Čtvrtek 7. května 1992

Další pozměňovací návrh se týká § 13 odst. 4/ dosavadní znění je - "autorizovaná osoba je povinna vyvarovat se výkonu...". Navrhuji zde slova: "... nesmí vykonávat...".

Mění se tak v následujících odstavcích pád slova tzn. místo "funkcí" je tam "funkce", místo "činností" je tam "činnosti".

Třetí pozměňovací návrh se týká § 21, to je jen drobnost, v odst. 1 některé z těchto disciplinárních opatření a v následujících odstavcích se mění pády, čili místo "písemná důtka" "písemnou důtku", za b) "pokutu". Je to pouze jazyková úprava.

Poslední pozměňovací návrh je k § 23 odst. 2 "komora může stanovit, že právo vykonávat" - a teď místo "činnost" toto slovo rozvést - "právo vykonávat vybrané činnosti ve výstavbě na území České republiky atd." Děkuji.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji paní poslankyni Vorlové, předávám slovo panu poslanci Zajíčkovi, připraví se pan poslanec Kadlec. Prosím, předávejte svoje pozměňovací návrhy písemně.

Poslanec Stanislav Zajíček: Děkuji za slovo. Dámy a pánové, dovolte, abych konstatoval, že naše řady jsou nakolik prořídlé, že je nám třeba voleb jako soli. Cítím to, že se blíží období, které mi připomíná čas, kdy se ve škole schylovalo k předávání vysvědčení. Já bych si dovolil předložit při projednávání návrhu zákona dva pozměňovací návrhy, které mají také povýtce formální charakter a nezasahují do zákona s nějakou závažnou věcnou vahou.

První se týká § 14 odst. 2. § 14 určuje, kdo se smí, stanuli se autorizovanou osobou, jak nazývat. A § 14 odst. 2 říká, že označení podle odst. 1, kde se vypočítávají autorizovaná označení, nesmějí být používána žádnými jinými osobami atd. Protože § 14 odst. 1 pracuje i s pojmem architekt, která je součástí titulu, který získává graduant při opuštění příslušné vysoké školy a je tudíž jakousi nálepkou, která slouží pro identifikaci člověka, který má právě toto vzdělání a v tomto případě i pro identifikaci ve spojení se slovem "autorizovaný" pro identifikaci člověka, který je členem komory a má příslušnou licenci navrhuji, aby označení architekt bylo vyhrazeno pro ty, kteří splňují podmínky jednak podle absolvování příslušného studia a tudíž, aby i tento zákon stanovil, že označení architekt, pokud není součástí akademického titulu, nemůže používat kdokoli, kdo si to umane. Navrhuji proto, do odst. 2 za slova, podle odst. 1 vložit tento text: "jakož i označení architekt, pokud není součástí akademického titulu". Celý odst. 2 § 14 by zněl: "označení podle odst. 1, jakož i označení architekt - slovo architekt v uvozovkách - pokud není součástí akademického titulu, nesmí být používána žádnými jinými osobami, a to ani ve spojení s dalšími slovy".

Druhý můj pozměňovací návrh se týká § 34 odst. 1, který pojednává o tom, jakým způsobem je jmenován ustavující výbor komory, resp. ustavující výbory komory, neboť se jedná o několik ustavujících výborů komor. Tady se říká, že členy těchto výborů jmenuje ministr životního prostředí, a to na návrh profesních korporací, které jsou zde vyjmenovány. Navrhuji, aby v zákoně byly výslovně zmíněny dvě korporace, a to Obec architektů a Český svaz stavebních inženýrů. Navrhuji, aby přímé označení ostatních korporací bylo zaměněno za text, který zobecňuje názvy těchto korporací, který tím pádem připouští, že i nějaká další profesní korporace, která není v tomto zákoně vyjmenována, by se mohla účastnit vytváření ustavujícího výboru komor.

Navrhuji tedy, aby v § 34 odst. 1 druhá věta zněla takto: "Členy těchto výborů jmenuje ministr životního prostředí ČR na návrh obce architektů a Českého svazu stavebních inženýrů, připravený ve spolupráci s korporacemi sdružujícími občany, zabývajícími se činnostmi podle § 3". § 3 vyjmenovává, kdo všechno spadá do profesní působnost komor podle tohoto návrhu zákona. To jsou všechny moje pozměňovací návrhy. Děkuji za pozornost.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji panu poslanci Zajíčkovi. Předávám slovo panu poslanci Kadlecovi, připraví se pan poslanec Budinský.

Poslanec Ján Kadlec: Vážený pane předsedající, i když tady už zaznělo zhruba stanovisko ústavně právního výboru, já jsem byl pověřen jako zpravodaj tím, abych vás s tím seznámil. Takže cituji: ústavně právní výbor pro nedostatek času, pro nedosažitelnosti řádně publikovaného znění zákona, jímž se mění zákon č. 50/1976 Sb., o územním plánování a stavebním řádu, se kterým navrhovaný zákon nepochybně souvisí a s přihlédnutím ke stanovisku vlády ČR z 6. 5. 1992, předložený návrh zákona v podrobné rozpravě neprojednal a stanovisko k němu tudíž nezaujímá. Děkuji.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji panu poslanci Kadlecovi. Předávám slovo panu poslanci Budinskému, připraví se pan poslanec Nerad.

Poslanec Vladimír Budinský: Vážený pane předsedající, vážené poslankyně, vážení poslanci, v úvodu svého projevu se musím přiznat k zainteresovanosti na tomto zákonu, neboť jsem stavebním inženýrem, který má autorizaci a další moje zainteresovanost spočívá v tom, že jsem předlohu zákona pomáhal vytvářet a podepsal. Já bych se chtěl zastavit u toho, co jsem slyšel v kuloárech zhruba před týdnem, kdy zlí jazykové tvrdili, že ČNR už nepřijme žádný zákon, pouze několik zákonů o komorách. Jsem velice rád, že tento názor se neukázal jako správný, že ČNR přijala potřebné zákony v takovém pořadí, jaká byla jejich důležitost a myslím si, že si na závěr svého volebního období může dovolit nyní tu rozmařilost snad, aby přijala i několik zákonů o komorách, které ovšem byly v tomto parlamentu pečlivě projednávány, prakticky po celou dobu jeho činnosti. Já bych připomněl, že první verzi zákona, který obsahoval tuto materii, předložila vláda ještě za existence tehdejšího ministerstva stavebnictví. Další návrhy pak byly nutnými poslaneckými iniciativami.

V průběhu těchto projednávání, která organizoval národohospodářský výbor, se podařilo, a to bych viděl jako historickou věc, sjednotit názory architektů a stavebních inženýrů, tedy dvou oblastí jedné profese, které se do nedávna vyznačovaly dosti značnými rozpory. Myslím, že zákon o výkonu povolání autorizovaných architektů a o výkonu povolání autorizovaných inženýrů a techniků činných ve výstavbě, ve skutečnosti není zákonem o nějaké komoře profesní.

Je to skutečně zákon potřebný, který chrání veřejnost před nekvalitním výkonem vymezených činností. Čili je to zákon výrazně o výkonu této činnosti, nikoliv o komoře.

Zásadní připomínky, které ve svém stanovisku dodala vláda, jsou obsaženy v pozměňovacích návrzích, které dala paní poslankyně Vorlová a další.

K návrhu pana poslance Zajíčka bych chtěl říci, že výčet v § 34 je prakticky konečný, čili jsou to fakticky všechny instituce, které mohou tyto návrhy předávat. Při projednávání zákona ve výborech jsme k tomuto stanovisku došli, ale nebráníme se tomu, aby tam na konci bylo "... a další". Myslím však, že žádné takové další instituce už neexistují.

Proto mi dovolte na závěr říci, že zákon, který projednáváme určitě není horší, než ostatní zákony o komorách, které jsme přijali, mají stejnou filosofii, myslím, že tento však chrání výrazně širší okruh veřejnosti před nekvalitní činností, protože v budovách a ve stavbách se pohybujeme všichni prakticky většinu našeho života. Děkuji vám. (Potlesk.)

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji panu poslanci Budínskému, předávám slovo panu kolegovi Neradovi, připraví se paní poslankyně Krejčová.

Poslanec František Nerad: Pane předsedající, vážení přítomní, dovolte na úvod mého vystoupení, abych řekl, že mám zájem na přijetí tohoto zákona, neboť jsem stavebním inženýrem. Nejsem členem ani Svazu inženýrů, ani Obce architektů a jsem předkladatelem tohoto zákona, nebo jedním z předkladatelů. Jsem rovněž držitelem průkazu zvláštní způsobilosti, o kterém se domnívám, že nemám právo jej nosit, protože nebyl mi přidělen organizací, která by mohla odborně přezkoušet moji profesní způsobilost. Domnívám se, že musí vzniknout organizace, která to dokáže, a tou bude Komora stavebních inženýrů. Připomínám, že podobné průkazy v tomto státě nosí mnoho lidí, kteří vůbec nemají stavební vzdělání a v tomto oboru pracují.

Chtěl bych přednést pozměňovací návrh ke společné zprávě, která je zde pod tiskem 756, a to ke spodnímu odstavci na první straně, ve kterém je doplněno do názvu Komory slovo "stavitel". Zrovna tak je tento "stavitel" uveden v § 20. Chtěl bych říci, že stavitelem může být kdokoliv z lidí, kteří vykonávají určitou činnost ve stavebnictví. Stavitelem může být jak autorizovaný inženýr, tak autorizovaný technik, tak autorizovaný architekt, který v určitém momentě vykonává řízení stavby. Doporučuji tento název, nebo tento termín ze zákona vypustit a definici tohoto termínu zavést tak, že do § 14 odst. 1 se vloží na závěr tohoto odstavce věta: "Autorizovaný inženýr nebo technik (podle § 6, odst. 2) činný v oblasti realizace staveb může používat označení "autorizovaný stavitel"

Děkuji za pozornost a věřím, že tento zákon podpoříte.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji panu poslanci Neradovi a předávám slovo paní poslankyni Krejčové. Do bohaté rozpravy se dále přihlásil pan kolega Květ.

Poslankyně Zdenka Krejčová: Pane předsedající, vážená sněmovno, úvodem bych ráda řekla, že nejsem ani architekt, ani stavební inženýr, přesto mám na přijetí tohoto zákona vážný osobní zájem jako občan. Patřím mezi poslance, kteří jsou podepsáni pod návrhem tohoto zákona, protože tak, jak už bylo přede mnou mnohokrát řečeno, jsem přesvědčena o tom, že to je zákon, který se ve svých důsledcích bude dotýkat nás všech. Proto samozřejmě podporuji jeho přijetí.

Dovolila bych si předložit krátký doplňující návrh, který se týká § 6, Navrhuji rozšířit § 6 ve výčtu oborů o písmeno i), které by znělo "geotechnika." Krátce bych jenom odůvodnila, že geotechnika je významný obor stavebnictví, který se ve své komplexnosti dotýká řady oborů, i má přímý vztah k ochraně životního prostředí. Skutečnost, že tento obor není uveden ve výčtu, je zřejmě jenom náhoda, při zpracování několika verzí tohoto zákona zřejmě tento obor vypadl. Proto si dovoluji navrhnout jeho doplnění. Děkuji.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji paní poslankyni Krejčové, předávám slovo panu poslanci Květovi, připraví se pan poslanec Ježek.

Poslanec Jan Květ: Vážený pane předsedající, kolegyně a kolegové, jako jeden z navrhovatelů tohoto zákona bych rád řekl, že jsem se k navrhovatelům připojil proto, protože mám dobré svědomí v tom, že tento zákon byl velmi pečlivě připravován. Ve výboru pro životní prostředí a urbanismus jsme jeho zásady, vlastně zásady původně dvou zákonů, projednávali už asi před rokem a několika měsíci a na naše doporučení ze dvou komor vznikl návrh na komoru jednu. Myslím, že málokterý návrh zákona o komorách, které nyní projednáváme, byl projednáván tak zevrubně v nejrůznějších kruzích mimo tento parlament i v tomto parlamentě.

Nicméně při přípravě společné zprávy a pochopitelně už při přípravě návrhu, protože to všechno se událo ještě dříve, unikla návaznost na zákon, který jsme mezitím schválili v této sněmovně, a to zákon ČNR o posuzování vlivů na životní prostředí. A proto, aby byla zajištěna tato návaznost jak po věcné, tak po terminologické stránce, podávám tento pozměňující návrh vůči jednak tisku 587, jednak i vůči společné zprávě v tisku 756, neboť jde o § 18 písm. f), který ve znění společné zprávy zní: "... vydávat odborná stanoviska a posudky včetně dílčího hodnocení vlivu staveb na životní prostředí..." - a zde je odkaz pouze na federální zákon o životním prostředí č. 17/1992 Sb., další text písmena f) potom zůstává beze změny, a není zde odkaz na zákon ČNR o posuzování vlivů na životní prostředí.

Čili zde doporučuji doplnit odkaz na § 6, odst. 3 - 4 zákona ČNR, číslo ještě není známo/1992 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí.

Kromě toho doporučuji ještě poněkud pozměnit znění písmena f), a to takto:

"Vydávat odborná stanoviska ..." - a nyní vsunout slova "a zpracovávat dokumentaci ..." a dále pokračovat: "... a posudky" a slovo "včetně" nahradit slovem "pro", čili místo slova "dílčího" dát "pro dílčí hodnocení vlivů staveb na životní prostředí ...", zbytek zůstává stejný: "...a to i pro účely řízení před státními orgány.

Důvod je ten, že termíny dokumentace a posudek odpovídají termínům, kterých se používá v již zmíněném zákoně o hodnocení vlivů na životní prostředí.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji panu poslanci Květovi. Předávám slovo panu poslanci Ježkovi, připraví se pan kolega Výborný.

Poslanec Josef Ježek: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, dovolte mi krátkou poznámku ke stesku kolegy Zajíčka. Myslím, že se chováme jako zcela normální parlament. V listopadu jsem byl v Evropském parlamentu, kde za předsednickým stolem, v kabinách tlumočníků bylo plno, personálu tam bylo nesmírné množství, a z 518 poslanců tam bylo 30, kteří náruživě debatovali o dopravní politice Evropského společenství. Myslím, že se chováme zcela normálně.

Jsem členem Asociace územních plánovačů a urbanistů, ale žádné oprávnění k projektování ani o zvláštní způsobilosti nemám. Protože si nejsem zcela jist, zda návrh na vypuštění § 3 byl z procedurálních důvodů podán zcela jednoznačně, k tomuto návrhu se připojuji - pokud je to procedurálně nesprávné, tak ho tedy podávám, zároveň bych chtěl zde zdůvodnit, proč je to možné.

V novém zákonu o územním plánování a stavebním řádu je totiž vložen nový § 46 a, ze kterého zároveň vyplývá nezbytnost vám předkládaného zákona. Tento § zní takto:

Vybrané činnosti ve výstavbě, které mají rozhodující význam pro ochranu veřejných zájmů při přípravě projektování nebo provádění staveb, mohou vykonávat pouze osoby, které k nim prokázaly odbornou způsobilost zkouškou a obdržely průkaz odborné způsobilosti (autorizaci).

Za vybrané činnosti ve výstavbě se pro účely tohoto zákona považují - tím je řešena problematika § 3, který navrhujeme vypustit: a) zpracování územně plánovací dokumentace b) geodetická měření pro projektovou činnost a vytyčovací práce c) projektování staveb d) hodnocení vlivu staveb na životní prostředí e) statické a dynamické výpočty konstrukcí staveb f) vedení staveb a provádění stavebního dozoru g) průzkumy, zkoušení a diagnostika staveb.

Odstavec 3: Podrobnosti o autorizaci k vybraným činnostem ve výstavbě, o způsobu a podmínkách jejich udělování stanoví zákony národních rad.

Nezbytnost a potřeba tohoto zákona je zcela zřejmá.

Považuji za velice arogantní stanovisko české vlády, která nám oznámí, co v tom máme změnit, ale neoznámila nám, co pro tuto věc hodlá udělat. Kdybych měl dost času, začal bych okamžitě sbírat podpisy jako podklad o hlasování důvěře vlády České republiky.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji panu poslanci Ježkovi. Předávám slovo panu poslanci Výbornému. Připraví se pan poslanec Popovič.

Poslanec Miloslav Výborný: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, obtížně se mi bude hovořit po panu poslanci Ježkovi, neboť hodlám učinit to, co on neučinil - se stanoviskem vlády vás seznámit. Na rozdíl od pana poslance Ježka se nedomnívám, že toto stanovisko vlády by mělo vést k akci směřující až k odvolání vlády. Je to zcela legitimní postup, že se vláda vyjadřuje k poslaneckému návrhu a poslanci, kteří se rozhodnou návrh podat, nemohou diktovat vládě, aby jim ho zpracovala. To je jen poznámka na okraj.

Celý osud zákona je nesmírně nešťastný. Je to dáno tím, že v době, kdy návrh byl zpracováván, a já si troufám říci, že dobře vím, že to není jednoduchá práce a že s tím navrhovatelé měli obrovskou starost, souběžně byla zpracovávána novela stavebního zákona. Proto když jsme obdrželi tento tisk 587 do ústavně právního výboru k projednání, nemohli jsme tak učinit, zpravodajka to korektně oznámila, neboť jsme nevěděli, jaká novela stavebního zákona bude přijata. Je evidentní, že příslušný federální zákon má jisté nepřekročitelné vazby.

