Kdo je proti? 10. Děkuji. Tento návrh byl přijat.
Budeme se tedy zabýval návrhem na usnesení
ČNR. Já bych předal slovo paní poslankyni
Kolářové, aby nás seznámila
s návrhem usnesení.
Poslankyně Daniela Kolářová:
ČNR postupuje obsah interpelace ve věci prodeje
akciové společnosti Rakona českou vládou
americké firmě Procter and Gambel Nejvyššímu
kontrolnímu úřadu ČR.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji a zahajuji rozpravu. Prosím paní
poslankyni, aby posléze zaujala místo jako navrhovatelka,
případně si zaznamenávala návrhy.
Hlásí se poslanec Žák jako první
do rozpravy.
Poslanec Václav Žák: Vážený
pane předsedající, vážená
sněmovno, je třeba, abychom zvážili,
co teď právě děláme. Sněmovna
má právo podle zákona o Nejvyšším
kontrolním úřadu předat prošetření
tohoto případu Nejvyššímu kontrolnímu
úřadu. Ale jak jistě víte, Nejvyšší
kontrolní úřad teprve vzniká a bude
trvat delší dobu, než se bude moci tím
případem zabývat. Na druhé straně
ta záležitost, jak říkala paní
poslankyně, už byla předána soudu. Tím
by se stalo, že se tím případem budou
zabývat dvě instituce. Hrozí nebezpečí,
že by soud mohl chtít čekat na vyjádření
Nejvyššího kontrolního úřadu.
Já prosím paní předkladatelku návrhu,
aby zvážila, že to může vést
k dlouhému odkladu rozhodnutí, ke kterému
by to mohlo dospět.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji. Dále se do rozpravy přihlásil
pan poslanec Stodůlka a potom pan poslanec Payne. /Hlas
z pléna - není srozumitelný./ Poslanec Peyne
dostává džentlmensky přednost. Já
jsem to pořadí správně neviděl.
Poslanec Jiří Payne: Já chápu,
že Nejvyšší kontrolní úřad
vzniká. A mám pocit, že pokud mu nyní
předáme úkol, tak s výsledky se ČNR
dlouho nesetká. Na druhé straně argumentace,
že věc projednává soud, není
správná. My jsme neviděli podání,
které bylo učiněno u soudu a v jaké
věci. To je první problém. Soud se totiž
může zabývat pouze tím, co bylo podáno.
Nejvyšší kontrolní úřad
má poněkud širší pravomoci. V této
věci si dovolím nesouhlasit s kolegou Žákem.
Pokud se bude jednat pouze o restituční nárok,
který je uplatňován u soudu, půjde
o duplicitu. Pokud ale půjde o uzavření společnosti
s vládou, pak to bude jiná role. Ale souhlasím,
že Nejvyšší kontrolní úřad
zatím neexistuje, i když v rozporu se zákonem
byl předsedovi tohoto úřadu přidělen
plat. Ale naše zákony neumožňují
přezkoumat nezákonné rozhodnutí předsednictva
ČNR, kterému ten plat přidělilo. Jsme
prostě v situaci, kdy zákony moc neplatí.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu poslanci Paynovi a předávám
slovo panu poslanci Stodůlkovi.
Poslanec Zbyšek Stodůlka: Většinu
toho, co jsem chtěl říci, řekl přede
mnou pan poslanec Payne. Právě proto, že soud
se může zabývat pouze tím, co je v petitu,
a pouze podle restitučního či jiného
zákona, tak pravomoc soudu je v jiné situaci velice
zúžená. Navíc nikde nemáme záruku,
že soud se tímto poměrně neobvyklým
případem nebude zabývat podstatně
déle, než nově vytvořený kontrolní
úřad. Soud nemá stanoveny lhůty k
rozhodnutí.
Já bych chtěl jenom trošku poopravit návrh
kolegyně Kolářové. Mělo by
tam být, že se Nejvyššímu kontrolnímu
úřadu ukládá zabývat se okolnostmi
prodeje vládou ČR firmy Procter and Gamble, prostě
aby se to oprávnění formulovalo velice široce.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu poslanci Stodůlkovi. Hlásí
se ještě někdo do této rozpravy? Pan
poslanec Sedláček.
Poslanec Michal Sedláček: Vážená
sněmovno, já mám pocit, že zde dochází
k nepochopení smyslu, kdo se má čím
zabývat. Samozřejmě Nejvyšší
kontrolní úřad se tím zabývat
může. Předloží své sdělení
České národní radě. To je smyslem
činnosti toho nejvyššího úřadu.
Ale pro společnost jako takovou bude závazné
rozhodnutí soudní. Podle rozhodnutí soudu
se vláda musí zařídit. Proto bych
navrhoval paní poslankyni Kolářové
zvážit, co tím sleduje. Já mám
pocit, že rozhodne soud a že to bude platit.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu poslanci Sedláčkovi. Hlásí
se ještě někdo do rozpravy? Jestliže tomu
tak není, rozpravu končím a předal
bych slovo paní navrhovatelce s tím, aby
nám ještě jednou přečetla, patrně
upřesněný návrh na usnesení.
Poslankyně Daniela Kolářová: Děkuji
za slovo. Nejdříve mi dovolte, pane poslanče
Sedláčku, abych vám v krátkosti odpověděla.
Smyslem a cílem této interpelace mimo faktické
věci je otázka slušnosti a dodržování
zákonů. Jde o slušnost vůči občanům.
Souhlasím s jediným pozměňovacím
návrhem, který přednesl pan poslanec Stodůlka.
Návrh na usnesení by tedy zněl:
ČNR ukládá Nejvyššímu kontrolnímu
úřadu ČR zabývat se okolnostmi prodeje
a.s. Rakona firmě Procter and Gambel českou vládou.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Ano, děkuji paní poslankyni Kolářové.
já se vás, vážená sněmovno,
chci zeptat, zda budete souhlasit s tím, abychom tento
logicky improvizovaný projednávaný bod vyřešili
tím, že se budeme zabývat usnesením,
které právě zaznělo. Kdybych měl
postupovat superstriktně, tak vlastně zazněl
návrh usnesení, pak jeden pozměňovací
návrh a teď jsme slyšeli něco jiného.
Ale já se domnívám, že vzhledem k tomu,
že pani poslankyně Kolářová musela
promluvit bez přípravy na mikrofon, že je logické,
abychom projednali návrh tak, jak zazněl. Je někdo
jiného názoru? Pan poslanec Výborný.
Poslanec Miloslav Výborný: Ano, pane
předsedající, jsem jiného názoru,
neboť bylo-li původně navrhováno, že
Česká národní rada postupuje tuto
záležitost Nejvyššímu kontrolnímu
úřadu a nyní bylo přečteno,
že Česká národní rada ukládá
Nejvyššímu kontrolnímu úřadu,
aby se věcí zabýval, jde o něco jiného.
Návrh byl učiněn po uzavření
rozpravy a není způsobilý, aby se o něm
hlasovalo.
Místopředseda ČNR Jiří
Vlach: Pokusím se vyřešit situaci zhruba
takto. Chystám se navrhnout sněmovně, aby
odsouhlasila znovuotevření rozpravy, ve které
by paní poslankyně Kolářová
mohla vyjasnit celou záležitost a přednést
zpřesněné znění. Jinak nevím,
jak s tím naložit. S faktickou poznámkou se
hlásí pan poslanec Popovič.
Poslanec Pavel Popovič: Pane předsedající,
dámy a pánové, domnívám se,
že se jedná o poměrně závažnou
věc, vlastně první precedenční
případ, kdy se bude něco ukládat nebo
formovat spolupráci s Nejvyšším kontrolním
úřadem. Paní poslankyně na formulaci
poměrně nezbytně přesně formulovaného
usnesení je sama.
Navrhuji poskytnout jí pětiminutovou přestávku
vzhledem k tomu, že jde o závažnou věc,
a přerušit jednání nebo použít
jiné formy, aby měla čas věc si zkonzultovat.
Děkuji.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu poslanci Popovičovi, je to procedurální
návrh. Ptám se, kdo je pro, abychom přerušili
projednávání tohoto bodu a věnovali
se dalšímu programu a vrátili se k němu
po nezbytně nutné přestávce. 87.
Děkuji. Kdo je proti? Nikdo.
Tento procedurální návrh byl přijat.
Pan poslanec Sedláček zpochybňuje, zda-li
jsme usnášeníschopni. Prosím skrutátorky,
aby zjistily počet přítomných poslanců.
99.
Přichází pan poslanec Matějka a je
stým poslancem ve sněmovně. Přicházejí
další čtyři poslanci.
Bod je tedy přerušen. Trvá pan poslanec na
tom, aby se opakovalo hlasování. Nikdo se nehlásí
s procedurálním návrhem ani námitkou.
Budeme pokračovat dalším bodem programu.
Návrh zákona jste obdrželi jako sněmovní
tisk 587 a společnou zprávu k němu jako sněmovní
tisk 756. Za skupinu poslanců navrhovatelů odůvodní
předložený návrh poslanec Jan Sapák.
Prosím ho, aby se ujal slova.
Poslanec Jan Sapák: Vážený pane
předsedající, vážené paní
poslankyně, vážení páni poslanci,
děkuji zdvořile, že jste minulý týden
zařadili tento bod na pořad dnešní schůze,
neboť čas nám trochu zkomplikoval život.
Před vámi leží jeden z posledních
návrhů na profesní komory.
Stavitelství a architektura je všeobjímající
věc, která se dotýká života takřka
každého z nás. Každý bydlíme
v nějakém domě, používáme
silnice a pod. Je to věc veskrze veřejná
a je třeba, aby byla upravena celou řadou veřejnoprávních
norem. U stavitelství je navíc pradávná
tradice, poněvadž již nejstarší právní
normy, které civilizovaný svět znal, se týkaly
stavitelství. Osoby, které vykonávají
zvláštní činnosti ve stavitelství,
musí být podrobeny zvláštnímu
režimu a zvláštnímu přezkoumání.
To proto, aby svou činností nezpůsobili škody
rozmanitého druhu. Také tato věc je v civilizovaném
světě naprosto obvyklá. Tento zákon
vznikal dlouhou dobu. Dá se říci již
více než dva roky, v době před 17. listopadem,
se na něm již v hrubých rysech pracovalo. V
tomto parlamentu je v této době již téměř
rok. Zásady jsme projednávali v dubnu minulého
roku.
Protože však tato právní norma je provázána
s federální právní normou, a to zákonem
č. 50/1976 Sb., bylo nutné práce zvolnit,
synchronizovat a dát do souladu s pracemi na novele stavebního
zákona. Celý tento proces byl završen teprve
v minulých týdnech a proto přicházíme
až na poslední chvíli. Leč není
to naše vina. Není třeba, abych dále
věc rozváděl. Připomenu však
jednu věc, tato země se pyšnila vysokou stavební
kulturou, vynikajícím stavebnictvím, ať
už po stránce technické nebo umělecké.
A to platilo až do doby předválečné
a několik málo let po válce. Potom podobně
jako řada dalších věcí začala
tato oblast upadat. Jednou z velice důležitých
příčin tohoto úpadku byla anonymita
výkonu projekčních prací. Připomínám,
že oprávnění k projektování
v minulých letech před 17. listopadem neměly
jednotlivé fyzické osoby, ale pouze právnické
osoby, tehdy tzv. socialistické organizace, které
měly právo projektovat tehdy, pokud měly
120 zaměstnanců. V praxi to vedlo k naprosté
anonymitě výkonu odborné práce a výrazně
to přispělo k jejích úpadku.
Tento stav skončil bohudík krátce po revoluci,
bohužel byl však nahrazen stavem stejně neblahým,
tudíž chaotickým. Bylo jím vydávání
zvláštního osvědčení k
činnostem ve stavebnictví. Tato zvláštní
osvědčení vydávaly různé
instituce naprosto benevolentně, takže vznikl stav
bez jakékoliv kontroly. Vydávaly je národní
výbory, rozpadající se projektové
ústavy, resortní ministerstva atd. Celá tato
věc se tudíž nachází ve stavu
chaosu. Vytvoření komor autorizovaných architektů
a stavebních inženýrů a techniků
činných ve výstavbě je nutné
především proto, aby byl tento stav nějakým
způsobem napraven.
Předložený návrh tuto věc upravuje.
Zákon se dělí do šesti částí,
ve úvodních ustanovení popisuje autorizaci,
výkon činnosti autorizovaných osob, disciplinární
řízení, vnitřní chod komor
a závěrečná společná
ustanovení.
Prosím vás, vážené paní
poslankyně a páni poslanci, abyste předloze
věnovali pozornost a prosím vás o její
schválení. Děkuji vám.
(Potlesk.)
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu poslanci Sapákovi a prosím
společnou zpravodajku výborů České
národní rady paní poslankyni Hanu Vrchlavskou,
aby se ujala slova.
Poslankyně ČNR Hana Vrchlavská: Vážený
pane předsedající, vážená
sněmovno, v úvodu své zpravodajské
zprávy chci uvést, že vykonávám
povolání architekta-urbanisty v útvaru hl.
architekta v Mostě.
Předkládaný zákon považuji za
jeden z důležitých zákonů, stejně
jako zákon o hospodářských komorách
a zákony týkající se advokacie či
lékařství. Mají jedno společné:
výkon těchto profesí se dotýká
života všech občanů, ovlivňuje
kvalitu prostředí, dotýká se veřejných
zájmů, ekologie, kultury, zdraví a dalších
oblastí.
Více než 50.000 inženýrů je držiteli
zkoušek odborné způsobilosti dle zákona
č. 50/1976 Sb., a zákona č. 105/1990 Sb.
Působí v oboru architektury a stavitelství
bez potřebné právní úpravy.
Stejně tak zahraniční firmy mají vstup
na náš trh, na rozdíl od ostatních zemí
téměř neomezený, na jejich kvalitu
jsou kladeny jen minimální nároky. Naproti
tomu naše firmy jako nestandardní z hlediska práv,
odpovědnosti a odborných záruk mají
v zahraničí velmi omezené možnosti uplatnění.
