(1) Obec vypracovává svůj rozpočet
na stejné období, na které se vypracovává
státní rozpočet republiky.
(2) Rozpočet obce schvaluje obecní zastupitelstvo
[§ 36 odst. 1 písm. b) zákona ČNR
č. 367/1990 Sb., o obcích (obecní zřízení)].
(3) Obec musí přednostně zabezpečit
krytí veškerých závazků vyplývajících
z plnění povinností stanovených jí
zákonem.
(4) Obec může zřizovat trvalé nebo dočasné
účelové fondy, včetně vlastních
peněžních fondů. Prostředky vlastních
peněžních fondů používá
obec v zásadě vždy prostřednictvím
příjmů a výdajů svého
rozpočtu, s výjimkou převodů prostředků
mezi jednotlivými fondy navzájem a dále kromě
případů, kdy prostředky fondů
slouží jen na vyrovnání časového
nesouladu mezi příjmy a výdaji v průběhu
rozpočtového roku.
(5) Přebytky finančního hospodaření
obce koncem roku nepropadají.
(6) Nebude-li schválen rozpočet obce na příslušný
rozpočtový rok před 1. lednem rozpočtového
roku, řídí se rozpočtové hospodaření
v době od 1. ledna rozpočtového roku do schválení
rozpočtu obce pravidly rozpočtového provizória.
Tato pravidla stanoví obecní zastupitelstvo k zajištění
plynulého rozpočtového hospodaření
obce a organizací jí založených a zřízených.
(7) Obec provádí kontrolu hospodaření
se svými rozpočtovými prostředky.
(1) Vyúčtování hospodaření
za uplynulý kalendářní rok (dále
jen "závěrečný účet
obce") obsahuje údaje o hospodaření
s příjmy a výdaji obce [§ 20 odst.
2 zákona ČNR č. 367/1990 Sb., o obcích
(obecní zřízení)].
(2) Součástí závěrečného
účtu obce je vyúčtování
finančních vztahů k organizacím v
její působnosti, k okresním úřadům,
ke státnímu rozpočtu republiky a ke státním
fondům republiky.
(3) Závěrečný účet obce
schvaluje obecní zastupitelstvo.
Ustanovení tohoto zákona, která se vztahují
na hospodaření s rozpočtovými prostředky
obcí, platí rovněž pro rozpočtové
hospodaření jejich městských částí
nebo městských obvodů.
(1) Finanční hospodaření okresního
úřadu se řídí jeho rozpočtem.
(2) Rozpočet okresního úřadu se vypracovává
na stejné období jako státní rozpočet
republiky [Zákon ČNR č. .../1990 Sb.,
o okresních úřadech].
(3) Rozpočet okresního úřadu schvaluje
okresní shromáždění.
(4) Příjmy okresního úřadu
tvoří:
a) odvody a daně podniků, vůči kterým
vykonává funkci zakladatele, pokud tento nebo zvláštní
zákon nestanoví jinak,
b) příjmy z jeho činnosti a z činností
jím řízených organizací,
c) podíly na daních a odvodech odváděných
do státního rozpočtu republiky,
d) správní poplatky za úkony jím prováděné,
e) úvěry, půjčky a návratné
finanční výpomoci,
f) sdružené prostředky,
g) dotace ze státního rozpočtu republiky,
h) jiné příjmy stanovené obecně
závaznými právními předpisy.
(5) Z rozpočtu okresního úřadu se
hradí:
a) výdaje na jeho činnost, výdaje a příspěvky
jím řízených rozpočtových
a příspěvkových organizací,
b) splátky přijatých úvěrů
a půjček a úroky z nich,
c) splátky přijatých návratných
finančních výpomocí.
(6) Prostřednictvím rozpočtu okresního
úřadu se poskytují dotace do rozpočtu
obcí ze státního rozpočtu republiky.
Do rozpočtu obcí lze poskytovat též
dotace z vlastních zdrojů rozpočtu okresního
úřadu.
(7) Okresní úřad zřizuje peněžní
fondy v rozsahu stanoveném vládou.
(8) Okresní úřad provádí kontrolu
hospodaření svých rozpočtových
prostředků a prostředků svých
peněžních fondů.
(9) Na hospodaření s rozpočtem okresního
úřadu se vztahují ustanovení §
11, § 12 a § 13 tohoto zákona.
