového hospodářství své existenční opodstatnění a jako takové budou zanikat. správa komunálního bytového fondu ve vlastnictví obce bude zabezpečována více způsoby, např.:

- přímo obecním úřadem,

- na základě dohody pověřenou právnickou nebo fyzickou osobou k tomu způsobilou, a to za úplatu s vymezeným rozsahem činnosti

- vytvořenou vlastní správcovskou organizací nebo zařízením.

Ministerstvo vnitra ČR

Pozn. V nákladech nejsou promítnuty cenové vlivy,

např:

- inkasní poplatek 1,21 Kčs za každou položku

- odvoz popelnic a kontejnerů

- smluvní ceny staveb. prací od soukromníků

Kvantifikace úpravy nájemného (k zásadě č. 31)

 Skutečnost 1988 Skutečnost 1989 - odpisy tř. 1 + účelové dotace k tržbám Promítnutí zvýšení nájemného o 180% 1)
     
Náklady celkem

z toho: odpisy ZP

9 201 991

1 909 176

7 203 476

248 218

9 050 000

1 900 000

     
Výnosy celkem5 205 502 7 526 6539 111 000
z toho:   
tržby z výrob. činností 2 584 3422 983 566 3 100 000
dotace k teplu-7č6 546 -
Tržby z nevýrob. činností 2 596 0362 534 585 6 011 000 2)
dotace k nájemnému- 2 107 948-
     
Hospodářský výsledek -3 996 489+323 177 +61 000 3)
     
Úhrada za užívání bytu 1 630 2971 769 546  
     
Úhrada za užívání nebyt. prostor 752 041751 006 

1) Do nákladů je nutno zahrnovat odpisy ZP; bytové podniky dočasně ZP třídy 1-budovy neodepisovaly

2) V tržbách je promítnuto:

- zvýšení úhrad za užívání bytu o 180%

- zvýšení úhrad za užívání nebyt. prostor o 30% (v návaznosti na zákon č. 116/90 Sb. a vyhl. č. 170/90 Sb., resp. 585/90 Sb.)

3) Minimální zisk bude sloužit k tvorbě FKSP (jen v ČR je v současné době cca 180 podniků)

Orientační propočet zvýšení nájemného

kat. bytuvelikost bytu obyt plocha v m2vedl. plocha v m2 počet osobpův. roč. nájemné sleva na dětizvýšení za nadměr pův. měs. náj. vč. služeb uprav. měs. náj. vč. služeb rozdíl% zvýšení
            
IV.1+377 2441558 134265100 398298298
IV.1+451 2341194 179202183 32213976
III.1+126 122566 --11344 148104236
III.1+116 181621 -7471182 111156
III.0+124 32496 --45126 81180
III.1+499 3161810 85249171 465294171
III.1+238 2451042 313-80 297217271
III.1+235 161895 -27099235 136137
III.0+119 41482 --44123 79180
III.0+119 43482 24-42123 81192
II.1+490 3472312 116-214 655441206
II.1+490 3452312 122685281 655374133
II.1+240 2541370 68-117 344227194
II.1+355 2341279 -20133 370237178
I.1+363 3352474 371-200 647447224
I.1+130 1811386 -1170226 36413861
I.1+124 1831240 62-111325 214193
I.1+239 1421562 -304174 417243140
I.1+231 1821562 -24151417 266176
I.1+238 2121780 -267190 468278146
I.1+338 2041814 91-169493 324192
I.0+122 411090- -195263 170179
I.1+120 1821256 --111310 199179
I.1+344 2231968 9857186 529343184
I.1+445 1851926 578-143 536393275
I.1+247 2634205 189 4201) 6092)147 3311034703 212
I.bez3)1+2 472634205 609147700 369111 

1) na invalidní osobu

2) celkem

3) bráno bez speciálních zařizovacích předmětů


Ministerstvo vnitra ČR

Zásady úpravy vyhl. č. 60/1964 Sb.

1. Z vyhlášky č. 60/1964 Sb., se vypustí slevy sociálního charakteru tak, že z § 5 se vypustí odst. 2, z § 9 se v odst. 1 vypustí poslední odsek a odst. 4, zruší se ust. § 10.

2. Zvýšení úhrady pro větší podlahovou plochu se nebude nadále uplatňovat, ve vyhl. se zruší ust. § 11.

3. Text ust. § 12 se nahradí následovně:

"Úhrada za užívání bytu IV. kategorie se rovná 80% úhrady vypočtené pro tento byt podle ustanovení § 5-9 platných pro III. kategorii."

4. Ustanovení § 5 se doplní o nový odst. 2:

"Roční úhrada za užívání bytu, úhrada za úklid společných prostor v domě (§ 13) a úhrada za užívání osobního výtahu (§ 14) se zvýší o 180%".

5. Ustanovení § 5 se doplní o nový odst. 3:

"Zvýšení o 180% uvedené v předchozím odstavci se nevztahuje ne roční sazby za ostatní zařízení a vybavení bytu stanovené podle § 8a."

6. Vyhláška se doplní o ustanovení:

"Úhrada za užívání části bytu k jiným účelům než k bydlení se stanoví podle zvláštního předpisu [vyhláška č. 170/1990 Sb.]."

7. Do závěrečných ustanovení se zařadí toto ustanovení:

"V případě, že by roční úhrada za užívání bytu vypočítaná podle ust. § 5 odst. 2 byla nižší, než stávající výše úhrady, úhrada za užívání bytu se nemění."


Ministerstvo pro hospodářskou

politiku a rozvoj ČR

Příloha VI/2

Sociální dopady

realizace navržených zásad státní bytové politiky

(1) Navrhované zvýšení nájemného ve státních bytech o 180% se dotkne životních nákladů zhruba 3,3 mil. obyvatel ČR bydlících ve státních bytech, které tvoří ca 27% bytového fondu.

Tito obyvatelé byli dosud zvýhodněni dotační politikou státu a platnou vyhláškou o úhradě za užívání bytu č. 60./1964 Sb. nižším nájemným, zejména ve srovnání s občany bydlícími v družstevních bytech. Průměrné měsíční nájemné ve státním bytě I. kategorie činilo v r. 1989 148,- Kčs, tzn 2,3% z celkových výdajů průměrné domácnosti bydlící ve státním bytě.

Navrhované zvýšení nájemného představuje zvýšení životních nákladů dotčené skupiny obyvatelstva o 4 body. Bude mít však značně diferencovaný individuální dopad na jednotlivé domácnosti. Podle typu domácností v závislosti na zaměstnání přednosty, jak je uvádí statistika rodinných účtů, se podíl vydání za samotné nájemné na celkových peněžních výdajích domácností změní takto:

 dosudpo zvýšení rozdíl
domácnosti dělníků a zaměstnanců 2,3%6,4%4,1 b.
domácnosti družstevních rolníků 1,3%3,6%2,3 b.
domácnosti důchodců 3,7%10,4%6,7 b.

Pro diferenciaci dopadů zvýšeného nájemného bude významné též zrušení slev sociálního charakteru (např. na nezaopatřené děti) a zrušení poplatků za nadměrnou plochu bytu. Tvrdší dopady zasáhnou nízkopříjmové domácnosti, kde jsou možnosti přeskupení výdajů již značně omezené a váha nájemného ve výdajové struktuře vyšší.

(2) Při posuzování sociálních dopadů zvýšení nájemného je nezbytné vzít v úvahu již realizovaný a zejména další očekávaný růst spotřebitelských cen.

Na základě vývoje v I. čtvrtletí 1991 a dostupných prognostických informací se vývoj spotřebitelských cen odhaduje v této úrovni (4. čtvrtletí 1991/4. čtvrtletí 1990):

potravinářské zboží 135,0
průmyslové zboží 160,0
veřejné stravování 150,0
služby celkem150,0
úhrnná hladina 150,0 - 155,0  

(3) Vzhledem ke komplementárnímu charakteru uvádíme, že v souvislosti s již schváleným zvýšením cen paliv, tepla a energií o 100 až 324% od května t.r. se zvýší životní náklady domácností v průměru o 8 - 10% (tento růst cen je obsažen v údajích v odst. 2). Dílčí zmírnění tohoto růstu výdajů spojených s bydlením lze očekávat od úspor fyzické spotřeby tepla a energií. Vzhledem ke zcela nedostatečnému, resp. neexistujícímu systému měření skutečné spotřeby v domácnostech a na objektech lze možné úspory odhadovat maximálně v řádu 10 - 15%, což může výchozí odhad dopadu do životních nákladů snížit zhruba o jeden bod.

Další část zvýšených životních nákladů z tohoto titulu bude obyvatelstvu kompenzována formou zvýšení státního vyrovnávacího příspěvku o 80,- Kčs důchodcům a nezaopatřeným dětem. To znamená, že u zvlášť postižených skupin obyvatelstva se dopad vyšších cen paliv, tepla a energií sníží o další2 - 3 body.

(4) Růst celkových nominálních peněžních příjmů obyvatelstva lze odhadnout v intervalu 13 - 25%, z toho mzdových příjmů 8 - 24%, sociálních příjmů kolem 18%, ostatních okolo 21%.

Korekce dynamiky nominálních příjmů o očekávaný cenový vývoj implikuje pokles reálných peněžních příjmů obyvatelstva řádově o 20 až 25%.

(5) Snížení reálných příjmů si vynutí restrukturalizaci výdajů a hmotné spotřeby domácností. Nutno předpokládat, že domácnosti musí v prvé řadě uhradit nově určené výdaje spojené s bydlením. Takto vzniklou ztrátu musí kompenzovat snížením fyzického objemu výdajů za zbývající položky. Rozsah snížení je uvažován shodně pro všechny typy domácností, a to

potravinářské zboží o 20%
průmyslové zboží o 30%
veřejné stravování o 40%
služby (bez nájemného a kom. služeb) o 40%

Shrnutí

Z uvedeného vyplývá, že dopad samotného zvýšení nájemného na průměrnou domácnost nelze přeceňovat. Je však třeba zvážit, že již dnes se pod hranicemi sociální potřebnosti stanovenými FMPSV pohybuje zhruba 600 tisíc domácnosti (tj. ca 16%) s přibližně 1,7 mil. osob v České republice a že i úprava nájemného tento počet dále zvýší. Podle expertních odhadů souhrnný vliv růstu cen zboží, služeb, paliv, energií a nájemného může pod hranici sociální potřebnosti - přes již schválené kompenzace stlačit až třetinu obyvatelstva ČR.

Ke zmírnění dopadů do životních podmínek sociálně nejslabších vrstev obyvatelstva proto zásady bytové politiky počítají se selektivním přerozdělením prostředků získaných ke zvýšení nájemného formou poskytování příplatků na bydlení ohroženým skupinám obyvatel ve všech formách bydlení podle konkrétních místních podmínek. Systém podpory k nájemnému připraví Ministerstvo práce a sociálních věcí, Ministerstvo financí ve spolupráci. s Ministerstvem pro hospodářskou politiku a rozvoj ČR k 1. červenci 1991.


Ministerstvo pro hospodářskou

politiku a rozvoj ČR

Příloha VI/3

Stanovisko

MHPR ČR k věcným otázkám novely občanského zákoníku

1. Základní koncepce bytové politiky je obsažena v části IV.

2. K úpravě problematiky přidělování náhradních bytů:

§ 723 novely OZ v návaznosti na předchozí ustanovení týkající se zániku nájmu bytu, upravuje problematiku tzv. náhradního bytu.

Koncepce vycházející z toho, že náhradní byt je zásadně povinen zajistit ten, kdo podal návrh na přivolení k výpovědi z nájmu bytu, je dle našeho názoru zcela nepřijatelná.

Diskutabilní je i vlastní pojem "náhradní byt". Z předchozí praxe je zřejmé, že tento pojem je pojmem prázdným, k vlastnímu přidělování náhradních bytů docházelo podle lokálních podmínek jen omezeně, ve většině případů se náhradní byty nepřidělovaly (výjimkou jsou případy asanací pokryté dnes v novele v § 722 odst. 1d).

Už příslib náhradního bytu naznačený v § 723 je zcela nereálný. Náhradní byt není možné přislíbit, vzhledem k tomu, že vlastník pravděpodobně žádným náhradním bytem nedisponuje /ostatně ani stát za současného stavu nedisponuje běžně volnými byty, zde je zvlášť kritická situace v atraktivních místech).

Ani vlastník ani stát by tedy neměli být vázáni příslibem ani povinností zajišťovat náhradní byt, vzhledem k nemožnosti tento slib nebo povinnost plnit.

Zásadně však nelze souhlasit s principem zajišťování náhradního bytu vlastníkem, jak předpokládá návrh novely ve svém § 723.

Úloha státu (obce) v této otázce je nezastupitelná a nelze ji omezit pouze na proklamaci pomoci ze strany orgánů státní správy při zajišťování náhradního bytu - viz § 723 odst. 4. Stát, který stanoví zásady bytové politiky, je také povinen vytvořit příslušné nástroje k její realizaci. Přidělování náhradních bytů podle možností orgánů obce a orgánů státní správy může znamenat, jak bylo shora naznačeno i to, že ani obce ani stát nebudou volnými byty disponovat a tudíž náhradní byt přidělit nebudou moci, jde tedy opět o ustanovení víceméně proklamativní. Navíc vzniká další otázka, v jaké lokalitě lze poskytovat náhradní byt.

Vzhledem ke skutečnosti, že deficit bytů je územně velmi nerovnoměrně rozložený je zřejmé, že budou existovat lokality, ve kterých tento deficit nebude odstraněn nikdy a možnost poskytovat náhradní byt zde bude vždy velmi omezená. Možnost poskytování náhradního bytu mimo obec, která se také nabízí a v mnoha případech by byla řešením (např. v přípravě notorických neplatičů popř. ve všech případech obsažených v § 722 odst. 1 c novely OZ) však znamená jistý zásah do základních práv a svobod zaručených Listinou základních práv a svobod (konkrétně čl. 14 odst. 1 Listiny zaručuje svobodu pobytu).

Řešení spočívající v možnosti nabízet náhradní byty mimo území obce, ve které je byt, který má být uvolněn by vyžadovalo velmi přesnou úpravu, která by shora navržený rozpor s Listinou vyloučila. Je třeba si uvědomit, že zachování kategorie náhradních bytů v tom pojetí, ve kterém je navrhována při současné snaze o privatizaci fondu znemožní faktickou realizaci vlastnického práva vlastníků bytů.

Závěr:

Z důvodů, které jsou shora naznačeny se nedoporučuje zachovávat kategorii náhradních bytů v předložené novele OZ. Otázka přiměřenosti náhradních bytů, popř. náhradního ubytování je v této situaci bezpředmětná.

3. Úhrada za užívání bytu je řešena v krátkodobých opatřeních (část III) i ve vlastních zásadách koncepce (část IV). Návrh usnesení vlády ČR obsahuje návrh na řešení v 1. etapě.

4. Pokud jde o věcné posouzení úpravy smlouvy o vkladu a smlouvy o pojištění nemá MHPR ČR k této úpravě žádné připomínky.

Další náměty MHPR ČR, které by měly být v novele OZ promítnuty jsou obsaženy v části IV/C právní vztahy - bodech 9 až 16.

Současně dáváme v úvahu, aby dosavadní právní vztahy v bytových družstvech byly zásadně podřazeny pod obecné instituty vlastnictví a nájmů v OZ. Zvláštnosti pak doporučujeme upravit ve Stanovách bytových družstev.


V Praze dne června 1991

JUDr. Petr Pithart v. r.

předseda vlády České republiky

Ing. Karel Dyba, CSc. v. r.

ministr pro hospodářskou politiku

a rozvoj České republiky

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP