Předsedkyně ČNR D. Burešová,
místopředsedové ČNR J. Kalvoda,
J. Kasal, Z. Malík, J. Vlach a 142 poslanců.
Za vládu České republiky: místopředsedové
vlády J. Stráský, M. Lukeš, ministr
pro správu národního majetku a jeho privatizaci.
T. Ježek, ministr životního prostředí
I. Dejmal, ministr vnitra T. Sokol, ministr práce a sociálních
věcí M. Horálek, ministr kultury M. Uhde,
ministr financí K. Špaček, ministr školství,
mládeže a tělovýchovy P. Vopěnka,
ministr zdravotnictví M. Bojar, ministr spravedlnosti J.
Novák, ministryně obchodu a cestovního ruchu
V. Štěpová, ministr státní kontroly
L. Němec, ministr pro hospodářskou
politiku a rozvoj K. Dyba, ministr vlády J. Šabata,
předseda Nejvyššího soudu A. Mokrý,
prezident Nejvyššího kontrolního úřadu
P. Husar.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Vážené paní poslankyně, vážení
páni poslanci, kontrolou u prezence jsem zjistila, že
jsme usnášeníschopní.
Zahajuji druhý jednací den 37. schůze ČNR
a všechny vás srdečně vítám.
Vítám současně některé
členy české vlády, která se
dostaví kolektivně k projednávání
odpolední části, patrně tedy již
38. schůze ČNR.
Ze schváleného pořadu 37. schůze ČNR
nám zbývá projednat:
- Informace ke zprávě Federální bezpečnostní
informační služby, což je pokračování
přerušeného jednání.
- Návrh poslanců Jaroslava Cabala a dalších
na vydání zákona ČNR o Komoře
středoškolských veterinárních
pracovníků (sněmovní tisky 596 a 784),
což je rovněž pokračování
přerušeného jednání.
- Návrh paní poslankyně Daniely Kolářové
na usnesení ČNR ve věci prodeje akciové
společnosti Rakona fy Procter and Gambel, což je pokračování
přerušeného jednání, a konečně
- Odpovědi členů vlády české
republiky na interpelace, otázky a podněty poslanců
ČNR.
Předsednictvo ČNR ještě navrhuje
pořad doplnit o:
- Návrh předsednictva ČNR na zkrácení
zákonné lhůty k projednání
návrhu zákona s tím, že bychom jej projednali
jako první dnešní bod.
K návrhu zákona týkajícímu
se středoškolských veterinárních
pracovníků je zpravodajem pan poslanec Stibic, který
se na dopolední jednání písemně
omluvil a požádal, aby další projednávání
návrhu poslanců Jaroslava Cabala a dalších
na vydání zákona ČNR o Komoře
středoškolských veterinárních
pracovníků bylo zařazeno na pořad
až po 14 hodině odpoledne. Znamená to tedy,
že bychom případně přesunuli
tento bod na 38. schůzi ČNR.
Navrhuji proto hlasovat o přednesených změnách
původně schváleného programu, a to
o:
- Zařazení návrhu na zkrácení
zákonné 60 denní lhůty, že by
to bylo zařazeno jako první dnešní bod,
a dále
- Přesunutí návrhu zákona týkajícího
se Komory středoškolských veterinárních
pracovníků na odpoledne dnešního dne
po 14 hodině.
Kdo souhlasí s těmito návrhy na změnu
schváleného pořadu, nechť zvedne ruku!
85.
Kdo je proti? Nikdo.
Kdo se zdržel hlasování? 18.
Děkuji, návrh byl přijat.
Než ještě zahájíme jednání,
chci znovu připomenout, že bezprostředně
po ukončení této 37. schůze bude následovat
další schůze ČNR, tedy 38.
Prvním bodem, který jsme právě schválili,
je
K tomuto bodu vám byl rozdán sněmovní
tisk č. 790. Protože podle § 75, jednacího
řádu ČNR se o takovémto návrhu
hlasuje bez rozpravy, přejdeme ihned k hlasování.