(10) Okresní úřad je oprávněn
vytvářet ve svém rozpočtu rozpočtové
rezervy jen v rozsahu nezbytném k zabezpečení
mimořádných potřeb, které nebylo
možno rozpočtově zabezpečit při
schválení rozpočtu.
(11) V období rozpočtového provizória
hospodaří okresní úřad v souladu
s opatřeními vlády přijatými
ve vztahu k jeho rozpočtu podle § 8 odst. 2 tohoto
zákona.
(1) Závěrečný účet okresního
úřadu obsahuje údaje o hospodaření
s příjmy a výdaji okresního úřadu.
(2) Součástí závěrečného
účtu okresního úřadu je vyúčtování
finančních vztahů k obcím, k organizacím
v jeho působnosti, ke státnímu rozpočtu
republiky a ke státním fondům republiky.
(3) Závěrečný účet okresního
úřadu se vypracovává za stejné
období jako státní závěrečný
účet republiky.
(4) Závěrečný účet okresního
úřadu schvaluje okresní shromáždění.
(1) Neoprávněně použité nebo
zadržené prostředky státního
rozpočtu republiky nebo státních fondů
republiky jsou subjekty, kterým byly poskytnuty, povinny
odvést ve stejné výši státnímu
rozpočtu republiky, popřípadě státnímu
fondu republiky. Zároveň jsou tyto subjekty povinny
zaplatit penále ve výši 1‰ denně
z neoprávněně použitých nebo
zadržených prostředků, nejvýše
však do výše této částky.
(2) Obdobně se postupuje při hospodaření
s prostředky rozpočtů obcí a okresních
úřadů, přičemž neoprávněně
použité nebo zadržené prostředky
včetně penále se odvedou do státního
rozpočtu republiky, do rozpočtu obce nebo okresního
úřadu podle toho, který orgán nedostatek
zjistil.
(3) Bylo-li porušení rozpočtové kázně
zjištěno vnitřní kontrolou orgánů
nebo organizací a ohlášeno finančnímu
orgánu uvedenému v § 20 tohoto zákona
před započetím kontroly jím prováděné,
snižuje se penále na polovinu.
(4) Penále, které v jednotlivých případech
nepřesáhne 500 Kčs, se neplatí.
(5) Penále nelze vymáhat po uplynutí deseti
let počítaných od konce kalendářního
roku, v němž došlo k porušení rozpočtové
kázně.
(6) Odvod neoprávněně použitých
nebo zadržených částek, jakož i
penále, uloží územní finanční
orgán.
(7) Ministerstvo financí může z důvodů
zamezení tvrdosti povolit úlevy z odstavce 1. Obec
může povolit úlevy z ustanovení odstavce
2, pokud nejde o odvod do státního rozpočtu
republiky.
(1) Ústřední orgány, okresní
úřady a obce (dále jen "zřizovatel")
zřizují k plnění úkolů
v oboru své působnosti rozpočtové
organizace nebo příspěvkové organizace.
Vznikají-li zřízením a činností
těchto organizací nové požadavky na
státní rozpočet republiky, je ke zřízení
třeba souhlasu ministerstva financí.
(2) Zřizovatel vydá o vzniku organizace zřizovací
listinu, která musí obsahovat:
a) označení zřizovatele,
b) název, sídlo organizace a její identifikační
číslo; název musí vylučovat
možnost záměny s názvy jiných
organizací,
c) vymezení základního účelu
a tomu odpovídajícího předmětu
činnosti,
d) označení statutárních orgánů,
e) vymezení majetku, k němuž má organizace
právo hospodaření,
f) vymezení doby, na kterou je organizace zřizována.
(3) K rozdělení, sloučení případně
splynutí rozpočtové nebo příspěvkové
organizace dochází dnem určeným zřizovatelem
v rozhodnutí, v němž též určí,
v jakém rozsahu přecházejí práva
a závazky na nové, popřípadě
přejímající organizace.
(4) Rozpočtové nebo příspěvkové
organizace zanikají mimo případy uvedené
v odstavci 3 též zrušením. V tomto případě
zanikají dnem uvedeným v rozhodnutí o zrušení.
Práva a závazky zrušené organizace přecházejí
dnem zániku na zřizovatele.