Současně jsme doporučili vládě, aby zaujala stanovisko k tomuto zákonu. Vláda ČR se zabývala tímto návrhem zákona až na svém včerejším zasedání, tj. 6. května 1992. Stanovisko vlády jsem obdržel okolo 15 hodiny. Výbor byl k této věci svolán na včerejší noc, protože byla plenární schůze, a se stanoviskem vlády byl seznámen. Považuji za správné, aby se stanoviskem vlády, které nehodlám blíže komentovat, byla seznámena také sněmovna. Upozorňuji, že to bude dlouhé, ale chci toto mít ve stenozáznamu.

Vláda ČR na svém zasedání 6. května 1992 projednala a posoudila návrh skupiny poslanců na vydání zákona ČNR o výkonu povolání autorizovaných architektů a o výkonu povolání autorizovaných inženýrů a techniků činných ve výstavbě. Vláda nedoporučuje ČNR přijetí navrhovaného zákona v předloženém znění z těchto důvodů. 1. Upozorňuje se, že FS v současné době schválilo novelu zákona č. 50/1976 o územním plánování a stavebním řádu, stavební zákon, kde v § 46 a se nově stanoví činnosti ve výstavbě, které podléhají autorizaci a zakotvuje se zmocnění upravit podrobnosti o autorizaci zákony národních rad. Ustanovení předloženého návrhu zákona ČNR týkající se autorizace, zejména pokud jeho výčet činností, které mají autorizaci podléhat, je nezbytně nutno uvést do souladu s přijatou novelou stavebního zákona.

Dále je nutno přezkoumat předložený návrh zákona ČNR i ve vztahu k § 16 zákona ČNR č. 425/1990 Sb., o okresních úřadech, úpravě jejich působnosti a o některých dalších opatřeních s tím souvisejících a vyhlášce ministerstva vnitra ČR č. 260/1991 Sb., o zvláštní odborné způsobilosti pracovníků okresních úřadů a jejím ověřování. Citované právní předpisy upravují ověřování odborné způsobilosti pracovníků okresních úřadů a obcí při výkonu státní správy na úseku výstavby. Přijetím navrhovaného zákona ČNR by tyto osoby podléhaly dvojímu způsobu ověřování odborné způsobilosti.

Navrhuje se vyloučit pracovníky orgánů státní správy a obcí z působnosti navrhovaného zákona ČNR. Upozorňuje se rovněž na nesoulad předloženého návrhu zákona se zákonem č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání, živnostenský zákon, kde pro některé živnosti vázané na úseku stavebnictví jsou v příloze II skupina 213 stanoveny pro jejich výkon pouze předepsané vzdělání a délka praxe, nikoli ověřování způsobilosti.

2. Předložený návrh zákona ČNR se navrhuje podrobit celkové revizi s cílem zpřehlednění a upřesnění jeho textu. V předloženém znění není návrh způsobilý k přijetí. Upozorňuje se zejména na tyto nedostatky:

a) V předloženém návrhu se používá nejednotné terminologie (např. výkon odborných činností ve výstavbě x výkon vybraných činností ve výstavbě, autorizovaný architekt x svobodný architekt, autorizovaný technik x technik činný ve výstavbě.) Text je třeba upřesnit.

b) Ustanovení návrhu týkající se výčtu vybraných činností ve výstavbě (§ 3), výčtu oborů, v nichž se autorizace uděluje (§ 5 až 7) a působnosti autorizovaných osob (§18 až 20) se vzájemně překrývají a jsou nepřehledná. Návrh by měl být zjednodušen tak, aby u jednotlivých oborů, v nichž se uděluje autorizace, byl zároveň uveden demonstrativní výčet činností, které bude autorizovaný architekt, autorizovaný inženýr event. autorizovaný technik v uvedeném oboru provádět s tím, že rozsah oprávnění určí komory.

c) Ustanovení návrhu týkající se udělování autorizace je třeba upřesnit tak, aby byla jednoznačně a konkrétně formulována. Např. v § 9 odst. 1 písm. b) neobstojí vágní formulace, že bezúhonným není ten, u něhož "je obava", že se dopustí opětně trestného činu. V § 9 odst. 2 písm. b) a c) je třeba konkrétně uvést směr požadovaného vzdělání. Tuto úpravu nelze ponechávat na rozhodnutí komor. Stejně tak je nutno konkretizovat znění odst. 3 umožňující uznat ve "zdůvodněných případech" vzdělání "příbuzného oboru nebo směru". V § 9 odst. 5 je třeba konkretizovat, jaké činnosti a v kterých oborech, se považují za odbornou praxi. V § 9 odst. 6 písm. a) je třeba okruh odborných znalostí, které mají být ověřovány, konkretizovat, navržené znění připouští široký výklad.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP