Česká národní rada se usnesla na tomto
zákoně:
(1) Zákon upravuje tvorbu, postavení a funkce státního
rozpočtu České republiky (dále jen
"státní rozpočet republiky"), státního
závěrečného účtu České
republiky (dále jen "státní závěrečný
účet republiky"), rozpočtů obcí
a okresních úřadů. Stanoví
zásady hospodaření s rozpočtovými
prostředky a kontroly tohoto hospodaření.
Zákon stanoví příjmy a výdaje
státního rozpočtu republiky, rozpočtů
obcí [Zákon ČNR
č. 367/1990 Sb., o obcích (obecní zřízení).
Zákon ČNR č. .../1990 Sb., o hlavním
městě Praze.] a rozpočtů okresních
úřadů [Zákon ČNR č.
.../1990 Sb., o okresních úřadech] a
upravuje zřizování a zásady hospodaření
státních fondů České republiky
(dále jen "státní fondy republiky").
(2) Část finančních zdrojů
vytvořených na území České
republiky, které představují účast
České republiky na zabezpečení společných
potřeb a zájmů federace, vyjádřená
podílem na výnosu daně z obratu, spotřebních
daní, odvodů ze zisku a zemědělské
daně ze zisku, se stává příjmem
státního rozpočtu federace. Rozsah a podmínky
stanoví zvláštní zákon, jehož
přijetí bude vázáno na předchozí
souhlas České národní rady.
Finanční hospodaření České
republiky se řídí státním rozpočtem
republiky.
Státní rozpočet republiky zahrnuje očekávané
příjmy jakož i výdaje na zabezpečení
úkolů a krytí potřeb České
republiky v daném rozpočtovém roce. Obsahuje
i finanční vztahy k rozpočtům obcí,
okresních úřadů a k rozpočtům
státních fondů republiky.
(1) Příjmy státního rozpočtu
republiky zahrnují, pokud tento nebo zvláštní
zákon nestanoví jinak:
a) odvody, daně a poplatky od právnických
osob se sídlem na území České
republiky, jakož i odvody, daně a poplatky za vnitřní
organizační jednotky vykonávající
činnost na území České republiky,
jejichž sídlo je na území Slovenské
republiky,
b) daně a poplatky od fyzických osob,
c) příjmy ústředních orgánů
České republiky (dále jen "ústřední
orgány"), jakož i příjmy rozpočtových
a odvody příspěvkových organizací
v jejich působnosti,
d) vratky návratných finančních výpomocí
poskytnutých ze státního rozpočtu
republiky v minulých letech,
e) výnosy z cenných papírů jiných
subjektů, jejichž nákup byl realizován
z prostředků státního rozpočtu
republiky,
f) prostředky získané prodejem státních
cenných papírů,
g) další příjmy stanovené zákonem.
(2) Státní rozpočet republiky může
ke krytí nezbytných potřeb výjimečně
použít prostředků z minulých
let, popřípadě prostředků získaných
prodejem státních cenných papírů,
pokud zvláštní zákon nestanoví
jinak. Použití těchto prostředků
je možno uskutečnit jen se souhlasem České
národní rady.
(1) Ze státního rozpočtu republiky se hradí:
a) výdaje na činnost ústředních
orgánů a jejich prostřednictvím výdaje
rozpočtových organizací a příspěvky
příspěvkovým organizacím v
jejich působnosti,
b) výdaje na emisi státních cenných
papírů a na úhradu výnosů jejich
vlastníkům, jakož i výdaje na nákup
cenných papírů od jiných subjektů,
realizovaný prostřednictvím státního
rozpočtu republiky,
c) splátky přijatých úvěrů
a úroky z nich,
d) dotace obcím a okresním úřadům,
e) výdaje na úhradu majetkové újmy
[§ 26e zákona č. 109/1964 Sb., hospodářský
zákoník ve znění pozdějších
předpisů],
f) další výdaje stanovené zákonem.
(2) Na konkrétní akce nebo předem stanovené
okruhy potřeb se poskytují účelové
dotace a to za podmínek stanovených zásadami
dotační politiky schválenými vládou
České republiky (dále jen "vláda").
Mohou být použity jen na určené účely
a podléhají ročnímu zúčtování
se státním rozpočtem republiky.
(3) Ze státního rozpočtu republiky se mohou
poskytovat:
a) dotace a návratné finanční výpomoci
právnickým osobám a fyzickým osobám
vyvíjejícím podnikatelskou činnost
[§ 2 zákona č. 109/1964 Sb., hospodářský
zákoník ve znění pozdějších
předpisů]
b) návratné finanční výpomoci
obcím, okresním úřadům a jejich
prostřednictvím též organizacím
jimi založeným nebo řízeným,
c) dotace občanským sdružením [Zákon
č. 83/1990 Sb., o sdružování občanů
ve znění zákona č. 300/1990 Sb.],
politickým stranám [Zákon č. 83/1990
Sb., o sdružování občanů ve znění
zákona č. 300/1990 Sb.] a státním
fondům republiky,
d) příspěvky fyzickým osobám
podle zvláštních předpisů [Např.
vyhláška č. 136/1985 Sb., o finanční,
úvěrové a jiné pomoci družstevní
a individuální bytové výstavbě
a modernizaci rodinných domků v osobním vlastnictví
ve znění vyhlášky. č. 74/1989
Sb. Zákonné opatření č. 206/1990
Sb., o státním vyrovnávacím příspěvku.].
(1) Návrh státního rozpočtu republiky
vypracovává ministerstvo financí České
republiky (dále jen "ministerstvo financí")
v součinnosti s ústředními orgány
a orgány pověřenými správou
státních fondů republiky a předkládá
jej vládě. Při vypracování
návrhu státního rozpočtu republiky
se přihlíží k potřebám
obcí. Návrhy rozpočtů státních
fondů republiky tvoří přílohu
návrhu státního rozpočtu republiky.
(2) Návrh státního rozpočtu republiky
předkládá vláda ke schválení
České národní radě tak, aby
zákon o státním rozpočtu České
republiky na příslušný rozpočtový
rok mohl být schválen před 1. lednem tohoto
roku.
(3) Státní rozpočet republiky se schvaluje
na rozpočtový rok, který je shodný
s kalendářním rokem.
(1) Ministerstvo financí řídí práce
na vypracování návrhu státního
rozpočtu republiky.
(2) Ústřední orgány a orgány
pověřené správou státních
fondů republiky jsou povinny předložit ministerstvu
financí údaje potřebné pro vypracování
návrhu státního rozpočtu republiky.
Požádá-li ministerstvo financí o takové
podklady obce a okresní úřady, vztahuje se
tato povinnost i na ně.
(3) Ministerstvo financí metodicky usměrňuje
vypracování rozpočtů ústředních
orgánů a státních fondů republiky.
(4) Po schválení státního rozpočtu
republiky provede ministerstvo financí rozpis jeho ukazatelů.
(1) Nebude-li zákon o státním rozpočtu
České republiky na příslušný
rozpočtový rok schválen před 1. lednem
rozpočtového roku, řídí se
rozpočtové hospodaření v době
od 1. ledna rozpočtového roku do vyhlášení
zákona o státním rozpočtu České
republiky na tento rok podle návrhu státního
rozpočtu republiky předloženého vládou
České národní radě (dále
jen "rozpočtové provizórium").
(2) Nebude-li návrh státního rozpočtu
republiky vládou předložen České
národní radě před 1. lednem rozpočtového
roku, učiní vláda s předchozím
souhlasem České národní rady nezbytná
opatření k zajištění rozpočtového
hospodaření v době rozpočtového
provizória.
(3) Rozpočtové příjmy a výdaje
uskutečněné v době rozpočtového
provizória se zúčtují na státní
rozpočet republiky po jeho vyhlášení.
(1) Příjmy a výdaje státního
rozpočtu republiky se člení na kapitoly odpovídající
působnosti jednotlivých ústředních
orgánů. Příjmy a výdaje státního
rozpočtu republiky, které mají všeobecný
charakter a nepatří do působnosti určitého
ústředního orgánu, tvoří
rozpočtovou kapitolu Všeobecná pokladní
správa. Tuto kapitolu spravuje ministr financí.