Zákon se intenzivně zpracovává od
roku 1990 ve spolupráci s ministerstvem životního
prostředí, poslanci, obcí architektů,
Českého svazu stavebních inženýrů,
Asociací interiérových architektů,
Asociací interiérových tvůrců,
asociací pro urbanismus a územní plánování,
Společností pro zahradní a krajinářskou
tvorbu, Českou asociací inženýrských
geologů a dalšími.
Zákon tisk 756 byl předložen k projednání
v březnu 1992 pěti výborům České
národní rady: ústavně právnímu
výboru, národohospodářskému,
výboru pro územní správu a národnosti,
výboru pro životní prostředí
a urbanismus a výboru pro obchod a cestovní ruch.
Ústavně právní výbor usnesením
č. 564 přerušil projednávání
předloženého návrhu až do doby
schválení novely zákona č. 50/1976
Sb., o územním plánování a
stavebním řádu Federálním shromážděním
a doporučil vládě České republiky,
aby se s tímto návrhem zabývala až po
schválení novely zmíněného
zákona.
Výbor pro obchod a cestovní ruch konstatoval, že
předložený návrh zákona je zpracováván
v návaznosti na současně projednávanou
novelu zákona č. 50 o územním plánování
a stavebním řádu ve Federálním
shromáždění a není proto v souladu
s platnou právní úpravou. Doporučil
projednat návrh zákona ve schůzi České
národní rady až po přijetí novely
zákona č. 50.
Ostatní výbory vyslovily s předloženým
návrhem zákona souhlas a doporučily České
národní radě, aby návrh zákona
schválila s připomínkami obsaženými
ve společné zprávě.
Ústavně právní výbor České
národní rady na základě stanoviska
vlády ze dne 6. 5. 1992 rozhodl, že pro nedostatek
času a pro nedosažitelnost publikované a schválené
novelizace zákona č. 50/1976 Sb. předložený
návrh zákona neprojedná v podrobné
rozpravě a stanovisko k němu nevydá.
Stanovisko vlády a České národní
rady ze dne 6. 5. 1992 je negativní ve smyslu kolize navrhovaného
zákona se schválenou novelizací stavebního
zákona č. 50/1976 Sb.
Předkladatel v době projednávání,
které probíhalo před schválením
novely stavebního zákona, si tohoto byl vědom.
A již v předkládaném zákonu
v § 2 v odst. 2/ je toto respektováno.
Dále navrhuje vypustit § 3 zákona, čímž
dojde k souladu s novelizací stavebního zákona
s § 46 a. V tomto smyslu byli informováni i zpravodajové
při zpracovávání zpravodajské
zprávy ještě před schválením
novely stavebního zákona.
Navrhuji, aby předložený zákon, tisk
č. 587, byl projednán ve znění společné
zprávy výborů České národní
rady tisk č. 756 a doporučuji s pozměňovacími
návrhy, které, jak předpokládám,
odstraní nedostatky, zákon ke schválení.
Děkuji vám za pozornost.
(Potlesk.)
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji paní zpravodajce.
Se stručnou doplňující informací
se přihlásil o slovo zástupce navrhovatelů.
Myslím si, že je správné mu dát
v tomto okamžiku možnost a přednost. Připraví
se paní poslankyně Vorlová.
Poslanec ČNR Jan Sapák: Dámy
a pánové, promiňte mi, dopustil jsem se drobné,
leč důležité chyby.
Ve své úvodní zprávě jsem nezanotoval
důležitou věc, kterou nebylo možno v předloze
opravit pro překot událostí, ke kterým
došlo v posledních týdnech. Jde o vypuštění
§ 3 jako celku a o přečíslování
dalších paragrafů. Je to důsledek synchronizace
se stavebním zákonem.
Proto, že na to upozorňuji teprve nyní, předkládám
zároveň pozměňovací návrh
tohoto druhu.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu poslanci Sapákovi.
Rozprava je zahájena, předávám slovo
paní poslankyni Vorlové, připraví
se pan kolega Zajíček.
Poslankyně ČNR Milada Vorlová:
Vážený pane předsedající,
vážení poslanci, dovoluji si předložit
vám několik pozměňovacích návrhů
spíše formálního charakteru, které
vyplývají z připomínek uvedených
ve stanovisku vlády, které jsme včera dostali.
První pozměňovací návrh se
týká § 11 návrhu zákona, kde
v odst. 1/ rozšiřuji první větu takto:
"Autorizace zaniká, jestliže autorizovaná
osoba zemře, či je prohlášena za mrtvou,
přestane být občanem ČSFR nebo přestane
mít trvalý pobyt na území České
republiky".
Zdůvodnění: V § 8 jsou stanoveny podmínky,
kdy může Komora udělit autorizaci, a tedy zánik
by měl odpovídat také tomuto § 8 a jeho
bodům.