(5) Zřizovatel je povinen zabezpečit oznámení
o zřízení, sloučení, splynutí,
rozdělení případně zrušení
rozpočtové nebo příspěvkové
organizace v Ústředním věstníku
České republiky, a to s uvedením údajů
podle odstavce 2. Oznamovací povinnost neplatí v
případě, že by byly ohroženy zájmy
obrany a bezpečnosti státu.
(6) Ustanovení odstavců 1 až 5 platí,
pokud zvláštní předpis nestanoví
jinak.
(1) Rozpočtové organizace hospodaří
s rozpočtovými prostředky, které jim
stanoví zřizovatel v rámci svého rozpočtu.
Pro příspěvkové organizace platí
finanční vztahy určené zřizovatelem
v rámci jeho rozpočtu.
(2) Rozpočtové organizace jsou povinny dbát,
aby plnily určené úkoly a dosahovaly stanovených
příjmů.
(3) Příspěvkové organizace jsou povinny
dbát, aby plnily určené úkoly a dodržely
stanovené finanční vztahy ke státnímu
rozpočtu republiky, příp. rozpočtu
svého zřizovatele.
(4) Česká republika odpovídá za závazky
rozpočtových a příspěvkových
organizací pouze v případě, že
je to zvláštními předpisy stanoveno,
nebo tehdy, když se k tomu zaváže. O převzetí
takové záruky rozhoduje vláda na návrh
ministra financí.
(5) K posílení hmotné zainteresovanosti na
splnění stanovených úkolů v
potřebné kvalitě a zvýšení
zájmu o hospodárnost mohou rozpočtové
a příspěvkové organizace vytvářet
za podmínek stanovených obecně závazným
právním předpisem zvláštní
fondy; zůstatky těchto fondů koncem roku
nepropadají.
(6) podrobnosti hospodaření rozpočtových
a příspěvkových organizací
a okruh výdajů na zdravotnická, předškolní
a další zařízení a činnosti,
které hradí rozpočtové a příspěvkové
organizace, budou upraveny obecně závazným
právním předpisem.
V návrzích zákonů, zákonných
opatření předsednictva České
národní rady, nařízení a usnesení
vlády, vyhlášek a jiných opatření
ústředních orgánů, v návrzích
obecně závazných vyhlášek obcí
a okresních úřadů, jakož i v
návrzích opatření státních
fondů republiky musí navrhovatelé uvést
a zdůvodnit hospodářské důsledky
a finanční dopady těchto návrhů.
Pokud se týkají státního rozpočtu
republiky, musí návrhy projednat s ministerstvem
financí.
(1) Příjmem státního rozpočtu
republiky jsou též vratky návratných
finančních výpomocí poskytnutých
organizacím v působnosti federálních
ústředních orgánů, které
byly převedeny do působnosti České
republiky, pokud zvláštní zákon nestanoví
jinak.
(2) Porušení rozpočtové kázně,
ke kterým došlo před účinností
tohoto zákona a která byla zjištěna
za jeho platnosti, se posuzují podle předchozích
právních předpisů. Pokud by odvody
za porušení rozpočtové kázně
byly podle předchozích předpisů vyšší
než podle tohoto zákona, použije se tento zákon.
(3) Pro rozpočtové hospodaření v roce
1990 a pro sestavení státního závěrečného
účtu republiky za rok 1990 se použije zákon
České národní rady č. 163/1989
Sb., o pravidlech hospodaření s rozpočtovými
prostředky České socialistické republiky
(rozpočtová pravidla republiky).
Ministerstvo financí vydá obecně závazný
právní předpis k provedení §
11 odst. 2, § 13 odst. 2, § 32 odst. 5 a § 32 odst.
6.
Ministr financí může provádět
opatření potřebná k překonání
dočasné neshody mezi příjmy a výdaji
státního rozpočtu republiky.
Zrušují se
1. zákon České národní rady
č. 163/1989 Sb., o pravidlech státního rozpočtu
České socialistické republiky a o hospodaření
s rozpočtovými prostředky (rozpočtová
pravidla republiky),
2. zákon ČNR č. 174/1982 Sb., o rozpočtovém
určení a správě odvodů a důchodové
daně,
3. zákon ČNR č. 208/1988 Sb., o rozpočtovém
určení a správě zemědělské
daně a daně ze mzdy.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem vyhlášení.
Obecná část
Rozpočtová pravidla republiky jsou dosud upravena
zákonem č. 163/1989 Sb., o pravidlech hospodaření
s rozpočtovými prostředky České
socialistické republiky (rozpočtová pravidla
republiky).
Změnu tohoto zákona si vyžaduje nové
pojetí vztahů mezi státním rozpočtem
republiky a státním rozpočtem federace. Navrhované
změny vyžadují i změnu ústavního
zákona č. 143/1968 Sb., o československé
federaci ve znění pozdějších
předpisů. Návrh se předkládá
samostatně na úrovni federace.
Předložený návrh vychází
z pojetí, že Česká republika bude samostatně
finančně hospodařit. To znamená, že
se odstraňuje dosavadní faktická nadřazenost
federálního rozpočtu, která se projevovala
především velkým objemem dotací
z tohoto rozpočtu do rozpočtu České
republiky.
Vzhledem k tomu, že se v současné době
připravuje Ústava České republiky
a provádí se reforma daňového systému,
počítá se s omezenou platností nového
zákona o rozpočtových pravidlech.
Proti dosud platnému zákonu se proto zásadně
mění jen ustanovení týkající
se vztahů mezi státními rozpočty,
příjmové základny a výdajů
státního rozpočtu republiky.
Nově se navrhují části, které
upravují rozpočty obcí a okresních
úřadů.
V ostatních částech zákona se navrhují
jen drobná zpřesnění jednotlivých
ustanovení.
Předložený návrh zákona nemá
přímý dopad na státní rozpočet
republiky a nevyžádá si zvýšení
počtu pracovních sil,
Zvláštní část
K § 1 a 2:
Zákon České národní rady o
pravidlech hospodaření s rozpočtovými
prostředky České republiky a obcí
v České republice je významnou finančněprávní
normou, která upravuje postavení, úlohu,
tvorbu a funkce státního rozpočtu republiky,
státního závěrečného
účtu, rozpočtů obcí, okresních
úřadů a státních fondů
republiky. Stanoví zásady hospodaření
s rozpočtovými prostředky, jakož i způsob
kontroly rozpočtového hospodaření.
Zásadní změna oproti dosavadnímu právnímu
stavu spočívá v tom, že v zájmu
zvýraznění ekonomické svébytnosti
českého národa a národností
žijících na území České
republiky je vztah státního rozpočtu republiky
ke státnímu rozpočtu federace formulován
tak, že státní rozpočet republiky již
nebude závislý na dotacích ze státního
rozpočtu federace.
Rozsah i obsah působení zákona ČNR
o pravidlech hospodaření s rozpočtovými
prostředky České republiky je potřebné
vymezit jako základní ustanovení zákona.
K § 3:
Obsah státního rozpočtu republiky rámcově
vyjadřuje zdroje jeho příjmů na straně
jedné a určení výdajů na straně
druhé. Finanční vztahy k rozpočtům
obcí a státních fondů republiky zůstávají
i nadále součástí státního
rozpočtu republiky.
K § 4:
Ustanovení obsahuje taxativní výčet
všech příjmů státního
rozpočtu republiky s tím, že ustanovení
pod písmenem g) vytváří prostor pro
rozšíření příjmové
základny v budoucnu.
V návaznosti na uplatňování principů
tržní ekonomiky se navrhuje oproti současnému
stavu umožnit rozšíření příjmové
základny státního rozpočtu republiky
o výnosy vyplývající z operací
na finančním trhu.
K zabezpečení potřeb státního
rozpočtu republiky ve výjimečných
případech se navrhuje použití prostředků
z minulých let, popřípadě prostředků
získaných prodejem státních cenných
papírů. Použití těchto prostředků
lze uskutečnit pouze se souhlasem České národní
rady.
K § 5:
Ustanovení obsahuje taxativní výčet
výdajů ze státního rozpočtu
republiky. Oproti dosavadnímu stavu se zařazují
i výdaje vyplývající z operací
na finančním trhu. Ve vztahu k obcím a okresním
úřadům bude použita především
globální dotace a v některých případech
i účelová dotace.
Navrhuje se, aby dotace ze státního rozpočtu
republiky byly poskytovány za podmínek, stanovených
zásadami dotační politiky schválenými
vládou.
Různé formy finanční výpomoci
státu občanům nacházejí oporu
v ustanovení odst. 3, písm. d) tohoto paragrafu.
K § 6:
Gestorem prací na návrhu státního
rozpočtu republiky je ministerstvo financí. Současně
se stanovuje, že na přípravě tohoto
návrhu spolupracují i všechny ústřední
orgány.
Způsob schvalování návrhu státního
rozpočtu republiky je v souladu se zákonem o jednacím
řádu České národní rady.
K § 7:
Státní rozpočet republiky musí být
zpracován v takovém rozsahu, skladbě a kvalitě,
aby srozumitelně a úplně zabezpečoval
všechny úkoly a funkce všech subjektů
majících finanční vztah ke státnímu
rozpočtu a zajišťoval jednotné působení
finanční a rozpočtové politiky České
republiky ve všech článcích veřejných
rozpočtů.
Z toho důvodu je nutné jednotné řízení
prací na sestavení státního rozpočtu
republiky. Povinnost předkládání údajů
potřebných pro vypracování návrhu
státního rozpočtu republiky ministerstvu
financí vyplývá z jeho gesční
a koordinační úlohy v rozpočtovém
procesu.
Ministerstvo financí však bude požadovat pouze
ty údaje, které jsou nezbytně nutné
pro vypracování návrhu státního
rozpočtu republiky v potřebném rozsahu a
kvalitě.
K § 8:
V rozpočtových pravidlech je třeba pamatovat
na situaci, kdy z jakýchkoliv, zejména hospodářských
důvodů, nebylo možno do začátku
rozpočtového roku schválit návrh státního
rozpočtu republiky. I v této mimořádné
situaci je nutno zajistit kontinuitu rozpočtového
hospodaření.
K § 9:
Součástí státního rozpočtu
republiky jsou též rozpočty jednotlivých
ústředních orgánů. Odpovědnost
za hospodaření s rozpočtovými prostředky
je zdůrazněna tím, že se ústředním
orgánům ukládá povinnost projednat
návrhy svých rozpočtů v příslušných
orgánech České národní rady.
Odvětvové členění ústředních
orgánů neumožňuje začlenit některé
výdaje státního rozpočtu, které
mají průřezovou povahu, přímo
do jejich kapitol. Tyto výdaje se zařazují
do kapitoly Všeobecná pokladní správa.
K § 10:
Navrhuje se stanovit působnost vlády a ministerstva
financí při hodnocení odpovědnosti
za hospodaření, sledování a vyhodnocování
plnění státního rozpočtu. O
výsledcích těchto činností
podává vláda zprávu České
národní radě.
K § 11:
Vychází se ze zásady, že použití
prostředků státního rozpočtu
republiky je účelově určeno, a to
především na krytí opatření
vyplývajících z právních předpisů
a na krytí opatření nutných k zabezpečení
řádného chodu hospodářství.
K § 12:
V průběhu rozpočtového roku může
dojít k případům nutnosti úhrady
takových výdajů, které nejsou nebo
nemohly být v příslušném rozpočtu
z různých objektivních důvodů
zabezpečeny.
Rozpočtová pravidla na tyto případy
reagují taxativním výčtem způsobů
úhrady potřeb v rozpočtu nezajištěných,
a to bez narušení rovnováhy a stability státního
rozpočtu republiky.
K § 13:
Ustanovení definuje tři druhy rozpočtových
opatření, jejichž cílem je vytvoření
prostoru pro operativní použití rozpočtových
prostředků na místech, kde vzniká
jejich naléhavá potřeba. Rozpočet
lze překročit pouze se souhlasem vlády, popřípadě
ministra financí, pokud je vládou k tomu výslovně
zmocněn.
K § 14:
Při sestavování státního rozpočtu
republiky je nutno počítat i s některými
nezbytnými nebo nepředvídanými výdaji,
jejichž potřeba může v průběhu
rozpočtového roku vzniknout. Pro tyto případy
je třeba ve státním rozpočtu republiky
vytvořit odpovídající rezervy. Rozpočtové
rezervy budou do státního rozpočtu republiky
zapracovány v přesně stanovené a ekonomicky
zdůvodněné výši a mohou být
i účelově určeny.
K § 15:
V souladu s čl. 11 odst. 6 ústavního zákona
o čs. federaci se umožňuje vytvářet
státní fondy republiky, které slouží
k financování zvlášť stanovených
úkolů. Státní fond republiky nelze
zřídit jinak než zákonem České
národní rady. Jeho statut schvaluje vláda.