Kdo souhlasí se zkrácením zákonné
60 denní lhůty k projednání návrhu
zákona ČNR, kterým se mění
a doplňuje zákon o ochraně zemědělského
půdního fondu podle sněmovního tisku
790, ať zvedne ruku! 88. Kdo je proti? 1.
Návrh byl přijat. Děkuji.
Ještě než přistoupíme k dalšímu
bodu, který si vyžaduje určitý časový
posun, ráda bych vám přečetla dopis,
který mi byl doručen 11. května 1992 - je
to přípis poslanců KSČM v ČNR.
(Čte.).
"Vážená paní předsedkyně,
jménem poslaneckého klubu KSČM vám
sděluji, že jeho členové se nezúčastní
jednání ČNR dne 12. května 1992. O
této možnosti jsem informoval politické grémium
již 5. května 1992.
Důvodem naší neúčasti je projednávání
iniciativního návrhu ČNR k novele zák.
č. 451/1991 Sb., kterým se stanoví některé
další předpoklady pro výkon některých
funkcí ve státních orgánech a organizacích
ČSFR, ČR a SR. Jsme toto názoru, že
jde nejen o novelu tohoto zákona, ale fakticky i o nepřímou
novelizaci zákonů o volbách do ČNR,
tj. zák. č. 120/1992 Sb., a o volbách
do FS tj. zák. č. 60/1992 Sb., které byly
přijaty na návrh všech poslaneckých
klubů v obou zákonodárných sborech.
V ustanoveních § 55 a) respektive 55 uvedených
zákonů je otázka lustrací řešena
formou zvláštního nároku na kandidáta.
V takovém případě by šlo
o zjevné porušení ústavního pravidla,
podle něhož nemají být v době,
kdy parlament již ukončil svoji práci a je
zahájena předvolební kampaň přijímány
zákony, které sebou přinášejí
změny volebních zákonů.
Jsme přesvědčeni, že předložený
návrh je v rozporu s ustanovením čl.
10 Listiny základních práv a svobod, podle
něhož má každý právo, aby
byla zachována jeho lidská důstojnost, osobní
čest, dobrá pověst a chráněno
jeho jméno, a dále s čl. 36. Listiny, podle
něhož má každý právo domáhat
se svého práva u nezávislého a nestranného
soudu. Čl. 10 Listiny neobsahuje žádná
ústavní omezení ochrany osobnosti. K omezení
může dojít jedině v řádném
trestním řízení při respektování
presumpce neviny nebo v řádném občanském
soudním řízení, při respektování
zásady, že důkazní břemeno je
na straně osoby, která do ochrany osobnosti zasáhla.
Z toho vyplývá, že omezení ústavní
ochrany pozitivně lustrovaných osob, by bylo možné
nikoliv běžným zákonem, ale jedině
ústavním zákonem.
Vážená paní předsedkyně,
obracím se na vás současně se žádostí,
aby tento dopis byl přečten řídícím
schůze na jednání ČNR po jeho zahájení,
aby měli kolegové poslanci možnost seznámit
se s důvody naší neúčasti.
Podepsán JUDr. Jaroslav Ortman, předseda klubu poslanců
KSČM v ČNR."
Hlásí se paní poslankyně Sůvová
s faktickou poznámkou.
Poslankyně Hana Sůvová: Chci jenom
oznámit, že s tímto prohlášením
se já, neztotožňuji.
(Potlesk).
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji. Navíc bych k tomuto dopisu chtěla
poznamenat, že návrh na novelizaci § 19 zák.
č. 451/1991 Sb., je zařazen na 38. schůzi,
tedy na schůzi, která začne odpoledne, nikoli
na schůzi tuto.
Nyní budeme pokračovat v přerušeném
jednání o "Informaci ke zprávě
Federální bezpečnostní informační
služby". Tento bod jsme začali projednávat
ve středu 6. května. Mým vystoupením
a v následné rozpravě jsme dospěli
k názoru, že k dalšímu projednávání
je nezbytně nutná účast ředitele
FBIS. V tomto smyslu jsem zaslala panu Bačinskému
dopis, ve čtvrtek ráno jsem s ním telefonovala
- o tom jsem vás také informovala v průběhu
dalšího jednacího dne ve čtvrtek. Usnesením
jsme se poté rozhodli požádat pana ředitele
o některé závažné doplňují
informace ke zprávě FBIS, která mi byla zaslána,
s tím, aby tak učinil do včerejšího
dne.
Pan Bačinský tuto odpověď také
zaslal, byla doručena večer kolem půl sedmé,
je rozmnožena a připravena k rozdání
poslancům proti podpisu u prezence. Upozorňuji ovšem,
že s konkrétními údaji, zejména
s jmény, je třeba nakládat ve smyslu §
19 zákona 451/1991 Sb., o zákazu zveřejňování.
Ptám se Kanceláře, zda už je rozmnožení
provedeno. /Ano./ Prosím tedy poslance, aby si nyní
u prezence vyzvedli každý jednak dopis pana Bačinského,
a jednak přílohu.
Schůzi přerušuji na 10 minut.
/Schůze přerušena./
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Vážené paní poslankyně, vážení
páni poslanci, budeme pokračovat v přerušeném
jednání. Prosím, abyste se laskavě
usadili na svých místech.
Vážené paní poslankyně, vážení
páni poslanci, budeme pokračovat, do rozpravy se
přihlásil pan poslanec Dohnal.
Poslanec Vojtěch Dohnal: Vážená
paní předsedkyně, vážená
sněmovno, před chvílí jsme obdrželi
zprávu ředitele FBIS, pana Bačinského.
Nechci se zabývat politickým obsahem této
zprávy, ale pouze stránkou technickou. Oč
se mi jedná?
Ke konci zprávy, v předposledním odstavečku,
se hovoří: "Na seznamu jsou všichni agenti
Státní bezpečnosti, kteří byli
členy Syndikátu novinářů České
republiky počátkem roku 1991." Mně se
právě jedná o to, že pan Bačinský
hovoří pouze o všech agentech Státní
bezpečnosti. Mohu pominout, že existují takzvané
nižší kategorie tajných spolupracovníků,
jako informátoři, ideoví spolupracovníci,
držitelé konspirativních nebo propůjčených
bytů, ale nemohu pochopit, proč v tomto seznamu,
o kterém ve zprávě pan Bačinský
hovoří, se vůbec nejedná o rezidenty
Státní bezpečnosti, když kategorie rezidentů
byla kvalifikovanější složkou spolupracovníků
než jmenovaní agenti.
Bohužel, pan ředitel Bačinský se odmítl
účastnit našeho jednání, takže
mi tuto otázku nemůže zodpovědět.
A mně se naskýtají tři odpovědi.
Buď pracovníci FBIS včetně pana ředitele
Bačinského, který zprávu podepsal,
jsou tak nekvalifikovaní, že o kategorii rezidentů
nic nevědí, nebo jsou kvalifikovaní a tu
zprávu vypracovali lajdáckým způsobem
a na tuto kategorii pozapomněli a třetí možná
odpověď je ta ale ta se nechce ani věřit
- že by rezidenti do této zprávy pracovníky
FBIS s panem ředitelem Bačinským nebyli uvedeni
záměrně. Bohužel, naše volební
období již končí a obávám
se, že na mé otázky mně již nebude
odpovězeno, přesto jsem je však musel vznést.
Děkuji za pozornost.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji panu poslanci Dohnalovi. Protože se do diskuse
přihlásil ještě pan poslanec Stodůlka
a paní poslankyně Röschová, prosím,
aby se na zpravodajské místo posadil předseda
výboru petičního, pro právní
ochranu a bezpečnost, a to pro případ, že
by zazněly nějaké návrhy na usnesení,
pozměňovací návrhy apod. Prosím
pana poslance Stodůlku.
Poslanec Zbyšek Stodůlka: Vážená
paní předsedkyně, vážená
sněmovno, se zájmem jsem si přečetl
odpověď pana Štefana Bačinského,
ředitele FBIS. Bohužel, když tento bod byl projednáván,
nestačil jsem si zapsat přesné znění
odůvodnění příslušnosti
FBIS k zpracování tohoto seznamu, tak jak bylo uvedeno
v původním dopise pana ředitele. Proto bych
žádal, podávám procesní návrh,
aby byl znovu dopis původní, se kterým ten
seznam byl sem zaslán, přečten. Potom budu
podávat další procesní návrhy.
Děkuji.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Paní poslankyně Röschová.
Poslankyně Anna Röschová: Vážená
paní předsedkyně, vážená
sněmovno, nyní jsme obdrželi dopis od pana
ředitele Bačinského. Je to v podstatě
odpověď na výsledek našeho usnesení,
to je doplněný seznam a odůvodněný.
Domnívám se, že poslanci České
národní rady by měli obdržet původní
seznam novinářů, který dostala paní
předsedkyně před těmi třemi
nedělemi nebo čtrnácti dny.
Proto bych navrhla usnesení, kde bychom - Česká
národní rada - požádali předsedkyni
České národní rady, aby každému
poslanci proti podpisu byl vydán seznam novinářů
a tak dále s tím dlouhým názvem -
jako to udělalo Federální shromáždění.
V případě, že by tento návrh
neprošel, bych doporučovala ve smyslu ustanovení
§ 3, odst. 2, písm. d) zákona 244 o FBIS požádat
Federální bezpečnostní informační
službu o tyto informace, což podle citovaného
ustanovení, citovaného zákona, můžeme
chtít. Takže, vlastně dávám dva
návrhy, které jsou alternativní.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji paní poslankyni Röschové.
Do rozpravy už není přihlášen nikdo.
Ještě pan poslanec Payne.
Poslanec Jiří Payne: Paní předsedkyně,
dámy a pánové, omlouvám se, že
jsem se nepřihlásil písemně, ale dnes
jsem nedostal přihlášky do rozpravy, zřejmě
se s ní nepočítalo.
Po přečtení uvedeného textu se připojuji
ke kolegyni Röschové. Nedostali jsme seznam novinářů
a já bych si jej přitom rád doma uschoval
na věčnou památku jako nějakou utajovanou
informaci, na vhodné tajné místo, protože
takovýchto příležitostí budeme
mít asi málo, zejména tento dopis, tuto informaci,
kterou jsme dostali. Je to skutečně úsměvné
čtení. Když si tam přečtu například
některá ta obvinění z dezinformace,
tak bych se s nimi téměř s radostí
ztotožnil, to znamená, že o dezinformacích
v řadě těchto případů
by se dalo velmi diskutovat. Je to otázka skutečně
politického pohledu. Zejména odcituji nikoliv text
zprávy, ale text, který je citátem z novin.
"Páni vládcovia, páni poslanci, ministri
a iní ministranti, nie, nie, nie ste ako oni, ste horší."
To je citát z novin, to není tajné. To je
zajímavá zpráva, ale i text k rozboru. Kdo
byl tímto označením míněn se
skutečně nedá rozhodnout, zda se jedná
o dezinformaci či nikoliv. Možná, že na
politické scéně slovenské existuje
někdo z politiků, na koho by se tato slova dala
označit jako pravdivá, a v tom případě
by se nejednalo o dezinformaci.
Musím konstatovat, že práce, kterou odvedla
FBIS mi připadá jako amatérská a úsměvná.
Myslím si, že pokud se chce tato služba zabývat
takovými věcmi, pak by bylo třeba, aby se
jimi zabývala kvalifikovaně. Na rozdíl od
nich, aniž bych disponoval rozsáhlými možnostmi
nahlížet do lustračních materiálů,
stačí mi denně číst noviny,
abych mohl v každých novinách zatrhnout několik
dezinformačních článků a nikde
se neděje náprava nebo oprava. Myslím si,
že je to práce jistě chvályhodná
dbát na to, aby se noviny vyjadřovaly seriózně,
ale myslím si, že by měla být prováděna
kvalifikovaně.
