Všechny tyto návrhy zákonů by měly
nabýt účinnosti ke stejnému datu,
tj. k 1. lednu 1993.
Smyslem privatizace státních notářství
je přispět k obnově klasické institucionální
struktury právního státu, k níž
notář jako svobodné právnické
povolání bezpochyby náleží, a
dále pak posílit jistotu občanů v
majetkové oblasti a v neposlední řadě
podpořit právní záruky tržní
ekonomiky.
Jsme přesvědčeni, že notář
jako veřejný činitel nestátního
charakteru se bude těšit větší
důvěře svých klientů, než
státní notář, neboť nebude mít
pravomoc autoritativně zasahovat do právních
vztahů.
Rozsáhlou rozhodovací činnost dosavadních
státních notářství, zejména
v řízení o dědictví a v řízení
o registraci smluv, svěřují právě
přijaté federální zákony jiným
státním orgánům, tedy soudům,
katastrálním úřadům a finančním
úřadům.
Veřejný notář, který působí
vlastním jménem a na vlastní účet,
bude pověřen především klasickou
notářskou činností. Přirozeným
zájmem takového notáře bude poskytovat
právní služby vysoké profesionální
úrovně.
Privatizací státních notářství
tedy směřujeme k obnově původního
právního stavu, který se u nás plně
osvědčil v době před rokem 1948 a
který se osvědčuje ve většině
zemí světa.
K procesu privatizace státních notářství
ostatně došlo i v dalších zemích
východní Evropy, např. v Polsku a v Maďarsku.
Návrh zákona předpokládá, že
notáři bude náležet především
klasická notářská činnost,
která představuje sepisování notářských
zápisů o právních úkonech,
osvědčování právně významných
skutečností a přijímání
peněz a listin do úschovy.
Další činností notáře
by bylo poskytování právní pomoci
a činnost notáře jako soudního komisaře
upravená v novele občanského soudního
řádu.
Návrh zákona vychází z předpokladu,
že notář bude jmenován do notářského
úřadu ministerstva spravedlnosti. Je to dáno
skutečností, že notáři bude jako
veřejnému činiteli svěřen výkon
některých funkcí státu.
Ministerstvu spravedlnosti bude proto také příslušet
výkon státního dohledu nad prováděním
klasické notářské činnosti.
Ministr spravedlnosti bude moci také výkon činnosti
notáře pozastavit nebo notáře odvolat,
vždy však na základě přesně
stanovených zákonných předpokladů.
Z pověření vlády České
republiky proto doporučuji, aby Česká národní
rada schválila předložený návrh
zákona o notářích a jejich činnosti
s úpravami uvedenými ve zprávě
ústavně právního výboru. Činím
tak z přesvědčení, že přijatý
zákon přispěje k obnově původního
postavení notáře jako svobodného právnického
povolání, a tím i k posílení
jistot občanů v majetkové oblasti a obnově
klasické institucionální struktury právního
státu.
Děkuji.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu ministrovi a prosím zpravodajku
ústavně právního výboru paní
poslankyni Annu Röschovou, aby se ujala slova.
Poslankyně Anna Röschová: Vidím,
že většina poslanců při představě,
že mě znovu uvidí za mikrofonem, raději
opustila sněmovnu, ale nyní vážně.
Pane místopředsedo, vážený zbytku
sněmovny, mně připadla nyní daleko
milejší povinnost, než v předchozím
bodu, a to je být zpravodajem k dlouho očekávanému
zákonu mnou a všemi mými kolegy, protože
bych vám měla na úvod říci,
abych splnila usnesení České národní
rady, že jsem pořád státní notářka.
Doufám, že od 1. 1. 1993 budu už jenom notářka.
Jinak k věci. Návrh zákona byl velmi dlouho
připravován, souvisí s novelou občanského
soudního řádu a novelou občanského
zákona, jak už zde pan ministr velmi podrobně
řekl.
K zákonu jenom snad drobnost. Řekla bych, že
se dělí na takové tři celky, a to
začátek zákona, ten začátek
stanoví postavení notářů, potom
dále ustanovuje komoru notářskou a nakonec
přichází notářský řád,
to znamená procesní norma, kterou se budou muset
notáři řídit. Tento zákon byl
přikázán pouze ústavně právnímu
výboru. Ústavně právní výbor
je také výborem garančním. Tento výbor
se velmi podrobně na své nedělní schůzi
tímto návrhem zákona zabýval. Změny,
kterých návrh zákona doznal, máte
ve společné zprávě tisk 764. Nebudu
vás déle zdržovat svým výkladem
k tomuto zákonu, doporučuji, aby návrh zákona
byl přijat ve znění společné
zprávy. Děkuji.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji paní společné zpravodajce
a otevírám rozpravu k tomuto zákonu. Do rozpravy
se písemně nikdo nepřihlásil. Pan
poslanec Řezáč, o slovo se přihlásil
pan ministr, uděluji mu slovo, a potom zaznamenávám
přihlášku pana poslance Řezáče.
Ministr spravedlnosti Jiří Novák: Vážený
pane místopředsedo, já bych se nyní
přihlásil do rozpravy jako poslanec a zmínil
bych se o jedné části návrhu zákona,
kde bych uplatnil jednu věcnou, nikoli legislativní
připomínku. V § 11 písm. c) vládního
návrhu navrhl ústavně právní
výbor změnu tak, aby stáří
notáře, které by mělo být důvodem
k jeho odvolání, bylo ze 70 let věku sníženo
na 65 let. Já se domnívám, že u notáře
není jako u odvolání soudce dáno na
úvaze, ale musí k němu dojít při
dosažení věkové hranice a bylo by nutné,
bez jakékoli diferenciace odvolat každého notáře,
který by dosáhl věku 65 let. Je to v rozporu
s obecnou zkušeností, která podle našeho
názoru předpokládá, že v 70 letech
věku je notář schopen zpravidla řádného
výkonu úřadu a je přitom dána
možnost ze zdravotních důvodů notáře
odvolat i v mladším věku. Právní
úprava, která byla zpracována, vycházela
v tomto směru i z rakouské úpravy, která
je nám v tomto směru nejbližší.
Já proto navrhuji, aby v § 11 písm. c) návrhu
zákona byla ponechána původní hranice
námi navržená k odvolání notáře
- 70 let věku. Děkuji za pozornost.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu poslanci Novákovi Jiřímu
a předávám slovo panu poslanci Řezáčovi.
Poslanec Vladimír Řezáč: Vážený
pane předsedající, vážené
kolegyně, vážení kolegové, já
bych chtěl jen stručně uvést, že
jsme na schůzi ústavně právního
výboru ČNR před časem přijali
delegaci Mezinárodní organizace latinských
notářů, se kterými jsme měli
možnost hovořit o zkušenostech privatizací
notářů jiných zemí i s tím,
jakým způsobem hodláme podpořit privatizaci
notářů u nás a jakým způsobem
zajistit dostatečnou ochranu práv občanů,
která dosud zajišťovala státní
notářství. Na základě jednání
ústavně právního výboru a toho,
co jsme v podstatě zástupcům této
mezinárodní organizace latinských notářů
přislíbili, chci podpořit tento návrh
a budu pro něj hlasovat.
Místopředseda ČNR Jiří
Vlach: Děkuji panu poslanci Řezáčovi.
Kdo se ještě hlásí do rozpravy? Nikdo.
rozpravu uzavírám a předávám
slovo paní poslankyni Röschové, i když
ten jeden pozměňovací návrh si pamatuji
i já.
Poslankyně Anna Röschová: To jsem právě
pane místopředsedo chtěla říci.
My nepotřebujeme s panem ministrem žádnou přestávku
na zpracování pozměňovacích
návrhů. Byl tady vznesen jeden, já jako zpravodajka
.... (místopředseda Vlach: Promiňte,
já jsem chtěl požádat pracovnice Kanceláře,
aby sdělily v kuloárech, že se schyluje k nejhoršímu,
tedy k hlasování.) Mohu dokončit větu
.. souhlasím s pozměňovacím
návrhem pana poslance Jiřího Nováka
a doporučuji hlasování, až se poslanci
vrátí do sněmovny.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji.
Dámy a pánové, můžeme přistoupit
k hlasování. Prosím o klid.
Byl zde jeden pozměňovací návrh k
návrhu zákona o notářích, přednesený
panem poslancem Jiřím Novákem. Paní
zpravodajka se k němu vyjádřila souhlasně.
Dám hlasovat, kdo je pro tento pozměňovací
návrh, ať zvedne ruku? 92.
Kdo je proti? 4. Děkuji.
Tento návrh byl přijat.
A nyní budeme hlasovat o celkovém návrhu
zákona.
Kdo souhlasí s vládním návrhem zákona
ČNR o notářích a jejich činnosti
podle sněmovního tisku 692 ve znění
zprávy ústavně právního výboru
ČNR podle sněmovního tisku 764 a podle právě
schváleného pozměňovacího návrhu,
ať zvedne ruku. 99. Děkuji.
Kdo je proti? Nikdo. Děkuji.
Konstatuji, že jsme přijali tento návrh zákona
a projednali tím čtvrtý bod našeho programu.
Ministr spravedlnosti ČR Jiří Novák:
Vážený pane místopředsedo, vážené
dámy, vážení pánové, jménem
vlády ČR a celé notářské
obce vám děkuji za vstřícný
přístup k tomuto návrhu zákona. (Potlesk).
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu ministrovi, prosím, paní
poslankyně Röschová.
Poslankyně Anna Röschová: Dámy
a pánové, dovolte, abych vám také
poděkovala za sebe i za všechny notáře
v ČR. Přesto, že tento zákon
nevzbudil příliš váš velký
zájem, my, notáři, jsme na to zvyklí
a víme, že každý z vás dříve
či později se nám dostanete do rukou, byť
by to bylo v podobě úmrtního listu. Děkuji.
(Potlesk).
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Dalším bodem je:
Návrh zákona jste obdrželi jako sněmovní
tisk 750 a společnou zprávu výborů
k němu jako sněmovní tisk 779. Prosím
nyní pověřeného člena vlády
ČR, pana mpř. Baudyše, aby vládní
návrh zákona odůvodnil.
Místopředseda vlády ČR Antonín
Baudyš: Vážený pane místopředsedo,
dámy a pánové poslanci, předkládaný
návrh zákona ČNR o katastru nemovitostí
ČR navazuje na současný zákon č.
22/1964 Sb., o evidenci nemovitostí. Zásadní
nedostatky stávající evidence nemovitostí
jsou v tom, že v ní nejsou podrobně evidovány
zemědělské a lesní pozemky ve vlastnictví
občanů, sloučené do velkých
půdních celků, které užívají
právnické osoby a že vydávané
údaje o právních vztazích k nemovitostem
nejsou závazné. Tyto zásadní nedostatky
byly výsledkem deformované legislativy 50 let (např.
Občanský zákoník 141/1950 Sb.,), kdy
ve snaze o rychlou a úplnou nacionalizaci půdy a
dosažení dalších politických cílů
byla zrušena mnohaletá tradice vedení pozemkových
knih i pozemkového katastru včetně konstitutivnosti
zápisu. Tato konstutivnost znamenala, že právní
účinky smluv o převodech nemovitostí
(kupní smlouvy, darovací smlouvy, převodní
smlouvy, apod.), nastaly teprve po jejich vkladu, čili
intabulaci do pozemkové knihy. Zákon č. 22/1964
Sb., o evidenci nemovitostí tento osvědčený
princip nepřevzal a tak vznikla dnešní složitá
situace, kdy střediska geodézie v okresech poskytují
požadované informace jen s obrovskými potížemi
a bez záruky. Neevidované vlastnictví je
nutno velmi pracně vyhledávat z archivních
operátů pozemkového katastru, přídělových
a scelovacích operátů.
K odstranění těchto zásadních
nedostatků přijalo Federální shromáždění
ČSFR dne 28. dubna t.r. zákon o zápisech
vlastnických a jiných věcných práv
k nemovitostem. Tímto zákonem se jednak obnovuje
intabulační princip, jednak v souvislosti s privatizací
státních notářství se převádí
část jejich dosavadní agendy, týkající
se registrace smluv o převodech nemovitostí a výpisů
z pozemkových knih na nově zřizované
katastrální úřady, na něž
se transformují současná střediska
geodézie.
Toto řešení bylo přijato po dvouletém
jednání mezi ministerstvy spravedlnosti obou republik,
českého a slovenského úřadu
geodézie a kartografie, za účasti Nejvyššího
soudu ČSFR, Nejvyšších soudů obou
republik a dalších zainteresovaných resortů.
Na nově přijaté principy ve federálním
zákonu navazují národní zákony
o katastru nemovitostí a další zákony
související s privatizací notářství,
a to jak federální, tak národní. Účinnost
všech těchto zákonů je navrhována
k 1. 1. 1993.
Tento termín byl zvolen s ohledem na rozsáhlou delimitaci
činností, ale i nutné personální
přesuny. Pro informaci o rozsahu agendy je třeba
uvést počet výpisů z pozemkové
knihy, který dosáhl v roce 1991 počtu cca
230 tisíc a počet listin došlých k zápisu
do evidence nemovitostí v počtu zhruba 450 tisíc.
Převzetí agendy od ministerstva spravedlnosti ČR,
předpokládá i technické zabezpečení
těchto činností rozmnožovací
a další nezbytnou technikou a vybavením. Protože
z dosavadního jednání vyplývá,
že ministerstvo spravedlnosti nemůže dosud používané
vybavení delimitovat a že bezporuchové vyřizování
agendy předpokládá i nutnost zácviku
a vyškolení nových pracovníků,
neboť většina notářů neuvažuje
o přechodu, vznikají požadavky na rozpočet
ČR specifikované v důvodové zprávě
k zákonu.
Schválením předkládaného zákona
nelze vyřešit současné nedostatky, návrh
je však legislativním základem nově
budovaného systému a znamená návrat
k nutným principům evidence vlastnických
a jiných věcných práv k nemovitostem,
jak byla u nás vedena za první republiky, s přihlédnutím
k současnému stavu, kdy není reálné
obnovit institut pozemkové knihy, ale naopak využít
nové možnosti k uplatnění výpočetní
techniky na tomto úseku.
Vzhledem k uvedeným skutečnostem bylo vládou
ČR přijato navrhované řešení
a vláda doporučuje návrh předkládaného
zákona České národní radě
ke schválení. Děkuji.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu místopředsedovi vlády
Baudyšovi. Předávám slovo paní
posl. Röschové, jako zpravodajce výborů
ČNR.
Poslankyně Anna Röschová: Vážený
pane místopředsedo, vážené kolegyně
a kolegové, budu velmi stručná ve své
zpravodajské zprávě, protože celou historii
vedení pozemků a nemovitostí u nás
velmi dobře vylíčil pan místopředseda
České vlády.
Návrh zákona, tisk 750, který máte
před sebou, projednaly výbor ústavně
právní, národohospodářský
a výbor pro územní správu a národnosti
na svých schůzích v dubnu a v květnu.
Vládní návrh všechny výbory doporučují
ČNR ke schválení s úpravami, které
jsou obsaženy ve společné zprávě,
která má č. 779. Jako společný
zpravodaj těchto výborů rovněž
toto sněmovně doporučuji. Odkazuji na slova
pana místopředsedy, tento zákon a následující
úzce souvisí s privatizací státních
notářství.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji paní poslankyni Röschové.
Otevírám rozpravu. Do rozpravy se hlásí
pan poslanec Šabata, kterému předávám
slovo. Písemnou přihlášku nemám
žádnou.
Poslanec Miloslav Šabata: Dámy a pánové,
dovolte mi dvě drobná technická upozornění
a drobné pozměňovací návrhy.
V původním textu návrhu zákona bylo
v § 2, odst. 1 ve výčtu druhů pozemků
použito termínu "trvalé travní
porosty". Ve společné zprávě
se navrhuje tento termín nahradit slovem "louky a
pastviny". Dovoluji si navrhnout, abychom se vrátili
k původnímu termínu trvalé travní
porosty. Jednak jsme tento termín přijali v tomto
týdnu přijatém zákonu o dani z nemovitostí,
jednak tento termín je přesnější
a technicky lépe charakterizuje pozemky tímto termínem
vymezené.
Druhý pozměňovací návrh se
týká také znění společné
zprávy k § 21, odst. 1, kde se navrhuje vypustit z
původního textu § 21 odst. 1 "opisy nebo
výpisy o právních vztazích v něm
zapsaných" a nahradit slovy "z něho pro
svou potřebu opisy, výpisy, nebo náčrty".
Domnívám se, že formulace "pro svou potřebu"
je tam zbytečná, a že bude přesnější
ji vypustit a ponechat tam nové znění v
kratší verzi: z něho opisy, výpisy,
nebo náčrty.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu poslanci Šabatovi. Předávám
slovo panu poslanci Neradovi.
Poslanec František Nerad: Vážený
pane předsedající, vážení
přítomní mám připomínku
k § 24, který pojednává o pokutách
za poškození nebo zničení operátu
nemovitostí. Domnívám se, že znění
společné zprávy je velice mírné
vzhledem ke škodám, které mohou porušením
operátu vzniknout. Přimlouval bych se za to, aby
zůstaly pro jakoukoli osobu pevné sazby za porušení
pořádku v úseku katastru. Navrhoval bych,
aby ve znění návrhu zákona zůstalo
písmeno a) a sazba byla zvýšena z 5 tisíc
na 10 tisíc a v písmenu b) sazba zvýšena
z 10 na 50 tisíc korun.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu poslanci Neradovi. Jako další
se přihlásil pan poslanec Stibic.
Poslanec Jaromír Stibic: Vážený
pane předsedající, vážená
sněmovno, je mi strašně líto, že
už začnu vypadat jako notorický antišabatista.
Pojem trvalé porosty je opravdu matoucí. Nemohu
za to, že pokud se v dřívějším
legislativním řízení takový
pojem přijal, je to ke škodě věci.
Pojem louky a pastviny je jednak historicky dán a zahrnuje
nejen otázku porostů, ale také i bonitu půdy,
protože louka byla loukou proto, že se dost dobře
na ní nedalo hospodařit jako na orné půdě.
To je určitá kvalitativní charakteristika,
která má význam i pro zdanění
pozemku. Jsem proti tomu, aby název o trvalých porostech
byl přijat.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu poslanci Stibicovi. Vzhledem k tomu, že
se již nikdo do rozpravy nehlásí, rozpravu
uzavírám.
Chtěl bych se zeptat, zda je potřeba přestávky?
Není potřeba. Paní poslankyně Röschová
může reagovat ihned. Předávám
jí slovo.
Poslankyně Anna Röschová: Pane předsedající,
vážená sněmovno, zaznamenala jsem tři
pozměňovací návrhy. Dva přednesl
pan poslanec Šabata. Týkají se ve společné
zprávě § 2, odst. 1 písmeno b) - nahradit
slovo louky a pastviny, slovy "trvalé porosty".
Jako společný zpravodaj s tímto návrhem
pana poslance Šabaty nesouhlasím. Domnívám
se, že pan poslanec Stibic, který to odůvodňoval
má pravdu. Ve všech pozemkových knihách
a dodnes v evidenci nemovitost se tyto pozemky označují
jako louky a pastviny. Proto také ústavně
právní výbor dal tuto změnu do společné
zprávy. Myslím, že můžeme o návrhu
pana poslance Šabaty hlasovat.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Budeme hlasovat o prvním pozměňovacím
návrhu, který přednesl pan poslanec Šabata.
V rozpravě se k němu negativně vyjádřil
pan poslanec Stibic a rovněž stanovisko společného
zpravodaje je negativní.
Kdo je pro přijetí tohoto návrhu, ať
zvedne ruku. 15.
Kdo je proti? 15.
Tento návrh nebyl přijat.