(2) Rozpočty ústředních orgánů
obsahují jejich vlastní rozpočtové
příjmy a výdaje, příjmy a výdaje
rozpočtových organizací a příspěvky,
popř. odvody příspěvkových
organizací v jejich působnosti. Rozpočty
ústředních orgánů obsahují
též dotace ze státního rozpočtu
republiky na úkoly a činnosti, které jsou
v jejich působnosti.
(3) Ústřední orgány projednávají
návrhy svých rozpočtů v příslušných
orgánech České národní rady.
Návrh rozpočtové kapitoly Všeobecná
pokladní správa projednává v příslušných
orgánech ministerstvo financí.
(1) Vláda odpovídá České národní
radě za plnění státního rozpočtu
republiky a podává jí zprávy o jeho
plnění.
(2) Ministři a vedoucí ostatních ústředních
orgánů a orgánů pověřených
správou státních fondů republiky odpovídají
v oboru své působnosti za plnění státního
rozpočtu republiky a projednávají zprávy
o plnění svých rozpočtů v příslušných
orgánech České národní rady.
Ministr financí projednává plnění
rozpočtové kapitoly Všeobecná pokladní
správa v příslušném orgánu
České národní rady.
(3) Ministerstvo financí průběžně
hodnotí plnění státního rozpočtu
republiky, rozpočtů obcí, okresních
úřadů a rozpočtů státních
fondů republiky a o výsledcích podává
zprávy vládě.
(1) Rozpočtové prostředky mohou být
použity pouze v příslušném rozpočtovém
roce, a to k účelům, na které byly
státním rozpočtem republiky určeny.
(2) K zabezpečení plynulého hospodaření
a řádného plnění závazků
lze obecně závazným právním
předpisem stanovit odchylky od časového a
účelového použití rozpočtových
prostředků.
(1) Vznikne-li v průběhu roku potřeba rozpočtově
nezajištěné úhrady, lze ji zajistit
hospodárnějším provedením jiných
úkolů nebo odsunutím či omezením
některého jiného, méně naléhavého
úkolu v rámci jednotlivých druhů rozpočtových
výdajů, použitím mimorozpočtových
zdrojů organizace nebo nadřízeného
orgánu, příp. rozpočtovým opatřením.
(2) Rozpočtově nezajištěnou potřebu
lze též uhradit z rozpočtových rezerv
státního rozpočtu republiky.
(1) Rozpočtovým opatřením se rozumí:
a) přesun rozpočtových prostředků
mezi jednotlivými druhy příjmů a výdajů
rozpočtu,
b) povolené překročení rozpočtu
podřízené organizace,
c) vázání rozpočtových prostředků
v rámci rozpočtu.
(2) Obecně závazný právní předpis
stanoví způsob provádění rozpočtových
opatření.
(3) Ústřední orgány a jimi řízené
rozpočtové organizace musí ve svých
rozpočtech vázat rozpočtové prostředky,
jestliže o tomto vázání rozhodla vláda.
(4) Vláda nebo na základě jejího pověření
ministr financí může povolit uskutečnění
výdajů nezbytných pro hospodaření
České republiky a nezabezpečených
ve státním rozpočtu republiky, jestliže
je nelze krýt z rozpočtu ústředního
orgánu, zajistí-li úhradu vyššími
příjmy nebo úsporami na jiných výdajích
státního rozpočtu republiky nebo odsunutím
jiného, méně naléhavého výdaje.
Obdobně lze povolit snížení některého
příjmu státního rozpočtu republiky.
O těchto opatřeních informuje vláda
Českou národní radu ve zprávách
o plnění státního rozpočtu
republiky nebo jestliže o to Česká národní
rada požádá. K překročení
rozpočtu rozpočtových nebo příspěvkových
organizací může dojít též
na základě uvolnění rozpočtové
rezervy státního rozpočtu republiky.
(1) Pro zajištění rozpočtového
hospodaření se ke krytí nezbytných
a nepředvídaných výdajů vytvářejí
ve státním rozpočtu republiky rozpočtové
rezervy.
(2) Rozpočtové rezervy státního rozpočtu
republiky tvoří vládní rozpočtová
rezerva a účelové rezervy. Jejich výši
schvaluje Česká národní rada v rámci
státního rozpočtu republiky.
(3) Rozpočtovými rezervami státního
rozpočtu republiky disponuje vláda a v rozsahu jí
určeném ministr financí.
(4) O hospodaření s rozpočtovými rezervami
státního rozpočtu republiky podává
vláda zprávu České národní
radě ve zprávách o plnění státního
rozpočtu republiky.
(1) Pro finanční zabezpečení zvlášť
stanovených úkolů a správu prostředků
pro ně určených mohou být zřízeny
státní fondy republiky. Každý státní
fond republiky se zřizuje zákonem České
národní rady, který stanoví zásady
jeho tvorby, způsob čerpání jeho prostředků
a orgán, pověřený jeho správou.
Rozsah činnosti státních fondů republiky
stanoví podrobněji statuty, jejichž návrhy
předkládají vládě ke schválení
orgány pověřené správou státních
fondů republiky.
(2) Orgán pověřený správou
státního fondu republiky předkládá
ministerstvu financí pro každý rozpočtový
rok návrh rozpočtu příjmů a
výdajů, přehled pohledávek a závazků
a závěrečný účet státního
fondu republiky.
(3) Česká republika neručí za závazky
státního fondu republiky a státní
fond republiky neručí za závazky České
republiky.
(1) Státní závěrečný
účet republiky obsahuje výsledky ročního
hospodaření s prostředky státního
rozpočtu republiky.
(2) Přílohu státního závěrečného
účtu republiky tvoří závěrečné
účty státních fondů republiky
a základní údaje o závěrečných
účtech obcí a okresních úřadů.
(3) Součástí státního závěrečného
účtu republiky je bilance státních
finančních aktiv a pasív České
republiky.
(1) Ústřední orgány sestavují
o výsledcích svého ročního
rozpočtového hospodaření závěrečný
účet, a to ve shodném členění
jako se sestavuje státní rozpočet republiky.
Ústřední orgány jej projednávají
v příslušných orgánech České
národní rady.
(2) Návrh státního závěrečného
účtu republiky vypracovává ministerstvo
financí v součinnosti s ústředními
orgány, obcemi, okresními úřady a
orgány, pověřenými správou
státních fondů republiky, a předkládá
jej vládě. Současně předkládá
návrh na použití přebytku rozpočtového
hospodaření, popřípadě na úhradu
jeho schodku.
(3) Ústřední orgány, obce, okresní
úřady a orgány, pověřené
správou státních fondů republiky,
jsou povinny předložit ministerstvu financí
údaje potřebné pro vypracování
návrhu státního závěrečného
účtu republiky.
(4) Státní závěrečný
účet republiky schvaluje na návrh vlády
Česká národní rada.
(5) Ministerstvo financí řídí práce
na vypracování státního závěrečného
účtu republiky a závěrečných
účtů ústředních orgánů
a usměrňuje práce na vypracování
závěrečných účtů
obcí, okresních, úřadů a státních
fondů republiky.
(6) O použití přebytku rozpočtového
hospodaření ve státním závěrečném
účtu republiky nebo o způsobu úhrady
jeho schodku rozhodne na návrh vlády Česká
národní rada.
(1) Prostředky vytvořené z výsledků
rozpočtového hospodaření minulých
let a z dalších finančních operací
České republiky jsou jejími finančními
aktivy. Závazky České republiky z minulých
let jsou jejími finančními pasívy.
(2) Evidenci státních finančních aktiv
a pasív České republiky (dále jen
"státní finanční aktiva a pasíva
republiky") vede ministerstvo financí.
(3) Ministerstvo financí předkládá
vládě přehled o státních finančních
aktivech a pasívech republiky.
(4) Vláda podává České národní
radě spolu se státním závěrečným
účtem republiky zprávu o stavu státních
finančních aktiv a pasív republiky.
(5) Státních finančních aktiv České
republiky z výsledků rozpočtového
hospodaření České republiky z minulých
let lze použít pouze se souhlasem České
národní rady. Státních finančních
aktiv České republiky z dalších finančních
operací České republiky lze použít
jen se souhlasem vlády.
Hospodaření s prostředky státního
rozpočtu republiky a státních fondů
republiky kontroluje vláda.
(1) Ministerstvo financí provádí kontrolu
hospodaření s prostředky státního
rozpočtu republiky u ústředních orgánů
a státních fondů republiky.
(2) Kontrolu plateb, které jsou příjmem státního
rozpočtu republiky a státních fondů
republiky, používání dotací poskytovaných
ze státního rozpočtu republiky nebo státních
fondů republiky organizacím v působnosti
ústředních orgánů, obcím,
okresním úřadům a organizacím
v jejich působnosti a fyzickým osobám a kontrolu
hospodaření s rozpočtem okresních
úřadů provádějí územní
finanční orgány za podmínek stanovených
zvláštním předpisem. V případě
potřeby může tyto kontroly za stejných
podmínek provádět ministerstvo financí.
(1) Finanční hospodaření obcí
se řídí jejich rozpočtem.
(2) Rozpočet obce je se státním rozpočtem
republiky spojen finančním vztahem, jímž
je dotace a případně i návratná
finanční výpomoc.
(3) Při stanovení dotace ze státního
rozpočtu republiky do rozpočtu obce nebo jejího
podílu na daních odváděných
do státního rozpočtu republiky se zabezpečí
náhrada nákladů, které obci vznikají
plněním úkolů v přenesené
působnosti ve výkonu státní správy
[§ 21 odst. 3 zákona
ČNR č. 367/1990 Sb., o obcích (obecní
zřízení)].
(4) Odvody do státního rozpočtu republiky
lze obci uložit jen podle tohoto, nebo zvláštního
zákona.
(1) Obec hospodaří podle svého rozpočtu
příjmů a výdajů a s využitím
vlastních peněžních fondů [§
19 odst. 2 zák. ČNR č. 367/1990 Sb., o obcích
(obecní zřízení)].
(2) Rozpočet obce obsahuje její příjmy
a výdaje, v nichž jsou vyjádřeny všechny
finanční vztahy obce
a) k organizacím jí založeným a zřízeným,
b) k ostatním subjektům, k nimž má obec
finanční vztah na základě zákona
nebo uzavřených smluv.
Příjmy rozpočtu obce tvoří:
a) výnos majetku obce a převody prostředků
z vlastních peněžních fondů,
b) daně od podniků založených obcí,
příjmy z činností organizací
a zařízení zřízených
obcí v rozsahu stanoveném zvláštním
zákonem a příjmy z vlastní podnikatelské
činnosti obce,
c) daň z příjmů obyvatelstva, domovní
daň, důchodová daň placená
fyzickými osobami, místní poplatky a správní
poplatky za úkony prováděné obcí,
d) podíly na daních a odvodech odváděných
do státního rozpočtu republiky a přirážky
k těmto daním v rozsahu stanoveném zvláštním
zákonem,
e) úvěry, půjčky a návratné
finanční výpomoci,
f) sdružené prostředky, dary, výnosy
z cenných papírů, sbírek a loterií
a jiné nahodilé příjmy,
g) dotace ze státního rozpočtu republiky
a státních fondů republiky,
h) dotace z rozpočtu okresního úřadu,
i) jiné příjmy stanovené obecně
závaznými právními předpisy.
Z rozpočtu obce se hradí zejména:
a) výdaje na činnost obce, výdaje a příspěvky
jí řízených rozpočtových
a příspěvkových organizací,
b) dotace a návratné finanční výpomoci
právnickým osobám působícím
v územním obvodu obce, jakož i dotace a návratné
finanční výpomoci jiným obcím,
c) výdaje na podporu soukromého podnikání
občanů,
d) splátky přijatých úvěrů
a půjček a úroky z nich,
e) splátky přijatých návratných
finančních výpomocí,
f) výdaje na emisi cenných papírů
a na úhradu výnosů jejich vlastníkům,
jakož i výdaje na nákup cenných papírů
realizovaný z prostředků rozpočtu
obce,
g) příspěvky na společnou činnost
na základě sdružení [§ 17 zákona
ČNR č. 367/1990 Sb., o obcích (obecní
zřízení). § 360a hospodářského
zákoníku.].