Možná bych navrhl, aby FBIS, pokud má nějaké
kapacity, ještě vedle prošetřování
novinových článků, možná
by bylo smysluplnější, kdyby se nějakým
způsobem pokusila dohlížet na proces privatizace,
kde se stále hovoří o předpokládaných
úplatcích či ovlivňování
státních úřadníků. Tam
by možná působení FBIS a nějaká
zpravodajská informace byla více na místě,
než rozebírání často úsměvných
novinových článků. Děkuji.
(Potlesk.)
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji. Hlásí se pan poslanec Müller,
připraví se pan poslanec Chromý a pan poslanec
Popovič.
Poslanec Jiří Müller: Paní
předsedkyně, dámy a pánové,
dovolte, abych nejprve zopakoval fakta. Podle zákona o
Federální bezpečnostní informační
službě tato instituce předává
ústavním orgánům ČSFR, České
republiky a Slovenské republiky významné
informace, které tyto orgány potřebují
pro svá rozhodování. Posuďme tedy z
hlediska zákona, co jsme dostali. Dostali jsme seznam.
Zároveň ředitel FBIS odpověděl
22. 4. v Českém deníku na otázku na
základě čeho FBIS seznam vypracovala takto.
Zjistili jsme, že jistí novináři dezinformují
veřejnost a pracují tak proti bezpečnosti
státu.
Požádali jsme o konkrétní údaje
o tom, jak zmínění novináři
v této chvíli svým psaním podvracejí
stát. Dostali jsme odpověď, která se
týká tří českých novinářů
z celkového počtu 262. Četl jsem seznam v
novinách a našel v něm mimo jiné jméno
člověka, který o mne v televizi koncem roku
1969 prohlásil v rámci kampaně proti tehdejším
studentským představitelům, že jsem
za dolary prodával Američanům informace.
Jak tehdy tvrdil, 7 dolarů za kus. Za minulých dvacet
let projezdil celý svět a nahrabal peníze.
Nedávno jsem jeho jméno četl v představenstvu
jednoho privatizačního fondu. Představu,
že lidé uvedení v seznamu spatřují
dnes svůj cíl v dezinformaci společnosti
nesdílím dokonce ani u tohoto agenta. Nepředpokládám,
že lidé v seznamu, případě jejich
část, cílevědomě škodí
za účelem svržení politického
systému anebo že se spikli bývalí příslušníci
StB a k destabilizaci politického systému využívají
svých bývalých spolupracovníků
či přesněji lidí takto evidovaných.
Dal bych přednost - stejně jako poslanec Payne -
tomu, kdyby se FBIS věnovala reálným problémům
této společnosti, kdyby se např. zabývala
přesunem komunistické nomenklatury a jejich pomahačů
z politické do hospodářské sféry
a důsledky pro národní majetek. Zákon
Federální bezpečnostní informační
službě ukládá ochranu hospodářských
zájmů státu. To by bylo potřebnější
podle mého soudu, než vytvářet strach
z agentů v novinách.
Nechci zkoumat motivy, které vedly FBIS k akci, jejíž
plody nám dnes byly předloženy. Chci však
naopak zkoumat oblast, do které FBIS vstoupila. Protože
tím vnitřním nepřítelem, po
kterém v této chvíli FBIS jde, jsou někteří
novináři, resp. způsob jejich psaní,
dotýká se velmi citlivé oblasti - svobody
slova. Otázka, kterou si musíme položit v této
souvislosti je tato: Kdo má odlišit, zda novinář
dezinformuje nebo má prostě jiný názor?
Kdo má rozhodovat o svobodě slova? Ve svobodném
světě je to vždy věc vydavatele. Také
lustrační zákon Federálního
shromáždění č. 451 tuto kompetenci
vydavateli ponechává.
Pokus zpravodajské služby České a Slovenské
Federativní Republiky převzít iniciativu,
je pozoruhodný. Neměli bychom zapomenout na poučení
z minulosti. Společnost, která připustí,
aby o svobodě slova jakéhokoliv novináře
rozhodovala tajná služba, ohrožuje svou vlastní
svobodu.