Čtvrtek 7. května 1992

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji panu poslanci Popovičovi. Hlásí se pan poslanec Stieber, dávám mu slovo.

Poslanec Václav Stieber: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, já bych přece jen trochu odbočil, ale přesto jen v souvislosti s vyjádřením vlády, které jsme včera slyšeli, navázal bych jen jednou drobnou poznámkou, která se ve vyjádření objevila. Na určitou analogii s arizovaným majetkem. Arizovaný majetek že rovněž je komplikovanou otázkou, která není jednoduchá, a která byla analogicky srovnávána s projednávaným případem. Já bych v té souvislosti rád soustředil pozornost tohoto i příštích zastupitelských sborů na tento problém. Měl jsem v ruce rozsudek, viděl jsem rozsudek, kdy poslední potomek, který přežil koncentrační tábory po rozhodnutí tehdejšího primátora Vacka, že se mu mají navrátit dva činžovní domy v Praze, v roce 1952 se dověděl z úst soudu, že sice jeho nároky jsou plně oprávněné, že jsou plně zákonné, ale současná politická situace nedovoluje, aby jeho nárok byl realizován a uskutečněn. Toto je jedna z křivd, které volají do nebe a ne jediná. I s tím bude nutno se zabývat a bude nutno se zabývat výkladem zákonů a výkonem zákona tak, jak byl předložen, jak byl schválen, ale je nutno zabývat se i těmi teoretickými otázkami práva, na které upozornil kolega Popovič, uvažovat o platnosti smlouvy, zvažovat váhu jednotlivých aktů, určitost jednotlivých aktů, které majetek převedly nebo nepřevedly, jejich platnost a bude nutno i v budoucnosti tento problém se vší odpovědností řešit. /Potlesk./

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji panu poslanci Stieberovi. Předávám slovo panu poslanci Chromému. Připraví se pan poslanec Žák.

Poslanec Heřman Chromý: Vážený pane místopředsedo, vážený pane místopředsedo vlády, vážená sněmovno, já bych přeci jenom nás vybídl k tomu, abychom se zabývali věcnou stránkou té interpelace. Samozřejmě, všechny otázky, které tady zazněly a pochyby svědčí o tom, že politická vůle a kontrolní činnost tohoto orgánu nebo naší sněmovny nebyla taková, jaká měla být. Možná, že ani příslušné výbory neodvedly to, co odvést měly, ale já jsem z odpovědi, resp. z reakce paní poslankyně Kolářové neseznal tu základní věc, podle které se musíme orientovat - zda-li rodina Ottova byla či nebyla vlastníky toho majetku. V odpovědi vlády je jednoznačně řečeno, že nebyli vlastníky tohoto majetku, a to by myslím měl být klíč k tomu, až se budeme rozhodovat, zda vyjádříme souhlas či nesouhlas s touto odpovědí. protože jinak, samozřejmě, překročíme rámec této diskuse a budeme politizovat. Děkuji.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: S faktickou poznámkou se hlásí paní poslankyně Kolářová, potom pan poslanec Žák.

Poslankyně Daniela Kolářová: Prosím pěkně, já s tou odpovědí nesouhlasím. O tom, zda majetek patřil či nepatřil, musí rozhodnout soud. To je opravdu velice těžká causa, o které nemůžeme rozhodnout my, jako sněmovna, ale to nebylo podstatnou mojí interpelace, podstatou mé interpelace v tomto smyslu bylo, že vláda nakládala s něčím majetkem, o kterém nevěděla, zda nebude vznesen nárok a de facto prodala tento majetek a za týden byla podána žádost a bylo to v zákonné lhůtě, která neskončila. To je ten akt, který se prostě neměl stát. A jestliže dnes ministerstvo pro privatizaci tvrdí, že už tehdy mělo právní podklady pro takové rozhodnutí, že to je naprosto jasný a nesporný případ, pak bych ráda takové rozhodnutí viděla písemně s nezfalšovaným datem, že bylo učiněno soudní rozhodnutí, odborný znalecký soudní posudek v této věci, před prodejem Procter and Gamble. To bude řešit soud, ale toto je bezprecedenční - možná, že těch případů je víc, ale toto je postup, že ze zákonné lhůty, která končila až 30. 9. 1991, během této lhůty vláda nakládala s majetkem, o kterém neměla naprosto jasné a přesvědčivé důkazy, že na ně nebude vznesen nárok. To je podstata interpelace. A za třičtvrtě roku se nikdo rodině neomluvil, nevysvětlil a nenabídl jí nějaké vyrovnání. Proto já tu odpověď vůbec nemohu přijmout. /Potlesk./

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji paní poslankyni Kolářové za další příspěvek v rozpravě, nyní je na řadě pan poslanec Žák, připraví se kolega Stodůlka.

Poslanec Václav Žák: Vážený pane předsedající, vážená sněmovno, nebudu mít žádný humorný příspěvek k této cause.

Já bych jen rád přispěl trochu k racionalitě našeho jednání. My jsme parlament, jehož volební období postupně končí a byli jsme zvoleni v podstatě s tím, že máme budovat nové instituce. Zdědili jsme instituce, kde nebylo žádné rozlišení, kde parlament fungoval jako loutkové divadlo, vláda předstírala, že vládne, soudy předstíraly, že soudí, a že toto napravíme, že přispějeme k rozlišení, k normálnímu rozlišení jednotlivých institucí v tomto státě. Mám dojem, že jsme v tomto splnili svůj úkol jen z části a dnešní rozprava k této cause mně zase o tom znovu přesvědčuje. My, jako sněmovna, bychom neměli meritorně posuzovat tyto problémy. Ať se na m ne paní poslankyně nezlobí, neměli bychom je posuzovat. To dokonce není ani interpelace, podle mého názoru, protože se to zabývá konkrétní causou. Podle mého názoru jsou interpelace institutem, který má řešit obecné problémy, nikoli konkrétní.

Co se týče jistého flagelantství poslanců v tom, že parlament nevykonával dostatečnou kontrolní činnost, parlament ji prostě vykonávat nemůže. Na to má parlament zřídit instituci, tu jsme zřídili, Nezávislý kontrolní úřad. Zřídili jsme ji pozdě a do dneška jsme ji vlastně nerozběhli. Kdybychom tu instituci zřídili včas, připravili pro ni podmínky, pak tato instituce měla a musela by kontrolovat všechny konkrétní causy. Jedna z nich je také causa ve věci Rakona a Procter and Gamble. Na základě rozboru seriózních informací, které my nejsme schopni ověřit, by bylo možno v této cause rozhodnout. Takto my rozhodovat skutečně věcně k tomu problému nemůžeme. Ze zdůvodnění vlády vyplývá, že vycházela z toho, že majetek Rakony byl součástí "benešových dekretů", tudíž nepředpokládala, že by mohla existovat oprávněná osoba. Toto stanovisko vlády je těžké napadnout a vláda by musela chtít nanejvýš předběžné rozhodnutí soudu, ale jinak myslím, že postupovala v této věci do té míry korektně, že změnu může přivodit soudní rozhodnutí, ale to je riziko každého rozhodování vlády. Čili, já v tom nevidím principiální spor, ale říkám, nemáme na to, abychom mohli kvalifikovaně tyto velmi složité singulární případy rozhodovat. Tak bych spíše apeloval na sněmovnu, abychom urychleně přijali zákon o platech NKÚ a přispěli tím k tomu, že instituce, která pomůže příštímu parlamentu se včas a dobře rozběhne.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji panu poslanci Žákovi, předávám slovo panu poslanci Stodůlkovi, připraví se pan poslanec Váca.

Poslanec Zbyšek Stodůlka: Vážený pane předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové s něčím, co tady řekli předřečníci, souhlasím, protože řekli i můj názor. Nesouhlasím s panem kolegou Žákem, že parlament se nemůže zabývat konkrétními causami. Ona totiž Montesquieova teorie dělby moci, podle které my jsme se začali řídit, má vzájemně ovlivňovací vazby. A jednou z ovlivňovacích vazeb je kontrolní právo parlamentu nad výkonnou mocí. Proto to nemůže činit nějaký úřad, byť by se jmenoval Nejvyšší kontrolní úřad, ale je to výsostné právo parlamentu, které je ve všech parlamentech.

Pokud jde o korektní postup vlády a o Benešovy dekrety, víte, že já jsem chtěl vidět výměr z r. 1948. Navrhoval jsem dokonce, aby to bylo rozdáno všem. Nestalo se to. Ovšem rodina mně předložila originál výměru, kde je zajímavé, že se citují Benešovy dekrety ve znění zákona z r. 1948, vydané po 25. 2. A najednou kromě majetkové podstaty se tam objevují i další práva, která přecházejí na stát. Ta podle Benešových dekretů nepřešla. A proto si myslím, že postup vlády vůbec nebyl korektní, zvláště proto, že ještě neuplynula lhůta. Ono se to totiž ve slušné společnosti nedělá, když dám lhůtu, abych něco činil před uplynutím této lhůty. (Potlesk).

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji panu poslanci Stodůlkovi, předávám slovo panu poslanci Vácovi, připraví se kolega Payne.

Poslanec Oldřich Váca: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, dovolil bych si jenom pro ujištění se zeptat kolegyně Kolářové, předpokládám, že tak jak se vyjádřil, s odpovědí vlády nesouhlasí. /Poslankyně Kolářová tento předpoklad potvrzuje/. Ano, správně, děkuji.

Z toho vyplývá zcela jednoznačně: Pokud se paní kolegyně Kolářová domnívá, že vláda postupovala nesprávně a nezákonně, odpověď neuspokojila její interpelaci, tudíž se domnívám, že jí nezbývá nic jiného, než podat návrh na to, aby buď pan premiér, nebo celá vláda podali demisi. Ale to je rada pro paní kolegyni Kolářovou.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji, předávám slovo kolegovi Paynovi.

Poslanec Jiří Payne: Pane předsedající, dámy a pánové, slyšeli jsme tady od kolegy Žáka rozbor toho, jak by se snad měl chovat parlament. Nejsem si zcela jist, zda byl správný, protože při naší návštěvě v Bavorsku jsme byli svědky toho, jak bavorský parlament celý den v interpelacích řešil konkrétní případy s vládou. Nevím, zda praxe v jiných parlamentech je obdobná, či není, ale každopádně v tomto jednom případě jsem byl svědkem nepochybně demokratického parlamentu, který celý den se zabýval konkrétními případy s vládou. Tehdy to byly otázky první pohotovosti, sanitní služby, apod. Celý den byl věnován konkrétním případům v Bavorsku. Nejsem si tedy jist, zda tato praxe opravdu je tak běžná, jak tady kolega Žák uváděl.

Na druhé straně našim úkolem je skutečně vládu kontrolovat, a ať už to je, či není v jiných zemích obvyklé, tak v jednacím řádu se v § 87 píše dokonce o tom, že ČNR nejenom kontroluje, jak jsou plněna její usnesení, ale dokonce, jaká opatření přijala vláda ke splnění úkolů, které pro ni z usnesení vyplynuly. To znamená, že my můžeme podle jednacího řádu ukládat vládě úkoly a kontrolovat, zda je vláda plní.

Chápu, že pan Žák s tím nesouhlasí, my si o tom můžeme myslet co chceme, ale zákon to stanoví. A tady platí zákony a ne názory pana poslance Žáka, ne názory naše, ale platí tady zákony. Můžeme vládě uložit a vláda to prostě musí splnit, protože takový je zákon! Až zákon změníme, bude to jinak. A zákony se musí plnit právě proto, aby se v jejich důsledném plnění ukázaly jejich chyby. Dosavadní praxe nasvědčuje tomu, že tam, kde se nám nehodí dodržet zákon, že zákon překračujeme. Je to běžná praxe v podstatě ve všech resortech, kde se zákony nedodržují. Výsledkem ovšem je, že zvolna klesá autorita zákonů. Přispívá k tomu i špatná kvalita zákonů, které schvalujeme. Výsledkem může být nakonec doufám, že k tomu nedojde- zhroucení právního systému a končí to zhruba podobně jako v Jugoslávii.

Domnívám se, že skutečně je třeba dbát na to, aby zákony byly kvalitní, aby se zákony důsledně dodržovaly. Jsou-li špatné, tak je změňme, změňme je co nejrychleji, ale zákony platí.

Pokud jde o názor paní poslankyně Kolářové, nenavrhla, co učinit. Skutečně si nejsem jist, protože odpověď na interpelaci, kterou jsme dostali sice vypadá přesvědčivě, ale doklady jsme neviděli. Někteří kolegové poukázali na jisté rozpory, které by mohly případně být ve hře, ale k tomu, abychom to mohli ověřit, museli bychom pověřit určitou skupinu poslanců, aby se zabývala touto problematikou.

Pravděpodobně tedy paní Kolářová, jestliže nesouhlasí s interpelací, měla na mysli vytvoření vyšetřovací komise podle § 55 a) jednacího řádu, která má privilegia, má pravomoci na to, aby zjistila skutečný stav věcí, aby případně vyslechla jednotlivé ministry, jak probíhalo projednávání ve vládě, aby zjistila skutečný stav věci a potom předložila ČNR zprávu.

Vzhledem k tomu, že končí volební období přebírá všechny funkce ČNR předsednictvo, tzn. že pokud bychom takovouto komisi vytvořili, musela by ta komise podat zprávu předsednictvu ČNR. Prosím tedy paní Kolářovou, aby případně zvážila, zda toto byl obsah jejího nesouhlasu s odpovědí na interpelaci.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji panu poslanci Payenovi, předávám slovo písemně přihlášenému kolegovi Balcárkovi, připraví se paní kolegyně Kolářová.

Poslanec Pavel Balcárek: Vážený pane předsedající, vážené dámy a pánové nechci příliš dlouho zdržovat, ale navazuji na slova kolegy Váci a dalších předřečníků. V normálně fungující demokratické společnosti - tvrdím - by fakta sdělená poslankyní Kolářovou stačila minimálně na odvolání ministra Ježka, ministra pro správu národního jmění. Postup vlády korektní nebyl, tak jak to říkal pan poslanec Stodůlka, jehož slova plně potvrzuji. Lhůta zde nebyla dodržena. To jsou všechno fakta, která by stačila v normálně fungující sněmovně, ne v této, kde má převahu pravice, která si dokázala prosadit restituci před únor 1945, porušení Benešových dekretů, apod. Čili vláda se musí kontrolovat.

Já už končím, ale pokud jde o tento parlament, musím bohužel vyjít z této skutečnosti, že když jsme tehdy projednávali schválení tak důležité instituce, jako je Nejvyšší kontrolní úřad, tak docházelo ve výboru k trapnému politikaření k rozporům mezi OH a ODS, kdy to ODS blokovala a kdy došlo ke schválení tak důležité instituce až řadu měsíců poté. Děkuji za pozornost.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji panu poslanci Balcárkovi a předávám slovo paní poslankyni Kolářové. Dále se hlásí pan místopředseda Baudyš.

Poslankyně Daniela Kolářová: Vážená sněmovno, chtěla bych podat dva podněty na usnesení ČNR k odpovědi vlády na tuto interpelaci.

Za prvé. ČNR navrhuje vytvořit komisi poslanců, kterou by tato kauza zajímala a zabývala se jí z hlediska právní čistoty směrem k vládě.

Za druhé. ČNR tuto kauzu postupuje ke kontrole Nejvyššímu kontrolnímu úřadu.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji. Předávám slovo panu místopředsedovi vlády ČR.

Místopředseda vlády ČR Antonín Baudyš: Vážený pane místopředsedo, dámy a pánové. Asi by bylo lépe, kdybych vůbec nevystoupil, ale jsem poněkud zmaten, protože vláda byla požádána o odpověď na interpelaci, na základě čeho rozhodla. My jsme tuto odpověď učinili, ať už teď vzniknou pochybnosti o tom, zda bylo nebo nebylo jednáno správně. Ptám se sněmovny, zda o tom, že vláda postupovala správně, zda byl nebo nebyl porušen zákon, zda došlo ke špatnému výkladu bude rozhodovat tato sněmovna, nebo zda o tom má rozhodnout soud. Pokud vím, tato věc je předána soudu. V tom případě se domnívám, že je korektní, aby o tom rozhodl soud, a pak se uvidí, co s tím dále. Dnes nevidím jiné řešení, které by mělo smysl.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji panu místopředsedovi Baudyšovi. Hlásí se pan poslanec Stodůlka.

Poslanec Zbyšek Stodůlka: Dovolil bych si dát protinávrh k návrhu paní poslankyně Kolářové. Navrhuji, aby ČNR ustavila vyšetřovací komisi, která zjistí okolnosti prodeje firmy Rakona firmě Procter and Gambel. Děkuji.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji panu poslanci Stodůlkovi. Kdo se dále hlásí do rozpravy? Nikdo. Rozpravu končím.

Nyní nezbývá, než rozhodnout o tom, jaké usnesení ČNR přijme, pokud přijme nějaké. Navrhuji přijmout následující usnesení:

ČNR nesouhlasí s odpovědí na naléhavou interpelaci poslankyně Daniely Kolářové, kterou přednesla na 35. schůzi ČNR.

S faktickou poznámkou se hlásí pan poslanec Payne.

Poslanec Jiří Payne: Před hlasováním bych si chtěl něco vyjasnit. Odpověď na interpelaci je jedna věc, ke které přijmeme usnesení zda souhlasíme nebo nesouhlasíme. Pokud padly návrhy na zřízení komise, předání a podobně, musíme udělat nový bod programu a v jeho rámci můžeme přijmout jiné usnesení. Když budeme souhlasit s odpovědí na interpelaci, která přinesla nějakou informaci, přesto můžeme zařadit jiný bod jako reakci na tuto odpověď. Dvě hlasování budou pravděpodobně nezávislá.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji za upřesnění panu poslanci Paynovi. Dávám hlasovat o návrhu usnesení tak, jak jsem jej přečetl.

Kdo souhlasí s tímto návrhem, kdy ČNR nesouhlasí s odpovědí, ať zvedne ruku. 52.

Kdo je proti? 11.

Zdržel se hlasování? 28.

Chybí 9 kolegů.

(Do zasedací síně přicházejí další poslanci.)

Můžeme opakovat hlasování.

Kdo souhlasí s návrhem usnesení v tomto znění:

ČNR nesouhlasí s odpovědí na naléhavou interpelaci poslankyně Daniely Kolářové, ať zvedne ruku. 60.

Kdo je proti? 6.

Zdržel se hlasování? 39.

Tento návrh usnesení byl přijat.

Tím jsme projednali tento bod programu.

Ptám se sněmovny, zda si přeje zařadit nový bod programu a projednat ho v tuto chvíli? Týkalo by se to vytvoření komise ČNR pro vyšetření právě projednaného případu.

Kdo je pro tento návrh, ať zvedne ruku. 46.

Kdo je proti? 23.

Tento návrh nebyl přijat.

Původně plánovaným posledním bodem 36. schůze byl návrh skupiny poslanců ČNR na projednání návrhu zákona ČNR o výkonu povolání autorizovaných architektů a o výkonu povolání autorizovaných inženýrů a techniků činných ve výstavbě.

S faktickou poznámkou se hlásí paní poslankyně Kolářová.

Poslankyně Daniela Kolářová: Pane místopředsedo, je mi líto, že vám skáči do řeči, ale navrhovala jsem jako druhý bod do usnesení zapracovat: ČNR posílá obsah této interpelace k posouzení Nejvyššímu kontrolnímu úřadu ČR. O tom jsme nehlasovali.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Ano, já jsem tomu rozuměl tak, že zde padly tři návrhy, které se týkaly tohoto bodu nebo této problematiky. To všechno by se bývalo bylo vyřešilo v tom nově zařazeném bodu. Já jsem tomu aspoň tak rozuměl. Pan kolega Stodůlka ještě odlišně formuloval název. Pokud trváte na tom, abychom takto formulovali návrh na zařazení nového bodu, tak o tom mohu dát hlasovat ještě zvlášť.

Je zde tedy ještě další návrh procedurálního charakteru na zařazení nového bodu, který by se mohl jmenovat návrh usnesení ČNR o postoupení této problematiky /zjednodušeně řečeno/ Nejvyššímu kontrolnímu úřadu ČR.

Kdo je pro zařazení tohoto nového bodu na program s tím, že by se projednával okamžitě, ať zvedne ruku! 64.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP