Návrh předsednictva ve své podstatě
znamená odklad celé věci na řadu let,
protože z toho rozsáhlého seznamu vybrat řídící
pracovníky bude práce zdlouhavá, čímž
se celý problém odsouvá do budoucnosti a
neřeší se. Opět se neřeší.
Rovněž prohledávání seznamů
funkcionářů KSČ bude práce
velice zdlouhavá, takže schválením tohoto
návrhu se můžeme připravit, že
problém se odkládá o pět, osm, možná
i více roků.
Zajímavé ovšem je, že poslanci, kteří
zde dosud vystupovali jako velice benevolentní vůči
právnímu řádu, kteří
byli ochotni učinit kompromis se svou profesionální
ctí právníků, nyní vystupují
jako právní puristé a navrhují takovéto
řešení, které problém odkládá,
ačkoliv v jiných situacích byli ochotni z
politických důvodů přistoupit na kompromis
a schválit řešení sice ne zcela dokonalé,
ale přinášející okamžitý
efekt.
Vzhledem k tomu, že předložený návrh,
nyní už ne ve znění společné
zprávy, jak o něm jednáme, znamená
sice odklad, ale vede správným směrem ke
zveřejnění všech těchto seznamů.
Myslím, že je možné jej podpořit,
ale jsem přesvědčen, že v dohledné
době bude následovat další novela, která
konečně umožní skutečně
plošné zveřejnění.
Děkuji.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji.
Do rozpravy jsem přihlášen také, dále
se přihlásil pan kolega Müller, který
se do rozpravy připraví.
Vážená česká vládo, dámy
a pánové, nechci přispět novými
argumenty do této rozpravy, ale cítím jako
jistou povinnost alespoň stručně vystoupit,
neboť jsem jedním z oněch tří
poslanců, kteří iniciovali v předsednictvu
jeho rozhodnutí předložit tomuto plénu
návrh, který byl předložen.
Především chci říci, že
návrh, za který jsem spoluzodpovědný,
nepovažuji za něco, co zdrží eventuální
plošné zveřejnění, či
jiné operace s informacemi, o které jde. Na kolik
informace, o které jde, jsou vesměs, jak jsem informován,
převedeny do počítačových systémů
a pamětí, pak myslím, že to je otázka
spíše zlomku sekundy než několik let.
To ale jenom na okraj, včetně výběru
řídících orgánů z těch,
či oněch součástí Státní
bezpečnosti. To ale asi není ten podstatný
argument.
Domnívám se, že to, co předsednictvo
České národní rady navrhuje plénu,
není řešení tohoto problému.
Myslím, že toto řešení je koncepčně
úplně jiné a takové, které
tato Česká národní rada nemůže
prostě stačit ani projednat, natož přijmout,
dokonce ani precizovat návrh.
Domnívám se, že ony úvahy, ať už
v poloze morálka versus právo nebo v poloze psychologické
ve stylu "pomozme těm, kteří s jistotou
čekají úder tím, že jim tento
úder zasadíme", jsou sice úvahy relevantní,
ale asi ne pro úvahu o zákonné úpravě
toho či onoho problému.
Jsem přesvědčen, že řešení
musí být buď plošné nebo evidenční,
ale nemůže jít, dámy a pánové,
podle mého hlubokého přesvědčení,
o zveřejnění evidenčních údajů.
To totiž nepřinese vůbec žádný
cíl a je pozoruhodné, že žádný
z těch kolegů, kteří tady pledovali
pro tu či onu variantu řešení, v podstatě
nehovořili o cíli, kterého si přeje
tímto řešením dosáhnout.
Je totiž jisté, že v případě,
že by byly plošně, jak si dovolím tuto
zkratku taky použít, zveřejnili veškeré
údaje, které jsou tady diskutovány, pak že
budou druhý den vcelku pochopitelně zpochybněny,
neboť jsou to údaje jen evidenční. Efekt
zamýšleného opatření, spočívajícího
či založeného na plošném zveřejnění,
by se podle mého názoru, nejen že nekonal,
ale žádný krok, který by směřoval
k tomu či onomu cíli, by se prostě nedal
už opakovat. Munice by byla již vystřelena. Nyní
mluvím účelově.
Jsem přesvědčen, že koncepce řešení
musí být někde jinde a někdy jindy,
byť hned po těchto parlamentních volbách.
Musí být nalezen společenský souhlas
a zejména parlamentní souhlas o tom, že kategorie
osob, které disponují možností veřejného
vlivu, postrádají právo na ochranu své
osobnosti, čili její integrity. To jsou osoby, které
lze veřejně, promiňte mi ten výraz,
dámy a pánové, lustrovat. Ale jakékoliv
plošné zveřejnění údajů,
které jsou založeny na evidenci, je nejen že
nespravedlivé, neefektivní, protože zpochybnitelné
a téměř jistě zpochybněné
hned v zápětí, ale koneckonců nevedoucí
k žádném u z cílů, které
ti, kteří pro ně pledují, předpokládají.
Jsem toho názoru, že řešení nespočívá
v návrhu, který předsednictvo České
národní rady předložilo tomuto plénu,
ale je to legislativní krok, který odstraňuje
jakousi zábranu zveřejnění některých
údajů, ne všech a ne plošně, neznamená
to nutnost, o tom mluvil kolega Výborný, ale pouze
možnost.
Osobně se domnívám, že ona překážka
spočívající v § 19 koneckonců
není tak univerzální, aby zabránila
tomu, že se lze nadát různých divokých
zveřejňování.
Shrnuji. Nemyslím, že to co je navrženo je řešením.
Myslím, že to co je navrženo je ještě
únosné, mluvím o návrhu předsednictva,
nikoliv o společné zprávě, a nebrání
to řešení, které musí být
nalezeno ve zcela jiné rovině a jiné koncepci
než plošné.
Děkuji.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu místopředsedovi. Slovo má
pan kolega Müller, připraví se pan poslanec
Válek.
Poslanec Jiří Müller: Pane předsedající,
pane předsedo vlády, dámy a pánové!
Chtěl bych především vyslovit potěšení
nad postojem pana poslance Payna. Proč, to vyplyne ze závěru
toho, co chci říci.
Na posledním zasedání předsednictva
České národní rady byly předloženy
dva návrhy zákonů, které souvisí
s naším hledáním, jak se vyrovnat s
minulostí. Byl to návrh Občanské demokratické
strany, která vzala za svůj vládní
návrh a společný návrh předsedkyně
České národní rady paní doktorky
Burešové, místopředsedy České
národní rady doktora Kalvody a předsedy ústavně
právního výboru doktora Výborného.
Tento poslední návrh předsednictvo schválilo
17 hlasy a přikázalo výborům k projednání.
Je třeba si ujasnit rozdílná východiska
obou návrhů: buď chceme plošně
zveřejnit ty osoby, o které se systém represe
opíral, kteří ho řídily a jejichž
odpovědnost je nepochybná, tj. řídící
důstojníky Státní bezpečnosti
a funkcionáře Komunistické strany, nebo chceme
plošně zveřejnit seznamy osob, vedených
v registrech Státní bezpečnosti jako agenti,
aniž bychom si ovšem byli jisti, že zveřejníme
skutečně agenty.
Chci na rozdíl od pana poslance Voláka uvést
několik důvodů proti plošnému
zveřejnění registru Státní
bezpečnosti, a to na základě našich
vlastních zkušeností, které jsme učinili
při lustracích v České národní
radě.
V pravidlech pro činnost Vyšetřovací
komise České národní rady pro otázky
lustrací jsme tvrdili, že jde o ochranu veřejného
života a nikoliv o rozhodnutí o vině, ať
už ve smyslu právním nebo morálním.
Zároveň jsme ale nepřijali návrh paní
poslankyně Marvanové na 22. schůzi České
národní rady, kdy navrhla doplnit naše pravidla
těmito dvěma větami: "Tato zjištění
pouze zakládají vyvratitelnou domněnku, že
dotyčná osoba spolupracovala s StB.
Tuto domněnku lze vyvrátit rozsudkem soudu na základě
určovací žaloby. Připustili jsme rovněž
svými pravidly, aby rozhodnutí o člověku
bylo vyhlášeno, aniž by dotyčný
měl právo seznámit se s důkazy proti
němu jako v případě bývalého
poslance Ladislava Jakla. Plošným zveřejněním
zmíněné problémy jen znásobíme.
Přisoudili jsme nepřiměřenou váhu
záznamům bývalé Státní
bezpečnosti a učinili z nich kritérium rozhodování.
Poté, co Státní bezpečnost byla zrušena,
dovolili jsme, aby takto touto formou nad námi vládla.
Dovolili jsme dokonce, aby řada čestných
lidí, které Státní bezpečnost
pronásledovala a kteří se proto dostali do
jejích záznamů jako kandidáti tajné
spolupráce či její důvěrníci,
byla nucena předstoupit před vyšetřovací
komisi a jejich osud závisel zcela na tom, co do spisu
napsali estébáci. Nakonec sama vyšetřovací
komise ČNR zpochybnila princip věrohodnosti registru,
když v závěrečné zprávě
uvedla, že u tří poslanců, evidovaných
jako tajní spolupracovníci bývalé
StB, rozhodla jejich jména nezveřejnit a odůvodnila
to vlastními pochybnostmi. Plošné zveřejnění
je v rozporu s touto naší zkušeností.
Prezident Václav Havel předpověděl,
že aplikace federálního lustračního
zákona č. 451 v jeho dnešní podobě
může být zdrojem nových nespravedlností
a křivd a mohl by v začátcích budování
nového demokratického systému vytvořit
nedobrý precedens. Důvodem je především
princip kolektivní odpovědnosti, zakládající
se na principu kolektivního zavinění bez
zřetele k chování jednotlivých osob.
Přitom československé mezinárodní
právo po zkušenostech z druhé světové
války princip kolektivní viny bezpodmínečně
odmítlo. Plošné zveřejnění
smazává např. rozdíl mezi osobami,
které se skutečně zúčastňují
na potlačování občanských a
lidských práv a těmi, kteří
přísluší k určité skupině,
nicméně sami se stali objektem potlačování
občanských a politických práv.
K jakým důsledkům tento přístup
vede, jsme ve sněmovně viděli. 24. ledna
1991 odvolalo předsednictvo ČNR na základě
informace komise pro lustrace dr. Bedřicha Moldana z funkce
ministra životního prostředí. Za 11
měsíců nato, dne 20. 12. 1992, jiná
vyšetřovací komise oznámila 29. schůzi
České národní rady, že uzavřela
svá šetření pana posl. Moldana negativním
zjištěním. Existují tedy dvě
zcela rozdílná rozhodnutí, ale pro obě
byla k dispozici tatáž data. Tato zkušenost by
měla být pro nás rovněž poučením,
abychom se nad metodami očisty veřejného
života pečlivěji zamysleli.
Z uvedených důvodu považuji plošné
zveřejnění osob v seznamu Státní
bezpečnosti za cestu, která neusnadňuje,
nýbrž komplikuje vyrovnání se s minulostí.
Je evidentní, že představitelé KSČ
nebudou souhlasit ani s jedním z obou přístupů,
které projednáváme. Ani se zveřejněním
registrů, ani se zveřejněním důstojníků
StB a odpovědných funkcionářů.
Není ovšem důvod, proč by se představitelé
nekomunistických politických sil nemohli shodnout
a udělat symbolický a zřetelný krok
dál, udělat ho společně a zůstat
přitom na půdě, kde se nemusíme obávat
odsudku mezinárodních společenství
ani svých pochyb. Již několikrát
se v tomto parlamentu stalo, že rozdílná politika
nekomunistických stran převážila nad
společnou potřebou vyrovnat se s minulostí.
Nemusíme to dnes opakovat.
Žádám proto představitele všech
nekomunistických sil v tomto parlamentě, aby podpořili
předložený návrh v původním
znění tak, jak jej navrhlo předsednictvo
ČNR.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu poslanci Müllerovi, dávám
slovo panu poslanci Válkovi a připraví se
pan poslanec Bursík.
Poslanec Alois Válek: Vážený
pane předsedající, vážená
vládo, dámy a pánové, podobně
asi jako vy byl jsem hrdý a pyšný na to, že
po 17. listopadu jsme neprolili ani kapku krve těch, kteří
nás desetiletí dusili. Domnívám se
však, že mělo padnout pár dobře
mířených facek na příslušné
tváře. Předešli bychom patrně
tomuto dnešnímu problému.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu poslanci Válkovi, předávám
slovo panu poslanci Bursíkovi, připraví se
pan poslanec Štindl.
Poslanec Martin Bursík: Vážený
pane ministerský předsedo, pane předsedající,
dámy a pánové, vláda ČR se
na včerejším zasedání vyjádřila
negativně k návrhu novely lustračního
zákona, který právě projednáváme.
Za zásadní shledala vláda dysfunkci zákonem
schválené procedury zveřejnění
seznamu. Rozumím tomu. Vláda se na svém třináctihodinovém
zasedání, při kterém tvořila
vládní návrh zákona o zveřejnění
seznamu některých občanů, evidovaných
v registru svazků bývalé Státní
bezpečnosti tímto problémem zevrubně
zabývala. Sama aktivita vlády byla totiž motivována
upřímnou snahou zamezit zveřejňování
tzv. divokých seznamů.
V prvém bodu vládního návrhu zákona
toto vyjádřila tzv. formulace vedlejší
věta, která zněla "jakož i šíření
desinformací a spolupráci některých
občanů s bývalou Státní bezpečností".
Tato věta byla uvozena větou hlavní, shrnující
účel zákona, totiž přispět
k poznání minulosti a vyloučit vliv bývalých
struktur. Ze školy si pamatuji na jeden příklad,
který zazněl v rozhlasu gymnázia v Praze.
Ta věta zněla "je to rozkaz ředitele,
který visí ve sborovně." V této
větě v zákoně jedna čárka
navíc a otázkou je, co je vlastně účelem
zákona. Zdali vyloučit anebo přispět
k šíření desinformací. Popravdě
řečeno, další čtení vládního
návrhu zákona mi na tuto otázku neodpovědělo.
Vláda navrhla mimo jiné zkopírovat výsek
archiválií StB a zveřejnit seznam tajných
spolupracovníků StB. V tomto případě
povýšila některé seznamy bývalé
StB na jediné a nejvyšší kritérium.
To bude ten který jedinec postavený na veřejnou
hanbu.
Důvěra členů vlády v korupčnost
estébáků při zakládání
údajů o jejich vlastních spolupracovnících
mě upřímně řečeno mate.
O to víc, že v den projednávání
byl vládě poskytnut rozkaz ministra vnitra Štrougala
o porušování směrnice o agenturně
operativní práci Státní bezpečnosti
z r. 1964. V rozkaze se mj. praví "Případ
bývalého referenta odboru Plzeň: Od roku
1957 až do svého odhalení v roce 1963 předstíral
ve svěřeném objektu ve stavebnictví
existenci 17 spolupracovníků tím, že
vymýšlel a padělal verbovky a zakládal
svazky na neexistující agenturu, ačkoli liknavě
spolupracoval s jedním spolupracovníkem. Aby vykázal
činnost pomyslné agenturní sítě,
vyhotovil více než tisíc zpráv, na nichž
padělal podpisy údajných spolupracovníků.
Na odměny fingované agentury vybral 1259 Kčs".
To je 1,26 Kčs za zprávu. To je můj dodatek.
"Referent Hodonín: Podváděl služební
a konečně i stranické orgány zprávami,
které byly od základu vymýšleny a předstíral,
že jejich pramenem jsou spolupracovníci.
Starší referent Trebišov: Předstíral
úspěšnou verbovku nepřipraveného
kandidáta, přičemž písemné
poznatky důvěrníka vydával za zprávu
údajně za verbovaného spolupracovníka.
U dalších šesti spolupracovníků
fingoval desítky zpráv, jejichž obsah si vymýšlel
a zprávy podepisoval jejich jménem. Na odměny
vyplácené spolupracovníkům si nechal
podepisovat stvrzenky o příjmu a fingoval na nich
jejich podpisy."
Tolik jenom mnou podtrhaný rozkaz ministra Štrougala
z roku 1964. Ke Štrougalově rozkazu se vyjádřil
tentýž den mluvčí federálního
ministerstva vnitra Martin Fendrych v tomto duchu: Štougalův
rozkaz je důkazem, že Státní bezpečnost
si dokázala sama sebe pohlídat. Pouhým faktem
argument, to už musí být v sázce osud
nějaké velmi vznešené ideje.
Ideje, daleko významnější než osud
jednotlivce, že?
Záznamy StB pro mne nejsou vhodným objektem pro
plošné zveřejnění. Jejich kvalita
vyžaduje posoudit dobové reálie a zvážit
individuální odpovědnost. Vyžaduje vrátit
se k premiérovu adjektivu "nepochybný".
Toto mé shrnutí nechť je bráno tak,
že v žádném případě
nebudu hlasovat pro vypuštění § 19 lustračního
zákona, tedy umožnění plošného
zveřejnění nikoliv agentů, ale seznamů
StB.
Na druhé straně podporuji původní
iniciativní návrh, který je adresován
důstojníkům Státní bezpečnosti,
kteří působili na úseku boje proti
vnitřnímu nepříteli a profesionálním
stranickým funkcionářům. Konečně
nás totiž vytahuje z agentománie a obrací
se na ty, kteří totalitu přímo organizovali
a plánovali.
Začal jsem své vystoupení poukázáním
na zásadní výhradu české vlády
k návrhu projednávané iniciativy. Dávám
v tomto vládě za pravdu a předkládám
sněmovně k posouzení pozměňovací
návrh, který odstraňuje tento nedostatek.
Tento pozměňovací návrh vychází
z původního návrhu a byl vypracován
ve spolupráci s legislativou ČNR. Zakotvuje povinnost
zpracovat seznam Federálnímu ministerstvu vnitra.
Zakotvuje obsah a formu seznamu, adresáta seznamu, možnost
pořizovat úřední výpisy jen
pro potřeby soudů. Odkazuje na § 18 lustračního
zákona umožňující požádat
soud o přezkoumání v případě,
že občan tvrdí, že je zveřejněn
neprávem. V neposlední řadě zakotvuje
trestní postih toho, kdo zveřejňuje tzv.
divoké seznamy.
Navrhuji, aby se vložil nový § 19 a), který
zní:
Odstavec 1: "Federální ministerstvo vnitra
je povinno zpracovat v termínu do..... seznam občanů,
kteří byli příslušníky
Státní bezpečnosti, uvedených v §
19 odst. 2) dále jen "seznam"). V seznamu se
v abecedním pořadí uvedou jméno, příjmení,
datum a místo narození, doba trvání
služebního poměru."
Odstavec 2: "Jednotlivé listy seznamu musí
být průběžně číslovány,
ověřeny otiskem kulatého razítka ministerstva
se státním znakem a pevně svázány
tak, aby v něm nemohly být prováděny
změny a doplňky. Seznam může být
uspořádán do více svazků. Po
rozeslání seznamu nelze vyhotovovat jeho doplňky
nebo změny."
Odstavec 3: "Při vypracování seznamu
je ministerstvo povinné dbát na to, aby údaje
v něm obsažené byly pravdivé a prokazatelné."
Odstavec 4: "Ministerstvo zašle seznam jednak Federálnímu
shromáždění, České národní
radě a Slovenské národní radě
a jednak okresním úřadům a v hlavním
městě Magistrátnímu úřadu
hlavního města Prahy a obvodním úřadům
městských částí, kde lze do
seznamu nahlížet."
Odstavec 5: "Úřední výpisy ze
seznamu může pořizovat jen ministerstvo pro
potřeby soudu."
Odstavec 6: "Jestliže někdo jiný něž
ministerstvo zveřejní seznam občanů,
které označí jako osoby uvedené v
§ 19 odst. 2, dopustí se trestného činu
a bude potrestán odnětím svobody na 6 měsíců
až na 3 roky nebo peněžitým trestem."
Odstavec 7: "Tvrdí-li občan, že údaje
v seznamu jsou nepravdivé, použije se přiměřeně
ustanovení § 18 odst. 1."
Tolik pozměňovací návrh.
Dámy a pánové, žijeme ve velkých
mravních dilematech. Navzdory tomu, že je před
volbami, měli bychom v sobě najít dostatek
síly, abychom dilemata zvládli tak, že se za
nás nebudou naše děti stydět.
Dostali jsme pro budování demokratického
státu do vínku totalitu v nás: netoleranci,
neochotu ke kompromisu, absenci umění dialogu, nedostatek
politické kultury. S tím vším se budeme
každý vypořádávat různě
dlouhou dobu. Jedno však můžeme udělat
všichni hned teď - mluvit pravdu, i když většina
společnosti ji nechce slyšet, i když to může
být politicky nevýhodné. Jinak politika ztratí
smysl.
Děkuji vám za pozornost.
/Potlesk./
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu poslanci Bursíkovi, předávám
slovo panu poslanci Štindlovi, připraví se
pan kolega Payne.