K § 16:

Výsledky rozpočtového hospodaření jsou shrnuty ve státním závěrečném účtu. Tento dokument poskytuje ucelený přehled o dosažených příjmech a výdajích a o efektivnosti využití rozpočtových prostředků. V zájmu komplexnosti a přehlednosti výsledků rozpočtového hospodaření jsou ke státnímu závěrečnému účtu přikládány též závěrečné účty státních fondů republiky a základní údaje o závěrečných účtech obcí.

K § 17:

Ustanovení upravuje postup příslušných orgánů při vypracování a schvalování státního závěrečného účtu. Rozhodnutí o vypořádání přebytku nebo schodku státního rozpočtu republiky, který byl ve státním závěrečném účtu vykázán, se svěřuje do výlučné pravomoci České národní rady. Příslušným výborům České národní rady musí jednotlivé ústřední orgány předložit k projednání výsledky svého rozpočtového hospodaření.

K § 18:

Státní finanční aktiva jsou charakterizována jako prostředky, které vznikly z přebytků rozpočtového hospodaření v minulých letech.

Státní finanční pasíva jsou různé formy peněžních závazků státu.

O stavu, pohybu a složení státních finančních aktiv a pasív bude vláda podávat zprávu České národní radě při předkládání návrhu státního závěrečného účtu.

K § 19 a 20:

Kontrolní pravomoc ve vztahu k hospodaření s prostředky státního rozpočtu je v působnosti vlády. Navrhuje se výkonem této kontroly pověřit ministerstvo financí. Vzhledem k velkému počtu obcí a okresních úřadů je účelné, aby kontrolu hospodaření s prostředky státního rozpočtu republiky u obcí a okresních úřadů zabezpečovaly především územní finanční orgány. Ministerstvo financí bude kontrolu provádět ve vybraných případech.

K § 21:

V tomto ustanovení se vymezuje postavení rozpočtů obcí. Rozpočty obcí jsou základním nástrojem hospodaření v územním celku. Jejich prostřednictvím se finančně zabezpečují funkce a úkoly samosprávných obcí. Svými finančními vztahy umožňují jednotné působení zásad finanční rozpočtové politiky státu v daném území. Tím je rovněž zabezpečena návaznost jednotlivých článků rozpočtů v České republice.

K § 22:

Obsahem rozpočtů obcí jsou příjmy a výdaje související s jejich činností a finanční vztahy k právnickým a fyzickým subjektům v jejich územním obvodu. Objem příjmů a rozsah výdajů rozpočtů obcí vyjadřuje ekonomickou samostatnost obcí a jejich ekonomickou schopnost zabezpečovat rozvoj obcí a měst. Rozpočty obcí mohou obsahovat rovněž finanční vztahy ke státnímu rozpočtu republiky, státním fondům republiky, případně i finanční vztahy k vlastním peněžním fondům obcí.

K §.23:

V tomto ustanovení je taxativně uveden výčet příjmů obcí. Rozpočty obcí budou napojeny na státní rozpočet republiky dotacemi, návratnými finančními výpomocemi, případně i podílem na příjmech státního rozpočtu republiky. Obdobně mohou být napojeny dotačním vztahem i na rozpočet okresního úřadu. K takovým případům může dojít zejména u těch obcí, které prozatím nemají rozvinutou vlastní ekonomickou základnu v dostatečném rozsahu, nebo tam, kde je nutné z celospolečenských hledisek realizovat taková opatření, která svými rozpočtovými dopady přesahují rámec ekonomických možností obcí.

K § 24:

Ustanovení obsahuje výčet výdajů hrazených z rozpočtu obce, který umožňuje finančně reagovat na potřeby vyplývající z postavení a funkcí obcí v podmínkách tržní ekonomiky.

K § 25:

Ustanovení rámcově vyjadřuje způsob hospodaření obce s jejími vlastními prostředky a dalšími zdroji obce. Obce mohou vytvářet vlastní peněžní fondy. Zabezpečuje se, aby použití těchto fondů bylo realizováno prostřednictvím rozpočtu obce. Obce jsou oprávněny převádět po skončení ročního hospodaření do následujícího roku jak přebytky svých rozpočtů, tak i zůstatky peněžních fondů a další prostředky uložené na zvláštních účtech (např. sdružené prostředky). Vznikne-li při hospodaření obcí zcela mimořádně schodek, musí být řešen v rámci platných institutů, tj, za použití úvěru popř. návratných finančních výpomocí nebo emise cenných papírů.

V případě, že návrh rozpočtu obce nebude schválen do 1. ledna příslušného roku, bude obec hospodařit podle rozpočtového provizória.

K § 26:

Výsledky ročního rozpočtového hospodaření obce jsou shrnuty v jejím závěrečném účtu. Obdobně jako státní závěrečný účet republiky dává ucelený přehled o využití finančních prostředků, s nimiž obec hospodařila. Závěrečný účet obce schvaluje obecní zastupitelstvo.

K § 27:

Pravidla rozpočtového hospodaření obcí se uplatní též na rozpočty městských obvodů a částí v Praze a ve statutárních městech.

K § 28 a 29:

Okresní úřady hospodaří podle svých rozpočtů. Obsah příjmů a výdajů rozpočtů okresních úřadů vyplývá z jejich předpokládané funkce a úkolů. Okresní úřady rovněž sestavují závěrečné účty. Rozpočty a závěrečné účty okresních úřadů schvaluje okresní shromáždění.

Povinnost kontroly v oblasti hospodaření s prostředky okresního úřadu je třeba stanovit zákonem.

K § 30:

Tento paragraf stanoví sankce za neoprávněné použití nebo zadržení prostředků státního rozpočtu republiky nebo státních fondů republiky.

Řeší se i sankce v případě, kdy neoprávněné použití prostředků obcí zjistí revizní orgány ministerstva financí.

Diferencováním výše sankcí se posiluje úloha vnitřní kontroly.

Částka, po kterou se penále neplatí, se zvyšuje na 500 Kčs.

Odvody a penále za neoprávněné použití nebo zadržení rozpočtových prostředků uloží organizaci územní finanční orgán.

K § 31:

Ústřední orgány mají pravomoc zřizovat rozpočtové a příspěvkové organizace, pokud jejich zřízení nevyplývá přímo ze zákona. Souhlasu ministerstva financí je třeba jen tehdy, když zřízením nebo činností nové organizace vznikají požadavky na státní rozpočet republiky. U obcí a okresních úřadů se postupuje obdobně.

K § 32:

Rámcově je stanoven způsob finančního hospodaření rozpočtových a příspěvkových organizací. Podrobná úprava bude provedena zvláštním prováděcím předpisem. Zdůrazňuje se možnost rozpočtových a příspěvkových organizací vytvářet zvláštní fondy, jejichž zůstatky nebudou koncem roku propadat a jejichž prostředky jsou mimo jiné určeny k posílení hmotné zainteresovanosti.

K § 33:

Kvantifikování a zdůvodnění finančních dopadů vyplývajících z přijetí právních předpisů na státní rozpočet republiky a jejich projednání s ministerstvem financí je nutné vzhledem k posouzení jejich finanční únosnosti. Povinnost dodržovat toto ustanovení je jedním ze základních předpokladů rovnováhy a protiinflačního působení státního rozpočtu republiky.

K § 34:

Pokud budou převáděny do působnosti vlády České republiky orgány a organizace v dosavadní působnosti federálních ústředních orgánů, je potřebné provést příslušné delimitace v plném rozsahu, tj. včetně případných vratek návratných finančních výpomocí jim poskytnutých.

K § 35:

Zmocnění k vydání prováděcích předpisů bylo omezeno na zcela nezbytné případy.

K § 36:

Zmocnění pro ministra financí se omezuje jen na opatření k překonání dočasné neshody mezi příjmy a výdaji státního rozpočtu republiky.

K § 37:

Současně s nabytím účinnosti tohoto zákona je nutno zrušit dosavadní zákon ČNR č. 163/1989 Sb., o pravidlech státního rozpočtu České socialistické republiky a o hospodaření s rozpočtový mi prostředky (rozpočtová pravidla republiky). Dále se navrhuje zrušit zákon č. 174/1982 Sb. a zákon č. 208/1988 Sb. vzhledem k tomu, že v ustanovení § 23 se nově řeší rozpočtové určení těchto daní.

K § 38:

V souladu se závěry České národní rady má být podle nových rozpočtových pravidel sestaven již státní rozpočet republiky na rok 1991.

Proto se uvažuje s účinností zákona ode dne vyhlášení.

V Praze dne 19. září 1990

JUDr. Petr Pithart, v.r.

předseda vlády České republiky

Ing. Karel Špaček, v.r.

ministr financí České republiky




Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP