Čtvrtek 7. května 1992

Poslanec Marek Benda: Pane předsedající, je třeba dokončit hlasování, abychom zjistili, zdali jsme usnášeníschopni.

(Probíhá sčítání poslanců - 101.)

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Dámy a pánové, budeme hlasovat o dalším pozměňovacím návrhu poslance Šabaty.

Poslankyně Anna Röschová: Druhý pozměňovací návrh pana poslance Šabaty směřoval rovněž ke společné zprávě k § 21 odst. 1 společné zprávy. Pan poslanec Šabata navrhuje, abychom se vrátili k původního textu návrhu zákona. Všechny výbory tento pozměňovací návrh, který je ve společné zprávě uvedený, projednaly na návrh předkladatele, protože jsme si všichni uvědomili, že není možné, abych například já si zjišťovala majetkové údaje v těchto katastrálních knihách o někom jiném. Proto je tam pro svoji potřebu. Je to na návrh předkladatele a projednaly to všechny tři výbory naprosto shodně. Takže nedoporučuji a nesouhlasím s tímto pozměňovacím návrhem.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji. Kdo je pro přijetí návrhu pana poslance Šabaty, ať zvedne ruku. 2.

Děkuji. Kdo je proti? 23.

Tento návrh nebyl přijat.

Poslankyně Anna Röschová: Poslední pozměňovací návrh bych návrh pana poslance Nerada a směřoval k § 24 odst. 1 písm. a) společné zprávy. Pan poslanec Nerad - pro ty, kteří ve sněmovně nebyli - navrhuje, abychom se vrátili k původním u textu návrhu zákona s tím, že by se pokuty, které jsou stanoveny v tomto paragrafu, zvýšily v písm. a) z 5 tis. na 10 tis. a v písm. b) z 10 tis. na 50 tis. Velice stručně odůvodnění, proč došlo ke změně paragrafu ve společné zprávě. Je to návrh ústavně právního výboru, s nímž ostatní zpravodajové souhlasili. Udělali jsme to již v několika zákonech, a je to vlastně z těch důvodů, že se počítá s minimální mzdou, abychom v pokutách počítali do jisté míry s valorizací mezd, což u konstantně dané pokuty není možné. Nevyjadřuji se nijak, nechť sněmovna rozhodne o pozměňovacím návrhu pana poslance.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji. S faktickou poznámkou zřejmě upřesňující se hlásí pan poslanec Nerad.

Poslanec František Nerad: Hlásím se s dotazem. Minimální mzda trvale nezaměstnaného pracovníka, který z úmyslného důvodu vyvrátí geodetickou značku, se bude stanovovat jak? Úředně určená minimální mzda? ... Mně se to nelíbí. Prosil bych hlasovat o mém návrhu.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Dámy a pánové, jestliže se někdo přihlásí s faktickou poznámkou, nemohu při prvním slově poznat, že se chystá v té větě vlastně pokračovat v rozpravě.

Kdo je pro návrh pana poslance Nerada, ať zvedne ruku. 7.

Kdo je proti? 10.

Tento návrh nebyl přijat.

Poslankyně Anna Röschová: Pane místopředsedo, tím jsme vyčerpali všechny pozměňovací návrhy, prosila bych, abyste dal hlasovat o celém návrhu.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji. Nyní budeme hlasovat o celém návrhu zákona.

Kdo souhlasí s vládním návrhem zákona ČNR o katastru nemovitostí České republiky podle sněmovního tisku 750 ve znění společné zprávy výborů ČNR podle sněmovního tisku 779, ať zvedne ruku. 95.

Děkuji.

Kdo je proti? Nikdo.

Konstatuji, že jsme schválili vládní návrh zákona a tím jsme projednali další bod našeho programu.

Dalším bodem je

V.

Vládní návrh zákona ČNR o zeměměřičských a katastrálních orgánech podle sněmovních tisků 751 a 780

Návrh zákona jste obdrželi jako sněmovní tisk 751 a společnou zprávu výborů k němu jako sněmovní tisk 780. Prosím nyní pověřeného člena vlády ČR pana místopředsedu Baudyše, aby vládní návrh zákona odůvodnil.

Místopředseda vlády Antonín Baudyš: Vážený pane místopředsedo, dámy a pánové, poslanci. Návrh tohoto zákona navazuje na předchozí zákon o katastru nemovitostí České republiky. Vychází ze současné situace na úseku geodézie a kartografie a transformuje stávající orgány geodézie a kartografie vzniklé podle zákona č. 22/1964 Sb., o evidenci nemovitostí, a zákona č. 36/1973 Sb., o orgánech geodézie a kartografie, do nové podoby přizpůsobené změně úkolů.

Dosavadní střediska geodézie v okresech transformuje na katastrální úřady, jejichž pracovní náplň rozšiřuje o rozhodování o účinnosti smluv a o zápisy vlastnických vztahů a jiných věcných práv k nemovitostem.

Ruší dosavadní krajské geodetické a kartografické správy jako stupeň řízení a zřizuje inspektoráty pro určité územní obvody, jejichž úkolem bude kontrola výkonu státní správy katastru nemovitostí, dohled nad zeměměřičskou účinností, jejichž výsledky jsou využívány pro katastr nemovitostí a státní mapová díla, a rozhodování o odvolání proti rozhodnutím katastrálních řadů.

Dosavadní název ústředního orgánu geodézie a kartografie se mění s ohledem na novou činnost, Český úřad zeměměřičský a katastrální. Jeho působnost, která je dána zákonem FS č. 46/1971 Sb., o geodézii a kartografii a zákonem č. 36/1973 Sb., o geodézii a kartografii, se upřesňuje zejména s ohledem na nové činnosti při státní správě katastru nemovitostí a změny v postavení úřadu jako bývalého zakladatele podniků pro hospodářskou činnost.

Vzhledem k uvedenému nepředpokládá návrh zákona o zeměměřičských a katastrálních orgánech žádné požadavky na rozpočet ČR a vláda doporučuje návrh zákona České národní radě, ke schválení. Děkuji.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji panu místopředsedovi vlády. A nyní se chystám dát slovo společnému zpravodaji výborů ČNR. Prosím pana poslance Duška.

Poslanec Rudolf Dušek: Vážený pane místopředsedo, vážený pane místopředsedo vlády, vážená sněmovno, mnohé bylo řečeno ve vystoupení místopředsedy vlády ČR a rovněž při projednávání předchozího zákona. Předkládaný návrh zákona ČNR o zeměměřičských a katastrálních orgánech řeší transformaci stávajících územních orgánů, to je krajských geodetických a kartografických správ a jejich středisek geodézie, a to ve vazbě na zásadní změnu jejich věcné působnosti, která vyplývá jednak z nově schváleného federálního zákona o zápisu vlastnických a jiných věcných práv k nemovitostem a jednak z dnes už projednávaného zákona ČNR o katastru nemovitostí ČR.

V této souvislosti bych chtěl zdůraznit, podtrhnout některé skutečnosti a říci k tomu čtyři poznámky.

Především podle tohoto zákona se zřizují katastrální úřady a zeměměřičské a katastrální inspektoráty s tím, že katastrální úřady jako orgány státní správy na úseku katastru navazují na dosavadní věcnou působnost středisek geodézie v okresech, rozšířenou proti dosavadnímu stavu.

Pokud jde o zeměměřičské a katastrální inspektoráty, budou především vykonávat kontrolní činnost vůči katastrálním úřadům a vůči podnikatelským subjektům, jejichž výsledky zeměměřičské činnosti jsou využívány pro tvorbu a údržbu katastru nemovitostí a pro státní mapová díla vydávaná ústředním orgánem.

Pokud jde o druhou poznámku: Předkládaným návrhem zákona nebudou zřízeny zcela nové orgány státní správy, ale orgány transformované ze stávajících územních orgánů podle změny působnosti zakotvené v návrhu zákona. Jak zdůraznil už pan místopředseda vlády, předkládaný návrh zákona nemá dopad na rozpočet ČR.

Třetí poznámka spočívá v tom, že územní působnost a sídla územních orgánů se navrhují stanovit vyhláškou. To umožňuje jednak přizpůsobit organizační strukturu orgánů státní správy zeměměřičství a katastru případným změnám ve státoprávním uspořádání ČR a jednak zohlednit požadavky a potřeby místních orgánů státní správy beze změny zákona.

Za čtvrté, společná zpráva akceptovala náměty výborů, které byly pověřeny projednáváním návrhu zákona.

Tolik, vážení kolegové a kolegyně, úvodem. Myslím, pane místopředsedo, že nic nebrání tomu, abych vás požádal o otevření rozpravy. Postupně budeme moci přistoupit k projednávání jak případných změn společné zprávy, tak i vládního návrhu zákona.

Děkuji vám za pozornost.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji společnému zpravodaji panu poslanci Duškovi a otevírám rozpravu, do které se dosud nikdo nepřihlásil. Vzhledem k tomu, že se ani teď nikdo nehlásí, rozpravu končím. Domnívám se, že není třeba.

Poslanec Rudolf Dušek: Žádám vás nyní, pane místopředsedo, aby jste nyní po uzavření rozpravy nechal schválit společnou zprávu / sněmovní tisk 780/ a posléze vlastní návrh zákona ČNR o zeměměřičských a katastrálních orgánech /sněmovní tisk 751/.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Ano, poté co absolvujeme obvyklou proceduru lákání poslanců, přistoupíme k hlasování o dalším návrhu zákona. /Gong několik minut svolává poslance do sněmovny./

Dámy a pánové, nyní budeme hlasovat o celém návrhu zákona. Kdo souhlasí s vládním návrhem zákona o zeměměřičských a katastrálních orgánech podle sněmovního tisku 751 ve znění společné zprávy výborů ČNR podle sněmovního tisku 780, ať zvedne ruku! 101.

Kdo je proti. Nikdo.

Děkuji.

Konstatuji, že jsme schválili tento návrh zákona a projednali tak další bod naší schůze. Děkuji také panu společnému zpravodaji, který se ještě hlásí o slovo.

Poslanec ČNR Rudolf Dušek: Chtěl bych pouze poděkovat poslancům za přijetí tohoto zákona, který tvoří základ pro další činnost v oblasti zeměměřických a katastrálních orgánů. Děkuji vám.

(Potlesk.)

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji panu poslanci Duškovi. Děkuji současně panu místopředsedovi české vlády panu Baudyšovi.

Nyní přistoupíme k dalšímu bodu programu, a to je

VI.

Rozhodnutí o odpovědi na naléhavou interpelaci paní poslankyně Daniely Kolářové

Chtěl bych ještě upozornit ty poslankyně a poslance, kteří nás opět opouštějí, že budeme muset o této odpovědi rozhodovat hlasováním. Jejich přítomnost je tedy nezbytná.

Paní poslankyně Kolářová se hlásí o slovo, uděluji jí ho.

Poslankyně ČNR Daniela Kolářová: Vážený pane předsedající, vážená sněmovno, odpověď vlády vůbec nezodpovídá otázku postupu vlády vůči rodině Ottů, ať již jsou oprávněnými nebo jen potencionálně oprávněnými osobami. Z odpovědi vlády vyplývá, že si tuto skutečnost vůbec neuvědomuje, a proto nemá smyslu klást jí další otázky. K věcné stránce odpovědi pak mám pouze několik upřesňujících poznámek:

1. není zodpovězena otázka zveřejnění privatizačního projektu přímého prodeje 100% akcií a.s. Rakona firmě Procter and Gamble. Povinnost zveřejnění vyplývá z § 10 zákona č. 92/1991 Sb. Nevím o tom, že by byl někdy někde tento projekt zveřejněn, i když to zákon ukládá.

2. v odpovědi je zcela pominuto ustanovení § 41 zákona č. 92/1991 Sb., podle něhož měly být vypracovány za účelem privatizace zásady, na základě nichž se mělo přikročit k privatizaci. Touto zásadou mimo jiné byla vyhláška 324/1991 Sb., kterou se stanoví závazná osnova pro vypracování privatizačního projektu. Vypracování privatizačního projektu přímého prodeje 100% akcií a.s. Rakona tedy nemohlo být v souladu se zákonem č. 92/1991 Sb.

3. vláda sice odpověděla, že nebyly předloženy žádné konkurenční privatizační projekty, opomněla však zdůraznit, že v době schválení zákonná úprava toto předložení vůbec neumožňovala. Konkurenční privatizační projekt nemohl být vypracován, pokud neexistovala závazná osnova. Tím byla krácena práva právě například rodiny Ottovy tento projekt vypracovat.

4. odhadní i kupní cena, uváděná vládou, je výrazně nižší, než uvádějí další nejmenované zdroje. Pro ilustraci, tímto se prosperující továrna se 720ti zaměstnanci, pokrývající v té době více než 70% československého trhu, dostala na úroveň tržní ceny dvou až tří domů v centru Prahy...

5. právní problematika je daleko složitější, než je hodnocení vlády. Vláda se vůbec nevypořádala s faktem, že výměr ministerstva výživy ČR z 11. ledna 1949 se opíral o jinou zákonnou normu, a to o zákon č. 115/1948 Sb., který měl zcela jiné podmínky pro znárodnění, než dekret 101/1945 Sb. Zákon č. 115/1948 sbírky je ze dne 28. dubna 1948, tedy začal platit až v rozhodném období! Otázku kompetence soudu ponechávám bez komentáře, mám na mysli tvrzení vlády, že "rozhodnutí správních orgánů nemůže přezkoumávat ani soud".

6. v případě vyhlášky 324/1991 Sb. nejde o konkretizaci způsobu průměrného vypořádání daného zákonem 92/1991 Sb. za použití zákona č. 87/1991 Sb., ale o vytváření dalších způsobů vypořádání a rozhodování o těchto způsobech, což je v kontradikci oproti zákonu 87/1991 Sb., kde je způsob vypořádání dán přímo zákonem.

Budu vám nyní tlumočit - v podstatě doslova - poznámku, kterou jsem dostala k této odpovědi. Je to poznámka jednoho z rodiny Ottů.

"Tento, v podstatě přezíravý postoj vlády, ve mně utvrzuje pocit, že prodej a.s. Rakona byl revolučním, nikoli právním činem, a že zájem normálního občana musí ještě pořád ustupovat do pozadí, jde-li o jakési vyšší cíle".

V souvislosti s tím bych vám ráda ještě řekla pár závěrečných slov.

Vážené kolegyně a kolegové, chci vás upozornit na fakt, který jsme ve vzájemném hašteření, dělení se na čitelné a nečitelné politické subjekty zanedbali. Úplně nám vypadly ze zorného pole záležitosti malé politické sféry, ale té nejdůležitější, totiž záležitosti občanské a záležitosti samospráv. A návazně kontrola, důsledná kontrola průběhu malé i velké privatizace z hlediska právní čistoty právě vzhledem k občanům, a opět k samosprávám měst a obcí.

U veškerých orgánů výkonné moci na všech stupních přetrvává arogance vůči občanům, kteří ji pociťují jako hořkou bezmoc a nezměněný stav období naduté moci a arogance KSČ.

Chci před takovou praxí ve státní správě varovat, protože občanská trpělivost se dá napínat pouze do určité míry a neměli bychom v tomto ohledu ztrácet paměť.

Proto prosím nynější i budoucí poslance České národní rady, aby občanské sféře, slušnosti a službám na všech stupních státní správy věnovali pozornost, všude, kam dosahují možnosti poslanců a zákonodárných sborů reagovali a zveřejňovali takové postupy, které odporují slušnosti. Mějme prosím na paměti všichni a stále, že nekompetentnost a arogance nás, občany této země, provázely 41 let dnes a denně. Domnívám se, že už není žádný důvod takový stav omlouvat či prodlužovat z jakýchkoliv důvodů. A už vůbec není zapotřebí jej trpně snášet.

Děkuji za pozornost.

(Potlesk.)

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji paní poslankyni Kolářové. O slovo se hlásí pan poslanec Popovič, který je přihlášen do rozpravy.

Poslanec ČNR Pavel Popovič: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, já bych jen upozornil na jednu souvislost této interpelace.

V tisku je publikováno prohlášení pana ministra Ježka, který řekl, že pokud by rodina Ottů měla pravdu a byla poškozena v rámci této causy, pak tedy bude odškodněna akciemi fondu.

Rád bych chtěl upozornit na to, že v tom případě, že rodina Ottů má pravdu, je neplatná smlouva mezi vládou České republiky a Procter and Gamble, a to má nedozírné a neuvěřitelné důsledky.

Proto doporučuji tuto causu mimořádné pozornosti.

A nemohu se nezmínit o tom, o čem jsem hovořil v této sněmovně a z tohoto místa přibližně před rokem. Tehdy jsem říkal, že řada problémů, které tu řešíme, jsou podružného charakteru ve světle problémů hospodářských, problémů zacházení s majetkem České republiky. Tehdy jsem hovořil o tom, že se vůbec nezabýváme tím, jak byla vlastně prodána či předána Škodovka. Teď nám tady vyvstal problém Rakony Rakovník. Dovedete si představit, kolik takových problémů ještě někde číhá v rámci jednání, která vůbec nekontrolujeme? Děkuji vám.

(Potlesk.)


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP